Opintotukea nostettava!

Työtön...työtön...työtön

Opintotuki on hävettävän pieni! Haluaisin aloittaa opiskelun, mutta en tiedä pystynkö, koska opintotuella saan vain vuokran maksettua, rahaa ei jää muuhun. Olen opiskellut kaksi ammattia itselleni, tapaturman vuoksi eka ammatti ei käy ja tästä toisesta ei löydy töitä. Eli kahden oppilaitoksen velat on niskassa. Työttömyys vie itsetunnon, ei ole sosiaalisuutta. Haluaisin lähteä opiskelemaan, mutta milläs lähdet, kun opintotuki ei riitä mihinkään. Ei työttömyyskorvauksellakaan pitkälle pötkitä, mutta voi mennä edes sossun luukulle. Opiskelijana ei ole sitäkään turvaa, vaan on pönkitettävä pankkeja, että ne pysyisivät pystyssä opiskelijoiden maksamilla koroilla!

198

34956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi 1

      Täällä vähän väliä, joku kiukuttelee kun ihmiset haluaisi opintotukea nostaa, haukutaan yhteiskunnan rahoilla eläviksi (huom. kuitenkin tuki on verovaroista rahoitettua).

      Pitäisi alentaa opintotukea ja lopulta poistaa kokonaan ja lopettaa koulut. Jaetaan kaikille maatilkku ja sanotaan, että eläkää sillä. Käännetään kunnolla kehityksen rattaita taaksepäin, siinäpähän näkisitte kiukuttelijat.

      Muualla, kohta jo Intiassakin elettäisiin paremmin, kun kehitys veisi eteenpäin. Suomessa olisis silloin otettu jo puuvessat takaisin käyttöön, samoin kynttilät, öljylamput.

      • elä

        pakko painella töihin ja sinne sitten. Ei siinä mitään opiskella. Tottahan kouluttaminen maksaa ja työttömyyskorvaus sitten vähän enempi. Mikä hemmetin Ben olet, kun typeriä kana-aivoilla kirjoittelet?


      • Jeesus

        Asiaa puhut. Turha valittaa ettei tuki riitä mihinkään, sitä varten voi mennä töihin. Itse valinnut opiskelut siten, että voin olla päivät töissä illat opiskella.

        Sopii tietysti mennä käymään ja tutustumaan muiden maiden tukiaisiin ja miettiä sitten uudestaan kuinka helposti suomessa jaetaan rahaa :P


      • alexndrea3

        Ompa tämä jussi 1 tyhmä mies ,onko hän opiskellut koskaan mitään ? vaikeata on kun pitää paljon opiskella ja rahaa niukasti ainakin köyhän lapsella ja kesät työssä painia ,ei lomia koskaan .


      • maatilkun jaat? kyllä silläkin vielä moni elää, ja valitettavasti on vuosi 2006 jos et ole hoksannut vielä, jakamattomia metsiähän on joka nurkalla.


      • vaan

        Jos opintotukea alennettaisiin tai poistettaisiin kokonaan, ei voitaisi puhua huippuluokan osaajista.

        Et ilmeisesti itse ole koskaan ollut opiskelija. Jos olisit ollut tietäisit ettei opintotuella selviä kuin kiikun kaakun. Opintotuen vähyydestä mainitseminen ei ole kiukuttelua.

        Jos vielä kommentoisin tuota maatilkku juttuasi, käytännössähän näin jo on. Kuvainnollisesti opiskelijoilla on maatilkku josta he saavat juuri ja juuri tarvitsemansa.


      • Heidi-83

        Kyllä homman nimi on se,että opintotuki on aivan liian pieni ja töitäkään ei voi paljon tehdä että ei ylittäisi tiettyä rajaa.Olen itse ollut opiskelija ja tiedän mistä puhun,mielestäni opiskelijoiden opintotuet saisivat nousta aika reippaastikkin.Jos koulut lopetettaisiin niin mistä sitten ammatti?Hei haloo,nyt eletään nykypäivää joten lakkaa marisemasta.Oletko ottanut huomioon,että osalla opiskelijalla otetaan vanhempien tulot huomioon,vaikka opiskelija ei asuisi vanhempiensa luona saati sitten edes samalla paikkakunnalla?Mielestäni opiskelijoiden,lapsiperheiden ja vanhuksien tukia pitäisi nostaa,jotta elämässä jotenkin pärjää.


      • Unski
        vaan kirjoitti:

        Jos opintotukea alennettaisiin tai poistettaisiin kokonaan, ei voitaisi puhua huippuluokan osaajista.

        Et ilmeisesti itse ole koskaan ollut opiskelija. Jos olisit ollut tietäisit ettei opintotuella selviä kuin kiikun kaakun. Opintotuen vähyydestä mainitseminen ei ole kiukuttelua.

        Jos vielä kommentoisin tuota maatilkku juttuasi, käytännössähän näin jo on. Kuvainnollisesti opiskelijoilla on maatilkku josta he saavat juuri ja juuri tarvitsemansa.

        Mikä oikein nykynuorisoa vaivaa, kun he eivät pysty muuta kuin vaatimaan yhä enempi ja enempi vaan. Mitenkähän vuosikymmeniä sitten pystyttiin opiskelemaa, kuten minäkin maisteriksi asti, kun ei ollut muuta kuin velkaa. Loma-ajat tehtiin töitä, eikä siinä kannattanut nurista, jos ei saanut haluamaansa hommaa. Pääasia oli elää ansioillaan ja säästää talvea varten. Jos sitten menestyi opinnoissaan, saattoi hakea stipendejä. Niitä nyt eivät monet saaneet.
        Parasta olisi lopettaa kokonaan nuo opintotuet, jotta opiskelijat oppisivat myös yrittämään itse eikä vain vaatimaan yhteiskunnan palveluja. Aamen


      • minapamina
        vaan kirjoitti:

        Jos opintotukea alennettaisiin tai poistettaisiin kokonaan, ei voitaisi puhua huippuluokan osaajista.

        Et ilmeisesti itse ole koskaan ollut opiskelija. Jos olisit ollut tietäisit ettei opintotuella selviä kuin kiikun kaakun. Opintotuen vähyydestä mainitseminen ei ole kiukuttelua.

        Jos vielä kommentoisin tuota maatilkku juttuasi, käytännössähän näin jo on. Kuvainnollisesti opiskelijoilla on maatilkku josta he saavat juuri ja juuri tarvitsemansa.

        kyllähän se on jo ihan julkisestikin myönnetty, että oopintotuet ja eläkkeet laahaa täysin jäljessä kun hinnat on kuitenkin nousseet niin paljon kaikkialla..
        ja ei opiskelijat mitään leveää elämää haikaile, kunhan saisi elettyä joten kuten..


    • nimiä alle

      sinne vaan nimiä jos nykyinen tilanne tympii

    • maukkis83

      Itekin olen opiskelija tällä hetkellä, tosin mulla alkaa urakka olla loppusuoralla. Ilman opintolainaa en olis voinut kuvitellakaan pärjääväni, alussa tuli sitäkin kokeiltua. Opintotuesta maksan vuokrani, ja käteen jää n. 80 euroa, jolla olis maksettava muut laskut. Eläminen unohtuu, vaikka ei saisi. Mulla sentään on lapsi huollettavana, toki saan hänestä lapsilisän ja elatusmaksun, mutta silti tuntuu että laskuja tulee ovista ja ikkunoista. Ihmeen kaupalla sitä aina jostain repii rahaa ruokaan, vaikka sitten lainaksi sukulaisilta / kavereilta. Onneks oma opiskeluni on puolta vuotta vaille valmis, sitten pääsen TOIVOTTAVASTI käsiksi isoihin rahoihin.
      Tsemppiä sulle, jos päätät aloittaa opiskelun. Helppoa se ei tule olemaan niinkun taloudellisesti ajatellen, mutta et sentään ole yksin tässä tilanteessa :)
      Oikeasti, mikseivät nuo päättäjät kokeilisi itse elää sillä 192 eurolla mikä täydestä opintotuesta jää käteen verojen jälkeen. Tietäisivät miltä tuntuu....

      • laskin

        Tehkää asiasta Excel-talukko. Jos se ei TOIMI Excelissä niin se ei toimi oikeasssa elämässäkään.


      • Rouva -47

        Vuonna 1947 syntyneenä henkilönä en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki opiskelu- ja muut kustannukset. Ihmettelen tätä siksi, koska itse olen joutunut ottamaan opintolainaa ja käymään töissä, että olen saanut opintoni suoritetuksi. Lainan maksua riitti kyllä vuosiksi.
        Tämän ikäluokan ihmisiltä on kansaneläkkeetkin viety, jos on ollut työelämässä mukana. Edes perusosaa ei makseta, vaikka sitä varten kyllä maksuja peritään. Kaikille muille kyllä riittäää rahaa jakoon. Pikkusen yritystä nuoremmillekin sukupolville. Kaikkea ei tarvitse yhteiskunnalta saada, vaikka pullamössösukukunta tietysti niin haluaa. Olen kyllästynyt maksajan osaan. Verorahoillamme on liian monta jakajaa!!


      • gagfsga
        Rouva -47 kirjoitti:

        Vuonna 1947 syntyneenä henkilönä en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki opiskelu- ja muut kustannukset. Ihmettelen tätä siksi, koska itse olen joutunut ottamaan opintolainaa ja käymään töissä, että olen saanut opintoni suoritetuksi. Lainan maksua riitti kyllä vuosiksi.
        Tämän ikäluokan ihmisiltä on kansaneläkkeetkin viety, jos on ollut työelämässä mukana. Edes perusosaa ei makseta, vaikka sitä varten kyllä maksuja peritään. Kaikille muille kyllä riittäää rahaa jakoon. Pikkusen yritystä nuoremmillekin sukupolville. Kaikkea ei tarvitse yhteiskunnalta saada, vaikka pullamössösukukunta tietysti niin haluaa. Olen kyllästynyt maksajan osaan. Verorahoillamme on liian monta jakajaa!!

        enään ei työpaikka opintojen jälkeen ole ollenkaan varma, tilapäistöillä ei isosti lainoja maksella, voi tulla merkintöjä luottotietoihin(nykään aika tärkeä, että luottotiedot ovat kunnossa, eihän sitä saa edes kämppää vuokralle jos luottotiedot ovat menneet, tai puhelin/nettiliittymää ilman älyttömiä takuumaksuja... ennen oli toisin).

        Jos taas ajatellaan, että täällä olisi kouluttamatonta väkeä enemmänkin, siitä voisi tulla iso ongelma kansantaloudelle, kouluttamattoman väen työpaikat kun ovat jo siirtyneet suurelta osin muihin maihin, mitä nyt on jotain matalapalkkatöitä palvelualoilla jäljellä. Työttömiä todellisuudessa maassa jo n.15 prosenttia, useimmilla näistä ei tietotaito riitä nykyisiin töihin ja niiden vaatimuksiin.

        Opintotuki, sehän ei riitä kunnolla edes bussimatkoihin...

        "Hyvinvointivaltio
        ei enää sama

        - Allekirjoitan sen, että eläkejärjestelmää oli pakko muuttaa realistisemmaksi kestämään uuden talouden ja ikärakenteen muutos..."

        http://hirvasnoro.blogspot.com/2005/03/sosiaalipolitiikan-suunnan-muutos-1990.html


      • ovat
        Rouva -47 kirjoitti:

        Vuonna 1947 syntyneenä henkilönä en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki opiskelu- ja muut kustannukset. Ihmettelen tätä siksi, koska itse olen joutunut ottamaan opintolainaa ja käymään töissä, että olen saanut opintoni suoritetuksi. Lainan maksua riitti kyllä vuosiksi.
        Tämän ikäluokan ihmisiltä on kansaneläkkeetkin viety, jos on ollut työelämässä mukana. Edes perusosaa ei makseta, vaikka sitä varten kyllä maksuja peritään. Kaikille muille kyllä riittäää rahaa jakoon. Pikkusen yritystä nuoremmillekin sukupolville. Kaikkea ei tarvitse yhteiskunnalta saada, vaikka pullamössösukukunta tietysti niin haluaa. Olen kyllästynyt maksajan osaan. Verorahoillamme on liian monta jakajaa!!

        ne eläkkeet ja muut edut heikentäneet ja loppuja ajamassa alas.


      • ...........
        gagfsga kirjoitti:

        enään ei työpaikka opintojen jälkeen ole ollenkaan varma, tilapäistöillä ei isosti lainoja maksella, voi tulla merkintöjä luottotietoihin(nykään aika tärkeä, että luottotiedot ovat kunnossa, eihän sitä saa edes kämppää vuokralle jos luottotiedot ovat menneet, tai puhelin/nettiliittymää ilman älyttömiä takuumaksuja... ennen oli toisin).

        Jos taas ajatellaan, että täällä olisi kouluttamatonta väkeä enemmänkin, siitä voisi tulla iso ongelma kansantaloudelle, kouluttamattoman väen työpaikat kun ovat jo siirtyneet suurelta osin muihin maihin, mitä nyt on jotain matalapalkkatöitä palvelualoilla jäljellä. Työttömiä todellisuudessa maassa jo n.15 prosenttia, useimmilla näistä ei tietotaito riitä nykyisiin töihin ja niiden vaatimuksiin.

        Opintotuki, sehän ei riitä kunnolla edes bussimatkoihin...

        "Hyvinvointivaltio
        ei enää sama

        - Allekirjoitan sen, että eläkejärjestelmää oli pakko muuttaa realistisemmaksi kestämään uuden talouden ja ikärakenteen muutos..."

        http://hirvasnoro.blogspot.com/2005/03/sosiaalipolitiikan-suunnan-muutos-1990.html

        Vaatimukset kasvaneet.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121;conference=4500000000000020;posting=22000000018448679


      • opiskelija.
        Rouva -47 kirjoitti:

        Vuonna 1947 syntyneenä henkilönä en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki opiskelu- ja muut kustannukset. Ihmettelen tätä siksi, koska itse olen joutunut ottamaan opintolainaa ja käymään töissä, että olen saanut opintoni suoritetuksi. Lainan maksua riitti kyllä vuosiksi.
        Tämän ikäluokan ihmisiltä on kansaneläkkeetkin viety, jos on ollut työelämässä mukana. Edes perusosaa ei makseta, vaikka sitä varten kyllä maksuja peritään. Kaikille muille kyllä riittäää rahaa jakoon. Pikkusen yritystä nuoremmillekin sukupolville. Kaikkea ei tarvitse yhteiskunnalta saada, vaikka pullamössösukukunta tietysti niin haluaa. Olen kyllästynyt maksajan osaan. Verorahoillamme on liian monta jakajaa!!

        Rouva -47 näyttää unohtaneen, että opiskelijoista tulee työssä käyviä jolloin heiltä peritään enemmän veroa. Jos joku nyt ei tiedä niin opintorahastakin menee veroa vähintään 10%.

        Lainalla nykyäänkin suurin osa opiskelee ja sen takaisin maksua riittä myös moneksi vuodeksi. Ehkä rouva -47:n pitäisi muuttaa sellaiseen paikkaan jossa ei veroja tarvitse maksaa. Ei sitten häiritsisi kenelle ne kerätyt verot menee. Toinen vaihtoehto on hyväksyä tämän maan tavat.


      • nsp
        Rouva -47 kirjoitti:

        Vuonna 1947 syntyneenä henkilönä en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki opiskelu- ja muut kustannukset. Ihmettelen tätä siksi, koska itse olen joutunut ottamaan opintolainaa ja käymään töissä, että olen saanut opintoni suoritetuksi. Lainan maksua riitti kyllä vuosiksi.
        Tämän ikäluokan ihmisiltä on kansaneläkkeetkin viety, jos on ollut työelämässä mukana. Edes perusosaa ei makseta, vaikka sitä varten kyllä maksuja peritään. Kaikille muille kyllä riittäää rahaa jakoon. Pikkusen yritystä nuoremmillekin sukupolville. Kaikkea ei tarvitse yhteiskunnalta saada, vaikka pullamössösukukunta tietysti niin haluaa. Olen kyllästynyt maksajan osaan. Verorahoillamme on liian monta jakajaa!!

        Kun opiskelit, opiskelit ilmeisesti yksinäisenä.Katoppa kun on perhessä kaksi aikuista jotka opiskelee ja 3 pientä lasta, niin sitä on pakko mennä sosiaaliluukulle sen päälle kun opintotuki ei riitä Ota se huomioon että kaikki ei VOI ottaa opintolainaa. Ota se kansakouluaikainen lyijykynän pätkä käteen ja laske. Tulot :opintotuki 2x,lapsilisä,asumistuki.Laskeppa siitä vuokrat,ruoat 5 henk.,matkat,päiväkotimakut,vaatteet,puhelimet,nettimaksu,opiskelutarvikkeet,lasten harrastukset, lääkkeet,sähköt,vesi jne....
        Niin EIHÄN SE VOI RIITTÄÄ! Eikö ole parempi opiskella ja saada ammatti kun olla työttömänä kun ei töitä ammattitaidoton saa ja kuitenkin sossunluukku on edessä lisänä.
        Vai pitääkö alkaa "pirttiviljelijäksi" ja taas sosiaaliluukkulle tie käy.
        Eikä ole vähän aikaa järkevää olla eri luukuilla kerjuulla kuin koko elämänsä niillä ammattitaidottomuuden takia.


    • elamantapa

      toivottavasti saat toita

      • ne pärjää

        Tulihan taas mieleen... kun kansanedustajien palkkoja nostettiin yleisen ansiotulojen kehityksen tai muun perusteella että koskas sitä opintotukea viimeksi...


      • Nimetön
        ne pärjää kirjoitti:

        Tulihan taas mieleen... kun kansanedustajien palkkoja nostettiin yleisen ansiotulojen kehityksen tai muun perusteella että koskas sitä opintotukea viimeksi...

        vuonna 1992. (siis 14 vuotta sitten!!)


      • roc
        ne pärjää kirjoitti:

        Tulihan taas mieleen... kun kansanedustajien palkkoja nostettiin yleisen ansiotulojen kehityksen tai muun perusteella että koskas sitä opintotukea viimeksi...

        Eipä ole monella muulla moisia korotuksia. Siinä se on melkoinen rahareikä. Laskeskelpaaka siitä miten paljon kansanedustajien "palkkioiden" kohtuullistamisella säästettäisiin verorahoja. Huh huh!


    • -J-

      Opintotuki on pieni. Toden totta! Olisihan se hienoa, että se nousisi, ei, sen täytyy nousta!

      Toisaalta asiassa on myös kääntöpuoli. Oletko ajatellut kuinka paljon ihmiset muissa maissa kuluttavat rahaa kouluttautumiseensa? Parhaimmillaan itse opiskelu maksaa tuhansia euroja vuodessa/lukukaudessa ja siihen päälle kun laskee vielä muun elämisen, niin olisi siinä suomalaisille ihmettelemistä! Suomessa opetuksesta maksetaan yliopistossakin vain n. 100 euroa vuodessa. peruskoulutus, lukio ja ammattikoulu ovat ilmaisia! Kumma homma.

      On tietysti totta, että Suomessa maksetaan veroja huomattavasti enemmän kuin noissa maissa, mutta täällä verorahat menevät kaikkien hyväksi. Sinun ei tarvitse olla rikas, sinun vanhempiesi ei tarvitse olla rikkaita, jotta saisit opinto-oikeuden ja laadukkaan koulutuksen. Kaiken lisäksi noista rahoista sinulle maksetaan siitä, että opiskelet! Hurjaa minusta.

      Mielestäni opintorahan korotus on kuitenkin enemmän kuin paikallaan, ja verrattaessa opintotuen määrää muihin korvauksiin ja niihin määriin, joita sossusta saa tekemättä yhtään mitään ovat summat hyvin vääristyneitä! Totta on, että helpompaa olisikin jäädä kotiin, nostaa jalat kohti kattoa ja räkiä kuppiin. Tuntuu suorastaan, että tämä yheiskunta kannustaa lorvailuun -tulevaisuuden työntekijöillä ei niin väliä!

      Opintotuen korotusta on siis turha enää vetkuttaa. Epäilen vain, että päättäjät itse ovat käyneet koulunsa aikana, jolloin opintoraha oli vielä suhteessa maamme muuhun elintasoon ja rehellistä työntekoa arvostettiin enemnmän! Heidän opiskelevien lastensa rahahuolet tuskin aiheuttavat heille päänvaivaa -kyllähän heillä pätäkkää riittää!

      Opintotuen korotusta kaiken oikeudenmukaisuuden nimissä odotellessa käteviä keinoja rahan säästämiseksi ovat mm. soluasunnot, opiskelijaruokailut, osa-aikatyöt (mm. siivoojia varmasti tarvitaan, vaikka ei oma ammattisi olisikaan), opintolaina, opiskelun vaihto työhön, johon koulutusta ei ole tai sitten lorvailu! Voisin vaihteeksi kokeilla viimeistä -opiskelijan rahahuolet olisivat silloin tiessään!

      -J-

      • mieleen

        että jos kerta valtiolla ei ole töitä antaa niin eihän se voi muuta kuin kustantaa elämisen ja toisaalta eihän työttömät rikkaita ole! vaikka muutama euro jääkin yli.
        harmittaa enemmän niiden puolesta jotka tekevät pitkää päivää raskaan työn parissa ja saavat vähemmän palkkaa kuin ne jotka eivät tee mitään. verotus on ihan vääränlainen samoin tukiperuste!

        itse olen opiskelija, en saa mitään tukia, koska olen vielä alle 20v. menoja on silti. vanhempien varoilla pötkii pitkälle.. mutta lukio ei ole ilmainen, kirjat ovat kalliita samoin yo-kirjoitus maksut käsittämättömiä.

        nyt on pakko jatkaa töissä olemsita, vaikka koulutkin alkaa. halu itsenäistyä on kova, vaikka se tarkoittaa pitkää päivää koulussa ja töissä. en ala roikkuu lainoilla tai olemattomilla tuilla. ihan sama mitä muut tekee tai ei tee, mä pärjään omillani.


      • Susie

        Aloitan opiskelun. Opintotuki: 213e. En ole oikeutettu asumislisään enkä yleiseen asumistukeen. Koulumatkatuen omavastuuosuus 43e. Lapsilisät 210e. Lasten päivähoitokulut 260e. Ei muita tuloja.

        Mutta onnellinen olen siitäkin, että valtio tukee pikeluani 213e/kk, vaikka siitäkin ottavat veroja päältä pois, he kyllä palauttavat liiat takaisin. Opikelu oppilaitoksessa on ilmaista, ja saan siellä jopa lämpimän aterian kerran päivässä - ilmaiseksi! Kyllähän se niin on, että kyllähän elämä opiskelun aikana olisi paljon helpompaa, jos opintotuen määrää nostettaisiin. Mutta hyvä että saa edes jotakin.

        Onko kukaan katsellut valtameren toiselle puolelle jenkkilään? Siellä ihmiset alkavat säästää rahaa heti lapsen synnyttyä, jotta lapsella olisi varaa hankkia koulutusta. Ei varmaan olisi mikään tyhmä juttu Suomessakaan, siis että vanhemmat säästäisivät rahaa jo hyvissä ajoin jotta voisivat sitten myöhemmin tukea lastensa taloudellista tilannetta kun nämä alkavat opiskella?

        Koetetaan nyt olla kumminkin kiitollisia siitä, että koulutus on ilmaista ja että suurin osa opiskelijoista saa ainakin vähän rahallista tukea.

        Ja ne, jotka eivät ole päättäjiin tyytyväisiä, saanen muistuttaa, että myös yksityinen henkilö voi vaikuttaa. Jokaisella on oikeus pyrkiä politiikkaan mukaan vaikuttamaan kunnallisella sekä valtiollisella tasolla. Eivätkä nykyisetkään kansanedustajat kuuroja ja sokeita ole, jospa nämä kaikki valiitelut ja harmittelut suunnattaisiinkin SUORAAN Arkadianmäelle? Kuinkahan monta sähköpostia päättäjät saisivat, eivät he ainakaan ihan tietämättömiä tilanteesta olisi.

        Säästäminen pahan päivän varalle on kumminkin kannattavaa, vanha konsti kannattaisi kaivaa uudelleen käyttöön. Aina ei tarvitse elää kädestä suuhun.


      • tarkoituskaan, että

        yhteiskunta kustantaa myös peruskoulun jälkeisen opiskelun! Opintotuki on tarkoitettu TUEKSI opiskelukustannuksiin. Minä olen myös aikoinani opiskellut yliopistossa opintolainan turvin ja kuuliaisesti joka sentin takaisin korkoineen maksanut. Mistään opintotuesta ei osattu unelmoidakaan. Nykyajan nuoret ovat tottuneet siihen, että yhteiskunta kyllä huolehtii! Jotakin opiskelijoiden pitäisi itsekin tehdä elantonsa eteen, joko sitten ottamalla opintolainaa tai tekmällä töitä. Yhteiskunnan pitäisi tukea enemmän esim. vanhuksia, jotka eivät enää itse selviä ja ovat veroja riittävästi maksaneet. Lopettakaa narina, ja olkaa tyytyväisiä siitä, että yht.kunta teitä kiitettävästi kuitenkin tukee!


      • kokemusta on

        Olen täysin samaa mieltä, sillä itse olen joutunut kertaalleen jopa lopettamaan unelma-ammattiini opiskelun sosiaalitoimiston painostuksesta, koska olisin muuten menettänyt tuet asumiseen jos olisin jatkanut oppilaitoksen kirjoilla, puoli lukukautta poissaolevana(sairastumisen takia, jonka hoito vei n.5kk) Jouduin siis lorvimaan, ja vasten tahtoani, mutta talousasiat sosiaalitoimiston kanssa tällöin toimi.. ja älkää puhuko että olisit mennyt töihin opintojen ohella, se oli mahdottomuus 90-luvun joensuussa, jos ei omannut suhteita työnantajiin...


      • ulkomailla asuva

        Opiskelu Suomessa on halpaa verrattuna moneen muuhun ns. hyvinvoivaan valtioon. Itse asun maassa, jossa valtion antama opintoraha on hyvin pieni, ja opintomaksut tuhansia euroja. Asuminen, ruoka, matkustus ym maksavat tietysti Suomessa niin kuin muuallakin, mutta jo noissa oppilaitosten maskuissa säästää valtavasti, jos opiskelunsa suorittaa Suomessa.

        Täällä nuoret asuvat kotonaan opiskeluaikansa, tai vuokraavat asunnon kimpassa, tai käyvät osa-aikatyössä. Ja useimmat valmistuvat iso velkataakka harteillaan. Sitä ei tosin tarvitse alkaa maksaa takaisin, ennenkuin tulot ylittävät tietyn tason, mutta siellä ne pysyvät riippakivenä vuosikausia, kun pitäisi alkaa asuntolainaakin havitella ja perhettä perustaa.

        Suomessa nuoret käyvät koulua ilmaiseksi, saavat jopa ilmaiset ateriat! Täällä ei edes peruskoulun alaluokkalaisille jaella ruokaa yhteiskunnan puolesta, vaan kukin tuo omat eväänsä kouluun.

        Ja kuitenkin verot ovat korkeat.


      • -J-

        ..Eri asia on, mitä saa ja mihin tyytyy.

        Heh,
        Saatoin ehkä kuulostaa kiittämättömältä kakaralta, jolle mikään ei kelpaa. Rivien väliin on kai turha vastedes jättää pienintäkään tyhjää rakoa ja kärjistäne edes ideana on hylättävä heti alkuunsa! Ihmiset tuntuvat kuitenkin lukevan vain sen, mihin haluavat tarttua.

        Lyhyesti voin kuitenkin korjata, että olen erittäin tyytyväinen opintotukeen! En ole koskaan ajatellut, että pelkästään sillä tulisi elää. Rahaa jää säästöön kesätöistä, vanhemmat auttavat silloin kun on oikein tiukkaa eikä opintolaina kohtuullisesti otettuna ole minusta poissuljettu vaihtoehto. Uskon kyllä, että saan tulevaisuudessa töitä, jos en omaa koulutustani vastaavaa, niin jotain muuta sitten! Tottakai se harmittaa, jos on viisi vuotta puurtanut yliopistossa, ottanut lainaa ja elänyt ns. vedellä ja leivällä. Mutta minkäs teet, elämä on elämää; ei pidä olla liian nirso, joskus täytyy tyytyä vähempään! :)

        Jos taas jään työttömäksi niin hienoa on, että yhteiskunta tukee minua. Totta on, ettei mikään sossusta saatava tuki riitä leveään elämiseen, joten sille tielle poikkeaminen ei ole ensimäisenä vapaaehtoisesti mielessäni. Vääristynyttä on kuitenkin mielestäni se, että sen tuen saavat myös ihmiset, jotka ovat työttömiä omasta tahdostaan tai sitten yksinkertaisesti liian ylpeitä tehdäkseen työtä, joka ei helle "kuulu". Tästä kulmasta tarkasteltuna opiskelija tekee huomattavasti enemmän töitä, josta antsaitsisi mielestäni enemmän kannustusta.

        Tottakai opiskelijan tulevaisuuden näkymät ovat paremmat. Koulutus takaa osaamisen, ja antaa valmiudet löytää työ, josta saatava palkka kattaa opiskeluaikojen penninvenyttämisen. Silti se ei lohduta vielä. Voi olla, että valmistuttuani ja töitä saatuani kuitenkin vannon selviytyjäluonteeni nimiin ja kiroan keskustelupalstoilla kaikki alalti inisevät opiskelijaretkut moneen otteeseen "silloin kun minä olin nuori" -mentaliteetilla.

        Tällä hetkellä kuitenkin nimeni koristaa adressia opintorahan korotuksen puolesta. Mielstäni se olisi kuitenkin parempi korotuksen kohde kuin edustajien palkat. Toisaalta, vaihtoehtoja on muitakin.

        Ymmärrettävää on, että rahaa ei riitä joka paikkaan kylvettäväksi. On monia epäkohtia ja monia yhteiskuntaluokkia, jotka tarvitsevat rahaa kipeämmin kun opiskelijat. Voisin aloittaa kokonaan uuden purkautumisen mm. vanhusten ja vanhustenhuollon tilanteesta, naisvaltaisten alojen palkoista, jotka huolestuttavat minua huomattavasti enemmän kuin muutamien eurojen korotus omaan opintorahaani. Minulla on vielä tulevaisuus edessäni! Toivon, että se on turvattu myös vanhuuteni ja epäonnistumisteni hetkillä.

        -J-

        Ai niin, ja kannatan kyllä enemmän tulorajojen nostamista opiskelijoilla kuin suoranaista opintorahan korotusta. Nuo rajat kun ovat todella pienet ja ylittyvät osa-aikaisessakin työssä lähes huomaamatta. Onko oikein, että opiskelija, joka vapaaehtoisesti tekee työtä samaan aikaan menettää opintotukensa kaiken tasavertaisuuden nimissä! Hah, sanon minä sille! Se ei ainakaan rohkaise töiden tekemiseen!


    • minä joka...

      Aloitan itse kans opiskelun viikonkuluttua, ja olen varautunut siihen että rahaa ei ole. Koulukirjat maksavat parhaimmillaan 30e/kpl kerrotaan se aineiden määrällä niin tulokseksi saadaan makaroonit ja tonnikala purkki sitä se opiskelijan ruoka on kun muuhun ei ole varaa syödään sitä makaroonia niin että pursuaa korvista ulos ja ei pysty opiskelun jälkeen syömään makaroonia ainakaan 10 vuoteen...
      Luin tässä joku kerta kun joku oli laittanut että joku näistä kansanedustajista on sanonut että : Opiskelijatukia nostettaisiin JOS olisi vain varaa!!! Hmmm.. ihmetyttää vain että kyllä on kansanedustajien palkkaa vara nostaa mutta ei opiskelijatukia... miksi siis näin???

      • Niin pä

        No ei sitä opintotukea oo varaa nostaa, koska ne kaikki rahat meni niille päättäjille :D ...Kivat niille. En tosiaankaan sitten ihmettele, että miksi opintotukea ei halutakaan nostaa. Heidän lapsillahan on asiat hyvin ja tärkeintä on että hiedän lapset menestyy.....jos menestyy!!!


      • jep jep
        Niin pä kirjoitti:

        No ei sitä opintotukea oo varaa nostaa, koska ne kaikki rahat meni niille päättäjille :D ...Kivat niille. En tosiaankaan sitten ihmettele, että miksi opintotukea ei halutakaan nostaa. Heidän lapsillahan on asiat hyvin ja tärkeintä on että hiedän lapset menestyy.....jos menestyy!!!

        Ajatelkaapa asiaa näin: Opiskelijat sentään haluavat tehdä elämälleen jotain ja tämän takia on lähestulkoon pakko ottaa opintolainaa, että voi opiskella. Mutta oleppa sitten narkkari, alkoholisti jne, jotka heittävät elämänsä hukkaan ja heitä kyllä yhteiskunta paapoo! Tasan ei käy onnen lahjat!


    • Elättämään itses

      Merkillistä opiskelua, miten voi erehtyä valin-
      noissaan noin ettei sellaiseen olekkaan keksitty
      sopivaa duunia. Ja vielä sekin ettei yhteiskunta
      elätä opiskeliaa. Ehkäpä se on jokin pienipalkkainen TYÖ josta ei elanto heru?

    • Kaikissa!!

      Eikä ainakaan kokoomusta. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta.

    • taustapoliisi

      Moi,

      eihän EUroopanunioni ole tullut tänne muuta kuin rahastamaan itselleen, omituisia edustajia haettu Brysselin luentokappeleihin. Maataloudesta jo menetetty lähes omavaraisuus, koska mikään summa ei ole liian suuri, koska mennään keskitettyjen maatalousmenetelmien kautta. (Eurot/Markat).

      Joku osa rahasta siirtyy korruptuneisimmin kuin koskaan, "osaksi" vääriin käsiin. Opiskelijat, nousuhuumassa myös itselleen ottaneiden talouskäsitysten arvomaailmassa.

      Eurooppa kuitenkin arvostaa vanhaa kulttuuria :/ ja rakentaa lisää lasipalatsejaan erikoisesti samaan aikaan. Joku vetää myös iitselleen...

      Joku on puhunut uusavuttomuudesta, paremminkin sotien jälkeisestä uudelleenrakennuksesta, yhteiskunta elää muutoksesta. (B. Clinton puhui uudenlaisesta johtajuudesta, ilmastoaiheet 2006).

      Kaikki muut lisurit vielä niskaan...Kannibalismin, nippusiteiden ja Rovioiden maailma.

      Jouluja odotellessa...

      -MTP

    • köyhääkin köyhempi opiskelija

      siis niinkuin otsikko kertoo.. adressi eduskunnan päättäjille, jotta meille köyhille opiskelijoillekin heruisi jotain valtiolta! kun kaikki rahat menee vaan rikkaitten porhojen paksuun salkkuun!!! mites elät ja kustannat opiskelut kun kaikki menee vuokraan, eikä töitäkään ole kaikille tarjolla, eikä opiskelujen takia aina kerkiä!!! APUA!!!

      • Huiiii

        Mä aloitan addressin, että sut passitettais takas peruskoulun penkille oikein kirjoittamista harjoittelemaan olan takaa.

        Tuut muuten köyhänä pysymään jos et paremmin opi kirjoittamaan :/


      • herätys
        Huiiii kirjoitti:

        Mä aloitan addressin, että sut passitettais takas peruskoulun penkille oikein kirjoittamista harjoittelemaan olan takaa.

        Tuut muuten köyhänä pysymään jos et paremmin opi kirjoittamaan :/

        Ymmärrän kommenttisi jos se kelle vastasit, haaveilisi kirjailijan, lehtitoimittajan tai vastaavan työstä. Käytännön läheisissä ammateissa harvoin tarvitsee osata kirjoittaa täydellisesti.


    • opintotuki

      Opintotuki kokonaisuudessaan koostuu kolmesta tai useammasta palasta. Näitä ovat opintolaina (takaisin maksettava), opintoraha (ei tarvitse maksaa takaisin) ja sitten asumistuki. Eli vuokraa et maksa opintorahasta tai -lainasta vaan tuosta asumislisästä. Olen itse äskettäin valmistunut ja mielestäni opintotuki riittää aivan hyvin, ei sillä juhlita muttei se ole opintotuen tarkoituskaan. Kun vielä ottaa huomioon ettei Suomessa opiskelu pääsääntöisesti maksa mitään niin plussan puolelle tuossa aina jää. Toki sitten jos ajattelee että valtion (lue veronmaksajien) pitäisi veroillaan maksaa opiskelijoiden eläminen kokonaisuudessaan.

      • Kiinnosta

        Meen kortistoon makaa ja juomaan kaljaa aamusta iltaan niinku kaikki muutki.Nii joutuu tekee ku huomaa et se vaan kannattaa noilla liksoilla tulevaisuudessa töistä ei muutenkaa enää makseta mitää vaan ilmanen työvoima kelpaa


      • tarkasti elää...

        Asua voi soluasunnossa jos yksiöt tuntuu kalliilta, ei opiskeluaikana pidä kaiken olla luksusta, oma valinta jos kaikki raha menee asuntoon. Opintolainaa voi ottaa, ei sitä kuitenkaan kaikkea tarvitse ottaa vaan sen verran, että pärjää. Yllättävän paljon voi omien menojen vähän tarkemmalla valvonnalla säästää.

        Tosin tämän ketjun aloittajalla oli jo kaksi tutkintoa takana, voi tietenkin henkisesti olla jo aika vaikeaa "vielä kerran" aloittaa opiskelu, minimoida kuluja jne kun voisi jo tehdä töitäkin.


      • neiti...X

        "Eli vuokraa et maksa opintorahasta tai -lainasta vaan tuosta asumislisästä."
        Asumislisä ei kata koko vuokraa ja jostainhan se loppuvuokra on maksettava. Myös meitä, jotka eivät saa tukea asumiseensa lainkaan, on paljon...


      • riittää
        neiti...X kirjoitti:

        "Eli vuokraa et maksa opintorahasta tai -lainasta vaan tuosta asumislisästä."
        Asumislisä ei kata koko vuokraa ja jostainhan se loppuvuokra on maksettava. Myös meitä, jotka eivät saa tukea asumiseensa lainkaan, on paljon...

        En itsekään saanut mitään tukea asumiseen ja siitä huolimatta opintotuki oli mielestäni riittävä. Kesätöistä saatavasta palkasta voi laittaa säästöön rahaa talvea varten, jollei sitten kesälläkin opiskele. Tutkinnon suorittamisen jälkeen on paremmassa asemassa työmarkkinoilla oli kyse sitten työn saannista tai palkasta. Toinen vaihtoehto on tehdä töitä opiskeluaikana mutta siinä on oltava tarkkana tulorajojen suhteen (ne on helppo laskea) Valinnanvapaus on tuossakin asiassa.


      • Työtön vastoin tahtoaan
        riittää kirjoitti:

        En itsekään saanut mitään tukea asumiseen ja siitä huolimatta opintotuki oli mielestäni riittävä. Kesätöistä saatavasta palkasta voi laittaa säästöön rahaa talvea varten, jollei sitten kesälläkin opiskele. Tutkinnon suorittamisen jälkeen on paremmassa asemassa työmarkkinoilla oli kyse sitten työn saannista tai palkasta. Toinen vaihtoehto on tehdä töitä opiskeluaikana mutta siinä on oltava tarkkana tulorajojen suhteen (ne on helppo laskea) Valinnanvapaus on tuossakin asiassa.

        Tuo olisikin mukava tilanne, mutta valitettavasti kesätöitä
        ei riitä läheskään kaikille opiskelijoille. Nämä opiskelijat
        ovatkin sitten tyhjän päällä kesän, jos ei ole tarjolla
        kesäopintoja tai vanhemmat suostu sponsoroimaan.

        Se sossun luukku alkaa siinä vaiheessa olemaan ainut vaihtoehto,
        jos opistolainakin on jo uponnut opintojen kustannuksiin.
        Onneksi pärjäsin itse ilman lainaa lukuvuoden, niin pystyy
        kesän elämään lainan avulla.


      • neiti...X
        riittää kirjoitti:

        En itsekään saanut mitään tukea asumiseen ja siitä huolimatta opintotuki oli mielestäni riittävä. Kesätöistä saatavasta palkasta voi laittaa säästöön rahaa talvea varten, jollei sitten kesälläkin opiskele. Tutkinnon suorittamisen jälkeen on paremmassa asemassa työmarkkinoilla oli kyse sitten työn saannista tai palkasta. Toinen vaihtoehto on tehdä töitä opiskeluaikana mutta siinä on oltava tarkkana tulorajojen suhteen (ne on helppo laskea) Valinnanvapaus on tuossakin asiassa.

        "Kesätöistä saatavasta palkasta voi laittaa säästöön rahaa talvea varten, jollei sitten kesälläkin opiskele... Toinen vaihtoehto on tehdä töitä opiskeluaikana mutta siinä on oltava tarkkana tulorajojen suhteen (ne on helppo laskea)..."

        Mulla oli osa-aikainen työpaikka, jonka turvin tulin toimeen opiskeluaikana kohtuullisesti ja kesällä minimaalisesti. Sillä tulorajat olisivat pysyneet jonkilaisessa kurissa ja kesällä jäisi jopa hieman aikaa lomailuun.

        Sitten sain entisestä tyopaikasta laittomasta työsuhteen päättämisestä korvauksen (jolla maksoin pois pienen pankkilainan), joka heitti tulorajan yli. Tuumasin vaan, että sitten eletään syksykin samalla kesän minimitasolla, koska tarvitsee vähentää tukikuukausia. Tein keväällä töitä niin paljon kuin tarjottiin ja opiskelin vähemmän ja syksyn opintotuilla oli tarkoitus palauttaa kevään tukia.

        Sitten lähti työpaikka yllättäen alta ja nyt ollaan tilanteessa, jossa opintolaina on ainoa toimeentulo koko loppuvuodeksi. Valtion leipä ei ollutkaan se kuuluisa pitkä ja kapea vaan omalla kohdallani leveähkö ja yllättävän lyhyt. Muuta työtä kyllä etsin koko ajan, toivottavasti nappaa...


    • Ei pitäisi hankkia niin iso...

      Muuta pikku taloon, asu teltassa tai asu veneessä.
      Siinä kolme vaihtoehtoa.

      • Kusma

        On typerää, että tulokset tulevat heinäkuun puolessa välissä ja elokuun alussa alkaa jo koulu.. Tulee kiire hankkia asunto... Tämä nykyinen asunto oli pakko ottaa, sillä muita ei enää löytynyt.. ei ollu mitään vaihtoehtoja... ja jos olet suomalainen niin tiedät että suomen talvi on kylmä.. et parjää minkään veneen alla tai teltassa... ajateleppa omalle kohalles.. kun sulla tuntuu olevan kaikki niin hyvin!

        itse jää vuokran jälkeen käteen 40 euroa... elän hyvin pitkälle poikakaverini tuloilla.. se on pakko.. 2 lainaa nostettu ja kolmatta en nosta.. mutta onneks enää puolivuotta koulua... se on epäreilua että vanhemien tulot vaikuttavat, sillä en saa vanhemmilta rahaa... olen tehnyt opintotuestani valituksen, mutta lakipykälät sanovat miten menetellään.. se ei ole oikein..


    • dfoahdfodif

      Ei. Sehän on kuitenkin vain tuki. Typerää valittaa, että "opintotuki ei riitä elämiseen". TEE ITSE JOTAIN TYÖTÄ! Tai pyydä vanhemmilta taloudellista apua. Et kai tosissasi kuvitellut, että valtio automaattisesti maksaa KOKO elämäsi???? Miksi sen pitäisi? Myös tuollainen "älkää vain äänestäkö kokoomusta" on tosi typerää, hyvää työtä he tekevät.

      • Nimetön

        Suomi on maailman listalla aika korkealla, oppineiden takia, jos tätä tukea ei sais, oltais aika alhaalla ja kyllä minun mielestä sitä pitää nostaa, että suomesta tulisi maa, joka on täynnä ammattitaitoisia! Eikä pelkästään porhot saa tätä kunniaa!


      • kjfk
        Nimetön kirjoitti:

        Suomi on maailman listalla aika korkealla, oppineiden takia, jos tätä tukea ei sais, oltais aika alhaalla ja kyllä minun mielestä sitä pitää nostaa, että suomesta tulisi maa, joka on täynnä ammattitaitoisia! Eikä pelkästään porhot saa tätä kunniaa!

        Ei se tuki riitä mihinkään!!!! Nostaa sitä pitäis!!!!!!


      • ...päässä?

        1. Opiskelijan työ on opiskella. Jos joutuu tekemään koko ajan jotain toista hommaa sivussa myös lukukausien aikana niin aika heikosti opinnot menee.
        2. Ei sitä työtä löydy kaikille.
        3. Osa porukasta kouluttautuu siksi että pääsisi hommiin joita oikeasti voisi tehdä. Kaikki eivät kykena kaikkiin hommiin ihan jo fyysisistä syistä. Mitäs niille pitäisi tehdä? Käskeä töihin hiukka kovempaa?
        4. "Tai pyydä vanhemmilta taloudellista apua" Hmm, et ole tainnut tajuta että opintotuki on nimenomaan sitä varten että opiskelut eivät riippuisi vanhenpien saamista rahoista. Miten ihminen voi edes päästä itselleen ylivoimaisesti parhaimpaan hommaan jos ei ole varaa mennä opiskelemaan sitä varten?
        5."Et kai tosissasi kuvitellut, että valtio automaattisesti maksaa KOKO elämäsi????" Hmm, opiskeluaika ei ole koko elämä. Lopun elämäähän sitä maksetaan veroissa. Mitä sinulla on sitä vastaan, että joku ensin haluaa valtiolta tukea ja sitten maksaa sen takaisin? Ja jos et ole tiennyt, valtiolle ja koko yhteiskunnalle on mitä suurinta hyötyä opintotuesta. Töihin saadaan todellakin ne joita asia kiinnostaa ja jotka niissä hommissa oikeasti parhaita ovat. Jos opintotukea ei olisi, juuri ne suurimmat lahjakkuudet saattaisivat jäädä pois itselleen sopivista hommista. Lisäksi opintotuki luo sitä tasa-arvoa, joka on koko paikan turvallisuuden ja hyvinvoinnin ydin.

        Mielestäni opintotuki on hyvä asia nykyisessä valtiojärjestyksessä. Systeemi kun hieman kusee (toiset saavat enemmän rahaa kun toiset samalla määrällä hommia ja ovat näin hieman "tasa-arvoisempia" kuin muut), pitää systeemiä korjata. Opintotuki on siis paskan systeemin korjaus. Samoin kuin verotus, sosiaalietuudet sun muut.

        "TEE ITSE JOTAIN TYÖTÄ!" Hmm....opiskeluko ei siis ole työtä? Vaikka opiskelija jäisi koko opiskelujen jälkeisen elämänsä ajaksi työttömäksi, olisi opiskelusta hyötyä. Saataisiin taas kerran yksi ainakin sivistyneempi äänestäjä ja kansalainen lisää. Lisäksi valtio jo itsekin katsoo opiskelua hyvinkin työksi. Johan siitä saa 5 vuotta työkokemusta eläkkeitä varten kun ylemmmän korkeakoulututkinnon suorittaa. Ammattikoulun papereista saa 3 vuotta ja amk-tutkinnosta 4 vuotta.

        Nyt on pakko uudestaan ihmetellä uudestaan. "Tai pyydä vanhemmilta taloudellista apua." Missä sinä asut? Kerro minulle, minäkin tulen katsomaan missä päin suomea asiat on niin hyvin, että ensinnäkin jokaikisellä on vanhemmat, ja sitten vielä molemmat ovat töissä ja saavat hommistaan sen verran rahaa että lapsen opiskeluitakin on varaa tukea. Suomesta kun löytyy jo työntekijöitä, jotka saavat jo toimeentulotukea. Mitäs luulet, annetaanko toimeentulotukea noin muuten vain ylimääräisenä? Luuletko että sellaisilla saattaa olla varaa tukea lastensa opiskelua?


      • minä taas
        ...päässä? kirjoitti:

        1. Opiskelijan työ on opiskella. Jos joutuu tekemään koko ajan jotain toista hommaa sivussa myös lukukausien aikana niin aika heikosti opinnot menee.
        2. Ei sitä työtä löydy kaikille.
        3. Osa porukasta kouluttautuu siksi että pääsisi hommiin joita oikeasti voisi tehdä. Kaikki eivät kykena kaikkiin hommiin ihan jo fyysisistä syistä. Mitäs niille pitäisi tehdä? Käskeä töihin hiukka kovempaa?
        4. "Tai pyydä vanhemmilta taloudellista apua" Hmm, et ole tainnut tajuta että opintotuki on nimenomaan sitä varten että opiskelut eivät riippuisi vanhenpien saamista rahoista. Miten ihminen voi edes päästä itselleen ylivoimaisesti parhaimpaan hommaan jos ei ole varaa mennä opiskelemaan sitä varten?
        5."Et kai tosissasi kuvitellut, että valtio automaattisesti maksaa KOKO elämäsi????" Hmm, opiskeluaika ei ole koko elämä. Lopun elämäähän sitä maksetaan veroissa. Mitä sinulla on sitä vastaan, että joku ensin haluaa valtiolta tukea ja sitten maksaa sen takaisin? Ja jos et ole tiennyt, valtiolle ja koko yhteiskunnalle on mitä suurinta hyötyä opintotuesta. Töihin saadaan todellakin ne joita asia kiinnostaa ja jotka niissä hommissa oikeasti parhaita ovat. Jos opintotukea ei olisi, juuri ne suurimmat lahjakkuudet saattaisivat jäädä pois itselleen sopivista hommista. Lisäksi opintotuki luo sitä tasa-arvoa, joka on koko paikan turvallisuuden ja hyvinvoinnin ydin.

        Mielestäni opintotuki on hyvä asia nykyisessä valtiojärjestyksessä. Systeemi kun hieman kusee (toiset saavat enemmän rahaa kun toiset samalla määrällä hommia ja ovat näin hieman "tasa-arvoisempia" kuin muut), pitää systeemiä korjata. Opintotuki on siis paskan systeemin korjaus. Samoin kuin verotus, sosiaalietuudet sun muut.

        "TEE ITSE JOTAIN TYÖTÄ!" Hmm....opiskeluko ei siis ole työtä? Vaikka opiskelija jäisi koko opiskelujen jälkeisen elämänsä ajaksi työttömäksi, olisi opiskelusta hyötyä. Saataisiin taas kerran yksi ainakin sivistyneempi äänestäjä ja kansalainen lisää. Lisäksi valtio jo itsekin katsoo opiskelua hyvinkin työksi. Johan siitä saa 5 vuotta työkokemusta eläkkeitä varten kun ylemmmän korkeakoulututkinnon suorittaa. Ammattikoulun papereista saa 3 vuotta ja amk-tutkinnosta 4 vuotta.

        Nyt on pakko uudestaan ihmetellä uudestaan. "Tai pyydä vanhemmilta taloudellista apua." Missä sinä asut? Kerro minulle, minäkin tulen katsomaan missä päin suomea asiat on niin hyvin, että ensinnäkin jokaikisellä on vanhemmat, ja sitten vielä molemmat ovat töissä ja saavat hommistaan sen verran rahaa että lapsen opiskeluitakin on varaa tukea. Suomesta kun löytyy jo työntekijöitä, jotka saavat jo toimeentulotukea. Mitäs luulet, annetaanko toimeentulotukea noin muuten vain ylimääräisenä? Luuletko että sellaisilla saattaa olla varaa tukea lastensa opiskelua?

        1. Opiskelijan työ on opiskella, mutta ei voida olettaa, että sen vuoksi valtio elättäisi sinut täysin sen aikaa kun opiskelusi kestää. Se on opintoTUKI yhäkin!
        2. Eikä sekään, mikä on tarjolla, kelpaa kaikille.
        3. Tämä on jo aivan eri kysymys. On niitä muitakin vaihtoehtoja kuin työnteko, mutta kuten sanottua, ei opintoTUEN tarvitse kattaa koko opiskeluajan kaikkia kuluja.
        4. Minäkin niin mielelläni tulisin jo toimeen omillani, mutta kun en vaan vielä voi. Vanhemmiltani saan jonkin verran taloudellista tukea ja hyväksyn asian.
        5. Anteeksi kehno ilmaisuni, tarkoitin "koko elämällä" kaikkia senhetkisiä kuluja.

        Asun pääkaupungissa. Vanhempani ovat tällä hetkellä työttömiä. En saa opintotukea. Kiitos kysymästä, pärjään ihan hyvin, sillä olen säästänyt lapsesta lähtien viikkorahaa ja olin kesätöissä muutamana kesänä ja vanhempani maksavat osan laskuista.
        En oikeastaan käsitä, miten jotkut kehtaavat olla niin törkeitä, että kiskovat kuukausittain jopa kolmenumeroista summaa tavallaan ilmaiseksi, ja valittavat sitten sen pienuudesta.

        Kuten joku mainitsikin, opintolaina on ilmeisesti hyvä ratkaisu, jonka saa maksettua takaisin sitten, kun pääsee kiinni työelämään.


      • neiti...X
        minä taas kirjoitti:

        1. Opiskelijan työ on opiskella, mutta ei voida olettaa, että sen vuoksi valtio elättäisi sinut täysin sen aikaa kun opiskelusi kestää. Se on opintoTUKI yhäkin!
        2. Eikä sekään, mikä on tarjolla, kelpaa kaikille.
        3. Tämä on jo aivan eri kysymys. On niitä muitakin vaihtoehtoja kuin työnteko, mutta kuten sanottua, ei opintoTUEN tarvitse kattaa koko opiskeluajan kaikkia kuluja.
        4. Minäkin niin mielelläni tulisin jo toimeen omillani, mutta kun en vaan vielä voi. Vanhemmiltani saan jonkin verran taloudellista tukea ja hyväksyn asian.
        5. Anteeksi kehno ilmaisuni, tarkoitin "koko elämällä" kaikkia senhetkisiä kuluja.

        Asun pääkaupungissa. Vanhempani ovat tällä hetkellä työttömiä. En saa opintotukea. Kiitos kysymästä, pärjään ihan hyvin, sillä olen säästänyt lapsesta lähtien viikkorahaa ja olin kesätöissä muutamana kesänä ja vanhempani maksavat osan laskuista.
        En oikeastaan käsitä, miten jotkut kehtaavat olla niin törkeitä, että kiskovat kuukausittain jopa kolmenumeroista summaa tavallaan ilmaiseksi, ja valittavat sitten sen pienuudesta.

        Kuten joku mainitsikin, opintolaina on ilmeisesti hyvä ratkaisu, jonka saa maksettua takaisin sitten, kun pääsee kiinni työelämään.

        "Opiskelijan työ on opiskella, mutta ei voida olettaa, että sen vuoksi valtio elättäisi sinut täysin sen aikaa kun opiskelusi kestää. Se on opintoTUKI yhäkin!"

        Kelan sivuilta: "Opintotuen tarkoituksena on turvata opiskeluaikaisen toimeentulon rahoitus siltä osin kuin rahoitusta ei katsota vanhempien velvollisuudeksi tai toimeentuloa ei ole muulla tavoin turvattu."
        Eli jos ei ole työtä saanut, opintotuen tulisi "turvata toimeentulo", joka musta tarkoittaa sitä, että saa katon päänsä päälle ja ruokaa syödäkseen.


      • Napsukka

        On pakko kommentoida. Opiskelijan työ ON opiskelu, eli opiskellessa on ideaalia keskittyä kokopäiväisesti opiskeluun, eikä tehdä niitä töitä opiskelun ohella, mutta joillekkin se vaan on pakko mennä töihin. He onnelliset... mäkin menisin mieluusti opiskelujen ohella töihin, mutta kuka ottaa opiskelijaa töihin ku ei ole mitään ammattia takana? Mulle ainakin on käyny niin ettei töitä ole tarjolla, sanovat että heille on ylitarjontaa ammattilaisistakin niin eiväthän ne mitään opsikelijaa sinne ota.

        Opiskelu tarkoittaa että käytetään päivässä n.6-10 tuntia tunneilla/luennoilla olemiseen ja tehdään sen jälkeen kotiläksyt eli luetaan kirjoja ja tehdään raportteja ja harjoitustöitä. Jos näihin aikoo panostaa oikeasti ja kunnolla, vie se opiskelijalta paljon myös vapaa-ajasta. Mene siinä sitten töihin.... joskus olis nukuttavakin ja kavereitakin olis kiva nähä. ELämä on valintoja ja mä oon valinnu kituuttamisen opintotuella ja toivon pääseväni valmistuttuani oikeisiin töihin. Olen ymmärtäny että insinöörinpalkalla tulee hyvintoimeen nainenkin.....


      • *Sylvi
        minä taas kirjoitti:

        1. Opiskelijan työ on opiskella, mutta ei voida olettaa, että sen vuoksi valtio elättäisi sinut täysin sen aikaa kun opiskelusi kestää. Se on opintoTUKI yhäkin!
        2. Eikä sekään, mikä on tarjolla, kelpaa kaikille.
        3. Tämä on jo aivan eri kysymys. On niitä muitakin vaihtoehtoja kuin työnteko, mutta kuten sanottua, ei opintoTUEN tarvitse kattaa koko opiskeluajan kaikkia kuluja.
        4. Minäkin niin mielelläni tulisin jo toimeen omillani, mutta kun en vaan vielä voi. Vanhemmiltani saan jonkin verran taloudellista tukea ja hyväksyn asian.
        5. Anteeksi kehno ilmaisuni, tarkoitin "koko elämällä" kaikkia senhetkisiä kuluja.

        Asun pääkaupungissa. Vanhempani ovat tällä hetkellä työttömiä. En saa opintotukea. Kiitos kysymästä, pärjään ihan hyvin, sillä olen säästänyt lapsesta lähtien viikkorahaa ja olin kesätöissä muutamana kesänä ja vanhempani maksavat osan laskuista.
        En oikeastaan käsitä, miten jotkut kehtaavat olla niin törkeitä, että kiskovat kuukausittain jopa kolmenumeroista summaa tavallaan ilmaiseksi, ja valittavat sitten sen pienuudesta.

        Kuten joku mainitsikin, opintolaina on ilmeisesti hyvä ratkaisu, jonka saa maksettua takaisin sitten, kun pääsee kiinni työelämään.

        1. Opiskelijan työ on opiskella, kouluttaa itsestään yhteiskunnalle hyödyllinen jäsen. Siksi oletan että yhteiskunta avustaa minua opiskeluvaiheessani. Se ei kestä kuin muutaman vuoden ja lopun elämääni maksan veroja suuresta palkastani.

        2.Kun en vielä ole ammattilainen vaan opiskelija, en kelpaa yrityksiin töihin kun työvoimatoimistossa on rivissä rautaisia ammattilaisia.

        3.Opintotuki, asumistuki ja opintolaina ovat ne josta tavallinen opiskelija saa toimeentulonsa. Ei ole mitään muuta vaihtoehtoa.

        4.Taidat olla kovin nuori kun pystyt vanhemmiltasi ruinaamaan rahaa, tai sitten vanhemmiltasi vaan irtoo helpommin rahaa aikuiselle lapselleen. Minun mielestäni se että muutin yksin asumaan vuokra-asuntooni tarkoittaa sitä, että minun tulee tulla toimeen kaikinpuolin omillani. Vanhempien elatusvastuu loppuu kun lapsi täyttää 18vuotta ja sen jälkeen tulee jo ymmärtää rahan arvo itsekkin ja osata käyttää rahojaam oikein. Mä en todellakaan mene vanhemmiltani ruinaamaa rahaa, sillä he ovat osuutensa mun pärjäämiseksi jo tehneet. Sitä paitsi kaikilla ei ole vanhempia joilta kinuta sitä rahaa, tai vanhemmilla ei välttämättä ole itselläkään irroittaa rahaa aikuisten lastensa elättämiseen.

        5. Kyllä. Mä oletan että saisin tarpeeksi rahaa jotta selviän opiskeluaikani kohtuullisesti. Hintataso nousee kokoajan niin vuokrissa kuin ruuankin suhteen. Opinto-tuli sen sijaan on pysynyt pitkään samana. Moni opiskelija elää köyhyysrajan alapuolella.


      • esko_86
        minä taas kirjoitti:

        1. Opiskelijan työ on opiskella, mutta ei voida olettaa, että sen vuoksi valtio elättäisi sinut täysin sen aikaa kun opiskelusi kestää. Se on opintoTUKI yhäkin!
        2. Eikä sekään, mikä on tarjolla, kelpaa kaikille.
        3. Tämä on jo aivan eri kysymys. On niitä muitakin vaihtoehtoja kuin työnteko, mutta kuten sanottua, ei opintoTUEN tarvitse kattaa koko opiskeluajan kaikkia kuluja.
        4. Minäkin niin mielelläni tulisin jo toimeen omillani, mutta kun en vaan vielä voi. Vanhemmiltani saan jonkin verran taloudellista tukea ja hyväksyn asian.
        5. Anteeksi kehno ilmaisuni, tarkoitin "koko elämällä" kaikkia senhetkisiä kuluja.

        Asun pääkaupungissa. Vanhempani ovat tällä hetkellä työttömiä. En saa opintotukea. Kiitos kysymästä, pärjään ihan hyvin, sillä olen säästänyt lapsesta lähtien viikkorahaa ja olin kesätöissä muutamana kesänä ja vanhempani maksavat osan laskuista.
        En oikeastaan käsitä, miten jotkut kehtaavat olla niin törkeitä, että kiskovat kuukausittain jopa kolmenumeroista summaa tavallaan ilmaiseksi, ja valittavat sitten sen pienuudesta.

        Kuten joku mainitsikin, opintolaina on ilmeisesti hyvä ratkaisu, jonka saa maksettua takaisin sitten, kun pääsee kiinni työelämään.

        Minä sain lapsena viikkorahaa n. 15mk ja myöhemmin kuukaudessa n. 35e. Ei kyllä tullut mieleenkään ruveta siitä säästämään tulevia opiskeluja ja/tai asumismenoja varten...


    • Ottakaa nyt jo itteenne nis...

      Minun on kyllä pakko sanoa: on totta, että opintotuki on pieni on totta, että työttömät saavat enemmän on totta että opintotukea ei ole nostettu pitkää aikaan. Olen itse opiskelijana ja minustakin tuntuu sille että rahat eivät riitä koskaan. Siksi olen töissä samaan aikaan ja minusta on tyhmää että ihmiset valittavat siitä että pitää nostaa lainaa NO MENKÄÄ TÖIHIN!!! Jokaiselle löytyy töitä (ei ehkä mitään helppoa mutta työ kuitenkin) OPETELKAA jo nuorena tekemään työtä ja käyttämään rahaa oikein niin siitä on hyöty tulevaisuudessa ÄLKÄÄKÄ olko luopiota ja löhötkö siellä kotona tai jos olette niin älkää valittako se on teidä oma valinta. Ihminen osaa päättä omista asioistaan itse (yleensä--> HARVOIN:D)Ja mitä vielä rahan tarpeesiin tulee niin JUOKAA VÄHEMMÄN SITÄ VIINA ja lopettakaa tupakan poltto niin rahaa säästyy.

      • retu666

        Opiskelen 4:ttä vuotta ammattikorkeassa ja täytyy sanoa että menisin töihin opintojen ohessa jos niitä vaan löytyy..opiskelen kuitenkin niin pienellä paikkakunnalla ettei töitä löydy ja toiseksi meillä oppikirjat maksavat jopa 80 € ja siittä ylöspäin, niin että siinä miettiminen miten opintotuet riittää, niillä ei todellakaan lähdetä joka viikko baariin, hyvä jos kerran kuussa ;(


      • Nimetön

        On ihan kamalaa tehdä töitä koulun ohella, minä mm. tein työt koulun jälkeen ja aikaa ei koskaan jäänyt tenttien lukemiseen. Se tietysti näkyy numeroissa ja kuinka sitä aina nukkui tunneilla, eikä ne vitamiinitkaa auta, jos tekee ensin kahdeksan tuntisen koulu päivän, jolloin pitää olla skarppina ja sen jälkeen lähet siivoomaan jotain likasia rappukäytäviä toiset kaheksan tuntia! Ei voi muuta sanoa kuin että onnex oon jo valmistunut. Ja mitä kamalaa siinä olis jos sais vähän enemmän rahaa? Mulle kyllä kelpaa


      • neiti...X

        "Siksi olen töissä samaan aikaan ja minusta on tyhmää että ihmiset valittavat siitä että pitää nostaa lainaa..."
        Itselleni ei tulisi mieleenkään valittaa, että opintolainan nostomahdollisuudesta. Itse saan sillä ainakin asumiskuluni maksettua. Suurin omgelma onkin juuri, etten saa tukea asumiseen, joten nostan siksi lainaa.

        "NO MENKÄÄ TÖIHIN!!! Jokaiselle löytyy töitä (ei ehkä mitään helppoa mutta työ kuitenkin) OPETELKAA jo nuorena tekemään työtä ja käyttämään rahaa oikein niin siitä on hyöty tulevaisuudessa ÄLKÄÄKÄ olko luopiota ja löhötkö siellä kotona tai jos olette niin älkää valittako se on teidä oma valinta."
        Itsekin pärjäsin kohtalaisen hyvin, kun olin työssä opintojen ohessa (tosin opinnot kyllä kärsivät melkoisesti), mutta nyt kun lähti työpaikka alta (ei todellakaan oma valinta) niin ollaan aika tyhjän päällä. Työhakemuksia kyllä oon kirjoittelemassa, mutta toisen vastaavan paikan (= työajat, jotka sopivat yhteen opintojen kanssa ja josta maksetaan sen verran tuntipalkkaa, että se vielä kannattaa eikä mene kaikki vuorokauden tunnit ruokarahojen keruun) löytäminen ja varsinkin siihen valituksi tuleminen, on hankalaa. Työnantajia on tähän mennessä kertynyt jo 8 (työpaikkoja jo ainakin 17), joista 6:sta työkokemusta yli puoli vuotta. Eli on opeteltu työtä tekemään!

        "Ja mitä vielä rahan tarpeesiin tulee niin JUOKAA VÄHEMMÄN SITÄ VIINA ja lopettakaa tupakan poltto niin rahaa säästyy."
        Näillä tuloillako olis vielä varaa juoda ja jopa polttaa? Heh... Ruokaankaan ei ole rahaa. Vanhempien kanssa kävin vappuna Virossa ja maksatin niillä laatikollisen %-juomaa. Vielä on puolet jäljellä.


      • joku vain.

        olen opiskelija, joka ei juo eikä polta. menisin töihin jos ottaisivat. asun ilmaisessa asuntolassa jossa ei saa olla viikonloppuja ja lomia. se pieni opintotukeni mitä saan (n.125 euroa) ei riitä sillä kuussa pelkästään matkat (opiskelijaalennuksella) maksavat 100 euroa. ja sitten pitäisi vielä maksaa kirjat ja ruuat. vanhempani auttavat siinä että maksavat laskuni (esim.puhelinlasku) elän niin pihisti eikä rahat siltikään riitä. olen lopettanut maidon juonnin, enkä syö tonnikalaa (sekin n. 70 senttiä purkki) onneksi koulussa saa ilmasen ruuan, muttei silläkään koko päivää pärjää. pääasiassa syön pelkkää makaroonia, siihenkään en aina raski laittaa ketsuppia.enkä haluaisi ottaa opintolainaa. entä jos ei olekkaan töitä "isona"? millä sen sitten maksan? opintotukia pitäisi kyllä nostaa, suomi muka hyvinvointivaltio ja silti opiskelijat elävät köyhyysrajan alapuolella. niin ja vaatteetkin ostan kirpputorilta jos tarvin vaatteita.


    • -Janna-

      Se on Opintotuki, ei Opintopalkka. Lainaa saa, töitä voi tehdä ja jättää kaikki turhuudet ostamatta.

      Itse opiskelijavaihdossa olleena voin sanoa, että joskus jopa hävetti myöntää ulkomaalaisille, että valtio tukee suomalaisten opintoja. Me päästään niin helpolla esim. kanadalaisiin verrattuna joilla on älyttömät lukukausimaksut vuosittain!

      Toki tuki ei ole ihan ajan tasalla, mutta kyllä sillä pärjää.

      • jyvät erottuu akanoista

        Opintotuki on nimenomaan tuki, eikä olekaan tarkoitus, että valtio elättää opiskelijan kokonaan. Opiskelijoille on toimeentulon turvaksi tarjolla työmahdollisuuksia runsaasti mutta minkäs teet jos ei työt kelpaa. Itse olen opiskellut maisteriksi 4 1/2 vuodessa (ilman opintolainaa) rahoittamalla opintoni töitä tekemällä (kaupan kassalla, postin lajittelussa, keikkahommissa toimistoissa...). Se on varmaan niin, että tässkäkin hommassa jyvät erottuu akanoista. Fiksut pärjää aina!


      • neiti...X
        jyvät erottuu akanoista kirjoitti:

        Opintotuki on nimenomaan tuki, eikä olekaan tarkoitus, että valtio elättää opiskelijan kokonaan. Opiskelijoille on toimeentulon turvaksi tarjolla työmahdollisuuksia runsaasti mutta minkäs teet jos ei työt kelpaa. Itse olen opiskellut maisteriksi 4 1/2 vuodessa (ilman opintolainaa) rahoittamalla opintoni töitä tekemällä (kaupan kassalla, postin lajittelussa, keikkahommissa toimistoissa...). Se on varmaan niin, että tässkäkin hommassa jyvät erottuu akanoista. Fiksut pärjää aina!

        "Se on varmaan niin, että tässkäkin hommassa jyvät erottuu akanoista. Fiksut pärjää aina!"
        Fiksuudesta ehkä onkin kiinni, kuka pääsee töihin, mutta mun kokemuksen mukaan tyhmät ja/tai nöyrät on ne, jotka saa pitää työnsä. Kun kerrankin käy tiedustelemassa (täysin asiallisesti ja syyttelemättä) palkanmaksun puutteista (maksamattomat korotukset, lisät tms.) niin jo on hankala ja vaikka mitä ja sen jälkeen ei töihin tarvikaan enää mennä.

        nimim. jo kahdet potkut saaneena


      • ---->

        juu, tosiaan... töitä VOI tehdä! olispa se noin helppoa, kuin sait sen kuulostamaan! itse olin lähes neljä vuotta AKTIIVINEN työnhakija, kunnes VIIMEIN löytyi. Enkä todellakaan etsinyt vain oman alani töitä, vaan IHAN MITÄ VAAN. Olen täysin tavallinen suomalainen 35-vuotias mies, raitis, rehellinen, ahkera jne, mutta nämä urpot ja mervit henkilöstöpäälliköt näköjään palkkaa mieluummin kauniita ja rohkeita ja nuoria alle 25-vuotiaita tyhjäpäitä.


      • ice ice
        jyvät erottuu akanoista kirjoitti:

        Opintotuki on nimenomaan tuki, eikä olekaan tarkoitus, että valtio elättää opiskelijan kokonaan. Opiskelijoille on toimeentulon turvaksi tarjolla työmahdollisuuksia runsaasti mutta minkäs teet jos ei työt kelpaa. Itse olen opiskellut maisteriksi 4 1/2 vuodessa (ilman opintolainaa) rahoittamalla opintoni töitä tekemällä (kaupan kassalla, postin lajittelussa, keikkahommissa toimistoissa...). Se on varmaan niin, että tässkäkin hommassa jyvät erottuu akanoista. Fiksut pärjää aina!

        Olet oikeassa, kyseessä on tuki eli töitä on pakko tehdä koulun ohessa! Mutta tästä päästään toiseen asiaan...eli miten hyvin pystyt hallitsemaan työnteon niin, ettei siitä ole haittaa koulunkäynnille?? Koska opiskelijan päätarkoitus on OPISKELLA. Viittaan myöskin siihen, kun opiskeluajan tulorajoja halutaan nostaa. Mielestäni se tosiaan asettaa opiskelijat eriarvoiseen asemaan. Ei ole väärin jos haluaa panostaa koulun käyntiin ja tulorajojen nostohan suorastaan kannustaa tekemään töitä mahdollisimman paljon opiskelun ohessa! Jos jotain voi nostaa niin tuettomien kuukausien tulorajoja kylläkin.
        Itse aloitan opiskelun ensi viikolla ja kyllä se opiskelijan talous pikkaisen järkytti minuakin ensi alkuun...olen kuitenkin tehnyt töitä sijaisena koko kesän ja sitä ennen olin työttömänä eli työttömänäkin tienaa enemmän. Luultavasti jatkan työtäni tukihenkilönä, mutta tienaan todella vähän tuen lisäksi. Eli pakko kärvistellä.


      • zZz...

        Näinhän se on nimetty: opintotuki. Mutta, lainaa ei todellakaan kaikki saa (yksikin maksuhäiriömerkintä), töitä ei kaikki löydä/kaikille riitä paikkakunnalla ja mainitsemiisi "turhuuksiin" (mitä ne sitten onkaan) ei kyseinen tuki riittäisikään, koska se (asumislisänkin kanssa) hupenee yleensä kokonaisuudessaan jo vuokraan. Hyvässä tapauksessa opintomateriaaliin ja ruokaan voi jäädä 50-80 euroa kuukaudessa jos valitsee kuukausibussikortin sijaan vaikkapa polkupyörän.

        Eli oli nyt nimike mikä hyvänsä, opiskelijatkin ovat täysivaltaisia kansalaisia, joiden laskennallinen minimitoimeentulo olisi taattava. Joten tasapuolisuuden nimissä opintolainoihin valtion takaus kaikille opiskelijoille maksuhäiriömerkinnöistä huolimatta? Taikka sitten tasapuolisuuden nimissä kaikilta opintotuet ja -lainat pois ja kaikille kunnan tai valtion töitä, jolla opiskelut ja eläminen rahoitetaan?


      • nostamisesta.
        ice ice kirjoitti:

        Olet oikeassa, kyseessä on tuki eli töitä on pakko tehdä koulun ohessa! Mutta tästä päästään toiseen asiaan...eli miten hyvin pystyt hallitsemaan työnteon niin, ettei siitä ole haittaa koulunkäynnille?? Koska opiskelijan päätarkoitus on OPISKELLA. Viittaan myöskin siihen, kun opiskeluajan tulorajoja halutaan nostaa. Mielestäni se tosiaan asettaa opiskelijat eriarvoiseen asemaan. Ei ole väärin jos haluaa panostaa koulun käyntiin ja tulorajojen nostohan suorastaan kannustaa tekemään töitä mahdollisimman paljon opiskelun ohessa! Jos jotain voi nostaa niin tuettomien kuukausien tulorajoja kylläkin.
        Itse aloitan opiskelun ensi viikolla ja kyllä se opiskelijan talous pikkaisen järkytti minuakin ensi alkuun...olen kuitenkin tehnyt töitä sijaisena koko kesän ja sitä ennen olin työttömänä eli työttömänäkin tienaa enemmän. Luultavasti jatkan työtäni tukihenkilönä, mutta tienaan todella vähän tuen lisäksi. Eli pakko kärvistellä.

        Ei se laita eriasemaan opiskelijoita. Onko se eriasemaan laittamista, jos toiset tekee enemmän töitä kuin toiset? Eikö se ole näitä valintakysymyksiä?
        Jos joku haluaa laittaa työnteon opiskelun edelle paremman elintason vuoksi, niin eiköhän se ole sitten ihan sen opiskelijan oma vika?
        Ei kukaan pakota tekemään työtä tulorajan nostamisen vuoksi enempää kuin ennen.
        Tuossa kyllä taitaa enemmän olla kateutta niitä kohtaan, jotka voivat/haluaa yhdistää hyvin työn ja opiskelun? Tai ylipäätänsä niitä kohtaan jotka töitä tekee.
        Itse kun taanoin opiskelin, niin tietysti oli kateellisia luokassani, kun ostin esim. vaatteita. Tein töitä, he eivät. Eli se siitä.


      • ice ice
        nostamisesta. kirjoitti:

        Ei se laita eriasemaan opiskelijoita. Onko se eriasemaan laittamista, jos toiset tekee enemmän töitä kuin toiset? Eikö se ole näitä valintakysymyksiä?
        Jos joku haluaa laittaa työnteon opiskelun edelle paremman elintason vuoksi, niin eiköhän se ole sitten ihan sen opiskelijan oma vika?
        Ei kukaan pakota tekemään työtä tulorajan nostamisen vuoksi enempää kuin ennen.
        Tuossa kyllä taitaa enemmän olla kateutta niitä kohtaan, jotka voivat/haluaa yhdistää hyvin työn ja opiskelun? Tai ylipäätänsä niitä kohtaan jotka töitä tekee.
        Itse kun taanoin opiskelin, niin tietysti oli kateellisia luokassani, kun ostin esim. vaatteita. Tein töitä, he eivät. Eli se siitä.

        ei ollut millään muotoa kateutta, hieno juttu jos pystyy HYVIN yhdistämään koulun ja työn! itsekin meinaan tehdä töitä koulun ohessa, mutta tarkoitin vain sitä, että toisaalta siinä on ristiriita, koska jos olet opiskelija niin silloinhan se pääasia pitäisi olla opiskelu eikä työnteko! kyllä itekin tekisin mielummin töitä, että rahaa tulisi enemmän, mutta pakko saada ammatti, kun alkaa kyrsiin, kun palkasta vähennetään kouluttamattomuuden takia!


    • pygmi.

      Itse olen menossa syksyllä vuoden mittaiselta sairaslomalta (masennus,paniikkihäiriö) takaisin lukioon, joka olisi nyt tarkoitus suorittaa loppuun. En ole vielä ns. pahasti myöhässä tutkinnon kanssa, alkava vuosi on neljäs.
      Asun myös yksin ja itse en saa opintotuellani maksettua edes vuokraa, kun taas ollessani sairaslomalla rahaa jäi jopa elämiseen. Tilanteeni on jo ennen opiskelun alkua ajamassa minua takaisin suohon, jos en ole vielä päässyt kunnolla ylöskään. Koulu olisi oman itseni ja jatkon kannalta käytävä loppuun, mutta näillä näkyminen se ei ole edes taloudellisesti mahdollista.
      On käynyt mielessä jäädä vain kotiin, työkyvyistä ni ei nimittäin ole mitään takeita ja samalla selviäisivit rahaongelmat.
      Rakenna tässä nyt sitten itsellesi tulevaisuutta ja koulutuspohjaa.

      • neiti...X

        "...en saa opintotuellani maksettua edes vuokraa, kun taas ollessani sairaslomalla rahaa jäi jopa elämiseen. Tilanteeni on jo ennen opiskelun alkua ajamassa minua takaisin suohon, jos en ole vielä päässyt kunnolla ylöskään."
        Tuon on kovin valitettavaa. Jos jokin saa masentumaan entisestään niin jokapäiväinen selviytymistaistelu.

        "Koulu olisi oman itseni ja jatkon kannalta käytävä loppuun, mutta näillä näkyminen se ei ole edes taloudellisesti mahdollista."
        Kyllä se lukio kannattaa kuitenkin suorittaa, kun voit sitten joskus myöhemmin, kun voit paremmin, hakea opiskelemaan melkein mitä vaan.

        Oletko hakenut sossusta tukea? Muistathan myös heti yo-lakin saamisen jälkeen käydä ilmoittautumassa työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi...


      • esko_86

        Lähden myös puolen vuoden sairasloman jälkeen opiskelemaan ja suorastaan hypin riemusta tulojen nousun vuoksi. Sairaspäiväraha 15,20e/pvä miinus verot (n.300e/kk) muuttuu kuukausittaiseksi opinto- ja asumistueksi (n.440e/kk). Kun on selvinnyt vuokran ja laskujen maksamisesta vähemmälläkin, niin tuo summa on luksusta!


      • neiti...X
        esko_86 kirjoitti:

        Lähden myös puolen vuoden sairasloman jälkeen opiskelemaan ja suorastaan hypin riemusta tulojen nousun vuoksi. Sairaspäiväraha 15,20e/pvä miinus verot (n.300e/kk) muuttuu kuukausittaiseksi opinto- ja asumistueksi (n.440e/kk). Kun on selvinnyt vuokran ja laskujen maksamisesta vähemmälläkin, niin tuo summa on luksusta!

        Etkö saanut/hakenut yleistä asumistukea?


    • lissu

      Itsekkin haluaisin opiskella toista ammattia. Olen puuseppä ja kun sain täydet opintoetuudet---> hirvee pieni!!
      Työmarkkinoilla hyvällä tuurilla JO päivässä saa sen mitä opiskelijat saa (N.220€/kk) kuukaudessa, aivan älytöntä. Siitä sitten maksetaan kaikki kustannukset dösäkortista kirjoihin. Mutta miten hygenia puoli hoidetaan kun sossustakaa ei paljoo heru. Katotaan tulon tulon perään ja kaikki maksaa, esim jos haluan käydä punttisalilla/ uimassa----> maksaa vaikka olisikin alennuksia..

      • tulee toimeen

        Aina tulee toimeen jotenkin,kun on pakko.
        Ei muuten ole pakko mennä ryöväyshintaisille kuntosaleille, voi liikkua ulkonakin tai käyttää mahdollisesti koulun kuntosalia,jos sellainen on..
        On tää kyllä silti törkeetä,että pakotetaan ottamaan kallis laina, josta ainoastaan valtion rahanahneet paskiaiset hyötyy. Tavallinen tallaaja saattaa jäädä työttömäksi ja joutua velkakierteeseen,kun ei saakkaan työpaikkaa kun on valmistunut.
        Ja kuka siitä hyötyy, valtio tietenkin,kun saa kalliit lisämaksut ulosottokuluista!
        Luulis että opiskeluun haluttais panostaa kunnolla, nuorissa on kuitenkin tulevaisuus.
        Entäpä jos kukaan ei opiskelisi, mihin tämä maailma menisi, ajatelkaapa sitä, 'arvon' päättäjät!


      • ....

        opiskelin vuonna 2001-2003 en saanut opintotukea edes sen vertaa että olisin vuokrani maksanut, vuokra oli 300 egee 30 neliön yksiöstä...
        vaikeeta siinä opiskella kun ei saa edes kämppäänsä maksettua!
        mutta onneksi oli jo toinen ammatti luettuna että ei tarvinnut sinne kouluun jäädä


    • Mari_

      Mut miettikää tosiaan, miten halpaa opiskelu Suomessa on ja siihen saa lisäksi tukiakin. Itsellä opiskelut loppusuoralla ja FM LL jää käteen. Ei oo tarvinnu ottaa lainoja, ku oon ollu sen verran töissä, kun vaan on pystynyt. Opintoraha loppuu mulla pian, mutta loppuopiskeluajan elän palkkatuloilla ja säästöillä. Miettikää paljon esim. lääkärin tutkinnosta ulkomailla olisi saanut maksaa. Suomi on yksi maailman parhaimmista maista opiskella ja vaikka opintotuki on pieni niin ei sitä ole tarkoitettukaan kattamaan kaikkia opiskelun kustannuksia samoin kuin lapsilisäkään ei kata kaikkia lapsista aiheutuvia kuluja. Mieluummin verotusta tulisi keventää kuin tukia lisätä.

      Vielä aloittajalle: Lähde ihmeessä opiskelemaan, rahoituksen pystyt järjestämään joko töitä tekemällä tai lainalla. Lainakaan ei ole huono vaihtoehto, jos opiskelet sellaista alaa, josta saat hyvällä todennäköisyydellä töitä.

      • opiskellut 3 tutkintoa

        Aina löytyy valittamista, asiat on kuitenkin Suomessa todella hyvin. Miettikää, monessako maailman maasa itse opiskelu on ilmaista, saa kouluruuan/edullisen opiskelijalounaan ja monessa opistossa vielä majoituksenkin.

        Opintotuki ei ole tarkoitettukkaan kattamaan kaikkia menoja, mutta auttaa kummasti opiskelun edistymisessä. Korkeakouluopiskelija maksaa kirjoista, kenties tenttipaperista ja joistakin labrakursseista, lisäksi nimellinen ilmoittautumismaksu. Edulliset YTHS palvelut ja alennukset junissa, busseissa jne.

        Monet muissa maissa asuvat ysväväni eivät voi opiskella koska se on oikeasti niin kallista, eikä yhteiskunta tue heitä. Joten suhteellisuudentajua!

        Opiskeluun kannattaa suhtautua panoksena tulevaisuuteen, jolla voi parantaa asemiaan työmarkkinoilla. Isommista kaupungeista monesti löytyy osapäivä/ilta/vkonlopputöitä ja lisäksi on opintolaina jos töitä ei löydy.

        Työnsaanti ei ole kellään varmaa nykyaikana, mutta varmasti sillä jolla on se koulun tutkintotodistus, on ainakin paremmat lähtökohdat työllistyä.


      • niin?

        Eihän se halpaa ole. Aivan maailman korkeinta hintatasoa surkeilla tuloksilla. Mutta kun valtio maksaa, eihän jää kuin mutruttelu omasta pienestä osuudesta eli siitä omasta elämisestä. Ei siinä kyllä kehumista ole, vähän liksaa lisää vaikka juuri opintotukeen. Tulisi joskus jotain valmistakin, eikä aina vain ikuisia opiskelijoita.


      • ilpo

        Näyttää olevan hakusessa, alkuperäinen kirjoittajahan nimenomaan valittaa ettei saa töitä tutkinnon jälkeen, rupea siinä sitten opiskelemaan uutta...


    • nämä

      nykyajan opiskelija ruikuttajat! Itse kävin 90-luvulla koulua, elin lainalla ja kävin viikonloppuna töissä (siivosin sairaalassa orja palkalla). Nykyään esim. McDonald´sissakin saa jo 10e/h ja työtunnit/vuorot näpsäkästi valita ja onhan noita muitakin aloja!
      Asennetta voisi jo muuttaa.
      Aivan pöyristyttävää edes vaatia, että yhteiskunta kustantaisi opiskelijoitten elämän! Ennen sitä pelkillä lainoilla elettiin ja sivuansioilla työtä tekemällä! Aina tuota opintotukijärjestelmää ei ole edes ollut!

      • Opiskellut

        Olen samaa mieltä kanssasi,että asenteen tulisi muuttua!Töitä saa,erityisesti pääkaupunkiseudulla ja yleisesti opiskelijakaupungeissa kun vaan viitsii tehdä!Olin itse koko opiskeluajan osa-aikatöissä(siivous,kassatyöt,lähetti..jne ja lisäksi laina) ja mielestäni ihan puppua nykyinen väite siitä,että työssäkäynti viivästyttää valmistumista juuri mainitsemistasi syistä(osa-aikatyöt,vuorot jne..)Ei siellä töissä tarvitse jokailta olla,parista illasta tai pelkästä viikonlopusta äkkiä kertyy muutama satanen kuussa lisää jolla pärjää aivan hyvin,eikä tarvitse myöskään maksaa silloin opintotukia takaisin.
        Kun täällä ihmisten ei vaan tarttis saada mullekaikkihetinyt...Myöhemminkin ehtii saada..


      • Öövini

        notta hinnat on noussu nuista ajoista?


      • neiti...X

        Opintorahan nykyinen ostovoima on enää 80% 90-luvun opintorahasta. Myös opintolainoissa korot alkoivat sillon juosta vasta valmistumisen jälkeen eikä heti lainannostohetkestä, kuten nyt, jolloin lainaa kasvaa jatkuvasti korkoa korolle. Tuo on tosin vastassa vasta valmistumiessa, mutta täyden opintolainan nostavalle jo opiskeluaikana maksettavaksi erääntyvä 1%:n korkokin kertyy lopulta melko suureksi tuloihin nähden.

        Itse joudun tienaamaan itse myös sen osan opintotukea (=asumislisä/-tuki), jonka perusopiskelija (=lapseton yksinasuja) saa ilmaiseksi, joten opintoja haittaaviakin työvuoroja/-aikoja tulee vastaan. Ja yhdestäkään työpaikasta en ole vielä 10€/h saanut.

        Kaikki ei sentään ole muuttunut 90-luvulta, pärjäämiskeinot ovat samat: laina ja työnteko.


      • Lopettakaa valitus!
        neiti...X kirjoitti:

        Opintorahan nykyinen ostovoima on enää 80% 90-luvun opintorahasta. Myös opintolainoissa korot alkoivat sillon juosta vasta valmistumisen jälkeen eikä heti lainannostohetkestä, kuten nyt, jolloin lainaa kasvaa jatkuvasti korkoa korolle. Tuo on tosin vastassa vasta valmistumiessa, mutta täyden opintolainan nostavalle jo opiskeluaikana maksettavaksi erääntyvä 1%:n korkokin kertyy lopulta melko suureksi tuloihin nähden.

        Itse joudun tienaamaan itse myös sen osan opintotukea (=asumislisä/-tuki), jonka perusopiskelija (=lapseton yksinasuja) saa ilmaiseksi, joten opintoja haittaaviakin työvuoroja/-aikoja tulee vastaan. Ja yhdestäkään työpaikasta en ole vielä 10€/h saanut.

        Kaikki ei sentään ole muuttunut 90-luvulta, pärjäämiskeinot ovat samat: laina ja työnteko.

        Kyllä ärsyttää tuo iäinen narina ja tukien itkeminen.Itse olen opiskellut itselleni kaksi ammattitutkintoa(vuosissa kuusi vuotta) ja opiskelun ohessa koko ajan tehnyt töitä rahoittaakseni opiskeluni.Nykyajan trendi on se,että pitäisi saada velttoilla ja juhlia opiskelun ohella yhteiskunnan varoilla.MENKÄÄ TÖIHIN!!!


      • luvulla
        neiti...X kirjoitti:

        Opintorahan nykyinen ostovoima on enää 80% 90-luvun opintorahasta. Myös opintolainoissa korot alkoivat sillon juosta vasta valmistumisen jälkeen eikä heti lainannostohetkestä, kuten nyt, jolloin lainaa kasvaa jatkuvasti korkoa korolle. Tuo on tosin vastassa vasta valmistumiessa, mutta täyden opintolainan nostavalle jo opiskeluaikana maksettavaksi erääntyvä 1%:n korkokin kertyy lopulta melko suureksi tuloihin nähden.

        Itse joudun tienaamaan itse myös sen osan opintotukea (=asumislisä/-tuki), jonka perusopiskelija (=lapseton yksinasuja) saa ilmaiseksi, joten opintoja haittaaviakin työvuoroja/-aikoja tulee vastaan. Ja yhdestäkään työpaikasta en ole vielä 10€/h saanut.

        Kaikki ei sentään ole muuttunut 90-luvulta, pärjäämiskeinot ovat samat: laina ja työnteko.

        sain vain 23-30mk/h, vaikka elämiskulut olivat silloin toiset. En minäkään silloin opiskeluaikoina saanut 10e/tunti, niinkuin nytten esim. tuosta Mäkkäri työstä nykyään saa.
        Mäkkärin 10e/h tienistin luin alkukesästä niitten lapusta mikä tulee ruokatarjottimen mukana.

        Valmistuttuani silloin ei ollut edes tuntipalkat noin isoja. Kannattaa mennä sellaiseen duuniin missä voi mahdollisesti työaikoja sopia. Itse olin pe-su töissä ja pe alkoi iltavuoro 12.sta. Sain sovittua, että menen vasta 14.ksi töihin kun silloin koulu loppui yhdeltä. Aina voi kysyä, joskus työnantajakin voi joustaa.


      • ooon
        Öövini kirjoitti:

        notta hinnat on noussu nuista ajoista?

        huomannut. Mutta olihan silloin vastaavasti tuntipalkatkin pienemmät!
        Onhan noilla eläkelläis vanhuksillakin vastaavasti edelleen samat eläkkeet kuin 90-luvulla ja nykyisen elintason mukaan heidänkin pitää elää. Heillä ei ole edes paremmista tuloista tietoa, kun eivät pysty enään töitä tekemään. Meni varmaan asian vierestä, mutta pitää muistaa muitakin pienituloisia kansalaisia.


      • neiti...X
        luvulla kirjoitti:

        sain vain 23-30mk/h, vaikka elämiskulut olivat silloin toiset. En minäkään silloin opiskeluaikoina saanut 10e/tunti, niinkuin nytten esim. tuosta Mäkkäri työstä nykyään saa.
        Mäkkärin 10e/h tienistin luin alkukesästä niitten lapusta mikä tulee ruokatarjottimen mukana.

        Valmistuttuani silloin ei ollut edes tuntipalkat noin isoja. Kannattaa mennä sellaiseen duuniin missä voi mahdollisesti työaikoja sopia. Itse olin pe-su töissä ja pe alkoi iltavuoro 12.sta. Sain sovittua, että menen vasta 14.ksi töihin kun silloin koulu loppui yhdeltä. Aina voi kysyä, joskus työnantajakin voi joustaa.

        "90-luvulla sain vain 23-30mk/h, vaikka elämiskulut olivat silloin toiset."
        Eiköhän palkat ja elämiskulut ole nousseet aika samaa tahtia. Työläisillä kuluu siis suurin piirtein sama prosentuaalinen määrä palkasta vaikkapa asumiseen. Esim. itse sain ensimmäisestä työpaikastani vuonna 2001 palkkaa n.35mk, nykyisin samasta työstä saa tietääkseni n.7€ (~42mk). Opintoraha ei kuitenkaan ole noussut 14 vuodessa lainkaan, ei markka-/euromääräisesti eikä indeksiin sidotusti.

        Tuossa edellä kirjoitit(?, ihan selvyyden vuoksi kannattaisi käyttää samassa ketjussa samaa nimimerkkiä):
        "Onhan noilla eläkelläis vanhuksillakin vastaavasti edelleen samat eläkkeet kuin 90-luvulla ja nykyisen elintason mukaan heidänkin pitää elää. Heillä ei ole edes paremmista tuloista tietoa, kun eivät pysty enään töitä tekemään. Meni varmaan asian vierestä, mutta pitää muistaa muitakin pienituloisia kansalaisia."

        Kansaneläkelain 24 §:ä (kansaneläkkeen suuruus) on toistuvasti korjattu ja ymmärsin lukemani niin, että kansaneläke on sidottu tammikuussa 2001 indeksiin. Tässä linkki tähän ketjuun jo kirjoittamaani viestiin eläkeläisten toimeentulosta: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000026&posting=22000000018492429

        "Kannattaa mennä sellaiseen duuniin missä voi mahdollisesti työaikoja sopia... Aina voi kysyä, joskus työnantajakin voi joustaa."
        Kuinkahan kauan olet ollut poissa näiltä siivooja/Mäkkäri-linjan työmarkkinoilta? On meinaan meno ainakin Turun suunnalla aika villiä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000026&posting=22000000018488977


      • sama merkki
        neiti...X kirjoitti:

        "90-luvulla sain vain 23-30mk/h, vaikka elämiskulut olivat silloin toiset."
        Eiköhän palkat ja elämiskulut ole nousseet aika samaa tahtia. Työläisillä kuluu siis suurin piirtein sama prosentuaalinen määrä palkasta vaikkapa asumiseen. Esim. itse sain ensimmäisestä työpaikastani vuonna 2001 palkkaa n.35mk, nykyisin samasta työstä saa tietääkseni n.7€ (~42mk). Opintoraha ei kuitenkaan ole noussut 14 vuodessa lainkaan, ei markka-/euromääräisesti eikä indeksiin sidotusti.

        Tuossa edellä kirjoitit(?, ihan selvyyden vuoksi kannattaisi käyttää samassa ketjussa samaa nimimerkkiä):
        "Onhan noilla eläkelläis vanhuksillakin vastaavasti edelleen samat eläkkeet kuin 90-luvulla ja nykyisen elintason mukaan heidänkin pitää elää. Heillä ei ole edes paremmista tuloista tietoa, kun eivät pysty enään töitä tekemään. Meni varmaan asian vierestä, mutta pitää muistaa muitakin pienituloisia kansalaisia."

        Kansaneläkelain 24 §:ä (kansaneläkkeen suuruus) on toistuvasti korjattu ja ymmärsin lukemani niin, että kansaneläke on sidottu tammikuussa 2001 indeksiin. Tässä linkki tähän ketjuun jo kirjoittamaani viestiin eläkeläisten toimeentulosta: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000026&posting=22000000018492429

        "Kannattaa mennä sellaiseen duuniin missä voi mahdollisesti työaikoja sopia... Aina voi kysyä, joskus työnantajakin voi joustaa."
        Kuinkahan kauan olet ollut poissa näiltä siivooja/Mäkkäri-linjan työmarkkinoilta? On meinaan meno ainakin Turun suunnalla aika villiä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000026&posting=22000000018488977

        Jos meinaat että kansaneläke on noussut niinpaljon, että ns.kade pitäisi muutamasta eurosta heille olla, niin ei voi mitään. He ovat eläkkeensä kovalla työllä ansainneet ja heidän eläkekorotukset ovat ruhtinaallisen minimaaliset. En rupea etsimään mitään linkkejä ja olen ilman linkkejä edelleen tätä mieltä.

        Kysyit kauanko olen kyseisistä töistä ollut pois? En usko että 10 vuodessa olisi tyyli muuttunut paljoakaan. Mäkkärin duunissa ainakin voi työvuoronsa edelleen sopia, näin ainakin olen mainoksista ymmärtänyt. Siivoustöissä samoin. Se on näitä asennekysymyksiä, että haluaako nähdä vaivaa oman elämänsä helpottamiseksi? Eli ylipäänsä etsiä työtä ja sellaista työtä missä työajat eivät mene opiskelun edelle.
        Se ei edelleenkään maksa mitään, jos työnantajalta kysyy joustoa. Jokaisessa duunissa kumminkin on eri pomo. Eli kyllä työmarkkinoilta löytyy nipottajia ja joustaviakin pomoja.
        Saanen kysyä, että oletko kokeillut kumpaakaan työtä siellä villin Turun suunnalla?
        Joka duunissa on nykyään kiire, eli en usko siellä Turussa olevan sen kiireempää kuin täällä Helsingissäkään.


      • neiti...X
        sama merkki kirjoitti:

        Jos meinaat että kansaneläke on noussut niinpaljon, että ns.kade pitäisi muutamasta eurosta heille olla, niin ei voi mitään. He ovat eläkkeensä kovalla työllä ansainneet ja heidän eläkekorotukset ovat ruhtinaallisen minimaaliset. En rupea etsimään mitään linkkejä ja olen ilman linkkejä edelleen tätä mieltä.

        Kysyit kauanko olen kyseisistä töistä ollut pois? En usko että 10 vuodessa olisi tyyli muuttunut paljoakaan. Mäkkärin duunissa ainakin voi työvuoronsa edelleen sopia, näin ainakin olen mainoksista ymmärtänyt. Siivoustöissä samoin. Se on näitä asennekysymyksiä, että haluaako nähdä vaivaa oman elämänsä helpottamiseksi? Eli ylipäänsä etsiä työtä ja sellaista työtä missä työajat eivät mene opiskelun edelle.
        Se ei edelleenkään maksa mitään, jos työnantajalta kysyy joustoa. Jokaisessa duunissa kumminkin on eri pomo. Eli kyllä työmarkkinoilta löytyy nipottajia ja joustaviakin pomoja.
        Saanen kysyä, että oletko kokeillut kumpaakaan työtä siellä villin Turun suunnalla?
        Joka duunissa on nykyään kiire, eli en usko siellä Turussa olevan sen kiireempää kuin täällä Helsingissäkään.

        "Jos meinaat että kansaneläke on noussut niinpaljon, että ns.kade pitäisi muutamasta eurosta heille olla, niin ei voi mitään. He ovat eläkkeensä kovalla työllä ansainneet ja heidän eläkekorotukset ovat ruhtinaallisen minimaaliset."
        Muistaakseni kirjoitin nimen omaan tällaisten viestien välttämiseksi, ettei tarkotukseni ollut puuttua eläkeläisten asemaan vaan veraata eri yhteiskuntaryhmien tukiasemaa Suomessa. Aiempi kysyjä itse toi esille vähävaraiset vanhukset ja korjasin samalla väitteen eläkkeiden paikallaan junnaamisesta (korotus se on pienikin korotus).

        "Se on näitä asennekysymyksiä, että haluaako nähdä vaivaa oman elämänsä helpottamiseksi? Eli ylipäänsä etsiä työtä ja sellaista työtä missä työajat eivät mene opiskelun edelle.
        Se ei edelleenkään maksa mitään, jos työnantajalta kysyy joustoa."
        Haen jatkuvasti itselleni työpaikkaa, jossa työajat olisivat vapaat/valittavissa. Sellainen mulla jo oli vielä alkukesästä. Työtunteja tosin oli sen verran paljon, että luennoilla ehti käydä, mutta sitten piti taas palata töihin. Mitä tulee tuohon joustojen kyselyyn, kirjoitin jo aiemmin, että pelkkiä palkkasaatavia kysymällä olen saanut jo paskaa niskaan useammassa työpaikassa. Tosin edellisessä työssä joustoa oli jo valmiiksi niin sitäkään ei tarvinnut kysellä.

        "Mäkkärin duunissa ainakin voi työvuoronsa edelleen sopia, näin ainakin olen mainoksista ymmärtänyt. Siivoustöissä samoin... Saanen kysyä, että oletko kokeillut kumpaakaan työtä siellä villin Turun suunnalla?"
        Siivoutöistä mulla on muutaman vuoden työkokemus (ja niistä firmoista). Pikaruokalatöihin en ole koskaan hakenut, mutta olen tehnyt muita elintarvikealan töitä.

        "Joka duunissa on nykyään kiire, eli en usko siellä Turussa olevan sen kiireempää kuin täällä Helsingissäkään."
        Nyt täytyy myöntää, että meni ohi ymmärryksen. Mainitsinko jotain kiireestä?


      • sanan voi
        neiti...X kirjoitti:

        "Jos meinaat että kansaneläke on noussut niinpaljon, että ns.kade pitäisi muutamasta eurosta heille olla, niin ei voi mitään. He ovat eläkkeensä kovalla työllä ansainneet ja heidän eläkekorotukset ovat ruhtinaallisen minimaaliset."
        Muistaakseni kirjoitin nimen omaan tällaisten viestien välttämiseksi, ettei tarkotukseni ollut puuttua eläkeläisten asemaan vaan veraata eri yhteiskuntaryhmien tukiasemaa Suomessa. Aiempi kysyjä itse toi esille vähävaraiset vanhukset ja korjasin samalla väitteen eläkkeiden paikallaan junnaamisesta (korotus se on pienikin korotus).

        "Se on näitä asennekysymyksiä, että haluaako nähdä vaivaa oman elämänsä helpottamiseksi? Eli ylipäänsä etsiä työtä ja sellaista työtä missä työajat eivät mene opiskelun edelle.
        Se ei edelleenkään maksa mitään, jos työnantajalta kysyy joustoa."
        Haen jatkuvasti itselleni työpaikkaa, jossa työajat olisivat vapaat/valittavissa. Sellainen mulla jo oli vielä alkukesästä. Työtunteja tosin oli sen verran paljon, että luennoilla ehti käydä, mutta sitten piti taas palata töihin. Mitä tulee tuohon joustojen kyselyyn, kirjoitin jo aiemmin, että pelkkiä palkkasaatavia kysymällä olen saanut jo paskaa niskaan useammassa työpaikassa. Tosin edellisessä työssä joustoa oli jo valmiiksi niin sitäkään ei tarvinnut kysellä.

        "Mäkkärin duunissa ainakin voi työvuoronsa edelleen sopia, näin ainakin olen mainoksista ymmärtänyt. Siivoustöissä samoin... Saanen kysyä, että oletko kokeillut kumpaakaan työtä siellä villin Turun suunnalla?"
        Siivoutöistä mulla on muutaman vuoden työkokemus (ja niistä firmoista). Pikaruokalatöihin en ole koskaan hakenut, mutta olen tehnyt muita elintarvikealan töitä.

        "Joka duunissa on nykyään kiire, eli en usko siellä Turussa olevan sen kiireempää kuin täällä Helsingissäkään."
        Nyt täytyy myöntää, että meni ohi ymmärryksen. Mainitsinko jotain kiireestä?

        tulkita näköjään monellalailla. Eli kysyn sitten mitä itse tarkoitit tuolla "On meinaan meno ainakin Turun suunnalla aika villiä"?
        Jaa. Varmaan sitten ei ole kiire, vaan villiä?

        Niin, kannattaako sitä työtä enään edes kysyä, jos kerta vain paskaa tulee niskaan jo pelkällä kysymällä? Olisit onnellinen, jos töitä saat, kun joka korvessa ei tuotakaan etua ole valittavaksi asti. Olisin kyllä nöyrempi.


      • neiti...X
        sanan voi kirjoitti:

        tulkita näköjään monellalailla. Eli kysyn sitten mitä itse tarkoitit tuolla "On meinaan meno ainakin Turun suunnalla aika villiä"?
        Jaa. Varmaan sitten ei ole kiire, vaan villiä?

        Niin, kannattaako sitä työtä enään edes kysyä, jos kerta vain paskaa tulee niskaan jo pelkällä kysymällä? Olisit onnellinen, jos töitä saat, kun joka korvessa ei tuotakaan etua ole valittavaksi asti. Olisin kyllä nöyrempi.

        "Eli kysyn sitten mitä itse tarkoitit tuolla 'On meinaan meno ainakin Turun suunnalla aika villiä'? Jaa. Varmaan sitten ei ole kiire, vaan villiä?"
        Ahaa! Nyt ymmärsin. Tarkoitin tässä villillä työnantajien käytöstä ja työsopimuksen ja työsopimuslain rikkomista (vaikkapa ihan suoraa palkasta välistävetämistä). Yhdelläkin työnantajalla ei ollut edes mahdollisuutta kysellä palkka-asioita, koska palkanlaskija oli Tanskassa. Ammattiliittokaan ei lopulta tehnyt asialle mitään, koska työnantaja varasti "vain vähän", vaikkakin systemaattisesti ja kaikilta (=yhteensä paljon), ja asian selvittäminen kielimuurin (palkanlaskija ei ottanut vastaan edes englanninkielistä selvityspyyntöä) ja valtionrajojen yli oli hankalaa. Poliisikaan ei tee tuollaselle mitään, koska palkasta välistävetäminen ei ole rikos vaan sopimusrikkomus. Myös jopa valtion virastossa jätettiin palkkaa kuuluvat kesäkuun alusta voimaan tulleet yleiskorotukset maksamatta! Tai siis maksettiin vakituisille työntekijöille, mutta määräaikaisille tuntityöläisille jätettiin maksamatta...

        "Niin, kannattaako sitä työtä enään edes kysyä, jos kerta vain paskaa tulee niskaan jo pelkällä kysymällä? Olisit onnellinen, jos töitä saat, kun joka korvessa ei tuotakaan etua ole valittavaksi asti. Olisin kyllä nöyrempi."
        Töitä olen kysynyt koko ajan ja nöyrästi. Paskaa tulee niskaan siinä vaiheessa kun käy nöyrästi pyytämässä vaikka tarkistusta palkkaansa. Kai mulla on sitten tatuoituna otsaan "HANKALA TAPAUS"...


      • se on.
        Opiskellut kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi,että asenteen tulisi muuttua!Töitä saa,erityisesti pääkaupunkiseudulla ja yleisesti opiskelijakaupungeissa kun vaan viitsii tehdä!Olin itse koko opiskeluajan osa-aikatöissä(siivous,kassatyöt,lähetti..jne ja lisäksi laina) ja mielestäni ihan puppua nykyinen väite siitä,että työssäkäynti viivästyttää valmistumista juuri mainitsemistasi syistä(osa-aikatyöt,vuorot jne..)Ei siellä töissä tarvitse jokailta olla,parista illasta tai pelkästä viikonlopusta äkkiä kertyy muutama satanen kuussa lisää jolla pärjää aivan hyvin,eikä tarvitse myöskään maksaa silloin opintotukia takaisin.
        Kun täällä ihmisten ei vaan tarttis saada mullekaikkihetinyt...Myöhemminkin ehtii saada..

        Kiva kun joku on kanssani samaa mieltä. Ihmetyttää vaan, mitä opiskelijat nykyään sitten viikonloppusin tekee, kun töihin ei jouda?
        Harva varmasti lukee läksyjä/tentteihin koko viikonloppua joka viikonloppu?
        Kuten jo mainitsitkin, niin eihän niitä töitä tarvitse joka vapaa-ajalla tehdä, eli järjestelykysymyshän sekin on.


      • tuohon
        neiti...X kirjoitti:

        "Eli kysyn sitten mitä itse tarkoitit tuolla 'On meinaan meno ainakin Turun suunnalla aika villiä'? Jaa. Varmaan sitten ei ole kiire, vaan villiä?"
        Ahaa! Nyt ymmärsin. Tarkoitin tässä villillä työnantajien käytöstä ja työsopimuksen ja työsopimuslain rikkomista (vaikkapa ihan suoraa palkasta välistävetämistä). Yhdelläkin työnantajalla ei ollut edes mahdollisuutta kysellä palkka-asioita, koska palkanlaskija oli Tanskassa. Ammattiliittokaan ei lopulta tehnyt asialle mitään, koska työnantaja varasti "vain vähän", vaikkakin systemaattisesti ja kaikilta (=yhteensä paljon), ja asian selvittäminen kielimuurin (palkanlaskija ei ottanut vastaan edes englanninkielistä selvityspyyntöä) ja valtionrajojen yli oli hankalaa. Poliisikaan ei tee tuollaselle mitään, koska palkasta välistävetäminen ei ole rikos vaan sopimusrikkomus. Myös jopa valtion virastossa jätettiin palkkaa kuuluvat kesäkuun alusta voimaan tulleet yleiskorotukset maksamatta! Tai siis maksettiin vakituisille työntekijöille, mutta määräaikaisille tuntityöläisille jätettiin maksamatta...

        "Niin, kannattaako sitä työtä enään edes kysyä, jos kerta vain paskaa tulee niskaan jo pelkällä kysymällä? Olisit onnellinen, jos töitä saat, kun joka korvessa ei tuotakaan etua ole valittavaksi asti. Olisin kyllä nöyrempi."
        Töitä olen kysynyt koko ajan ja nöyrästi. Paskaa tulee niskaan siinä vaiheessa kun käy nöyrästi pyytämässä vaikka tarkistusta palkkaansa. Kai mulla on sitten tatuoituna otsaan "HANKALA TAPAUS"...

        en kommentoi. Mutta ainakin nämä keskustelut tuntuvat olevan aika pilkunviilaamisia.
        Minulle silloin ainakaan ei tullut edes mieleen kysyä "tarkistusta" palkkaani, joka varmasti on ollut sama kuin muillakin vastaavissa hommissa vastaavalla työkokemuksella mitä silloin tein.
        Työni tein hyvin ja nöyrästi ja silloinen pomoni itse ehdotti palkankorotusta kun sen aika oli.
        Työkokemukset palkassa näkyy vasta useiden kuukausien/vuosien päästä korotuksina. Harvemmin joku opiskelija/tuuraaja/ei vakkari saa tarkistuksillensa vastinetta. Eli ei tulis mieleenikään "tarkistuksia" kysellä, ei etenkään, jos vielä joustettu työajoissa ja muutenkin saa samaa palkkaa mitä muillakin vastaavissa hommissa vastaavalla työkokemuksella on.
        Vaikka opiskeleekin hienoa alaa, se ei katso että etuna silloin olisi parempi palkka siitä työstä mitä tällä/sillä hetkellä saa/tekee. Nöyryyskin on tulkintakysymys.


      • neiti...X
        tuohon kirjoitti:

        en kommentoi. Mutta ainakin nämä keskustelut tuntuvat olevan aika pilkunviilaamisia.
        Minulle silloin ainakaan ei tullut edes mieleen kysyä "tarkistusta" palkkaani, joka varmasti on ollut sama kuin muillakin vastaavissa hommissa vastaavalla työkokemuksella mitä silloin tein.
        Työni tein hyvin ja nöyrästi ja silloinen pomoni itse ehdotti palkankorotusta kun sen aika oli.
        Työkokemukset palkassa näkyy vasta useiden kuukausien/vuosien päästä korotuksina. Harvemmin joku opiskelija/tuuraaja/ei vakkari saa tarkistuksillensa vastinetta. Eli ei tulis mieleenikään "tarkistuksia" kysellä, ei etenkään, jos vielä joustettu työajoissa ja muutenkin saa samaa palkkaa mitä muillakin vastaavissa hommissa vastaavalla työkokemuksella on.
        Vaikka opiskeleekin hienoa alaa, se ei katso että etuna silloin olisi parempi palkka siitä työstä mitä tällä/sillä hetkellä saa/tekee. Nöyryyskin on tulkintakysymys.

        Heh, meillä ei nyt oikeen mene sanavalintojen tulkinnat yksiin...

        Tarkoitin palkan tarkistuksella sitä, että palkkaa on maksettu väärä määrä ja haluaisin palkanlaksijan tarkistavan laskelmansa. Usein kyse on väärästä määrästä maksettuja työtunteja, mutta myös yleiskorotusten, ilta-/yölisien, ylityö- tai sairaslomakorvausten maksamattajättämistä. Siis ihan lakien ja työehtosopimusten mukaista palkkaa tehdystä työstä.

        Yhdessäkin pienessä siivousfirmassa työnantaja/-johtaja (vaimo palkanlaskijana) maksoi jatkuvasti liian vähän työtunteja ja kun kävin aina palkanmaksupäivän jälkeen asiaa tiedustelemassa, niin lopulta vastaus oli, että "Miten se oletkin aina sinä, joka on joka palkkapäivä kysymässä lisää palkkaa? Ei mene läpi tällä kertaa!" Joka kerta (myös tuolloin lopulta) sain puuttuvat tunnit maksuun. Firma käytti vain juuri ja juuri täysi-ikäisiä sekä ulkomaalaisia siivoojia, eivätkä muut edes tarkistaneet palkkaansa, saatika olisivat käyneet kysymässä korjausta asiaan. Vielä kun kyselin seuraavaksi yleiskorotusten puuttumista (jolloin vetosivat tietämättömyyteen vaikka olivat pyörittäneet firmaa jo 20 vuotta ja yleiskorotuksen määräkin oli ollut kaiken kansan luettavissa työehtosopimuksesta jo 1,5 vuotta) niin jo alkoi uhkailut ja nimittelyt nokkavaksi kakaraksi.

        Toisesta firmasta sain tylysti potkut ilman irtisanomisaikaa tai irtisanomisajan palkkaa, kun kävin kysymässä ylityökorvauksia, kun oli nimenomaan ylitöihin pyydetty. Seuraavalla viikolla mut oli ollut tarkoitus valita luottamusmieheksi. Tuosta kyllä sain tänä vuonna, yli 2 vuotta potkujen jälkeen, muutaman tuhannen euron korvauksen laittomasta työsuhteen päättämisestä.

        Palkankorotusta en ole koskaan kysynyt ja ainakaan näissä nykyisissä "hanttihommissa" en varmasti tule kysymäänkään.


      • sinulla
        neiti...X kirjoitti:

        Heh, meillä ei nyt oikeen mene sanavalintojen tulkinnat yksiin...

        Tarkoitin palkan tarkistuksella sitä, että palkkaa on maksettu väärä määrä ja haluaisin palkanlaksijan tarkistavan laskelmansa. Usein kyse on väärästä määrästä maksettuja työtunteja, mutta myös yleiskorotusten, ilta-/yölisien, ylityö- tai sairaslomakorvausten maksamattajättämistä. Siis ihan lakien ja työehtosopimusten mukaista palkkaa tehdystä työstä.

        Yhdessäkin pienessä siivousfirmassa työnantaja/-johtaja (vaimo palkanlaskijana) maksoi jatkuvasti liian vähän työtunteja ja kun kävin aina palkanmaksupäivän jälkeen asiaa tiedustelemassa, niin lopulta vastaus oli, että "Miten se oletkin aina sinä, joka on joka palkkapäivä kysymässä lisää palkkaa? Ei mene läpi tällä kertaa!" Joka kerta (myös tuolloin lopulta) sain puuttuvat tunnit maksuun. Firma käytti vain juuri ja juuri täysi-ikäisiä sekä ulkomaalaisia siivoojia, eivätkä muut edes tarkistaneet palkkaansa, saatika olisivat käyneet kysymässä korjausta asiaan. Vielä kun kyselin seuraavaksi yleiskorotusten puuttumista (jolloin vetosivat tietämättömyyteen vaikka olivat pyörittäneet firmaa jo 20 vuotta ja yleiskorotuksen määräkin oli ollut kaiken kansan luettavissa työehtosopimuksesta jo 1,5 vuotta) niin jo alkoi uhkailut ja nimittelyt nokkavaksi kakaraksi.

        Toisesta firmasta sain tylysti potkut ilman irtisanomisaikaa tai irtisanomisajan palkkaa, kun kävin kysymässä ylityökorvauksia, kun oli nimenomaan ylitöihin pyydetty. Seuraavalla viikolla mut oli ollut tarkoitus valita luottamusmieheksi. Tuosta kyllä sain tänä vuonna, yli 2 vuotta potkujen jälkeen, muutaman tuhannen euron korvauksen laittomasta työsuhteen päättämisestä.

        Palkankorotusta en ole koskaan kysynyt ja ainakaan näissä nykyisissä "hanttihommissa" en varmasti tule kysymäänkään.

        on käynnyt toistamiseen huono tuuri! Toivottavasti jatkossa onnistaisi paremmin.
        On hyvä kun laittaa tarvittaessa näitä tarkennuksia, kun voi tulla näinkin paljon väärinymmärryksiä.


      • neiti...X
        sinulla kirjoitti:

        on käynnyt toistamiseen huono tuuri! Toivottavasti jatkossa onnistaisi paremmin.
        On hyvä kun laittaa tarvittaessa näitä tarkennuksia, kun voi tulla näinkin paljon väärinymmärryksiä.

        Ei tuossa ollut vielä lähellekään kaikki. Työnantajia on kertynyt viidessä vuodessa jo 8 (työpaikkoja jo ainakin 17), joista 6:sta työkokemusta yli puoli vuotta (useimmiten 2 työtä samanaikaisesti, joskus kolmekin). Täytyy ihmetellä kuinka julmia/välinpitämättömiä/taitamattomia ihmisiä tässä maassa pääsee yrittäjiksi/työnjohtajiksi/palkanlaskijoiksi. Ihan käsittämätöntä, miten mä löydän aina ne työpaikat, joissa työntekijä on vaan välttämätön paha, jonka ylitse saa kävellä mennen tullen ja josta hankkiudutaan tarvittaessa eroon jos vähänkään inahtaa. Hyvin käy, jos saa palkkasaatavansa lähtiessään mukaansa eikä tarvitse niitä jälkikäteen vaatia liiton avulla.

        Mut tää saa riittää nyt tämän aiheen ruotimisesta, tulee vaan paha mieli vanhoja muistellessa. Toivottavasti seuraava työpaikka olisi mukava :o) Hyvää jatkoa sullekin!


      • saanamari

        Ajat ovat muuttuneet niin paljon... Nykyään vuokrat ovat kalliimpia, mikä tarkoittaa monesti enemmän opintolainaa tai pitempiä työpäiviä. muut elinkustannukset ovat myös eri tasolla.

        Ja ajatellen jo pelkästään kouluelämän vaatimuksien kasvua... kuinka moni vanhanajan tutkinnon suorittanut ymmärtäisi mitään nykyajan oppikirjoista, kun eivät vanhemmatkaan välttämättä enää osaa antaa "tukiopetusta" yläasteikäiselle lapselleen. Opiskeluajat eri ammatteihin ovat pidentyneet huomattavasti ja työnsaanti vaikeutunut, sekä vuokrat nousseet.
        Joillain pienemmillä paikkakunnilla ei riitä töitä kaikille halukkaille (huom! On olemassa myös sellainen tuntematon suuruus, kuin "muu suomi", te suurten kaupunkien kasvatit. EDES MC donaldsia ei löydy joka paikasta, ihme ja kumma)

        Ja kuten jo viittasin opintojen vaativuuteen, itse teen kulttuurialan opiskelijana silloin tällöin 12 tuntista koulupäivää joskus 6-7 päivänä viikossa. En tietenkään jatkuvasti, mutta useita viikkoja lukuvuoden sisällä kuitenkin. Se on sitä nykyajan itsenäistä opiskelua.

        Ja kuten tässä monet varmaan minun lisäkseni ajattelevat, suomi on luokkayhteiskunta, ne jotka ovat syntyneet kultalusikka suussa pääsevät helpolla ja toiset taas joutuvat tekemään ns. kahta työtä (opiskelu muu työ) turvatakseen edes minimitoimeentulon, tai ottamaan lainaa jonka takaisinmaksumahdollisuuksista nykyaikana ei ole mitään tietoa, sen me laman lapset olemme saaneet tuta.

        Jotain suhteellisuudentajua ja pientä järjen käyttöä odottaisin näiltä "Wanhan hywän ajan koululaisilta" sekä muilta opintotuen nostoa vastustavilta. Sitä ollaan niiiin sivistynyttä, niiiin sivistynyttä, ettei edes viitsitä maalaisjärjellä ajatella.


    • Repe

      En missään vaiheessa rupea väittämään, että opintotuki olisi riittävä, mutta kyllä sitä pärjää silläkin.

      Itse lopetin opiskeluni vuosi sitten, eli on suhteellisen tuoreessa muistissa homma.

      Opiskelun ohella olin töissä koko ajan varastohommissa tai rakennuksilla, emäntä myös opiskeli samaan aikaan ja hän oli myös töissä opiskelun ohella.

      Asuimme alle 30m2 asunnossa opiskelu paikkojemme läheisyydessä ja koko aikana ainoastaan minä otin opintotukea (olimme kummatkin kirjoilla asunnossa) eli eipä tuella maksettu vuokraa, saati sitten mitään muutakaan.

      Tänä päivänä olen tyytyväinen, että emme edes joutunut opintolainaa ottamaan (toisaalta opintotukea maksan edelleen takas).

      Lopputulos oli että valmistuin 5:ssä vuodessa inssiksi (ei olis ollut ilman töitäkään mahdollista valmistua ajallaan), ja tähän pystyin ilman lainoja.

      Yrittäkää ihmiset pärjää omillanne! Ei elämä ole aina ruusuilla tanssimista. Ja ei jokaisissa bileissä tarvii käydä...

    • inssi

      Opintotuen lisäksi saa pankista halpakorkoista opintolainaa, jota maksellaan pois sitten kun pääsee töihin. Itselläni homma toimi loistavasti, viimeisetkin opintolainan rippeet on nyt maksettu.

    • irim-

      kuulut asumislisän ja toimeentulotuen piiriin jossei muuta tuloa ku opintotuki! eli mars kelaan ja sossuun, hyvin niillä rahoilla on tämäki likka 2 ammattia lukenu ja tarennu hieman juhliakki! lisää opiskelisin jossei olis lasta elätettävänä samalla..

    • opiskellaan

      kyllä on kummajuttu, että siitä opintotuesta naristaan. pitääkö sitä opiskella sellaisille aloille mistä ei löydy työtä ja pitäisikö yhteiskunnan maksaa kaikki opiskelu. ei kait sentään. huomioikaa välillä myös vähävaraiset ja sairaat eläkeläiset. olette oman napanne katsojia.
      kaikki oppilaskunnan riennotkin pitäisi teille kustantaa niinkö

      • neiti...X

        "...huomioikaa välillä myös vähävaraiset ja sairaat eläkeläiset..."

        Kansaneläkelaki 24 §:
        "Täysimääräinen kansaneläke on ensimmäisessä kuntaryhmässä 5 853,12 euroa ja toisessa kuntaryhmässä 5 615,40 euroa vuodessa.
        Jos eläkkeensaaja on naimisissa, täysimääräinen kansaneläke on ensimmäisessä kuntaryhmässä 5 166,48 euroa ja toisessa kuntaryhmässä 4 964,04 euroa vuodessa."

        Opintoraha on (jos opiskelisi ympäri vuoden) ~3100€, asumislisän kanssa taas ~5500€ vuodessa, kun taas eläkeläinen saa vähintään ~5000€. Vähävaraisena eläkeläinen saa lisäksi eläkeläisen asumistukea, jonka maksimisuuruus on ~4000€-5000€ vuodessa (yksineläjän asunnon hyväksyttävä koko jopa 70m2).

        Tarkoitukseni tällä vertauksella ei ole vähätellä eläkeläisiä tai heidän toimeentulo-ongelmiaan eikä myöskään vaatia eläkkeiden pienentämistä vaan tuoda esille, että opiskelijoiden asema on tässä yhteiskunnassa tukien kannalta taloudellisesti kaikkein heikoin.

        Sairastaminen taas on aivan yhtä kallista kaikille yhteiskuntaryhmille, itsellänikin menee vuosittain ~500€ lääkkeisiin, joka on muuten n.21% (ja tänä vuonna n.38%) kaikista saamistani yhteiskunnallisista tuista (=opintoraha)...


    • Red Indian

      Nyt on menty liian pitkälle. kaikkeen huudetaan yhteiskunnan eli veronmaksajien tukea. Rupea vaikka keittämään pontikkaa ja kauppaamaan sitä, jotta voit kustantaa opintosi ja jätä yhteiskunta rauhaan. Jos ei sovi, niin vedä kaulakiikku.

      • Taidat olla fiksu

        Olipas lyhytnäköistä raivoamista.

        Opiskelijat ovat niitä tulevaisuuden veronmaksajia, jotka aikanaan
        pitävät Suomea pystyssä.

        Riistetään nyt ihmeessä opiskelijoilta kaikki tuet ja lyödään
        päälle kunnon lukukausimaksut. Sitten saadaan suurin osa luopumaan
        opiskeluhaaveista ja menevät töihin. Ne jotka opiskelemaan
        pystyvät, joutuvat sitten tekemään niin paljon oheistöitä,
        että jo nykyään pitkät valmistumisajat venehtavat entisestään.


        Huonona puolena tosin on se, että alle kymmenessä vuodessa
        Suomen kilpailukyky on romahtanut olemattoman koulutustason
        vuoksi ja Suomi köyhtyy köyhtymistään. Sitten sinäkin voit
        kääntää takkisi ja alkaa vaatimaan että opiskelijoita
        tuettaisiin että saadaan uusia veronmaksajia.


    • ei enää opiskelua

      onpa täällä taas monenlaista mielipidettä... Itse sain 170 egee opintotukea ja asumislisää yhteensä...otin myös opintolainan eikä ne yhteensä riittänyt vuokraan(opiskelin helsingissä), joten töitä oli tehtävä.Eli tein oman alan keikkatöitä... Tukiini vaikutti ikäni sekä vanhempien tulot, mutta vanhemmilta en saanut penniäkään, kerran jouduin pyytämään kun olin ollut sairaalassa ja kivat laskut tuli sieltä...Halusin siis elää omillani. Nykyään olen töissä ja mieheni opiskelee...hän saa yli 400 euroa opintotukea ja asumislisää... koulutusaste vaikuttaa myös tukiin...mikä mielestäni on typerää, koska kaikki ammatit ovat yhtä arvokkaita, joka alan työntekijä on yhtä tarpeellinen...mutta mielipiteitä on monenlaisia...

      • ymmärrä

        että mitä helvettiä ihmiset edes kehtaavat valittaa, jos sellainen ihme sattuisi että opintotukea korotettaisiin? Ei se mitään haittaa, vaikka kansanedustajien tukia nostetaan vähän väliä...
        Oletteko oikeasti tuollaisia "kun ei mekään eletty ihmisiks niin ei kukaan muukaan saa!"?

        Saan "ilmaista" rahaa eli asumislisää 195e kuussa, lisäksi nostan syksystä lähtien opintolainaa 160e kuussa. Opintorahaa en saa, koska olen vielä alle 17v, mutta silti opiskelen toisella asteella toista vuotta (ja joku valittaa nyt, että miksi piti muuttaa omilleen: ehkä siksi, että toiset asuvat korvessa, eikä ole mahdollisuutta kymmenien kilometrien takaa julkisiin/kimppakyytiin?). Kirjat maksavat ammattikoulussakin, tiedättekö? Eikä nekään ihan halvalla lähde, osaa ei saa käytettyinä.

        Vuokra on 245e, joka on todella halpaa täälläpäin (yksiö, tosin hirveältä asuinalueelta, mutta solut maksavat melkein ja jopa saman verran).

        Muita laskuja ovat sähkö (n. 10e/kk), puhelinlasku (n. 20e/kk) sekä netti (n. 20e/kk, välttämätön opiskeluiden kannalta).

        Noihin laskuihin vielä sen verran lisäystä, että joku nutipää valittaa asiasta kumminkin:
        ensiksi puhelin, kai minullakin on oikeus pitää yhteyttä kavereihini? lisäksi välttämätön työn kannalta, sekä koulusta soittelevat jos on tarve (toimin tutorina).
        netti, välttämätön opiskelun kannalta. Minä en edes yritä enää varata noita kirjastojen koneita, ne eivät toimi kunnolla ja ovat aina varattu - ja sitä paitsi kirjasto menee kiinni liian aikaisin, eikä vuoroja voi varata kuin tunniksi kerrallaan. Tämän lisäksi saan tehtyä etätehtävät kotona silloin kun haluan ja ehdin, ja oman kouluni lisäksi opiskelen muita etäkursseja.

        Työssä käyn, kahtena iltana viikossa klo 22 asti. Tienaan n. 300e kuussa tästä hyvästä, enempää tunteja en voi olla, koska koulussakin pitää käydä.

        Eli kaikki tuloni ovat ensi syksystä lähtien 195e 160e 300e=655e, josta vähennämme vuokran (jää 410e), sähkön (400e), puhelin- ja nettilaskun (360e), apteekkikulut (335e), .

        Tuo loppusumma siis menee kaikkiin muihin kuluihin; kissojen ruokaan hiekkaan muihin kuukausittaisiin menoihin (ja muuten, ne ovat aika hyvää terapiaa 52-58-tuntisen työviikon päälle ja kenenkään on turha tulla narisemaan asiasta, olen mieluummin syömättä kuin luovun rakkaista kateistani) ~20-30e/kk (jää 310e), vaatteisiin ei mene paljoa, suurin osa ostetaan kirppareilta ja muut alennusmyynneistä tms (jää 300e), hygieniaan ehkä 10e/kk (290e), kirjoihin jaksosta riippuen 50-100e/kk... Loppusummasta sitten syön ja ostan kaiken "turhan", kuten käyn koulun ulkopuolisia kursseja (joita muuten koululla ei ole tarjolla), maksan bussilipun 40e/kk (mikä muuten on välttämätön että ehdin koulun jälkeen töihin ja pääsen lähes inhimmilliseen aikaan kotiin) ja kaikki muut...

        Okei, nyt elelen rahan puolesta herroiksi verrattuna viime vuoteen (en saanut töitä kiven altakaan, ja lainaa en uskaltanut ottaa), mutta burnoutti on helvetin lähellä. Lähden kotoa puoli kahdeksalta aamulla ja olen yhdentoista maissa kotona?

        Minkä takia opiskelijat eivät saisi elää kuin ihmiset ja keskittyä vain siihen opiskeluunsa, "kun ei olla ennenkään"? Aika harva aikuinenkaan tekee pidempää kuin 8-tuntista päivää, miksi opiskelijoiden pitäisi? Eikös opiskelijoiden olisi tarkoitus valmistella itseään työelämään opiskelemalla, eikä hankkia itselleen hylättyjä koulusta vain, koska itsensä pitää elättääkkin?

        Kun koulu loppuu, ei vieläkään saada huokaista helpotuksesta. Sitten vasta, kun on laina maksettu takaisin.


      • neiti...X
        ymmärrä kirjoitti:

        että mitä helvettiä ihmiset edes kehtaavat valittaa, jos sellainen ihme sattuisi että opintotukea korotettaisiin? Ei se mitään haittaa, vaikka kansanedustajien tukia nostetaan vähän väliä...
        Oletteko oikeasti tuollaisia "kun ei mekään eletty ihmisiks niin ei kukaan muukaan saa!"?

        Saan "ilmaista" rahaa eli asumislisää 195e kuussa, lisäksi nostan syksystä lähtien opintolainaa 160e kuussa. Opintorahaa en saa, koska olen vielä alle 17v, mutta silti opiskelen toisella asteella toista vuotta (ja joku valittaa nyt, että miksi piti muuttaa omilleen: ehkä siksi, että toiset asuvat korvessa, eikä ole mahdollisuutta kymmenien kilometrien takaa julkisiin/kimppakyytiin?). Kirjat maksavat ammattikoulussakin, tiedättekö? Eikä nekään ihan halvalla lähde, osaa ei saa käytettyinä.

        Vuokra on 245e, joka on todella halpaa täälläpäin (yksiö, tosin hirveältä asuinalueelta, mutta solut maksavat melkein ja jopa saman verran).

        Muita laskuja ovat sähkö (n. 10e/kk), puhelinlasku (n. 20e/kk) sekä netti (n. 20e/kk, välttämätön opiskeluiden kannalta).

        Noihin laskuihin vielä sen verran lisäystä, että joku nutipää valittaa asiasta kumminkin:
        ensiksi puhelin, kai minullakin on oikeus pitää yhteyttä kavereihini? lisäksi välttämätön työn kannalta, sekä koulusta soittelevat jos on tarve (toimin tutorina).
        netti, välttämätön opiskelun kannalta. Minä en edes yritä enää varata noita kirjastojen koneita, ne eivät toimi kunnolla ja ovat aina varattu - ja sitä paitsi kirjasto menee kiinni liian aikaisin, eikä vuoroja voi varata kuin tunniksi kerrallaan. Tämän lisäksi saan tehtyä etätehtävät kotona silloin kun haluan ja ehdin, ja oman kouluni lisäksi opiskelen muita etäkursseja.

        Työssä käyn, kahtena iltana viikossa klo 22 asti. Tienaan n. 300e kuussa tästä hyvästä, enempää tunteja en voi olla, koska koulussakin pitää käydä.

        Eli kaikki tuloni ovat ensi syksystä lähtien 195e 160e 300e=655e, josta vähennämme vuokran (jää 410e), sähkön (400e), puhelin- ja nettilaskun (360e), apteekkikulut (335e), .

        Tuo loppusumma siis menee kaikkiin muihin kuluihin; kissojen ruokaan hiekkaan muihin kuukausittaisiin menoihin (ja muuten, ne ovat aika hyvää terapiaa 52-58-tuntisen työviikon päälle ja kenenkään on turha tulla narisemaan asiasta, olen mieluummin syömättä kuin luovun rakkaista kateistani) ~20-30e/kk (jää 310e), vaatteisiin ei mene paljoa, suurin osa ostetaan kirppareilta ja muut alennusmyynneistä tms (jää 300e), hygieniaan ehkä 10e/kk (290e), kirjoihin jaksosta riippuen 50-100e/kk... Loppusummasta sitten syön ja ostan kaiken "turhan", kuten käyn koulun ulkopuolisia kursseja (joita muuten koululla ei ole tarjolla), maksan bussilipun 40e/kk (mikä muuten on välttämätön että ehdin koulun jälkeen töihin ja pääsen lähes inhimmilliseen aikaan kotiin) ja kaikki muut...

        Okei, nyt elelen rahan puolesta herroiksi verrattuna viime vuoteen (en saanut töitä kiven altakaan, ja lainaa en uskaltanut ottaa), mutta burnoutti on helvetin lähellä. Lähden kotoa puoli kahdeksalta aamulla ja olen yhdentoista maissa kotona?

        Minkä takia opiskelijat eivät saisi elää kuin ihmiset ja keskittyä vain siihen opiskeluunsa, "kun ei olla ennenkään"? Aika harva aikuinenkaan tekee pidempää kuin 8-tuntista päivää, miksi opiskelijoiden pitäisi? Eikös opiskelijoiden olisi tarkoitus valmistella itseään työelämään opiskelemalla, eikä hankkia itselleen hylättyjä koulusta vain, koska itsensä pitää elättääkkin?

        Kun koulu loppuu, ei vieläkään saada huokaista helpotuksesta. Sitten vasta, kun on laina maksettu takaisin.

        "...burnoutti on helvetin lähellä. Lähden kotoa puoli kahdeksalta aamulla ja olen yhdentoista maissa kotona? Minkä takia opiskelijat eivät saisi elää kuin ihmiset ja keskittyä vain siihen opiskeluunsa, "kun ei olla ennenkään"? Aika harva aikuinenkaan tekee pidempää kuin 8-tuntista päivää, miksi opiskelijoiden pitäisi? Eikös opiskelijoiden olisi tarkoitus valmistella itseään työelämään opiskelemalla, eikä hankkia itselleen hylättyjä koulusta vain, koska itsensä pitää elättääkkin?"

        Joo, mullekin työvoimatoimiston ammatinvalintapsykologi sanoi, että pitää vähentää yliopistossa kursseja ennen ku pää hajoaa, kun ei aika riittänyt työntekoon ja täyspainoiseen opiskeluun. YTHS:n lääkäri taas kehotti mua irtosanoutumaan suht hyväpalkkaisesta työstäni ja pitämään parempaan huolta itsestäni kun sain työssä rasitusvamman ja lisäksi univelat ja stressi aiheutti pahaa närästystä, joka taas johti kurkunpääntulehdukseen (musta ei tullut vingahdustakaan 4 päivään). Sanoin sille, että lopetan heti työnteon, jos se kustantaa mun elämisen. No, nyt lähti työpaikka alta niin on ainakin aikaa mut rahaa ei ole edes ruokaan...

        Saavuttaisinkohan mä tän opintotukipalstan välityksellä niin suuren suosion, että voisin asettua eduskuntavaaliehdokkaaksi ja tulisin vielä valituksikin? ;o)


      • Kukka

        Ammattikouluissa on se hyvä puoli, että saa ruoan. Eli jos otetaan huomioon koulupäivien ruoka, ei ammattikorkeakoulussa opiskeleva saa sen enemmän käteen. Ammattikorkeakoulussa jättää vain helpommin syömättä, kun se pitää itse maksaa. Mikä on huono juttu, ettei saa kunnon ateriaa. Vanhempien tulojen vaikutus onkin jo vaikeampi asia. Se vaikuttaa yhtä lailla muualla kuin ammattikoulussaopiskelijoihin! Eli ei tässä syrjinnästä ole kyse!


      • pitäisi
        ymmärrä kirjoitti:

        että mitä helvettiä ihmiset edes kehtaavat valittaa, jos sellainen ihme sattuisi että opintotukea korotettaisiin? Ei se mitään haittaa, vaikka kansanedustajien tukia nostetaan vähän väliä...
        Oletteko oikeasti tuollaisia "kun ei mekään eletty ihmisiks niin ei kukaan muukaan saa!"?

        Saan "ilmaista" rahaa eli asumislisää 195e kuussa, lisäksi nostan syksystä lähtien opintolainaa 160e kuussa. Opintorahaa en saa, koska olen vielä alle 17v, mutta silti opiskelen toisella asteella toista vuotta (ja joku valittaa nyt, että miksi piti muuttaa omilleen: ehkä siksi, että toiset asuvat korvessa, eikä ole mahdollisuutta kymmenien kilometrien takaa julkisiin/kimppakyytiin?). Kirjat maksavat ammattikoulussakin, tiedättekö? Eikä nekään ihan halvalla lähde, osaa ei saa käytettyinä.

        Vuokra on 245e, joka on todella halpaa täälläpäin (yksiö, tosin hirveältä asuinalueelta, mutta solut maksavat melkein ja jopa saman verran).

        Muita laskuja ovat sähkö (n. 10e/kk), puhelinlasku (n. 20e/kk) sekä netti (n. 20e/kk, välttämätön opiskeluiden kannalta).

        Noihin laskuihin vielä sen verran lisäystä, että joku nutipää valittaa asiasta kumminkin:
        ensiksi puhelin, kai minullakin on oikeus pitää yhteyttä kavereihini? lisäksi välttämätön työn kannalta, sekä koulusta soittelevat jos on tarve (toimin tutorina).
        netti, välttämätön opiskelun kannalta. Minä en edes yritä enää varata noita kirjastojen koneita, ne eivät toimi kunnolla ja ovat aina varattu - ja sitä paitsi kirjasto menee kiinni liian aikaisin, eikä vuoroja voi varata kuin tunniksi kerrallaan. Tämän lisäksi saan tehtyä etätehtävät kotona silloin kun haluan ja ehdin, ja oman kouluni lisäksi opiskelen muita etäkursseja.

        Työssä käyn, kahtena iltana viikossa klo 22 asti. Tienaan n. 300e kuussa tästä hyvästä, enempää tunteja en voi olla, koska koulussakin pitää käydä.

        Eli kaikki tuloni ovat ensi syksystä lähtien 195e 160e 300e=655e, josta vähennämme vuokran (jää 410e), sähkön (400e), puhelin- ja nettilaskun (360e), apteekkikulut (335e), .

        Tuo loppusumma siis menee kaikkiin muihin kuluihin; kissojen ruokaan hiekkaan muihin kuukausittaisiin menoihin (ja muuten, ne ovat aika hyvää terapiaa 52-58-tuntisen työviikon päälle ja kenenkään on turha tulla narisemaan asiasta, olen mieluummin syömättä kuin luovun rakkaista kateistani) ~20-30e/kk (jää 310e), vaatteisiin ei mene paljoa, suurin osa ostetaan kirppareilta ja muut alennusmyynneistä tms (jää 300e), hygieniaan ehkä 10e/kk (290e), kirjoihin jaksosta riippuen 50-100e/kk... Loppusummasta sitten syön ja ostan kaiken "turhan", kuten käyn koulun ulkopuolisia kursseja (joita muuten koululla ei ole tarjolla), maksan bussilipun 40e/kk (mikä muuten on välttämätön että ehdin koulun jälkeen töihin ja pääsen lähes inhimmilliseen aikaan kotiin) ja kaikki muut...

        Okei, nyt elelen rahan puolesta herroiksi verrattuna viime vuoteen (en saanut töitä kiven altakaan, ja lainaa en uskaltanut ottaa), mutta burnoutti on helvetin lähellä. Lähden kotoa puoli kahdeksalta aamulla ja olen yhdentoista maissa kotona?

        Minkä takia opiskelijat eivät saisi elää kuin ihmiset ja keskittyä vain siihen opiskeluunsa, "kun ei olla ennenkään"? Aika harva aikuinenkaan tekee pidempää kuin 8-tuntista päivää, miksi opiskelijoiden pitäisi? Eikös opiskelijoiden olisi tarkoitus valmistella itseään työelämään opiskelemalla, eikä hankkia itselleen hylättyjä koulusta vain, koska itsensä pitää elättääkkin?

        Kun koulu loppuu, ei vieläkään saada huokaista helpotuksesta. Sitten vasta, kun on laina maksettu takaisin.

        opiskelut maksaa? Ei muuta kuin kaikki työttömät koulunpenkille, niin johan työttömyyskin loppuu!
        Se nyt on jo tullut selväksi, että kaikki pitäisi saada tässähetinyt ja ilmaiseksi.
        Hellurei vaan.


    • ex-opiskelija

      Kyllä sitä voidaan ottaa maahaanmuuttajia ja rahoitaa jopa niille autot, mutta ei ole muka rahaa tehdä tervettä sijoitusta suomen yhteiskuntaan. Turha sanoa että se ei ole muilta pois, koska olen kulkenut ympäri maailmaa eikä ole vielä tullut kasvia vastaan joka kasvaisi rahaa, joten pakko sen rahan on joltain tulla. Ei opiskelijalle tarvitse maksaa johtajan palkkaa, vaan turvata vaan perustarpeet, mutta ei. Opiskelija on paras sijoitus yhteiskunnan rahoille. Maahanmuuttajaan sijoitus on vähän samaa kuin kantaisi vettä merestä sankolla pois eli avustettavat eivät koskaan lopu. Saadaan ainakin kalliisti pönkitettyä maan egoa.

      Pitäis käyttää tervettä järkeä sitä rahaa jakaessa. Tämä on tietysti vain yksi esimerkki turhasta rahan jaosta.

    • Masentunut opiskelija

      Opintotuki on TODELLA pieni. Minulle tulee vain 400 e/kk. Vuokra on reilut 200e, lainaa pitää maksaa, puhelinlaskut, auto vero, auton vakuutusmaksut, sähkölasku, ruoat ja vielä pitäis ostaa oppikirjatkin. Olen opiskellut vasta yhden vuoden AMK:ssa ja olen päättänyt lopettaa sen, koska opintotuella ei voi mitenkään pärjätä. Viime vuonnakin jouduin silloin tällöin elää ilman ruokaa pari päivää. Sitä sitte laihtui aika laihaksi. Ainoa pelastus tuli kesällä, jolloin pääsi töihin ja rahaa tuli taas tarpeeksi, mutta kohta koulu alkaa taas ja sama nälkä kierre jatkuu. Olen kysynyt itseltäni monesti, että kannattaako KIDUTUS (opiskelu)?.

      • Äkeä akka 46 v.

        Otan osaa suruusi. On se maar kamalaa, kun valtio ei maksa sun autosi vakuutusmaksujakin! Pitäisi perustaa sellainen liike, joka ajaisi "Joka opiskelijalle oma mersu" -asiaa.
        Minusta on silkkaa lapsellisuutta vaatia, että valtion pitäisi maksaa koko opiskelu. Tuntuu, että jos opiskella saisi keskituloisen työntekijän palkan suuruisella opintotuella rajattoman hitaasti niin sekään ei olisi riittävä tuki joillekin opiskelijoille. Opiskelu on oman elämän ja tulevaisuuden rakentamista. Kyllä siihen kuuluu ja kannattaa ihan itse satsata, myös rahaa. Opintolainalla itsekin opiskelin 80-luvulla. Opintorahan osuus oli silloin tosi olematon. Sillä ei kukaan olisi pärjännyt. Lainan ottaminen oli pakollista kaikille, joilla ei ollut rikkaita vanhempia. Sitten kun 90-luvulla opintorahaa korotettiin sille tasolle, että kitsaimmat kykenivät sillä elämään, marina alkoi. Minua tämä on aina ihmetyttänyt.


      • minäainakin
        Äkeä akka 46 v. kirjoitti:

        Otan osaa suruusi. On se maar kamalaa, kun valtio ei maksa sun autosi vakuutusmaksujakin! Pitäisi perustaa sellainen liike, joka ajaisi "Joka opiskelijalle oma mersu" -asiaa.
        Minusta on silkkaa lapsellisuutta vaatia, että valtion pitäisi maksaa koko opiskelu. Tuntuu, että jos opiskella saisi keskituloisen työntekijän palkan suuruisella opintotuella rajattoman hitaasti niin sekään ei olisi riittävä tuki joillekin opiskelijoille. Opiskelu on oman elämän ja tulevaisuuden rakentamista. Kyllä siihen kuuluu ja kannattaa ihan itse satsata, myös rahaa. Opintolainalla itsekin opiskelin 80-luvulla. Opintorahan osuus oli silloin tosi olematon. Sillä ei kukaan olisi pärjännyt. Lainan ottaminen oli pakollista kaikille, joilla ei ollut rikkaita vanhempia. Sitten kun 90-luvulla opintorahaa korotettiin sille tasolle, että kitsaimmat kykenivät sillä elämään, marina alkoi. Minua tämä on aina ihmetyttänyt.

        Kyllä minä ainakin saan sossusta rahaa, vaikka opiskelija olenkin. Kyllä ne siellä aina marisevat, alentelevat perusosia ym., mutta pakko niiden on auttaa kun eihän ketään voi "heittelekään" jättää... töissä en jaksa käydä (enkä edes oikein saa töitä kun ei mitään työkokemusta ole) sillä opiskelen ammattikoulun lisäksi iltaisin iltalukiossa. Opintotukea saan 393e /kk (sis.asumislisä), opintolainaa en saa ulosotossa olevien saatavien vuoksi :( Yhden ihmisen elinkustannuksiksi sossu laskee (Turussa) n. 700 egeä kuussa, eli saan sieltä joka kuukausi tuon "puuttuvan" osan eli n. 300e.. Eli sossuun kaikki vaan, rohkeasti!!!


      • sinäpä
        minäainakin kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin saan sossusta rahaa, vaikka opiskelija olenkin. Kyllä ne siellä aina marisevat, alentelevat perusosia ym., mutta pakko niiden on auttaa kun eihän ketään voi "heittelekään" jättää... töissä en jaksa käydä (enkä edes oikein saa töitä kun ei mitään työkokemusta ole) sillä opiskelen ammattikoulun lisäksi iltaisin iltalukiossa. Opintotukea saan 393e /kk (sis.asumislisä), opintolainaa en saa ulosotossa olevien saatavien vuoksi :( Yhden ihmisen elinkustannuksiksi sossu laskee (Turussa) n. 700 egeä kuussa, eli saan sieltä joka kuukausi tuon "puuttuvan" osan eli n. 300e.. Eli sossuun kaikki vaan, rohkeasti!!!

        nyt sen taikasanan sanoit!
        Eli, SOSSUUN NYT KAIKKI RUIKUTTAJAT!
        Miksi kukaan aiemmin ei ole tajunnut käyttää tuota ideaa hyväksi?


      • mitä ihmettä

        Mitä ihmettä sinä autolla teet? Kerro vielä että olet ketjupolttaja.

        Kyllä minulle riitti polkupyörä neljäksi vuodeksi. Kesät talvet. Kustannuksena jarrupalojen uusiminen. En edes uskalla ajatella mitä auton pitäminen olisi tullut maksamaan.


      • vinkki.

        Sinun pitäisi nyt valita, haluatko ruokaa ja opiskella, vai pitää auton ja lopettaa opiskelu ja olla loppuelämä huonopalkkaisessa työssä. Työssä mitä saa/ jos saa/ mitä saa, ei varmaankaan kovin mielekästä työtä?
        Silloin ei juuri ole töistä valinnanvaraa kun ei ole koulutusta, niin mieti mitä työtä silloin saat?
        Opiskelu on kumminkin väliaikaista ja loppuelämän viettäminen pitkäaikaista.

        Myy autosi pois tai laita se seisontaan, silloin voit pitää autosi, mutta ei tarvitse maksaa kalliista käytöstä/vakuutusmaksuja. Seisontavakuutus on halvempi kuin auton ylläpito.
        Jos paremmat tulot tulee, niin sitten on helppo seisonnasta ottaa taas auto käyttöön, kun se on jo olemassa.
        Tai sitten käytät autoa vain osan vuodesta esim. kesäisin kun enemmän rahaa käytössä (jos käy töissä). Ja talven seisonnassa (kun ei ole varaa pitää autoa).
        Mene vaikka muutamaks viikonlopuksi/kk. töihin. Tuskin olet aina viikonloppusin kirjojen ääressä? Opiskelu kannattaa, silloin vaan pitää tinkiä jostain. Eli kirjoitappa menosi ylös ja mieti mistä voisit luopua ja paljonko siitä luopumisesta tulisi säästöä esim. ruokaan.
        Näitä valintakysymyksiähän nämä on ;)


      • opiskelija tampereelta

        Tammikuu 2006

        vuokra      -259,10 (puolet kaksiosta)
        hupi      -152,90 (ryypiskely yms. turha)
        ruoka      -133,24 (ruokailu koulussa ja kotona)
        lehtimaksu   -91,00 (tilatut lehdet)
        puhelin netti   -43,68 (soneran 8mbit ja kännykkä)
        bussi      -39,00 (kuukausilippu bussiin)

        Yhteensä   -718,26   

        lisäksi voi joutua ostaan prujuja 4-6 euroo kurssia kohti.
        tämän kertoi OP:n Oma talous palvelu


    • riittää!

      moni valittaa suotta. opiskelija saa asumistukea 80%, vooi asua opiskelija asunnoissa, opintolaina on edullista.
      kyllä se riittää ruokaan, halpaa kouluissa, asumiseen, kirjoihin, terveydenhuoltoon.
      jos haluaa juoda, polttaa, shoppailla, pitää autoa vaikkei tarttis niin ei kai se sit riitä! moni valittaa suotta. ei kai se riitä kun keksii menoja mitä ilmankin elää.

      • maukkis83

        Kysympä vaan, että JOS sulla olisi pieni lapsi / lapsia, niin menisitkö koulun tarjoamaan asuntolaan asumaan johonkin solukämppään??


      • mutta
        maukkis83 kirjoitti:

        Kysympä vaan, että JOS sulla olisi pieni lapsi / lapsia, niin menisitkö koulun tarjoamaan asuntolaan asumaan johonkin solukämppään??

        ainakin täällä missä asun voi saada koko solunkin käyttöön jos on tilaa. toki isompi vuokra silloin. ja on myös opiskelijoille yksiöitä kaksioita ja halvempia kuin yksityisellä ja juuri perheellisille ensisijaisesti on noi omat kämpät eli kaksiot ym. ja noita asuntoja on ympäri kaupunkia.
        toki perheellisillä on tiukempaa. mutta eikös sen lapsia tehdessä tiedä onko varaa tai kannattaako vielä tehdä. ite ainakin teen vasta kun on vakityö jos on..


    • työssä käyvä opiskelija

      Itse saan ainoastaan ipintotuen asumislisää. Siitäkin summasta jää vuokraa maksettavaksi 30€, jonka päälle muut laskut ja ruokakustannukset. Siispä on pakko opiskelun ohessa käydä töissä.

      On käsittämätöntä, että vanhempien tulot vaikuttaa vielä 20 ikävuoteen asti. Ellei ole kolmannen asteen koulussa.

    • toimeentulotukea

      Kyllä minä ainakin saan sossusta rahaa, vaikka opiskelija olenkin. Kyllä ne siellä aina marisevat, alentelevat perusosia ym., mutta pakko niiden on auttaa kun eihän ketään voi "heittelekään" jättää... töissä en jaksa käydä (enkä edes oikein saa töitä kun ei mitään työkokemusta ole) sillä opiskelen ammattikoulun lisäksi iltaisin iltalukiossa. Opintotukea saan 393e /kk (sis.asumislisä), opintolainaa en saa ulosotossa olevien saatavien vuoksi :( Yhden ihmisen elinkustannuksiksi sossu laskee (Turussa) n. 700 egeä kuussa, eli saan sieltä joka kuukausi tuon "puuttuvan" osan eli n. 300e.. Eli sossuun kaikki vaan, rohkeasti!!!

    • Hui

      Opintotuki on se takia pieni, että saataisiin opiskelijat töihin.

    • Myy 84

      Meiti haki suosiolla lainan takausta,koska sain selville paljonko saan tukea.Todella vähän sitä saa. Kahtelin siinä sitten pakolliset laskut läpi ja ei riitä millään se summa mitä saan! Tv-lupa,vakuutus,puhlaskut, ruoka,linja-auto kortin lataus ja koulukirjat pitäs maksaa.
      Saapa nähdä kuin kituuttamiseksi tuo koulunkäynti menee.

    • liina

      Mielummin voisivat nostaa tulorajaa, ettei joka vuosi tarvitsisi maksella opintotukia takaisin. On väärin, että opiskelun ohella työtä tekeviä rangaistaan. Ei kaikilla ole vanhempia maksumiehinä tai halua (n)ostaa pankista lainaa.

    • noslots

      Mene töihin ja säästä rahaa opiskelua varten. Et kai oikeasti oleta että minä veronmaksajana rientäisin apuun. Jätä ne onnelan baari-illat väliin niin saat sapuskaa...

      • Ylpeä

        Nykypäivänä on ihmisiltä kadonnut "oikeanlainen"ylpeys,johon kuuluu se,että itse kustannetaan oma elämä-eli sen sitten kuinka tahansa.Koko ajan pitäis vaan saada enemmän,tekemättä itse mitään sen eteen.Pitihän Yliopistojenkin rajoittaa opiskeluaikojen pituutta,kun nykypäivän opiskelijat vaan vaatii tukia ja näillä tuilla opiskelis vaikka koko loppuelämän.Helppoa,joskus vaan pitää tehdä töitäkin!


      • " Et kai oikeasti oleta että minä veronmaksajana rientäisin apuun. "

        Opiskelijat menevät tutkinnon suorittamisen jälkeen töihin ja maksavat täten itse omat opintotukensa valtiolle takaisin.
        Mistäköhän muuten kansanedustajien palkat ja jatkuvat palkankorotukset revitään???


      • Opiskelija kai

        Et kai oikeasti oleta, että minä tulevaisuuden veronmaksajana maksan sinunkin eläkkeesi?!?!?! HULLU AJATUS!


    • Hmm.. hmm...

      No jaa.
      KAIKKI eivät ole hirmu Shoppareita.! (vai)
      Ja ei opinto tuki tarkoita että, hei, sää voit ny
      vaan tuhlailla. ME KYLLÄ maksetaan! Hanki töitä.
      ja kyllä sen nyt ruokaan pitäis riittää! Vaiko pidätkö joka päivä grilli juhlia?

      • neiti...X

        "ja kyllä sen nyt ruokaan pitäis riittää!"
        Itse saan opintorahaa 259,01€/kk ja asumislisää/-tukea en lainkaan. Tuolla kun maksat asumisen ja muun elämisen niin aika fakiiri olet...


    • ollenkaan koko

      juttuketjua, mutta: opintotukea ja asumistukea myönnetään molempia, ellet asu vanhempien luona tai heidän omistamassaan asunnossa. Ja yksi asia, jota haluan painottaa KAIKILLE OPISKELIJOILLE: Raha ei todellakaan kasva puussa (oliko uutta?). Itse aikoinani jouduin ottamaan opintolainan, kun ei paikkakunnalla ollut mitään ylim. tienestiä omaavaa työnantajaa tarjolla. Omat lapset ovat jo lukioikäisestä saakka käyneet töissä ja rahoittaneet vaate- ym. kulunsa, koska olen yh-äiti, eikä minulla näin ollen ole varaa kuin ruokkia ja tarjota katto pään päälle.
      Nyt on ohi se katon tarjoaminenkin, kun nuorinkin sai opisk.paikan ja -asunnon. Oliskohan vihdoin aika alkaa elämään omaa elämää...

      • että katsoitteko

        biljonääri Bill Gatesin ohjelman eilen. Millaiset erot on kouluissa Yhdysvalloissa, siis aivan uskomatonta, jopa Valkoisen Talon vieressä oleva koulu olisi purkukelpoinen Suomessa. Gatesin pariskunta tekee erittäin hyvää työtä auttaessaan esim. kouluolojen parantamisessa. Miksi Suomessa hyväntekeväisyys on niin nihkeää???


      • neiti...X

        "opintotukea ja asumistukea myönnetään molempia, ellet asu vanhempien luona tai heidän omistamassaan asunnossa."
        opintoTUKI=opintoRAHA asumisLISÄ lainantakaus
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601125601IL?openDocument
        Opintorahaa ja/tai asumislisään voivat vaikuttaa myös vanhempien ja avo-/aviopuolison tulot, jolloin pahimmassa tapauksessa molemmat jäävät saamatta. Jos vaikkapa lukiolainen ei saa vanhempien tulojen vuoksi opintorahaa, hänellä ei ole oikeutta edes lainantakaukseen. Se siitä opintotuesta sitten.


      • ei koulut
        että katsoitteko kirjoitti:

        biljonääri Bill Gatesin ohjelman eilen. Millaiset erot on kouluissa Yhdysvalloissa, siis aivan uskomatonta, jopa Valkoisen Talon vieressä oleva koulu olisi purkukelpoinen Suomessa. Gatesin pariskunta tekee erittäin hyvää työtä auttaessaan esim. kouluolojen parantamisessa. Miksi Suomessa hyväntekeväisyys on niin nihkeää???

        ole edes tuossa kunnossa mitä tuossa ohjelmassa näytettiin ja toisekseen kouluja suljetaan kokoajan säästösyiden vuoksi. Suomessa on muutenkin hyvät koulutusolosuhteet verrattuna moniin muihin maihin. Esim. suurena plussana on ilmainen kouluruokailu MISTÄ jo liian monet koululaiset narisee kun ruoka on niin paha!
        Varmaan hyväntekeiväisyyttä tarvisi koulunkäyntiavustajiin, koska aika monen alkava koulutaival on vaikeaa. Se näkyy loppuelämän koulupärjäämisessä, jos ei pääse heti alusta kiinni uusiin ympyröihin.


    • >>>linkki<<<
    • sperg

      tuolla kylillä ne haalarityypit joka keskiviikko vetää viinaa naamariin. haluttaisiin siis lisää juhlintarahaa..

      • Mistä tiedät millä rahoilla ne vetää vinaa naamariin?? He saattavat olla niitä onnellisia, jotka saavat vanhemmilta rahaa tai käyvät tosiaan töissä koulun ohessa.
        Kyllähän opiskelijatkin saavat välillä rentoutua ja juhlia?? Eikö???
        Itse en käy baareissa, koska siihen ei näillä tuloilla ole varaa...


    • opiskelijat lusmuja

      Ihan turha sitä nostaa senttiäkään, opiskelijat rellestää ja juopottelee vain enemmän yhteiskunnan rahoilla. Vanhustenhuoltoon pitäis enemmänkin panostaa, opintotuen vois itseasiassa poistaa kokonaan, oppisivatpa lusmut samalla tekemään töitä elantonsa eteen!

      • Aikuisopiskelija

        Ei kannata yleistää, ei kaikki opiskelijat juo, ein nuoristakaan. Itse olen aikuisopiskelija, ja kitutuutan opintotuella, olin kyllä kesän töissä. Valmistun jouluna, ja koulunkäynti on ollut todella rankkaa. Tehtävää ja lukemista on niin paljon, ettei siinä enää ilta-viikonlopputyöhön ole jäänyt aikaa. Ehkäpä sitä näin "varttuneella"iällä(36v), ei asiat mene muistiin ihan ensi lukemalla.
        Juopottelijoita löytyy myös työttömistä, eli ei yleistetä asioita, eikä kärjistetä.


      • pois

        Omassa, pääosin opiskelijoista koostuvassa ystäväpiirissäni ei kylläkään ole yhtään, joka "rellestäisi". Suurin osa ei itse asiassa juurikaan nauti alkoholia, kun siihen menee rahaa ja opiskelu vie sen verran paljon aikaa ettei oikein ehdi bilettämään, mikäli haluaa opinnoissaan pärjätä. Onhan olemassa heitäkin, jotka lusmuavat ja juopottelevat, mutta heidän opintonsa eivät kyllä sitten juuri etene. Ja opinnoissa edistyminenhän on opintotuen saamisen edellytys, jos et tiennyt. Eli jos ei suorita kursseja, ei heru opintotukeakaan. Totta puhut kyllä siinä, että vanhustenhuoltoonKIN pitäisi panostaa, vanhusten asema kun on nykyisin paikoin suorastaan luokaton (sen ymmärrämme jopa me opiskelijat). Muuten, kyllä suurin osa opiskelijoista tekee töitä elantonsa eteen, kun se opintotuki ei nyt vain riitä elämiseen. Ja onhan opiskelukin eräänlaista työtä, jota tehdään opintotuen saamiseksi.


    • opintotuki

      Opiskelijoille pitäisi maksaa tukea suoritettujen opintoviikkojen mukaan. Alkaisi ajankäyttö opinnoissa tehostumaan ja valmistumisajat lyhenemään. Tunnen useita opiskelijoita, jotka tuskin käyvät koulussa ruokalaa pidemmällä ja käyttävät kaiken aikansa kaikenmaailman ylioppilaskunta- yms. järjestötoimintaan ja kekkulointiin. Eivät varmana valmistu koskaan, mutta luultavasti työllistyvät johonkin, mihin joku vanha kekkulikaveri sattuu ottamaan. Pätevyys riittää sitten kahvinjuontiin ja paskanjauhantaan...

      Minua opintoni nopeasti loppuun saattaneena ja työelämään veronmaksajaksi siirtyneenä jurppii maksaa kaikenlaisten vetelysten puuhailua. Jos opintoja tuetaan niin pitäisi myös saada jotain aikaiseksi. Ne opintoviikkovaatimukset tukien saamiseksi on naurettavan alhaiset.

      Olin muutes koko opintojeni ajan töissä ja silti valmistuin oletusarvoja nopeammin yliopistosta.

      • ..............................

        kylläpä vain. tuo urakka periaate olisikin erittäin hyvä. ei ole edes tullut itselle mieleen... itse olen opintojeni lopussa ja todellakin ottaa päähän katsella kun jotkut on vaan huvikseen notkumassa koululla (amk) ja vanhemmat syytää rahaa... samalla itse yrittää ottaa kaiken opin irti ja ahkeroida jotta joskus olisi mahdollisuus tienata. miettisivät ainakin monet ehkä mitä alkavat opiskelemaan ja menisi opiskelupaikat juuri niille jotka niitä haluavat opiskella.


    • huom huom

      Opintotuen lisäksihän opiskelija voi saada asumislisää, joka kattaa 70% vuokran hinnasta. Näin ei tarvi kaikkea opintotukea laittaa vuokraan.

      • neiti...X

        opintoTUKI=opintoRAHA asumislisä lainantakaus

        Opintotuki siis sisältää jo asumislisän. Lisäksi asumislisä ei ole 70% vuokrasta vaan 80% vuokran 252€/kk alittavasta osasta. Yli menevä ja tuosta alittavasta osasta 20% tarvitsee maksaa muilla keinoin. Asumislisän määrä on näin maksimissaan n.201€/kk, opintoraha ja asumislisä taas yhteensä n.440€/kk nettona.


    • Opiskelijaneiti

      Kyllähän se totta on, että opintotuki on ihan hävyttömän pieni, mutta kyllä fiksu keinot keksii. Itse en ole vielä valmistunut mihinkään ammattiin, vaan seilannut siellä täällä ja miettinyt mitä haluaisin tehdä. Nyt opiskelen toista vuotta ja koulun ohella teen koko ajan töitä kaikki viikonloput ja viikollakin mahdollisuuksien mukaan. Töitä saa yllättävän helposti ilman ammattiakin jos on valmis tyytymään vaatimattomampiin hommiin, eikä odota kymmenien tuhansien kuukausipalkkaa. Rankkaa on opiskella kaksoistutkintoa ja tehdä töitä, mutta tällä tavoin pelastan itseni velalta, joka olisi toinen mahdollisuus opintojen rahoittamiseksi. Joten eikun itseä niskasta kiinni ja töihin vaan, kyllä sitä muutaman vuoden jaksaa painaa 100/0 :)

    • op3

      olen 18 vuotias opiskelija ja viimeinen vuosi alkamassa,ja en saa kelalta mitään muuta ku asumislisän, tympeää ku vanhempien tulot vaikuttaa kakskymppiseksi asti, ja myös vanhemmatkin tarvivat rahaa elämiseen, laskuihin ja jne. Kaksi vuotta vielä pitäisi odottaa että alkais kelalta saamaan tukea elämiseen..

    • Vaihtoehto

      Oppisopimus tai sossunluukku tai iltatyöt...?

    • köyhä opiskelija...

      olen täysin samaa mieltä! itse kylläkin opiskelen nyt, mutta rahat eivät riitä mihinkään! aina saa olla lainaamassa vanhemmilta rahaa. miten sitä voisi itsenäistyä kun ei omat rahat riitä mihinkään?! asun asuntolassa kun ei ole varaa asua vuokra-asunnossa, mutta sielläkään ei saa olla viikonloppuisin niin aina on mentävä kotiin ja se maksaa. myös eläminen ja kirjat maksavat. ja opintolainaa ei voi ottaa kun ei ole varaa maksaa kuin tosi pienissä erissä! opintotukia pitäisi kyllä nostaa, ne eivät riitä mihinkään!

    • Opintotuella ei todellakaan pärjäisi. Minusta on niin väärin ettei opiskelusta makseta edes sen vertaa mitä työttömyysturva on. Silloin sentään paremmin pärjäisi. Työttömien pitäisi mielestäni saada opiskella työttömyysaikana menettämättä työttömyysturvaa.
      Itsekin sain opiskelupaikan amk:aan, mutta pakko lykätä opiskelun alkua juuri tästä syystä. Onneksi kävi hyvä tuuri ja sain määräaikaisen työpaikan.

    • Utelias

      Paljonko opintotuki nykyään noin on / kk.
      Utelias

      • outi opiskelija

        Opiskelen yliopistossa ja saan opintorahaa asumislisää yhteensä 434e/kk verojen jälkeen. Vuokra on 375e/kk, illat ja viikonloput kuluvat duunissa. Alle 900e/kk käteen ei voi elää ja kaikki vapaa-aika kuluu duunissa!!!

        Perseestähän se on, mutta lainaa en ota ja opintoraha saisi mieluusti nousta edes pari sataa euroa, ettei burn-out iskisi ja pitäisi alkaa elämään työkyvyttömänä sossun rahjojen turvin!


      • op3
        outi opiskelija kirjoitti:

        Opiskelen yliopistossa ja saan opintorahaa asumislisää yhteensä 434e/kk verojen jälkeen. Vuokra on 375e/kk, illat ja viikonloput kuluvat duunissa. Alle 900e/kk käteen ei voi elää ja kaikki vapaa-aika kuluu duunissa!!!

        Perseestähän se on, mutta lainaa en ota ja opintoraha saisi mieluusti nousta edes pari sataa euroa, ettei burn-out iskisi ja pitäisi alkaa elämään työkyvyttömänä sossun rahjojen turvin!

        niin olisi sekin yksi vaihtoehto et lähtisin iltatöihin ja sitä olen jo harkinnu, mutta tulisikohan se kummiskaan onnistumaan kun viimeinen vuosi koulussa ja kaikki koulutyöt ja opinnäytetyö alkaa stressaa jossain vaiheessa päälle.


    • kck

      olet opiskellut ja silti tutti suussa.Kato peiliin
      ennen kun lässytät

    • Opintovelallinen

      Faijakaan ei saanut opintotukea niin pennin hyrrää. Ja valtion takaamia opintolainoja maksoi koko lapsuuteni ajan - mukisematta. Samoin äitini kotona minua hoitamassa ollessa kertyneet lyhennykset hän maksoi. Kaiken tämän valtion maksamasta surkeasta liksasta.

      Pitäisikö hänen nyt vielä maksaa sinun ja minun opintorahani?

    • JoJo

      Huomasin lukiessani muita viestejä, että aika moni valittaa siitä kuinka opintotuki on pieni ja asumiseen menee rahaa, ja luin myös kuinka monet haukkuivat ihmisiä lyttyyn sen takia, että uskalsivat opintotukea arvostella. Ilmeisesti opiskelijan rahat menee ryyppäämiseen ja ruokaan. Ja työtäkin pitäisi siinä sivussa tehdä. Huh huh, onpas opiskelijalla vaatimuksia eikä työelämäkään vielä ole alkanut kunnolla.
      Itse aloitan pian opiskeluni ammattiin ja Kela on myöntänyt minulle asumis- ja opintotuen. Ja on pakko sanoa, että ilman kesätöitäni en pärjäisi talven yli. Varmaan jättäisin koulun kesken ja yrittäisin saada työpaikan.
      Onhan se mukava ajatella, että tiukalla säästökuurilla selviäisi. Mutta ei se niin mene. Kyllä sitä joskus haluaa elämän ylellisyyksiä, kuten c-vitamiinia ja suklaata. Opintotuella ei sellaisia maksella.
      Ja entäpäs opiskelunaikainen työ? Onhan sitä mukava ajatella, että menee töihin vaikka viikonloppuna tai iltaisin, ja niinhän monet tekevätkin. Mutta itse en siihen pystyisi. Opiskelu kuitenkin vie paljon aikaa, se on kokopäivähomma, ja viikonloppuisin on mukava rentoutua ja tavata vaikka vanhempia, ystäviä tai viettää aikaa poikaystävän kanssa. Onkin aika kummallista, että opiskelijoita kannustetaan loppuunpalaamaan töissä ja opiskelussa ennen kuin ammattipaperit on edes käsissä. Koska sellaista se olisi. Ihminen tarvitsee vapaa-aikaansa.
      Mielestäni opintotukia olisi nostettava heti. Mitä pikemmin sen parempi. Ja on väärin sanoa, että opiskelijan on elätettävä itsensä opiskelujen aikana. Opiskeluthan tähtäävät nimenomaan siihen, että opiskelija saa ammatin, jolla elättää itsensä sitten myöhemmin. Ja samallahan maksaa yhteiskunnalle takaisin opiskelunaikaiset kulut. On kammottavaa seurata kuinka vähän muut ihmiset arvostavat opiskelua. Tuntuu kuin se olisi heille suuri kirosana ja vain tekosyy nuorille laiskotella ja juhlia. Ja vähän tuntuu kaunaakin kytevän takana. He, jotka joutuivat käymään töissä, ovat niille vihaisia, jotka yrittävät pärjätä ilman. Onpas se mukavaa, kun Suomi on niin kaunainen maa, että pitää menneisyyttä verrata nykyaikaan. Maailma muuttuu, ja kunpa opintotukikin.

    • Ajateltavaa

      Koska opintotuen määrään on niin moni tyytyväinen tai jopa valmis poistamaan koko etuuden, tahdon muistuttaa ihan näin yleisesti, että kaikki opiskelijat eivät siirry suoraan toiselta asteelta korkeakouluun. Eikä kaikille ole myöskään töihin meno mahdollista.

      Itse olen yliopisto-opiskelija, jolla on avopuolison lisäksi pieni lapsi. Jompikumpi meistä toki voi mennä töihin, mutta jäämme eriarvoiseen asemaan, mikäli tulorajojen nosto toteutuu suunnitelmana opintotuen nostamisen sijaan.

      Mitä tulee siihen, että laakereillaan lepäävät (jollei ole aktiivinen työnhakija) työtön saa enemmän tukea kuin 40-tuntista viikkoa tekevä opiskelija, koen tämän ehdottomasti olevan epäkohta. Elämä ei ole reilua, mutta näillä pelisäännöillä viestitetään, että ahkeruus ei kannata. Suuremmat tuet olisin saanut jättäytymällä lukion jälkeen työkkärin listoille.

      Työttömän ei tarvitse myöskään hakea työttömyyslainaa, jos rahat eivät tahdo riittää, mutta opiskelijalla ei ole asiaa sosiaalitoimistolle ennen kuin opintolaina on haettu.

      Joku tuolla aiemmin mainitsi, että juokaa vähemmän viinaa ja lopettakaa tupakanpoltto. Meidän miniperheessämme ei harrasteta kumpaakaan pakollisia vappusiidereitä lukuun ottamatta. Asumme hävyttömän kamalassa asunnossa ja meillä ei varaa ostaa vaatteita. En voi kuin todeta, että taloudellisesti ajateltuna ei todella olisi kannattanut hankkia lasta opiskelijana. Pitäkäähän siis muut opiskelijat huolta, että teette kaiken, kuten yhteiskunta vaatii ja elätte elämänne valtalinjauksen mukaan: opiskelu, naimisiin, työt, lapset, töitä ja eläke. Valinnanvapaus - mikä se on?

      • töpö

        Olen jo keski-käinen ja haluaisin opiskella vihdoin ammatin itselleni, vaan tuntuu aika mahdottomalle ajatukselle. Tukia ei ole juuri ollenkaan ja koska minulla on perhe on tietysti jo asuntovelkaa ja muutakin, ei ole varaa enää opintolainaan.
        No nyt joku kysyy että miksi sitten opiskella??
        Siksi että tässä ihanassa Suomenmaassa ei tunnu löytyvän töitäkään. Ei kukaan ota töihin 20v vanhalla koulupohjalla enää. Olen saanut elämäni aikana vain pätkähommia ja osan aikaa olen kasvattanut lapsiani. Ikärasismi näkyy kyllä aika rankasti nyt kun yritän töihin. Olen käynyt kursseja joissa ruusuisesti luvattiin työtä....mutta mutta...eipä vaan tullut.
        Olen ollut työllisyystukitöissä, mutta koska en saanut liiton vaatimia päiviä kasaan(8kk), niin päivärahaa ei tule. Kukaan ei palkkaa toisen vuoden alemmalla tuella töihinkään. Olen elänyt siis vuoden ilman euronkillinkiäkään. Vapailta markkinoilta täällä pohjoisessa ei töitä saa, ei varsinkaan jo vanheneva ihminen. Että töitä en siis opintojen tueksi voi tehdä....ja ymmärrän kyllä ettei moni muukaan niitä varmaan saa. Opinnot on nykyään aika vaativia, joten ei pitäisi edes olettaa että opiskelijan olisi samaan aikaan tehtävä töitä. Ihmiset ovat jo muutenkin stressaantuneita ja henkisiä ongelmia on paljon. herätkää ihmiset ja päättäjät varsinkin miettimään todella näitä erinäisiä ongelmia. Ajatustapa tyyliin "en minäkään ennen mitään tukia saanut" joutaa roskakoppaan. Ennen oli ennen ja nyt on toisin, kaikki on jumalattoman kallista. Omasta tilanteestani huolimatta toivon että nuoria opiskelijoita tuettaisiin enemmän, voisi silloin jäädä ehkä jokunen työ tekemättä ja minäkin saisin edes puolipäivä työtä.


    • opintovelallinen työtön

      mikä tekee opiskelijasta vähempiarvoisen kuin työtön on? on hän ainakin pois kurjista ja hurjista työttömyystilastoista.
      opintotuen tai -rahan, minkä niminen etuus se nyt onkaan, pitäisi olla vähintään saman suuruinen kuin kelan maksama työmarkkinatuki/päiväraha. ansiosidonnaiset etuudet eivät ole vertailukelpoisia em. tukiaisten kanssa...

      • joillekin kelpaa, joillekin ei

        itse olin öisin töissä opiskeluaikanani, kuulin paljon kommenttia... Oli minulla hyvä olla, kun minulla oli työ, yht'äkkiä pomo sanoi, että pyydä kaikki kaverit töihin, sillä töitä oli yht'äkkiä todella paljon, kuinkas kävikään , yhdellekään suurimmalle kitisijälle ei kelvannut työ, rahaa olisi silti pitänyt saada. Itse en lähtenyt laivalle bilettään, vaikka muu luokka lähti, sillä minulla ei sillä hetkellä ollut rahaa, sain kommenttia, että siksi velkaa otetaan, jotta voi rentoutua. Herää siis vain kysymys, että siksikö opintotukea pitäisi saada lisää, että on varaa RENTOUTUA?


      • neiti...X
        joillekin kelpaa, joillekin ei kirjoitti:

        itse olin öisin töissä opiskeluaikanani, kuulin paljon kommenttia... Oli minulla hyvä olla, kun minulla oli työ, yht'äkkiä pomo sanoi, että pyydä kaikki kaverit töihin, sillä töitä oli yht'äkkiä todella paljon, kuinkas kävikään , yhdellekään suurimmalle kitisijälle ei kelvannut työ, rahaa olisi silti pitänyt saada. Itse en lähtenyt laivalle bilettään, vaikka muu luokka lähti, sillä minulla ei sillä hetkellä ollut rahaa, sain kommenttia, että siksi velkaa otetaan, jotta voi rentoutua. Herää siis vain kysymys, että siksikö opintotukea pitäisi saada lisää, että on varaa RENTOUTUA?

        "Herää siis vain kysymys, että siksikö opintotukea pitäisi saada lisää, että on varaa RENTOUTUA?"
        Itse ainakin hyödyntäisin lisätuen nimenomaan rentoutumiseen. Lisätuki vähentäisi köyhyyden tuomaa taloudellista ahdistusta ja aikapulaa. Saisi ostaa ruokaa pähkäilemättä jokaisen tavaran kohdalla onko siihen varaa ja voisi viettää vapaa-aikaa ystävien kanssa töitten sijaan. Kukin rentoutuu tyylillään. Itsekin jätin väliin laivamatkan, jonne lähti koko muu opiskelijaporukka, koska hetken mahdollista huumaa olisi seurannut pitkä kituutus.


    • takasin kouluun

      hei,tietääkö kukaan kuinka paljon 19 vuotias,omassa vuokra-asunnossa asuva ja ammattikoulussa opiskeleva saa opintotukea?tiedän että Kelalla on laskelmaohjelmat mutta mulla eivät ole pitäneet paikkaansa.Jos jollakin vastaava tilanne niin kiinnostaisi tietää.Vanhempien tulot n.35000 vuodessa.

      • Hezi111

        Juu elikkä itse ainaki sain pelkän asumistuen 19-vuotiaana, joka on 200 euroa ja vähän päälle.(oli pakko ottaa opintolaina)Ennen asumistuki oli 170 euroo mut onneks nousi muutaman kympin. Kun täytin kakskyt, niin sain myös opintotuen, koska sillon vanhempien tulot ei enää vaikuta ammattikoulus opiskelevalle. Eli vasta kakskymppisenä on periaattees täysikänen.


      • bambiinos
        Hezi111 kirjoitti:

        Juu elikkä itse ainaki sain pelkän asumistuen 19-vuotiaana, joka on 200 euroa ja vähän päälle.(oli pakko ottaa opintolaina)Ennen asumistuki oli 170 euroo mut onneks nousi muutaman kympin. Kun täytin kakskyt, niin sain myös opintotuen, koska sillon vanhempien tulot ei enää vaikuta ammattikoulus opiskelevalle. Eli vasta kakskymppisenä on periaattees täysikänen.

        vaikka hieman sivusikin aihetta mun kysymys..
        hyvä tietää tuo:)


      • neiti...X

    • professori

      joopa joo...kännää vähä vähemmän niin kyl se siitä

    • joopa

      Mitä yhteiskunnan elättejä teistä kasvaa. Ottakaa vastuuta opiskelustanne ja menkää pankiin neuvottelemaan opintolainasta.

      • Äkeä akka 46

        Oikein ja ytimekkäästi sanottu, Joopa!!


    • lisääntyisi

      ikuisten opiskelijoiden määrä, sillä tyhmä töitä tekee jos pärjää muutenkin. Opinnot vanhenemaan nopeammin niin eiköhän toinen kierros jo opeta tekemään jotakin opintojen eteen.

      • 55

        Opintotukikuukausia 55 - silläkö opiskellaan ikuisesti? :)


    • ...

      itse en ole opiskelija, mutta olen kuitenkin sitä mieltä että opintotukea pitää nostaa, silloin voisin itsekin harkita palaamista koulunpenkille. Nyt on ollut uutisissa puhetta opintotuen tulorajojen nostamisesta.. auttaisiko tämä sitten jotain? käytännössähän se kai tarkoittaa että tuki pysyisi samana mutta siinä sivussa voi tienata enemmän. Ei kuulosta siltä että tuo nopeuttaisi valmistumista... Eli minun mielestäni parempi olisi pitää tulorajat samoina ja nostaa itse tukea. Sillä tuskinpa päättäjät molempia tekee..

    • mistähän

      työtä, eikä minunkaan rahat mihinkään riitä...
      pakko se on yrittää vaan, koska en halua pummiksi ruveta.

      mistähän valtio ottaa sitten sen tarvittavan lisärahan opiskelijoille? minultako? ei kiitos...
      maksan teidän opiskeluja jo muutenkin ihan tarpeeksi...

      • otetaan tietysty työttömiltä

        Työttömiltä 20€ kuussa pois, niin saadaan kaikille opiskelijoille tuntuva korotus opintotukeen. Ja työttömät tienaisivat silti paremmin.


      • mistähän
        otetaan tietysty työttömiltä kirjoitti:

        Työttömiltä 20€ kuussa pois, niin saadaan kaikille opiskelijoille tuntuva korotus opintotukeen. Ja työttömät tienaisivat silti paremmin.

        että, usealla työttömällä on myös lapsia. monellakaan opiskelijalla ei ole, aikuisopiskelijat ovat tietysti oma lukunsa.

        eli suurin osa opiskelijoista elättää vain itsensä. ei se työttömyyskorvauskaan, niin suuri ole, että siitä kannattaisi kateellinen olla...

        ei saisi yleistää mutta, nyt kiukuttelee osa opiskelijoista kun ei sa tarpeeksi tukea ja sitten kun on valmistuttu insinööreiksi jne. kiukutellaan veroista.


      • Ajateltavaa
        mistähän kirjoitti:

        että, usealla työttömällä on myös lapsia. monellakaan opiskelijalla ei ole, aikuisopiskelijat ovat tietysti oma lukunsa.

        eli suurin osa opiskelijoista elättää vain itsensä. ei se työttömyyskorvauskaan, niin suuri ole, että siitä kannattaisi kateellinen olla...

        ei saisi yleistää mutta, nyt kiukuttelee osa opiskelijoista kun ei sa tarpeeksi tukea ja sitten kun on valmistuttu insinööreiksi jne. kiukutellaan veroista.

        On totta, että työttömillä on opiskelijoita enemmän lapsia, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa opintotuen ja työttömyyskorvauksen eriarvoisuuteen. Nykymaailmassa koulun penkillä on myös monia lapsiperheellisiä opiskelijoita, jota ovat viettäneet vuoden tai kaksi. Tietysti tähän voisi todeta, että opiskelija on tyhmä, jos uskoo voivansa elättää jälkikasvua opiskelijabudjetilla, mutta en näe, miksi 24-vuotias työtön olisi oikeutetumpi tehtailemaan pentuja kuin 24-vuotias akateemisen alan valinnut ihminen. Silloinhan kyse alkaisi olla pahemman laadun syrjinnästä ja oikeuden menettämisestä lasten saamiseen haluamassaan iässä.

        Suurin osa opiskelijoista tosiaan elättää vain itsensä tai vaihtoehtoisesti itsensä ja kissansa, mutta onhan siinä nyt todella jotain vikaa, että täyttä viikkoa tekevä korkeakouluopiskelija saa lähes puolet vähemmän kuin pahimmassa tapauksessa television chattia kyttäävä ammattikoulusta valmistunut ammattilainen. Tämän faktan tosin olen tuonut jo aiemmin ketjussa ilmi.

        Lopuksi voin vain todeta, että itse en tule kiukuttelemaan myöhemmin veroista. Minusta on hienoa, että tietyt peruspalvelut, kuten kirjastot ja koulut ovat ilmaisia. Minusta on myös hienoa, että eläkeläisikäisten ei tarvitse kerjätä. Enkä ole edes vasemmistolainen.


      • Ajateltavaa
        Ajateltavaa kirjoitti:

        On totta, että työttömillä on opiskelijoita enemmän lapsia, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa opintotuen ja työttömyyskorvauksen eriarvoisuuteen. Nykymaailmassa koulun penkillä on myös monia lapsiperheellisiä opiskelijoita, jota ovat viettäneet vuoden tai kaksi. Tietysti tähän voisi todeta, että opiskelija on tyhmä, jos uskoo voivansa elättää jälkikasvua opiskelijabudjetilla, mutta en näe, miksi 24-vuotias työtön olisi oikeutetumpi tehtailemaan pentuja kuin 24-vuotias akateemisen alan valinnut ihminen. Silloinhan kyse alkaisi olla pahemman laadun syrjinnästä ja oikeuden menettämisestä lasten saamiseen haluamassaan iässä.

        Suurin osa opiskelijoista tosiaan elättää vain itsensä tai vaihtoehtoisesti itsensä ja kissansa, mutta onhan siinä nyt todella jotain vikaa, että täyttä viikkoa tekevä korkeakouluopiskelija saa lähes puolet vähemmän kuin pahimmassa tapauksessa television chattia kyttäävä ammattikoulusta valmistunut ammattilainen. Tämän faktan tosin olen tuonut jo aiemmin ketjussa ilmi.

        Lopuksi voin vain todeta, että itse en tule kiukuttelemaan myöhemmin veroista. Minusta on hienoa, että tietyt peruspalvelut, kuten kirjastot ja koulut ovat ilmaisia. Minusta on myös hienoa, että eläkeläisikäisten ei tarvitse kerjätä. Enkä ole edes vasemmistolainen.

        Pitää korjata virhe, joka tuli, kun ajattelin kirjoitusta nopeammin. Lause: "Nykymaailmassa koulun penkillä on myös monia lapsiperheellisiä opiskelijoita, jota ovat viettäneet vuoden tai kaksi" piti kuulua näin: Nykymaailmassa koulun penkillä on myös monia lapsiperheellisiä, jotka ovat viettäneet välivuoden tai kaksi.


    • Marmattajat

      Olen itse samaa mieltä, tukea on nostettava. Ei kuitenkaan riitä, että siitä ruikutetaan täällä vaan pitää yrittää tehdä asialle jotain. Suomalaisen perusluonteeseen kuuluu vain kitistä ja odottaa, että parannus tapahtuu. Niin ei kuitenkaan tule mitään edistystä. Elikä menkää valtuuston edustajalle, kansanedustajalle ja lehtitoimittajille sanomaan asianne. Tai asettukaa itse ehdolle, jotta saatte itse mahdollisuuden vaikuttaa.

    • Tervehdys...

      Itse olen sitä mieltä että opintotukea voisi pikkasen päivittää, eli jonkinlainen korotus ois kyllä paikallaan!!..
      Opiskelin 5 vuotta ammattikorkeakoulussa ja tiedän kyllä mistä puhun. Nimittäin luokittelen täysipäiväisen opiskelun TYÖKSI josta pitäisi saada jonkinlainen palkka ja valtion kuuluisi olla tässä tapauksessa eräänlainen työnantaja joka maksaa sen pienen palkan että "työ"= opiskelu kiinnostaisi.
      Mutta kun se opintotuen määrä on täydellinen vitsi niin jouduin itsekkin hakemaan Oikeita Töitä jotta jotensakin pärjää sen opiskeluajan.
      Ja Täydellinen Fiasko jonka joku munapää on joskus kehitelly, on se, eli opiskelijoiden tulorajamääritykset!! Ikäänkuin kielletään tekemästä töitä tai ainakin rajoitetaan sitä tulorajoilla joita saa tienata! Eli jos menee yli tulorajan niin peritään opintotukia takaisin!! Ja sekös inspiroi ihmistä jatkamaan opiskeluja ilomielin?? NEVER!!
      Mutta tsemppiä kaikille opiskelijoille että jaksatte eteenpäin...

      R: Maestro

      P.S ...itse valmistuin ilman opintolainaa vuoden myöhässä aikataulusta ja voin kertoa myös että oli viimeinen opiskelu tämän maallisen vaelluksen aikana :-) mutta tulipahan sekin ihanuus koettua...jep.

    • sosionomi

      juu kyllähän tuota opintotukea tulisi jollain tavalla päivittää, sillä nosti eurot sen verran hintaluokkaa kaupoissa (vaikka toisin väitetään). Itselläni olisi vielä puolitoista vuotta ammattikorkeata jäljellä ja viimeisen vuoden aikana olen työskennellyt kaupan kassalla kaiken vapaa-aikani. Täytyy myöntää että ilman töitä ei kyllä pärjäisi, mutta kaikilla opiskelijoilla ei kuitenkaan sellaista mahdollisuutta ole, ainakaan isommissa opiskelija kaupungeissa.

      Mutta ollaan nyt edes tyytyväisiä siitä että saadaan se muutama euro sinne tilille valtiolta...toisinkin voisi olla.

    • kun riittävästi venyttää

      Aikoinaan tekniselle alalle opiskellessani olin joka kesä töissä 4 kk ja muutoin elin säästäväisesti. Viikonloppuisin pieniä työkeikkoja jos sattui saamaan. Tällä reseptillä kesän työtulot riittivät tasaisesti jaoteltuna pitkälle kevääseen. Ei tarvinnu edes opintolainoja nostaa ja koulut käytiin. Opintoraha asumislisä riitti. Kaikki vaatteet hommasin aina kirppareilta tai sain sukulaisilta köyhäinapuna. Ruoka aina halvinta mahdollista ja mitään ylimääräisiä menoja vuokran, vesimaksun ja sähkön lisäksi en koskaan hankkinut. Eli tv-lupa maksamatta, levyjä tai leffoja ei osteltu eikä vuokrailtu, lehtiä ei tilailtu, makeita ei syöty, baareissa ei käyty ja kaljat tehtiin ite. Kaupan hygieniaosastoltakin ostin pelkkää halpaa shampoota. Tukan ja parranleikkuut hoidin itse omalla sähkökoneella. Kaikki mikä meni rikki korjattiin itse, esim. paidannapit, polkupyörä yms. Niin ja se asumisen taso sovitettiin siihen opintotuen asumislisän tasoon. Eli aina niin pieni ja kuppainen asunto kuin vain löytyi = markkinoiden halvin mahdollinen . Ja nämä halvimmat mahdolliset eivät todellakaan olleet niiden uusien opiskelija-asuntoloiden juuri rakennettuja/remontoituja yksiöitä. Asuin mm. teollisuushallin päädyssä olevassa kahden ihmisen soluasunnoksi muutetussa työntekijöiden entisessä sosiaalitilassa.


      Niin että repikää siitä onnettomat valittajat. Ootte vaan tottuneet liian hyvälle. Mukavaa nauttia palkkatuloistaan, kun ei tarvi maksella opintolainan lyhennyksiä, kuten kaverit vieläkin tekee.

      • Nykyinen opiskeljia

        Mutta se pointtihan on juuri siinä, että sinä sait aikoinasi enemmän rahaa kun nykyiset opiskelijat. Inflaatio ja hintatasonnousu on meiltä sitä syönyt.

        Sen takia sitä tulisi korottaa


      • kun riittävästi venyttää
        Nykyinen opiskeljia kirjoitti:

        Mutta se pointtihan on juuri siinä, että sinä sait aikoinasi enemmän rahaa kun nykyiset opiskelijat. Inflaatio ja hintatasonnousu on meiltä sitä syönyt.

        Sen takia sitä tulisi korottaa

        Kyllä ihan euroaikaan valmistuin, eli vuoden 2002 keväällä. Ei se inflaatio ole siitä vielä niin hurjasti laukannut. Voi olla että pientä tarkistamisvaraa tuen tasossa on, mutta todella pientä.

        Säästäväisyysesimerkkinä mainittakoon että nykyään koen eläväni todella leveästi ja silti selviydyn kuukaudessa keskimäärin 900 euron menoilla. Se sisältää siis kaiken senkin mitä opiskeluaikana ei ollut, eli asumiskustannukset kohtuullisentasoisessa kerrostaloasunnossa (ei siis enää ihan halvin mahdollinen koppi), auton ylläpitokustannukset, tv-lupa, laajakaista, peräti yksi kotiin tilattu lehti, vakuutusmaksuja yms. opiskeluaikoihin verrattuna ylimääräistä (joskus jopa kaupan kaljaa ja muita herkkuja). Jos tuosta 900 eurosta pyyhkäistään pois nuo opiskeluaikojen jälkeen hankkimani lisämenot (jotka loppujen loppuksi ovat täysin turhia) niin hyvin äkkiä ollaan taas siinä 600 euron kokonaiskuukausimenojen tasossa. Esim. auton ylläpidosta ja bensalaskuista sekä laajakaistasta luopumisella olisi jo yllättävän suuri vaikutus. Asunnonkin vois vaihtaa edullisempaan.

        Saisin menot kuukausitasolla helposti puristettua tuohon 600 euroon/kk. Tällöin se tarkoittaisi vuositasolla 7200 euroa menoja.

        Kun lasketaan yhteen opintoraha ja asumislisä (ilman lainaosuutta) ollaan tietääkseni jossain 450 eur/kk tasossa. Tukea nostetaan yhdeksältä kuukaudelta vuodessa jolloin siitä kertyy tuloa n. 4050 euroa/vuosi. Kesätöistä tarvitsee siis vuositasolla ansaita nettona vain 3150, jotta saan vuosibudjetin täyteen. Jos on neljä kuukautta (toukokuun alusta elokuun loppuun) vuodesta töissä, niin nettokuukausipalkan ei tarvitse olla kuin 787,50 euroa/kk, ja vuoden budjettirahat on ansaittu! Eiköhän tuohon palkkatasoon kykene minkä alan opiskelija tahansa! Niin ja jäi vielä varaa laskelmavirheeseenkin, jos vaikka tuo 450 eur/kk ei olekaan ihan eurolleen oikein.

        Että tämmöistä, ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

        Pitäsköhän taas alkaa vetää tiukkaa linjaa. Säästyneet palkkatulot vois sijoittaa kyllä järkevämminkin kuin mukavuustekijöihin. Isona olis sitte Kroisos.


    • Matti Meikäläinen

      Joku valitti että ei oo rahaa edes ostaa cd-levyjä kun opintotuki on niin pieni. Hei haloo. Onko se opintotuki tarkotettu cd-levyjen ostoon? Itse en ainakaan veronmaksajana halua opintotukea nostetaan sen takia että joku saa cd-levynsä ostettua. Verorahoistahan ne kaikki tuet jaetaan. On tehtävä työtä opintojen ohella. Tai velkaannuttava ja maksettava sitten kun on ammatti. Elämä o laiffii ja oot iha up yoor sano nykäs matti.

    • näin on

      Mielestäni opintotuen korotuksella ei ole mitään merkitystä. Jos ajatellaan että tuki nousee jokaisen opiskelijan kohdalla esim.20e, niin se menee olueen, tupakkaan tai johonkin muuhun vastaavaan toimintaan...

      Mieluummin toivoisin, että opintojen aikana opiskelijat voisivat tienata enemmän kuin määrätyn 500e/kk. Tästä olisi hyötyjä useitakin. Yritykset saisivat työvoimaa opiskelijoista osa-aikaisissa tehtävissä ja mikä parasta, opiskelijat saisivat työkokemusta. Näin opinnot pitkittyisivät mahdollisesti vuodella, mutta olen täysin varma, että myös vastavalmistuneiden työttömyys laskiski entisestään.

      Näin nykyiset ja tulevat opiskelijat ymmärtävät työn merkityksen, käsittääkseni hyvin monesta koulusta valmistutaan juuri työelämään.

      • neiti...X

        "Jos ajatellaan että tuki nousee jokaisen opiskelijan kohdalla esim.20e, niin se menee olueen, tupakkaan tai johonkin muuhun vastaavaan toimintaan..."
        Itse kyllä ostaisin kyllä tuolla kuvitteellisella 20€:lla ihan ruokaa...

        "Mieluummin toivoisin, että opintojen aikana opiskelijat voisivat tienata enemmän kuin määrätyn 500e/kk. Tästä olisi hyötyjä useitakin. Yritykset saisivat työvoimaa opiskelijoista osa-aikaisissa tehtävissä ja mikä parasta, opiskelijat saisivat työkokemusta."
        Tulorajoja tulisi mielestäni nostaa vain vastaamaan aiempaa tulo- ja kustannustasoa. Kovin harva opiskelija kuitenkaan tekee oman alansa työtä. Yritykset taas hyötyvät opiskelijatyövoimasta siten, että on aina joku, joka ottaa vastaan määrä-/osa-aikaisen työn mukisematta. Näin jää vakituista kokoaikatyötä etsiville heikommat mahdollisuudet löytää etsimänsä.


      • snelba
        neiti...X kirjoitti:

        "Jos ajatellaan että tuki nousee jokaisen opiskelijan kohdalla esim.20e, niin se menee olueen, tupakkaan tai johonkin muuhun vastaavaan toimintaan..."
        Itse kyllä ostaisin kyllä tuolla kuvitteellisella 20€:lla ihan ruokaa...

        "Mieluummin toivoisin, että opintojen aikana opiskelijat voisivat tienata enemmän kuin määrätyn 500e/kk. Tästä olisi hyötyjä useitakin. Yritykset saisivat työvoimaa opiskelijoista osa-aikaisissa tehtävissä ja mikä parasta, opiskelijat saisivat työkokemusta."
        Tulorajoja tulisi mielestäni nostaa vain vastaamaan aiempaa tulo- ja kustannustasoa. Kovin harva opiskelija kuitenkaan tekee oman alansa työtä. Yritykset taas hyötyvät opiskelijatyövoimasta siten, että on aina joku, joka ottaa vastaan määrä-/osa-aikaisen työn mukisematta. Näin jää vakituista kokoaikatyötä etsiville heikommat mahdollisuudet löytää etsimänsä.

        Mielestäni määrää, jonka vuodessa saa opiskelijana tienata, olisi ehdottomasti nostettava! Esim. kun itselläni on tukikuukausia 10, saan tienata vain 8080 euroa. Tämän vuoden ajan olen ollut koulun ohella töissä, jotta pärjäisin ilman opintolainaa. Ja hyvin olen pärjännyt. Huomasinkin nyt, että en enää loppuvuonna saa tienata ollenkaan rahaa, tai joudun maksamaan tukia takaisin tai perumaan ne kokonaan. Eli, joudun siis nyt lopettamaan työt ja yhteiskunta pakottaa minut ottamaan opintolainan jotta pärjäisin! Olen kaksi vuotta selvinnyt ilman opintolainaa, ja nyt ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa se. Ennemmin tekisin töitä koulun ohella ja tienaisin itse omat rahani, kuin ottaisin lainaa. Yhtään opintojaksoa eikä tenttiä mulla ole rästissä, ja opiskelut täysin samassa vaiheessa kuin muillakin. Vaikka olen siis töissä käynyt. Tuloraja on siis ihan liian alhainen!


      • neiti...X
        snelba kirjoitti:

        Mielestäni määrää, jonka vuodessa saa opiskelijana tienata, olisi ehdottomasti nostettava! Esim. kun itselläni on tukikuukausia 10, saan tienata vain 8080 euroa. Tämän vuoden ajan olen ollut koulun ohella töissä, jotta pärjäisin ilman opintolainaa. Ja hyvin olen pärjännyt. Huomasinkin nyt, että en enää loppuvuonna saa tienata ollenkaan rahaa, tai joudun maksamaan tukia takaisin tai perumaan ne kokonaan. Eli, joudun siis nyt lopettamaan työt ja yhteiskunta pakottaa minut ottamaan opintolainan jotta pärjäisin! Olen kaksi vuotta selvinnyt ilman opintolainaa, ja nyt ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa se. Ennemmin tekisin töitä koulun ohella ja tienaisin itse omat rahani, kuin ottaisin lainaa. Yhtään opintojaksoa eikä tenttiä mulla ole rästissä, ja opiskelut täysin samassa vaiheessa kuin muillakin. Vaikka olen siis töissä käynyt. Tuloraja on siis ihan liian alhainen!

        Jos tulorajoja tarkistettaisiin vastaamaan kustannustasoa, joka vallitsi silloin, kun nykyiset tulorajat ovat tulleet voimaan (muistaakseni 1998, en ole aivan varma), tulorajat tietenkin nousisivat. Vienonen-Karpela-Saarela on maininnut 20% korotusehdotuksen (nähtäväksi jää, jääkö se maininnan asteelle), jolloin tulorajat olisivat 606€/tuki-kk ja 1818€/ei-tuki-kk. Oma tulorajasi olisi silloin (10 tuki-kk) 9696€.

        Mutta jos tarvitsisi valita (ei sillä, että me opiskelijat päästäisin valitsemaan, mutta molempia epäkohtia hallitus tuskin korjaa) kumpi tulisi kyseeseen, tulorajojen vai opintorahan korotus, valitsisin opintorahan korotuksen. Se hyödyttäisi tasaisesti suurinta osaa opiskelijoista ja vähentäisi työnteon tarvetta.


    • Hengenheimolainen

      olisi työvoimakoulutus! Koulutuksen ajalta saat ainakin minimissään työmarkkinatukea, jos et ole liitonrahoilla. Lisäksi ylläpitokorvausta, joka on verotonta. Katopa niitä.

    • mee töihin

      terve !

      Rahaa voi myös lainata tai mennä töihin.

      -- eli älä nyt odota ilmaista rahaa......

    • Jumala

      Jos opintotuki olisi esimerkiksi 150€ suurempi, niin valmistuttuaan valmis työntekijä 4 vuoden opiskelun jälkeen on kuluttanut opintotukea 5400€ enemmän kuin nykyisellään. Palkastaan, oletetaan vaikka 2000 €/kuukaudessa hän maksaa 23% veroprosentilla 460 € kk veroa, joten hän maksaisi itsensa "takaisin" 11,7:ssä kk:ssa, sen sijaan että hän olisi työttömänä.

    • vauhtia

      Opiskelijoita ei ole koskaan arvostettu eikä tulla koskaan arvostamaan,sais päättäjät itse edes viikon kokeilla opiskelijabudjettia,kyllä tulis nälkä-ja kova sellainen!

    • Yogg-Saron

      Mielestäni on täysin käsittämätöntä, miksi opintorahaa ja muitakaan tukia ei ole sidottu jonkinlaiseen indeksiin! Eli mielestäni vuosittain näitä tulisi aina korottaa vähintään nyt sen inflaation verran. Tällä hetkellä inflaatiovauhtihan on käsittääkseni 0,9%. Jos opintorahan suuruus tänä vuonna on esim. 298e, ei se ole enää ensi vuonna riittävä, koska hinnat ovat nousseet, eli rahan arvo on heikentynyt inflaation verran. On hullua puhua että tuet olisivat riittävän suuret jos niitä ei vuosittain koroteta vähintään keskimääräistä inflaatiovauhtia. Lisäksi valtion tulisi mielestäni tukea opiskelijoita enemmän esim. siten, että koulusta saisi aina ilmaisen kunnon aterian! Nykyään opiskelija joutuu siitä maksamaan sen 2-3e. Tällaista "positiivista" tukemista kaipaisin, ei sitä että käteen lyödään kelasta tukku rahaa jonka saa käyttää viinaan ja tupakkaan.

    • rtgnhrt

      No.silloin kun mä opiskelin teknikoksi(koulutus on lopetettu turhana,ja turhaahan se olikin)niin silloin ei ollut minkäänlaisia tukia.Opintolainaa sain,ja maksoin sitä valmistumiseni jälkeen 8 vuotta.Ja ennen tätä vaatimattomaa koulutustani jouduin säästämään,koska ei nää opintolainat riittäneet.En tiedä,mutta tuntuu siltä,että nykyään vaaditaan kaikki,ja mihinkään ei sitouduta .Yhteiskunnan on maksettava kaikki,ja veroja ei saa korottaa.Tulee mieleen ,ollaanko nyt menty liian pitkälle tässä paapomisessa.

      • oppilass

        Itsekin opiskelijana ihmettelen tätä marinaa. Itsellä on vielä aivan älytön vuokra ja silti pärjään aivan loistavasti. Kämppä on pieni luukku täynnä ikeaa, joka on rahoitettu parilla kesätyörahalla, joka on ollut sijoitettuna sinne sun tänne. Tappiota tulee kuukaudessa sellainen 100-150e, mutta mikäs tuossa, jos ottaa lainaa 1200e vuodessa? Siinäkin voi käyttää järkeä ja sijoittaa rahat ja ottaa sieltä aina sen 100e kuukaudessa minkä tarvitsee. Ei ihme, jos ei rahat riitä kun koko ajan pitää olla menossa johonki bileisiin juomaan koko opintotuki. Itse olen tyytyväinen, että edes jotain maksetaan. Keskityttäisiin siihen opiskeluun eikä siihen helvetin "verkostoitumiseen", josta ei ole tosielämässä paskan vertaa hyötyä. Ylioppilaskunnat sun muut ovat lähinnä korruptoituneita "hyvien jätkien" järjestöjä, jotka eivät ole tehneet mitään merkittävää viimeiseen 20 vuoteen. Ai niin... Paitsi ne yhdet superbailut meinas unohtua...


    • asjufabhfaif

      Mielestäni opintotuen pitäisi olla jokaiselle samanlainen esim. 150e- 200e kk.

    • Allu___

      Isoisäni suoritti 50-luvulla korkeakouluopinnot ilman minkäänlaisia opintotukia. Hän kävi töissä ja suvun tuki oli tuolloin aivan eri luokkaa. Oma opintotukeni ei riitä ei sitten mihinkään, mutta eipä saa töitäkään mistään, vuokrat lykkää päälle. Olisin tilanteeseen täysin tyytyväinen, jos edes niitä töitä saisi, mutta ei opintotukea. Olen hakenut ihan joka paikkaan, myös kaikkein heikoimmin palkattuihin.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2266
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2074
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      170
      1873
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      170
      1687
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      32
      1339
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1178
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1178
    Aihe