eli tässä se tulee
-todellla vakaa ja múkava ajaa
-lujat pellit
-halpa ostaa käytettynä
-varma ja luotettava
-maavara riittää lumessakin
-takanakin levyjarrut
-todella lämmin talvella
-tilava
-saabeja ei juurikaan varasteta
-käsijarru edessä(pitää)
-käynnistys pennkkien välissä
jatka jos keksit lisää
LISTA SAABIN PAREMMUUDESTA
33
3178
Vastaukset
- Saab
olet oikeassa mutta ainakin Kuopion seudulla tuntuu Saabit kelpaavan varkaille melko hyvin...
- tema
VANHAT c900etc ovat poikkeuksellisen helppoja viedä. No tosin ei ne muut ole oikeastaan sen kummallisempia. Eli lukot on rehellisiä varten. Uudet 9-3/9-5 ovat ainakin ruotsalaisten tutkimusten mukaan poikkeusellisen vaikeita varastaa. Katseleppa viikon, parin takaisia lauantai hesareita niin löytyy faktaa em. testeistä.
- Mertmi
tema kirjoitti:
VANHAT c900etc ovat poikkeuksellisen helppoja viedä. No tosin ei ne muut ole oikeastaan sen kummallisempia. Eli lukot on rehellisiä varten. Uudet 9-3/9-5 ovat ainakin ruotsalaisten tutkimusten mukaan poikkeusellisen vaikeita varastaa. Katseleppa viikon, parin takaisia lauantai hesareita niin löytyy faktaa em. testeistä.
Menin omaan Saab c900:aan A4-paperiarkista revityllä paperisuikaleella ja leatherman työkalullani jälkiä jättämättä. Aivan hyvin olisin voinut murtaa vaikka ventovieraan auton. Ihmisiä käveli ohi, eikä kukaan kiinnittänyt huomiota. Avaimet jäi sisään, niin pitihän ne saada pois. Vara-avain oli 20km päässä...
Vanhan 900:n ovet aukeaa melkein minkä vaan 900:n avaimilla, jos lukkoja ei ole jossain välissä uusittu. Esim. mun autoon on edellisen omistajan aikaan murtauduttu ja ilmeisesti lukot on uusittu, kun ovat niin jämäkän oloiset. Kuskin ovenlukossa on vielä kumitiivistekin ehjä. - tema
Mertmi kirjoitti:
Menin omaan Saab c900:aan A4-paperiarkista revityllä paperisuikaleella ja leatherman työkalullani jälkiä jättämättä. Aivan hyvin olisin voinut murtaa vaikka ventovieraan auton. Ihmisiä käveli ohi, eikä kukaan kiinnittänyt huomiota. Avaimet jäi sisään, niin pitihän ne saada pois. Vara-avain oli 20km päässä...
Vanhan 900:n ovet aukeaa melkein minkä vaan 900:n avaimilla, jos lukkoja ei ole jossain välissä uusittu. Esim. mun autoon on edellisen omistajan aikaan murtauduttu ja ilmeisesti lukot on uusittu, kun ovat niin jämäkän oloiset. Kuskin ovenlukossa on vielä kumitiivistekin ehjä.Golf II:sen takaluukku aukee kans millä vastaavalla avaimella tahansa. Hauska juttu oli kun piti viedä töissä (autoliike) tunkki ym. tavaraa yhteen vaihtoautoon,josta ne oli jäänyt pois. Kyseessä oli niitä 80-L Land Cruisereita. Talttapää ruuvimeisselillä lukko auki ihan ongelmitta ja väkivalloitta.
- A
Mertmi kirjoitti:
Menin omaan Saab c900:aan A4-paperiarkista revityllä paperisuikaleella ja leatherman työkalullani jälkiä jättämättä. Aivan hyvin olisin voinut murtaa vaikka ventovieraan auton. Ihmisiä käveli ohi, eikä kukaan kiinnittänyt huomiota. Avaimet jäi sisään, niin pitihän ne saada pois. Vara-avain oli 20km päässä...
Vanhan 900:n ovet aukeaa melkein minkä vaan 900:n avaimilla, jos lukkoja ei ole jossain välissä uusittu. Esim. mun autoon on edellisen omistajan aikaan murtauduttu ja ilmeisesti lukot on uusittu, kun ovat niin jämäkän oloiset. Kuskin ovenlukossa on vielä kumitiivistekin ehjä.Anopin Viton avaimilla aukesi saab 900 ovet ja hyrähti iloisesti käyntiin :)
- mävaan
Juu... ei ole baaseista kokemusta, mutta ei merkki aiheuta negatiivisia väreitäkään. ;)
Pisti listalta vain silmään pari "hyvyyttä":
käsijarru edessä (pitää).
Ei ole vielä koskaan tullut vastaan tilannetta, ettei takarenkaiden kitka riittäisi pitämään autoa paikallaan?!
Käynnistys penkkien välissä? Onpa loistava keksintö *heh*
Listaan lisää paremmuuksia: oma disko (fasten seatbelts)- 9-5T
etukässäri on aika harvoissa saabeissa eikä toi fasten belts vilku ja toi avain keskellä on pakkilukkoa lukuunottamatta tosi kätevä ei tarvii kurotella joka puolelle kun lähtee ajamaan.
- 2,1-16 -92
9-5T kirjoitti:
etukässäri on aika harvoissa saabeissa eikä toi fasten belts vilku ja toi avain keskellä on pakkilukkoa lukuunottamatta tosi kätevä ei tarvii kurotella joka puolelle kun lähtee ajamaan.
Jep! Jopa ekassa Saabissani (ysikuukka) oli käsijarru takpyöriin... Tosi seuraavassa 900i -86 moinen kapistus vaikuttu etusiin, so what! Mitä vähemmän sladia, sen nopempi kierros! Sen luulisi jo bemaristinkin tajuavan... Sorry se oli provo! Mutta nykyinen 2.1-16v vie kivasti ja tarpeen mukaan voi kässärilläkin leikkiä. Tosin seuraava voisi olla 2,3 tbo CSE. Muuten milläs itse TBO SENSONIC ajaa? Onko auto nimmarin mukainen?
JA KAIKILLE HAUSKAA PIKKUJOULUA JA SAMAA ISOLLEKIN JOULULLE! It's nice to have friens like this!!!
H. - JJ
Eiköhän se virtalukko siinä keskellä oo ihan turvallisuus syistä, ettei nääs keysejä tartte kaivaa lumpiosta kolarin jälkeen.
Niin ja se disko löytynee ainakin vanhoista volvoista ja sillähän ne valot sammuu kun vyön laittaa kiinni jonka tekeekin jokainen edes jonkinlaiset aivot omaava. Vai?? - Mertmi
9-5T kirjoitti:
etukässäri on aika harvoissa saabeissa eikä toi fasten belts vilku ja toi avain keskellä on pakkilukkoa lukuunottamatta tosi kätevä ei tarvii kurotella joka puolelle kun lähtee ajamaan.
Eipähän kolarissa uppoo avain polveen... Oli nimittäin aika yleinen vamma vielä 70-80luvun vaihteen autoilla ajetuissa keulakolareissa. Nykyautoissa tosin virta-avain ei ole enää "paljaana" siellä rattiakselilla.
Hyvinhän tuohon penkkienvälissä olevaan virtalukkoon tottui. Ei sitä edes ajattele. Kavereita se paikka huvittaa :) (niitä, jotka eivät omista Saabia)
Fasten belts ei vilku, kun otin polttimon pois. Ihan turhahan se on, kun se varoittaa ainoastaan etupenkeistä. Takapenkeistä varoittavalla valolla voisi ehkä tehdä jotakin... - Saapas
9-5T kirjoitti:
etukässäri on aika harvoissa saabeissa eikä toi fasten belts vilku ja toi avain keskellä on pakkilukkoa lukuunottamatta tosi kätevä ei tarvii kurotella joka puolelle kun lähtee ajamaan.
kolarissa virta-avaimeen.
Penkkien väliin on asennettu kaikkea käynnistämiseen liittyvää. Käsijarru, valokatkaisin, virtalukko.
Etujarruihin kohdistuvaa käsijarrua on Saabin esitteissä mainostettu tehokkaaksi esim. (harvinaisessa) jos 1 tai molemmat jarrupiirit hajoavat. Etujarrut ovat paljon tehokkaammat (vrt. moottoripyörät) ja takajarrut taas yksin toimiessaan ovat vaaralliset, toisin kuin etujarrut. Noh, se siitä. - Saapas
Mertmi kirjoitti:
Eipähän kolarissa uppoo avain polveen... Oli nimittäin aika yleinen vamma vielä 70-80luvun vaihteen autoilla ajetuissa keulakolareissa. Nykyautoissa tosin virta-avain ei ole enää "paljaana" siellä rattiakselilla.
Hyvinhän tuohon penkkienvälissä olevaan virtalukkoon tottui. Ei sitä edes ajattele. Kavereita se paikka huvittaa :) (niitä, jotka eivät omista Saabia)
Fasten belts ei vilku, kun otin polttimon pois. Ihan turhahan se on, kun se varoittaa ainoastaan etupenkeistä. Takapenkeistä varoittavalla valolla voisi ehkä tehdä jotakin...malli on 900 vm.87.
Vaan palaa nätisti koko ajan, jos ei laita kiinni.
Ei muuten aikaisemmassa 99 -76:ssakaan vilkkunut, vaan paloi nätisti yhtä mittaan. - JP
Saapas kirjoitti:
kolarissa virta-avaimeen.
Penkkien väliin on asennettu kaikkea käynnistämiseen liittyvää. Käsijarru, valokatkaisin, virtalukko.
Etujarruihin kohdistuvaa käsijarrua on Saabin esitteissä mainostettu tehokkaaksi esim. (harvinaisessa) jos 1 tai molemmat jarrupiirit hajoavat. Etujarrut ovat paljon tehokkaammat (vrt. moottoripyörät) ja takajarrut taas yksin toimiessaan ovat vaaralliset, toisin kuin etujarrut. Noh, se siitä.voi toteuttaa niinkin että toisen piirin hajotessa molemmat etujarrut toimivat edelleen (Volvo) ja vain toinen takapyörä on "pimeänä"
- Mertmi
JP kirjoitti:
voi toteuttaa niinkin että toisen piirin hajotessa molemmat etujarrut toimivat edelleen (Volvo) ja vain toinen takapyörä on "pimeänä"
900:ssa on ristikkäiset jarrupiirit. Eli jos toinen piiri pimenee, niin ristikkäiset pyörät esim. oikea etupyörä ja vasen takapyörä jarruttavat edelleen. Näin siis säilytetään kohtuullinen suuntavakaus jarrutettaessa, rikkoutuneesta piiristä riippumatta.
Joissain autoissa on etu ja takapää omissa piireissään. Etupiirin pettäminen on melkoinen yllätys varsinkin tiukemmassa jarrutuksessa.
Volvolta tosiaan löytyy 2kpl "kolmion muotoista" piiriä, eli toisen piirin puuttuessa toimii silti molempien etupyörien jarrut toinen takapyörä.
- Osku
- Vie paljon bensaa
- Kylmällä koneella ei edes traktoria voi ohittaa, kun ei kiihdy (kaasarikone)
- Tarttee ryyppyä myös silloin tällöin kesällä, jotta lähtee käyntiin
- Pienitehoinen kone
Positiivista
- Kun vauhtiin pääsee, niin ihan vakaa ajaa.- 900 / 9-3 Turbo
Ajoin 12 vuotta vuoden -97 ysisatasella, juuri sillä kaasarimallilla. Ainoa huono puoli oli juuri ohitukseenlähtö kylmällä koneella; kulutuslukemat olivat kohtuulliset vaikkapa Volvoon verrattuna (aina litraa pienemmät); tilaa, lämpöä ja turvallisuutta sekä junamaista vakautta oli vaikka muille jakaa.
Nyt ajan pari vuotta vanhalla 9-3 Turbolla, joka kyllä kirmaisee vaikka kylmänäkin joka ainoan traktorin ohi siihen malliin, että muiden autojen omistajat puistelevat kateelisena päätään. Oliko se niin, että Ferrari Testarossa oli lähes yhtä hyvä ohituskiihtyvyydessä kuin Saab?
Saab on ajajan auto, toisin kuin Volkkarit ja muut saksalaiset, joita arvostetaan pelkästään hyvän jälleenmyyntihinnan perusteella. Voiko karumpaa ohjaamoa olla kuin VW Golfilla ja Passatilla? - Haza
-kerro mihin saman kokoiseen, painoiseen, tehoiseen ja ikäiseen verrattuna vie paljon bensaa?
-kylmällä kaasarikoneella ajo on taitolaji ;)
-kuka käskee ostaa tehottomimmalla koneella? - .
.
- Saapas
Itse olen tyytyväinen saappaani kulutukseen, alle 9 litraa vuoden keskikulutus. Taajamassa olen päässyt maksimissaan 12 litraan talvella. Kesällä 7,5 litraan koko reissun ajalta.
Kaasaria ei nykyisessä 900i -87:ssa ole, mutta rivakka on heti startin jälkeen. 99-kaasarimalli nikotteli eka kilometrin aikana, jos ei ollut lämmityksessä pakkasilla, mitä ei saatu pikku viilailuilla pois.
Ryyppyä tarvitsee joskus myös kuljettaja. (käsimallisilla)
99:n teho oli hyvä koppaan nähden. Riittävä maanteille. No, ehkä taas jos puhutaan nykyautojen tehoista ja kiihtyvyyksistä, niin saattaa joku olla mieltä, että teho (100 hv, 165 Nm) ei ollut hyvä.
Vääntöä toki saisi olla lisää matkailuvaunun kanssa turbottomissa. - Mertmi
900 / 9-3 Turbo kirjoitti:
Ajoin 12 vuotta vuoden -97 ysisatasella, juuri sillä kaasarimallilla. Ainoa huono puoli oli juuri ohitukseenlähtö kylmällä koneella; kulutuslukemat olivat kohtuulliset vaikkapa Volvoon verrattuna (aina litraa pienemmät); tilaa, lämpöä ja turvallisuutta sekä junamaista vakautta oli vaikka muille jakaa.
Nyt ajan pari vuotta vanhalla 9-3 Turbolla, joka kyllä kirmaisee vaikka kylmänäkin joka ainoan traktorin ohi siihen malliin, että muiden autojen omistajat puistelevat kateelisena päätään. Oliko se niin, että Ferrari Testarossa oli lähes yhtä hyvä ohituskiihtyvyydessä kuin Saab?
Saab on ajajan auto, toisin kuin Volkkarit ja muut saksalaiset, joita arvostetaan pelkästään hyvän jälleenmyyntihinnan perusteella. Voiko karumpaa ohjaamoa olla kuin VW Golfilla ja Passatilla?C900 oli 80-90 luvun vaihteessa kehityskaarensa huipulla. Lastentauteja noista yksilöistä on vaikea löytää, ja tyyppiviatkin ovat melko tavallisia muihin autoihin verrattuna. 900:n ajovakaus lisääntyy vielä entisestään, kun autossa on kallistuksenvakaajat. Jos tangot puuttuu, niitä saa kohtuullisella vaivalla romuttamoilta, niinkuin itsekin hommasin. Mielestäni paljon parempi tapa parantaa ajo-ominaisuuksia, kuin madaltaminen.
Ruiskukoneinen 900 kiihtyy kylmänä tai kuumana, jos kaikki on kunnossa. Jos ei kiihdy, on autossa vikaa. Kyllähän kaasarillakin pääsee, mutta ainakin satkua itselleen etsivää suosittelen käyttämään senverran enemmän vaivaa, että saa ruiskukoneella (ja ohjaustehostin on myös plussaa).
Kulutuksesta sanon vaan että köyhät kyykkyyn. 900:lla on niin hyvä ajaa ja se on lämmin talviauto. Korkeampi kulutus verrattuna johonkin vaikkapa 80-luvun lopun Opel Vectraan tms. tulee takaisin paremmassa ajettavuudessa ja sisälämmössä.
Saab teki viisaasti kun laittoi kaikkii satkuihin ja siitä eteenpäin riittävän suuren moottorin. Enpä ottaisi mielellään alle 2litraista konetta, olipahan auto mikä hyvänsä. Tietäväthän jenkitkin sanoa: "Mikään ei korvaa kuutiotuumia." :) Moottoritilavuus korreloi melko suoraan kulutusta. Tottakai 1.3 kone vie vähemmän kuin 2.0... - JP
900 / 9-3 Turbo kirjoitti:
Ajoin 12 vuotta vuoden -97 ysisatasella, juuri sillä kaasarimallilla. Ainoa huono puoli oli juuri ohitukseenlähtö kylmällä koneella; kulutuslukemat olivat kohtuulliset vaikkapa Volvoon verrattuna (aina litraa pienemmät); tilaa, lämpöä ja turvallisuutta sekä junamaista vakautta oli vaikka muille jakaa.
Nyt ajan pari vuotta vanhalla 9-3 Turbolla, joka kyllä kirmaisee vaikka kylmänäkin joka ainoan traktorin ohi siihen malliin, että muiden autojen omistajat puistelevat kateelisena päätään. Oliko se niin, että Ferrari Testarossa oli lähes yhtä hyvä ohituskiihtyvyydessä kuin Saab?
Saab on ajajan auto, toisin kuin Volkkarit ja muut saksalaiset, joita arvostetaan pelkästään hyvän jälleenmyyntihinnan perusteella. Voiko karumpaa ohjaamoa olla kuin VW Golfilla ja Passatilla?toi ferrari juttus vois HIEMAN kaivata perusteluja/faktaa. ei taatusti pidä paikkaansa. ja sisutuksesta. kävin ajamassa 9-3 saabbia.
kyllä se niin muovinen on etten paljoa viitsisi kehuskella. - Haza
JP kirjoitti:
toi ferrari juttus vois HIEMAN kaivata perusteluja/faktaa. ei taatusti pidä paikkaansa. ja sisutuksesta. kävin ajamassa 9-3 saabbia.
kyllä se niin muovinen on etten paljoa viitsisi kehuskella.Se ferrarijuttu oli mainosmiesten kikkailua, suurimmalla vaihteella tarpeeksi pienellä nopeudella..
ihan normaalia mainontaa siis ;) - 900 / 9-3 Turbo
JP kirjoitti:
toi ferrari juttus vois HIEMAN kaivata perusteluja/faktaa. ei taatusti pidä paikkaansa. ja sisutuksesta. kävin ajamassa 9-3 saabbia.
kyllä se niin muovinen on etten paljoa viitsisi kehuskella.Ainakin omassa 9-3:ssa nahkaa löytyy niin ratista kuin vaihteenvalitsijastakin. Ja rahalla saa ohjaamoon vaikka hiilikuitua tai jalopuuta, jos niin haluaa. Ja kangasta löytyy niin ustuimista kuin oviverhoiluistakin. Muovia löytyy kyllä Mersuistakin, jos olet käynyt katsomassa.
Tarkoitin vertailullani tietenkin sitä, että Saabissa ajajaa on muistettu vakionopeudensäätimellä, automaatti-ilmastoinnilla, kuusikaiuttimisella radio/cd-soittmiella, ajotieturilla, ahtopainemittarilla, sähköpeileillä, istuimenlämmittimillä ym. mukavuutta lisäävillä seikoila. Lisäksi istuimet ovat ensiluokkaiset, samoin ajoasento. Ja kone toimii kuin ihmisenmieli. Eikä ulkonäkökään riko esteettistä vaikutelmaa – toisin kuin monessa muussa merkissä. - JP
Haza kirjoitti:
Se ferrarijuttu oli mainosmiesten kikkailua, suurimmalla vaihteella tarpeeksi pienellä nopeudella..
ihan normaalia mainontaa siis ;)Ferrarin suurin vaide kun on todennäköisesti jonkin verran saabin suurinta pidempi.. no.. harva lähtee ohitukseen 50:n vauhdista suurimmalla vaihteella, mutta mainosmiehet tunnetusti eivät ole järin älykästä sakkia (esim.MB)
- Turbo Sensonic
Nimittäin tosta pienitehoisesta koneesta omassa autossa. Ei toi 245 hv riitä mihinkään (ihan totta) ;-D
T: Nimim. "lisää tehoa ja heti" ;-) - JP
900 / 9-3 Turbo kirjoitti:
Ainakin omassa 9-3:ssa nahkaa löytyy niin ratista kuin vaihteenvalitsijastakin. Ja rahalla saa ohjaamoon vaikka hiilikuitua tai jalopuuta, jos niin haluaa. Ja kangasta löytyy niin ustuimista kuin oviverhoiluistakin. Muovia löytyy kyllä Mersuistakin, jos olet käynyt katsomassa.
Tarkoitin vertailullani tietenkin sitä, että Saabissa ajajaa on muistettu vakionopeudensäätimellä, automaatti-ilmastoinnilla, kuusikaiuttimisella radio/cd-soittmiella, ajotieturilla, ahtopainemittarilla, sähköpeileillä, istuimenlämmittimillä ym. mukavuutta lisäävillä seikoila. Lisäksi istuimet ovat ensiluokkaiset, samoin ajoasento. Ja kone toimii kuin ihmisenmieli. Eikä ulkonäkökään riko esteettistä vaikutelmaa – toisin kuin monessa muussa merkissä.nahka nupissa ja ratissa ei mun silmissä kauheesti muovisuutta poista. muovia on kaikissa nykyautoissa, ja myös kaikissa vähänkään kalliimmissa sitä saa korvattua jollain muulla materiaalilla, jos rahaa on.. tai ainakin puun näköisellä muovilla :). joka muuten mielestäni on parempi ratkaisu kuin oikea puu.
varusteitahan saa myös rahalla. ulkonäkö taas on seikka johon muiden on turha mitään sanoa. jonkun mielestä avensis on mitäänsanomaton, jonkun mielstä suorastaan mahtava (kuulun ensimmäiseen). - Saapas
JP kirjoitti:
Ferrarin suurin vaide kun on todennäköisesti jonkin verran saabin suurinta pidempi.. no.. harva lähtee ohitukseen 50:n vauhdista suurimmalla vaihteella, mutta mainosmiehet tunnetusti eivät ole järin älykästä sakkia (esim.MB)
Mikähän on muuten Ferrarin suurimman vaihteen välityssuhde(?) eli paljoako kulkee / 1000 rpm.
Saabeissa lienee 40-45 km/h / 1000 km ja huippunopeudella kierroksia n. 5500-6000.
Ferrareissa (en omista) lienee samat 40-45 ja huippunopeudessa kierrokset 7000-8000 (n. 300 km/h), joten arveluni mukaan Ferrarin suurin vaihde ei ole (juurikaan) pidempi.
Tähän haluaisi kevyen tiedon vaikka omistajalta. Katsokaahan omistajan käsikirjaa. Mielenkiinnolla odotellen. - Saapas
Turbo Sensonic kirjoitti:
Nimittäin tosta pienitehoisesta koneesta omassa autossa. Ei toi 245 hv riitä mihinkään (ihan totta) ;-D
T: Nimim. "lisää tehoa ja heti" ;-)eihän sitä muuten eroja syntyisi.
Toiselle 245 on liian vähän, toiselle 118 ihan sopivasti. Onneksi meille kaikille on jotakin ja haaveitahan pitää ollakin. Tulee varmaan TS:llekin myöh. toivomukset täytettyä.
Kaikille jotakin. - Turbo Sensonic
Saapas kirjoitti:
eihän sitä muuten eroja syntyisi.
Toiselle 245 on liian vähän, toiselle 118 ihan sopivasti. Onneksi meille kaikille on jotakin ja haaveitahan pitää ollakin. Tulee varmaan TS:llekin myöh. toivomukset täytettyä.
Kaikille jotakin.Näin on.
- too fast
Saapas kirjoitti:
Mikähän on muuten Ferrarin suurimman vaihteen välityssuhde(?) eli paljoako kulkee / 1000 rpm.
Saabeissa lienee 40-45 km/h / 1000 km ja huippunopeudella kierroksia n. 5500-6000.
Ferrareissa (en omista) lienee samat 40-45 ja huippunopeudessa kierrokset 7000-8000 (n. 300 km/h), joten arveluni mukaan Ferrarin suurin vaihde ei ole (juurikaan) pidempi.
Tähän haluaisi kevyen tiedon vaikka omistajalta. Katsokaahan omistajan käsikirjaa. Mielenkiinnolla odotellen.nii eiks toi ollu 9000 aero ja kiihtyvyys
mitattu 80-120km välillä!!!!
- 900- vm 90
näin on
- allu7
siin on tosi hyvä moottorin alue kun voi päästä korjaa kaiken menemättä huoltoon ja maksaa tonnei siinä on generaattorissa 2 hihnaa kun vertaa tavalliseen autoon missä hihnoja vain 1
- EcoBioPower Tri-Fuel
Ja sitten on vielä
www.saabsunited.com
ja
www.saabclub.fi
varaosia saa Ruotsista ja UK todella edullisesti, kuin uusio-osia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063