kovalevyn alustaminen/formatoiminen

Tuiskuli

Hellou!

Ongelman nimi: kasailin tässä konetta ja ostin siihen uuden kovalevyn. Asentaessa siihen windowsia loistavasti unohdin alustaa koko levyn. Näin ollen win teki sille pienen alustetun osion ja jätti lopun kovalevystä osioimatta.

Joten kone on nyt kyykyssä totaalisesti. Uudestaan jos yritän winnin levykkeellä asentaa windowsia niin se tekee itselleen uuden osion osioimattomalle alueelle käskyistäni huolimatta.

Tahtoisin siis yksinkertaisesti alustaa koko kovalevyn/formatoida, miten saan tämän onnistumaan?

Hitaasti ja kolmeen kertaan saisin siis viimein uudestaan winnin asennettua ;)

Kiitoksia vinkeistä!

10

13890

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivulta

osiointiohjelma.

• ettei asennusohjelma usko.

mikä windows ja onko kaupasta ostettu oem- tai retail versio.
      Jos on xp, niin osiointi onnistuu asennusvaiheessa muilla versioilla, paitsi merkkimikrojen mukana tulevilla oem-asennuslevyillä tilanne vaihtelee.

Voit kokeilla alustaa levyvalmistajan sivuilta löytyvällä ohjelmalla (useimmilla löytyy).

• Tuiskuli

windows on xp, taitaapi olla piraatti. löytyy kyllä aito home editionkin, silläkin kokeiltu kyllä mutta eipä onnistu silläkään.

tekee vain koko ajan omaa "tiedostoaan" osioimattomalle alueelle.

ku sais jotenki buutattua koko levyn nii ois jees. pitääpä koittaa kattua mikä levy tuo on jos löytyis ohjelma sille :)

• tuolta
        Tuiskuli kirjoitti:

windows on xp, taitaapi olla piraatti. löytyy kyllä aito home editionkin, silläkin kokeiltu kyllä mutta eipä onnistu silläkään.

ku sais jotenki buutattua koko levyn nii ois jees. pitääpä koittaa kattua mikä levy tuo on jos löytyis ohjelma sille :)

http://www.23cc.com/free-fdisk/
        tuolta varmaan löytyy sopiva softa

• kokeillut
        Tuiskuli kirjoitti:

Oletko kokeillut miltä näyttää levynhallinnassa
        Eli saatko sieltä alustettua käyttämättömän alueen?katso tuolta apuja http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;fi;313348

• helppoa

XP:n asennuksen aikana voit formatoida vaikka kaikki osioit tyhjäksi ja tehdä osioida halaumallasi tavalla.

Asennuksen aikana täytyy ensin poistaa osioit jolloin kiintolevy formatoituu tyhjäksi sen jälkeen tulee ohjeet näkyviin miten teet uusia osioita.
      Osioiden poisto ja osioiden teko löytyy asennuksen aikana muistaakseni lisätietoja tms.nimisestä valikosta.
      Lue asennuksen aikana kaikki valikkovaihtoehdot, kyllä se osointi hommakin sieltä löytyy.

• MeRiSaPeLi

asennuksessa kyllä saa poistettua kaikki osiot levyltä ja osoiotua se täysin uudelleen.

• heinänteko

Täytyy heti sanoa että XP:n kanssa en ole paljon puuhastellut mutta eikähän se kanna mukanaan muidenkin windowsien huonoja puolia.Windowsien huonoja puolia on aina ollut huonosti toimiva formatointi ja parttiointi.Jos käyttis itse sotkee tai levylle on laitettu esim Linux osioita
        niin windows ei todellakaan näe välttämättä levyä kokonaisena.Ja kun ei näe niin milläs formatoit koko levyn? Itse olen välillä joutunut kikkailemaan apuohjelmilla levyjen formatoinnin.

• heinänteko kirjoitti:

Täytyy heti sanoa että XP:n kanssa en ole paljon puuhastellut mutta eikähän se kanna mukanaan muidenkin windowsien huonoja puolia.Windowsien huonoja puolia on aina ollut huonosti toimiva formatointi ja parttiointi.Jos käyttis itse sotkee tai levylle on laitettu esim Linux osioita
        niin windows ei todellakaan näe välttämättä levyä kokonaisena.Ja kun ei näe niin milläs formatoit koko levyn? Itse olen välillä joutunut kikkailemaan apuohjelmilla levyjen formatoinnin.

Tarkoittavatko nämä aikaisemmat viestit sitä, että Windowsin työkaluilla en voi osioida uutta masterlevyä suuremmaksi kuin 131GB ja jos haluaisin luoda 250 GB levylle äsken mainittua suuremman osion, tulisi se tehdä jollain muulla työkalulla esim. millä?

• vika...
        Jackbox kirjoitti:

Tarkoittavatko nämä aikaisemmat viestit sitä, että Windowsin työkaluilla en voi osioida uutta masterlevyä suuremmaksi kuin 131GB ja jos haluaisin luoda 250 GB levylle äsken mainittua suuremman osion, tulisi se tehdä jollain muulla työkalulla esim. millä?

...Rahikaisella. Ostin uuden koneen ja siinä on 350 GB kovalevy ja mun vanha XP32 näkee asennuksessa vain tuon 131 GB. XP64 näkee kyllä koko levyn.

Tuli sitten vielä tällainen ongelma: Asensin ensin XP32 ja tain asennuksessa sille 100GB osion. Jätin lopun levyn osioimatta. XP käynnistyi ja toimi ok, mutta verkkoyhteydet ei toimi. Ethernet sovittimen ajurit hukassa ja nappasi nettiyhteydeksi firewiren. Ihmetystä??? Miksi tekee niin?
        Suraavaksi asensin XP64:n ja sillä osioin loppulevyn niin että levyllä on 3kpl n. 100GB osiota. XP64 toimii muuten mutta samat verkko-ongelmat kuin XP32.
        Tämän jälkeen koetin kirjautua XP32 puolelle, niin käynnistyksessä tulee sininen ruutu ja herjaa jotain (en just muista mitä) ja ehdottaa ajamaan FDISK tai SCANDISK. Ymmärsin että kovalevyyn herjat osoittaa.
        Kolmanteen osioon asensin Linuxin JA SE PELAA KUIN IHMISEN MIELI!!!! Että mitään rautavikaa ei ole, mutta vinkkari vaan vittuilee. Ne pitäisi kuitenkin saada toimimaan mutta ei kyllä äly riitä. Kone on Acer Asphire 380 AMD Athlon X2 4000 pöytätietokone. Löytyisikö keneltäkään konsteja tähän?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe