Rinnassa värisee

ikävästi

mitä mahtaa olla? Viime yönäkin, kun kävin vessassa ja tulin takaisin pitkäkseen sänkyyn niin tuntui värinää rinnan kohdalla ja oli tosi epämukava olla. Onkohan vaarallista?

20

21997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oceanis

      Voi olla rytmihäiriö. Yleensä vaaraton, mutta pitkään jatkuessaan rasittaa sydäntä ja on siten myös vaarallinen. Jos liittyy huonoa oloa/heikotusta niin sanoisin että ÄKKIÄ lääkärille!

    • vi_un pettynyt

      samanlaisen tuntemuksen takia lääkärillä.
      Sano vaan että kaikilla on tollasia tuntemuksia, eikä mitannut verenpainetta, ei kuunneellut sydäntä tai keuhkoja, ei kysellyt mitään...vaikka todettu 15v sitten sivuääni.

      Eli näin vakavasti ryhtmihäiriöiset otetaan arvauskeskusessa.

      Mulla noita värinöitä tulee useimmin kevyessäkin liikunnassa, joskus vaikka telkkarin vieressäkin.

      Kannattaa tosiaan ottaa asia vakavasti, jos jatkuvaa tai siihen liittyy huonoa oloa.

      Tsemppii!

      • Hoitoon tyytyväinen

        Toisenlainen kokemus:

        Eilen (maanantai)aamuna pumppu heilahti yks'kaks' väärään rytmiin, eikä tuntunut tokentuvan. Olo oli epämiellyttävä. Soitin tunnin päästä Oulun terveyspalvelujen neuvontaan. Kuuntelivat. Kehottivat soittamaan oman terveyskeskuksen neuvontaan.

        Soitin. Kuuntelivat. Kehottivat tulemaan välittömästi, koska vapaa päivystysaika on sattumoisin viiden minuutin kuluttua.

        Ottivat paineet, kuuntelivat pumppua, ottivat EKG:n. Laittoivat pitkälleen. Samat kokeet puolen tunnin levon jälkeen. Lepopulssi 150. Tilasivat sairaskyydin OYS:aan.

        Siellä EKG, keuhkoröntgen, verikokeet. Lääkärin konsultaatio - ja kas kas, tässä vaiheessa rytmi kääntyi normaaliksi (värinä kesti nelisen tuntia). Vielä pari tuntia seurantaa monitorissa. Kontrolli-EKG ja paineet & kuuntelut. Taas lääkärin konsultaatio. Jatkotutkimuksiin (ultraa, verenpaineen seurantaa jne.). Erittäin asiallinen selvitys tilanteesta. Pyysin lääkäriä antamaan määräyksen liiallisen törpöttelyn lopettamisesta. Totteli.

        Ja tämä kaikki vaikka ilmoitin napanneeni napanderia ihan liikaa viikonloppuna. Tosin mitään varsinaista krapulaa ei maanantaiaamuna ollut.


    • skansen

      Jos noita värinöitä tulee usein ja ne rupeavat oikeasti pelottamaan, niin uusiksi vaan lääkäriin. Näin itsekin tein ja ensiksi sain lähetteen tavalliseen sydänfilmiin. No, siinähän ei mitään ihmeellistä ollut, muutama lisälyönti vain.

      Kun kumminkin halusin asiasta lisäselvitystä, sain lähetteen sydämen sähköisen toiminnan vrk-rekisteröintiin; elikä sain kannettavakseni Holter-laitteen yhdeksi vuorokaudeksi. Siinä sitten selvisi, että rytmihäiriöitä on paljonkin, mutta eivät useinkaan kuolemaan johtavia. Voi kuinka rauhoittava lausunto!
      Lääkitykseksi sain beetasalpaajaa, jota otan, kun häiriöt jatkuvat hirmu kauan tai rupeaa jo tulemaan paha olo ja pyörryttää. Mutta nyt kun selvyys häiriöistä tuli, on sydän ollut paljon rauhallisempi, kuin ennen tutkimuksia.

    • Eteisessä

      Mulla oli tuollaisia "värinä" tuntemuksia vuoden ajan aina, kun menin illalla nukkumaan ja olin hetken siinä rentoutunut. Kävin sitten vihdoin viimein terveyskeskuslääkärillä, joka otti sydänfilmin ja totesi, että mitään ei näyttäisi olevan pielessä. Lääkäri lisäsi vaan, että olen niin herkkä, että rauhoituttuani pitkälleni tunnen sydämenlyöntini herkästi.

      Vuoden kuluttua tästä jouduin menemään uudelleen romahtaneen kunnon ja häiritsevän värinän vuoksi lääkäriin. Minulla todettiin eteisvärinä. Siitä paikasta syömään Marevania ja kolmen viikon kuluttua tehtiin kardioversio eli sähköinen rytminsiirto. Se onnistui, mutta pysyi vain kaksi viikkoa sinus-rytmissä. Sen jälkeen mulle on tehty 5 rytminsiirtoa ja 7 vuotta sitten viimeisin. Kun sydän ei pysy sinusrytmissä niin joudun "kärsimään" lopun elämääni eteisvärinästä eli flimmeristä ja syömään rotan myrkkyä eli Marevania. Flimmeri on joskus niin kova, että vieressä nukkuja sanoo sängynkin värisevän. Olen 35-vuotias nainen.

      • Jukka

        Eteinen on noin 3 cm iso. Kun se värisee, niin se ei juurikaan liiku (vaan värisee). Se ei pumppaa sitäkään vähää kuin normaalisti (80% pumppaustyöstä on kammioiden vastuulla). On siis pelkkää kuvittelua, että se voisi tuntua sängyssä. Yleensäkään eteisen värinää ei edes itse huomaa, vaan siitä seuraavan epätasaisin sykkeen, joka on usein myös nopeampi kuin normaalisti.


      • Eteisesessä2
        Jukka kirjoitti:

        Eteinen on noin 3 cm iso. Kun se värisee, niin se ei juurikaan liiku (vaan värisee). Se ei pumppaa sitäkään vähää kuin normaalisti (80% pumppaustyöstä on kammioiden vastuulla). On siis pelkkää kuvittelua, että se voisi tuntua sängyssä. Yleensäkään eteisen värinää ei edes itse huomaa, vaan siitä seuraavan epätasaisin sykkeen, joka on usein myös nopeampi kuin normaalisti.

        Oletko sinä Jukka joku puoskarikardiologi, kun vastailet aina kaikkeen muka niin asiantuntevasti ja heittelet kommenttejasi asiaan kuin asiaan?

        Epäilen, sillä ainakin nyt "oppisi" värinän tuntemisesta ovat ihan metsässä, joten et viitsisi puuttua aivan joka asiaan.

        Se, mitä kirjoitin on todettu myös yliopistosairaalankin sängyssä kardiologisella osastolla.

        Eikä kirjoitukseni pääasia suinkaan ollut yleistää, vaan poitti oli omakohtainen kokemus siitä, että minulle hoitamattomana ja tutkimattomana esim. ns. satunnaiset rytmihäiriöt (minun tapauksessa flimmerit) voi muuttua jopa kroonisiksi. kerroin myös omakohtaisena sen, miten ne tunnen itse henkilökohtaisesti. Enkä väitä että näin käy kaikilla. Se kävi vaan minulla.


      • Jukka
        Eteisesessä2 kirjoitti:

        Oletko sinä Jukka joku puoskarikardiologi, kun vastailet aina kaikkeen muka niin asiantuntevasti ja heittelet kommenttejasi asiaan kuin asiaan?

        Epäilen, sillä ainakin nyt "oppisi" värinän tuntemisesta ovat ihan metsässä, joten et viitsisi puuttua aivan joka asiaan.

        Se, mitä kirjoitin on todettu myös yliopistosairaalankin sängyssä kardiologisella osastolla.

        Eikä kirjoitukseni pääasia suinkaan ollut yleistää, vaan poitti oli omakohtainen kokemus siitä, että minulle hoitamattomana ja tutkimattomana esim. ns. satunnaiset rytmihäiriöt (minun tapauksessa flimmerit) voi muuttua jopa kroonisiksi. kerroin myös omakohtaisena sen, miten ne tunnen itse henkilökohtaisesti. Enkä väitä että näin käy kaikilla. Se kävi vaan minulla.

        Olet ehkä saattanut huomata, että vastaan vain n. joka 10-15 viestiin. Niihin, joista minulla on tietoa tai jotain sanottavaa.

        Totta kai värinä voi sinusta TUNTUA siltä, että koko sänky tärisee. Mutta kuten sanottua eteinen on vain muutama cm pitkä ontto lihas. Ja lisäksi se on kehon sisällä. Koitapa vaikka kääriä pikkurillisi peiton sisään (vastaa kehoa) ja koita heilutella sitä niin, että saat sängyn tärisemään. Onnistuuko?

        En olekaan koskaan kuullut, että yliopistollisen sairaalan sängyissä on seismologiset mittarit, joiden avulla mitataan sängyn tärinän aste. Se oli uutta tietoa minulle :D


      • Eteisessä2
        Jukka kirjoitti:

        Olet ehkä saattanut huomata, että vastaan vain n. joka 10-15 viestiin. Niihin, joista minulla on tietoa tai jotain sanottavaa.

        Totta kai värinä voi sinusta TUNTUA siltä, että koko sänky tärisee. Mutta kuten sanottua eteinen on vain muutama cm pitkä ontto lihas. Ja lisäksi se on kehon sisällä. Koitapa vaikka kääriä pikkurillisi peiton sisään (vastaa kehoa) ja koita heilutella sitä niin, että saat sängyn tärisemään. Onnistuuko?

        En olekaan koskaan kuullut, että yliopistollisen sairaalan sängyissä on seismologiset mittarit, joiden avulla mitataan sängyn tärinän aste. Se oli uutta tietoa minulle :D

        Et vastannut kysymykseeni.....mutta ei tarvitsekaan...vastaus kyllä oli luettavissa.....


        Enkä väittänyt, että yliopistollisen sairaalan sängyissä olisi seismologiset mittarit....

        ...joten summasummaarum....oletkin maaperätutkija, ja sekoitat ihmisen ja maaperän toisiinsa....eli se siitä


      • Bibbi
        Eteisessä2 kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseeni.....mutta ei tarvitsekaan...vastaus kyllä oli luettavissa.....


        Enkä väittänyt, että yliopistollisen sairaalan sängyissä olisi seismologiset mittarit....

        ...joten summasummaarum....oletkin maaperätutkija, ja sekoitat ihmisen ja maaperän toisiinsa....eli se siitä

        hikeenny Jukalle.Kiva että täällä on joku joka tietää asioista.Ainakin minä olen saannut paljon apua hänen tiedoista.Eihän täällä kukaan lääkäri ole, mutta jos on omakohtaisia kokemuksia niin on kiva jakaa niitä muille!


      • Eteisessä2
        Bibbi kirjoitti:

        hikeenny Jukalle.Kiva että täällä on joku joka tietää asioista.Ainakin minä olen saannut paljon apua hänen tiedoista.Eihän täällä kukaan lääkäri ole, mutta jos on omakohtaisia kokemuksia niin on kiva jakaa niitä muille!

        Niinpä...siinähän se pointti just on .... OMAKOHTAISIA kokemuksia minäkin olin eka viestissäni nimenomaan jakamassa....


      • Bibbi
        Eteisessä2 kirjoitti:

        Niinpä...siinähän se pointti just on .... OMAKOHTAISIA kokemuksia minäkin olin eka viestissäni nimenomaan jakamassa....

        kertonut että hän on itse sydänsairas, niin olen ymmärtänyt että hän kertoo myös omakohtaisia kokemuksia. Myös kun on sydänsairas niin on kiinnostunut sydänjutuista ja hakee tietoa niistä.:)


    • Hansikku

      Itsellä ollut myös kyseisiä tuntemuksia parina viime viikkona. olen suhteellisen nuori parikymppinen neito, ja rytmihäiriöitä on ollut harvakseltaan koko elämäni ajan. Nyt kuitenkin pvat viime aikoina muuttuneet päivittäisiksi, minkä takia hakeuduin lääkäriin. EKG ja sydänäänet olivat ok, ja lääkäri kehottikin rauhoittumaan ja unohtamaan koko vaivan. Verikokeet ovat tosin vielä edessä joten niitä jännittäessä rytinä ei taatusti lopu! Harmittaa, tämä on alkanut haitata jo normaalia elämistä ja työssäkäymistä :( Beetasalpaajia lääkäri ei suositellut nuoren ikäni takia. No, ehkä käyn sitten ylikierroksilla.

      • kaffei

        Itselläni on eteisvärinä vaivannut 27 vuotiaasta asti , pari kertaa on rytmit laitettu sairaalassa paikalleen.Nyt viimeisen kerran jälkeen lopetin kahvinjuonnin ( join tosi paljon). Nyt näyttäis siltä että se olis auttanut! Vältän kaikkea kofeiinipitoista ja varsinkin energiajuomia.


    • värinäongelma17v

      itsellä myös värinää rinnassa, joka tosin ilmenee rasituksen jälkeen/aikana. onko vaarallista? muita oireita ei ole,värinää rinnassa vain. sykekin on mielestäni normaali, sitä on tosin rasituksen aikana hankala kuunnella. värinä kestää n. 10sekuntia ja saattaa uusiutua pari kertaa. se ei haittaa urheilemista, mitä voisi olla??

    • eroon värinöistä

      Minulla oli rinnassa värinää päivittäin , muljahteluja sydämentykytystä mutta kappas vaan lopetin kahvinjuonnin ja kaikki oireet loppuivat, se värinä oli niin ärsyttävää että aina kun istahdin niin tuntui ja päivä päivältä voimakkaammin. Nyt on olo ihan erilainen ,eikä ole huonoa oloa ollenkaan, juon yhden pienen kupillisen aamulla ainoastaan, olen huomannut että jos juon kaksi kupillista niin sydän alkaa hakkaamaan voimakkaasti. Kahvi ei ilmeisesti sovi kaikille ,täytyy vaan keksiä korvike, koska se on tapa .itse juon pakurikääpäteetä ,keitän sitä termariin on helppo ottaa tauolla .toivottavasti joku muukin pääsee eroon oireistaan lopettamalla liiallisen kahvinjuonnin

      • Värinäärinnassa98

        Itse olen 15-vuotias tyttö, ja eilen tuntui epämiellyttävää värinää rinnassa. Sitä kesti kymmenisen sekuntia, ja se loppu yhtä nopeesti kuin alkokin. Oisko toi ollu vaan jottai ei sydänperästä, vai onko syytä kertoo jollekkin ja lähteä käymään lääkärillä?


        Nyt stressaan tosta tosi paljon :s


      • 34342
        Värinäärinnassa98 kirjoitti:

        Itse olen 15-vuotias tyttö, ja eilen tuntui epämiellyttävää värinää rinnassa. Sitä kesti kymmenisen sekuntia, ja se loppu yhtä nopeesti kuin alkokin. Oisko toi ollu vaan jottai ei sydänperästä, vai onko syytä kertoo jollekkin ja lähteä käymään lääkärillä?


        Nyt stressaan tosta tosi paljon :s

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10251212

        Lueskele tuosta lisälyöntikokemuksia.


    • Anonyymi

      Minulla oli myös noita värinöitä aamuisin ja kävin sydänfilmeissä parikin kertaa, mutta ei mitään ihmeellistä. Sitten selvisi myöhemmin, että olin ilmeisesti nähnyt unta traumaattisesta kokemuksesta ja värinä johtui liiasta adrenaliinista veressä. Värinät loppui, kun traumat hoidettiin.

    • Anonyymi

      Värinä rinnassa on tavallinen, mutta arvoituksellinen oire. Sanallisen yhtäläisyyden vuoksi se tuo helposti mieleen rytmihäiriön, eteisvärinän. Eteisvärinään liittyvää eteisten värinää ei kuitenkaan voi tuntea rinnassa, ainoastaan sen seurauksen, epäsäännöllisen ja usein tiheän pulssin. Oire on lihasperäinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      130
      9962
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2901
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      178
      2690
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1518
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe