Sormuksen koko?

Anneli22

Olen seurustellut kohta kolme vuotta mieheni kanssa, ja olemme alkaneet keskustella kihlautumisesta. Olen hieman pihalla näistä kihlautumistouhuista, koska kukaan hyvistä ystävistäni ei ole kihloissa, kasa avoliittoja löytyy.

Mieheni sanoi, että menisin sovittamaan itselleni oikeaa kokoa kultasepänliikkeeseen. Tehdäänkö yleensä näin? "Terve! Tulin sitten testaamaan valikoimianne ja katselemaan mikä miellyttää, ja toivon löytäväni sormeeni oikean kokoisen sormuksen."???? Kun teitä on kosittu, niin onko se sormus ollut täysi yllätys ja koko samaten (eli voiko kaiverrettua sormusta fixailla) vai onko tämä testattu ja harkittu juttu, sormeni on kokoa X?

Toinen asia joka päätäni nyt pyörryttää, on että saako/kuuluuko myös kihlasormuksessa olla timangeja tms? Näitä keskusteluita lukiessa on monissa ollut puhe kivistä, joita luulin laitettavan vain vihkisormukseen?

Auttakaa minua, kun en tajua! :P

14

5035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulle :)

      Jos haluat, voit mennä kultasepänliikkeeseen sovittamaan sormuksia, jolloin saat tietoosi nimettömäsi koon. Näin voit kertoa koon miehellesi, jolloin hän osaa ostaa oikeankokoisen sormuksen, mikäli haluaa sormuksen olevan ostettuna jo kosintahetkellä. Miehesi voi kosia sinua myös ilman sormusta ja kosinnan jälkeen voitte yhdessä käydä valitsemassa sormukset. Jos et tiedä nimettömäsi kokoa ja miehesi ostaa sormuksen "mutu"-tuntumalla, sormusta ei missään tapauksessa kannata kaiverruttaa etukäteen, vaan vasta sitten, kun olet sovittanut onko sormus oikeaa koko vai pitääkö se vaihtaa.

      Ja se toinen asia, kihlasormuksessa saa olla timantteja, mikäli niin haluat, mutta ei tarvitse / kuulu. Kihlasormuksen voijokainen valita makunsa mukaan. Useat haluavat pelkistetyn sileän kultasormuksen, mutta yhtä lailla kihlasormuksessa voi olla pieni koristekivi / timantteja. Jos valitsee jonkun erikoisemman kihlasormuksen, kannattaa tietysti jo hiukan miettiä millaisen vihkisormuksen kanssa se sopii yhteen.

      Toivottavasti näistä oli apua. :)

      • lisään

        Mulle tuli vaan mieleen kun se sormus on kuitenkin jokapäivä sormessa niin tuskin kannattaa hankkia sellaista timattihässäkkää joka ei välttämättä käyttöä kestä, siis näitä yliampuvia sormuksia jotka ovat jenkkileffoista tuttuja.
        Muuten samaa mieltä edellisen kanssa.


      • totta..
        lisään kirjoitti:

        Mulle tuli vaan mieleen kun se sormus on kuitenkin jokapäivä sormessa niin tuskin kannattaa hankkia sellaista timattihässäkkää joka ei välttämättä käyttöä kestä, siis näitä yliampuvia sormuksia jotka ovat jenkkileffoista tuttuja.
        Muuten samaa mieltä edellisen kanssa.

        itsellä simppeli sileä kihlasormus ja vihkisormukseksi olisin löytänyt selläsen kunnon timanttisen, jossa timantit kunnolla kohallakin vielä (ja hintaa olisi ollut pari tonnia). Jäi kyllä ostamatta, kun myyjä selitti, että kannattaa ottaa pois aina siivotessa yms ja lisäsi vielä, että laittaa sitten aina sormeen kun lähtee pois kotoa! Juupajuu...


    • Maketsu

      Kyllä sormusta kannattaa käydä sovittamassa, ennen kuin ostaa, jotta tulee oikean kokoinen! Avovaimoni kihlasormuksessa on 7 timanttia 1 iso keskellä ja 3 pientä kummallakin puolella...Maksoi n.330e! Ja kannattaa vertailla hintoja eri liikkeiden välillä joissain hinnoissa voi olla "ilmaa" välissä!

    • THKM

      Me ensin menimme kihloihin. Seuraavana arkipäivänä menimme yhdessä kultasepänliikkeeseen, valitsemaan miellyttäviä sormuksia. Päädyimme 4 mm paksuisiin Diana-kihloihin, ja tarjouksessa saimme molemmat samaan hintaan (159 €). Jätimme sormukset kaiveruksia odottamaan.

      Mutta: me saimme aluksi väärän kokoiset sormukset. Koska oli helle ja olin kantanut lasta sylissä, sormet turposivat tuoksi hetkeksi jumbokokoisiksi. Miehellä sama vika helteen vuoksi. Kun saimme sormukset, ne olivat liian isot. Soitin liikkeeseen, jossa luvattiin pienennyttää. Mies ei lähtenyt pienennyttämään, koska meinasi että nivel estää tippumasta (tosin myöhemmin hirvimettällä se sitten tippui :/).
      No, tuota sormustani pienennettiin liian paljon ja se oli tiukka! Olin suivaantunut muutenkin hällä väli - tyylillä palvelevaan myyjään, että marssin toiseen liikkeeseen. Siellä sain todella asiantuntevaa palvelua ja he osasivat ottaa oikean mitan :). Maksoin kyllä 20 €, mutta se oli mielestäni pieni hinta sopivan kokoisesta sormuksesta sekä hyvästä asiakaspalvelusta :). Eli muistakaa mittauttaa koko kunnolla.

    • Isän_prinsessa

      Me mentiin mieheni kanssa yhdessä ostamaan sormukset, mentiin kotiin ja polvistuttiin pyytämään Herralta siunausta kihloihimme ja pujotettiin sormukset ja noustiin ylös.

      Minkä on sitten sun tyylisi, tee niin kuin hyvä on.

    • -J-

      Heh,mentiin ukkoni kanssa kihloihin viime joulukuussa ja pieni kun olen,ei tarpeeksi pieniä sormuksia ollut valikoimissa.Teetätin sitten ihan omanlaisen,valkokultaa jossa pieni timantti neliönmuotoisessa "reunuksessa".Maksoi 180e:vähemmän kuin mieheni pelkkä valkokultainen sormus.

      Eka iltana oma sormukseni tippui,,katosi,,,liian suuri kun oli.Se kuitenkin löytyi ja voi sitä onnea!
      Myöhemmin sormusta piti pienentää vielä 2kertaa.
      NYT pysyy.

    • kivellinen sormus

      Kävin ensin itse kiertelemässä liikkeitä ja katselemassa sormuksia, koska tiedän ettei mieheni jaksa kaupoissa kierrellä. Valitsin pari kolme koruliikettä, jossa oli mielestäni hyvä valikoima mieleisiäni sormuksia ja menimme yhdessä sitten niitä katselemaan ja kokeilemaan. Molempien mielestä oli hyvä että sormus olisi mieleinen eikä miehen antama yllätys. Meidän sormukset ovat erillaiset, koska mielestäni on tärkeintä että ne ovat molempien mieleen. Miehelleni sopi paksumpireunainen sormus, kuin minun todella siroihin sormiin. Valitsin sormuksen johon oli upotettu yksi pieni timantti. Olemme tavanneet aikoinaan juhannuksena, joten sovimme että menemme myös juhannuksena kihloihin, jolloin pystyimme kaiverruttamaan sormukset etukäteen. Mies haki ne ja otti talteen h-hetkeä varten, jonka hän oli itse päättänyt. Tiesin päivän, mutta silti kosiminen tuntui mukavalta.

      Kivellinen kihlasormus harmittaa nyt hiukan, koska olen yrittänyt etsiä siihen sopivaa vihkisormusta ja tuo pieni kivi häiritsee sormuksien yhteensopivuutta, mutta eiköhän se sormus silti jostain löydy.

      • ihmettelevä

        Haluaisin taas kerran tietää kuinka voitte päättää menevänne kihloihin juhannuksena?? Jos olette kerran päättäneet mennä kihloihin eli luvanneet toisillenne mennä naimisiin on tuo sopimishetki teidän kihlautumishetki, ei juhannus. Mutta kaiverruttakaa sormuksiin mitä haluatte, kihlautuminen on silloin tapahtunut jo huomattavasti aikasemmin!!!


      • tässä minäkin
        ihmettelevä kirjoitti:

        Haluaisin taas kerran tietää kuinka voitte päättää menevänne kihloihin juhannuksena?? Jos olette kerran päättäneet mennä kihloihin eli luvanneet toisillenne mennä naimisiin on tuo sopimishetki teidän kihlautumishetki, ei juhannus. Mutta kaiverruttakaa sormuksiin mitä haluatte, kihlautuminen on silloin tapahtunut jo huomattavasti aikasemmin!!!

        Mistä aina löytyy teitä, jotka jaksatte viilata pilkkua kihlauksesta? Jos joku haluaa erikseen sopia, että kihloihin mennään juhannuksena tai jouluna ja suorittaa silloin ne muodolliset kysymykset ja vastaukset, niin eikö se ole ihan yhtä oikea kihlaus kuin se, että pitää jääräpäisesti kiinni tulkinnasta, että kihlautuminen tapahtuikin jo tuolla sopimishetkellä? Nimittäin, kun kihlauksella ei oikeasti ole enää mitään virallista merkitystä, niin miksi jäpittää pikkuasioista?


      • jkdsja
        tässä minäkin kirjoitti:

        Mistä aina löytyy teitä, jotka jaksatte viilata pilkkua kihlauksesta? Jos joku haluaa erikseen sopia, että kihloihin mennään juhannuksena tai jouluna ja suorittaa silloin ne muodolliset kysymykset ja vastaukset, niin eikö se ole ihan yhtä oikea kihlaus kuin se, että pitää jääräpäisesti kiinni tulkinnasta, että kihlautuminen tapahtuikin jo tuolla sopimishetkellä? Nimittäin, kun kihlauksella ei oikeasti ole enää mitään virallista merkitystä, niin miksi jäpittää pikkuasioista?

        "Nimittäin, kun kihlauksella ei oikeasti ole enää mitään virallista merkitystä, niin miksi jäpittää pikkuasioista?"

        - ei ole merkitystä vai?

        tietääkseni sellainen kuin AVIOLIITTOLAKI on vielä voimassa suomessa --> lainaus 1§ "Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet."


      • Kihlaus=tunne
        jkdsja kirjoitti:

        "Nimittäin, kun kihlauksella ei oikeasti ole enää mitään virallista merkitystä, niin miksi jäpittää pikkuasioista?"

        - ei ole merkitystä vai?

        tietääkseni sellainen kuin AVIOLIITTOLAKI on vielä voimassa suomessa --> lainaus 1§ "Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet."

        Kihlauksella EI OLE meillä Suomessa mitään virallista merkitystä! Se, että avioliittolaissa lukee edellinen, tarkoittaa vain että on menty kihloihin ja jäänne jostakin vanhasta, ja Itse KIHLAUKSESTA EI OLE LAKIA, eikä se onko kihloissa vai ei, muuta millään tavalla pariskunnan juridista suhdetta. SE MIKÄ MUUTTAA PARISKUNNAN JURIDISTA SUHDETTA (MUTTA VAIN EROTILANTEESSA), ON KYLLÄ AVOLIITTOLAKI, mutta sekin pätee vain tietyn ajan (vuosien määrä) seurustelleiden pariskuntien kohdalla tai jos esim. on yhteisiä lapsia, ja astuu voimaan VAIN ERON sattuessa, ja koskee omaisuuden jakoa. Suomessa kihlauksella on AINOASTAAN tunteeseen ja pariskunnan sitoutumiseen liittyvä merkitys


    • höp¤

      Meillä tehtiin niin, että kihloista ei sinänsä hirveästi keskusteltu, vaan aloimme pikkuhiljaa kiertää kultasepänliikkeitä kokeilemassa sormuksia. Kun useampana päivänä kävi ja useampia sormuksia kokeili, niin lopulta kyllä kumpikin tiesi, että minkä tyylisistä kumpikin tykkää ja minkä kokoiset pitää olla. Niinpä minua kosittiin sormuksen kanssa, joka oli ja on edelleen juuri passeli. Itse kosiminen tuli silti ajallisesti yllätyksenä, vaikka osasi moista uumoillakin ja oli sormuksia soviteltu.

    • sitä odotellessa :)

      On monta tapaa ns. suorittaa kihlautuminen, eikä mikään ole mielestäni väärä, jokainen tekee sen omalla tyylillään/tavallaan. Tosiaan voit ottaa selvää sormesi koon, ja ilmoittaa sen miehellesi, jotta hän osaa ostaa oikean kokoisen sormuksen. Mikäli olet tarkka, millainen sormuksesi pitää olla, kannattaa kierrellä ja katella kultasepänliikkeissä, millainen miellyttää itseäsi :) tai yks kaverini teki niin, että valitsi kultasepänliikkeen mainoksesta mieluisimmat vaihtoehdot, joista sitten hänen miehensä valitsi sen tulevan kihlasormuksen, eli pieni yllätys kuitenkin säilyi... Me teimme niin, kun aika tarkka sormuksesta olen :), että menimme yhdessä katsomaan liikkeisiin valikoimaa, valitsimme mieluiset sormukset ja avopuolisoni kävi sitten ne ostamassa. Sormukset ovat olleet piilossa jo nelisen kuukautta, ja kosintaa tässä odottelen... :) Eli yllätyksenä tulee sitten minulle, milloin kosinta tapahtuu, vaikka sormuksen ulkonäön tiedänkin.

      Ja sitten tähän timanttiasiaan... Kihlasormuksessa voi olla timantteja, ja si voi olla myös timanttileikkaus. Itse valitstin n.3,5-4 mm kultaisen sormuksen, jossa 14 pientä timanttia. Maksoi 300 euroa, kallis ehkä kihlasormukseksi, mutta halusin hieman erilaisen, en ns. perinteistä kultaista sileää sormusta, vaikka sekin kyllä hieno ja näyttävä! Avopuolisoni halusi myös hiema erilaisen sormuksen, hän valitsi kultaisen 4 mm sormuksen, jossa timanttileikkaus, tämän maksoi muistaakseni 210 euroa. Mutta sormuksia on joka lähtöön, on kultaa, hopeaa, valkokultaa, timanteilla tai yhdellä timantilla tai ei timantteja lainkaan. Myös hintaluokat vaihtelevat hurjasti!! Se sormus, jonka valitsin itselleni oli vain ja ainoastaan se yksi kappale, ja juuri oikeaa kokoa. Hintavertailua en voinut oikein tehdä kun ei juuri sellaista ollut missään muualla. Mutta esim. sileitä kulta- ja valkokultasormuksi saa joka liikkeestä, joten niiden hintoja kannattaa vertailla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe