Ensi kesänä aion hommata Buster L veneen 50 hv moottorilla.
Venettä tulen pitämään yleisellä rannalla ja rakennan itse veneelle telakan ja siitä muutama kysymys.
1. Jos vene on 4,90m pitkä niin kuinka pitkä väli tulee kölirullilla olla esim. jos on kaksi köli/sivurullatelinettä ja vinssi telakan päässä?
(Eli kuinka pitkät pätkät tartten kakkosnelosta).
2. Miten vene kannattaa kiinnittää ja lukita että se olisi mahdollisimman vaikea varastaa, kokemuksia?
Kiitos asiallisista vastauksista.
Rantatelakan rakentaminen
4
6706
Vastaukset
- hatusta
1. veikkaan että 3 rullaa olis aika sopiva. lisää jälkeenoäin jos tarvetta useammalle. varmaan kahdellakin vois pärjätä, sillä paino on kuitenkin rullapuolen takapäässä (moottorin takia). näinollen etupää pysyy ylhäällä, kun vene on vedetty ylös. joten mittaa veneen tasaisen pohjaosan pituus (kenties jotain 4m paikkeilla). sille matkalle vain kannattaa laittaa rullaa alle. tietysti rannan jyrkkyys vaikuttaa mahdollisesti asiaan. itse laittaisin esim veneen peräpäästä katsoen 2 ekaa metrinvälein ja sen keulaan tulevan noin 3.5m päähän perästä, jos 4m on pohjan pituus. mutta käytä kiinnitykseen ruuvveja ja tee sallainen tela, että voit vaihtaa paikkoja vain ruuvit avaamalla.
kakkosnelosen pituus riippuu rakennustavasta, mutta veneen rantaan kelaavan mekanismin tarvii toki olla keulan edessä, mutta ei sen pitkällä tarvitse olla. senverran vain että ei vene osu kelaan ennenkuin vene on rannassa.
2. no mitä enemmän ketjua ja lukkoja sen vaikeampaa... sanoisin, että hyvä (kallis) lukko moottoriin, että pysyy veneessä kiinni, sillä kokonaisuutta on vaikeampi viedä, jos ei vi kokovenettä. sitten vaan oikeastaan ketjulla rantaan kiinni, niin taitaa jo vakuutusehdotkin täyttyä. bensatankin poisvienti vähentää mahdollisuutta, että veneesi ajetaan pois. voithan sinä siihen vaikka rattilukonkin laittaa jos sopivasti saa. tuo nyt on vaan sitten kiinni viitsimisestä ja siittä montakosatasta lukkoihin on valmis laittamaan. niin ja vaikuttaa sekin onko ranta vartioitu vai joku maalaiskylän pusikko. - .. on..
..joitain mallia..
http://www.hassinenveljekset.fi/rindex.html - Molemmille!
Eiköhän se nyt onnistu. Ranta on kaupungin omistama jossa muitakin veneitä.
- Tee Itse
Soita numeroon 040-5964584 voin ehkä ratkaista pulmasi edullisesti. Kyseessä alumiininen v-pohjaveneen pukki. Terv. Timppa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841