kylässä syödään talo tyhjäksi

ihmeissään**

Rakkaat lasten vanhemmat. Tässä esitän teille yhden toivomuksen: keskustelkaa lastenne kanssa jo ennen kylään lähtemistä siitä, miten kylässä tulee käyttäytyä. Tällöin vierailu sujuu mukavasti niin teiltä vanhemmilta kuin myös talon emännältäkin.

Tämän pyynnön esitän siksi, että olen useampaan otteeseen ihmetellyt ja ollut hiukan närkästynytkin siitä, että vanhemmat eivät huolehdi lastensa pöytätavoista/muusta syömisestä ollenkaan.

Edellinen tapaus sattui vain muutama päivä sitten. Sukulaislapset (2kpl, 9v ja 12v) ja heidän vanhempansa tulivat käymään. Meillä on tapana pitää pöydällä kulhossa hedelmiä. Lapset kysyivät, saisivatko ottaa niitä ja tottahan annoin luvan ottaa yhdet. En kuitenkaan tajunnut, että he söisivät koko kulhollisen ilman, että heidän vanhempansa siihen mitenkään reagoisivat tai sanoisivat lapsilleen, että nyt riittää. Meiltä on yli 30 kilometriä lähimpään kauppaan, joten ihan joka päivä siellä ei tule käytyä eikä hirveää varastoa ostettua, koska meillä on normaalisti vain kaksi syöjää. Rahasta tässä ei ollut kysymys, vaan hyvistä tavoista. Ko. vieraat eivät olleet edes pitkämatkalaisia, asuvat 20km päässä.

Toinen tapaus sattui eräillä 40-vuotissyntymäpäivillä. noin 5 lapsen joukkio tuhosi hirmuisella vauhdilla juhlien keksi pöydän. Juhlien emäntä ei oikeastaan kerinnyt muuta tehdäkkään, kuin kantaa uusia keksiä pöytään paketti tolkulla(pöydässä hän kuitenkin halusi kokoajan tarjottavaa pitää, koska uusia vieraita saapui koko ajan). Samaan aikaan kun nämä keksirohmut kävivät vähän väliään hakemassa kummatkin kädet täynnä keksejä pöydästä, heidän vanhempansa istuivat kaikessa rauhassa siinä sivussa eivätkä tehneet asialle mitään. Itse en ainakaan ilkeä komentaa vieraitten lapsia, jos vanhemmat eivät sitä itse tajua tehdä. Minulle on ainakin pienenä opetettu (eikä siitä nyt niin kauaa ole, olen 1980-l. syntynyt), että rohmuta ei saa, varsinkaan silloin, kun ei ole kyseessä lasten juhlat eli muillekin pitää jättää syötävää (nämä juhlat olivat isolla kesämökillä, keskellä ei mitään. Liekkö ollut mitään imelää tarjottavaa loppu päivästä tulleille vieraille, vaikka varmasti ruokaa oli varattu ihan reilusti?!).

39

4850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pullamössö

      Olen huomannut saman. Raivostuttaa nämä lihavat pullamössöt, jotka hotkii piparit ja pullat lautasilta ennen kuin kahvit on pöydässä.
      Ja entä nämä mukulat, jotka menevät jääkaappiin, ottavat mitä haluavat, ja vanhemmat eivät tietenkään kiellä.
      Meillä jopa koira tietää, ettei pöydästä oteta (vaikka voi istua pöydän vieressä tuolilla).
      Olen salaa vanhemmilta välillä sanonut heidän mukuloilleen suorat sanat.

      • ..2

        sanonut,että ensimmäisellä kerralla otetaan "sopivasti" mistä nyt sitten onkaan kysymys tyyliin yksi pulla ja keksi tai ruokaa sen verran kun tietää syövänsä ja lisää saa hakea paikasta riippuen joko ei ollenkaan tai yhden kerran ja määrällisesti taas samat ohjeet...


      • jaahaa

        jos on niiiiiiiiiiiiin saitaa ja tiukkaa ,niin jätäkkää kutsumatta tai älkää järjestäkö juhlia olenkaan.minä ja perheemme emme ainakaa osalistuta moisiin juhlin..niin mulla on 1v poika jolle opetan hyvät tavat kuten itsekin omaan.


      • perkele!!
        jaahaa kirjoitti:

        jos on niiiiiiiiiiiiin saitaa ja tiukkaa ,niin jätäkkää kutsumatta tai älkää järjestäkö juhlia olenkaan.minä ja perheemme emme ainakaa osalistuta moisiin juhlin..niin mulla on 1v poika jolle opetan hyvät tavat kuten itsekin omaan.

        Jos juhlissa yhden penskan turpaan katoaa n. pussillinen keksejä, joita on varattu muutama vierasta kohden, niin minun mielestäni se on aika kohtuutonta. Kyllä naperoille pitäisi riittää se sama määrä kuin aikuisille ja sitten voi syödä lisäksi kakkua.

        Anteeksi ronskihko kielenkäyttö, mutta inhottaa tuollaiset pikku "kulannuput" ja varsinkin niiden vanhemmat, jotka vain katselevat ylpeinä kun pikku Torsti-Petteri syö niin reippaasti, samalla kun juhlien järjestäjä repii hiuksia päästään ja hätäilee, riittävätkö tarjottavat.

        Ei ihmekään, kun lasten ylipaino-ongelmat ovat lisääntymässä, kun lasten annetaan kahmia herkkuja kaksin kourin, eikä pian yksi karkkipussi riitäkään tyynnyttämään tonniperseen ehtymätöntä makean himoa.


      • ihmeissään**
        jaahaa kirjoitti:

        jos on niiiiiiiiiiiiin saitaa ja tiukkaa ,niin jätäkkää kutsumatta tai älkää järjestäkö juhlia olenkaan.minä ja perheemme emme ainakaa osalistuta moisiin juhlin..niin mulla on 1v poika jolle opetan hyvät tavat kuten itsekin omaan.

        Niinkuin jo aloitusviestissäni kirjoitin - kyse ei ole rahasta eli siitä, etteikö meillä olisi vara/ei raaskittaisi ostaa tarpeeksi tarjottavaa vieraille, vaan hyvistä tavoista. Onko sinun mielestäsi hyviin tapoihin kuuluvaa, että kylässä rohmutaan rajaton määrä esim. keksejä kahvipöydästä? Luulempa, ettei kovinkaan moni emäntä osaa varata 20-30 keksiä per naama johonnekin kahvikekkereille tms. (ja esim. tuo määrä meni ihan varmasti keksejä/lapsi tunnin parin aikana noissa juhlissa mistä kirjoitin aloitusviestissä). Mikäli tuo määrä on sinun mielestäsi normaali, niin pitää kyllä sanoa, että huh huh, tavat on monet!


      • liika on liikaa!
        ihmeissään** kirjoitti:

        Niinkuin jo aloitusviestissäni kirjoitin - kyse ei ole rahasta eli siitä, etteikö meillä olisi vara/ei raaskittaisi ostaa tarpeeksi tarjottavaa vieraille, vaan hyvistä tavoista. Onko sinun mielestäsi hyviin tapoihin kuuluvaa, että kylässä rohmutaan rajaton määrä esim. keksejä kahvipöydästä? Luulempa, ettei kovinkaan moni emäntä osaa varata 20-30 keksiä per naama johonnekin kahvikekkereille tms. (ja esim. tuo määrä meni ihan varmasti keksejä/lapsi tunnin parin aikana noissa juhlissa mistä kirjoitin aloitusviestissä). Mikäli tuo määrä on sinun mielestäsi normaali, niin pitää kyllä sanoa, että huh huh, tavat on monet!

        Kyllä tosiaankin kylässä pitää muistaa ottaa muutkin huomioon! Ja se tarkoittaa sitä, ettei keksejä rohmuta niin, ettei muille jää mitään. Käsittämätöntä touhua. Monet lapset nykyisin syö ihan konemaisesti, vaikkei olisi nälkäkään. Vanhemmat on totuttaneet siihen että aina suussa jauhetaan jotain. :( Onko ihme sitten että lapset sen kun lihovat? Uimahallissa joskus kauhistelen nykylasten lihavuutta.


      • Kullannuppuliini
        perkele!! kirjoitti:

        Jos juhlissa yhden penskan turpaan katoaa n. pussillinen keksejä, joita on varattu muutama vierasta kohden, niin minun mielestäni se on aika kohtuutonta. Kyllä naperoille pitäisi riittää se sama määrä kuin aikuisille ja sitten voi syödä lisäksi kakkua.

        Anteeksi ronskihko kielenkäyttö, mutta inhottaa tuollaiset pikku "kulannuput" ja varsinkin niiden vanhemmat, jotka vain katselevat ylpeinä kun pikku Torsti-Petteri syö niin reippaasti, samalla kun juhlien järjestäjä repii hiuksia päästään ja hätäilee, riittävätkö tarjottavat.

        Ei ihmekään, kun lasten ylipaino-ongelmat ovat lisääntymässä, kun lasten annetaan kahmia herkkuja kaksin kourin, eikä pian yksi karkkipussi riitäkään tyynnyttämään tonniperseen ehtymätöntä makean himoa.

        Lapset ei syö kakkuja. Ne syö vaan pipareita. Anna tilinumerosi, niin lähetän sulle 2 euroa korvaukseksi menetyksistäsi.
        Sitäpaitsi lapseni pitävät sinua sinä "mukavana tätinä, jolla on aina iso kulho Dominoita tarjolla".


      • ihmeissään**
        Kullannuppuliini kirjoitti:

        Lapset ei syö kakkuja. Ne syö vaan pipareita. Anna tilinumerosi, niin lähetän sulle 2 euroa korvaukseksi menetyksistäsi.
        Sitäpaitsi lapseni pitävät sinua sinä "mukavana tätinä, jolla on aina iso kulho Dominoita tarjolla".

        Toistan tämän vielä kerran: kysymys ei ole rahasta! joten pidä vain eurosi. Kysymys on hyvistä tavoista.

        Mikäli minä olen "se mukava täti jolla on aina kippo täynnä domino-keksejä", niin mitähän ne sinun (tai kenen tahansa vastaavat tavat omaavat) kullannuppusi sitten ovat?! Helkkarinmoisia keksiahmatteja, joiden vanhemmilla ei ole älyä sen vertaa päässä, että opettaisi tapoja lapsille? Ei lapset ymmärrä näitä asioita heti synnyttyään, joten lasta on vaikea pohjimmiltaan syyttää. Perimmäinen syy on vanhemmissa, joilla ei järki päätä pakota sen vertaa, että neuvoisivat lapsiaan käyttäytymään.


      • asdf
        liika on liikaa! kirjoitti:

        Kyllä tosiaankin kylässä pitää muistaa ottaa muutkin huomioon! Ja se tarkoittaa sitä, ettei keksejä rohmuta niin, ettei muille jää mitään. Käsittämätöntä touhua. Monet lapset nykyisin syö ihan konemaisesti, vaikkei olisi nälkäkään. Vanhemmat on totuttaneet siihen että aina suussa jauhetaan jotain. :( Onko ihme sitten että lapset sen kun lihovat? Uimahallissa joskus kauhistelen nykylasten lihavuutta.

        eivät saa kotona syödä makeaa....


      • -------
        perkele!! kirjoitti:

        Jos juhlissa yhden penskan turpaan katoaa n. pussillinen keksejä, joita on varattu muutama vierasta kohden, niin minun mielestäni se on aika kohtuutonta. Kyllä naperoille pitäisi riittää se sama määrä kuin aikuisille ja sitten voi syödä lisäksi kakkua.

        Anteeksi ronskihko kielenkäyttö, mutta inhottaa tuollaiset pikku "kulannuput" ja varsinkin niiden vanhemmat, jotka vain katselevat ylpeinä kun pikku Torsti-Petteri syö niin reippaasti, samalla kun juhlien järjestäjä repii hiuksia päästään ja hätäilee, riittävätkö tarjottavat.

        Ei ihmekään, kun lasten ylipaino-ongelmat ovat lisääntymässä, kun lasten annetaan kahmia herkkuja kaksin kourin, eikä pian yksi karkkipussi riitäkään tyynnyttämään tonniperseen ehtymätöntä makean himoa.

        Muistan, kun jossain juhlissa penskana otin ehkä peräti kaksi tai kolme samanlaista pikkuleipää kerralla, niin äiti heti torui, että ei saa olla mikään Peppi Pitkätossu, joka rohmuaa kylässä kaikki keksit. Sain kuitenkin syödä kaikki keksini kun ne olin jo lautaselle ottanut, mutta en sitten loppujen lopuksi tykännytkään niistä kovin paljon.

        Sen jälkeen en ole ottanut samaa lajia montaa kappaletta, vaan aina yhden kutakin. Jos on ollut hyvää, niin silloin olen voinut hakea toisen, mutta sen olen oppinut, että yhtä lajia otetaan vain yksi kappale maisteltavaksi.

        Minäkin olen aika nuori, 80-luvun lopussa syntynyt, mutta tälläisen kasvatuksen olen saanut. Sama pitäisi ehdottomasti opettaa nykylapsillekin.


      • .........
        asdf kirjoitti:

        eivät saa kotona syödä makeaa....

        En usko tuota. Jos ei ole tottunut syömään kovin paljon makeaa, niin silloinhan makeannälkään riittää pienempi annos makeaa, kuin sellaiselle, joka on tottunut saamaan harva se päivä jotain sokeripitoisia herkkuja. Ei silloin yksi keksi ja yksi viipale kakkua riitä tyydyttämään makeannälkää, kun ollaan totuttu syömään joka ilta vähintään se 500 g karkkipussi.


      • yrtsimyrtsi
        jaahaa kirjoitti:

        jos on niiiiiiiiiiiiin saitaa ja tiukkaa ,niin jätäkkää kutsumatta tai älkää järjestäkö juhlia olenkaan.minä ja perheemme emme ainakaa osalistuta moisiin juhlin..niin mulla on 1v poika jolle opetan hyvät tavat kuten itsekin omaan.

        Olisi kyllä sinullakin puheinesi parantamisen varaa.


      • ljej1975
        ..2 kirjoitti:

        sanonut,että ensimmäisellä kerralla otetaan "sopivasti" mistä nyt sitten onkaan kysymys tyyliin yksi pulla ja keksi tai ruokaa sen verran kun tietää syövänsä ja lisää saa hakea paikasta riippuen joko ei ollenkaan tai yhden kerran ja määrällisesti taas samat ohjeet...

        fooobaaar


    • 60-luvulla syntynyt

      Juu ei voi kuin ihmetellä näiden kullanmurujen vanhempia, heistähän se on kiinni. Ei voi tietenkään odottaa että lapsukaiset itse moista tajuaisivat ellei sitä heille opeteta. Itse muistutan aina jo kotona lähtiessä lapsille että sitten muistetaan sanoa kiitos, ole hyvä ja otetaan vain yksi pulla / keksi, yms. Ja vielä ohjaan ja opastan kun siellä kylässä / juhlissa ollaan ja katson että niitä herkkuja yms. otetaan vain yksi. Lapset ovat oppineetkin että aina kysyvät minulta tai kyläilyperheen äidiltä että voiko ottaa lisää.

      Lisäisin tähän listaan vielä sen että annetaanko lasten riehua ja hillua mielin määrin vai pidetäänkö heidät "ruodussa". Itseä ärsyttää suunnattomasti riekkuvat ja riehuvat lapset esim. juhlissa joissa on menossa vaikka ruuan haku, tms. Turha sanoa että "lapset on lapsia", itsellä on kolme lasta joista kaksi villiä poikaa mutta osaavat kyllä käyttäytyä juhlissa ja kylässä koska on opetettu siihen. Se vain tietysti vaatii paneutumista itseltä että lapset pidetään juttelemalla ja keskittymällä heihin "ruodussa". Helpompaahan se olisi vain hymyillä ja katsella "ylpeänä" (?) että voi katsokaas meidän lapsia kun ovat niin suloisia kun juoksevat täysinäisiä ruokalautasia kantavien aikuisten jaloissa kiljuen iloisesti...

      • ...

        Minun mielestäni lapsia saa kyllä emäntä toruakin. Kyläpaikassa ollaan kyläpaikan säännöillä, kuten maassakin maan tavalla. Jos vanhemmat eivät oivalla, että kyläpaikassa tulee käyttäytyä, saa talon emäntä kyllä minun mielestäni oikaista tenavien käytöstä. Paremmin menee varmaan perillekin vieraamman suusta, komento.
        Joku roti sentään.


      • samaa mieltä...
        ... kirjoitti:

        Minun mielestäni lapsia saa kyllä emäntä toruakin. Kyläpaikassa ollaan kyläpaikan säännöillä, kuten maassakin maan tavalla. Jos vanhemmat eivät oivalla, että kyläpaikassa tulee käyttäytyä, saa talon emäntä kyllä minun mielestäni oikaista tenavien käytöstä. Paremmin menee varmaan perillekin vieraamman suusta, komento.
        Joku roti sentään.

        Tämäkin täti komentaa, jos tarve vaatii. Eikä siitä avoimesti kukaan vanhemmista ole pahastunutkaan. Minun kotonani on minun sääntöni ja sillä hyvä.


      • ainakaan.

        Meillä ei ainakaan vieraiden lapset sotke ja suttaa! Meillä syödään ruokapöydässä, muihin huoneisiin ei lähdetä ruoat kädessä, vaikka kotonaan niin tehdäänkin. Kummasti ne lapset meillä tottelee, mulla on kai sit sitä auktoriteettiä mikä kotioloissa puuttuu!


    • jotkut

      Miehen siskon lapset, varsinkin tyttö, hotkii kaikki piparit välittömästi suuhunsa.
      Tyttö on jo 14 ja helvetin lihava.
      Tulee mieleen ihkaelävä porsas kun tyttöä katselee piparinsyönti puuhassaan (punaiset hiukset, lihava, punainen naama tunkemassa keksejä yhtenään pohjattomaan suuhunsa).

      • pöyristynyt

        Mulla on sukulaistyttö, 12 v, joka isoisänsä kuoltua (isoisä oli perheelle tosi läheinen, vieraili usein ja oli lapsille läsnä jne.) vaati saada hautajaisissa tarjotun KAKUN lopun mukaansa. Varsinainen surun murtama lapsukainen, eikö totta?

        Jotenkin tuo tuntui ainakin minusta tosi oksettavalta. Tytön pikkuveli oli surusta murtunut ja kaikki me muutkin, koska kuolema tuli hyvin yllättäen, ei sitä osannut todellakaan ennakoida. Isäni oli kuollessaan vasta 60-vuotias. Ei siinä ensimmäiseksi tullut mieleen alkaa kakulla herkutella, sellainen paukku sentään.

        Tämäkin lapsi on muuten sairaalloisen liikapainoinen. Syö, syö, syö,muuta ei mieleen mahdu. Kouluterv. hoito ja lääkäri ovat yrittäneet puuttua, turhaan. Vanhemmat vain syöttävät, onpahan sitten helpompi ja hiljaisempi. Joka vierailulla kersa vetää suunnilleen yhden KOKONAISEN dominopaketin kuonoonsa, vaikka juuri olisivat syöneet matkalla. Vanhemmat vaan nauravat helakasti. Luulisi että olisi itkun aihe kun lapsi on luokkansa LIHAVIN, painavampi kuin pojatkin!!! Vaan ei!

        Rintaliivitkin tällä 12-vuotiaalla ovat suurempaa kokoa kuin minulla! Itselläni ei siihen aikaan edes mitään sellaista ollut, tällä taas lihat roikkuvat miten sattuu. Pers laahaa maata ja vatsa on VALTAVA!!!!

        No onneksi edes pappi ehti kerran kakkua ottaa ennen kuin tyttö alkoi vaatia sitä heille vietäväksi. Ihmettelen etteivät vanhemmat paheksuneet yhtään moista ahneutta. Läsnä kun oli muuten leskikin...

        Voi aikoja, voi tapoja!

        Kitsaat "isännät" eivät ole kivoja, mutta tuskin on kitsasta edellyttää, ettei keksejä vedetä koko paketillista/kakara. Koettakaapa vanhemmat vähän tähdentää käytöstapoja kullannupuillenne! Varsinkin jos ette kyläillessä paljon tarkkaile vekaroitanne, niin voisitte oikein yllättyä kun huomaisitte mitä kaikkea he ehtivätkään puuhata selkänne takana. Ja vieraan kodin jääkaappi on YKSITYISALUETTA, sinne ei kurkita eikä sieltä MITÄÄN oteta ilman lupaa! Sama koskee kaappeja ja laatikoita.

        Voi vitalis, en olisi uskonut KOSKAAN joutuvani tällaista viestiä kirjoittamaan, mutta kun nykyisin kasvatus on suorastaan kirosana ja kaikki rajat hyvin häilyviä, niin pakkohan se on.


      • ........
        pöyristynyt kirjoitti:

        Mulla on sukulaistyttö, 12 v, joka isoisänsä kuoltua (isoisä oli perheelle tosi läheinen, vieraili usein ja oli lapsille läsnä jne.) vaati saada hautajaisissa tarjotun KAKUN lopun mukaansa. Varsinainen surun murtama lapsukainen, eikö totta?

        Jotenkin tuo tuntui ainakin minusta tosi oksettavalta. Tytön pikkuveli oli surusta murtunut ja kaikki me muutkin, koska kuolema tuli hyvin yllättäen, ei sitä osannut todellakaan ennakoida. Isäni oli kuollessaan vasta 60-vuotias. Ei siinä ensimmäiseksi tullut mieleen alkaa kakulla herkutella, sellainen paukku sentään.

        Tämäkin lapsi on muuten sairaalloisen liikapainoinen. Syö, syö, syö,muuta ei mieleen mahdu. Kouluterv. hoito ja lääkäri ovat yrittäneet puuttua, turhaan. Vanhemmat vain syöttävät, onpahan sitten helpompi ja hiljaisempi. Joka vierailulla kersa vetää suunnilleen yhden KOKONAISEN dominopaketin kuonoonsa, vaikka juuri olisivat syöneet matkalla. Vanhemmat vaan nauravat helakasti. Luulisi että olisi itkun aihe kun lapsi on luokkansa LIHAVIN, painavampi kuin pojatkin!!! Vaan ei!

        Rintaliivitkin tällä 12-vuotiaalla ovat suurempaa kokoa kuin minulla! Itselläni ei siihen aikaan edes mitään sellaista ollut, tällä taas lihat roikkuvat miten sattuu. Pers laahaa maata ja vatsa on VALTAVA!!!!

        No onneksi edes pappi ehti kerran kakkua ottaa ennen kuin tyttö alkoi vaatia sitä heille vietäväksi. Ihmettelen etteivät vanhemmat paheksuneet yhtään moista ahneutta. Läsnä kun oli muuten leskikin...

        Voi aikoja, voi tapoja!

        Kitsaat "isännät" eivät ole kivoja, mutta tuskin on kitsasta edellyttää, ettei keksejä vedetä koko paketillista/kakara. Koettakaapa vanhemmat vähän tähdentää käytöstapoja kullannupuillenne! Varsinkin jos ette kyläillessä paljon tarkkaile vekaroitanne, niin voisitte oikein yllättyä kun huomaisitte mitä kaikkea he ehtivätkään puuhata selkänne takana. Ja vieraan kodin jääkaappi on YKSITYISALUETTA, sinne ei kurkita eikä sieltä MITÄÄN oteta ilman lupaa! Sama koskee kaappeja ja laatikoita.

        Voi vitalis, en olisi uskonut KOSKAAN joutuvani tällaista viestiä kirjoittamaan, mutta kun nykyisin kasvatus on suorastaan kirosana ja kaikki rajat hyvin häilyviä, niin pakkohan se on.

        Tökeröä käytöstä kieltämättä, mutta ei noin pieni lapsi välttämättä vielä itse tajua, mikä on kohteliasta ja mikä ei. Siksipä vanhempien olisikin pitänyt sanoa hänelle siitä ja opettaa hillitsemään ahneutensa. Surullista, että jotkut vanhemmat päästävät lapsensa tuohon kuntoon ja opettavat moisille ruokailutottumuksille, mutta se on valitettavasti nykypäivää...


    • Goya

      Tämän asian suhteen on taas se ikuinen ongelma, että toisaalta ja toisaalta... Toisaalta pitää olla yltäkylläiset tarjoilut, mutta toisaalta ei pidä rohmuta... Aikuiset ehkä tämän osaavat, mutta jotkut lapset eivät.
      Ongelmana on pikemmin, että jotkut "vanhemmat" eivät lapsiaan nykyään enää mitenkään varsinaisesti kasvata, vaan penskat saavat olla kuin pellossa.
      Jännää, että tässä tapauksessa taisi olla kyse ihan sukulaislapsista...
      No ymmärrän, että "suku on pahin", ja siihen mahtuu vaikka minkälaista "mustaa lammasta", mutta ei tälle ongelmalle ole mitään muuta ratkaisua kuin sivistys, ja sen opettaminen lapsille.
      Eli ei paljon lohduta tämä vastaukseni...

    • lfgkjdfs

      Jos lapsi-vieraita kutsuttu niin oikeastaan tiedän että ne rakastaa keksejä, karkkeja jms. niin oikeasti ostan niitä niin paljon että ei lopu kesken! Ja kyllä mielestäni jos laitan kutsuille tarjolle mitä tahansa niin syötäväksihän ne kaikki on tarkoitettu niin olkaapa hyvä vaan. Jos en halua että vaikka kaikki hedelmämme syödään niin en laita niitä esille. Omat lapseni eivät paljon makeata syö, mutta on semmoisia vieraita ollut, mutta en ole ikinä nähnyt siinä mitään ongelmaa. Samaa asiaa kyllä voisivat jotkut aikuiset opetella boolimaljan luona ; )

    • voi kristus

      Voi jumalauta ihmiset, menkää vähän itseenne! Moittikaa niitä vanhempia älkääkä alkako kritisoimaan tai suorastaan haukkumaan lapsia heidän ulkoisten piirteittensä takia. Jos vaikka itse vähän miettisitte käytöstapoja, ennen kuin alatte mussuttamaan lasten keksiensyömisestä..

      • krääh

        Minä olen ainakin opettanut lapsilleni, että kylässä syötte sitten kunnolla mahat täyteen kun ilmasiks saadaan, eipähän tartte kotona olla hetkeen laittamassa ruokaa, hehehe


    • o tempora o more

      Yleensä kutsun enepi vieraita kerralla kylään niin homma hoituu yksillä leivonnoilla ja laittamisilla.
      Teen useamma eri sortin tarjottavia, makeaa ja suolaista tyyliin jokaiselle jotakin, näen ison vaivan
      suunitteussa ja toteuttamisessa ja kattauksessa, joka yleensä on enempi vähempi buffet- tyyppinen.

      Sitten kun tämä eräs perhe saapuu ja pyytelen sitten kaikkia ottamaan ruokaa / kahvia tms...
      Lapset 2 kpl ottavat jokaista sorttia , maistavat ja jättävät suurimman osan lautaselle jos ei
      ollutkaan hyvää. Sitten otetaan toista sorttia ja sama juttu. Seuraavaksi otetaan mehua ja lähdetään
      lasin kanssa seilaamaan ja kohta taas sama rumba alusta. Vanhemmat juttelee ihan mukavia sillä
      välillä mutta eivät kiinnitä mitään huomiota siihen että joudun sitten puoliksi syödyt ruoantähteet
      heittämään lopulta roskiin. Puolikkaita keksejä, puolityhjiä mehulaseja, piirakanpalasia, leivänjämiä...
      niitä löytyy jälkeenpäin joka huoneesta. Ketuttaa !!

      Kun nyt en osaa komentaa muiden lapsia että ota vain niin paljon kun syöt, äläkä vie ruokia joka huoneeseen
      (ei ois tullut kuuloonkaan omassa lapsuudessa) niin siinä hymy aina illanmittaan kiristyy kun näkee että
      taas tämä sama juttu.

      Ei pitäisi olla tarjoilussa mitään vikaa, aina ajattelen asiaa myös lasten kantilta ettei nyt ole mitään hurijia
      erikoisuuksia, vaan melko tavallista tai jos on jotain erikoismaustettua niin sitten lapsille vähän miedompaa.

      Ei ole pitkä aika siitä kun löysin puoliksi syödyn kulhollisen jätskiä sohvan alta, meillä kun ei raha kasva puussa niin tuo pistää näkemään punaista.

      • Heta*

        Näinkin vasta jossain jutun siitä kuinka vanhemmat kutsutaan häihin ilman lapsia. Silloin ihmettelin vaan en enää ihmettele yhtään jos käytös on tuota luokkaa mikä käy ilmi tästä keskustelusarjasta.


    • Voi aikoja

      Menepä ravintolaan seuraamaan, mitenkän vanhemmat opettavat lapsilleen hyvää käytöstapaa ja ruokailua!

      Lapsiperheiden ravintolakäyttäytymisessä yksi suurin syy, miksi en asioi tietyissä ravintoloissa!

      • Täytyypä tähän todeta, että olen lasteni kanssa silloin tällöin käynyt milloin missäkin ravintolassa syömässä.

        Teinit Mäkkärissä tai Hesessä ovat aika rasittavia naapureita, mutta jos olen valinnut muun kuin pikaruokapaikan ja JOS häiriötä on ollut, niin kyseessä ovat olleet nuoret aikuiset. Jopa 30-vuotiaat seurueet ovat nolanneet itsensä vieruspöydissä.

        Kerran kiinalaisessa ravintolassa viereiseen pöytään tuli noin 30-vuotiaiden seurue. Kahdella oli lippalakki päässä koko ruokailun ajan, eivät poistaneet lakkia edes silloin, kun tarjoilija kantoi tilatut annokset pöytään. Seurue mölysi ja huusi (puhuivat usein ruokaa suussaan). Kielenkäyttö oli ruokotonta. kun oma annos oli syöty, jäivät retkottamaan ja röyhtäilemään odotellessaan muita seurueesta valmiiksi...Yksi repi jatkuvasti purkkaa suustaan nauhaksi ja taas sulloi takaisin (siis syötyään ateriansa).

        Olipa hauska olla lasten kanssa syömässä. Kun vielä aina keskustellaan siitä, että aikuiset hallitsevat pöytätavat ja opettelemme niitä siksi, että aikuisen tulee ne osaa...

        En kiistä, etteivät lapsiperheet saa aikaiseksi vakavaakin tuhoa/häiriötä/sotkua pahimmillaan, mutta silti pidän raakana yleistyksenä, että lapsiperheet käyttäytyvät huonosti ravintoloissa.

        Miten muuten ne lapset oppivat syömään ravintoloissa, jos eivät voi vanhempiensa kanssa mennä joskus aihetta opettelemaan ihan paikan päälle =) Kaikilta vanhemmilta tietenkin toivoisi vähän "pelisilmää" ja tiukkaa komentoa tarvittaessa...


      • eräs äityliini
        yka_ja_lapset kirjoitti:

        Täytyypä tähän todeta, että olen lasteni kanssa silloin tällöin käynyt milloin missäkin ravintolassa syömässä.

        Teinit Mäkkärissä tai Hesessä ovat aika rasittavia naapureita, mutta jos olen valinnut muun kuin pikaruokapaikan ja JOS häiriötä on ollut, niin kyseessä ovat olleet nuoret aikuiset. Jopa 30-vuotiaat seurueet ovat nolanneet itsensä vieruspöydissä.

        Kerran kiinalaisessa ravintolassa viereiseen pöytään tuli noin 30-vuotiaiden seurue. Kahdella oli lippalakki päässä koko ruokailun ajan, eivät poistaneet lakkia edes silloin, kun tarjoilija kantoi tilatut annokset pöytään. Seurue mölysi ja huusi (puhuivat usein ruokaa suussaan). Kielenkäyttö oli ruokotonta. kun oma annos oli syöty, jäivät retkottamaan ja röyhtäilemään odotellessaan muita seurueesta valmiiksi...Yksi repi jatkuvasti purkkaa suustaan nauhaksi ja taas sulloi takaisin (siis syötyään ateriansa).

        Olipa hauska olla lasten kanssa syömässä. Kun vielä aina keskustellaan siitä, että aikuiset hallitsevat pöytätavat ja opettelemme niitä siksi, että aikuisen tulee ne osaa...

        En kiistä, etteivät lapsiperheet saa aikaiseksi vakavaakin tuhoa/häiriötä/sotkua pahimmillaan, mutta silti pidän raakana yleistyksenä, että lapsiperheet käyttäytyvät huonosti ravintoloissa.

        Miten muuten ne lapset oppivat syömään ravintoloissa, jos eivät voi vanhempiensa kanssa mennä joskus aihetta opettelemaan ihan paikan päälle =) Kaikilta vanhemmilta tietenkin toivoisi vähän "pelisilmää" ja tiukkaa komentoa tarvittaessa...

        Viimeksi kun kävin hesessä hakemassa itselleni salaatin ja jonoa oli: Siellä yhden porukan, ilmeisesti kaksi eri perhettä, lapset olivat "lapsiksi" aika normaalisti, mutta vanhemmat huusivat koko ajan suureen ääneen. Suunnilleen siitä että katsoi taakseen alkoi hirveä huuto "OLE NYT KUNNOLLA SIINÄ", ja arviolta 2-3 v istui rattaissa ja vähän kurkotteli, mitä teki vanhempi: ÄLÄ KURKOTTELE SIINÄ, TIPUT SIITÄ OLE KUNNOLLA, niin että korvia särki. Olis tuon voinut varmaan nätimminkin sanoa tai nostaa muksun syliin.

        Sitten yksi porukka on nämä snobit aikuiset, mitä helkkaria he yleensä tekevät mäkkärissä. Itse käyn vain joskus sen salaatin, kun sattuu olemaan lähellä. Hirveä valitus ja huuto ja tarkoitus on että kaikki kuulee, jostain pikkuasiasta. Tavoite on päästä pätemään ja tuntea itsensä tärkeämmäksi kuin se pienipalkkainen työntekijä. Tiedoksi vaan tyhjän huutajat, että minä en arvosta teitä vaan näen näissä huutajissa naurettavan pellen, jonka pitää päteä nuoren kustannuksella kun parempaan ei pysty. Huudon aihe voi olla vaikkapa joku sellainen typerä juttu, että juustohampurilaista ei satu olemaan valmiina.


      • eräs äityliini
        yka_ja_lapset kirjoitti:

        Täytyypä tähän todeta, että olen lasteni kanssa silloin tällöin käynyt milloin missäkin ravintolassa syömässä.

        Teinit Mäkkärissä tai Hesessä ovat aika rasittavia naapureita, mutta jos olen valinnut muun kuin pikaruokapaikan ja JOS häiriötä on ollut, niin kyseessä ovat olleet nuoret aikuiset. Jopa 30-vuotiaat seurueet ovat nolanneet itsensä vieruspöydissä.

        Kerran kiinalaisessa ravintolassa viereiseen pöytään tuli noin 30-vuotiaiden seurue. Kahdella oli lippalakki päässä koko ruokailun ajan, eivät poistaneet lakkia edes silloin, kun tarjoilija kantoi tilatut annokset pöytään. Seurue mölysi ja huusi (puhuivat usein ruokaa suussaan). Kielenkäyttö oli ruokotonta. kun oma annos oli syöty, jäivät retkottamaan ja röyhtäilemään odotellessaan muita seurueesta valmiiksi...Yksi repi jatkuvasti purkkaa suustaan nauhaksi ja taas sulloi takaisin (siis syötyään ateriansa).

        Olipa hauska olla lasten kanssa syömässä. Kun vielä aina keskustellaan siitä, että aikuiset hallitsevat pöytätavat ja opettelemme niitä siksi, että aikuisen tulee ne osaa...

        En kiistä, etteivät lapsiperheet saa aikaiseksi vakavaakin tuhoa/häiriötä/sotkua pahimmillaan, mutta silti pidän raakana yleistyksenä, että lapsiperheet käyttäytyvät huonosti ravintoloissa.

        Miten muuten ne lapset oppivat syömään ravintoloissa, jos eivät voi vanhempiensa kanssa mennä joskus aihetta opettelemaan ihan paikan päälle =) Kaikilta vanhemmilta tietenkin toivoisi vähän "pelisilmää" ja tiukkaa komentoa tarvittaessa...

        Kaikkein pahinta on joutua ravintolassa samaan aikaan jonkun naisista koostuvan porukan kanssa, usein työporukka. Yhdestäkään lapsiperheestä ei lähde sellaista möykkää ja melua. PAhinta on, että nämä eivät edes tajua itse sitä ja samat muorit paheksuvat lapsiperheitä...monesti huutavat suureen ääneen sellaisia työasioita, mikä ei ulkopuolisille kuulu. Mun mies kavereineen sanoo näitä ammuviksi lehmälaumoksi, kunpa heillä olisi pokkaa käydä sanomassa se suoraan joskus.


      • öasdjfkajf
        yka_ja_lapset kirjoitti:

        Täytyypä tähän todeta, että olen lasteni kanssa silloin tällöin käynyt milloin missäkin ravintolassa syömässä.

        Teinit Mäkkärissä tai Hesessä ovat aika rasittavia naapureita, mutta jos olen valinnut muun kuin pikaruokapaikan ja JOS häiriötä on ollut, niin kyseessä ovat olleet nuoret aikuiset. Jopa 30-vuotiaat seurueet ovat nolanneet itsensä vieruspöydissä.

        Kerran kiinalaisessa ravintolassa viereiseen pöytään tuli noin 30-vuotiaiden seurue. Kahdella oli lippalakki päässä koko ruokailun ajan, eivät poistaneet lakkia edes silloin, kun tarjoilija kantoi tilatut annokset pöytään. Seurue mölysi ja huusi (puhuivat usein ruokaa suussaan). Kielenkäyttö oli ruokotonta. kun oma annos oli syöty, jäivät retkottamaan ja röyhtäilemään odotellessaan muita seurueesta valmiiksi...Yksi repi jatkuvasti purkkaa suustaan nauhaksi ja taas sulloi takaisin (siis syötyään ateriansa).

        Olipa hauska olla lasten kanssa syömässä. Kun vielä aina keskustellaan siitä, että aikuiset hallitsevat pöytätavat ja opettelemme niitä siksi, että aikuisen tulee ne osaa...

        En kiistä, etteivät lapsiperheet saa aikaiseksi vakavaakin tuhoa/häiriötä/sotkua pahimmillaan, mutta silti pidän raakana yleistyksenä, että lapsiperheet käyttäytyvät huonosti ravintoloissa.

        Miten muuten ne lapset oppivat syömään ravintoloissa, jos eivät voi vanhempiensa kanssa mennä joskus aihetta opettelemaan ihan paikan päälle =) Kaikilta vanhemmilta tietenkin toivoisi vähän "pelisilmää" ja tiukkaa komentoa tarvittaessa...

        Sitä ei vanhemmat itse tajua kuinka paljon jonkun 0-4 vuotiaan poru tai jopa tavallinen "puhe" ottaa päähän. Itseäni ei häiritse ollenkaan jos jollain on lippis, mutta jos kuulen jotain kiljahduksia tai typeriä kysymyksiä toisesta päästä ravintolaa niin se alkaa häiritä.


    • mikä törppö

      Äiti suurin syöppö!

      Lataa aina muksujensa lautaselle joka sorttia ja kakkua oikein lapioi! Muksut ei syö, ei ainakaan kaikkea, kakku ei maistu! Ja voi, silloin äiti rientää apuun, kun kerran on otettu niin syödään lautanen tyhjäksi. Siinä äiti sitten vetää puolet yksin koko kahvipöydästä!

    • keksihirviöö

      Muistan kun lapsena veljeni kanssa rohmuttiin keksejä (meillä ei kotona koskaan mitään hyvää ollu, puhumattakaan karkkipäivistä) niin emakko pisti puhutteluun "kehtaa vieraitten keksejä rohmuta, ei vieraissa syödä!". No lapsuuteni ja kasvatukseni on varmasti muuténkin ollut puutteellista, mutta sain tästä traumat.

      Nämä traumat tulivat esille alkaessani seurustella ensimmäisen poikaystäväni kanssa. En kehdannut heidän luonaan syödä mitään, ja kun tuota hypoglukemiaa hiukan on, niin seuraukset eivät olleet mukavia. Meni kauan ennenkuin pystyin ottamaan jotain vierailta vastaan, siis ja nyt puhun siitä etten uskaltanut ottaa YHTÄÄN mitään.

      Nykyään aikuisena ihmisenä ymmärrän miksi minua on toruttu, mutta sen seuraukset olivat kyllä liian pahat. Toivon ettei kukaan muu joudu tähän tilanteeseen, mutta tosiaan rohmuta ei saa.

    • eräs äityliini

      No tasan ei käy onnen lahjat. Meillä ei mene keksit oikein kaupaksi ollenkaan missään juhlissa. Kerran oli tuoretta pullaa ja pojan kaverille tarjosin, niitä oli iso kasa jäähtymässä ja oli mistä ottaa. Kaveri sanoi, että olipa hyvää ja lisäksi kysyi päälle, anteeksi, mutta on niin hyvää että onko epäkohteliasta jos kysyn että saisinko toisen - tämä pulla oli itseni tekemää. Monesti muulloin varsinkin pienet lapset ottavat yhden keksin ja jättävät puolet syömättä. Miten meillä ihmisillä voi olla niin erilaiste tuttavapiirit ja suvut. Katsokaa tarkemmin, ehkä näette tuttavissa itsenne.

      Itse olin päinvastainen tapaus lapsena. En uskaltanut kylässä ottaa mitään, jos ei erikseen sanottu ja äitini oli ylpeä siitä. Monesti olisi tehnyt mieli joku keksi tai karkki ottaa, mutta en uskaltanut ja jätin ottamatta. En uskaltanut edes neuvolassa koskea leluihin, jos ei erikseen kehotettu ja joskus terkkarit kehottivat, muistikuvia on tästä vähän ennen kouluikää. Äitini ylpeili siitäkin. Toinen ääripää on tällainen nynnyksi kasvattaminen, mitä äitini teki.

    • ösaljdfakfjs

      Söin kanssa pienempänä kylässä tosi paljon makeaa. Kotiin sitä ei paljoa ostettukaan kun tiesivät että rohmuan kaiken kuitenkin. Näin aikuisena vituttaa käydä kyläpaikoissa jossa on makeaa. Aluksi aina kieltäydyn, mutta rouvat loukkaantuvat tästä tietysti. No jos otan yhden keksin niin pakko on ottaa toinenkin jne. Jos en ota lisää makeaa pää tulee niin kipeäksi että en pysty olemaan aloillani. Olen siis tosi riippuvainen sokerille jos sitä alan syömään, en tiedä onko psyykkistä vai fyysistä. No enivei, vituttaa tuollaiset kuivakakkukestit sun muut ja vituttaa että moista paskaa edes tarjotaan lapsille tai aikuisillekkaan. Keksitkin on sokerisina ja transrasvaa sisältävinä täysin ihmisravinnoksi kelpaamatonta moskaa, silti tälläistä tarjotaan kun on "juhlat". Työntäkää nyt vaikka perseeseenne ne pullat, keksit, kuivakakut ja täytekakut. Juu, tällä viikolla varmaan käymään anopilla, varmasti on tääs kakut ja munkit pöydässä, ja varmasti olen taas se joka siitä pöydästä syö eniten.

    • entinen nuori

      Kylläpä aloittaja on saanut outoja vastineita kirjoitukselleen. Siis ihan puolustellaan, että koska lapset tykkäävät pipareista, niin siksi he syövät niitä.

      Eikö sitä voisi opettaa kullannupuilleen, että ei kuitenkaan tarvitse syödä koko pöytää tyhjäksi???

      Tuntuu, että moni on saanut elinikäisiä traumoja siitä, että heitä on piuenenä kielletty rohmuamasta vieraasta pöydästä. Tähän on siis tultu; nykypäivänä lapsia ei uskalleta kieltää mistään, ettei vaan tule traumoja! Kai sitä voi lasikin ajatella omilla aivoillaan. Aikuisten tehtävä on opettaa lapset siihenkin.

      Käytöstapoja siis myös aikuisille!

      • eräs äityliini

        Taisit tuon minun viestini tulkita puolustamikseksi, kun kirjoitin, että en uskaltanut koskea mihinkään. En kyllä siinä missään näe. Kirjoitin kyllä, että meillä ei ole käynyt keksejä rohmuavia lapsia koskaan, vaan päinvastoin jättävät puolikkaita syömättä. Isommat syövät kokonaan, mutta pienet eivät. Ei se, että meillä käyttäydytään näin, ole puolustautumista. Minä en vain ole sellasia nähnyt ja luulen, että samoissa suvussa on jokaista kasvatettu vähän joka asiaan huonosti. Mulla on esikoinen ollut pienenä vilja- ja maitoallergikko, joten kylässä ei ole ottanut pöydästä mitään (mistä on luonnolisesti myös loukkaannuttu, varalta oli omia keksejä laukussa, mutta ei niitä yleensä halunnut) ja toinen ei tykkää imelästä - olen päässyt tavallaan helpolla.


    • einim*

      Kyllä niitä on aikuisiakin,jotka rohmuaa.Se se vasta noloa on.Elvi-täti tyhjentää pullalautasen ennenkuin muut ehtivät kissaa sanoa.Ja yksissä juhlissa vanhempi miespuolinen vieras leikkasi kakusta palan,jätti sen lautaselle ja otti sen osan,minkä olisi pitänyt jäädä jäljelle.Kelle pitäisi tästä laittaa kiitos...

      • aaarrgghhh

        Ja on myös aikuisia, jotka möykkäävät. Ihan kamalaa, jos joku akoista koostuva työporukka tulee samaan ravintolaan..huutavat asiakkaiden asioita suureen ääneen ja haukkuvat suureen ääneen ne, jotka eivät ole paikalla. Lapsen itkua kuuntelee mieluummin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe