Jalka kipuilee

apuvaaaaaa

Mikähän on jalassani vikana kun päkiän kohdalta koskee välillä ihan hirveästi kun jalalla yrittää astua. Kipuilua ei ole koko ajan vaan välillä ja kipu tuntuu siltä niinkuin lyötäs puukolla jalkapohjaan, elikkäs se on sellasta viiltävää kipua. Kipu on niin kovaa että saa melkein huutaa kun se iskee. Oon nyt muutaman viikon ajan tästä kärsinyt ja tuntuu että pahemmaksi vaan menee. Kipu säteilee pikkuvarpaisiin ja kantapäähän ja viimeyönä tuntui jo polvessa asti. Tää säteilykipu on sellasta jomottavaa, ei viiltävää, mutta se pahin kipu on se viiltävä kipu joka joskus yllättää (joka päivä kuitenkin) kun astuu jalalla. Voisiko syy olla lenkkeilyssä? Aloitin nimittäin lenkkeilyn noin kuukausi sitten. Nyt en ole yli viikkoon edes yrittänyt lähteä lenkille kun pelkään tuon jalan puolesta. Ja jos kipu yllättää kesken lenkin niin sillä jalalla ei pahemmin kävellä muuta kuin tosi varovasti. Ulkonäöllisesti en huomaa mitään erilaista jalassa. Mikäköhän jalkaa mahtaa vaivata? Kipu on vaan oikeassa jalassa.

18

3338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Morton?

Tuli mieleen yksi mahdollisuus, hermopinne joka esiintyy yleisimmin 3-4 varpaan välissä, nimeltään MORTONIN NEUROOMA. Googlella tuolla hakusanalla aiheesta löytyy lisää, katso sopiiko kuvaus sinun tapaukseesi.
      Itselläni se tuli äkkiä aivan kuten sinäkin kuvailet, kuin puukko olisi isketty jalkaterään. Sillä jalalla ei tosiaan pahemmin kävelty, kunhan linkutetaan jalan ulkosyrjällä.

Oletkos muuten urospuolinen vai tyttöihminen. Käytätkö kapeita kenkiä?

Oman tarinani jatkon kerron, jos tarpeen.

• apuvaaaaaa

Olen 21-vuotias naisihminen :) Näin kesäaikaan olen käyttänyt kyllä aika matalapohjaisia kenkiä, pistokkaita joissa on parin sentin korko. Ellei sitten nuo mun "lenkkeilykengät" jotka on alunperin tarkoitettu aerobiciin oo vaikuttanu jotenki negatiivisesti jalkoihin... Olisi kyllä mukava kuulla sun kokemukset tästä Mortonin neuroomasta niin tietää mitä tuleman pitää :) Miten alko oireileen ja miten diagnosoitiin? Entä hoito? Menen huomenna lääkäriin erään toisen vaivan takia mutta sanonpa tästä jalkasärystä samalla niin katsotaan minkä tuomion ne siellä arvauskeskuksessa antanee :) En ole ikinä kuullutkaan tollaisesta Mortonin neuroomasta joten kiitos hirveästi kun autoit vähän selventämään mitä tämä voisi olla :)

• Morton?
        apuvaaaaaa kirjoitti:

Olen 21-vuotias naisihminen :) Näin kesäaikaan olen käyttänyt kyllä aika matalapohjaisia kenkiä, pistokkaita joissa on parin sentin korko. Ellei sitten nuo mun "lenkkeilykengät" jotka on alunperin tarkoitettu aerobiciin oo vaikuttanu jotenki negatiivisesti jalkoihin... Olisi kyllä mukava kuulla sun kokemukset tästä Mortonin neuroomasta niin tietää mitä tuleman pitää :) Miten alko oireileen ja miten diagnosoitiin? Entä hoito? Menen huomenna lääkäriin erään toisen vaivan takia mutta sanonpa tästä jalkasärystä samalla niin katsotaan minkä tuomion ne siellä arvauskeskuksessa antanee :) En ole ikinä kuullutkaan tollaisesta Mortonin neuroomasta joten kiitos hirveästi kun autoit vähän selventämään mitä tämä voisi olla :)

Aha, siis tutulta tuntui vaikka oudolta kuulosti.
        Näin se minun tarinani meni.
        Ensin kipua lievitettiin kortisonipiikillä - taisi niitä menna parikin. Pahin hellitti, mutta sitten uusi. Lähete sairaalaan hermoratatutkimuksiin, tarkoittaa neuloja nilkkaan ja varpaisiin, sitten pikkusen sähkövirtaa. Ei satu. Toteamus oli, ettei viesti kaikissa varpaanväleissä kulkenut. Diagnoosiksi tuli sitten tuo Mortonin neurooma (aivan outo silloin minullekin). Hoidoksi ehdotettiin leikkausta: eikun jonoon. Leikkauksessa katkaistaan hermo ja siitä taas seuraa tunnoton varvas, siihenkin kuulema tottuu.

Tämä tapahtui alkukesästä. No aikaa ehti kulua marraskuulle ennenkuin kirurgi olisi puukkonsa kanssa ehtinyt toimiin. Siinä välissä oma tilanteeni oli jo niin paljon rauhoittunut, että peruin koko operaation. Oma vaikutuksensa tilanteen lientymiseen oli varmaan talven tulolla ja paksupohjaisilla väljemmillä kengillä (pohjoisessa asujana talvikenkäaika alkaa jo syyskuussa :)

Olen myös netistä lueskellut, että Morton voi rauhoittua itsekseen. Jotkut täällä ovat myös kertoneet manipulaatinkin auttavan - tiedä sitten.

Omasta ensioireestani on jo viitisen vuotta. Kokonaan oireeton en ole, vaiva muistuttaa hienokseltaan itsestään joissakin tilanteissa, mutta ei kävellessä - lenkkeilen ihan sujuvasti. Jalkineitten valinta on vähän arvoitus, jotkut kengät tuntuvat olevan myrkkyä (jotkut lenkkaritkin) vaikkei päältä katsoen uskoisi. Käytäntö opettaa. Korkokengät olen hylännyt lähes kokonaan, juhlissa voin korkkareissa lähinnä istuksia. Mutta ei se minua pitkänä tyttönä sureta, epämukavathan ne ovat.

Ja vielä yksi vinkki: pedikyyri kuntoon, jalkapohjan kovettumat pois, jos niitä on.

Jos leikkaukseen päädyt, ei huono sekään. Ystäväni on leikattu, eikä hän valita kuin varpaankynsien leikkaamisen outoutta kun varpaassa ei ole tunota. Minä vähän puukkoa pelkäävänä valitsin näin, kun tilanteeni sen salli.

Miten vain, lenkkikuntoon sinut pitää saada. muuten tulee muita vaivoja!

Hyvää jatkoa - toivottavasti oli apua.

• apuvaaaaaa
        Morton? kirjoitti:

Aha, siis tutulta tuntui vaikka oudolta kuulosti.
        Näin se minun tarinani meni.
        Ensin kipua lievitettiin kortisonipiikillä - taisi niitä menna parikin. Pahin hellitti, mutta sitten uusi. Lähete sairaalaan hermoratatutkimuksiin, tarkoittaa neuloja nilkkaan ja varpaisiin, sitten pikkusen sähkövirtaa. Ei satu. Toteamus oli, ettei viesti kaikissa varpaanväleissä kulkenut. Diagnoosiksi tuli sitten tuo Mortonin neurooma (aivan outo silloin minullekin). Hoidoksi ehdotettiin leikkausta: eikun jonoon. Leikkauksessa katkaistaan hermo ja siitä taas seuraa tunnoton varvas, siihenkin kuulema tottuu.

Tämä tapahtui alkukesästä. No aikaa ehti kulua marraskuulle ennenkuin kirurgi olisi puukkonsa kanssa ehtinyt toimiin. Siinä välissä oma tilanteeni oli jo niin paljon rauhoittunut, että peruin koko operaation. Oma vaikutuksensa tilanteen lientymiseen oli varmaan talven tulolla ja paksupohjaisilla väljemmillä kengillä (pohjoisessa asujana talvikenkäaika alkaa jo syyskuussa :)

Olen myös netistä lueskellut, että Morton voi rauhoittua itsekseen. Jotkut täällä ovat myös kertoneet manipulaatinkin auttavan - tiedä sitten.

Omasta ensioireestani on jo viitisen vuotta. Kokonaan oireeton en ole, vaiva muistuttaa hienokseltaan itsestään joissakin tilanteissa, mutta ei kävellessä - lenkkeilen ihan sujuvasti. Jalkineitten valinta on vähän arvoitus, jotkut kengät tuntuvat olevan myrkkyä (jotkut lenkkaritkin) vaikkei päältä katsoen uskoisi. Käytäntö opettaa. Korkokengät olen hylännyt lähes kokonaan, juhlissa voin korkkareissa lähinnä istuksia. Mutta ei se minua pitkänä tyttönä sureta, epämukavathan ne ovat.

Ja vielä yksi vinkki: pedikyyri kuntoon, jalkapohjan kovettumat pois, jos niitä on.

Jos leikkaukseen päädyt, ei huono sekään. Ystäväni on leikattu, eikä hän valita kuin varpaankynsien leikkaamisen outoutta kun varpaassa ei ole tunota. Minä vähän puukkoa pelkäävänä valitsin näin, kun tilanteeni sen salli.

Miten vain, lenkkikuntoon sinut pitää saada. muuten tulee muita vaivoja!

Hyvää jatkoa - toivottavasti oli apua.

Kävin siellä lääkärissä tänään ja kerroin tästä jalkakivusta ja että olen kuullut tällaisesta Mortonin neuroomasta. Lääkäri sanoi että siinä taudissa varpaissa kuuluisi tuntua kipua kun niitä puristaa yhteen ja kun en juuri sillä hetkellä mitään kipua tuntenut kun lääkäri puristeli jalkaa niin minulle määrättiin sitten tulehduskipulääkkeitä. Aamulla tuntui kuitenkin ennen lääkäriin menoa näitä puukoniskuja päkiässä. Saa nyt sitten nähdä miten tämä tästä kehittyy, helpottuuko vai paheneeko. Kovettumia mulla kyllä on jalkapohjissa. Pitänee hoitaa ne kuntoon :)

• Morton?
        apuvaaaaaa kirjoitti:

Kävin siellä lääkärissä tänään ja kerroin tästä jalkakivusta ja että olen kuullut tällaisesta Mortonin neuroomasta. Lääkäri sanoi että siinä taudissa varpaissa kuuluisi tuntua kipua kun niitä puristaa yhteen ja kun en juuri sillä hetkellä mitään kipua tuntenut kun lääkäri puristeli jalkaa niin minulle määrättiin sitten tulehduskipulääkkeitä. Aamulla tuntui kuitenkin ennen lääkäriin menoa näitä puukoniskuja päkiässä. Saa nyt sitten nähdä miten tämä tästä kehittyy, helpottuuko vai paheneeko. Kovettumia mulla kyllä on jalkapohjissa. Pitänee hoitaa ne kuntoon :)

Eipä tule minullakaan kipu esille niin kuin lääkärisi sitä yritti varpaita puristelemalla. Mutta vähän toisenlainen pienikin liike väärään suuntaan tuo sen esille.
        No, annapa ajan vähän kulua, kyllä se tapansa näyttää.

• dfgbsdghsd
        Morton? kirjoitti:

Eipä tule minullakaan kipu esille niin kuin lääkärisi sitä yritti varpaita puristelemalla. Mutta vähän toisenlainen pienikin liike väärään suuntaan tuo sen esille.
        No, annapa ajan vähän kulua, kyllä se tapansa näyttää.

Mortonia testatessa pitäisi puristaa jalkapöydän luita yhteen.
        Kannattaa myös tarkistaa, ettei vika ole tarsaalitunnelissa. Se sijaitsee kantapään sisäsivulla. Väännä nilkka pronaatioon, tunnustele ja koputtele kantapään sisäsivulta tuntuuko kipua.

• häipyvät kun menet:
        dfgbsdghsd kirjoitti:

Kannattaa myös tarkistaa, ettei vika ole tarsaalitunnelissa. Se sijaitsee kantapään sisäsivulla. Väännä nilkka pronaatioon, tunnustele ja koputtele kantapään sisäsivulta tuntuuko kipua.

sinne podologi antti hakalan juttusille helsinkiin
        museokatu 15 puh 09 535535 www.terveystuki.fi
        ja älä helvetissä unohda kertoa täällä tuliko parannusta.ja jos ei niin kommentit hakalalta ja jos tuli niinsama.

• apuvaaaaaa
        häipyvät kun menet: kirjoitti:

ja älä helvetissä unohda kertoa täällä tuliko parannusta.ja jos ei niin kommentit hakalalta ja jos tuli niinsama.

Asun ikävä kyllä liian kaukana helsingistä eikä siellä edes tule käytyä kovin usein :( Täytynee tyytyä oman paikkakunnan (Oulu) hoitotarjontaan... :)

• doc
        apuvaaaaaa kirjoitti:

Asun ikävä kyllä liian kaukana helsingistä eikä siellä edes tule käytyä kovin usein :( Täytynee tyytyä oman paikkakunnan (Oulu) hoitotarjontaan... :)

Jos Oulussa haluat yksityisesti jollekin mennä niin suosittelen ortopedi Tero Klemolaa joka pitää ODL:ssa vastaanottoa, on jalkoihin erikoistunut.
        Ei kannata fiksoitua tuohon Mortonin dg:iin, voi olla monesta muustakin syystä kiinni. Mikäli edelleen vaivaa niin mene toki uudelleen myös sinne terveyskeskukseen, kyllä sielläkin jotain osataan. Lisäksi anna ajan kulua, venyttelyt ja rasitus kivun mukaan. Lenkkikenkien pitäisi olla juuri sopivat eikä melkein.

• Morton?
        dfgbsdghsd kirjoitti:

Mitäs sanot tuosta minun tapauksestani, jossa sairaalassa tehty sähkötesti tuotti Mortonin, mutta puristelulla vika ei ilmaantunut. Vain tietyssä kulmassa ja kosketuksessa se sattuu, ja kunnolla sitten sattuukin.

Onkohan niin, että me kaikki emme ymmärrä sairastaa oppikirjojen esimerkkien mukaisesti? ;)

• kampai73
        häipyvät kun menet: kirjoitti:

7v sitten minulla oli leikkaus jalkapohjan kautta Mortonin neurooman poisto. Jalka on ollut sen jälkeen turvoksissa ja arka, en ole voinut kävellä juuri lainkaan. Viime vuoden aikana kävin 8 kertaa spesialistilla. Viimeisellä kerralla tämä herru sanoi, että minä en oikein ymmärrä noiden jalkasairauksien päälle, sillä minä olen luuspesialisti.Tämä on tapahtunut Kanadassa Toivoisin löytäväni Suomesta hyvän spesialistin joka voisi auttaa. Jos joku voisi antaa neuvoa kuinka saan hyvän lääkärin olisin kiitollinen.

• Eve 38

Voi olla myös kantajänteen tulehdus. Itselläni on molemmissa jaloissa kantajänteen kauttaaltaan tulehtuneet ja kipua on varpaista polviin asti.

Käyn fysikaalisessa hoidossa, joka auttaa.

Kävin 3 eri yleislääkärillä ja kaikki diagnosoivat minut väärit ja antoivat vääriä hoito-ohjeita ja näinollen jalkani vain pahenivat.

Jahka pääsin fysioterapeutille, joka on erikoistunut jalkoihin, niin sain oikean diagnoosin ja hoito-ohjeet.

• jum

Plantaarifaskiitti ei ole kantajänteen tulehdus, vaan kantakalvon tulehdus.

• Eve 38

• jum

• lenkkeilyn

niin tottahan muistit aloittaa myös venyttelyn, se on ehdottotoman tärkeää jos meinaat päästä ilman vaivoja eteenpäin.

• apuvaaaaaa

Nyt on tulehduskipulääkekuuri syöty ja nämä "puukoniskut" on hävinneet mutta jalka oireilee joka päivä silti. Pienimmissä varpaissa tuntuu koko ajan sellaista niinkuin siellä kiristäis jokin ja vähän sellaista jäykkyyttä on myös mukana. Kipu säteilee edelleen välillä kantapäähän, sääreen ja jopa tuonne ylös lonkkaan asti. Jalkapohjan ulkosyrjä on myös kipeänä välillä. Eräänä päivänä oikein säikähdin kun tuntui että olisi vähän puutuneisuutta ollut näissä varpaissa ja sellaista tunnottomuutta ja jäykkyyttä. Kohta vaan uudestaan lääkäriin jos ei mene itsestään ohi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1759
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1602
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      90
      1361
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe