Moi,
Ajokiellot mietityttävät tällä kertaa. Rupesin ajattelemaan tätä enkä keksinyt mitään keinoa jolla viranomaiset voisivat tehostetusti seurata ajokieltoon määrättyjen henkilöiden edesottamuksia liikenteessä.
Ihmettely perustuu omakohtaiseen kokemukseen noin kymmenen vuoden ajalta(itselläni on kortti). Lukuunottamatta tapauksia, joissa olen itse ollut syypäänä(turvavyö auki tms.), poliisi ei pysäyttämisen yhteydessä ole kertaakaan ollut kiinnostunut ajokortistani. Pysäyttämiset ovat olleet pääosin puhallusratsioita. Itse ainakaan en ole törmännyt ikinä ratsiaan, jossa teemana olisi ajo-oikeuden tarkastaminen. Onko näitä?
Eli tämän perusteella johtopäätökseni olisi että niin kauan kunhan kortiton ei töpeksi ajaessaan, todennäköisyys kiinnijäämiseen on marginaalinen.
Olenko oikeassa? Jos näin on niin mitä asialle pitäisi tehdä?
Miten poliisi valvoo ajokieltoja?
17
6629
Vastaukset
- polliiisi
Ei asialle mitään pidä tehdä. Ajokortitta ajo on sanktioitu ja suomalaiset noudattaa orjallisesti typeriäkin määräyksiä. Tosiasiassa kortitonta poliisi ei erota mitenkään liikenteessä, kun taas katsastamaton auto saadaan selville rekisterinumeron avulla helposti liikenteessä ja kohta automaattisesti kameratekniikalla.
Aiheuttaako kortittomat kenties onnettomuuksia vai miksi heidät pitäisi saada kiinni? Tosiasiassa kortittomat ajavat varovasti välttääkseen poliisin pysäyttämisen ja sakottamisen.
Nuoruudessani tiesin yhden kyläläisen joka ajoi autolla n. 10km matkan valtatien varteen autolla kortitta useiden vuosien ajan. Siitä kaupunkiin meni bussilla. Sittemmin hankki kortin, mutta ei kenellekään tullut mieleen käräyttää tätä poliisille. - tien päällä
liikkuessaan tekevät koko ajan kyselyjä liikennetietojärjestelmään, ilmoittavat rekisteritunnuksen ja tiedustelevat, onko katsastettu, verot maksettu, rekisteriin merkityllä kuljettajalla ajo-oikeus jne. Varsinkin lentävillä on liikenteessä siviilimallisia autoja, joten mahdollisesti sinunkin autosi tietoja on tarkastettu sinun sitä huomaamatta.
- Beagle Boy
Tämän lisäksi poliisit tuntevat yleensä asiakkaansa.
Pienillä paikkakunnilla ja pikkukaupungeissa poliisit näkevät heti koneelta, kuka milloinkin on menettänyt ajo-oikeutensa tai on ilman korttia.
Helsingissä poliisin vakioasiakkaat sensijaan ovat keskittyneet muutamiin kaupunginosiin ja sama juttu.
Sensijaan ns. kunnon kansalaisen kiinnijääminen perustuu sattumaan tai joku kateellinen ilmiantaa. - Rane
Minulla on kortti ollu muutaman kerran hyllyllä, mutten ole antanut sen häiritä elämää. Viime kesänä kärysin ratista ja ajelin 6 kuuta ilman korttia pääkaupunkiseudulla lähes joka ikinen päivä. Ajelee vaan uudehkolla, hyväkuntoisella autolla liikennesääntöjen mukaan, niin ei ole mitään huolta. Joskus yöaikaan ovat pysäyttäneet, mutta vain tunkeakseen pillin suuhun ja toivottaakseen hyvää matkaa.
- Saulu
Beagle Boy kirjoitti:
Tämän lisäksi poliisit tuntevat yleensä asiakkaansa.
Pienillä paikkakunnilla ja pikkukaupungeissa poliisit näkevät heti koneelta, kuka milloinkin on menettänyt ajo-oikeutensa tai on ilman korttia.
Helsingissä poliisin vakioasiakkaat sensijaan ovat keskittyneet muutamiin kaupunginosiin ja sama juttu.
Sensijaan ns. kunnon kansalaisen kiinnijääminen perustuu sattumaan tai joku kateellinen ilmiantaa.jos toinen on menttänyt korttinsa? Häh?
- niin sitä
Rane kirjoitti:
Minulla on kortti ollu muutaman kerran hyllyllä, mutten ole antanut sen häiritä elämää. Viime kesänä kärysin ratista ja ajelin 6 kuuta ilman korttia pääkaupunkiseudulla lähes joka ikinen päivä. Ajelee vaan uudehkolla, hyväkuntoisella autolla liikennesääntöjen mukaan, niin ei ole mitään huolta. Joskus yöaikaan ovat pysäyttäneet, mutta vain tunkeakseen pillin suuhun ja toivottaakseen hyvää matkaa.
pitää!!
Rane kirjoitti:
muttei saa jäähä kiinni =o)
- 26 vuotta
eikä koskaan kysytty. Jos ei töpeksi, niin kiinnijäämisriski on todellakin olematon jos kysymys henkilöstä, joka ei aikaisemminkaan ole virkavaltaa kiinnostanut.Sen sijaan eräät poliisin vanhat tutut onnistuvat jäämään kiinni lähes päivittäin. Pelkän rekisterinumeron perusteella poliisit eivät ajokortteja selvittele, koska kuljettajana voi olla joku muukin kuin omistaja tai haltija. Mielestäni esim. puhallusratsioiden yhteydessä kannattaisi tarkistaa ajokortti.
- Saulu
kätevää. Puhallusratsioiden yhteydessä kysyttäis kortti. Joka puhalluksia thtäis murto-osa nykyisestä, tai sitten puhallusratsiaa tehtäis 10 tuntia.
- tienkäyttäjä
Autoa ei kuljeteta kortilla, vaan ajotaidolla ja toivottavasti "selvin päin". Muutemasta lievästä ylinopeudesta kahden vuoden sisällä poliisviranomaisen toimesta määrätty ajokielto on yhteiskunnan mielivaltaa yksilöä kohtaan ja täysin kohtuutonta. Rattijuopot taas ovat eri juttu samoin kaaharit.
- jo tätä
vanhaa amis-letkautusta: Ei sitä autoa kortilla ajeta.
- ei sen kummempaa
Samahan se on rattijuoppojen, kortittomien ja kaikkien ajo-oikeudettomien hommeleiden puoleen, että otetaan kiinni jos vastaantulee ja tunnistetaan.
Tietysti mitä useampia käryjä, sitä suurempi on todennäköisyys joskus joutua tutun partion kanssa vastatusten mutta jos nyt ei ole hölmöillyt mitään, vaan ei vain ole hankkinut ajokorttia niin hyvällä säkällä voi ajaa koko ikänsä ei käryä koskaan. - poliisiautoissa
lisäävät kiinnijäämisriskiä huomattavasti. Kuitenkin suurin osa autoilijoista ajaa autoilla, jotka ovat heidän nimissään.
- 04.02
tarkoitatkohan nyt nimenomaan ajokieltoon määrättyjen kuljettajien ajovalvontaa vai ylipäätänsä ajo-oikeuden menettäneiden kuljettajien valvontaa....
nämä ovat kaksi eri asiaa, ajokieltoon määrätty henkilön sanktiot on ankarammat kuin "tavallisen" ajo-oikeuden menettäneen ihmisen.. jos kurvailetvat liikenteessä! No joo.. saivartelua, mutta kuintenkin!
ainakun poliisi pysäyttää, poislukien tavalliset puhallusratsiat otetaan yleensä myös kuljettajan ajokortti tiedot koneelta.....
jos auto on kuljettajan omistuksessa taikka hallinnassa saadaan ajokorttitiedot siten että ajokorttia ei tarvi fyysiseste poliisille näyttäää eikä kansalainen välttämättä edes tiedä että hänen korttitietonsa on tarkastettu!
terv. 6v kenttätyötä poliisissa tehnyt!- poliiisii
"tarkoitatkohan nyt nimenomaan ajokieltoon määrättyjen kuljettajien ajovalvontaa vai ylipäätänsä ajo-oikeuden menettäneiden kuljettajien valvontaa...."
No selitäpä ero. Ei nimittäin ole lain mukaan muuta kuin ajo-oikeudetta ajo.
- mutua vai tietoa?
morjesta.jokos tänä päivänä poliisilla on kaikkialla käytössä automaattilaitteet autoissaan joka lukee rekkarit,josta selviää onko verot,katsastus ja omistajalla/haltialla ajo-oikeutta??
- liian kallista
Eipä ole tietoa, koska moiset laitteet lienevät vielä melko harvinaisia. Se on totta , että niitä on käytössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as663235Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna252993- 512882
- 562688
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582568Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482550On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532321Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802211- 692098
- 452082