Mitä ei saa missään nimessä syöttää koiralle?

kultsi-pystykorva

Mietin tässä vain että mitä ihmisen ruoan tähteitä tms ei missään tapauksessa saa koiralle antaa syötäväksi, ja mitä haittaa mistäkin on?

16

7821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joodå

jos olen väärässä, mutta seuraavia ei pitäisi antaa: raaka kanamunan valkuainen=estää eräiden ravintoaineiden imeytymistä. Suklaa=on myrkyllistä koiralle. Sipuli=on myrkyllistä koiralle. Viinirypäleet ja avocado=haittaa munuaisten toimintaa. Eikä sitten kalan, sian, linnun eikä lampaanluita=silpoutuvat teräviksi ja voivat repiä sisuskaluja. On varmaan muitakin, mutta nuo nyt tuli mieleen.

• voi antaa

Raakoja luita voi antaa, muttei kypsennettyjä. Mm. raaat kanansiivet ovat meidän koirien herkkua.

• ,,,

Täältä löytyy asiasta tietoa:

http://keskustelu-2005.koirat.com/viewtopic.php?t=171&sid=bc2ece5ca36758c07ff03f50b559a16b

http://koirakopla.com/haitallisetaineet.htm

Myrkyllisiä tai haitallisia ruoka-aineita:

Xylitoli, suklaa, sipuli, raaka munanvalkuainen, rusinat ja viinirypäleet, avokado, munakoiso, kypsennetyt luut, maksa suurina annoksina, raaat kasvikset suurina paloina (pitää olla soseutettuna tai raastettuna), peruna paloina (pitää olla muussattuna), raaka järvikala, suola. Maidon laktoosia harva koira sietää, joten jos koiralle antaa maitotuotteita, pitäisi niiden olla vähälaktoosisia tai mieluummin laktoosittomia.

Herkästi allergisoivia aineita ovat mm. vehnä, maissi, soija, naudanliha ja lisäaineet.

• daniela

Tietääkö joku voiko koiralle antaa soijarouhetta muun ruuan seassa? Ihmisillehän se on hyvä protskujen lähde vaan entä koirille?

• ,,,
        daniela kirjoitti:

Tietääkö joku voiko koiralle antaa soijarouhetta muun ruuan seassa? Ihmisillehän se on hyvä protskujen lähde vaan entä koirille?

Voi sitä antaa, mutta koira voi tulla sille allergiseksi. En antaisi ainakaan usein.

• Jackiekukka

se tuhoaa kyllä b-vitamiinia (biotiinikohan se nyt oli), mutta tuskin kukaan syöttää joka päivä koiralleen monta raakaa kananmunaa, että sillä olisi mitään merkitystä. Sen haittavaikutus on ihan teoreettinen ja raakaa kananmunaa voi antaa koiralle silloin tällöin.

• FAU.

ja hyvin voidaan meillä ainakin, eikä niihin puutosoireisiin isolle koiralle riitä edes monta päivässä, vaan niitä pitäisi syöttää kilokaupalla ja päivästä toiseen.
        Pikkukoirille voi se monta (mitä sitten määrällisesti onkaan, ehkä 5-10) jo riittää, mutta tuskin kellekään tulee mieleen ruokkia koiransa pelkillä raaoilla munilla.

• Niinkin
        FAU. kirjoitti:

ja hyvin voidaan meillä ainakin, eikä niihin puutosoireisiin isolle koiralle riitä edes monta päivässä, vaan niitä pitäisi syöttää kilokaupalla ja päivästä toiseen.
        Pikkukoirille voi se monta (mitä sitten määrällisesti onkaan, ehkä 5-10) jo riittää, mutta tuskin kellekään tulee mieleen ruokkia koiransa pelkillä raaoilla munilla.

mutta, mitä järkeä on antaa yleensä mitään sellaista, josta nyt kuitenkin on siis enemmän haittaa kuin hyötyä??

• FAU
        Niinkin kirjoitti:

mutta, mitä järkeä on antaa yleensä mitään sellaista, josta nyt kuitenkin on siis enemmän haittaa kuin hyötyä??

ei siitä ole enemmän haittaa.
        Se haitta on vain teoreettinen, mutta ravintoarvoltaan kananmuna on erinomaista syötävää koiralle.
        Hyöty on huomattavasti suurempi, kuin haitta.

• keitettynä
        FAU kirjoitti:

ei siitä ole enemmän haittaa.
        Se haitta on vain teoreettinen, mutta ravintoarvoltaan kananmuna on erinomaista syötävää koiralle.
        Hyöty on huomattavasti suurempi, kuin haitta.

Kananmuna keitettynä on parasta, siinä ei ole mitään vaaraa ja kaikki ravintoaineet tallessa.

• esim. vihannekset
        Niinkin kirjoitti:

Miksi antaa koiralle esim. perunaa tai porkkanaa? Koiran elimistö ei niitä voi mitenkään hyödyntää, ne ovat kyllä erinomaisia vatsantäytettä esim. lihomiseen taipuvaisille koirille. Monet muutkin kasvikset ovat koiralle ravintomielessä aivan hyödyttömiä, mutta ei kuitenkaan haitallisia. Joten jokaisen lienee tehokkainta etsiä itse omalle koiralleen sopivat ruoka-aineet. Joillekin on hyvä antaa niiden lempiruoka-ainetta ruokahalun lisäämiseksi, vaikka se ei välttämättä niin terveellistä olekaan.Jokainen koira ja jokainen omistaja ja jokaisen koiran paras ruokavalio on yksilöllinen.

• kultsi-pystykorva

Mitäs mieltä ootte siitä ku oon kuullu et koiralle ei sais antaa uunissa paistetun kanan nahka osaa? onko jutussa perää?

• Hippokampus

Ei kai mielipiteellä tässä hirmuisesti mieltä ole :) ...
        OIkeasti kanan (tai broilerin) nahkahan on sen rasvaisin osa, joten jos koira on vaikka lihomiseen tapipuvainen, ei kannattaisi antaa. Toisaalta, linnun nahka on niin pieni ja herkullinen, että voisi sen joskus aina koiralle antaa... Meillä ne tulevat pummailemaan pöydän ääreen kun haistavat broilerin olevan pöydässä. Muuten pysyvät ruoka-aikoina poissa keittiöstä.

Minä syötän koirille ne aina, itse vältän tuon rasvaisimman osan syömistä. Aika harvoin tuollaisa osia linnusta nykyään tulee syötyä, joten aika harvoin koirat tuollaisia herkkuja saavat...

• Anonyymi

Peruna

• Anonyymi

Kanan nahka

• Anonyymi

Älkää antako koiralle kaupan broileri pyöryköitä, ovat pelkää nahkaa. Syöte itse ja saate kihdin. 🤪🤪🤪

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8987
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3529
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2740
    4. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      81
      2149
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2050
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      364
      1806
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1462
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1221
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1095
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      68
      1070
    Aihe