Jäähdytysletku tarvikeletkusta!?

Oohoo

Terve,

voinko käyttää tarvikeletkua (kurkkuletku tms.) alavesiletkun uusimisessa 106 XR -92 1.4 :ssä? Suomesta ei merkkiletkua löydy ja olen kyllästynyt Automaan huonoon palveluun (tarina alla) - kerran olen letkua tilannut, eikä onnistunut!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Automaan palvelusta tarinaa näin ohimennen:
jäähdytysletkut ovat levinneet yksi kerrallaan vuoden sisään. Automaassa ekan letkun levittyä kyllä vaihdeltiin kysymättä mm. lohkolämmittäjän johtoa, mutta muita jäähdytysletkuja ei tietenkään. Olisi pitänyt tietenkin rautalangasta vääntää, että tarkistakaa muut letkut ja vaihtakaa mikäli vanhat. Tuolloin uskoin kuitenkin saavani asiantuntevaa palvelua.

Vein siis auton Automaahan pian uudemman kerran, kun alavesiletku ja ylävesiletku (jonka olin jo aiemmin itse paikannut) vuosivat molemmat. Pyysin vaihtamaan alavesiletkun, ylävesiletkun vaihtaisin itse. Haettaessa ilmoitettiin, että ylävesiletku on vaihdettu, mutta alavesiletku vain paikattu, koska se ei vuotanut aluksi. Sehän ei pitänyt paikkaansa, olin vuodon todennut ja ilmoittanut siitä!

Eivät sitten veloittaneet alavesiletkun paikkaamisesta, mutta eivät antaneet paikkaukselle takuuta - "voi kestää kuukauden tai vuosia". Kesti 50 km.

Jäähdytys on autossa aika oleellinen asia, joten luulisi, että sen huoltamisessa ei pelleiltäisi. Tien päälle on aina mukavaa jäädä, hinausruljanssista puhumattakaan.

13

3434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Draivari

      Nyt vaan jäähdytysletku kauppaan. Jos on pitkä matka niin puhelin käteen ja soittamaan ja tilaamaan. Ei puutarhakaupasta.

      • Oohoo

        Terve,

        mitä tarkoitat jäähdytysletkukaupalla? Muutamaan tarvikeliikkeeseen olen toki soittanut ja eioo:ta myyvät. Samoin motonet. Ranskasta voipi Automaan kautta tilata, mutta sitä ennen haluaisin tietää muut käytännön vaihtoehdot - onko niitä? Miten toimisi ns. tarvikeletku/ "kurkkuletku", kuten joku ehdotti?

        106:n alavesiletkuhan on melko pitkä; letkun tulee olla riittävän taipuisa mutta kestävä. Ja tietenkin halkaisijaltaan passeli.


    • kuin otat

      vanhan letkun irti ja menet sen kanssa autotarvikeliikkeeseen jolla on moniedustus. Kyllä jostain toisesta autosta tai sitten ihan yleisletkusta löytyy semmoinen josta voi pienellä työstämisellä muokata sopivan.

      Jos letkussa on haaroituksia niin silloin homma vaikeutuu mutta ei mene mahdottomaksi. Letkua pystyy kyllä tarvittaessa laajentamaan tai supistamaan kunhan mitat ovat edes sinnepäin.

      En tiedä mitä kurkkuletkulla tarkoitat, tarkoitatko yleistä ns. haitariletkua, mutta letkun pitäisi siis olla tuohon käyttöön tarkoitettua, lämmön ja öljyn kestävää.

      Se miksi sinulla letkut tuppaa hajoamaan voi taas olla oma ongelmansa. Ettei vain olisi kansi kuumentunut ja puhaltaa paineita jäähdytysjärjestelmään?

      • Oohoo

        Voisikohan tosiaan paineet vuotaa jäähdytysjärjestelmään? Ensimmäisen letkun korjattuani toinen (ylävesiletku) petti noin puolen vuoden päästä. Sen paikattuani muutaman kuukauden päästä alavesiletku. Eli jonkunlaisia taukoja tuossa on ollut, ja letkuthan hapristuu yleensä samaa tahtia, mutta ...

        Mitenköhän tuota voisi tutkia? Voiko paineet vuotaa ilman, että öljyä pääsee jäähdytysnesteisiin?


      • Pösöillä
        Oohoo kirjoitti:

        Voisikohan tosiaan paineet vuotaa jäähdytysjärjestelmään? Ensimmäisen letkun korjattuani toinen (ylävesiletku) petti noin puolen vuoden päästä. Sen paikattuani muutaman kuukauden päästä alavesiletku. Eli jonkunlaisia taukoja tuossa on ollut, ja letkuthan hapristuu yleensä samaa tahtia, mutta ...

        Mitenköhän tuota voisi tutkia? Voiko paineet vuotaa ilman, että öljyä pääsee jäähdytysnesteisiin?

        Tuo autosi TU-tyyppinen kone pitää sisällään sellaisen tyyppivian, että kansipahvin vuotaminen on noissa yleistä. Jos se vuotaa paineita jäähdytysjärjestelmään, pitäisi se näkyä kuplina jäähdytysnesteen pinnalla, kun auton käydessä pintaa katselee.


    • 106 D -97

      ongelman, kun korjasin kolariautosta itselle auton.Ei löytynyt ylävesiletkuakaan. Onneksi vanhasta sai, kun lyhensi pari senttiä.

      Laita vaan kurkkuletku, kunhan ei joudu liian tiukalle mutkalle, eikä vedä mutkia suoraksi. Silleen juoheasti ja luontevasti mutkalle.

    • 605

      605:pösöön letkuja citroen liikkeestä, koska XM:ssä on sama kone, kysy ciroen saxon letkuja luultavasti sama kun 106:ssa pösössä, minulle on löytynyt tarvittavat letkut suomesta, 1-2 pv toimitus ajalla.

      • Oohoo

        Citroen Saxonkin letkut näyttävät olevan kiven alla, mitä nyt Citroen-varaosaliikkeiden nettikatalogeja tuossa löysin. Ei tietenkään mikään ihme, jos kerran ovat samaa tavaraa.


      • pösö 605
        Oohoo kirjoitti:

        Citroen Saxonkin letkut näyttävät olevan kiven alla, mitä nyt Citroen-varaosaliikkeiden nettikatalogeja tuossa löysin. Ei tietenkään mikään ihme, jos kerran ovat samaa tavaraa.

        minun pösön letkua löytyä mutta menin liikkeeseen kysymään niin löytyi kun etsi koneelta, käy paikan päällä kysymässä niin varmistuu sekin epäilys, kysyminen ei maksa mitään, en luota pelkkiin nettikatalogeihin.


      • Oohoo
        pösö 605 kirjoitti:

        minun pösön letkua löytyä mutta menin liikkeeseen kysymään niin löytyi kun etsi koneelta, käy paikan päällä kysymässä niin varmistuu sekin epäilys, kysyminen ei maksa mitään, en luota pelkkiin nettikatalogeihin.

        Jep,

        toki kannattaa kysellä, se voi aina kannattaa. Kunhan tässä vaan kerkiää..


    • tarvike-letku

      jos kurkkuletku on sama asia kuin haitariletku eli yleismallinen "haitari"kumista tehty jäähdyttäjän letku niin totta hemmetissä sen voi laittaa pösöön siinä kuin mihin tahansa muuhunkin autoon. Tuohon tarkoitukseenhan se on tehtykin!

      Haitariletkua on kuitenkin hyvin vaikea asentaa paikkaan jossa etenkin paksun letkun pitäisi tehdä erittäin jyrkkä 90 asteen tai jyrkempi mutka pienessä tilassa. Tuollaisessa asennuksessa se tahtoo väkisinkin taittua kaksinkerroin eivätkä vedet enää virtaa.

      Mutta etsipä jostain pahimman ruuhka-ajan ulkopuolella pieni tarvikeliike jossa on joku vanhempi patu myyjänä. Pienen etsimisen jälkeen guppe löytää varmasti johonkin toiseen autoon tarkoitetun alavesiletkun jonka halkaisija on riittävän oikea ja joka tekee suunnilleen samanlaisen mutkan. Voi jopa maksaa murto-osan alkuperäisosan hinnasta.

      • Oohoo

        Jep, voi löytyä tosiaan sopiva korvaava, kunhan vaan kiertelee. Ihan joka putiikista ei noin hyvää palvelua vaan saa (olen siis jo aiemmin letkua käynyt kyselemässä), eli saas nähdä, kuinka paljon voi yhden letkun hankkimiseen joutua käyttämään aikaa.

        Haitariletku on sitten se toinen vaihtoehto, jos sen saisi asennettua sopivalle mutkalle.


      • Anonyymi

        ostakaan IKH:lta letkua


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe