Soran myynti

W.Weikkonen

Onko tietoa millaista hintaa maksetaan murskauskelpoisesta sorasta noin suurinpiirtein, tietenkin vaikuttaa soran laatu, määrä jne.
Eri asia on saako lupia ko toimintaan mutta hintaa kyselen uteliaisuudesta.

45

16994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Murskaus urakoitsija

      Soran murskaus!!!??? Ei soraa murskata vaan kalliota!

      Murskaus maksaa noin 2€/m3.
      Ja meillä päin murske maksaa noin 7€/m3

      Joten ei tuo mikään kauhean hyvä bisnes ole.

      • Kilu69

        sitten kutsut harjusta otettavaa ainesta jossa on soraa ja murskaukseen kelpaavaa kiviainesta? Se ei meilläpäin ole kalliota. Muutenkin sinulla taitaa olla vaikeuksia ymmärtämisessä. Ei kyseessä ollut murskauksen eikä murskeen hinta.
        Ja bisneksestä, jos myytävää on 500 000 m3, kyllä siinä bisnestä on.


      • äijä1
        Kilu69 kirjoitti:

        sitten kutsut harjusta otettavaa ainesta jossa on soraa ja murskaukseen kelpaavaa kiviainesta? Se ei meilläpäin ole kalliota. Muutenkin sinulla taitaa olla vaikeuksia ymmärtämisessä. Ei kyseessä ollut murskauksen eikä murskeen hinta.
        Ja bisneksestä, jos myytävää on 500 000 m3, kyllä siinä bisnestä on.

        Ainakaan minun toimialueellani ei harrasteta harju soran murskausta. Vaan se seulotaan ja myydään ihan sorana.
        Ja soran raekoko on 2 - 20mm. Ja ainakaan meillä päin ei tosiaankaan murskata mitään soraa.
        Murskaus kohteet ovat aina kallioita tai louhikkoja.


        No bisnestäkin on monenlaista.
        Tuollaisen määrän murskaukeen kuluu aika kauan.
        Ja ihan äkkiä et tollaisia määriä myy kuin ainoastaan tietyömaille ja jos niitä ei satu olemaan lähellä, niin myynti kuule kestää ja kauan.


      • Huru-ukko
        äijä1 kirjoitti:

        Ainakaan minun toimialueellani ei harrasteta harju soran murskausta. Vaan se seulotaan ja myydään ihan sorana.
        Ja soran raekoko on 2 - 20mm. Ja ainakaan meillä päin ei tosiaankaan murskata mitään soraa.
        Murskaus kohteet ovat aina kallioita tai louhikkoja.


        No bisnestäkin on monenlaista.
        Tuollaisen määrän murskaukeen kuluu aika kauan.
        Ja ihan äkkiä et tollaisia määriä myy kuin ainoastaan tietyömaille ja jos niitä ei satu olemaan lähellä, niin myynti kuule kestää ja kauan.

        on murskattu harjusoraa jo vuosikymmeniä. En tiedä mikä se sinun toimialueesi on, taitaa olla pohjoista.


      • todellakaan

        ole kuullut murskesorasta ?!? Hahahahahah....


      • Jussi69
        todellakaan kirjoitti:

        ole kuullut murskesorasta ?!? Hahahahahah....

        tositietäjiä paljon kun eivät ole kuulleetkaan soramurskeesta.


      • murskaaja
        todellakaan kirjoitti:

        ole kuullut murskesorasta ?!? Hahahahahah....

        Murskesoraa! Eipä ainakaan meillä päin tollasta laatua ole tarjolla. Sora ja murske on ihan eri asioita.
        Jotkut tosin meillä päinkin puhuu mursketta murskesoraksi.

        Toiminta-alueemme on lähinnä keski-suomi


      • koiraspuolinen
        Huru-ukko kirjoitti:

        on murskattu harjusoraa jo vuosikymmeniä. En tiedä mikä se sinun toimialueesi on, taitaa olla pohjoista.

        Eipäs ole meikäläinen ennen kuullutkaan "Soran"
        murskauksesta,kalliomurskauksesta kyllä. Eteläsuomessa kai on näitä hiekkamuodostumissa esiintyviä kiviä murskattu joskus.
        Etupäässä Suomessa esiintyvissä sora-hiekka muodostumissa pääaines on hiekkaa-jos se olisi enimmäkseen soraa(2mm-20mm)-se olisikin arvossaan.
        Hiekkamuodostumissa on vielä yleensä pienempijakoista ainesta mukana. Se,että näiden edellämainittujen ainesten hyödyntäminenhän on nykyisin pääpiirteittäin kiellettyä(luonnonsuoj.vedoten)ja luvan saanti vaikeaa,siksi kalliomursketta käytetään nykyisin enenevässä määrin. Kalliomurskeella on kyllä hyvätkin puolensa,siinä tulee myös ns."sitovaa" pienainesta samalla mukaan.


      • Isäntä
        murskaaja kirjoitti:

        Murskesoraa! Eipä ainakaan meillä päin tollasta laatua ole tarjolla. Sora ja murske on ihan eri asioita.
        Jotkut tosin meillä päinkin puhuu mursketta murskesoraksi.

        Toiminta-alueemme on lähinnä keski-suomi

        http://www.laaninkuljetus.fi/TuoteLista.pdf
        soramurske ja kalliomurske kaksi eri asiaa...


      • Kalle Kivi
        koiraspuolinen kirjoitti:

        Eipäs ole meikäläinen ennen kuullutkaan "Soran"
        murskauksesta,kalliomurskauksesta kyllä. Eteläsuomessa kai on näitä hiekkamuodostumissa esiintyviä kiviä murskattu joskus.
        Etupäässä Suomessa esiintyvissä sora-hiekka muodostumissa pääaines on hiekkaa-jos se olisi enimmäkseen soraa(2mm-20mm)-se olisikin arvossaan.
        Hiekkamuodostumissa on vielä yleensä pienempijakoista ainesta mukana. Se,että näiden edellämainittujen ainesten hyödyntäminenhän on nykyisin pääpiirteittäin kiellettyä(luonnonsuoj.vedoten)ja luvan saanti vaikeaa,siksi kalliomursketta käytetään nykyisin enenevässä määrin. Kalliomurskeella on kyllä hyvätkin puolensa,siinä tulee myös ns."sitovaa" pienainesta samalla mukaan.

        tyhmä, soraa murskataan ja sillä siisti. Siinä on mukana hieno aines sekä karkeampaa eli isokokoistakin kiveä. Älä puhu asioista joista et tiedä yhtään mitään, saatanan läänintampio!


      • Kilu69
        Isäntä kirjoitti:

        http://www.laaninkuljetus.fi/TuoteLista.pdf
        soramurske ja kalliomurske kaksi eri asiaa...

        murskaajalle ja koiraspuoliselle. Te ette varmaankaan tiedä alasta mitään, kommenttinne on hieman sellaista mutu-tietoa, heh heh.


      • ostaa
        Kalle Kivi kirjoitti:

        tyhmä, soraa murskataan ja sillä siisti. Siinä on mukana hieno aines sekä karkeampaa eli isokokoistakin kiveä. Älä puhu asioista joista et tiedä yhtään mitään, saatanan läänintampio!

        Minkälaista sepeliä on nolla vitonen?


      • ehhe-hehe!!!
        Kilu69 kirjoitti:

        murskaajalle ja koiraspuoliselle. Te ette varmaankaan tiedä alasta mitään, kommenttinne on hieman sellaista mutu-tietoa, heh heh.

        KÄYTÄNNÖSSÄ noilla suurikin ero:
        (Aikaisemman linkin mukaan.)

        Esim. raekoko molemmilla 0-16-. käyttö kulutuskerros: tiet, pihat, kentät - - -

        Eikös soramurskeessa ole sitä samaa kalliota, jota kalliomurskeessakin ole? Siis sitä ehtaa KALLIOTA?

        Jepulis ku joskus se on niin -jostain- kiinni!


      • Kilu69
        ehhe-hehe!!! kirjoitti:

        KÄYTÄNNÖSSÄ noilla suurikin ero:
        (Aikaisemman linkin mukaan.)

        Esim. raekoko molemmilla 0-16-. käyttö kulutuskerros: tiet, pihat, kentät - - -

        Eikös soramurskeessa ole sitä samaa kalliota, jota kalliomurskeessakin ole? Siis sitä ehtaa KALLIOTA?

        Jepulis ku joskus se on niin -jostain- kiinni!

        en jaksa vääntää enää teidän kanssa. Soramurskeessa EI OLE mitään kalliota vaan sora-aineksessa olevaa kiveä. ja kun puhutaan SORASTA, raekokoja ei sen suuremmin määritellä. Tilatessa soraa täytyy tietenkin kertoa soran koko, olkoon se sitten 0-20 tai vaikka 0-100 mm. Yrittäkää nyt jo tajuta.


      • KAIKISSA
        Kilu69 kirjoitti:

        en jaksa vääntää enää teidän kanssa. Soramurskeessa EI OLE mitään kalliota vaan sora-aineksessa olevaa kiveä. ja kun puhutaan SORASTA, raekokoja ei sen suuremmin määritellä. Tilatessa soraa täytyy tietenkin kertoa soran koko, olkoon se sitten 0-20 tai vaikka 0-100 mm. Yrittäkää nyt jo tajuta.

        kiviaineksissa ON KALLIOTA! Hiesusta sepeliin ja järeämpiin kiviin!

        Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Sitä se tekee tuo maapallon muokkautuminen jääkausineen sun muineen.

        Vaan otetaanhan rauhallisesti eikä turhia huolita tällaisista, jooko?


      • Isäntä
        KAIKISSA kirjoitti:

        kiviaineksissa ON KALLIOTA! Hiesusta sepeliin ja järeämpiin kiviin!

        Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Sitä se tekee tuo maapallon muokkautuminen jääkausineen sun muineen.

        Vaan otetaanhan rauhallisesti eikä turhia huolita tällaisista, jooko?

        On sitten hintaeroa jos kerran on samaa tavaraa...
        Kalliomurske on huomattavasti kalliimpaa verrattuna soramurskeeseen. Soratien pinnassa kalliomurske kestää paremmin kuin soramurske joka jauhautuu huomattavasti nopeammin.
        Kiviaineksissa on eroja...


      • ON eroja!
        Isäntä kirjoitti:

        On sitten hintaeroa jos kerran on samaa tavaraa...
        Kalliomurske on huomattavasti kalliimpaa verrattuna soramurskeeseen. Soratien pinnassa kalliomurske kestää paremmin kuin soramurske joka jauhautuu huomattavasti nopeammin.
        Kiviaineksissa on eroja...

        Mutta kaikke ne eroavaisuudet löytyvät myös kalliosta. Siis PERUSKALLIOSTA.

        Se, miten ne erot sitten maan pinnalla tulevat esille, on kuin tämä ja niin moni muukin netissä esiin tuleva viestiketju:
        Yksi tarttuu olennaiseen, toinen alkaa piipertämään pikkutarkkuuksissa!

        Yksi ymmärtää näin, jokun toinen aivan muuta.

        Ja kaikelle hinta pitää määritellä...


      • ..tierä..
        Isäntä kirjoitti:

        On sitten hintaeroa jos kerran on samaa tavaraa...
        Kalliomurske on huomattavasti kalliimpaa verrattuna soramurskeeseen. Soratien pinnassa kalliomurske kestää paremmin kuin soramurske joka jauhautuu huomattavasti nopeammin.
        Kiviaineksissa on eroja...

        ..muuta kuin jos soraa menöö kenkähän, niin pirusti
        ottaa kipiää kun yrittää kävellä eikä siinä oo erua onko se harjusta vai kalliosta kotoosin.


      • koiraspuolinen
        Kalle Kivi kirjoitti:

        tyhmä, soraa murskataan ja sillä siisti. Siinä on mukana hieno aines sekä karkeampaa eli isokokoistakin kiveä. Älä puhu asioista joista et tiedä yhtään mitään, saatanan läänintampio!

        Ikävä kyllä,kalliosta se on sora ja hiekkakin lähtöisin-jopa kivet -ja saveen asti-Murskataan miten ja kummasta hyvänsä-niin lähtökohta aineksilla on "kalliosta" Näin on,vaikka tyhmä olenkin. Murskausliikkeillä on omat tapansa tehdä "eri jalostuksia"


      • ..näkkileivät !
        koiraspuolinen kirjoitti:

        Ikävä kyllä,kalliosta se on sora ja hiekkakin lähtöisin-jopa kivet -ja saveen asti-Murskataan miten ja kummasta hyvänsä-niin lähtökohta aineksilla on "kalliosta" Näin on,vaikka tyhmä olenkin. Murskausliikkeillä on omat tapansa tehdä "eri jalostuksia"

        Kyllä näin on kun Atte vakuuttaa,tämä on selekiä kommentti. Soraa ei teherä nevasta.


      • tarkistetaan asia
        Kilu69 kirjoitti:

        en jaksa vääntää enää teidän kanssa. Soramurskeessa EI OLE mitään kalliota vaan sora-aineksessa olevaa kiveä. ja kun puhutaan SORASTA, raekokoja ei sen suuremmin määritellä. Tilatessa soraa täytyy tietenkin kertoa soran koko, olkoon se sitten 0-20 tai vaikka 0-100 mm. Yrittäkää nyt jo tajuta.

        Itse et varmaan tajua mitään.

        Kuten aikaisemmin on tullut ilmi, niin suuressa osassa suomea kalliomursketta sanotaan myös soramurskaksi. Eli se on sama asia.
        Itse en ole alalla, mutta joskus olen sora-autoja ajanut ja noita aineksia kuskaillut. Mutta tuolla kilsanpäässä on ison maanrakennusfirman soramonttu ja murskeasema(isot kalliot vieressä) ja siellä ei ainakaan murskata soraaa vaan kalliota. Ja on aivan sama tilaako soramursketta vai kalliomursketta - samaa tavaraa tuodaan.
        Mutta käynpä huomenna paikanpäällä kysymässä mitä he sanovat.


      • Sorakuski

      • selvä ero

        Siis kalliomurske on sitä itse kalliosta tehtyä tavaraa ja siinä on sitä tosi hienoa kalliopölyä mukana ja se tiivistyy tien pintaan todella hyvin ja kovaksi kulutuskerrokseksi.
        Taas se soraharjusta murskattu tavara on sita hiekan väristä mursketta, joka on murskattu seulanperästä ja muista irtokivistä ja sekaan on laitettu hiekkaa. Näillä kahdella tavaralla on eroja, mutta käsittämättömältä tuntuu, että täällä tästä alkoi jokin keskisuomalainen elämöidä vastaan. Itse olen itäsuomalaista alkuasukassukua ja täällä on itsestään selvää, että on varmistettava mursketta tilatessa, onko se murskattu kalliosta vai sorasta. Hinta on kalliomurskeessa kovempi.


      • Soraparooni
        selvä ero kirjoitti:

        Siis kalliomurske on sitä itse kalliosta tehtyä tavaraa ja siinä on sitä tosi hienoa kalliopölyä mukana ja se tiivistyy tien pintaan todella hyvin ja kovaksi kulutuskerrokseksi.
        Taas se soraharjusta murskattu tavara on sita hiekan väristä mursketta, joka on murskattu seulanperästä ja muista irtokivistä ja sekaan on laitettu hiekkaa. Näillä kahdella tavaralla on eroja, mutta käsittämättömältä tuntuu, että täällä tästä alkoi jokin keskisuomalainen elämöidä vastaan. Itse olen itäsuomalaista alkuasukassukua ja täällä on itsestään selvää, että on varmistettava mursketta tilatessa, onko se murskattu kalliosta vai sorasta. Hinta on kalliomurskeessa kovempi.

        Kalliomurske on valmistettu murskaamalla kalliosta irti räjäytettyä louhetta. Kaikki pinnat ovat murskeessa näinollen murtopintaisia.

        Soramurske on taas valmistettu murskaamalla kiviä (maksimi raekoko 200mm), esimerkiksi seulajätettä tai sitten ihan soraa (maksimi raekoko 20mm). Soramurskeissa on siis rakeita joissa on kokonaan tai osittain murtopinnat sekä raksita joissa kokonaan luonnonpinnat.


      • Kilu69
        tarkistetaan asia kirjoitti:

        Itse et varmaan tajua mitään.

        Kuten aikaisemmin on tullut ilmi, niin suuressa osassa suomea kalliomursketta sanotaan myös soramurskaksi. Eli se on sama asia.
        Itse en ole alalla, mutta joskus olen sora-autoja ajanut ja noita aineksia kuskaillut. Mutta tuolla kilsanpäässä on ison maanrakennusfirman soramonttu ja murskeasema(isot kalliot vieressä) ja siellä ei ainakaan murskata soraaa vaan kalliota. Ja on aivan sama tilaako soramursketta vai kalliomursketta - samaa tavaraa tuodaan.
        Mutta käynpä huomenna paikanpäällä kysymässä mitä he sanovat.

        sanoivat? Etteivät vaan että kalliomurske on kalliosta irtilouhittua ja soramurske soraharjusta otettua kampetta.


      • tarkistettu
        Kilu69 kirjoitti:

        sanoivat? Etteivät vaan että kalliomurske on kalliosta irtilouhittua ja soramurske soraharjusta otettua kampetta.

        Äijät nauro murskeasemalla päin näköö kun kävin asiaa kysymässä. Kyseli vaan että mistä oon kuullu, että soraa murskataan ja sano että ainakaan he ei murskaa soraa vaan kallioo.

        Ja äijät valistivat myös että soramurskeeksi sanottu tavara murskataan hienommaksi, mutta sekin kuitenkin murskataan kalliosta. Vastaavasti varsinainen murske on vähän karkeempaa tavaraa ja sekin on nimenomaan murskattu kalliosta. Ja sano myös että tilataan kumpaa hyvänsä, niin ainakin heillä molemmat tavarat on kalliosta murskattua ja hinta erokin on aika vaan euron verran kuutiolta.

        Äijät sano myös että mahdetaankohan jossain päin suomee soramurskeesta puhuttaessa tarkottaa louhikosta tehtävää mursketta. Joka tosin sekin on alunperin kalliota.

        Näköjään kaikenlaisia asiantuntijoita löytyy.
        Mutta kyllä ennemmin uskon noita murskeaseman äijiä kun ne kerran tekee sitä ammatikseen.


      • rähmänkäpälä
        tarkistettu kirjoitti:

        Äijät nauro murskeasemalla päin näköö kun kävin asiaa kysymässä. Kyseli vaan että mistä oon kuullu, että soraa murskataan ja sano että ainakaan he ei murskaa soraa vaan kallioo.

        Ja äijät valistivat myös että soramurskeeksi sanottu tavara murskataan hienommaksi, mutta sekin kuitenkin murskataan kalliosta. Vastaavasti varsinainen murske on vähän karkeempaa tavaraa ja sekin on nimenomaan murskattu kalliosta. Ja sano myös että tilataan kumpaa hyvänsä, niin ainakin heillä molemmat tavarat on kalliosta murskattua ja hinta erokin on aika vaan euron verran kuutiolta.

        Äijät sano myös että mahdetaankohan jossain päin suomee soramurskeesta puhuttaessa tarkottaa louhikosta tehtävää mursketta. Joka tosin sekin on alunperin kalliota.

        Näköjään kaikenlaisia asiantuntijoita löytyy.
        Mutta kyllä ennemmin uskon noita murskeaseman äijiä kun ne kerran tekee sitä ammatikseen.

        murskesepelisoraa ne varmaan tarkotti, tais mennä sulla termit sekasin kotimatkalla, olis kannattanut kirjata paperille ne termit siellä murskan vierellä. näin on että soramurskesepeli murskataan kalliosta tai kivisestä maasta. sepelisoramurske taas essiintyy pohjoisetelä-suuntaisina harjuina isojen pyörakuormaajien edessä pitkin suomea. Kalliot taas ovat muodostuneet seulotun sorasepelimurske-hiekan tiivistyessä tällaisen harjun alla ensin hiekaksi, sitten saveksi ja lopulta kraniittihumukseksi.


      • Isäntä
        tarkistettu kirjoitti:

        Äijät nauro murskeasemalla päin näköö kun kävin asiaa kysymässä. Kyseli vaan että mistä oon kuullu, että soraa murskataan ja sano että ainakaan he ei murskaa soraa vaan kallioo.

        Ja äijät valistivat myös että soramurskeeksi sanottu tavara murskataan hienommaksi, mutta sekin kuitenkin murskataan kalliosta. Vastaavasti varsinainen murske on vähän karkeempaa tavaraa ja sekin on nimenomaan murskattu kalliosta. Ja sano myös että tilataan kumpaa hyvänsä, niin ainakin heillä molemmat tavarat on kalliosta murskattua ja hinta erokin on aika vaan euron verran kuutiolta.

        Äijät sano myös että mahdetaankohan jossain päin suomee soramurskeesta puhuttaessa tarkottaa louhikosta tehtävää mursketta. Joka tosin sekin on alunperin kalliota.

        Näköjään kaikenlaisia asiantuntijoita löytyy.
        Mutta kyllä ennemmin uskon noita murskeaseman äijiä kun ne kerran tekee sitä ammatikseen.

        Kyseiset "asiantuntijat" löyty? Lähiö pubista vai?
        Ei ainakaan ammattilaisia ole tuolla perusteella.


      • veli hopia
        Isäntä kirjoitti:

        Kyseiset "asiantuntijat" löyty? Lähiö pubista vai?
        Ei ainakaan ammattilaisia ole tuolla perusteella.

        Varmast ollu tosi murskamiehiä.Sehän on niin,jotta jos sorapenkka on täynnä ylisuurta kivee jota välppä ei laske läpi,niin kannattaahan se nyt murskata,hyvänen aika.Täällä vaan tuntuu olevan joka alan asiantuntijoita,jotka loppupelissä ei oo työntekoo ikänää nähnykkää.


      • Kilu69
        tarkistettu kirjoitti:

        Äijät nauro murskeasemalla päin näköö kun kävin asiaa kysymässä. Kyseli vaan että mistä oon kuullu, että soraa murskataan ja sano että ainakaan he ei murskaa soraa vaan kallioo.

        Ja äijät valistivat myös että soramurskeeksi sanottu tavara murskataan hienommaksi, mutta sekin kuitenkin murskataan kalliosta. Vastaavasti varsinainen murske on vähän karkeempaa tavaraa ja sekin on nimenomaan murskattu kalliosta. Ja sano myös että tilataan kumpaa hyvänsä, niin ainakin heillä molemmat tavarat on kalliosta murskattua ja hinta erokin on aika vaan euron verran kuutiolta.

        Äijät sano myös että mahdetaankohan jossain päin suomee soramurskeesta puhuttaessa tarkottaa louhikosta tehtävää mursketta. Joka tosin sekin on alunperin kalliota.

        Näköjään kaikenlaisia asiantuntijoita löytyy.
        Mutta kyllä ennemmin uskon noita murskeaseman äijiä kun ne kerran tekee sitä ammatikseen.

        sun murskamiehet tiedä alasta mitään, näemmä. Ovat todennäköisesti leikkineet omalla louhoksellaan koko ajan. Itse olen ollut alalla liki 15 vuotta ja olen ollut murskaamassa sekä soramurskeita että kalliomurskeita, niin ns kiinteillä laitoksilla kuin Lokotrackeilla. Eiköhän tämä ala olla loppuunkäsitelty ja aikalailla aiheen vierestä mitä W.Weikkonen alunperin kysyi.


      • kuulitte
        Kilu69 kirjoitti:

        sun murskamiehet tiedä alasta mitään, näemmä. Ovat todennäköisesti leikkineet omalla louhoksellaan koko ajan. Itse olen ollut alalla liki 15 vuotta ja olen ollut murskaamassa sekä soramurskeita että kalliomurskeita, niin ns kiinteillä laitoksilla kuin Lokotrackeilla. Eiköhän tämä ala olla loppuunkäsitelty ja aikalailla aiheen vierestä mitä W.Weikkonen alunperin kysyi.

        S..tana !


      • mieltä
        Kilu69 kirjoitti:

        sun murskamiehet tiedä alasta mitään, näemmä. Ovat todennäköisesti leikkineet omalla louhoksellaan koko ajan. Itse olen ollut alalla liki 15 vuotta ja olen ollut murskaamassa sekä soramurskeita että kalliomurskeita, niin ns kiinteillä laitoksilla kuin Lokotrackeilla. Eiköhän tämä ala olla loppuunkäsitelty ja aikalailla aiheen vierestä mitä W.Weikkonen alunperin kysyi.

        kyllä tämä sorakuoppa on murskeen osalta tyhjäksi kaluttu. Ammattimiehet ne on jotka viimeisen sanan sanoo, muut leikkii.


      • hghfhfgh
        Kilu69 kirjoitti:

        sanoivat? Etteivät vaan että kalliomurske on kalliosta irtilouhittua ja soramurske soraharjusta otettua kampetta.

        Elikkä myös olisi santamonttu josta saa melko suoraan saa myllyyn tavaraa kuran tekoon.Harjun ongelma juuri sitten nuo suuret kivet ja lohkareet joita jo nurkat täynnä ja tarvitsisi murskata.


      • Anonyymi

        Haist "kilu" kilin peeee! Soramurske on tehty kivisestä harjusorasta. Sellaisesta, jossa ei ole juuri muuta kun pelkkää kiveä. Millistä- ihmisen pään kokokoseen ja isompaakin. Puhdasta romelikkoa. Itä-Suomessa näitä kivisiä soraharjuja on, mistä juuri muuhun ole kuin murskeeksi. Puhdas kalliomurske on kalliosta louhittua tavaraa. Hienoaines voi olla mukana, tai ei. Mm. pihoihin käytetään puhdasta kalliomursketta, joka on yleensä väriltään tummaharmaata. Soramurske on ruskeaa, johtuen soran väristä.


    • sdgdrg

      naapuri möi paikalliselle sorakeisarille muistaakseni 4mk/kuutio

    • viestiketjun

      ..enkä voi muuta sanoo "on se hyvä että tätä väittelyy ei käyty kännipäis aamuyöstä paikallisen bupin takapihalla.,, siä olis voinu tulla painikisa!
      kovaa se on toi sepelimurskasoran myynti.. markkinointi ainakin toimii

    • Nine

      www.sepelimies.tk tuolta katelkaa mitä eroa on sora-ja louhos rintuudella! sora rintuudessa on hiekkaa, moreenia ja kiviä! yli puolet mitä paikkoja kierretään murskaamassa on sora paikkoja, pohjoisessa. etelässä joudutaan tekeen betonilajikkeetkin jo louhoksesta ja se huonontaa laatua. tien päälle on parasta srm(soramurske) 0-16, koska muotoarvo on hyvä ja kivet luonnon pinnalla. jos meet soratielle ajamaan kam(kalliomurske)0-16 niin renkaita on varmasti puhki ja paljon! kalliomurske on parasta kantavaksi tavaraksi, esim kam 0-55 tai 0-100. elekää te puhuko mitään jos että asiasta mitään tiedä!!

    • Mun hinta

      Moro. Soran hinta vois olla siinä euron paikkeilla irtokuutio tai tonni. Hinta riippuu paikkakunnasta tosipaljon. Itse myyn vähän reilulla eurolla irtokuutio.Paikkakunnalla toistaiseksi soravaroja yllinkyllin.

      • Routavaurio

        Soramurskeen ja kalliomurskeen ero tuli nyt jo selville, mutta tienpintaan kulutuskerrokseksi tosiasiassa on soramurske huomattavasti parempaa (mikäli tie ei kulje esim. kuivan soraharjun päällä), koska sen hienoaines (0,01-3,0 mm) on pääsääntöisesti luonnonhiekkaa, joka päästää tien pinnasta kosteuden vajoamaan pois, eikä siten, kuin kalliomurskeessa jossa kaikki hienoaines on tullut räjäytyksen ja murskauksen yhteydessä ja imee vettä huin vehnäjauhot ja muuttuu siten kuraiseksi massaksi, jolloin myös murskeessa oleva karkeampi aines vajoaa kerroksen pohjalle. Näin tapahtuu lähinnä kevätkelirikon aikoihin ja myös jos on erittäin sateinen syksy. Tässä on osasyy siihen, että suomen sorapintaiset tiestöt ovat nykyään huonossa kunnossa, koska enenevissä määriin siirrytään käyttämään kalliomursketta, koska jäljellä olevia soraharjuja on voimmallisesti pytitty suojelemaan niiden pohjavesivarantojen vuoksi.


      • mehtäukko
        Routavaurio kirjoitti:

        Soramurskeen ja kalliomurskeen ero tuli nyt jo selville, mutta tienpintaan kulutuskerrokseksi tosiasiassa on soramurske huomattavasti parempaa (mikäli tie ei kulje esim. kuivan soraharjun päällä), koska sen hienoaines (0,01-3,0 mm) on pääsääntöisesti luonnonhiekkaa, joka päästää tien pinnasta kosteuden vajoamaan pois, eikä siten, kuin kalliomurskeessa jossa kaikki hienoaines on tullut räjäytyksen ja murskauksen yhteydessä ja imee vettä huin vehnäjauhot ja muuttuu siten kuraiseksi massaksi, jolloin myös murskeessa oleva karkeampi aines vajoaa kerroksen pohjalle. Näin tapahtuu lähinnä kevätkelirikon aikoihin ja myös jos on erittäin sateinen syksy. Tässä on osasyy siihen, että suomen sorapintaiset tiestöt ovat nykyään huonossa kunnossa, koska enenevissä määriin siirrytään käyttämään kalliomursketta, koska jäljellä olevia soraharjuja on voimmallisesti pytitty suojelemaan niiden pohjavesivarantojen vuoksi.

        heikko laatu johtuu pääsääntöisesti siitä että murskautuvia kiviä on suhteessa kok.määrään liian vähän! Näin tuloksena on seulottua hiekkaa...!!!


      • LemMur
        mehtäukko kirjoitti:

        heikko laatu johtuu pääsääntöisesti siitä että murskautuvia kiviä on suhteessa kok.määrään liian vähän! Näin tuloksena on seulottua hiekkaa...!!!

        Kyllä sorateillä tahtoo pahin vika olla pohjissa, tie tehty jo joskus 1900-luvun alkupuolella ja ei varmaan hiekkaa/kangasta/0-100 ja 0-55 kantavia kerroksia laitettu. Parhaan sorapinnan tielle saa 0-16mm savisorasta, sorarintuudesta tehtyä mihin on sekoitettu savia murskauksen yhteydessä. Saven/fillerin raekoko on 0,063mm ja se sitoo kivet tienpintaa. Tosin jos tiessä on valmiiksi jo savea (menee kuralle vesikelillä) niin silloin voi ajaa normaalia srm(soramurske)0-16mm ja vanha savi sitoo sen. Kam(kalliomurske) 0-16mm tahoo jäädä ns. puikkoja eli pitkiä kivejä mitkä tahtoo puhkoa renkaita.


    • joskusmurskannu

      kyllä te ootta saatanan tyymiä ku että tiärä mikä on soramursketta ja mikä kalliomursketta

    • maomija

      maanomistajat jos saa 0,15 euroo ,saa olla tyytyväinen täällä lapissa.

      • Anonyymi

        Saatanan tunarit


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe