mitä mahtaa olla? Viime yönäkin, kun kävin vessassa ja tulin takaisin pitkäkseen sänkyyn niin tuntui värinää rinnan kohdalla ja oli tosi epämukava olla. Onkohan vaarallista?
Rinnassa värisee
20
23151
Vastaukset
- Oceanis
Voi olla rytmihäiriö. Yleensä vaaraton, mutta pitkään jatkuessaan rasittaa sydäntä ja on siten myös vaarallinen. Jos liittyy huonoa oloa/heikotusta niin sanoisin että ÄKKIÄ lääkärille!
- vi_un pettynyt
samanlaisen tuntemuksen takia lääkärillä.
Sano vaan että kaikilla on tollasia tuntemuksia, eikä mitannut verenpainetta, ei kuunneellut sydäntä tai keuhkoja, ei kysellyt mitään...vaikka todettu 15v sitten sivuääni.
Eli näin vakavasti ryhtmihäiriöiset otetaan arvauskeskusessa.
Mulla noita värinöitä tulee useimmin kevyessäkin liikunnassa, joskus vaikka telkkarin vieressäkin.
Kannattaa tosiaan ottaa asia vakavasti, jos jatkuvaa tai siihen liittyy huonoa oloa.
Tsemppii!- Hoitoon tyytyväinen
Toisenlainen kokemus:
Eilen (maanantai)aamuna pumppu heilahti yks'kaks' väärään rytmiin, eikä tuntunut tokentuvan. Olo oli epämiellyttävä. Soitin tunnin päästä Oulun terveyspalvelujen neuvontaan. Kuuntelivat. Kehottivat soittamaan oman terveyskeskuksen neuvontaan.
Soitin. Kuuntelivat. Kehottivat tulemaan välittömästi, koska vapaa päivystysaika on sattumoisin viiden minuutin kuluttua.
Ottivat paineet, kuuntelivat pumppua, ottivat EKG:n. Laittoivat pitkälleen. Samat kokeet puolen tunnin levon jälkeen. Lepopulssi 150. Tilasivat sairaskyydin OYS:aan.
Siellä EKG, keuhkoröntgen, verikokeet. Lääkärin konsultaatio - ja kas kas, tässä vaiheessa rytmi kääntyi normaaliksi (värinä kesti nelisen tuntia). Vielä pari tuntia seurantaa monitorissa. Kontrolli-EKG ja paineet & kuuntelut. Taas lääkärin konsultaatio. Jatkotutkimuksiin (ultraa, verenpaineen seurantaa jne.). Erittäin asiallinen selvitys tilanteesta. Pyysin lääkäriä antamaan määräyksen liiallisen törpöttelyn lopettamisesta. Totteli.
Ja tämä kaikki vaikka ilmoitin napanneeni napanderia ihan liikaa viikonloppuna. Tosin mitään varsinaista krapulaa ei maanantaiaamuna ollut.
- skansen
Jos noita värinöitä tulee usein ja ne rupeavat oikeasti pelottamaan, niin uusiksi vaan lääkäriin. Näin itsekin tein ja ensiksi sain lähetteen tavalliseen sydänfilmiin. No, siinähän ei mitään ihmeellistä ollut, muutama lisälyönti vain.
Kun kumminkin halusin asiasta lisäselvitystä, sain lähetteen sydämen sähköisen toiminnan vrk-rekisteröintiin; elikä sain kannettavakseni Holter-laitteen yhdeksi vuorokaudeksi. Siinä sitten selvisi, että rytmihäiriöitä on paljonkin, mutta eivät useinkaan kuolemaan johtavia. Voi kuinka rauhoittava lausunto!
Lääkitykseksi sain beetasalpaajaa, jota otan, kun häiriöt jatkuvat hirmu kauan tai rupeaa jo tulemaan paha olo ja pyörryttää. Mutta nyt kun selvyys häiriöistä tuli, on sydän ollut paljon rauhallisempi, kuin ennen tutkimuksia. - Eteisessä
Mulla oli tuollaisia "värinä" tuntemuksia vuoden ajan aina, kun menin illalla nukkumaan ja olin hetken siinä rentoutunut. Kävin sitten vihdoin viimein terveyskeskuslääkärillä, joka otti sydänfilmin ja totesi, että mitään ei näyttäisi olevan pielessä. Lääkäri lisäsi vaan, että olen niin herkkä, että rauhoituttuani pitkälleni tunnen sydämenlyöntini herkästi.
Vuoden kuluttua tästä jouduin menemään uudelleen romahtaneen kunnon ja häiritsevän värinän vuoksi lääkäriin. Minulla todettiin eteisvärinä. Siitä paikasta syömään Marevania ja kolmen viikon kuluttua tehtiin kardioversio eli sähköinen rytminsiirto. Se onnistui, mutta pysyi vain kaksi viikkoa sinus-rytmissä. Sen jälkeen mulle on tehty 5 rytminsiirtoa ja 7 vuotta sitten viimeisin. Kun sydän ei pysy sinusrytmissä niin joudun "kärsimään" lopun elämääni eteisvärinästä eli flimmeristä ja syömään rotan myrkkyä eli Marevania. Flimmeri on joskus niin kova, että vieressä nukkuja sanoo sängynkin värisevän. Olen 35-vuotias nainen.- Jukka
Eteinen on noin 3 cm iso. Kun se värisee, niin se ei juurikaan liiku (vaan värisee). Se ei pumppaa sitäkään vähää kuin normaalisti (80% pumppaustyöstä on kammioiden vastuulla). On siis pelkkää kuvittelua, että se voisi tuntua sängyssä. Yleensäkään eteisen värinää ei edes itse huomaa, vaan siitä seuraavan epätasaisin sykkeen, joka on usein myös nopeampi kuin normaalisti.
- Eteisesessä2
Jukka kirjoitti:
Eteinen on noin 3 cm iso. Kun se värisee, niin se ei juurikaan liiku (vaan värisee). Se ei pumppaa sitäkään vähää kuin normaalisti (80% pumppaustyöstä on kammioiden vastuulla). On siis pelkkää kuvittelua, että se voisi tuntua sängyssä. Yleensäkään eteisen värinää ei edes itse huomaa, vaan siitä seuraavan epätasaisin sykkeen, joka on usein myös nopeampi kuin normaalisti.
Oletko sinä Jukka joku puoskarikardiologi, kun vastailet aina kaikkeen muka niin asiantuntevasti ja heittelet kommenttejasi asiaan kuin asiaan?
Epäilen, sillä ainakin nyt "oppisi" värinän tuntemisesta ovat ihan metsässä, joten et viitsisi puuttua aivan joka asiaan.
Se, mitä kirjoitin on todettu myös yliopistosairaalankin sängyssä kardiologisella osastolla.
Eikä kirjoitukseni pääasia suinkaan ollut yleistää, vaan poitti oli omakohtainen kokemus siitä, että minulle hoitamattomana ja tutkimattomana esim. ns. satunnaiset rytmihäiriöt (minun tapauksessa flimmerit) voi muuttua jopa kroonisiksi. kerroin myös omakohtaisena sen, miten ne tunnen itse henkilökohtaisesti. Enkä väitä että näin käy kaikilla. Se kävi vaan minulla. - Jukka
Eteisesessä2 kirjoitti:
Oletko sinä Jukka joku puoskarikardiologi, kun vastailet aina kaikkeen muka niin asiantuntevasti ja heittelet kommenttejasi asiaan kuin asiaan?
Epäilen, sillä ainakin nyt "oppisi" värinän tuntemisesta ovat ihan metsässä, joten et viitsisi puuttua aivan joka asiaan.
Se, mitä kirjoitin on todettu myös yliopistosairaalankin sängyssä kardiologisella osastolla.
Eikä kirjoitukseni pääasia suinkaan ollut yleistää, vaan poitti oli omakohtainen kokemus siitä, että minulle hoitamattomana ja tutkimattomana esim. ns. satunnaiset rytmihäiriöt (minun tapauksessa flimmerit) voi muuttua jopa kroonisiksi. kerroin myös omakohtaisena sen, miten ne tunnen itse henkilökohtaisesti. Enkä väitä että näin käy kaikilla. Se kävi vaan minulla.Olet ehkä saattanut huomata, että vastaan vain n. joka 10-15 viestiin. Niihin, joista minulla on tietoa tai jotain sanottavaa.
Totta kai värinä voi sinusta TUNTUA siltä, että koko sänky tärisee. Mutta kuten sanottua eteinen on vain muutama cm pitkä ontto lihas. Ja lisäksi se on kehon sisällä. Koitapa vaikka kääriä pikkurillisi peiton sisään (vastaa kehoa) ja koita heilutella sitä niin, että saat sängyn tärisemään. Onnistuuko?
En olekaan koskaan kuullut, että yliopistollisen sairaalan sängyissä on seismologiset mittarit, joiden avulla mitataan sängyn tärinän aste. Se oli uutta tietoa minulle :D - Eteisessä2
Jukka kirjoitti:
Olet ehkä saattanut huomata, että vastaan vain n. joka 10-15 viestiin. Niihin, joista minulla on tietoa tai jotain sanottavaa.
Totta kai värinä voi sinusta TUNTUA siltä, että koko sänky tärisee. Mutta kuten sanottua eteinen on vain muutama cm pitkä ontto lihas. Ja lisäksi se on kehon sisällä. Koitapa vaikka kääriä pikkurillisi peiton sisään (vastaa kehoa) ja koita heilutella sitä niin, että saat sängyn tärisemään. Onnistuuko?
En olekaan koskaan kuullut, että yliopistollisen sairaalan sängyissä on seismologiset mittarit, joiden avulla mitataan sängyn tärinän aste. Se oli uutta tietoa minulle :DEt vastannut kysymykseeni.....mutta ei tarvitsekaan...vastaus kyllä oli luettavissa.....
Enkä väittänyt, että yliopistollisen sairaalan sängyissä olisi seismologiset mittarit....
...joten summasummaarum....oletkin maaperätutkija, ja sekoitat ihmisen ja maaperän toisiinsa....eli se siitä - Bibbi
Eteisessä2 kirjoitti:
Et vastannut kysymykseeni.....mutta ei tarvitsekaan...vastaus kyllä oli luettavissa.....
Enkä väittänyt, että yliopistollisen sairaalan sängyissä olisi seismologiset mittarit....
...joten summasummaarum....oletkin maaperätutkija, ja sekoitat ihmisen ja maaperän toisiinsa....eli se siitähikeenny Jukalle.Kiva että täällä on joku joka tietää asioista.Ainakin minä olen saannut paljon apua hänen tiedoista.Eihän täällä kukaan lääkäri ole, mutta jos on omakohtaisia kokemuksia niin on kiva jakaa niitä muille!
- Eteisessä2
Bibbi kirjoitti:
hikeenny Jukalle.Kiva että täällä on joku joka tietää asioista.Ainakin minä olen saannut paljon apua hänen tiedoista.Eihän täällä kukaan lääkäri ole, mutta jos on omakohtaisia kokemuksia niin on kiva jakaa niitä muille!
Niinpä...siinähän se pointti just on .... OMAKOHTAISIA kokemuksia minäkin olin eka viestissäni nimenomaan jakamassa....
- Bibbi
Eteisessä2 kirjoitti:
Niinpä...siinähän se pointti just on .... OMAKOHTAISIA kokemuksia minäkin olin eka viestissäni nimenomaan jakamassa....
kertonut että hän on itse sydänsairas, niin olen ymmärtänyt että hän kertoo myös omakohtaisia kokemuksia. Myös kun on sydänsairas niin on kiinnostunut sydänjutuista ja hakee tietoa niistä.:)
- Hansikku
Itsellä ollut myös kyseisiä tuntemuksia parina viime viikkona. olen suhteellisen nuori parikymppinen neito, ja rytmihäiriöitä on ollut harvakseltaan koko elämäni ajan. Nyt kuitenkin pvat viime aikoina muuttuneet päivittäisiksi, minkä takia hakeuduin lääkäriin. EKG ja sydänäänet olivat ok, ja lääkäri kehottikin rauhoittumaan ja unohtamaan koko vaivan. Verikokeet ovat tosin vielä edessä joten niitä jännittäessä rytinä ei taatusti lopu! Harmittaa, tämä on alkanut haitata jo normaalia elämistä ja työssäkäymistä :( Beetasalpaajia lääkäri ei suositellut nuoren ikäni takia. No, ehkä käyn sitten ylikierroksilla.
- kaffei
Itselläni on eteisvärinä vaivannut 27 vuotiaasta asti , pari kertaa on rytmit laitettu sairaalassa paikalleen.Nyt viimeisen kerran jälkeen lopetin kahvinjuonnin ( join tosi paljon). Nyt näyttäis siltä että se olis auttanut! Vältän kaikkea kofeiinipitoista ja varsinkin energiajuomia.
- värinäongelma17v
itsellä myös värinää rinnassa, joka tosin ilmenee rasituksen jälkeen/aikana. onko vaarallista? muita oireita ei ole,värinää rinnassa vain. sykekin on mielestäni normaali, sitä on tosin rasituksen aikana hankala kuunnella. värinä kestää n. 10sekuntia ja saattaa uusiutua pari kertaa. se ei haittaa urheilemista, mitä voisi olla??
- eroon värinöistä
Minulla oli rinnassa värinää päivittäin , muljahteluja sydämentykytystä mutta kappas vaan lopetin kahvinjuonnin ja kaikki oireet loppuivat, se värinä oli niin ärsyttävää että aina kun istahdin niin tuntui ja päivä päivältä voimakkaammin. Nyt on olo ihan erilainen ,eikä ole huonoa oloa ollenkaan, juon yhden pienen kupillisen aamulla ainoastaan, olen huomannut että jos juon kaksi kupillista niin sydän alkaa hakkaamaan voimakkaasti. Kahvi ei ilmeisesti sovi kaikille ,täytyy vaan keksiä korvike, koska se on tapa .itse juon pakurikääpäteetä ,keitän sitä termariin on helppo ottaa tauolla .toivottavasti joku muukin pääsee eroon oireistaan lopettamalla liiallisen kahvinjuonnin
- Värinäärinnassa98
Itse olen 15-vuotias tyttö, ja eilen tuntui epämiellyttävää värinää rinnassa. Sitä kesti kymmenisen sekuntia, ja se loppu yhtä nopeesti kuin alkokin. Oisko toi ollu vaan jottai ei sydänperästä, vai onko syytä kertoo jollekkin ja lähteä käymään lääkärillä?
Nyt stressaan tosta tosi paljon :s - 34342
Värinäärinnassa98 kirjoitti:
Itse olen 15-vuotias tyttö, ja eilen tuntui epämiellyttävää värinää rinnassa. Sitä kesti kymmenisen sekuntia, ja se loppu yhtä nopeesti kuin alkokin. Oisko toi ollu vaan jottai ei sydänperästä, vai onko syytä kertoo jollekkin ja lähteä käymään lääkärillä?
Nyt stressaan tosta tosi paljon :shttp://keskustelu.suomi24.fi/node/10251212
Lueskele tuosta lisälyöntikokemuksia.
- Anonyymi
Minulla oli myös noita värinöitä aamuisin ja kävin sydänfilmeissä parikin kertaa, mutta ei mitään ihmeellistä. Sitten selvisi myöhemmin, että olin ilmeisesti nähnyt unta traumaattisesta kokemuksesta ja värinä johtui liiasta adrenaliinista veressä. Värinät loppui, kun traumat hoidettiin.
- Anonyymi
Värinä rinnassa on tavallinen, mutta arvoituksellinen oire. Sanallisen yhtäläisyyden vuoksi se tuo helposti mieleen rytmihäiriön, eteisvärinän. Eteisvärinään liittyvää eteisten värinää ei kuitenkaan voi tuntea rinnassa, ainoastaan sen seurauksen, epäsäännöllisen ja usein tiheän pulssin. Oire on lihasperäinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121431
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin881287Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott1341028- 68964
- 39887
- 71863
- 97857
- 75836
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.53807Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39764