Neuropsykologinen testi

Serja

Voiko joku kertoa mitä neuropsykologinen testi pitää sisällään?!? Jännittää kun olisi tossa parin päivän päässä edessä. Kestää kuulemma n. 3 tuntia!!

16

26073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jännitellä

      Muistitestejä:
      *luetellaan asioita ja hetken päästä kysytään, mitä oli.
      *katsotaan kuvia ja yritetään muistaa
      *kuulet tarinan josta kysellään tapahtumia

      ym, en enää muista kaikkea kun testistä on jo muutama vuosi, mutta ei ole paha.

    • mistä se roikkuu

      Hei

      Tiedän, ettei tämä auta yhtään, jos on antautunut pelolle: neuropsykologisella testillä on hienolta kalskahtava nimi, mutta kyse onkin aivan arkisista asioista.

      Jotkut masentuvat siitä, että nepsy-testi menee huonosti. En ymmärrä sitä. Eikös testillä ollut tarkoitus löytää ne osa-alueet, jotka eivät toimi hyvin ja aiheuttavat ongelmia arjessa?

      Mitä näet? Mitä muistat näkemästäsi? Muistatko kuulemasi stoorin?

      Jos sinua testataan n. 3t, kysymys on aika lailla pikku jutusta, eikä kaiken kattavasta. Omat testini kevättalvella kestivät 10 t, eri päivinä tietysti.

      • avh05

        pelätä. Mun testit kesti varmaan kai suunnilleen saman verran, kun ne tehtiin monena päivänä.
        Muistintestauksessa käytettiin aka helppoja kysymyksiä ja piti yrittää muistaa toistaa useankin numeron sarjoja etu- ja takaperin. Mulla testiin kuului myös erilaisia kynä-paperi-tehtäviä, piti piirtää mallista kuvioita yms. niillä testattiin kai hahmotuskykyä yms. Palikoistakin kokoilin joitain kuvioita. olihan se kai vähä jännää, mutta ei pelottavaa, halusin ainakin itse tietää , missä mun pääkoppa menee, eli testeissä löydetään hyvin ongelmakohdAT, MULLA hahmotuskyvyn ongelmia ja inattentio(jonkinlainen epähuomio/tarkkaamattomuus) onnea testeihin!


      • serja
        avh05 kirjoitti:

        pelätä. Mun testit kesti varmaan kai suunnilleen saman verran, kun ne tehtiin monena päivänä.
        Muistintestauksessa käytettiin aka helppoja kysymyksiä ja piti yrittää muistaa toistaa useankin numeron sarjoja etu- ja takaperin. Mulla testiin kuului myös erilaisia kynä-paperi-tehtäviä, piti piirtää mallista kuvioita yms. niillä testattiin kai hahmotuskykyä yms. Palikoistakin kokoilin joitain kuvioita. olihan se kai vähä jännää, mutta ei pelottavaa, halusin ainakin itse tietää , missä mun pääkoppa menee, eli testeissä löydetään hyvin ongelmakohdAT, MULLA hahmotuskyvyn ongelmia ja inattentio(jonkinlainen epähuomio/tarkkaamattomuus) onnea testeihin!

        No niin nyt se on ohi...huh!! Oli muuten rankka. Kaikenmaailman muistitestejä, päässälaskuja, hahmottamistehtäviä. Yllätyin aika paljon myös kysymyksistä mm. mikä eläin on suomen vaakunassa? Mitä tarkoittaa kasvihuoneilmiö? Mikä on Tanskan pääkaupunki? Kaikkea tällaista kyseli... Onneks ei oo kuitenkaan niin huono muisti, etten olis tällasia simppeleitä muistanu :) Saitteko muuten tietää heti testin tulokset vai vasta myöhemmin?!


      • kauankohan?
        avh05 kirjoitti:

        pelätä. Mun testit kesti varmaan kai suunnilleen saman verran, kun ne tehtiin monena päivänä.
        Muistintestauksessa käytettiin aka helppoja kysymyksiä ja piti yrittää muistaa toistaa useankin numeron sarjoja etu- ja takaperin. Mulla testiin kuului myös erilaisia kynä-paperi-tehtäviä, piti piirtää mallista kuvioita yms. niillä testattiin kai hahmotuskykyä yms. Palikoistakin kokoilin joitain kuvioita. olihan se kai vähä jännää, mutta ei pelottavaa, halusin ainakin itse tietää , missä mun pääkoppa menee, eli testeissä löydetään hyvin ongelmakohdAT, MULLA hahmotuskyvyn ongelmia ja inattentio(jonkinlainen epähuomio/tarkkaamattomuus) onnea testeihin!

        Voiko sen etukäteen tietää kauanko se kestää? Eihän nyt kolmea tuntia jaksa olla keskittyneenä! Riippuuko se aika niistä vastauksista? Kysytäänkö siinä jotakin taustaa, miksi on lähetetty sinne tai jotakin hyvin henkilökohtaista? Vaikuttavatko ne testien sisältöön?


      • saanti
        serja kirjoitti:

        No niin nyt se on ohi...huh!! Oli muuten rankka. Kaikenmaailman muistitestejä, päässälaskuja, hahmottamistehtäviä. Yllätyin aika paljon myös kysymyksistä mm. mikä eläin on suomen vaakunassa? Mitä tarkoittaa kasvihuoneilmiö? Mikä on Tanskan pääkaupunki? Kaikkea tällaista kyseli... Onneks ei oo kuitenkaan niin huono muisti, etten olis tällasia simppeleitä muistanu :) Saitteko muuten tietää heti testin tulokset vai vasta myöhemmin?!

        kesti/kestää?


      • avh05
        kauankohan? kirjoitti:

        Voiko sen etukäteen tietää kauanko se kestää? Eihän nyt kolmea tuntia jaksa olla keskittyneenä! Riippuuko se aika niistä vastauksista? Kysytäänkö siinä jotakin taustaa, miksi on lähetetty sinne tai jotakin hyvin henkilökohtaista? Vaikuttavatko ne testien sisältöön?

        sillä tavoin yksulöllinen, että jos jo tiedetään, mitä etsitään esim. perussairaus on tiedossa, niin testissä painotutaan varmaan niihin asioihin, mitä on sairaudesta tiedossa tai mitä vaikeuksia sairaudesta yleensä ilmenee.
        Testi sisältää varmaan aika standardoidut vaiheet ja osaalueet eli kesto on suurinpiirtein sama kaikilla. yleensä testataan esim. muistia jahahmotusta, kuten erääsä viestissä jo mainittiin. Itselläni oikeastaan käytiin tulokset läpi jo heti testin jälkeen, näin itsekin virheeni. Mutta ehkä tää ei joka paikassa etene täsmälleen samalla tavoin, vaikka testit kyllä lienevät valmiita, hyvin suunniteltuja testejä.


      • kauankohan?
        avh05 kirjoitti:

        sillä tavoin yksulöllinen, että jos jo tiedetään, mitä etsitään esim. perussairaus on tiedossa, niin testissä painotutaan varmaan niihin asioihin, mitä on sairaudesta tiedossa tai mitä vaikeuksia sairaudesta yleensä ilmenee.
        Testi sisältää varmaan aika standardoidut vaiheet ja osaalueet eli kesto on suurinpiirtein sama kaikilla. yleensä testataan esim. muistia jahahmotusta, kuten erääsä viestissä jo mainittiin. Itselläni oikeastaan käytiin tulokset läpi jo heti testin jälkeen, näin itsekin virheeni. Mutta ehkä tää ei joka paikassa etene täsmälleen samalla tavoin, vaikka testit kyllä lienevät valmiita, hyvin suunniteltuja testejä.

        Kiitti vastauksesta.


    • adhdpoika1985

      Testataan ja tarkistetaan aivojen toimintaa ja mahdolliset aivojen funktionaaliset aberraatiot...mm. keskittymiskyky, ajattelu, älykkyys yms..

    • adhdpoika1985

      neuropsykologi tekee jonkinlaisen haastattelun potilaalle...

    • Jarkkiii1960

      Mä kävin 15.06 2017 neuropsykologilla. Huomasin heti että kemiamme eivät kohdanneet millään osa-alueella. Kyseinen henkilö istui työpöytänsä takana ja katseli minua tosi väsyneen ja alakuloisen näköisenä. Ajattelin että potilas onkin hän enkä minä. Hän aloitti kyselemällä elämästäni ja odotuksistani. Parisuhteesta ym. Joka oli ihan ok. Sitten tehtiin palikkatestejä, laskutoimituksi, piirroksia. Ja kohta taas toistettiin. Ymmärrän että avh potilaita on monenkuntoisia ja toisille kyseeessä olevat ovat hyvinkin tarpeellisia. Mutta mikä helvetin "heikoinlenkki" on kysyä että. Kuka suomalainen kirjailija voitti nobelin palkinnon?? Ja kun en sattunut muistamaan f.e sillanpäätä. Psyko kirjoitti voitonriemuisena vihkoonsa jotain. Sitten mikä tähti ja kolmio ei kuulu joukkoon ym. Kellotaulun piirtämistä, laatikon piirtämistä ym. Maijalla oli 56 piparia hän antoi 8 piparia kuudelle kaverilleen. Paljonko maijalle jäi pipareita? Mua vitutti koko touhu. En sen takia enää halunnut tehtäviä tehdä. Avh potilas kun menee ko. Tutkimukseen on hänellä usein jo muutenkin huono itsetunto. Ja ainakin kyseinen psyko nauttii että saa näyttää valtaansa. Esitin hänelle vanhan taolaisen sananlaskun. Millainen on viisas ihminen? Tuhahteli vain. Kerroin että kuin sammakko kaivossa. Sammakkokin tietää kaiken mitä kaivossa tapahtuu, mutta ympäriltä ei mitään!!! Aionkin mennä uusiin tutkimuksiin sellaiselle ystävälliselle ja empaattiselle ihmiselle joka on oikeassa ammatissaan, eikä tuollainen sydämmetön psyko!

      • Anonyymi

        Missä kävit tutkimuksissa..? Kiinnostaa miten eri neurologit antavat erilaisia arvioita samasta testistä🤔. Itse olin testissä vuosia sitten ja kellotaulu tehtävä meni huonosti koska toinen viisari ei ollut tarpeeksi pitkä...?...
        Olipa tehtävä. Tehtävät oli suoritettava mahdollisimman nopeasti. Ainakin niin annettiin ymmärtää. Joten housuin. Tulos huono. Käppyröiden piirtäminen ei myöskään ollut tarpeeksi tarkkaa.
        Lääkäri perui ajo-oikeuden.. Päätös lopullinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kävit tutkimuksissa..? Kiinnostaa miten eri neurologit antavat erilaisia arvioita samasta testistä🤔. Itse olin testissä vuosia sitten ja kellotaulu tehtävä meni huonosti koska toinen viisari ei ollut tarpeeksi pitkä...?...
        Olipa tehtävä. Tehtävät oli suoritettava mahdollisimman nopeasti. Ainakin niin annettiin ymmärtää. Joten housuin. Tulos huono. Käppyröiden piirtäminen ei myöskään ollut tarpeeksi tarkkaa.
        Lääkäri perui ajo-oikeuden.. Päätös lopullinen.

        Mulla huomenna meno oysiin. Ja nyt alkoi pelottamaan,koska mtt lääkäri oli omakantaan kirjoittanut että: hahmotushäiriö? kognitio? ajokyky? V***u nyt pelottaa että kortti lähtee. Menen siis add/adhd epäilyjen takia 😰


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kävit tutkimuksissa..? Kiinnostaa miten eri neurologit antavat erilaisia arvioita samasta testistä🤔. Itse olin testissä vuosia sitten ja kellotaulu tehtävä meni huonosti koska toinen viisari ei ollut tarpeeksi pitkä...?...
        Olipa tehtävä. Tehtävät oli suoritettava mahdollisimman nopeasti. Ainakin niin annettiin ymmärtää. Joten housuin. Tulos huono. Käppyröiden piirtäminen ei myöskään ollut tarpeeksi tarkkaa.
        Lääkäri perui ajo-oikeuden.. Päätös lopullinen.

        Kauheeta, mitä noi käppyrä oli?


      • Anonyymi

        Olit samalla kun minä en muistanut kirjallisuuden nobelia mut Ahtisaaren rauhannobelin


    • Anonyymi

      Ensimmäinen kerta on ok, mutta mitä vitun järkeä on kysyä tai tehdä samoja tehtäviä
      puolen vuoden välein. hei nämä on ne samat tehtävät, mikäs kohta minulla viimeksi tuotti vaikeuksia, jaa niin se oli noin.

      Kummasti tehtävän suoritus paranee toistojen määriä korreloiden .
      Tällä tienaa hyvin ja Kela maksaa korvaukset (suojatyöpaikka neurologi)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe