Siivotessani löysin tällaisetkin muistiinpanot
ICD-10 Päihdediagnoosi
F10.0 Äkillinen päihtymys
F10.1 Haitallinen käyttö
F10.2 Riippuvuusoireyhtymä
F10.3 Vieroitusoireyhtymä
F10.4 Vieroitusoireet ja sekavuustila (delirium)
F10.5 Psykoottinen häiriö
F10.6 Amnestinen oireyhtymä
F10.7 Jäännöstilana esiintyvä tai viivästynyt psykoottinen häiriö
F10.8 Muu mäiritelty häiriö
F10.9 Määrittelemätön häiriö
Ja kriteerit luokille F10.1 ja F10.2:
Haitallinen käyttö (F10.1)
Kaikkien haitellisen käytön kriteerien (A-D) tulee täyttyä samanaikaisesti.
A. On selvä näyttö siitä, että päihteen käyttö aiheutti psyykkisen tai fyysisen haitan tai tuntuvasti myötävaikutti sen syntyyn.
B. Haitta on selvästi tunnistettavissa ja määriteltävissä.
C. Päihteen käyttö kesti ainakin yhden kuukauden tai sitä esiintyi toistuvasti 12 kuukauden jakson aikana.
D. Häiriö ei täytä minkään muun saman päihteen käyttöön liittyvän mielenterveyden häiriön kriteerejä paitsi äkillisen päihtymystilan.
Riippuvuusoireyhtymä (F10.2)
KOLME TAI USEAMPIA seuraavista tunnusmerkeistä esiintyy yhtäaikaisesti ainakin yhden kuukauden ajan TAI toistuvasti lyhyempinä jaksoina viimeisten 12 kuukauden aikana.
- Voimakas himo tai pakonomainen halu käyttää päihdettä.
- Heikentynyt kyky hallita päihteen käytön aloittamista, kulutuksen määrää tai lopettamista.
- Vieroitusoireita esiintyy päihteen käytön päättyessä tai vähentyessä. Vieroitusoireet voivat ilmetä a) käytetylle päihteelle tyypillisenä vieroitusoireyhtymänä tai b) alkuperäisen tai muun samanaikaisesti vaikuttavan päihteen käyttönä vieroitusoireiden lievittämiseksi.
- Sietokyvyn lisääntyminen, joka voi ilmetä siten, että a) päihdeannosta suurennetaan päihtymyksen tai entisten vaikutusten saavuttamiseksi, tai b) entinen annos tuottaa selvästi heikomman vaikutuksen käytön jatkuessa.
- Käyttö muodostuu elämän keskipisteeksi ja johta siihen, että muista merkittävistä kiinnostuksen kohteista tai tyydytyksen lähteistä luovutaan joko osittain tai kokonaan, ja tuntuva osa ajasta kuluu päihteen hankkimiseen, käyttöön tai sen vaikutuksista toipumiseen.
- Käyttö jatkuu huolimatta sen aiheuttamista kiistattomista haitoista, jotka käyttäjä tietää tai jotka hänen voidaan olettaa tietävän.
ICD 10 Päihdediagnoosit ja kriteerejä
7
3901
Vastaukset
- Virdahebo
Hyvä kun siivosit...kiitos.
Niinpaljon tällä palstalla on kinattu siitä, onko alkoholismi sairaus vai ei.
Jo maalaisjärjelläkin ymmärtää, että tietyt kriteerin täyttävä viinan kulutus on sairautta. Ei tartte olla maksakirroosia tai deliriumia, korvien välissä on monia osastoja, joissa elämää hallitaan.
Kun aikoinaan olin neljä viikkoa Kalliolan kuntoutusklinikalla, ei tilipussini siitä kaventunut. Palkka juoksi kuten ennenkin. Olin siis sairauslomalla. Maksoin sen norm. sairaalamaksun verran vuorokaudelta, muut tahot hoitivat loput kustannukset.
Niin että olinko sairas vai enkö ollut?
Olin ja olen. Olen huippuallerginen viinalle.
Aamen. Nuot F10.? ja minä vein aina työnantajalle sairaslomatodistuksen tietämättä mitä tuo F10.? tarkoittaa. Aattelin että lääkäri peittelee mun juomista ja kirjoittaa vaan jonku syyn poissaololleni. Kiitti muuten noista tarkemmista selostuksista sAAmarille.
- oyryt
Mistä olet löytänyt nuo diagnoosit, koska nähdäkseni ne eivät ole ns.yleistä tietoa.
Itsellä diagnoosi F10.24 selityksenä riippuvuus,aktiivinen käyttö.Tietääkö joku tarkemmin mitä se tarkoittaa? - jednfjbejfbjb
piristeiden aiheuttama aivooireyhtymä...on muuten kiva diagnoosi...
- pirivieteri
Tissulla on se.
- Anonyymi
pirivieteri kirjoitti:
Tissulla on se.
Kylmiksellä ei vaikutusta. On kuule kokeillut aineita piristä thinneriin ja niitä aivoja vaan ei voi tuhota
- Anonyymi
Toista se oli tuolloin 2006 vuonna. Nykyisin mm F10 -F19 diagnoosit eivät ole poissaoloa vaan luvatonta poissaoloa , joka keventää tilipussia helposti !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793