Mikä ajaa ihmisen yrittämään itse murhaa? Kuulin juuri että tutun tuttu oli yrittänyt toistamiseen viiltää ranteet auki. Perheellinen ja onnellinen ihminen ja sit yrittää tuommoista. Onko taustalla kumminkin jotain,perheen ongelmat, pettäminen ym.
Itsemurha aikeet
7
1037
Vastaukset
- samaan aikaan
Aika jännä, että samaan aikaan lähetettiin tällaset viestit.. (mä oon toi edellisen jutun kirjoittaja "itsetuhoisuus") =0)
- tämän ap
Moi!
Huomasin saman asian kun olin jättänyt tämän. Kohtalo ehkä =)? - Tyttö_19
on viimeinen ratkaisu. Kun ihminen tuntee, että olo on toivoton, ja se ei siitä enää voi parantua, hän kokee kuoleman ratkaisuksi.
Itsemurhan yrittäjä ei siis oikeastaan halua kuolla. Hän vain tahtoo, että paha olo loppuu.- "psykologi"
Linkki yhteen tietosivustoon: http://kotisivu.mtv3.fi/itsemurhasivut/yleista.htm
omaa materiaalia:
Suisidaalisuuteen tai suisidiin liittyviä luonteenomaisia piirteitä:
1. Suisidin tavallinen yllyke on sietämätön psykologinen kipu, jota paetak-seen henkilö pyrkii lopettamaan tietoisen olemassaolonsa. Kipu voi ilmetä ahdistuksena, tuskaisuutena tai muuna kivuliaana tunteena, joka ylittää yksilön sietokyvyn.
2. Toinen yleinen motiivi ovat turhautuneet psykologiset tarpeet, täyttymättömät odotukset ympäristöä tai omaa suoriutumista, merkitykselli-syyden ja arvokkuuden kokemista kohtaan. Tällaisia tarpeita voivat olla esim. Liittyneisyyden, autonomian, arvostuksen, hyväksynnän saamisen tarpeet ja tarpeet suojautua nöyryytykseltä, kritiikiltä, häpeältä.
3. Suisidilla ihminen hakee nimenomaan ratkaisua umpikujaansa päästäk-seen ongelmistaan, joita voivat olla vaikea-asteinen ambivalenssi ja dilem-mat, liian vaativat sidokset tai suorituspaineet ja haasteet. Henkilö on voinut ajautua tai aikaansaada elämäntyylillään elämänkriisin, joka tilanteena on kestämätön. Ymmärtääksemme suisidaalisuuden motiiveja meidän tulisi löy-tää ongelmat, joihin suisidaalisuus on ratkaisuyritys.
4. Suisidin yleinen päämäärä on tietoisuuden lopettaminen. Itsetuhoinen haluaa poistua elämän näyttämöltä, hävittää tietoisuutensa ja samalla lakata olemasta.
5. Suisidiin liittyvä yleinen tunnetila on toivottomuus, avuttomuus ja yksi-näisyyden tunne. Henkilön kokemusta tilanteestaan voisi luonnehtia seuraa-vasti: “ en pysty tekemään mitään helpottaakseni tilannettani joka menee aina vain pahemmaksi (paitsi itsemurhan) eikä minulla ole ketään, kenen puoleen voisin kääntyä ja joka voisi minua auttaa”.
6. Sisäisesti potilas suhtautuu kuitenkin suisidiin yleensä ambivalentisti, hä-nellä esiintyy ristiriitaa elämän ja kuoleman toiveiden välillä. Keskeinen am-bivalenssi suisidaalisuudessa on ristiriita elossa olemisen ja sietämättömän tuskan välillä. Henkilö voi samanaikaisesti kokea pakonomaista tarvetta toi-mia itsetuhoisesti ja etsiä tai odottaa pelastusta.
7. Tavallisesti suisidaalinen henkilö viestittää aikeistaan muille. Tutkimus-ten mukaan useimmat itsemurhan tehneet henkilöt ovat viestineet aikeistaan läheisille tai hoitaville henkilöille. Uskomus, ettei todella itsetuhoinen ilmaise aikeistaan on osoittautunut virheelliseksi. “minä lähden pois, te ette näe mi-nua enää... , en kestä tuskaa enää... , en jaksa elää..., teillä on parempi (elää) ilman minua...” Jne. Ovat tavallisia viestejä, jotka viestivät henkilön kivusta, toivottomuudesta, eristäytyneisyydestä tai muista sisäisistä ongelmis-ta.
8. Itsetuhoisuuteen liittyvä kognitiivinen tila on rajoittunut, kaventunut, tunnelimainen näköala omaan elämäntilanteeseen, ajattelussa esiintyy dikotomiaa 'kaikki tai ei mitään'. Myös aikaperspektiivi on kaventunut keskittyen nykyhetkeen. Maagista tai lähes maagista ajattelua tulee esiin mm. Kaiken ratkeamisesta itsemurhan avulla tai kaiken muuttumista tai jopa tuhoutumista. Kapeutuneessa kognitiivisessa tilassa henkilö sulkee pois potentiaalisia vaih-toehtoja ja esim. Rakkaiden henkilöiden merkityksen elämää ylläpitävinä voi-mavaroina.
9. Juuri suisidaalisissa kriiseissä tai prosesseissa tulevat elämänikäiset co-ping-keinot tai niiden puute selkeästi esiin. Suisidaalisilla henkilöillä esiin-tyy puutteellisia elämän ja erityisesti psykologisen stressin hallintakeinoja ja ongelmanratkaisumenetelmiä, ongelmia pitää yllä itselle merkittäviä ihmissuh-teita ja vaikeuksia viestittää psykologisia tarpeitaan.
Itsetuhoisuus ja psyykkiset ongelmat
• Useissa tutkimuksissa (esim. Itsemurhat suomessa 1987 projekti; henriksson, aro, marttunen, heikkinen, isometsä, kuoppasalmi, lönnqvist 1993; cheng 1995, beautrais et al. 1996; conwell et al. 1996) on todettu, että henkilöillä, jotka yrittävät itsemurhaa tai kuolevat itsemurhan kautta, on paljon psykiatrista sairastavuutta.
• eri tutkimuksissa psykiatristen häiriöiden esiintyvyydeksi arvioidaan yleensä n.80%-100%.
• Itsemurhat suomessa 1987-projektissa itsemurhan tehneillä (dsm-iii:n mukainen)psykiatrinen diagnoosi 93%:ssa tapauksista.
• Eriasteinen masennusdiagnoosi 66%:lla (vakava masennustila-diagnoosi n. 1/3 itsemurhan tehneistä).
• Alkoholiriippuvuus 33 % :lla, lisäksi alkoholin haitallista liikakäyttöä oli 10%:lla.
• Persoonallisuushäiriödiagnooseja yhteensä noin kolmasosalla tutkituista.
• Psykoottisten häiriöiden yhteenlaskettu osuus (psykoottiset mielialahäiriöt mukaan lukien) oli 26%.
• Usean itsemurhan tehneen kohdalla voitiin asettaa useampi kuin yksi diagnoosi. Vakavasta masennustilasta juuri ennen itsemurhaansa kärsineistä joka neljännellä oli samanaikaisesti alkoholiriippuvuus. Noin joka kolmannella oli samanaikainen persoonallisuuden häiriö ja noin puolella lisäksi jokin merkittävä ruumiillinen sairaus tai vamma.
VAIKKA MASENNUSOIREYHTYMÄT MUODOSTIVAT MERKITTÄVIMMÄN DIAGNOOSIRYHMÄN, VAKAVA MASENNUSTILA ESIINTYI AINOANA DIAGNOOSINA VAIN 5 % TAPAUKSISTA.
RISKITEKIJÄT: Peruzzi, N. , Bongar, B. (12/1999) Professional Psychology: Research and Practice.
•kysely 500 amerikkalaiselle psykologille keskeisistä riskitekijöistä depressiivisillä suisidaalisilla potilailla
1.edellinen itsemurhayritys lääketieteellisesti arvioiden tappavuudeltaan vakava
2.suisidiyrityksiä elämänhistoriassa
3.akuutti itsetuhoinen ideaatio
4.vakava-asteinen toivottomuus, masennus
5.viehtymys kuolemaan
6.perheen historiassa suisidi/suisideja (tärkeätä arvioida kuinka läheinen itsemurhan tehnyt oli potilaalle – sekä biologisesti että psykologisesti)
7.akuutti alkoholin liikakäyttö
8.menetykset / separaatio
aiemmissa tutkimuksissa edellisten lisäksi:
•eristäytyneisyys, huonot sosiaaliset suhteet, asuu yksin
•huono hoitokomplianssi, ei koe hyötyvänsä hoidosta
•bipolaarisessa häiriössä esiintyvä merkittävä ahdistuneisuus tai tuskaisuus
Masennus päihdeongelma persoonallisuushäiriö on erityisen tappava yhdistelmä
- Sitkee ku purkka tukas
...miten joku voi tosiaan mennä sellaseen tilaan et päättää tuhota itsensä?Onhan tuota itellekkin tapahtunut kaikkea kamalaa,menetyksiä,raiskaus yms.Mut aina synkässä mielentilassa ajattelen "vihollisiani" ja en sen takia luovuta.Voin vain kuvitella jos tappaisinkin itseni miten "viholliseni" nauttisi siitä täysin siemauksin ja täten en anna sitä tyydytystä sille tai niille.Voin siteerata laulua (Eletään vaan, vaikka piruuttaan....)
Pakkohan sen itsemurhaan sit päätyvän henkilön aivokemiat olla jotenkin häiriintynyt yhtäkkisesti ja radikaalisti.
Sit yks itsemurha ryhmä kuten tupakoitsijat,tai ylen/alin syöjät ketkä tietää voivansa kuolla näin, eivät sitten olekkaan yhteiskunnassa vaaraksi itselleen (ihmetyttää!!)SIIS ihmiset jotka varmasti mut hitaasti saavat tappaa itsensä.Tiedämpä yhdenkin ihmisen joka halusi ottaa itsetuhoisissa ajatuksissaan aikalisän ja tahallaan tartutti itelleen kondylooman,eikä aikonut mennä sitä hoidattaan.Hänelle on sanottu et hitaasti mut varmasti tulee kuolemaan syöpään,hänen papa on ollut pitkään luokka IV.Kukaan ei kuulemma pysty pakottamaan hoitoon. - häntä
En ole yrittänyt sitä mutta ajattelen päivittäin. Tunnen itseni huonoksi. Aiheutan ihmisille vain harmia. En pelkää kuolemista. On helppo elää kun ei pelkää elämänsä menettämistä. Olen hiljainen ja vaatimaton ja minua on helppo loukata. Moni purkaa turhautumistaan minuun. Entä sitten? Katselen tätä kaikkea heidän yläpuoleltaan. Tunnen toisinaan armotonta surua ja masennusta mutta kun muistan että täällä ei kärsitä ikuisesti niin helpottaa. Minua ei haittaa jos joku kohtelee huonosti. Mutta jos tunnen että olen aiheuttanut jollekkin vaikeuksia niin masennun. Yleensä koen että jos joku purkaa pahaa oloaan minuun niin olen syyllinen hänen tilaansa. Ymmärrän niitä jotka sodissa uhraavat henkensä. He ajattelevat varmaan
näin, heitä ei ilmeisesti pelota kuolema koska se
vain vapauttaa heidät jostain. Hyvä syy elää on se, että voi kuolla. Kyllä. Tiedän että päästäni puuttuu jotain..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244586- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521