Aven tyyppiviat nippuun

Tepe

Lienette huomanneet penkovani aven tyyppivikoja (varsinkin irwin:)). Asiallista keskustelua kehiin, kiitti! Seuraavat viat ei välttämäti koske kaikkia aven malleja tai ole tyyppivikoja ollenkaan, ja varmaan tästä puuttuukin jotain. Olis kiva saada myös tarkennuksia noihin ongelmiin. Kommentoikaa:

- Liian löysä takajousitus, heikko kuormattavuus ja pohjaa helposti
- Öljynsyönti, vikaa männänrenkaissa
- Ajotietokoneongelmia, näyttää ainakin kulutuksen väärin
- Ajovalojen palamisia (taitaa olla lähes kaikkien uusien autojen ongelma)
- Ajovaloumpioissa ongelmia
- Takajarruissa ongelmia, levyt vetävät kieroon
- Kytkinvikoja diesel-malleissa, korjaus erittäin kallis
- Heikko maalipinta
- Keskuslukitus reistailee
- Suuntavakavuusongelmia
- Moottorinohjausyksikössä vikaa
- Tehottomuutta
- Korin osia asennettu huolimattomasti
- Ohjausakselin alanivelen uraliitos voi virheellisesti asennettu
- Virtalukko reistaa
- Nitinöitä sekä kojelaudassa, että farmarimallin takaosassa
- Takatukivarren sisemmän puslan kiinnitys tukivarteen pettää
- Ajonvakautusjärjestelmä ei tykkää vaunun tai kärryn vedosta, jarruttaa ????

Nää siis pitäis olla uudemman aven ongelmia.

60

18622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Automan

      Kaikista näistä on ollut juttua täällä aika ajoin. Iso osa näistä on nähtävästi saatu menemään takuun piikkiin mutta varmasti löytyy autoja joiden entiset omistajat eivät ole vaivautuneet korjauttamaan koska normaali huoltojen yhteydessä nämä varmasti jätetään huomioimatta kustannusten minimoimiseksi. Tälläiset asiat vaativat aktiivisuutta asiakkaalta. Huolellisella koeajollahan nuo paljastuvat. Onnea auton etsintään!:)

      • trp

        Jos tuotteessa ilmenee (takuuajan päättymisenkin jälkeen) vika, jota siihen ei käytön tai normaalin kulumisen vuoksi pitäisi tulla, on tuotevastuu yhä voimassa. Takuuajan päättyminen ei koske myöskään todennettuja tyyppivikoja (, joita siis eivät todellakaan ole kaikki tämän keskustelun avauspuheenvuorossa esitetyt vaivat).

        Kuluttajaviraston väki auttaa näissä asioissa.

        Terveisin nimimerkillä: diesel-avensiksen-vauhtipyörä

        sama kuin nimimerkki: avensiksen-jarrulevyt


      • ave01
        trp kirjoitti:

        Jos tuotteessa ilmenee (takuuajan päättymisenkin jälkeen) vika, jota siihen ei käytön tai normaalin kulumisen vuoksi pitäisi tulla, on tuotevastuu yhä voimassa. Takuuajan päättyminen ei koske myöskään todennettuja tyyppivikoja (, joita siis eivät todellakaan ole kaikki tämän keskustelun avauspuheenvuorossa esitetyt vaivat).

        Kuluttajaviraston väki auttaa näissä asioissa.

        Terveisin nimimerkillä: diesel-avensiksen-vauhtipyörä

        sama kuin nimimerkki: avensiksen-jarrulevyt

        Mielenkiinnosta kysyisin missä kaupungissa kuluttajavirasto on saanut korvatuksi tuon kytkimen takuuajan jälkeen?


    • autoa ostamassa

      Näämmä on tojotassakin vikoja siinä kuin muissakin merkeissä. Olen ostamassa autoa ja ajattelin tojotaa sen hyvän maineen takia (vähän vikoja), mutta vikalista on myös pitkä tojotan kohdalla. Vieläkö siihen liitetään korkea hinta, niin vaakani taitaa kallistua mazdan 6:en puoleen (euroopan viattomin auto katsastustilastoissa).

    • 2.4 STW

      Noista eivät suinkaan kaikki olve vikoja saati tyyppivikoja. Osa on sitten vain lippalakkien suuntsoittoa.
      On siinä listassa silti ihan oikeita asioitakin.

      • Tepe

        Hei mut mähän kerroinkin jo tuon aloitusviestissä, mutta heitähän tietosi kehiin, ettei oma kommenttisikin jää lippalakin suunsoitoksi!


      • 2.4 STW
        Tepe kirjoitti:

        Hei mut mähän kerroinkin jo tuon aloitusviestissä, mutta heitähän tietosi kehiin, ettei oma kommenttisikin jää lippalakin suunsoitoksi!

        - Liian löysä takajousitus, heikko kuormattavuus ja pohjaa helposti
        => ei ole vika vaan valittu toteutusparametri
        - Öljynsyönti, vikaa männänrenkaissa
        => ei yleinen tyyppivika vaan tietyssä 1.6 sarjassa esiintynyt vika.
        - Ajotietokoneongelmia, näyttää ainakin kulutuksen väärin
        => en ole itse tällaisesta tietoinen mutta 2.0 ja 2.4 malleissa on edelleen ongelmana jopa ajonaikana itsestään tapahtuva kulutustietojen nollautuminen
        - Ajovalojen palamisia (taitaa olla lähes kaikkien uusien autojen ongelma)
        => kuten sanotkin, ei ole vika. Parannus on kuitenkin tehty ja tehdään vanhempiinkin maksutta.
        - Ajovaloumpioissa ongelmia
        => täsmennä...

        - Takajarruissa ongelmia, levyt vetävät kieroon
        => ainakaan minulla ja tuntemillani Ave omistajilla ei ole ollut ongelmia tämän suhteen.

        - Heikko maalipinta
        => olen kuullut ihan päinvastaista. Corollissa ja Yariksissa on tuplamäärä pajalla maalailtavana parkkipaikkaihottumaa. Ilmeisesti Aven pellit on kovempaa ja maali kimmoisampaa.

        - Keskuslukitus reistailee
        => ihan uusi asia, täsmennä...

        - Suuntavakavuusongelmia
        => tätä on jauhettu iät ja ajat. Jos säädöt on kunnossa Ave on suuntavakaampi kuin Mondeo. Ohjaus taas on suunnitteluparametri mikä ei siis ole vika.

        - Moottorinohjausyksikössä vikaa
        => täsmennä, ...

        - Tehottomuutta
        => tämä ei ole vika, isompia koneita saa kaupasta ja asia ei varmasti tule yllätyksenä.

        - Korin osia asennettu huolimattomasti
        => kaipaisi esimerkkejä, itse en ole kuullutkaan tällaisesta. Onko katto jäänyt pikittain :-)

        - Ohjausakselin alanivelen uraliitos voi virheellisesti asennettu
        => joissakin malleissa ja yhdessä erässä asennusvika

        - Virtalukko reistaa
        => täsmennä, en ole kuullutkaan

        - Nitinöitä sekä kojelaudassa, että farmarimallin takaosassa
        => tämä on selvä tyyppivika/ominaisuus eikä pelkästään Avessa vaan ylipäänsä Tojoissa vaikka niinpä se on myös Hondissa, Volvoissa hja Mersuissa ja varmaan modessa muussakin.

        - Takatukivarren sisemmän puslan kiinnitys tukivarteen pettää
        => tyyppivika 2.4 farkuissa

        - Ajonvakautusjärjestelmä ei tykkää vaunun tai kärryn vedosta, jarruttaa ????
        => tyyppivika


      • sulla jutut
        2.4 STW kirjoitti:

        - Liian löysä takajousitus, heikko kuormattavuus ja pohjaa helposti
        => ei ole vika vaan valittu toteutusparametri
        - Öljynsyönti, vikaa männänrenkaissa
        => ei yleinen tyyppivika vaan tietyssä 1.6 sarjassa esiintynyt vika.
        - Ajotietokoneongelmia, näyttää ainakin kulutuksen väärin
        => en ole itse tällaisesta tietoinen mutta 2.0 ja 2.4 malleissa on edelleen ongelmana jopa ajonaikana itsestään tapahtuva kulutustietojen nollautuminen
        - Ajovalojen palamisia (taitaa olla lähes kaikkien uusien autojen ongelma)
        => kuten sanotkin, ei ole vika. Parannus on kuitenkin tehty ja tehdään vanhempiinkin maksutta.
        - Ajovaloumpioissa ongelmia
        => täsmennä...

        - Takajarruissa ongelmia, levyt vetävät kieroon
        => ainakaan minulla ja tuntemillani Ave omistajilla ei ole ollut ongelmia tämän suhteen.

        - Heikko maalipinta
        => olen kuullut ihan päinvastaista. Corollissa ja Yariksissa on tuplamäärä pajalla maalailtavana parkkipaikkaihottumaa. Ilmeisesti Aven pellit on kovempaa ja maali kimmoisampaa.

        - Keskuslukitus reistailee
        => ihan uusi asia, täsmennä...

        - Suuntavakavuusongelmia
        => tätä on jauhettu iät ja ajat. Jos säädöt on kunnossa Ave on suuntavakaampi kuin Mondeo. Ohjaus taas on suunnitteluparametri mikä ei siis ole vika.

        - Moottorinohjausyksikössä vikaa
        => täsmennä, ...

        - Tehottomuutta
        => tämä ei ole vika, isompia koneita saa kaupasta ja asia ei varmasti tule yllätyksenä.

        - Korin osia asennettu huolimattomasti
        => kaipaisi esimerkkejä, itse en ole kuullutkaan tällaisesta. Onko katto jäänyt pikittain :-)

        - Ohjausakselin alanivelen uraliitos voi virheellisesti asennettu
        => joissakin malleissa ja yhdessä erässä asennusvika

        - Virtalukko reistaa
        => täsmennä, en ole kuullutkaan

        - Nitinöitä sekä kojelaudassa, että farmarimallin takaosassa
        => tämä on selvä tyyppivika/ominaisuus eikä pelkästään Avessa vaan ylipäänsä Tojoissa vaikka niinpä se on myös Hondissa, Volvoissa hja Mersuissa ja varmaan modessa muussakin.

        - Takatukivarren sisemmän puslan kiinnitys tukivarteen pettää
        => tyyppivika 2.4 farkuissa

        - Ajonvakautusjärjestelmä ei tykkää vaunun tai kärryn vedosta, jarruttaa ????
        => tyyppivika

        esim.

        "- Heikko maalipinta
        => olen kuullut ihan päinvastaista. Corollissa ja Yariksissa on tuplamäärä pajalla maalailtavana parkkipaikkaihottumaa. Ilmeisesti Aven pellit on kovempaa ja maali kimmoisampaa." Aivan samaa peltiä.

        Suuntavakavuuden puute on todellakin ongelma. Ei taida ne "säädöt" olla koskaan Avessa kunnossa.

        Et vaikuta oikein ns. "automieheltä".


      • Tepe
        2.4 STW kirjoitti:

        - Liian löysä takajousitus, heikko kuormattavuus ja pohjaa helposti
        => ei ole vika vaan valittu toteutusparametri
        - Öljynsyönti, vikaa männänrenkaissa
        => ei yleinen tyyppivika vaan tietyssä 1.6 sarjassa esiintynyt vika.
        - Ajotietokoneongelmia, näyttää ainakin kulutuksen väärin
        => en ole itse tällaisesta tietoinen mutta 2.0 ja 2.4 malleissa on edelleen ongelmana jopa ajonaikana itsestään tapahtuva kulutustietojen nollautuminen
        - Ajovalojen palamisia (taitaa olla lähes kaikkien uusien autojen ongelma)
        => kuten sanotkin, ei ole vika. Parannus on kuitenkin tehty ja tehdään vanhempiinkin maksutta.
        - Ajovaloumpioissa ongelmia
        => täsmennä...

        - Takajarruissa ongelmia, levyt vetävät kieroon
        => ainakaan minulla ja tuntemillani Ave omistajilla ei ole ollut ongelmia tämän suhteen.

        - Heikko maalipinta
        => olen kuullut ihan päinvastaista. Corollissa ja Yariksissa on tuplamäärä pajalla maalailtavana parkkipaikkaihottumaa. Ilmeisesti Aven pellit on kovempaa ja maali kimmoisampaa.

        - Keskuslukitus reistailee
        => ihan uusi asia, täsmennä...

        - Suuntavakavuusongelmia
        => tätä on jauhettu iät ja ajat. Jos säädöt on kunnossa Ave on suuntavakaampi kuin Mondeo. Ohjaus taas on suunnitteluparametri mikä ei siis ole vika.

        - Moottorinohjausyksikössä vikaa
        => täsmennä, ...

        - Tehottomuutta
        => tämä ei ole vika, isompia koneita saa kaupasta ja asia ei varmasti tule yllätyksenä.

        - Korin osia asennettu huolimattomasti
        => kaipaisi esimerkkejä, itse en ole kuullutkaan tällaisesta. Onko katto jäänyt pikittain :-)

        - Ohjausakselin alanivelen uraliitos voi virheellisesti asennettu
        => joissakin malleissa ja yhdessä erässä asennusvika

        - Virtalukko reistaa
        => täsmennä, en ole kuullutkaan

        - Nitinöitä sekä kojelaudassa, että farmarimallin takaosassa
        => tämä on selvä tyyppivika/ominaisuus eikä pelkästään Avessa vaan ylipäänsä Tojoissa vaikka niinpä se on myös Hondissa, Volvoissa hja Mersuissa ja varmaan modessa muussakin.

        - Takatukivarren sisemmän puslan kiinnitys tukivarteen pettää
        => tyyppivika 2.4 farkuissa

        - Ajonvakautusjärjestelmä ei tykkää vaunun tai kärryn vedosta, jarruttaa ????
        => tyyppivika

        Tässä ollaan niinkuin tiedonhaussa, eikä -jaossa :)
        Mutta voinhan jotain tarkentaa...

        - Liian löysä takajousitus, heikko kuormattavuus ja pohjaa helposti
        => ei ole vika vaan valittu toteutusparametri
        .... jos perä ottaa maahan sallitun kuorman rajoissa esim. suojatiekorotuksessa, niin minusta se on vika.

        - Ajovalojen palamisia (taitaa olla lähes kaikkien uusien autojen ongelma)
        => kuten sanotkin, ei ole vika.
        ... Vaikka muilla olisikin samoja ongelmia, ei se vikaa muuksi muuta

        - Ajovaloumpioissa ongelmia
        => täsmennä...
        ... mm. vesi pääsee sisään ja niitä on vaihdettu takuuseen. Saattoipa niissä jotain muutakin olla.

        - Keskuslukitus reistailee
        => ihan uusi asia, täsmennä...
        ... Ovet mm. lukittuvat itsestään, releitä ja ohjainyksikköjä vaihdettu, ei halpaa.

        - Moottorinohjausyksikössä vikaa
        => täsmennä, ...
        ... ECUja kuulemma vaihdettu, auto sammuu kuin saunalyhty, eikä enää änähdäkään. HS vikasarja.

        - Tehottomuutta
        => tämä ei ole vika, isompia koneita saa kaupasta ja asia ei varmasti tule yllätyksenä.
        ... Jos sanotaan että maanantaina vetää kuin hevonen ja tiistaina kuin lammas, niin ymmärrätkö paremmin.

        - Korin osia asennettu huolimattomasti
        => kaipaisi esimerkkejä, itse en ole kuullutkaan tällaisesta. Onko katto jäänyt pikittain :-)
        ... juu on, ja peräkontin luukku vinoon ja takaovi kenolleen, eikä etuovi mene edes kiinni...

        - Virtalukko reistaa
        => täsmennä, en ole kuullutkaan
        ...HS vikasarja, vm 2002

        HS:n vikasarja mainitsee vielä jakohihnaviat, mutta en ottanut mukaan, kun en löytänyt kenenkään kokemuksia asiasta uudemmalle avelle.


      • vielä tämä
        2.4 STW kirjoitti:

        - Liian löysä takajousitus, heikko kuormattavuus ja pohjaa helposti
        => ei ole vika vaan valittu toteutusparametri
        - Öljynsyönti, vikaa männänrenkaissa
        => ei yleinen tyyppivika vaan tietyssä 1.6 sarjassa esiintynyt vika.
        - Ajotietokoneongelmia, näyttää ainakin kulutuksen väärin
        => en ole itse tällaisesta tietoinen mutta 2.0 ja 2.4 malleissa on edelleen ongelmana jopa ajonaikana itsestään tapahtuva kulutustietojen nollautuminen
        - Ajovalojen palamisia (taitaa olla lähes kaikkien uusien autojen ongelma)
        => kuten sanotkin, ei ole vika. Parannus on kuitenkin tehty ja tehdään vanhempiinkin maksutta.
        - Ajovaloumpioissa ongelmia
        => täsmennä...

        - Takajarruissa ongelmia, levyt vetävät kieroon
        => ainakaan minulla ja tuntemillani Ave omistajilla ei ole ollut ongelmia tämän suhteen.

        - Heikko maalipinta
        => olen kuullut ihan päinvastaista. Corollissa ja Yariksissa on tuplamäärä pajalla maalailtavana parkkipaikkaihottumaa. Ilmeisesti Aven pellit on kovempaa ja maali kimmoisampaa.

        - Keskuslukitus reistailee
        => ihan uusi asia, täsmennä...

        - Suuntavakavuusongelmia
        => tätä on jauhettu iät ja ajat. Jos säädöt on kunnossa Ave on suuntavakaampi kuin Mondeo. Ohjaus taas on suunnitteluparametri mikä ei siis ole vika.

        - Moottorinohjausyksikössä vikaa
        => täsmennä, ...

        - Tehottomuutta
        => tämä ei ole vika, isompia koneita saa kaupasta ja asia ei varmasti tule yllätyksenä.

        - Korin osia asennettu huolimattomasti
        => kaipaisi esimerkkejä, itse en ole kuullutkaan tällaisesta. Onko katto jäänyt pikittain :-)

        - Ohjausakselin alanivelen uraliitos voi virheellisesti asennettu
        => joissakin malleissa ja yhdessä erässä asennusvika

        - Virtalukko reistaa
        => täsmennä, en ole kuullutkaan

        - Nitinöitä sekä kojelaudassa, että farmarimallin takaosassa
        => tämä on selvä tyyppivika/ominaisuus eikä pelkästään Avessa vaan ylipäänsä Tojoissa vaikka niinpä se on myös Hondissa, Volvoissa hja Mersuissa ja varmaan modessa muussakin.

        - Takatukivarren sisemmän puslan kiinnitys tukivarteen pettää
        => tyyppivika 2.4 farkuissa

        - Ajonvakautusjärjestelmä ei tykkää vaunun tai kärryn vedosta, jarruttaa ????
        => tyyppivika

        testeissäkin huomattu suuri kulutus ainakin dieseleiden osalta? Jopa pari litraa tehtaan ilmoitusta suurempi. Onko se vika vai ominaisuus?


      • uusi aveko?
        Tepe kirjoitti:

        Tässä ollaan niinkuin tiedonhaussa, eikä -jaossa :)
        Mutta voinhan jotain tarkentaa...

        - Liian löysä takajousitus, heikko kuormattavuus ja pohjaa helposti
        => ei ole vika vaan valittu toteutusparametri
        .... jos perä ottaa maahan sallitun kuorman rajoissa esim. suojatiekorotuksessa, niin minusta se on vika.

        - Ajovalojen palamisia (taitaa olla lähes kaikkien uusien autojen ongelma)
        => kuten sanotkin, ei ole vika.
        ... Vaikka muilla olisikin samoja ongelmia, ei se vikaa muuksi muuta

        - Ajovaloumpioissa ongelmia
        => täsmennä...
        ... mm. vesi pääsee sisään ja niitä on vaihdettu takuuseen. Saattoipa niissä jotain muutakin olla.

        - Keskuslukitus reistailee
        => ihan uusi asia, täsmennä...
        ... Ovet mm. lukittuvat itsestään, releitä ja ohjainyksikköjä vaihdettu, ei halpaa.

        - Moottorinohjausyksikössä vikaa
        => täsmennä, ...
        ... ECUja kuulemma vaihdettu, auto sammuu kuin saunalyhty, eikä enää änähdäkään. HS vikasarja.

        - Tehottomuutta
        => tämä ei ole vika, isompia koneita saa kaupasta ja asia ei varmasti tule yllätyksenä.
        ... Jos sanotaan että maanantaina vetää kuin hevonen ja tiistaina kuin lammas, niin ymmärrätkö paremmin.

        - Korin osia asennettu huolimattomasti
        => kaipaisi esimerkkejä, itse en ole kuullutkaan tällaisesta. Onko katto jäänyt pikittain :-)
        ... juu on, ja peräkontin luukku vinoon ja takaovi kenolleen, eikä etuovi mene edes kiinni...

        - Virtalukko reistaa
        => täsmennä, en ole kuullutkaan
        ...HS vikasarja, vm 2002

        HS:n vikasarja mainitsee vielä jakohihnaviat, mutta en ottanut mukaan, kun en löytänyt kenenkään kokemuksia asiasta uudemmalle avelle.

        Avensis alkaa olla jo sen verran pitkäikäinen malli, että olisi kohtuullista pysyttäytyä edes mallisarjassa (HS vikasarja 2002 koski siis uutta Avea?)

        Samalla perusteella voi listata Toyota Corollan tai Volkswagen Golfin viat kolmen tai neljänkymmenen vuoden ajalta. Putkeen kaikki vain. Olihan Cadillac maailman johtava merkki viisikymmentä vuotta sitten. Mitä vikaa Eldoradossa?


      • Tepe
        uusi aveko? kirjoitti:

        Avensis alkaa olla jo sen verran pitkäikäinen malli, että olisi kohtuullista pysyttäytyä edes mallisarjassa (HS vikasarja 2002 koski siis uutta Avea?)

        Samalla perusteella voi listata Toyota Corollan tai Volkswagen Golfin viat kolmen tai neljänkymmenen vuoden ajalta. Putkeen kaikki vain. Olihan Cadillac maailman johtava merkki viisikymmentä vuotta sitten. Mitä vikaa Eldoradossa?

        "HS:n vikasarja mainitsee vielä jakohihnaviat, mutta en ottanut mukaan, kun en löytänyt kenenkään kokemuksia asiasta uudemmalle avelle."

        Seuloin googlella ne viat, otin vain ne mukaan, joista löytyi uudemman korimallin omistajien purnausta.


      • testissä
        vielä tämä kirjoitti:

        testeissäkin huomattu suuri kulutus ainakin dieseleiden osalta? Jopa pari litraa tehtaan ilmoitusta suurempi. Onko se vika vai ominaisuus?

        Vain yhdessä ainokaisessa testissä on havaittu suuri kulutus ja siinä samaisessa autossa oli muutakin moottoriongelmaa joten mitä suurimmalla todennäköisyydellä autossa oli jokin yksilökohtainen vika.
        Ei kaikki viat ole tyyppivikoja :-)


      • 2.4 STW
        Tepe kirjoitti:

        Tässä ollaan niinkuin tiedonhaussa, eikä -jaossa :)
        Mutta voinhan jotain tarkentaa...

        - Liian löysä takajousitus, heikko kuormattavuus ja pohjaa helposti
        => ei ole vika vaan valittu toteutusparametri
        .... jos perä ottaa maahan sallitun kuorman rajoissa esim. suojatiekorotuksessa, niin minusta se on vika.

        - Ajovalojen palamisia (taitaa olla lähes kaikkien uusien autojen ongelma)
        => kuten sanotkin, ei ole vika.
        ... Vaikka muilla olisikin samoja ongelmia, ei se vikaa muuksi muuta

        - Ajovaloumpioissa ongelmia
        => täsmennä...
        ... mm. vesi pääsee sisään ja niitä on vaihdettu takuuseen. Saattoipa niissä jotain muutakin olla.

        - Keskuslukitus reistailee
        => ihan uusi asia, täsmennä...
        ... Ovet mm. lukittuvat itsestään, releitä ja ohjainyksikköjä vaihdettu, ei halpaa.

        - Moottorinohjausyksikössä vikaa
        => täsmennä, ...
        ... ECUja kuulemma vaihdettu, auto sammuu kuin saunalyhty, eikä enää änähdäkään. HS vikasarja.

        - Tehottomuutta
        => tämä ei ole vika, isompia koneita saa kaupasta ja asia ei varmasti tule yllätyksenä.
        ... Jos sanotaan että maanantaina vetää kuin hevonen ja tiistaina kuin lammas, niin ymmärrätkö paremmin.

        - Korin osia asennettu huolimattomasti
        => kaipaisi esimerkkejä, itse en ole kuullutkaan tällaisesta. Onko katto jäänyt pikittain :-)
        ... juu on, ja peräkontin luukku vinoon ja takaovi kenolleen, eikä etuovi mene edes kiinni...

        - Virtalukko reistaa
        => täsmennä, en ole kuullutkaan
        ...HS vikasarja, vm 2002

        HS:n vikasarja mainitsee vielä jakohihnaviat, mutta en ottanut mukaan, kun en löytänyt kenenkään kokemuksia asiasta uudemmalle avelle.

        - Liian löysä takajousitus, heikko kuormattavuus ja pohjaa helposti
        => ei ole vika vaan valittu toteutusparametri
        .... jos perä ottaa maahan sallitun kuorman rajoissa esim. suojatiekorotuksessa, niin minusta se on vika.
        - No Passatissa ottaa kiinni vaikkei olisi kuormaakaan, johtuen matalasa maavarasta. Onko sekin vika?


        - Ajovalojen palamisia (taitaa olla lähes kaikkien uusien autojen ongelma)
        => kuten sanotkin, ei ole vika.
        ... Vaikka muilla olisikin samoja ongelmia, ei se vikaa muuksi muuta
        =>En nyt kuitenkaan tuota tyyppiviaksi luonnehtisi, vaikka kiusaalinen asia onkin. Toisaalta eihän onneksi tarvinnut itse vaihtaa tai maksaa kun menivät takuuseen. Siinä mielessä tuota voisi kai ajatella tyyppiVIKAnakin kun ovat tehneet modifikaation johtosarjaan millä alennetaan lampuille menevää jännitettä. Ihan selvästi ovat pistäneet turhan paksua kaapelia lampuille :-)


        - Ajovaloumpioissa ongelmia
        => täsmennä...
        ... mm. vesi pääsee sisään ja niitä on vaihdettu takuuseen. Saattoipa niissä jotain muutakin olla.
        => no jos näin on mutta minä en ole asiasta kuullutkaan (tai lukenut täältäkään). Takavaloissa sen sijaan menee kosteutta sisään (oma kokemus) eikä se johda umpioiden vaihtoon takuuna, mikä kummastuttaa.


        - Keskuslukitus reistailee
        => ihan uusi asia, täsmennä...
        ... Ovet mm. lukittuvat itsestään, releitä ja ohjainyksikköjä vaihdettu, ei halpaa.
        => Tuo kuulostaa ihan passatilta. Onneksi ei itselle ole sattunut vastaan. Avessa on kyllä ominaisuus mikä lukitsee lukot itsekseen jos ovia ei ole lukkojen avaamisen jälkeen jokusen minuutin sisään avattu. Tällä kai pyritään estämään ovien jääminen auki itsekseen. Edellisessä mallissa ihmettelin minäkin, että miksikös tuo lukitsee ovia itsekseen. Pieni lukuhetki ohjekirjan kanssa auttoi asiaa :-)


        - Moottorinohjausyksikössä vikaa
        => täsmennä, ...
        ... ECUja kuulemma vaihdettu, auto sammuu kuin saunalyhty, eikä enää änähdäkään. HS vikasarja.
        => Tästä ei täälläkään ole juuri höpisty. Kuinkahan yleinen ongelma mahtaa olla ?

        - Tehottomuutta
        => tämä ei ole vika, isompia koneita saa kaupasta ja asia ei varmasti tule yllätyksenä.
        ... Jos sanotaan että maanantaina vetää kuin hevonen ja tiistaina kuin lammas, niin ymmärrätkö paremmin.
        => Jaa no mutta näinhän ne tekee kaikki. Ilman kosteus vaikuttaa paljon toimintaan. Asian huomaa helposti jos autossa ei ole selvästi reserviä väännön suhteen normaaliajossa. Olen tästä itsekin kritisoinut tällä palstalla. Ei ne tehot nyt kuitenkaan mihinkään kokonaan katoa (kuten oli Passatin dieselien kanssa) vaan vaihtelevat ehkä noi 10% verran enimmillään (olettaen että keskustelemme samasta ilmiöstä).


        - Korin osia asennettu huolimattomasti
        => kaipaisi esimerkkejä, itse en ole kuullutkaan tällaisesta. Onko katto jäänyt pikittain :-)
        ... juu on, ja peräkontin luukku vinoon ja takaovi kenolleen, eikä etuovi mene edes kiinni...
        => Jaahas sitä on sitten hutiloitu maahantuojalla. Kaikilla merkeillä on on pientä heittoa osassa yksilöistä kun autot tulee tehtaalta. Maahantuojalla nuo sitten pitäisi virittää kohdalleen. En kyllä usko, että kellekään on luovutettu auto minkä ovi ei mene kiinni.


        - Virtalukko reistaa
        => täsmennä, en ole kuullutkaan
        ...HS vikasarja, vm 2002
        => taitaa olla hyvin harvinan kun en täällä ole kenenkään aiemmin nähnyt asiasta valittavan.

        => ai niin ja edelleenkään minulle ei tule seuraavaksi Tojoa :-) kunhan vaan löytyy parempi vaihtoehto. Valinta vaan on pahuksen vaikeaa.


      • 2.0
        2.4 STW kirjoitti:

        - Liian löysä takajousitus, heikko kuormattavuus ja pohjaa helposti
        => ei ole vika vaan valittu toteutusparametri
        .... jos perä ottaa maahan sallitun kuorman rajoissa esim. suojatiekorotuksessa, niin minusta se on vika.
        - No Passatissa ottaa kiinni vaikkei olisi kuormaakaan, johtuen matalasa maavarasta. Onko sekin vika?


        - Ajovalojen palamisia (taitaa olla lähes kaikkien uusien autojen ongelma)
        => kuten sanotkin, ei ole vika.
        ... Vaikka muilla olisikin samoja ongelmia, ei se vikaa muuksi muuta
        =>En nyt kuitenkaan tuota tyyppiviaksi luonnehtisi, vaikka kiusaalinen asia onkin. Toisaalta eihän onneksi tarvinnut itse vaihtaa tai maksaa kun menivät takuuseen. Siinä mielessä tuota voisi kai ajatella tyyppiVIKAnakin kun ovat tehneet modifikaation johtosarjaan millä alennetaan lampuille menevää jännitettä. Ihan selvästi ovat pistäneet turhan paksua kaapelia lampuille :-)


        - Ajovaloumpioissa ongelmia
        => täsmennä...
        ... mm. vesi pääsee sisään ja niitä on vaihdettu takuuseen. Saattoipa niissä jotain muutakin olla.
        => no jos näin on mutta minä en ole asiasta kuullutkaan (tai lukenut täältäkään). Takavaloissa sen sijaan menee kosteutta sisään (oma kokemus) eikä se johda umpioiden vaihtoon takuuna, mikä kummastuttaa.


        - Keskuslukitus reistailee
        => ihan uusi asia, täsmennä...
        ... Ovet mm. lukittuvat itsestään, releitä ja ohjainyksikköjä vaihdettu, ei halpaa.
        => Tuo kuulostaa ihan passatilta. Onneksi ei itselle ole sattunut vastaan. Avessa on kyllä ominaisuus mikä lukitsee lukot itsekseen jos ovia ei ole lukkojen avaamisen jälkeen jokusen minuutin sisään avattu. Tällä kai pyritään estämään ovien jääminen auki itsekseen. Edellisessä mallissa ihmettelin minäkin, että miksikös tuo lukitsee ovia itsekseen. Pieni lukuhetki ohjekirjan kanssa auttoi asiaa :-)


        - Moottorinohjausyksikössä vikaa
        => täsmennä, ...
        ... ECUja kuulemma vaihdettu, auto sammuu kuin saunalyhty, eikä enää änähdäkään. HS vikasarja.
        => Tästä ei täälläkään ole juuri höpisty. Kuinkahan yleinen ongelma mahtaa olla ?

        - Tehottomuutta
        => tämä ei ole vika, isompia koneita saa kaupasta ja asia ei varmasti tule yllätyksenä.
        ... Jos sanotaan että maanantaina vetää kuin hevonen ja tiistaina kuin lammas, niin ymmärrätkö paremmin.
        => Jaa no mutta näinhän ne tekee kaikki. Ilman kosteus vaikuttaa paljon toimintaan. Asian huomaa helposti jos autossa ei ole selvästi reserviä väännön suhteen normaaliajossa. Olen tästä itsekin kritisoinut tällä palstalla. Ei ne tehot nyt kuitenkaan mihinkään kokonaan katoa (kuten oli Passatin dieselien kanssa) vaan vaihtelevat ehkä noi 10% verran enimmillään (olettaen että keskustelemme samasta ilmiöstä).


        - Korin osia asennettu huolimattomasti
        => kaipaisi esimerkkejä, itse en ole kuullutkaan tällaisesta. Onko katto jäänyt pikittain :-)
        ... juu on, ja peräkontin luukku vinoon ja takaovi kenolleen, eikä etuovi mene edes kiinni...
        => Jaahas sitä on sitten hutiloitu maahantuojalla. Kaikilla merkeillä on on pientä heittoa osassa yksilöistä kun autot tulee tehtaalta. Maahantuojalla nuo sitten pitäisi virittää kohdalleen. En kyllä usko, että kellekään on luovutettu auto minkä ovi ei mene kiinni.


        - Virtalukko reistaa
        => täsmennä, en ole kuullutkaan
        ...HS vikasarja, vm 2002
        => taitaa olla hyvin harvinan kun en täällä ole kenenkään aiemmin nähnyt asiasta valittavan.

        => ai niin ja edelleenkään minulle ei tule seuraavaksi Tojoa :-) kunhan vaan löytyy parempi vaihtoehto. Valinta vaan on pahuksen vaikeaa.

        - Moottorinohjausyksikössä vikaa
        => täsmennä, ...
        ... ECUja kuulemma vaihdettu, auto sammuu kuin saunalyhty, eikä enää änähdäkään. HS vikasarja.
        => Tästä ei täälläkään ole juuri höpisty. Kuinkahan yleinen ongelma mahtaa olla ?

        => Tästä on kyllä keskusteltu useaankin otteeseen. Koskee lähinnä 2.0 bensa koneita. Vika ilmenee nykimisenä ja moottorin tehottomuutena. Vika hyvinkin yleinen.


      • Näin mennään
        testissä kirjoitti:

        Vain yhdessä ainokaisessa testissä on havaittu suuri kulutus ja siinä samaisessa autossa oli muutakin moottoriongelmaa joten mitä suurimmalla todennäköisyydellä autossa oli jokin yksilökohtainen vika.
        Ei kaikki viat ole tyyppivikoja :-)

        on havaittu että diesel-anjovikset kuluttavat pahimmoilleen jopa useaita litroja enemmän kuin on ilmoitettu. Pahimpina syöppöjä koeajoissa ovat olleet nämä räyhä-diisselit 150 ja 177 hv mallit. Toisaalta vertailuissa on havaittu että kilpailijoiden kymmeniä hevosvoimia vähäväkisemmät dieselit näyttää toijotan kerska-diisseleille perävaloja.


      • autopiltti
        Näin mennään kirjoitti:

        on havaittu että diesel-anjovikset kuluttavat pahimmoilleen jopa useaita litroja enemmän kuin on ilmoitettu. Pahimpina syöppöjä koeajoissa ovat olleet nämä räyhä-diisselit 150 ja 177 hv mallit. Toisaalta vertailuissa on havaittu että kilpailijoiden kymmeniä hevosvoimia vähäväkisemmät dieselit näyttää toijotan kerska-diisseleille perävaloja.

        Niin oliko testaajana tämä "puolueeton" autobild lehti? ;) Lehtihän on saksalainen, ja yllättäen vaikuttaa juuri näitten saksalaisten autojen mainoslehdeltä..

        Joka nrossa joku iso saksalainen city-maasturi vertailussa...


      • krups
        2.4 STW kirjoitti:

        - Liian löysä takajousitus, heikko kuormattavuus ja pohjaa helposti
        => ei ole vika vaan valittu toteutusparametri
        - Öljynsyönti, vikaa männänrenkaissa
        => ei yleinen tyyppivika vaan tietyssä 1.6 sarjassa esiintynyt vika.
        - Ajotietokoneongelmia, näyttää ainakin kulutuksen väärin
        => en ole itse tällaisesta tietoinen mutta 2.0 ja 2.4 malleissa on edelleen ongelmana jopa ajonaikana itsestään tapahtuva kulutustietojen nollautuminen
        - Ajovalojen palamisia (taitaa olla lähes kaikkien uusien autojen ongelma)
        => kuten sanotkin, ei ole vika. Parannus on kuitenkin tehty ja tehdään vanhempiinkin maksutta.
        - Ajovaloumpioissa ongelmia
        => täsmennä...

        - Takajarruissa ongelmia, levyt vetävät kieroon
        => ainakaan minulla ja tuntemillani Ave omistajilla ei ole ollut ongelmia tämän suhteen.

        - Heikko maalipinta
        => olen kuullut ihan päinvastaista. Corollissa ja Yariksissa on tuplamäärä pajalla maalailtavana parkkipaikkaihottumaa. Ilmeisesti Aven pellit on kovempaa ja maali kimmoisampaa.

        - Keskuslukitus reistailee
        => ihan uusi asia, täsmennä...

        - Suuntavakavuusongelmia
        => tätä on jauhettu iät ja ajat. Jos säädöt on kunnossa Ave on suuntavakaampi kuin Mondeo. Ohjaus taas on suunnitteluparametri mikä ei siis ole vika.

        - Moottorinohjausyksikössä vikaa
        => täsmennä, ...

        - Tehottomuutta
        => tämä ei ole vika, isompia koneita saa kaupasta ja asia ei varmasti tule yllätyksenä.

        - Korin osia asennettu huolimattomasti
        => kaipaisi esimerkkejä, itse en ole kuullutkaan tällaisesta. Onko katto jäänyt pikittain :-)

        - Ohjausakselin alanivelen uraliitos voi virheellisesti asennettu
        => joissakin malleissa ja yhdessä erässä asennusvika

        - Virtalukko reistaa
        => täsmennä, en ole kuullutkaan

        - Nitinöitä sekä kojelaudassa, että farmarimallin takaosassa
        => tämä on selvä tyyppivika/ominaisuus eikä pelkästään Avessa vaan ylipäänsä Tojoissa vaikka niinpä se on myös Hondissa, Volvoissa hja Mersuissa ja varmaan modessa muussakin.

        - Takatukivarren sisemmän puslan kiinnitys tukivarteen pettää
        => tyyppivika 2.4 farkuissa

        - Ajonvakautusjärjestelmä ei tykkää vaunun tai kärryn vedosta, jarruttaa ????
        => tyyppivika

        ei mulle toi keskuslukko oo ainakaan outo vika. reistaili satunnaisesti mutta ei vaan löytäneet huollos mistä johtu


      • On on

        Ei tässä vielä ollut läheskään kaikki.


      • Manza
        Tepe kirjoitti:

        "HS:n vikasarja mainitsee vielä jakohihnaviat, mutta en ottanut mukaan, kun en löytänyt kenenkään kokemuksia asiasta uudemmalle avelle."

        Seuloin googlella ne viat, otin vain ne mukaan, joista löytyi uudemman korimallin omistajien purnausta.

        Joo, se onkin ketjukone.

        Ajovaloumpiot sulavat väärän materiaalin vuoksi. Mulkero lerpahtaa, ja valaistus loppuu. Vaihdettiin takuuseen.

        Radiopn huono herkkyys johtuen kaiketi ikkuna-antennista. vaivaa myös.

        Manuaalilaatikoista loppuu päätylaakerit nopeasti. Ei takuuasia.


    • ihan mielelläni

      maksan vielä 3 vuotiaasta yli 100 tkm ajetusta 1,6 Avesta yli 20 keuroa. En halua, että ensimmäinen omistaja joutuisi ajamaan ne kalleimmat kilometrit, minä teen sen.

      • eikka lohjalta

        heh ehh ! Päivän paras, kahden vuoden kuluttua saat 10ke hyvitystä ;)


      • 3v ja yli 80% arvosta jäljellä
        eikka lohjalta kirjoitti:

        heh ehh ! Päivän paras, kahden vuoden kuluttua saat 10ke hyvitystä ;)

        Tosi on!

        Sinä et ainakaan Toyotaa ole ostamassa.


      • kun sen
        3v ja yli 80% arvosta jäljellä kirjoitti:

        Tosi on!

        Sinä et ainakaan Toyotaa ole ostamassa.

        Tojon arvo tippuu yli 20% ajettaessa se uutena ulos liikkeestä. Niinkuin muidenkin autojen.


      • paikkaansa
        kun sen kirjoitti:

        Tojon arvo tippuu yli 20% ajettaessa se uutena ulos liikkeestä. Niinkuin muidenkin autojen.

        oikein :D


      • käytetyllä
        kun sen kirjoitti:

        Tojon arvo tippuu yli 20% ajettaessa se uutena ulos liikkeestä. Niinkuin muidenkin autojen.

        sen hinta tippuu myös heti liikkestä lähdettyä mutta liikkeessä se on vielä kallis! Se on sitä autokauppaa. Kun ihminen jotain oikein kovasti haluaa, niin järki lähtee ensin.


    • tuohon listaan

      vielä dieselmoottorien räjähtelevät vauhtipyörät. Tuo vika on työllistänyt kaverini hinausautopalvelua runsaasti.

    • Tepe

      AKE julkaissut takaisinkutsukampanjoista seuraavaa:

      - Polttoaineen täyttöputken puutteellisesta korroosionkestokyvystä johtuen saattaa täyttöputki syöpyä pistemäisesti puhki, mistä aiheutuu polttoainevuoto. Polttoaineen täyttöputki vaihdetaan.
      - Ongelman aiheuttaa jarrutehostimen alipaineletkun muovisen osuuden muodonmuutos korkeassa lämpötilassa, jolloin jarrutukseen tarvittavan poljinvoiman määrä kasvaa. Autoihin vaihdetaan uudenmallinen jarrutehostimen alipaineletku.
      - On havaittu, että tietyn valmistusjakson Avensis-malleissa saattaa VSC -varoitusvalo (ajovakauden hallintajärjestelmä) palaa ja VSC -järjestelmä kytkeytyy pois toiminnasta. Joissain harvinaisissa tapauksissa saattaa VSC järjestelmä kytkeytyä pois ilman että varoitusvalo palaa. Autosta tarkastetaan/vaihdetaan kiertoliiketunnistin.
      - Tietyn valmistusjakson Avensis -malleissa saattaa taka-alatukivarren kiinnityspisteen ympärillä kiveniskumassa (PVC) olla ruiskutettuna väärään paikkaan. Tästä johtuen saattavat taka-alatukivarren kiinnityspultit löystyä, aiheuttaen mm. epänormaalia ääntä takapyöräntuennasta.
      - On havaittu, että tietyn valmistusjakson Avensis-malleissa saattaa ohjausakselin alanivelen uraliitos olla virheellisesti asennettu. Virheellisen asennuksen johdosta ei akselin uraliitos ole pohjassa, vaan vain osittain paikoillaan. Mikäli näin on, liitoksen rasitus kasvaa ja se aiheuttaa liitosurien kulumista, joka alkuvaiheessa ilmenee epänormaalina äänenä ohjauspyörää käännettäessä. Ongelman jatkuessa pitkään saattaa ohjausakseli irrota liitoksestaan.


      Eli tuossahan tuli selvitystä noihin takatukivarsi- ja ohjausongelmiin.

      • pösö&tojo

        "ympärillä kiveniskumassa (PVC) olla ruiskutettuna väärään paikkaan. Tästä johtuen saattavat taka-alatukivarren kiinnityspultit löystyä, aiheuttaen mm. epänormaalia " aika paha tuskin ne nyt massalla on lukittu nuo kiinnityspultit, vai uskooko joku tommosen?


      • aiemmin
        pösö&tojo kirjoitti:

        "ympärillä kiveniskumassa (PVC) olla ruiskutettuna väärään paikkaan. Tästä johtuen saattavat taka-alatukivarren kiinnityspultit löystyä, aiheuttaen mm. epänormaalia " aika paha tuskin ne nyt massalla on lukittu nuo kiinnityspultit, vai uskooko joku tommosen?

        Onhan tuo aika koomista tekstiä. Eipä ole ainakaan autoalan ammattilaisen kynästä. Olisiko joku sihteeri käännellyt vieraasta kielestä tekstiä ymmärtämättä siitä mitään?


    • AE111

      Tässä vasta vajaat 20tkm ajetun -05 2,0 Aven vikoja:

      -Kuskin jakkara nitisee, rasvattiin huollossa muttei auttanut. Seuraavassa huollossa saavat vaihtaa kiskot tai jotain. Erikseen en jaksa viedä. Muualta ei nitise tai helise.

      -Ajotietokoneen keskikulutusnäyttö sekä keskinopeusnäyttö buuttailevat itsekeen. Tapahtunut ehkä 5-7 kertaa. Näyttää myös liian peintä kulutusta (0,3-1,0l)

      Ei siis toistaiseksi kovin kummoisia vikoja. Kuormankantokyky on todettu hyväksi. Auto on lastattu monesti viidellä raavaalla ukolla ja mökkikamoilla. Ei ole pohjannut ja on silti vakaa ajettava (säädöt kunnossa?), vaikka ajo on ollut reipasta. Taka-akselin toteutuksen eron huomaa Corollaan. Tässä on joissain olosuhteissa (urat) levottomampi perän tuntuma kuin -03 farkku-Corollassa. Vai olisiko säädöt sittenkin hivenen vinossa? Ohjaus on Corollaa parempi hydraulisen tehostimen johdosta.

      • MMV

        " Ei ole pohjannut ja on silti vakaa ajettava (säädöt kunnossa?), vaikka ajo on ollut reipasta."

        Minulla on -06 Ave 1.8 Sol Wagon ja ainakaan vakaaksi en autoa kutsuisi. Kaupunkipyörityksessä ok paitsi kone on täysin puhditon alle 3500 rpm:n. Härveli aloittaa vaelluksensa noin 80-90 km/h nopeudesta ylöspäin ollen varsin kamalaa uraisella tiellä tai tuulisella kelillä. Heinola-HKI väli ottaa oikein kupoliin sompailla ko. kinnerillä. Ei ole auttanut rengaspaineiden kanssa pelaaminen. Auto menee ensi viikolla 5 tkm ajettuna huoltoon seuraavien "ominaisuuksien" takia:

        - Ajo-omituisuudet (4-pyöräsuuntaus)
        - Hengetön kone
        - Kojelaudan räminä
        - Kuskinpenkin narina
        - Irronnut vaihdekepin nuppi (pyörii)
        - Takapuskurin huolimaton sovitus (hankaa takalokasuojaan).
        - Apukuskin oviverhoilun huono sovitus (vinossa)

        Mikäli tuo pyörien uudelleensuuntaus ei auta, harkitaan TTE:n alustasatsia, mikäli päästään järkevään hintaan.


      • 338
        MMV kirjoitti:

        " Ei ole pohjannut ja on silti vakaa ajettava (säädöt kunnossa?), vaikka ajo on ollut reipasta."

        Minulla on -06 Ave 1.8 Sol Wagon ja ainakaan vakaaksi en autoa kutsuisi. Kaupunkipyörityksessä ok paitsi kone on täysin puhditon alle 3500 rpm:n. Härveli aloittaa vaelluksensa noin 80-90 km/h nopeudesta ylöspäin ollen varsin kamalaa uraisella tiellä tai tuulisella kelillä. Heinola-HKI väli ottaa oikein kupoliin sompailla ko. kinnerillä. Ei ole auttanut rengaspaineiden kanssa pelaaminen. Auto menee ensi viikolla 5 tkm ajettuna huoltoon seuraavien "ominaisuuksien" takia:

        - Ajo-omituisuudet (4-pyöräsuuntaus)
        - Hengetön kone
        - Kojelaudan räminä
        - Kuskinpenkin narina
        - Irronnut vaihdekepin nuppi (pyörii)
        - Takapuskurin huolimaton sovitus (hankaa takalokasuojaan).
        - Apukuskin oviverhoilun huono sovitus (vinossa)

        Mikäli tuo pyörien uudelleensuuntaus ei auta, harkitaan TTE:n alustasatsia, mikäli päästään järkevään hintaan.

        Jos sinulla Avensiksessakin nuo ongelmat niin olisitpa ajanut sen Farkku Corollan jota itse kävin koeajamassa (Corolla palstalle kirjoitin) Saattoi olla yksilökin mutta vaikka en pienestä nipota niin tuo ei vastannut odotuksia.

        Ja näillä hinnoilla alkaa löytyä kilpailijoitakin ja toisaalta pelottaa ostaa uuden karheaa Avensista kun täältä saa lukea että joka toinen on viemässä vaihtoon kun on vikoja täynnä...


      • 2.4 STW
        MMV kirjoitti:

        " Ei ole pohjannut ja on silti vakaa ajettava (säädöt kunnossa?), vaikka ajo on ollut reipasta."

        Minulla on -06 Ave 1.8 Sol Wagon ja ainakaan vakaaksi en autoa kutsuisi. Kaupunkipyörityksessä ok paitsi kone on täysin puhditon alle 3500 rpm:n. Härveli aloittaa vaelluksensa noin 80-90 km/h nopeudesta ylöspäin ollen varsin kamalaa uraisella tiellä tai tuulisella kelillä. Heinola-HKI väli ottaa oikein kupoliin sompailla ko. kinnerillä. Ei ole auttanut rengaspaineiden kanssa pelaaminen. Auto menee ensi viikolla 5 tkm ajettuna huoltoon seuraavien "ominaisuuksien" takia:

        - Ajo-omituisuudet (4-pyöräsuuntaus)
        - Hengetön kone
        - Kojelaudan räminä
        - Kuskinpenkin narina
        - Irronnut vaihdekepin nuppi (pyörii)
        - Takapuskurin huolimaton sovitus (hankaa takalokasuojaan).
        - Apukuskin oviverhoilun huono sovitus (vinossa)

        Mikäli tuo pyörien uudelleensuuntaus ei auta, harkitaan TTE:n alustasatsia, mikäli päästään järkevään hintaan.

        vaadi, että säätävät pyörän kulmat niihin ns. tavoitearvoihin mitkä ovat sallitun alueen keskellä. Silloin auto menee oikein nätisti.
        Minä en enää jaksa huollon kanssa kinata samasta asiasta. Kun eivät ymmärrä niin eivät ymmärrä ja niinpä merkki vaihtuu.

        Huomasin tuon 1.8 koneen hengettömyyden (oli kylläkin tomaatti) jo koeajolla. Kone sinällään ei ole kovin hengetön mutta välitykset sopisi paremmin johonkin 3L koneeseen.
        Esmes 2.4A ykkösvaihteen välitys on tiheämpi kuin 1.8A ykkösessä :-)


      • reiska`
        MMV kirjoitti:

        " Ei ole pohjannut ja on silti vakaa ajettava (säädöt kunnossa?), vaikka ajo on ollut reipasta."

        Minulla on -06 Ave 1.8 Sol Wagon ja ainakaan vakaaksi en autoa kutsuisi. Kaupunkipyörityksessä ok paitsi kone on täysin puhditon alle 3500 rpm:n. Härveli aloittaa vaelluksensa noin 80-90 km/h nopeudesta ylöspäin ollen varsin kamalaa uraisella tiellä tai tuulisella kelillä. Heinola-HKI väli ottaa oikein kupoliin sompailla ko. kinnerillä. Ei ole auttanut rengaspaineiden kanssa pelaaminen. Auto menee ensi viikolla 5 tkm ajettuna huoltoon seuraavien "ominaisuuksien" takia:

        - Ajo-omituisuudet (4-pyöräsuuntaus)
        - Hengetön kone
        - Kojelaudan räminä
        - Kuskinpenkin narina
        - Irronnut vaihdekepin nuppi (pyörii)
        - Takapuskurin huolimaton sovitus (hankaa takalokasuojaan).
        - Apukuskin oviverhoilun huono sovitus (vinossa)

        Mikäli tuo pyörien uudelleensuuntaus ei auta, harkitaan TTE:n alustasatsia, mikäli päästään järkevään hintaan.

        Siinä Avensiksessa suurin ominaisuus, joka vaatii huoltoo, on kuskinpenkillä. Voi olla, ettei sitä saa kuntoon mitenkään.


    • Tepe

      Ja asiallista keskustelua. Niitä tässä kaivattiin, eikä ulkopuolisten ilkkumista, tai fanaattista vikojen kieltämistä. Taisi olla liikaa toivottu.

      • 2.4 STW

        Katsos kun tällä palstalla 90% vastaavalla tavalla aloitetuista ketjuista on pelkkiä provoja.

        Lisätänään ketjuun vielä 1) jarrujen ryskyminen automaattivaihteisesa. Eli kun auto on juuri pysähtymässä jarrut nappaa kiinni rysähtämällä. Ääni on myös mielenkiintoinen. Ongelma esiintyy kosteilla keleillä ja talvella. Kuumina ja kuivina jaksoina pelaa.

        2) Tasapainotusongelmat. Alusta alkaa muistuttaa BMW:eitä siinä että pyöriä ei meinaa saada millään tärinättömäksi moottoritienopeudella. Minulle vaihdettiin juuri kaikki renkaat (pintaa jäljellä 5-6mm) kun tärinä ei vaan loppunut. No renkaiden vaihtokaan ei ongelmaa kokonaan korjannut. Vasta renkaiden pyörittely vanteilla ja vielä yhden juuri vaihdetun renkaan vaihtaminen sai ongelmaa melkein häviämään. Vanteissa ei ole heittoa.
        Ilmeisesti alusta on herkkä resonoimaan.


      • ave asiaa

        monen merkin omistajana täytyy todeta että ave on hyvä käyttöauto eikä ne kaksi vaimeaa kitinää sitä himmentänyt ne oli tosi helppoja säätää pois ja huolto on tosi hyvä olen seurannut näitä keskusteluja joissa todetaan yhtä ja toista ja autoani on tullut tarkemmin seurattua mutta ei löydy moitittavaa seuraava varmasti ave


    • Ehdotan

      Ehkä sinun kannattaa ostaa vaikka Opel...

    • kevennys :)

      Hesari kirjoittaa tänään;
      Saksalainen Auto, Motor und Sport -lehti on julkistanut J.D. Power -tutkimuslaitoksen asiakastyytyväisyysraportin tulokset Saksasta. Tutkimuksessa oli mukana 28 automerkkiä. Raportti kertoo selvää kieltä japanilaisten autojen laadukkuudesta ja eurooppalaisten autojen laadun vaihtelusta. Toyotan mallit sijoittuivat kärkeen neljässä eri kokoluokassa.
      Kyselyssä kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä auton luotettavuuteen, laatuun, huoltopalveluun ja käyttökustannuksiin. Japanilaiset nappasivat kärkitilat. Toyota nousi ykköseksi, Honda tuli toiseksi ja Mazda kolmanneksi. Neljäs sija jakautui Subarun ja Volvon kesken. Mitsubishi oli kuudes.
      Parhaat saksalaiset merkit, Audi ja BMW, löytyvät vasta jaetulta seitsemänneltä sijalta. Volkswagen-konsernin merkkien sijoitus on mielenkiintoinen: Audi oli niistä paras sijalla 7, Škoda oli kymmenes juuri ennen Mersua, Seat sijalla 21 ja emomerkki Volkswagen häntäpäässä sijalla 23.
      Tulosten perusteella saksalaisella autoteollisuudella on nyt vakava itsetutkiskelun paikka. Valmistajat joutuvat pohtimaan keinoja laadun kohentamiseksi.
      Viimeiseksi jäivät Daewoo ja Smart.
      TIMO TURKULA
      --------
      On taas kiva omistaa Tojo kun parempaakaan ei ole!
      ;-))

      • ja parempi

        Joku kyselee auton laatua korjaamoilta, joku muu hautausurakoitsijoilta. Myyntimäärät kertovat, mitä suomalaiset arvostavat (tai pystyvät ostamaan). Jos arvostuksen kriteerit olisivat Suomessa eurooppalaisemmat eli turvallisuus-, ajolaatu- ja ympäristöasiat korostuisivat, tilastot menisivät uusiksi. Kyllä saksalaisetkin ymmärtävät vaikka tarkkoja rahoistaan ovat, että japanilaismerkkien laatu on vain luotettavuutta eikä se yksin riitä. Sitä paitsi erot luotettavuudessa eivät ole mainittavan suuria, mikä J.D.Powerin populistisessa artikkelissa jää kokonaan huomiotta.


      • vodeee
        ja parempi kirjoitti:

        Joku kyselee auton laatua korjaamoilta, joku muu hautausurakoitsijoilta. Myyntimäärät kertovat, mitä suomalaiset arvostavat (tai pystyvät ostamaan). Jos arvostuksen kriteerit olisivat Suomessa eurooppalaisemmat eli turvallisuus-, ajolaatu- ja ympäristöasiat korostuisivat, tilastot menisivät uusiksi. Kyllä saksalaisetkin ymmärtävät vaikka tarkkoja rahoistaan ovat, että japanilaismerkkien laatu on vain luotettavuutta eikä se yksin riitä. Sitä paitsi erot luotettavuudessa eivät ole mainittavan suuria, mikä J.D.Powerin populistisessa artikkelissa jää kokonaan huomiotta.

        Jos saksalainen tulisi suomeen ja jäisi 40 asteen pakkasessa välille sillä huippuajettavalla autolla,niin saattaisi merkki vaihtua vähän huonompiajettavaan.
        Ehkä se johtuu suomen ankarista oloista että täällä ajetaan toyolla.
        Nimimerkki;pohjoisen mies


      • enoelmeri
        vodeee kirjoitti:

        Jos saksalainen tulisi suomeen ja jäisi 40 asteen pakkasessa välille sillä huippuajettavalla autolla,niin saattaisi merkki vaihtua vähän huonompiajettavaan.
        Ehkä se johtuu suomen ankarista oloista että täällä ajetaan toyolla.
        Nimimerkki;pohjoisen mies

        on tosi hyvä auto.


      • tiellejättötilastoja
        vodeee kirjoitti:

        Jos saksalainen tulisi suomeen ja jäisi 40 asteen pakkasessa välille sillä huippuajettavalla autolla,niin saattaisi merkki vaihtua vähän huonompiajettavaan.
        Ehkä se johtuu suomen ankarista oloista että täällä ajetaan toyolla.
        Nimimerkki;pohjoisen mies

        Alle 5-vuotiaat Avensikset eivät Saksan tiepalvelun tilastoinnissa pärjää mitenkään häävisti. Yritän joskus talvipakkasilla autoillessa kuikuilla (auttamismielessä tietenkin), missä niitä tielle jääneitä reppanoita on, mutta kovin on harvinainen ilmiö. Mitä nyt joskus teinien deeäksä tai kadetti näkyy.


      • meneee_hinurilla
        tiellejättötilastoja kirjoitti:

        Alle 5-vuotiaat Avensikset eivät Saksan tiepalvelun tilastoinnissa pärjää mitenkään häävisti. Yritän joskus talvipakkasilla autoillessa kuikuilla (auttamismielessä tietenkin), missä niitä tielle jääneitä reppanoita on, mutta kovin on harvinainen ilmiö. Mitä nyt joskus teinien deeäksä tai kadetti näkyy.

        Hinurilla olen useimmiten talviaamuina havainnut uudehkoja Volvoja.. Ajan työmatkalla risteyksestä, josta useimmat hinurit suuntaavaat autoliikekompleksiin... Tokihan nämä eivät jää siis tienvarteen ;)


      • 96kw6
        meneee_hinurilla kirjoitti:

        Hinurilla olen useimmiten talviaamuina havainnut uudehkoja Volvoja.. Ajan työmatkalla risteyksestä, josta useimmat hinurit suuntaavaat autoliikekompleksiin... Tokihan nämä eivät jää siis tienvarteen ;)

        Voi olla mahdollista, että puhumme samasta risteyksestä. Omien havaintojeni perusteella ranskalaiset ovat pakkasviikkojen hittituote hinausliikkeiden tilauslistalla.
        Tuoreimmat pösöt etupäässä...?


      • fermeri
        96kw6 kirjoitti:

        Voi olla mahdollista, että puhumme samasta risteyksestä. Omien havaintojeni perusteella ranskalaiset ovat pakkasviikkojen hittituote hinausliikkeiden tilauslistalla.
        Tuoreimmat pösöt etupäässä...?

        talvisaikaan noita hyljättyjä pemareita on tienvarsilla kuin lampaanpapanoita.


      • tästä
        96kw6 kirjoitti:

        Voi olla mahdollista, että puhumme samasta risteyksestä. Omien havaintojeni perusteella ranskalaiset ovat pakkasviikkojen hittituote hinausliikkeiden tilauslistalla.
        Tuoreimmat pösöt etupäässä...?

        että joillakin uusilla autoilla on oikein maahantuojan toimesta ilmainen palvelu, ei tarvitse työntää itse huoltoon niinkuin Tojoa, jos matkalla jotain tapahtuu.


      • ......
        96kw6 kirjoitti:

        Voi olla mahdollista, että puhumme samasta risteyksestä. Omien havaintojeni perusteella ranskalaiset ovat pakkasviikkojen hittituote hinausliikkeiden tilauslistalla.
        Tuoreimmat pösöt etupäässä...?

        Itse vaihtoin aikoinaan corollan pösöön ja muuta eroa en talvessa huomannut kuin pösö hieman lämpimämpi ja parempi ajaa. vaikka essolla sanoivat että on kylmä talvella ja jättää tielle kovalla pakkasella. Toki corollassakin tarkeni ja luotettava oli mutta merkki vaihtui kun 3kk vanhasta autosta lähti takalokarin kaarista molemmilta puolilta melkein kämmenen kokoisilta alueilta maalit pois ja maahantuoja sanoi että takuu ei korvaa kiveniskemiä. Autolla oli silloin ajettu soratietä noin 20km.


      • ;-)
        ...... kirjoitti:

        Itse vaihtoin aikoinaan corollan pösöön ja muuta eroa en talvessa huomannut kuin pösö hieman lämpimämpi ja parempi ajaa. vaikka essolla sanoivat että on kylmä talvella ja jättää tielle kovalla pakkasella. Toki corollassakin tarkeni ja luotettava oli mutta merkki vaihtui kun 3kk vanhasta autosta lähti takalokarin kaarista molemmilta puolilta melkein kämmenen kokoisilta alueilta maalit pois ja maahantuoja sanoi että takuu ei korvaa kiveniskemiä. Autolla oli silloin ajettu soratietä noin 20km.

        "Autolla oli silloin ajettu soratietä noin 20km"
        Maalit lähti ennen kuin pääsit edes kotiin. Ja ei kun vaihtamaan Pösöön. Näinhän sitä aina toimitaan.


      • .......
        ;-) kirjoitti:

        "Autolla oli silloin ajettu soratietä noin 20km"
        Maalit lähti ennen kuin pääsit edes kotiin. Ja ei kun vaihtamaan Pösöön. Näinhän sitä aina toimitaan.

        Itsehän ajan asfalttitietä kotiin. Kuten töihinkin. Sorateitä vain 20km (kaverin mökille ja takaisin) niin en usko että maali kiveniskemistä lähti. Mitäpä itse tekisit jos uudesta autosta lähtee maalit eikä takuu korvaa? Neuvottelet edullisen viiden vuoden sopimuksen automaalarin kanssa?? Itse maaluutin kaaret ja auto vaihtoon. Eikä ole tarvinut katua.


      • reiska`
        ;-) kirjoitti:

        "Autolla oli silloin ajettu soratietä noin 20km"
        Maalit lähti ennen kuin pääsit edes kotiin. Ja ei kun vaihtamaan Pösöön. Näinhän sitä aina toimitaan.

        Pösöstä ei lähde maali, mutta muoviosat menee puhki sorateilläs.


    • Pertti7

      -Maalipinta kestävempi kuin keskimäärin, esim. Nissan Maximaan verrattuna selvä ero.

      -Öljynsyönti liittyy liian varovaiseen ajoon. Yksikin rivakka kiihdytys (kierroksia) silloin tällöin pitää "ongelman" poissa, eli ilmenee vain tiettyjen kuljettajaryhmien keskuudessa.

      -Tehottomuus ?? Käyppä koeajamassa 1.8 Mondeo tai Passatti ja kerro mielipiteesi.

      -Suuntavakavuus nyt on mitä on, paranee oikeilla renkailla ja riittävillä ilmanpaineilla siedettäväksi.

      -jos näyttää kulutuksen väärin, vaatii koko mittariston vaihdon. Joitakin kappaleita ollut, kaikki taidettu kuitenkin vaihtaa jo takuun aikana.

      - alustassa ollut etujarrujen juuttumisia (tulee ilmi heti uutena) tai raidetangonpään kulumisia. muihin autoihin verrattuna vähän vikoja.

      Äsken käytin ensimmäisessä katsastuksessa (-03 ave) ja katsastusmies huomasi öljyvuotoa vetopyörästössä (Stefa?). Autolla on tullut jokin aika sitten 100tkm täyteen (käyt.otto 10/03). Katsotaan nyt sitten maksaisiko Toyota stefan vaihdon vaikka 100 on mennyt rikki (nyt 107).

      • myydään

        uusia 1.8 Passatteja ?


      • reiska`

        Perin harvinaisia moiset viat on Avensiksessa, oletko varma, ettei autostasi puutu 200tkm mittarista, silloin ymmärrän viat. Koneetha on valovuoden edellä volkkareita ja fordeja, muuttuvaventtiilikone, on tätä päivää, ilman turboa, ja päästöt ja kulutus on nykypäivänä vaaditulla tasolla. Öljynsyönti on ainoa moottorin tyyppivika 2000-luvun alussa, ja luultavasti materiaalivikoja männänrenkaissa esim., vaatii koneen avauksen. Maahantuoja korjannu lähes poikkeuksetta rengastusjutut, jos auto ei kovin vanha ollut.


    • anastas vararatas

      Jaha. Siis vika-listan olet kerännyt eri lähteistä, kuten hesarin auto-vika sivuilta? Eivätkä siis perustu omiin kokemuksiisi ko ajoneuvotyypistä.

      • sieltä

        Sekä tämän palstan provoista. Eikö tullutkin hieno lista?


      • Manza
        sieltä kirjoitti:

        Sekä tämän palstan provoista. Eikö tullutkin hieno lista?

        Mulla Avensis 2003, 1.6 manuaali. Laatikon päätylaakerit loppu alle 70tkm. Korjausarvio oli 200e kalliimpi kuin purkuauton laatikon vaihto, joten vaihdettiin 800e laatikko 800e työt = 1600e. Toyota ei tullut senttiäkään vastaan.
        Selvittelin asiaa, ja 1.6 manuaalilaatikko on kasattu Puolassa, paikallisesti hankituilla puolalaisilla laakereilla. Laakereista irtoaa laakeripinnat, ja rohina alkaa. Laatu on ilmeisesti vaihtelevaa, minulle nyt vain sattui huonot laakerit...


    • Tyytyväinen avensis

      Nyt mittarissa 90,000km eikä minkäänlaisia vikoja.
      Kojelaudan nitinät eliminoitiin eka huollossa.
      Nyt pakkasella sisävalon muovi nitisee aina siihen asti kunne auto lämpiää.

    • reiska`

      Perin harvinaisia on nuo viat, tai itse käyttäjän aiheuttamia vikoja. Lukuunottamatta männärengastusvikaa, joka oli yleinen 2000 luvun alkupuolella 1,8 koneessa, ja harvoissa 1,6 bensamallissa. Penkinlämmitin vikoja, ja muuta pikku korjailua voinu olla, jotka huollon yhteydessä takuuseen korjattu. Aven sähköistä ohjaustehostinta on moitittu, ja on tarkka ja uraherkkä, mutta makukysymys lähinnä, ei vika. Monia Avensiksia omistaneena ja monia Avensiksen omistajia ja huoltomiehiä jututtaneena, tämä tarina on lähempää totuutta kun aiemmat. Kiitos!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5792
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4364
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2951
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1549
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      62
      1276
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe