Elokuva Ohjaus oppaita

igli

Jos joku tietää oppaita joissa kerrotaan kuinka voisi tehdä elokuvan usassa, tai miten ylipäätänsä ohjataan suuren luokan Hollywood elokuva, niin saisinko näiden kirjojen nimiä.

P.S Pelkkä linkki sivukin missä on muille sivuille linkkejä tästä aiheesta, käyvät myöskin.

16

1995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      samalla tavalla niitä elokuvia ohjataan ameriikassa kuin suomessa tai namibiassa.

      ja ohjaamista ei valitettavasti opi kirjoista lukemalla.

      • igli

        Luulempa että olet väärässä niistä oppikirjoista


      • hille2

        Ei elokuvan ohjausopasta ole olemassa todellakaan. Tai jos on, niitä on eri osa-alueista noin 50, eikä siltikään opi, koska ohjausta oppii vain tekemällä elokuvia. Ohjaaja tarvitsee niin monen alan tietoja, pitää osata henkilöohjausta (vähän samaa kuin teatteriohjaaja), tuntea elokuvan teko alusta loppuun teknisesti, oltava draaman tajua, osattava pitää porukka ja langat käsissä prosessin alusta loppuun ja oltava vielä omaa näkemystä, jota kehittyy, jos on kehittyäkseen, elämällä elämää, lukemalla paljon mitä vaan ihan Shakespearesta lähtien ja funtsimalla oma näkemys maailmanmenosta.

        Mutta jos haluat perusopuksen siitä, mitä kaikkea elokuvassa on taiteellisesti ja teknisesti, lue David Bordwell-Kristin Thompson: Film Art, an Introduction.

        Suosittelen kyllä alan opintoja. TAIK on hyvä.


      • elokuvaa opiskellut
        igli kirjoitti:

        Luulempa että olet väärässä niistä oppikirjoista

        "elokuvan Ohjaus oppaita"
        "luulempa"
        "elokuvankäsikirjoitus"

        Olisikohan syytä hankkia ensin ihan perusyleissivistys, ja sitten vasta alkaa hankkiutua niinkin vaativalle alalle kuin elokuvanteko?


      • igli
        elokuvaa opiskellut kirjoitti:

        "elokuvan Ohjaus oppaita"
        "luulempa"
        "elokuvankäsikirjoitus"

        Olisikohan syytä hankkia ensin ihan perusyleissivistys, ja sitten vasta alkaa hankkiutua niinkin vaativalle alalle kuin elokuvanteko?

        Tää on taas niitä ''miten kirjoittaa oikein'' viestejä, no kuuleppa elokuvaa opiskellut, vai sanoisinko USAssa asunut, vaikka kysyn ohjekirjoja elokuvan ohjaamiseen se ei tarkoita että minä alkaisin heti ohjaamaan elokuvaa, se tarkoittaa vain että olen kiinnostunut miten elokuvia ohjataan ylipäätänsä.

        P.S Jos elokuvan ohjaamis oppikirjoja ei ole, niin mten olet voinut opiskella sitä?


      • Töpsel
        igli kirjoitti:

        Tää on taas niitä ''miten kirjoittaa oikein'' viestejä, no kuuleppa elokuvaa opiskellut, vai sanoisinko USAssa asunut, vaikka kysyn ohjekirjoja elokuvan ohjaamiseen se ei tarkoita että minä alkaisin heti ohjaamaan elokuvaa, se tarkoittaa vain että olen kiinnostunut miten elokuvia ohjataan ylipäätänsä.

        P.S Jos elokuvan ohjaamis oppikirjoja ei ole, niin mten olet voinut opiskella sitä?

        >>Jos elokuvan ohjaamis oppikirjoja ei ole, niin mten olet voinut opiskella sitä?


      • vaan tutkija
        igli kirjoitti:

        Tää on taas niitä ''miten kirjoittaa oikein'' viestejä, no kuuleppa elokuvaa opiskellut, vai sanoisinko USAssa asunut, vaikka kysyn ohjekirjoja elokuvan ohjaamiseen se ei tarkoita että minä alkaisin heti ohjaamaan elokuvaa, se tarkoittaa vain että olen kiinnostunut miten elokuvia ohjataan ylipäätänsä.

        P.S Jos elokuvan ohjaamis oppikirjoja ei ole, niin mten olet voinut opiskella sitä?

        Olen opiskellut elokuvatutkimusta (Film Studies in Critical Studies) sekä tehnyt muutaman tuotantopuolen kurssin siinä ohessa (pakollista USAssa teoreettista puoltakin opiskellessa). Sitä tekemistä kyllä oppii vain tekemällä sekä katsomalla runsaasti muiden tekemiä ja analysoimalla niitä. Elokuvaohjaajaksi opiskelevat opiskelevat sekä teoriaa (esim. elokuvahistoria, elokuvan estetiikka) että käytännön tekemistä ja elokuva-analyysia.


      • igli
        Töpsel kirjoitti:

        >>Jos elokuvan ohjaamis oppikirjoja ei ole, niin mten olet voinut opiskella sitä?

        Yksi kirjain on väärin ja heti aletaan paskoo päälle.

        Miettikää oletteko hieman lapsellisia?


      • huomauttaja
        igli kirjoitti:

        Yksi kirjain on väärin ja heti aletaan paskoo päälle.

        Miettikää oletteko hieman lapsellisia?

        1. Töpsel ei huomauttanut sinulle kieliopista mitään, joten miksi hänelle äkäilet? Vai etkö tunne edes viestipuu-käsitettä (joka on n. miljoona kertaa yksinkertaisempi käsite kuin esimerkiksi elokuvan leikkaus)?
        2. Joka ikiseen aloittamaasi otsikkoon olet jo onnistunut tunkemaan 1-2 virhettä - kyse on siis johdonmukaisesta äidinkielen rääkkäyksestä, ei yhdestä lyöntivirheestä.


      • Töpsel
        igli kirjoitti:

        Luulempa että olet väärässä niistä oppikirjoista

        ...kuka ohjaaja jenkeissä olisi ohjannut spektaakkelin vain lukaistuaan sitä ennen muutaman ohjausoppaan?

        Omana opiskeluaikanani tosin pari kaveriani tekivät elokuvan, jonka käsikirjoituksena käyttivät Niksi-Pirkkaa. Siitä tuli itse asiassa helvetin hauska juttu, vaikka ei mikään spektaakkeli ollutkaan. Suosittelen metodia sinullekin.


      • igli
        huomauttaja kirjoitti:

        1. Töpsel ei huomauttanut sinulle kieliopista mitään, joten miksi hänelle äkäilet? Vai etkö tunne edes viestipuu-käsitettä (joka on n. miljoona kertaa yksinkertaisempi käsite kuin esimerkiksi elokuvan leikkaus)?
        2. Joka ikiseen aloittamaasi otsikkoon olet jo onnistunut tunkemaan 1-2 virhettä - kyse on siis johdonmukaisesta äidinkielen rääkkäyksestä, ei yhdestä lyöntivirheestä.

        En äkäilly vain töpselille äkäilin muille töpselin viesti vain sattu olemaan siinä, ja mitä tulee mun kirjoitusvirheisiin
        ihan niin kuin sinulle tai ei muille tule koskaan yhtä tai kahta kirjoitusvirhettä.

        P.S Suurin osa teistä kuulostaa ihan minun entiseltä äidinkielen opettajalta


      • igli
        igli kirjoitti:

        En äkäilly vain töpselille äkäilin muille töpselin viesti vain sattu olemaan siinä, ja mitä tulee mun kirjoitusvirheisiin
        ihan niin kuin sinulle tai ei muille tule koskaan yhtä tai kahta kirjoitusvirhettä.

        P.S Suurin osa teistä kuulostaa ihan minun entiseltä äidinkielen opettajalta

        Sitä paitsi en välitä teidän viesteistä mitään, jos kirjoitan jotain väärin voi voi, en välitä, se vain tarkoittaa että ette osaa vastata kysymyksiini ja että teillä ei ole muuta tekemistä kuin huomautella muille heidän virheistä.


      • Tyhmä_
        hille2 kirjoitti:

        Ei elokuvan ohjausopasta ole olemassa todellakaan. Tai jos on, niitä on eri osa-alueista noin 50, eikä siltikään opi, koska ohjausta oppii vain tekemällä elokuvia. Ohjaaja tarvitsee niin monen alan tietoja, pitää osata henkilöohjausta (vähän samaa kuin teatteriohjaaja), tuntea elokuvan teko alusta loppuun teknisesti, oltava draaman tajua, osattava pitää porukka ja langat käsissä prosessin alusta loppuun ja oltava vielä omaa näkemystä, jota kehittyy, jos on kehittyäkseen, elämällä elämää, lukemalla paljon mitä vaan ihan Shakespearesta lähtien ja funtsimalla oma näkemys maailmanmenosta.

        Mutta jos haluat perusopuksen siitä, mitä kaikkea elokuvassa on taiteellisesti ja teknisesti, lue David Bordwell-Kristin Thompson: Film Art, an Introduction.

        Suosittelen kyllä alan opintoja. TAIK on hyvä.

        Mitä sä tarkotat tolla draaman tajulla?


      • hille2
        Tyhmä_ kirjoitti:

        Mitä sä tarkotat tolla draaman tajulla?

        No, koska elokuva on yleensä draamallinen taiteenlaji (joitakin kokeellisia elokuvia huomioonottamatta), täytyy kai sekä käsikirjoittajan että ohjaajan tajuta se suurempi draaman kaari siinä tarinassa, miten se menee, ja miten se saadaan näkymään kohtauksien tasolla ja rakentumaan juuri oikeasti (esim. näyttelijäntyössä) ottaen huomioon sen, että elokuvan kohtaukset aika harvoin kuvataan siinä järjestyksessä missä ne lopullisessa elokuvassa ovat. Uskoisin, että aika vaikeaa hommaa. Ja eri henkilöillä voi olla siinä tarinan sisällä oma draaman kaarensa menossa jne. Tosi palapeli, sanoisin.


      • p17
        hille2 kirjoitti:

        No, koska elokuva on yleensä draamallinen taiteenlaji (joitakin kokeellisia elokuvia huomioonottamatta), täytyy kai sekä käsikirjoittajan että ohjaajan tajuta se suurempi draaman kaari siinä tarinassa, miten se menee, ja miten se saadaan näkymään kohtauksien tasolla ja rakentumaan juuri oikeasti (esim. näyttelijäntyössä) ottaen huomioon sen, että elokuvan kohtaukset aika harvoin kuvataan siinä järjestyksessä missä ne lopullisessa elokuvassa ovat. Uskoisin, että aika vaikeaa hommaa. Ja eri henkilöillä voi olla siinä tarinan sisällä oma draaman kaarensa menossa jne. Tosi palapeli, sanoisin.

        Mielestäni joillain ihmisillä on olemassa "elokuva mieli", "elokuvantaju". Tarkoittaen että he ovat syntyneet tuohon hommaan. He näkevät ja muodostavat heti luetustaan tekstistä päässään miltä tämä näyttäisi elokuvana, minkälaisista kuvakulmasta kuvataan, valaistukset, äänet ym... En tarkoita sitä että, "jos näet päässäs videota niin oot ohjaaja" tai päinvastoin. Opiskella kannattaa, käyttää vapaa-aikaa niin paljon kuin vain pystyy, harjoitella jokaista elokuvan tuottamisen osa-aluetta (editointi, kuvaaminen, kameran käyttö, tuottaminen, käsikirjoittaminen mukaanlukien myös lavastukset ja vaatetukset ym.), lukea kirjoja (esim. Sidney Lumet: Elokuvan tekemisestä), latailla netistä mahdollisimman paljon videomateriaalia oikeista elokuvan tuottamis prosesseista, katsoa youtubesta ym... Kaikkeen kannattaa perehtyä sillä ohjaajan tulee tietää sekä ymmärtää kaiken mitä elokuvatuotannossa tapahtuu ja miten tehdään. Esimerkiksi suosittelen tutustumaan myös ammatillisiin editointi ohjelmiin (Autodesk:in & adobe:n ohjelmat). Mitä enemmän tiedät sen parempi, mitä vähemmän tiedät sen huonompi.

        Itse olen opiskellut itsenäisesti 2vuoden ajan ohjausta. 4vuotta opetellut adoben ja autodeskin ohjelmia. Sekä materiaalia internetistä on tultu ladattua terabitin verran. Ei ole epäselvää ettenkö tietäisi miten elokuvia tehdään, eikä myöskään ettäkö osaisin kaiken. Ei, en osaa kaikkea, mutta tärkeintä että tiedän teoriassa miten homma sujuu.


      • p17
        p17 kirjoitti:

        Mielestäni joillain ihmisillä on olemassa "elokuva mieli", "elokuvantaju". Tarkoittaen että he ovat syntyneet tuohon hommaan. He näkevät ja muodostavat heti luetustaan tekstistä päässään miltä tämä näyttäisi elokuvana, minkälaisista kuvakulmasta kuvataan, valaistukset, äänet ym... En tarkoita sitä että, "jos näet päässäs videota niin oot ohjaaja" tai päinvastoin. Opiskella kannattaa, käyttää vapaa-aikaa niin paljon kuin vain pystyy, harjoitella jokaista elokuvan tuottamisen osa-aluetta (editointi, kuvaaminen, kameran käyttö, tuottaminen, käsikirjoittaminen mukaanlukien myös lavastukset ja vaatetukset ym.), lukea kirjoja (esim. Sidney Lumet: Elokuvan tekemisestä), latailla netistä mahdollisimman paljon videomateriaalia oikeista elokuvan tuottamis prosesseista, katsoa youtubesta ym... Kaikkeen kannattaa perehtyä sillä ohjaajan tulee tietää sekä ymmärtää kaiken mitä elokuvatuotannossa tapahtuu ja miten tehdään. Esimerkiksi suosittelen tutustumaan myös ammatillisiin editointi ohjelmiin (Autodesk:in & adobe:n ohjelmat). Mitä enemmän tiedät sen parempi, mitä vähemmän tiedät sen huonompi.

        Itse olen opiskellut itsenäisesti 2vuoden ajan ohjausta. 4vuotta opetellut adoben ja autodeskin ohjelmia. Sekä materiaalia internetistä on tultu ladattua terabitin verran. Ei ole epäselvää ettenkö tietäisi miten elokuvia tehdään, eikä myöskään ettäkö osaisin kaiken. Ei, en osaa kaikkea, mutta tärkeintä että tiedän teoriassa miten homma sujuu.

        kehottaisin opettelemaan asioita ensin teoriassa ja sitten siirtyä käytäntöön. Käytä kavereitasi näyttelijöinä vaikkei he mitään osaisikkaan mutta opit ainaki käyttämään kameraa ja eri kuvakulmia ja saat kokemusta.


        vinkkinä: kannattaa kun liikut maailmalla niin tarkkailla ihmisten eleitä, ilmeitä ym...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkä nimistä naista

      Täällä kaipailet?
      Ikävä
      106
      2419
    2. Minkä nimistä miestä

      Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      106
      1902
    3. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      16
      1794
    4. Mitä ajattelit hänestä

      Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      99
      1457
    5. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

      Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      192
      1412
    6. Mietitkö tosissasi..

      ..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1345
    7. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      57
      947
    8. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      946
    9. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      125
      938
    10. Se hetki kun

      Saisi olla kahdestaan ja rutistaa sua
      Ikävä
      76
      910
    Aihe