Mikä laukaisi ms:n?

onko epäilyjä?

Lueskelin näitä vanhoja viestejä ja pari viestiä jäivät pohdituttamaan. Molemmat liittyivät ms:n taudin "laukaisijaan". Tiedän, että tutkittua varmaa tietoa asiasta ei ole, mutta näissä kirjoituksissa joku epäili Havrix-hepatiittirokoitteen laukaisseen taudin (minä olen ottanut sen 10 vuotta sitten, mutta silloin jäi vahvistus ottamatta. Nyt otin sen uudelleen, sairaalasta sanottiin, ettei ms-tauti ole sille esteenä).
Joku taas puhui täällä stressin olleen ainakin osasyynä taudin laukeamiselle. Itselläni ensimmäiset rajut oireet tulivat juuri pitkän stressikauden lauettua.
Kysymykseni siis onkin, että onko teillä itsellänne jotain epäilyjä siitä, mikä olisi laukaissut tautinne? Minulla ei ole, tai en ole asiaa sen enempää aiemmin edes pohtinutkaan, mutta nyt rupesi kiinnostamaan...
Minulla tauti diagnosoitiin helmikuussa.

24

8312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pet

      Mä epäilen vahvasti, et tän laukaisi: STRESSI!
      - Muutto pois kotoa, vieraaseen kaupunkiin
      - AMK-opinnot
      - Koko lukuvuoden jatkunut unettomuus
      - Koiran kuolema...
      Näköhermon tulehdus Alkoi viikkoa ennen kevätlukukauden loppumista. Mitään mahdollista tulehdusta tai muuta tekijää ei löydetty. Sekä likvor, että MRI tukivat epäilyä. Diagnoosin sain toisen pahenemisvaiheen myötä, jotakuinkin pari vuotta sitten.

      • homealtistus

        on yksi tekijä mm. ms-taudin puhkeamisessa.


    • täällä

      STRESSI se tuntuu minustakin joka tuon sairauden laukaisi.Työ... ja vielä talo remonttia kotona.

    • se oli

      Pitkää päivää, paljon matkustamista, työpaineita, univelkaa...

      Ja lopuksi MS.

      • Susu..

        sekä pari kunnon infektiota, joita en tajunnut ajoissa hoitaa pois päiväjärjestyksestä.


    • ...

      Viimeisimmässä Lääkärilehdessä oli artikkeli tutkimuksesta jossa löytyi yhteys mononukleoosin aiheuttajan (pusutauti, rauhaskuume) Epstein-Barrin viruksen ja MS-taudin välillä. Ko. tutkimuksen tulosten mukaan ne jotka ovat sairastaneet mononukleoosin lapsuudessa on keskivertoriski myöhemmin MS-tautiin, niillä jotka ovat sairastuneen nuoruus- tai aikuisiässä on selvästi kohonnut riski ja niillä jotka eivät ole ko. virusta saaneet, MS-taudin riski on hyvin vähäinen/olematon. Mielestäni erittäin mielenkiintoinen artikkeli, EBV on ennestään jo yhdistetty mm. lymfoomaan...

      • juttu, kyllä.

        Se vain ei oikein selitä maantieteellistä levinneisyyttä MS:n kohdalla.


      • ...
        juttu, kyllä. kirjoitti:

        Se vain ei oikein selitä maantieteellistä levinneisyyttä MS:n kohdalla.

        Kyseessä oli yksi tutkimus ja yksittäisessä voi aina olla jokin virhelähde. Eli mitään varmaa ei tällaisesta tuloksesta voi sanoa. Mitä tarkoitit maantieteellisellä levinneisyydellä?


      • Suomessa
        ... kirjoitti:

        Kyseessä oli yksi tutkimus ja yksittäisessä voi aina olla jokin virhelähde. Eli mitään varmaa ei tällaisesta tuloksesta voi sanoa. Mitä tarkoitit maantieteellisellä levinneisyydellä?

        ...tautia tavataan yleisimmin Pohjanmaalla. Globaalisti kai pääasiallisesti Euroopan pohjoisissa osissa, eteläisessä Kanadassa ja USA:n pohjoisosissa. Afrikassa taas tauti on lähes tuntematon, samoin eskimoilla sitä ei tietääkseni tavata.

        Wikipedian tietoa:
        "Tauti ilmenee usein suvuittain ja jostain syystä sen esiintyminen näyttää keskittyvän pääasiassa lauhkeitten ilmastovyöhykkeitten alueelle. Suomessa MS-tautia esiintyy Pohjanmaalla, Eurajoen ja Kokemäenjoen yläjuoksuilla sekä Uudenmaan koillisosissa enemmän kuin muissa osissa maata."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ms-tauti


      • pet

        Mielenkiintoista, minä sairastin rauhaskuumeen n. 15 vuotiaana.=/?!


      • selitti tämän niin,
        Suomessa kirjoitti:

        ...tautia tavataan yleisimmin Pohjanmaalla. Globaalisti kai pääasiallisesti Euroopan pohjoisissa osissa, eteläisessä Kanadassa ja USA:n pohjoisosissa. Afrikassa taas tauti on lähes tuntematon, samoin eskimoilla sitä ei tietääkseni tavata.

        Wikipedian tietoa:
        "Tauti ilmenee usein suvuittain ja jostain syystä sen esiintyminen näyttää keskittyvän pääasiassa lauhkeitten ilmastovyöhykkeitten alueelle. Suomessa MS-tautia esiintyy Pohjanmaalla, Eurajoen ja Kokemäenjoen yläjuoksuilla sekä Uudenmaan koillisosissa enemmän kuin muissa osissa maata."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ms-tauti

        että suvut näillä alueilla menevät keskenään naimisiin. Loogista!


    • vahva

      epäilys,että ms puhkesi viikko senjälkeen kun suomessa jaettiin polio sokeripaloja -85, ja siihen aikaan myös oli pitkäaikainen tressi päällä, uskon, että näillä molemmilla oli vaikutuksensa tautiini,olin todella huonossa kunnossa keskussairaalassa, mutta toivuin pikku hiljaa.. ja tänä päivänä en käytä apuvälineitäkään.

    • olen sairastanut

      tuon pusutaudin, olin silloin noin 15-16 vuotias! ms-siagnoosin sain reilut 10 vuotta myöhemmin.

    • tarkemmin

      sektio.

      • Vuosikausia sitten

        Normaali synnytystilanne laukaisi ensimmäiset oireet.


    • pirre

      Itselläni on ms-ollut jo yli 10v ja hyvin monioireisena.Kun olen lueskellut vanhoja epikriisejä ja miettinyt senhetkisiä elämäntilanteitani,stressi on ollut ratkaisevana tekijänä puhkeamisessa.Stressi joka on tullut työstä,asunnosta ja elämäntilanteesta yleensä.Tänänkin päivänä tauti alkaa oireilla miltei samantien jos "stressaan" liikaa mistä tahansa asiasta.

    • jostain luin

      että herpes-viruksella olisi jotain yhteyttä ms:n laukaisijaan.
      Olen yrittänyt kaivaa artikkelija koska se jäi mietityttämään.
      Tähän hätään löysin vain jutun
      "Äidin herpesvirus kytköksissä lapsen leukemiaan"

      Oliko siinä MS yhteydessä kyse 1-vai 2-tyypin herpeksestä? Herpes-virushan kulkeutuu hermosolmukeeseen ja jää "odottelemaan".

      Itse olen vakuuttunut oman sairastumiseni kohdallani tuohon
      herpes-yhteyteen.

    • ,,,

      Minun kohdallani on valittavana monta vaihtoehtoa,vai kaikkiko yhdessä vaikuttivat,ms-taudin puhkeamiseen.Pitkäkestoinen stressi,perinnöllinen alttius,asuminen radon alueella,homealtistus.Kuitenkin vain minä sairastuin tähän,sisarukseni ovat terveitä.Lapsena sairastin kaikki rokot hyvin lievinä.Ainoa,joka oli lapsena ja nuorena riesanani olivat lähes jatkuvat kurkunpään tulehdukset ja kaikki mahdolliset räkätaudit.

    • Hipsu

      Liian nopea ja rankka laihdutus yhdistettynä liian yksipuoliseen ja ravintoköyhään ruokavalioon laukaisi minulla ms-taudin. Olen kuullut että monella muullakin liian nopea painonpudotus on liittynyt taudin puhkeamiseen. Alttius täytyy tietysti olla olemassa.

    • ......

      mulla oli ylä aste-ikäsenä pusutauti. vesirokko reilu puoli vuotta ennen ekoja oireita (olin sillon 18), ekojen oireiden aikaan oli ollu henkisesti rankka ja stressaava vuosi takana..

    • Anonyymi

      Kaverillani todettiin ms-tauti n. 25 -vuotiaana . Saanut hepatiittirikotteen n. 20 -vuotiaana ja syntynyt loppukeväästä pirkanmaalla. Opinnot loppusuoralla ja esikoisen syntymä sekä muutto ensimmäiseen omaan, remonttia vaativaan taloon silloin, joten stressiä myös. Eb-viruksesta ei itsellä varmaa tietoa , mutta tyttöystävällä oli se rajuoireisena kun mies oli 21, joten todennäköisesti ainakin altistunut sille silloin. Ei geneettistä alttiutta. Puutumisoireilla alkoi. Nyt 33v

      • Anonyymi

        Lisään vielä, että n 10v tupakointia myös takana.


    • Anonyymi

      Suosittelen lukemaan kirjan https://www.elinahytonen.fi/kirjat/rokotteet-ja-vaiettu-tieto/ .

      Olen törmännyt ajatukseen, että monissa neurologisissa sairauksissa ovat yhtenä alkusyynä ympäristömyrkyt. Jokainen meistä saa näitä myrkkyjä esim. rokotteiden apuaineina. Toinen elohopean lähde ovat meidän keski-ikäisten liukenevat amalgaamipaikat.

      • Anonyymi

        varmaan Oikeesti voi olla stessillä jokin osuus lähtö laukaukseen MUTTA itsellä alkoi kovan alkoholi täytteisen illan/yön jälkeen. (joita oli muulloinkin (n 30v aikana)
        suvussa ei ole ms / alkoholi/ tupakki ennen MINUA...


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe