Lapsi vain yskii

ja yskii...

Tuskin tässä astmasta on kyse, mutta tällä osastolla on varmaan erinäisten hengitystieoireiden asiantuntijoita.

Kymmenvuotiaallani oli flunssaa joskus tuossa heinäkuun alussa. Se tuntui parantuneen, mutta yskä alkoi pian uudestaan ilman muita oireita. Päivällä ei vaivaa mikään, mutta heti illalla makuulle mentyään hän alkaa yskiä. Yskä on kuivaa ja kutittavaa ja melkein tauotonta. Yöllä ei mitään, mutta aamulla taas sama köhinä.

Lääkäriinhän tästä on suoriuduttava, mutta jospa osaisitte antaa jotain vinkkejä lääkärinaikoja odotellessa.

11

9093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siihen

      yskään hengenahdistusta? eli makuulla ollessa hengitys saattaa vinkua muuta helpottaa ainakin jonkin verran pystympään noustessa?

      • Yskivän äiti

        Ei ole vinkumista, limaa, tai hengenahdistusta. Mikä ihme tuohon auttaisi? Sir. Ephedrin -yskänlääkettä olen antanut, salmiakkia imeskeltäväksi, iltakylvyn höyryhengitysavuksi... aina vain kutittaa ja yskittää.


      • oksu
        Yskivän äiti kirjoitti:

        Ei ole vinkumista, limaa, tai hengenahdistusta. Mikä ihme tuohon auttaisi? Sir. Ephedrin -yskänlääkettä olen antanut, salmiakkia imeskeltäväksi, iltakylvyn höyryhengitysavuksi... aina vain kutittaa ja yskittää.

        ei minullakaan hengitys vinkunut eikä ahistanut henkeä.. hinkuyskä tuloksena ja väärien lääkkeiden seurauksena astma..


    • ja poikani

      yski myös n. 10 - 14-vuotiaana yöt läpeensä, että sydäntäni särki! Hieroin rintaan Vick Vabo Rub-nimistä voidetta, jota joskus sai apteekista.Ei menty koskaan astma-testeihin ja poika on nyt nelissäkymmenissä eikä ole astmaa koskaan puhjennut! Mutta toki yöllinen yskiminen kannattaa ilman muuta tutkituttaa, etsi vaan asiaan paneutuva lääkäri heti alkuun! - Henkilökohtaisesti en epäilisi vielä astmaa, jollei yhtään vingu eikä rohise eikä ole hengenahdistuksen tapaisia oireita...

    • luulisin

      kuulostaa pölyallergialta, mullakin on kaikki allergiat ja astma, mutta viittaisi nimenomaan pölyallergiaan koska se alkaa nimenomaan makuulle mentäessä. Nimittäin vuodevaatteethan kerää pölypunkkeja, varsinkin jos ne ovat vanhoja, tai vaikka uusiakin, mutta jos niitä ei tuuleteta, huoneessa ei imuroida tarpeeksi, sängyllä ollaan ulkovaatteilla, tai siellä eläimet kulkee (koirat, kissat). Tyynyliinan, lakanan ja pussilakanan vaihtamisesta puhumattakaan..

      Tyyny varsinkin esittää suurta roolia pölyallergiassa, koska pää on siinä ja sitähän tavallaan hengittää ja imee tyynystä kaikki siihen kertyneet pienen pienet punkit ja pölyt itseensä 6-12 tunnin ajan, joka on todella paljon, jos tyynyä ei vaihda tarpeeksi usein, tuuleta ja pese, niin tulee just tollaset oireet, ainaki mulle!

      Itse imuroin joka päivä, puistelen vuodevaatteet, tyynyn ja peiton ulkona väh. joka toinen päivä ja vaihdan lakanan, tyynyliinan ja pussilakanan kerran viikossa, ja oireet pysyy kurissa.

      Mutta allergiatesteihinb vaan.. :)

    • lääkäriin

      Veisin pojan heti yksityiselle keuhkotautilääkärille tai allergologille. Pahin heinän siitepölyaika alkoi juuri heinäkuussa, joten sekin voi olla syynä. Keuhkoissa voi olla myös tulehdus. Oletteko matkustelleet? Joskus matkan mukana tulee tuberkuloosiakin (kaiketi aika epätodennäköistä).

      Kyseessä saattaa myös olla refluksitauti tai närästys. Refluksitaudissa mahan sulkijaportti on löysä ja siitä nousee kaasuja ruokatorveen. Tämä puolestaan ärsyttää kurkkua ja hengitysteitä. Oireet ilmenevät usein makuuasennossa. Kokeile sängyn pääpuolen nostamista vaikkapa kirjojen avulla 10 cm, koska tämä saattaa auttaa (ärsyttävät aineet eivät nouse ruokatorvessa niin herkästi silloin). Tähänkin vaivaan tarvitaan lääkärin apua.

      Astma muuten voi ilmetä myös yskimisenä, joten sekin on mahdollista.

      Et kertonut, onko teillä lemmikkiä tai onko teillä remontoitu. Kaikenlainen remontoiminen, uusien huonekalujen hankkiminen ja lemmikkien pitäminen saattaa aiheuttaa oireita.

      Kehotan teitä varaamaan ajan lääkäriin. Poikahan ei muuten jaksa kohta olla koulussa, koska ei saa yöllä nukuttua.

    • Kokeiltu

      En tiedä mistä tuo yöyskä johtuu mutta omilla lapsillani oli sitä usein nimenomaan flunssan jälkitautina. Kokeilin turhaan useita yskänlääkkeitä. Vain yksi keino tehosi: kaalinlehdet ulkoisesti. Illalla nukkumaan mennessä lapsen rintakehän ja selän yläosaan kaalinlehtiä tiiviisti ihoa vasten ja tiukka t-paita päälle jotta lehdet pysyvät paikallaan nukkuessa. Seuraavana iltana sama homma ja yleensä kolmantena yönä yskä on jo hävinnyt.

      Tämä EI ole mätäkuun juttu vaan vanhan kansan hyvä luomulääke. Kannattaa taatusti kokeilla. Omat lapseni olivat hieman pienempiä (0-7-vuotiaita) kun tätä keinoa käytin ja ainakin pieniin lapsiin tehosi nopeasti joka kerta. Yöyskä on inhottava vaiva siksikin että se ei pelkästään valvota lasta vaan myös vanhempia, jolloin koko sakki on sitten päivällä väsynyt. Kokeile ihmeessä ja pistä palautetta tepsikö!

      • Lääk.kand.

        Astaman ainoa oire saattaa olla (varsinkin alkuvaiheessa) yskä.. Nimenomaan flunssan yhteydessa pitkittynyt ykä on usein astman ensioire. Kannattaa vaatia kunnon tutkimuksia! oma astmani alkooi nimenomaan flunssan yhteydessä pitkittyneenä yskänä...


      • oireet
        Lääk.kand. kirjoitti:

        Astaman ainoa oire saattaa olla (varsinkin alkuvaiheessa) yskä.. Nimenomaan flunssan yhteydessa pitkittynyt ykä on usein astman ensioire. Kannattaa vaatia kunnon tutkimuksia! oma astmani alkooi nimenomaan flunssan yhteydessä pitkittyneenä yskänä...

        Minun pojallani 4 vuotta sitten (oli vasta 3v) oli samanlaiset oireet. Joskus jopa oksennuskin tuli, ku niin yskitti.
        Mentiin lääkäriin ja saatiin lähete sairaalaan.
        Verikokeista löydettiin astma ja meillä ei ole koskaan hengitys vinkunut vaikka on astma.
        Nyt poika joutuu olemaan kovilla lääkityksillä jotta jaksaa.

        Iltayskään huomasin et jos juo lämmintä kaakaota nukkumaan mennessä niin helpotti jonkin verran.

        Eli lääkäriin vain ja reippaasti.


      • lievä keuhkoputkentulehdus
        oireet kirjoitti:

        Minun pojallani 4 vuotta sitten (oli vasta 3v) oli samanlaiset oireet. Joskus jopa oksennuskin tuli, ku niin yskitti.
        Mentiin lääkäriin ja saatiin lähete sairaalaan.
        Verikokeista löydettiin astma ja meillä ei ole koskaan hengitys vinkunut vaikka on astma.
        Nyt poika joutuu olemaan kovilla lääkityksillä jotta jaksaa.

        Iltayskään huomasin et jos juo lämmintä kaakaota nukkumaan mennessä niin helpotti jonkin verran.

        Eli lääkäriin vain ja reippaasti.

        ja sen seurauksena sain mahdottoman sitkeän yskän, joka usein oli niin kovaa että uskoin tukhtuvani (joskus oksenninkin). Nukkua piti melkein istuma-asennossa. Menin uudestaan lääkärille jonka mielestä keuhkoputkentulehdus oli voitettu ja kehotti vain yskimään. Yskimistä kesti noin kaksi kuukautta, myöhemmin melkein vain silloin kun hengastyin.Ja loppui itsekseen. Mahdollisesti tuolla hiekkaisella keväällä oli oma osuutensa. Minulla ei ole minkäänlaista allergiaa ja olen aivan oireeton nyt kun yskä vihdoin meni ohi. Kotona on kissoja ja koira, joten pölyä piisaa.


    • 3-vuotiaalla

      Myös flunssien yhteydessä kovaa yskää,kuivaa, lääkäri totesi infektioastman,eli oireet tulee vain flunssien yhteydessä. Pojalla nyt jatkuva lääkitys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1373
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      102
      1062
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      963
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      692
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      613
    Aihe