Onko Alfa hyvä?

Järkevä hankinta(ko)

Niin, Alfahan on tyylikäs auto ja urheilullisiakin piirteitä löytyy. Käytetyt ovat pirun halpoja ja mietinkin, että onko Alfojen tapauksessa hinta ja laatu suoraan suhteessa toisiinsa vai puuttuuko Alfojen hinnoista vain se kuuluisa "ilma"? Toivottavasti nyt käsititte mitä ajan takaa.

Onko vikoja ja jos, niin mitkä ovat tyypillisimmät? Jos ostaa jonkun satatonnia ajetun kiesin, niin meneekö kaikki rahat ja hermot sitten remontteihin?

23

9021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no more
    • maukka85

      "Jos ostaa jonkun satatonnia ajetun kiesin, niin meneekö kaikki rahat ja hermot sitten remontteihin?"

      ei mene kunhan ei osta sitä kaikkein halvinta, huoltamatonta autoa.

    • Itselläni on viides Alfa ja kilometrejäkin niihin olen kerännyt ihan mallikkaasti, joten luulen omaavani jonkinlaisen käsityksen, varsinkin, kun muun merkkisiäkin autoja tulee toisinaan hankittua, milloin rahanpuutteen, milloin vaihtelun takia. Alfasta täytyy sanoa, että auto tarjoaa hintaansa nähden paljon vastinetta rahoille, jos arvostaa nimenomaan niitä asioita, joita sen suunnittelussa on painotettu. Joidenkin muiden autojen suunnittelussa on sitten painotettu jotain muita ominaisuuksia enemmän, kuten sisätiloja, taloudellisuutta tai vaikkapa näkyvyyttä taakse. Vaikka Alfa onkin hieman tavallista kalliimpi auto, se on kuitenkin kompromissi.

      Käytettyinä Alfojen hinnat eivät enää olekaan kuin keskitasoa, joten uudesta on tultu alapäin. Tähän on moniakin syitä. Merkin harvinaisuus ja Esson baarissa kerrottavat jutut Alfan kummallisuudesta ovat vain yksi pieni tekijä. Tärkein tekijä on auto itse. Esimerkiksi 1,6-litrainen, 3-ovinen Alfa 147 maksaa saman verran kuin 1,8-litrainen Ford Mondeo tai Toyota Avensis. Keskivertoautoilija ostaa mieluummin samalla rahalla ison neliovisen kuin pienen kolmiovisen, näin se vain on. Mondeon ja Avensiksen kysyntä on uutena Alfaa suurempi, sehän näkyy myyntitilastoissakin. Sama meno jatkuu tietysti myös käytettyjen markkinoilla. Autokaupassa tavaran pitää kiertää. Hyvällä tuurilla ovesta astuu sisään hyvinkin nopeasti joku, joka haluaa ostaa mukavan auton tarvitsematta suuria sisätiloja, mutta todennäköisemmin käytetyn auton ostaja arvostaa enemmän suuria sisätiloja ja keskinkertaisia ominaisuuksia.

      Nykyisellä 2003-mallisella, uutena ostamallani 156:lla olen ajanut 185 000 km. Auto on edelleen jämäkkä, hiljainen ja luotettava. Ylimääräisiä ääniä ei esiinny, istuimet ovat ryhdissään, ruoste loistaa poissaolollaan ja keväällä katsastuksessakaan ei tietenkään ollut mitään huomauttamista. Edellinen autoni oli myös 156, jolla oli mittarissa 130 000, kun vaihdoin sen tähän, vaikka Delta-auton hyvitykset omaan merkkiin eivät tunnetusti olekaan parhaasta päästä. Miinuspuolena Alfassa onkin juuri Delta-auto, jonka hinnoittelusssa, ammattitaidossa ja palveluasenteessa olisi runsaasti toivomisenvaraa. Keväällä Alfan kaveriksi ostamamme Citroen edustaa huoltonsa ja myyntiverkostonsa osalta aivan toista maata, vaikka Vehoakin paljon kuulee moitittavan (moittijoilla ei liene vertailukohtaa).

      Vikojahan Alfoihin tietysti tulee, kuten muihinkin autoihin. Huoltohistoriaa kannattaa silmäillä ja tarkastella myös käytön jälkiä. Yleensä on niin, että siistimmin autoa on pidetty ulkoisesti, sen siistimpi se on myös sisäisesti. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää alustan tukivarsiin, pusliin ja niveliin. Ne ovat tehokkaassa, painavakeulaisessa etuvetoisessa aina kovilla - ja Alfassa vielä vähän alimitoitettuja. Lisäksi käsijarruvaijerin kuori tuppaa hiekkasuihkussa kulumaan puhki ja jotkut onnistuvat rikkomaan takaoven kahvan. Ilmeisesti myös airbagien antureissa on ollut häiriöitä, samoin ilmamäärämittareissa, mutta itselläni ei ole moisista kokemuksia. Tärkein asia on kuitenkin jakohihna. Jakohihna on vaihdettava kiristimineen 60 000 km:n välein eikä tämän asian kanssa pidä juurikaan urheilla. Jos et tiedä, milloin hihna on vaihdettu, vaihdata se heti tai osta toinen yksilö.

      Ostatpa sitten Alfan tai minkä tahansa käytetyn auton, varaudu siihn, että jotain remonttia voi tulla. Hermot eivät mene, kun tiedostaa tämän seikan etukäteen. Jos sijoittaa kaikki omat ja lainatut autoon, jonka osamaksuerien hoitaminen edellyttää kahden vuoden näkkileipädiettiä, on varma juttu, että hermot menevät, kun katsastussetä sanoo, että tukivarressa on väljää.

    • käytettyä ostamassa

      Olen parin vuoden kuluessa ollut kahdestikin ostamassa käytettyä autoa ja Alfa olisi ollut yksi vahvimmista ehdokkaista (etenkin 166) mutta kun hinta oli mielestäni todella suolainen siihen nähden mitä samalla rahamäärällä sai samasta kokoluokasta.

      Olkoonkin että Alfa on mielestäni selvästi tyylikkäämpi kuin tavalliset perheautot ja myös ajettavuus on huippuoluokkaa, en kuitenkaan ole valmis maksamaan melkoista preemiota jostain kuvitellusta statusarvosta jota täälläkin muutamat selvästi lääkityksen tarpeessa olevat yksilöt tuntuvat kuvittelevan jollekin käytetylle parin kymppitonnin rieskalle.

      Kahden 166 alfan omistajan tuttavana kun on saanut sekä kuulla kertomuksia laadusta, korjauksissa ja teltta-huolloista että nähdä varmemman vakuudeksi niiden laskutkin ...

      Mutta jos käytettyjen Alfojen hinnat todella ovat romahtaneet, lupaan ottaa 166:en uudestaan tarkastelun alle ensi keväänä kun auton vaihto seuraavaksi tulee työn alle.

    • fanis

      Se on hyvä!

    • Realisti

      2.5 V6 jakohihnaremontti maksaa 1100eur ja tehdään 60.000km välein.
      Lauennut mosa maksaa enemmän!

      • väärin

        itse maksoin n.500eur. osineen ja töineen.


      • mies mainosta
        väärin kirjoitti:

        itse maksoin n.500eur. osineen ja töineen.

        jos noin halvalla sait niin kerro ihmeessä missä tuohon hintaan tekivät ? Ja tekivätköhän kaiken vaaditun ?


    • Coala

      Ei ollut pettymys, tuo omistamani klassikko 75TS 270000 mittarissa ja autohan oli pirun toimiva. Sähköikkunan reistasi ja koetaulun punainan "selfcontrol" valo välkkyi, mutta ei moiset viat haitanneet.
      Kone ei vienyt öljyä, ja käynnistäminen kävi helposti.
      Kulki minkä tehdas lupasi..

    • pontso

      ovat mm.

      - liian heppoinen jakopääsysteemi, hihnan vaihto 60tkm/1100eur 500eur rullukoista mikäli ovat kuluneet
      - väljistyvät tukivarret
      - starttimoottori kerää likaa ja rikkoontuu
      - takapyörien laahausongelmat (madallettu alusta)
      - takalasien nostimet prakaa
      - ohjaustehostin voi pullauttaa öljyt ulos pakkasella ja pitää hirveää ulinaa
      - jakohihnan pettämiset
      - delta-auton kalliit huolto- ja varaosahinnat
      - kytkimen pääsylinteri laukeaa jossain vaiheessa => heppoisesti tehty
      - takaovien kahvat eivät kestä pakkasella
      - Alfan moottoron suojalevyn kiinnitykseen on käytetty kolmea erilaista ruuvia!!!

      Älä osta Alfaa vaan valitse joku laadukkaampi auto kuten BMW, Audi, Mersu tai joku japski. Menee meinaan hermot kun auto seisoo korjamolla parin kuukauden välein. Terv. kokemusta on Alfa 156V6.

      • Kroisos rahakas

        taas yksi "Esson baarista", ajele vaan sillä karvanoppakorollalasi, jos sinulla edes sellaistakaan on.
        itse olen joutunut joskus käymään kahden kuukauden välein korjaamolla.... öljynvaihdossa, ajan nääs yli 100tkm vuosittain Alfalla, jotta revi siitä ! Viides Alfa, eikä mitään mainetsemistasi vioista ole ollut.
        mutta kaikillahan on vapaus puhua vaikka paskaa!


      • Nöösipoika

        Moottoritilan pohjalevyn kiinnitykseen on käytetty liian montaa eri ruuvi-/pulttityyppiä?

        Toisinaan elämä on yhtä helvettiä.


      • Coala

        Jos jakopää pelottaa, voi hankkia ketjullisen Alfan! Tuota 2,0l TS (siis ainakin tätä) käyttävät paljon rallisprinttereissä, ja kestää ja löytyy ruutia..
        Opelissa oli yhteenaikaan sama vaihtoväli, ei siis pelkässä Alfassa


      • lihispulla

        v..tu mitä paskapuhetta, mees nyt sinne "laadukkaiden" saksalaisten pariin....


      • teltta-autolla puuhastelua

        selittääkin teltta-auton huoltojen hinnan ja tason jos jokaiseen simppeliinkin hommaan tarvitaan kolme erilaista työkalua ja vielä asentaja joka osaa valita oikean työkalun;)

        Ei liene ihan ykkösongelmia uuden Alfan ostajalle mutta se jakopään jatkua ökyhintainen hihnan vaihto pudottaa taatusti auton jälleenmyyntiarvoa.

        Vanhastaan Alfan pahin ongelma oli se ettei firma osannut tehdä kestäviä vaihdelaatikoita ja autot olivat ruosteessa jo ennen kuin ehtivät kaupasta ulos mutta kummankin pitäisi kuulemma olla uusissa vihdoin korjattu.


      • alfetta 159

        pelle ajatellut että joillakin on rahan ja halun ajaa alfalla lisäksi myös ehkä pitempi pinna kuin sinulla ja missä helvetissä se jakopäänremmin vaihto noin paljon maksaa no ehkäpä deltassa mutta kukaan ei pakota viemään sinne, itse vaihdatin Bosch-autokorjaamoketjun liikkeesä ja työlle jäi hintaa 300€ osat päälle jotka hommasin itse..

        menehän ajelemaan vain sillä sksalaisella tusina beemerillä äläkä tule tänne selittämään mitä satuun.
        kanattaa varmaan mennä niiden hermojen takia hoitoon ennekuin otsasuoni posahtaa. LOL


      • kyllä on kovaa

        liian heppoinen jakopääsysteemi, hihnan vaihto 60tkm/1100eur 500eur rullukoista mikäli ovat kuluneet
        - Sen siitä saa kun vie autonsa Deltaan huollettavaksi.

        väljistyvät tukivarret
        - Ei enään ajankohtaista

        starttimoottori kerää likaa ja rikkoontuu - takapyörien laahausongelmat (madallettu alusta)
        takalasien nostimet prakaa
        - Aha, kumma etten ole kuullut tästä missään muussa yhteydessä

        ohjaustehostin voi pullauttaa öljyt ulos pakkasella ja pitää hirveää ulinaa
        - Joo tästähän oli keskustelua tällä palstalla viimmeksi, olikohan se v. -99

        jakohihnan pettämiset
        - Ei sen yleisempää kun muissakaan merkeissä

        delta-auton kalliit huolto- ja varaosahinnat
        - Niiin pakkoko on autoa viedä sinne

        kytkimen pääsylinteri laukeaa jossain vaiheessa
        - Tästäkään en ole kuullut keneltäkään muulta alfistilta, taidat olla oikein asiantuntija

        takaovien kahvat eivät kestä pakkasella
        - Ai eikö, kai ne saa repimällä rikki

        Alfan moottoron suojalevyn kiinnitykseen on käytetty kolmea erilaista ruuvia!!!
        - Voi herran duudelis sentään


      • K.Ä.
        teltta-autolla puuhastelua kirjoitti:

        selittääkin teltta-auton huoltojen hinnan ja tason jos jokaiseen simppeliinkin hommaan tarvitaan kolme erilaista työkalua ja vielä asentaja joka osaa valita oikean työkalun;)

        Ei liene ihan ykkösongelmia uuden Alfan ostajalle mutta se jakopään jatkua ökyhintainen hihnan vaihto pudottaa taatusti auton jälleenmyyntiarvoa.

        Vanhastaan Alfan pahin ongelma oli se ettei firma osannut tehdä kestäviä vaihdelaatikoita ja autot olivat ruosteessa jo ennen kuin ehtivät kaupasta ulos mutta kummankin pitäisi kuulemma olla uusissa vihdoin korjattu.

        Tämä vaihdelaatikko-ongelma koski takavetoisia Alfetta-sukuisia autoja (1979-80-luvulla), joissa tosiaan kakkosvaihteen synkronointi oli lyhytikäinen. Vika ilmeni siten, että osassa yli 100 000 ajetuista autoista kakkosvaihde saattoi rusahtaa vaihdettaessa huolimattomasti alaspäin.

        Tämä ruosteongelma taas koski 70-luvun Napolinalfoja, jotka tehtiin venäläisestä pellistä, joilla Neuvostiitto maksoi Avtovazin autotehtaan Togliattissa. NL kun ei juuri valuuttakauppaa harrastanut. Toki Napolin Alfojen tuotannossakin oli lepsuilua eikä vain raaka-aineessa. Toisaalta 1980-luvun seiskavitoset esimerkiksi ovat erittäin hyväpeltisiä autoja ikäisekseen.


    • Alf

      Kiusasin juuri useampaa Alfa jälleenmyyjää eteläsuomen alueella ja yritin vääntää vaihtoautoni hyvitystä ylöspäin. Toyotaan olisin saanut yli 2000€ hyvitystä, joka olisi ollut jo enemmän kuin sen auton markkina-arvo.

      Jäin käsitykseen että nuo alfat olisivat erittäin kireästi hinnoiteltuja lähtöjään, eli hinnoista olisi puristettu ylimääräiset ilmat pois.

      Nooh, autohan ei tunnetusti ole sijoitus, eikä Alfaa osteta järkisyillä. Itse ostin sen puhtaasti fiilispohjalta, tämän auton omistaminen antaa enemmän omistamisen iloa kuin bemari.

      • alfetta 159

        tässä asia lyhyesti kiteytettynä.. ;)


      • pontso

        ... pidä paikkaansa. BMW = ajamisen iloa! Hieno ulkomuoto, upeat saundit kutoskoneessa, arvostettu menopeli sekä kestävä.


      • alfetta 159
        pontso kirjoitti:

        ... pidä paikkaansa. BMW = ajamisen iloa! Hieno ulkomuoto, upeat saundit kutoskoneessa, arvostettu menopeli sekä kestävä.

        täytyy myöntää että tämä pelle on oikeassa bmw:n ajoominaisuuksien suhteen mutta nykypemarit muotoilultaa tosi syvältä 600-sajan coupea lukuunottamatta, viimmeiset muotoilultaan hienot olivat E39 ja E46.. ja kyllä beemerin kutosen äänistä on maku mennyt kun jokainen karvanoppatuunari pyörii moisella kylillä ja muutenkaan alfan kutosen ääniä ei voi edes verrata remarin ääniin, vanhaa klassikko bemaria arvostan kyllä mutta nykyiset voi työntää suohon, kestävyyskin vähän niin ja näin sillä bemarin kansiongelmat on vielä hyvässä muistissa joten mene selittämään jonnekkin muualle kuin alfa palstalle..en minäkään käy bmw palstalla alfaa kehumassa


    • SE ON HIRMU HYVÄ

      MIKÄÄN MUU EI OLE YHTÄ HYVÄ

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1110
    Aihe