Talipunkki pois.

Neiti c

Hei minä olen kärsinyt hiustenlähdöstä n. puoli vuotta.
Kävin sellaisessa tutkimuksessa jossa katsotaan sellaisella kameralla, aikaa tästä on n.2kk. (siis mikroskooppi tutkimuksessa). Tutkimus kesti n.20min. Ja hän teki vetokokeen eikä minulla todettu normaalista poikkeavaa hiustenlähtöä. Tutkimuksessa paljastui paljon vanhaa rasvaa juurissa, sain tähän shamppoita jne. Mutta kutina ja hilse eivät ole poistuneet mihinkään. Ja shamppoossa lukee, rasvaiselle päänahalle. Follikuuttien, vanhan rasvan ja päänahan kuonan poistamiseen.

Siis minulle ei sanottu, mitään talipunkista. Mutta ohimoilla on kolmion muotonen alue josta on hiukset karanneet niinkuin päälaeltakin.

Luulempa syyksi talipunkkia (finnejä ohimoilla)
Niimpä olen kuullut, että nix shamppoolla saisi jonkun näköisen avun. Niinkuin omenaviinietikalla?

Onko testistä haittaa? Tai sitten minulla vain on kuiva päänahka, kun hilse on enemmän pölymäistä. Mutta hiukset pitää pestä päivittäin, koska ne rasvottuvat helposti. Mikä avuksi??

42

27785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neiti c

      Siis tyyppi otti hiuksia käteensä ja veti siin että se tuntui. Ohimoilta lähti n. 3hiusta ja takaata myös se kolme. Mutta aamuisin kun herään ja vedän hellästi niitä, että irronneet hiukset lähtevät. Lähtee niitä yli 10. Ja harjaan lähtee n. 50 hiusta ja päivän mittaan kun niitä vetelee niin lähtee aina välillä 1-3 hiusta käteen ja niitä vaeltelee vaatteissa.
      Hiukset eivät ole onneksi mielestäni kuitenkaan aivan kauheasti ohentuneet. Hiukan kuitenkin.

      Päänahka tuntuu jo herätessä (pesen siis aina iltaisin hiukset) sellaiselta kutisevalta, ja kynsien alle jää kun raapii ns. pölyhilsettä

      • Neiti c

        nyt kun otin ohimoilta jne vedin todella kovaa niin lähti 7 hiuksen tuppoja. ja ohimoilla on molemmilla puolilla kolmion kokoinen alue joka on kalju, paitsi että siinä näkyy lyhyttä ja ohutta ns, vauva hiusta.


      • salli
        Neiti c kirjoitti:

        nyt kun otin ohimoilta jne vedin todella kovaa niin lähti 7 hiuksen tuppoja. ja ohimoilla on molemmilla puolilla kolmion kokoinen alue joka on kalju, paitsi että siinä näkyy lyhyttä ja ohutta ns, vauva hiusta.

        niistä on kirjoitettu tällä palstalla useaan otteeseen. Hanki Nizoralia.


      • Neiti c
        salli kirjoitti:

        niistä on kirjoitettu tällä palstalla useaan otteeseen. Hanki Nizoralia.

        Siis punkkeja minulla luultavasti on tai sitten liian kuiva päänahka.


      • Carmelon
        salli kirjoitti:

        niistä on kirjoitettu tällä palstalla useaan otteeseen. Hanki Nizoralia.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000625&posting=22000000012958335


    • pasi

      Talipunkista ei ole ihmiselle mitään harmia. Talipunkin karkoitus on hiusakatemian keksimä rahastustapa. Ohimon finnit ja rasvoittuva päänahka viittaa seborreaan eli taliköhnään. Apu ihotautilääkäriltä.

      ps. Kannattaa kokeilla myös apteekin reseptivapaata Selukos shampoota.

      • noinkaan

        Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia talipunkeista? Siis sillä tavoin, että niitä olisi ollut päässäsi paljon, mutta hiuksesi eivät olisi harventuneet? Vai toistatko vain tuota usein täällä kuultua mantraa?

        Jos päässä on vain pari talipunkkia, haittaa ei ole. Mutta jos päänahka on huonossa kunnossa, ja talipunkit alkavat viihtyä liian hyvin (ja lisääntyvät) johan alkaa hius harventua. Minulta on poistettu talipunkkeja kahdesti (vuoden väliajoin) ja olen huomannut jo ennen niiden näkemistä (siis mikroskoopissa) että hiukseni ovat olleet normaalia harvemmat.

        Poiston jälkeen uutta hiusta on taas kasvanut.

        Mutta koska ap:n tutkimuksessa ei löytynyt talipunkkeja, tuskinpa ongelma hänen tapauksessaan johtuu niistä. En tosin muista, kirjoittiko hän, että hiusjuuria on tutkittu mikroskoopilla, vai miten se tutkimus tehtiin.


    • Chelios

      Tai kokeile tukka-curen acid ja deep clearing hoitoja, niillä saat puhdistettua päänahan ja hiustupet nirmalioitua päänahan ph:n.

      • Neiti c

        Minulla on siis tehty tutkimus, vedettiin sellaisella laittellaa päänahassa, sanoi vain että siellä näkyisi olevan paljon vanhaa rasvaa...

        Mtn irroineita hiuksia ei tutkittu...

        Talipunkeista ei maininnut ja jokapäiväisellä pesulla päänahka tuntuu normaalilta. Siis se on ihan hyvässä kunnossa.


      • noinkaan
        Neiti c kirjoitti:

        Minulla on siis tehty tutkimus, vedettiin sellaisella laittellaa päänahassa, sanoi vain että siellä näkyisi olevan paljon vanhaa rasvaa...

        Mtn irroineita hiuksia ei tutkittu...

        Talipunkeista ei maininnut ja jokapäiväisellä pesulla päänahka tuntuu normaalilta. Siis se on ihan hyvässä kunnossa.

        Sitä ei siis tehty siten, että päästäsi olisi nykäisty yksittäisiä hiuksia, joita olisi sitten tarkasteltu mikroskoopilla - ja olisit nähnyt hiusjuuren tv-ruudun tapaiselta laitteelta? Talipunkit tulevat niiden hiusjuurien mukana, ja ne näkee itsekin.

        Siinä tapauksessa sinulla voi olla talipunkkeja. Minulla oli ensimmäisellä kerralla päänahkassa finnejä ja tulehtuneita, punaisia läiskiä. Nyt toisella kerralla finnejä ei ollut, vaikka talipunkkeja oli ihan kauheasti.

        Kutittaako? Ennen toista poistokertaa minulla oli hirveä kutina varsinkin hiusten pesun jälkeen. Se ei tullut talipunkkien liikehtimisestä, vaan siitä, että ne olivat syöneet talia päänahkastani - joka oli sitten kuivunut kovasti.

        Vanhaa rasvaa? Tarkoitettiinkohan kiteytynyttä talia?


      • päänahkani kuntoon
        noinkaan kirjoitti:

        Sitä ei siis tehty siten, että päästäsi olisi nykäisty yksittäisiä hiuksia, joita olisi sitten tarkasteltu mikroskoopilla - ja olisit nähnyt hiusjuuren tv-ruudun tapaiselta laitteelta? Talipunkit tulevat niiden hiusjuurien mukana, ja ne näkee itsekin.

        Siinä tapauksessa sinulla voi olla talipunkkeja. Minulla oli ensimmäisellä kerralla päänahkassa finnejä ja tulehtuneita, punaisia läiskiä. Nyt toisella kerralla finnejä ei ollut, vaikka talipunkkeja oli ihan kauheasti.

        Kutittaako? Ennen toista poistokertaa minulla oli hirveä kutina varsinkin hiusten pesun jälkeen. Se ei tullut talipunkkien liikehtimisestä, vaan siitä, että ne olivat syöneet talia päänahkastani - joka oli sitten kuivunut kovasti.

        Vanhaa rasvaa? Tarkoitettiinkohan kiteytynyttä talia?

        kävin hiusakatemian tutkimuksissa hiusten harvenemisen vuoksi. Siellä todettiin stressiä, talipunkkeja syyksi. TArjottiin kalliita syväpuhdistus, hapanhoito ja talipunkin häätö hoitoja, yhteishintaan 700 euroa. Hoitosuunnitelma tehtiin. Aloin ottamaan selvää asioista, siitä mitä hapanhoito ym. tarkoittaa.
        Ostin tukkacurelta syväpuhdistus aineen ja hapanhoidon. Toteutin hiusakatemian hoitosuunnitelmaa: ensin 4 kertaa jokatoinen päivä syväpuhdistus ja hapanhoito. Sitten talipunkin häätö (jonka voi tehdä nix täishampoolla), sitten taas kaksi kertaa jokatoinen päivä syväpuhdistus ja hapanhoito. Sitten pesu teatree shampoolla jokatoinen päivä pari päivää. Sitten uusinta nix shampoolla. Sen jälkeen 4 kertaa syväpuhdistus ja hapanhoito joka toinen päivä. Sitten kolmena päivänä peräkkäin turvehoito. JA AUTTOI, päänahka voi paremmin. Nyt teen turvehoidon kerran viikossa. Ja syväpuhd.hapanhoidon kerran kuussa.
        Ruokavalion laitoin uusiksi: enemmän rasvahappoja vehnäalkio öljy kuuri, enemmän tuoreita marjoja; vitamiineja niistä siis. Otin soijan vakituiseen ruokavalioon tofun, soijamaidon ja jugurtin muodossa. Päiväni aloitan pirtelöllä, jossa tuoreita/pakaste marjoja esim. mansikka, tuoretta minttua, soijajogorttia, soijamaitoa, vehnänalkio öljy tai pellavasiemenöljy. TUlee ainakin hyvä olo!
        Uutta hiusta on näkyvissä paikoitellen. Nyt en pese hiuksia enää päivittäin vaan joka toinen päivä, joskus olen kaksi päivää pesemättä. Käytän ns. hapan ph shampoita; turveshampoo, teatree, sebamedin shampoot hyviä. Vältän hiustuotteiden käyttöä. Yritän olla stressaamatta harventunutta kuontaloa, aika toivottavasti parantaa...turvehoito on muuten hyvä seborrean, hilseen ja rasvoittuvan hiuksen hoitoonkin!


      • liina
        päänahkani kuntoon kirjoitti:

        kävin hiusakatemian tutkimuksissa hiusten harvenemisen vuoksi. Siellä todettiin stressiä, talipunkkeja syyksi. TArjottiin kalliita syväpuhdistus, hapanhoito ja talipunkin häätö hoitoja, yhteishintaan 700 euroa. Hoitosuunnitelma tehtiin. Aloin ottamaan selvää asioista, siitä mitä hapanhoito ym. tarkoittaa.
        Ostin tukkacurelta syväpuhdistus aineen ja hapanhoidon. Toteutin hiusakatemian hoitosuunnitelmaa: ensin 4 kertaa jokatoinen päivä syväpuhdistus ja hapanhoito. Sitten talipunkin häätö (jonka voi tehdä nix täishampoolla), sitten taas kaksi kertaa jokatoinen päivä syväpuhdistus ja hapanhoito. Sitten pesu teatree shampoolla jokatoinen päivä pari päivää. Sitten uusinta nix shampoolla. Sen jälkeen 4 kertaa syväpuhdistus ja hapanhoito joka toinen päivä. Sitten kolmena päivänä peräkkäin turvehoito. JA AUTTOI, päänahka voi paremmin. Nyt teen turvehoidon kerran viikossa. Ja syväpuhd.hapanhoidon kerran kuussa.
        Ruokavalion laitoin uusiksi: enemmän rasvahappoja vehnäalkio öljy kuuri, enemmän tuoreita marjoja; vitamiineja niistä siis. Otin soijan vakituiseen ruokavalioon tofun, soijamaidon ja jugurtin muodossa. Päiväni aloitan pirtelöllä, jossa tuoreita/pakaste marjoja esim. mansikka, tuoretta minttua, soijajogorttia, soijamaitoa, vehnänalkio öljy tai pellavasiemenöljy. TUlee ainakin hyvä olo!
        Uutta hiusta on näkyvissä paikoitellen. Nyt en pese hiuksia enää päivittäin vaan joka toinen päivä, joskus olen kaksi päivää pesemättä. Käytän ns. hapan ph shampoita; turveshampoo, teatree, sebamedin shampoot hyviä. Vältän hiustuotteiden käyttöä. Yritän olla stressaamatta harventunutta kuontaloa, aika toivottavasti parantaa...turvehoito on muuten hyvä seborrean, hilseen ja rasvoittuvan hiuksen hoitoonkin!

        Minulla on tehty talipunkin häädöt jo kaksi kertaa ja talipunkkeja on taas ilmaantunut päänahkaan. Enää ei ole rahaa kalliisiin hoitoihin ja ajattelinkin, että teen samalla lailla kuin sinä eli hoidot itse. Minulle ei kuitenkaan tehty syväpuhdistusta jokaista hapanhoitoa ennen ja hoitojakson aikana en pessyt ollenkaan shamppoolla itse vaan kampaamossa aina ennen hapanhoitoa. Turvehoitoa olen myös käyttänyt ja päänahan kuivuuteen öljyhoitoja. Saitko Hiusakatemiasta kirjoittamasi hoitosuunnitelman? Pesitkö ennen hapanhoitoja syväpuhdistavalla shamppoolla vai teitko syväpuhdistuksen niin, että annoit shamppoon vaikuttaa. Mitä syväpuhdistajaa käytät? Kysyitkö apteekista nix-shamppoon käyttöä talipunkkeihin? Hiusakatemiassa vähätellään tukkacuren tuotteita ja päin vastoin..


      • jeppe--
        liina kirjoitti:

        Minulla on tehty talipunkin häädöt jo kaksi kertaa ja talipunkkeja on taas ilmaantunut päänahkaan. Enää ei ole rahaa kalliisiin hoitoihin ja ajattelinkin, että teen samalla lailla kuin sinä eli hoidot itse. Minulle ei kuitenkaan tehty syväpuhdistusta jokaista hapanhoitoa ennen ja hoitojakson aikana en pessyt ollenkaan shamppoolla itse vaan kampaamossa aina ennen hapanhoitoa. Turvehoitoa olen myös käyttänyt ja päänahan kuivuuteen öljyhoitoja. Saitko Hiusakatemiasta kirjoittamasi hoitosuunnitelman? Pesitkö ennen hapanhoitoja syväpuhdistavalla shamppoolla vai teitko syväpuhdistuksen niin, että annoit shamppoon vaikuttaa. Mitä syväpuhdistajaa käytät? Kysyitkö apteekista nix-shamppoon käyttöä talipunkkeihin? Hiusakatemiassa vähätellään tukkacuren tuotteita ja päin vastoin..

        Suosittelen vakavasti ihotautilääkäriä ensiksi. Seborrea on yleinen hormoonitoimintaan liittyvä sairaus, jota entisestään pahentaa tietty päänahassa elävä sieni.
        Sientä voidaan hoitaa esimerkisi nizoral shampoolla. Liialliseen talineritykseen auttaa esimerkiksi roaccutan kuuri, joka ei ole mukavimpia lääkekuureja.

        Hiusakatemiat ja tukka-cure tuotteet saattavat auttaa talin puhdistukseen, mutta se ei ole hoito seborreaan. Oleellista on hoitaa ongelman syy eikä seuraus. Lääketiede ei käytä hapatushoitoa hiuspohjan ongelmiin, koska se ei ole antanut hyviä tuloksia.

        ps. Roaccutan kuurin voi määrätä ainoastaan ihotautilääkäri. Jos lääkärillä käyt kannattaa myös kysyä mitä mieltä hän on tukka-curen ja hiusakatemian toiminnasta.

        pps. tätä palstaa on käytetty aktiivisesti tukka-curen suoramainontaan, joten senkin puolesta kannattaa suhtautua pienellä varoituksella.


      • noinkaan
        jeppe-- kirjoitti:

        Suosittelen vakavasti ihotautilääkäriä ensiksi. Seborrea on yleinen hormoonitoimintaan liittyvä sairaus, jota entisestään pahentaa tietty päänahassa elävä sieni.
        Sientä voidaan hoitaa esimerkisi nizoral shampoolla. Liialliseen talineritykseen auttaa esimerkiksi roaccutan kuuri, joka ei ole mukavimpia lääkekuureja.

        Hiusakatemiat ja tukka-cure tuotteet saattavat auttaa talin puhdistukseen, mutta se ei ole hoito seborreaan. Oleellista on hoitaa ongelman syy eikä seuraus. Lääketiede ei käytä hapatushoitoa hiuspohjan ongelmiin, koska se ei ole antanut hyviä tuloksia.

        ps. Roaccutan kuurin voi määrätä ainoastaan ihotautilääkäri. Jos lääkärillä käyt kannattaa myös kysyä mitä mieltä hän on tukka-curen ja hiusakatemian toiminnasta.

        pps. tätä palstaa on käytetty aktiivisesti tukka-curen suoramainontaan, joten senkin puolesta kannattaa suhtautua pienellä varoituksella.

        Miksi kysyä lääketieteen edustajalta, mitä mieltä kyseinen henkilö on esim. akatemian toiminnasta. Tietäähän sen vastauksen jo etukäteen. Eihän suurin osa lääkäreistä hyväksy oikeaksi mitään muuta tietoa kuin sen, minkä ovat kirjoistaan opiskelleet.

        Mutta muuten ihan hyvä neuvo, käydä kysymässä, ettei kyse ole seborreasta.


      • siis näin
        liina kirjoitti:

        Minulla on tehty talipunkin häädöt jo kaksi kertaa ja talipunkkeja on taas ilmaantunut päänahkaan. Enää ei ole rahaa kalliisiin hoitoihin ja ajattelinkin, että teen samalla lailla kuin sinä eli hoidot itse. Minulle ei kuitenkaan tehty syväpuhdistusta jokaista hapanhoitoa ennen ja hoitojakson aikana en pessyt ollenkaan shamppoolla itse vaan kampaamossa aina ennen hapanhoitoa. Turvehoitoa olen myös käyttänyt ja päänahan kuivuuteen öljyhoitoja. Saitko Hiusakatemiasta kirjoittamasi hoitosuunnitelman? Pesitkö ennen hapanhoitoja syväpuhdistavalla shamppoolla vai teitko syväpuhdistuksen niin, että annoit shamppoon vaikuttaa. Mitä syväpuhdistajaa käytät? Kysyitkö apteekista nix-shamppoon käyttöä talipunkkeihin? Hiusakatemiassa vähätellään tukkacuren tuotteita ja päin vastoin..

        syväpuhdistus ennen hapanhoitoa on hyvä. Syväpuhdistuksena käytin tukan syväpuhdistusta ja sen jälkeen hapanhoitoa, ohjeet tulevat tuotteiden mukana.
        Nix täishampoo on ainoa mikä tappaa talipunkkeja, ohjeita saa apteekista ja tukka curekin kertoo nix shampoon häätävän talipunkit. Kuitenkin on niin, että jos päänahka on kunnossa, niin talipunkeista ei ole haittaa, mutta jos päänahka on tulehtunut tai sairastaa jotain, niin silloin juuri talipunkit voivat ylläpitää bakteerikantaa. Silloin talipunkin häätö on paikallaan. Hoitosuunnitelma on hiusakatemian tekemä, itse vain pidin välipäiviä niin että pesin normaalilla shampoolla nix häätöjen välissä. Kun käyttää nixiä, tulee noudattaa sen mukana tulevia ohjeita. Ei säveltää itse.
        Jos päänahkasi on kuiva, en tiedä mikä hoitosuunnitelma on sinulle paras. Ehkä kannattaa pitää useampi päivä väliä hoidoissa.
        Luulen, että tukkacurelta saa ohjeita pyydettäessä. Hiusakatemia ja tukkacurehan ovat kilpailevia yrityksiä, joten...
        mutta luulenpa että melko samoista hoidoista on kyse, hiusakatemia vaan rahastaa sillä, että hoidot tehdään siellä...


      • vielä lisäisin
        siis näin kirjoitti:

        syväpuhdistus ennen hapanhoitoa on hyvä. Syväpuhdistuksena käytin tukan syväpuhdistusta ja sen jälkeen hapanhoitoa, ohjeet tulevat tuotteiden mukana.
        Nix täishampoo on ainoa mikä tappaa talipunkkeja, ohjeita saa apteekista ja tukka curekin kertoo nix shampoon häätävän talipunkit. Kuitenkin on niin, että jos päänahka on kunnossa, niin talipunkeista ei ole haittaa, mutta jos päänahka on tulehtunut tai sairastaa jotain, niin silloin juuri talipunkit voivat ylläpitää bakteerikantaa. Silloin talipunkin häätö on paikallaan. Hoitosuunnitelma on hiusakatemian tekemä, itse vain pidin välipäiviä niin että pesin normaalilla shampoolla nix häätöjen välissä. Kun käyttää nixiä, tulee noudattaa sen mukana tulevia ohjeita. Ei säveltää itse.
        Jos päänahkasi on kuiva, en tiedä mikä hoitosuunnitelma on sinulle paras. Ehkä kannattaa pitää useampi päivä väliä hoidoissa.
        Luulen, että tukkacurelta saa ohjeita pyydettäessä. Hiusakatemia ja tukkacurehan ovat kilpailevia yrityksiä, joten...
        mutta luulenpa että melko samoista hoidoista on kyse, hiusakatemia vaan rahastaa sillä, että hoidot tehdään siellä...

        Että kannattaa käydä ihotautilääkärillä jos oireesi ovat jatkuneet pitkään. Pelkät hiushoidot tuskin esim. saavat päänahan tulehdusta tai seborreaa kuriin...ym.


      • puhuu asiaa
        vielä lisäisin kirjoitti:

        Että kannattaa käydä ihotautilääkärillä jos oireesi ovat jatkuneet pitkään. Pelkät hiushoidot tuskin esim. saavat päänahan tulehdusta tai seborreaa kuriin...ym.

        kts. yllä


      • Neiti c
        liina kirjoitti:

        Minulla on tehty talipunkin häädöt jo kaksi kertaa ja talipunkkeja on taas ilmaantunut päänahkaan. Enää ei ole rahaa kalliisiin hoitoihin ja ajattelinkin, että teen samalla lailla kuin sinä eli hoidot itse. Minulle ei kuitenkaan tehty syväpuhdistusta jokaista hapanhoitoa ennen ja hoitojakson aikana en pessyt ollenkaan shamppoolla itse vaan kampaamossa aina ennen hapanhoitoa. Turvehoitoa olen myös käyttänyt ja päänahan kuivuuteen öljyhoitoja. Saitko Hiusakatemiasta kirjoittamasi hoitosuunnitelman? Pesitkö ennen hapanhoitoja syväpuhdistavalla shamppoolla vai teitko syväpuhdistuksen niin, että annoit shamppoon vaikuttaa. Mitä syväpuhdistajaa käytät? Kysyitkö apteekista nix-shamppoon käyttöä talipunkkeihin? Hiusakatemiassa vähätellään tukkacuren tuotteita ja päin vastoin..

        Olen kirjoittanut, että hiukset eivät rasvoitu, muuta kuin kahdessa päivässä. Mutta pesen ne päivittäin, koska käytän joka päivä lakkaa. Päänahka ei ole kutissut, kun teen säännöllisesti syväpuhdistuksen.

        Ja hilsettä ei päivässä oikeastaan ole ollenkaan. Eikä pää kutise. Kun pesee päivittäin.

        Tutkimuksessa sanoittiin, että vanhaa rasvaa, pesuaineet joita käytän (erisan) ei kuulemma pese hiuksia kunnolla, niin syväpuhdistus on paikallaan aina välillä.

        Hiuksia ei varmaan lähde kyllä normaalia enempää. Olen kuitenkin löytänyt muutaman näppylän päänahasta ja kokeilen nixiä. Ensiksi siis muutama pesu syväpudistavalla ja sitten nix?
        Päänahka ei siis punoita, kuulemma, ja näyttää normaalilta


      • päänahassa
        Neiti c kirjoitti:

        Olen kirjoittanut, että hiukset eivät rasvoitu, muuta kuin kahdessa päivässä. Mutta pesen ne päivittäin, koska käytän joka päivä lakkaa. Päänahka ei ole kutissut, kun teen säännöllisesti syväpuhdistuksen.

        Ja hilsettä ei päivässä oikeastaan ole ollenkaan. Eikä pää kutise. Kun pesee päivittäin.

        Tutkimuksessa sanoittiin, että vanhaa rasvaa, pesuaineet joita käytän (erisan) ei kuulemma pese hiuksia kunnolla, niin syväpuhdistus on paikallaan aina välillä.

        Hiuksia ei varmaan lähde kyllä normaalia enempää. Olen kuitenkin löytänyt muutaman näppylän päänahasta ja kokeilen nixiä. Ensiksi siis muutama pesu syväpudistavalla ja sitten nix?
        Päänahka ei siis punoita, kuulemma, ja näyttää normaalilta

        voivat esimerkiksi olla follikuliitti, eli karvatupen tulehdus joka tekee finnejä tai ja märkänäppyjä päänahan alueelle- vaatii ihotautilääkärin diagnoosin. Näppylä päänahassa EI siis ole aina = talipunkki! Talipunkeista on haittaa silloin kun päänahka on HUONOSSA kunnossa esim. tulehtunut, koska silloin pitävät monesti tulehdusta YLLÄ. Mutta jos päänahassasi on muutamia näppyjä se ei tarkoita aina TALIPUNKKIA.


      • päänahassani, ainakaan toiv...
        päänahassa kirjoitti:

        voivat esimerkiksi olla follikuliitti, eli karvatupen tulehdus joka tekee finnejä tai ja märkänäppyjä päänahan alueelle- vaatii ihotautilääkärin diagnoosin. Näppylä päänahassa EI siis ole aina = talipunkki! Talipunkeista on haittaa silloin kun päänahka on HUONOSSA kunnossa esim. tulehtunut, koska silloin pitävät monesti tulehdusta YLLÄ. Mutta jos päänahassasi on muutamia näppyjä se ei tarkoita aina TALIPUNKKIA.

        Ystäväni ovat nytten päätäni katsoneet ja sanoneet ettö normaalilta näyttää aivan vähän hilsettä. Ei punoitusta, talitöhnää. Eikä päänahka ole arka, ainoa oire on että hiuksia lähtee. Päänahan kutinankin olen saanut kuriin.

        Niin en jaksa uskoa seborreaan. Miten muuten seborreaa hoidetaan jos se todetaan?


      • Neiti c
        päänahassani, ainakaan toiv... kirjoitti:

        Ystäväni ovat nytten päätäni katsoneet ja sanoneet ettö normaalilta näyttää aivan vähän hilsettä. Ei punoitusta, talitöhnää. Eikä päänahka ole arka, ainoa oire on että hiuksia lähtee. Päänahan kutinankin olen saanut kuriin.

        Niin en jaksa uskoa seborreaan. Miten muuten seborreaa hoidetaan jos se todetaan?

        Minulla on kuulemma ihan terve päänahka ilman näppylöitä/punaisia läiskiä. Kun sitä on nyt tarkemmin katsottu, mutta hiuksia lähtee ja päänahka kutisee. Johtuen kai kuivuudesta.

        Joku jossain palstalla myös sanoi, että värjäysten takia päänahka olisi kuivunut liikaa ja siihen sitten kosteuttavat ainaat kampaamosta ja auttoi kuulemma hiustenlähtöön, kun päänahka saatiin kuntoon :)

        Siis päänahkani ei ulkoisesti vaikuta tulehtuneelta. Vanhasta rasvasta tarkoittivat varmaan kiteytynyttä talia. Onko sillä jotain yhteyttä hiustenlähtöön? Ja tutkimusta ei tehty niin, että juuria oisi katsottu.

        Ostan TUKKAcurelta sitä hapanhoitoa ja kokeilen onko siitä apua :)


    • jos päänahka on kunnossa?

      Kun siis minulla taitaa olla talipunkkeja, päänahka kunnossa, mutta silti niitä on. Ja hiuksia lähtee, pitäisikö ne häätää?

      • talipunkkeja

        se on ihmisen luonnollinen loinen. Vasta jos niiden määrä käy suureksi, kantaa "täytyy" rajoittaa. Tämäkin on vain yksi näkemys, jota tiede pitää huuhaana.


      • terveessä päänahassa
        talipunkkeja kirjoitti:

        se on ihmisen luonnollinen loinen. Vasta jos niiden määrä käy suureksi, kantaa "täytyy" rajoittaa. Tämäkin on vain yksi näkemys, jota tiede pitää huuhaana.

        muuten,
        lactacyd pesuneste (ph n 3,5) sisältää maitohappoa ja sopii loistavasti rasvaisen tukan ja ihon (akne) pesuun.
        Iso pullo apteekista n. 15 euroa, riittoisa ja todella hyvä hapan pesuneste. Vuorottelen itse sebamedin shmapoon kanssa. Kokeilkaapas!


      • Zeebio
        talipunkkeja kirjoitti:

        se on ihmisen luonnollinen loinen. Vasta jos niiden määrä käy suureksi, kantaa "täytyy" rajoittaa. Tämäkin on vain yksi näkemys, jota tiede pitää huuhaana.

        Jos kaikkilla ihmisillä on talipunkkeja niin miksi minulla niitä ei ole? Kysyn vaan!


      • talipunkkia aina
        talipunkkeja kirjoitti:

        se on ihmisen luonnollinen loinen. Vasta jos niiden määrä käy suureksi, kantaa "täytyy" rajoittaa. Tämäkin on vain yksi näkemys, jota tiede pitää huuhaana.

        se voi olla välillä, välillä kadota, tulla takaisin, tai olla tulematta...
        mutta n. 80 prosentilla väestöstä ON SE ja se on normaalia.


      • Weedio
        talipunkkeja kirjoitti:

        se on ihmisen luonnollinen loinen. Vasta jos niiden määrä käy suureksi, kantaa "täytyy" rajoittaa. Tämäkin on vain yksi näkemys, jota tiede pitää huuhaana.

        Hiusakatemian sivuilta: Tali on punkin ravintoa, mutta se on myös hiusjuurelle elintärkeä, sillä sen välityksellä hiusjuuri saa ravintonsa verenkierrosta siten, että ravinteet liukenevat taliin ja ne imeytyvät hiusjuuren seinämän läpi hiukseen. Talipunkki ja hius kilpailevat siten molemmat talista.

        Nyt en ymmärrä miten talin kautta menee ravintoa hiukseen? Jos laittaa hakusanaksi talirauhanen niin tali on sitä talia, kuollutta talirauhasen soluja, jota talirauhanen erittää suojaksi ja voiteeksi iholle, karvoille jne. jne.

        Missään ei kerrota että sen välityksellä menisi ravintoa hiukselle? Eikö se ole niin että se hiusnysty on yhteydessä verenkiertoon ja hiusnystyä pitkin menee ravintoa hiukselle? Nyt olen ihan sekasin!


    • täti X

      Entäs jos talipunkilla onkin joku tärkeä tehtävä siellä päänahassa, esim. syödä talia ja pitää karvatuppeja sillä tavalla puhtaana talista? Eli jonkinlainen siivooja. Tulehdukset hoidetaan tulehduksina, liiallinen rasvoittuminen on myös oma ongelmansa. Kumpaankaan ei ehkä tarvita talipunkin poistoa. Varmaan niitä on enemmän tulehtuneessa päässä ja rasvaisessa päässä (ja tummissa hiuksissa!) mutta eihän noita juttuja hoideta täishampoolla. No, tämä oli vähän kuvittelua, asiantuntijat myöntävät talipunkin olemassaolon, mutta he myöntävät myös, ettei sen merkitystä ihan tunneta.

      • Weebio

        Voi olla tyhmäkin kysymys, mutta mikä tärkeä tehtävä voi olla loisella? Voivatko ne elää symbioosissa ihmisen kanssa? Ja jos ne elää ihmisen kanssa symbioosissa niin silloinhan minä olen hoidon tarpeessa, koska minulla ei ole talipunkkeja!


      • talipunkkeja
        Weebio kirjoitti:

        Voi olla tyhmäkin kysymys, mutta mikä tärkeä tehtävä voi olla loisella? Voivatko ne elää symbioosissa ihmisen kanssa? Ja jos ne elää ihmisen kanssa symbioosissa niin silloinhan minä olen hoidon tarpeessa, koska minulla ei ole talipunkkeja!

        vaikka iholla, ripsissä tai kulmakarvoissa vaikkei päässä oliskaan,
        ihmisen iholla elää kyllä kavereita vaikket niistä olekaan tietoinen. Eli yksin et ole.


    • talipunkki

      Haluaisin kertoa koko tarinani, jotta muutkin, jotka epäilee isellään olevan talipunkkeja, eivät menisi tuhlaamaan kaikkia rahojaan Hiusakatemiaan.
      Minulla on lähtenyt hiuksia noin puolen vuoden ajan hyvin runsaasti.Löysin netistä Hiusakatemian, jossa sitten kävin ja jonka käynnistä maksoin 130e.Minulla todettiin heti talipunkkeja, isompia ja pienempiä, maitoyliherkkyyttä, nestehukka, stressiä ja kuiva hiuspohja.Hoidoksi määrättiin kapillaarihoitoja ja talipunkin häätöä, ja näistä 10 kerrasta hintaa olisi tullut n. 1000e. Hiusakatemia suositteli minulle kaikenlaisia vitamiineja ja käski juoda väh. litra päivässä vettä, sillä en syö monipuolisesti enkä juo vettä. Sitten löysin netistä näitä keskustelupalstoja, joissa epäiltiin Hiusakatemian toimintaa ja ihmeellistä kyllä lähes kaikilla siellä käyneillä oli samat oireet kuin minulla! Päätin tutkia asiaa lisää ja menin viikon päästä vielä myös ihotautilääkärille. Tämän viikon aikana (hiusakatemiasta ihotautilääkäriin) söin siis koko ajan vitamiineja, join vettä, söin kananmunan päivässä, söin omegakapseleita ja hoidin hiuspohjaani öljyllä. Vaihdoin myös harjan pehmeämpään.Tässä yhdessä viikossa, kenties näiden kaikkien asioiden vaikutuksesta, hiustenlähtöni väheni RAJUSTI!Voisi melkein sanoa, että loppui kokonaan, jolloin rupesin miettimään, että tarvinkohan niitä myrkyllisiä hoitoja lainkaan. Iloisin päivä oli ihotautilääkärillä, kun hän totesi, että talipunkkeja on KAIKILLA ja niistä EI TARVITSE päästä eroon!!!Lisäksi hän totesi, että maitoyliherkkyyttä EI VOI nähdä hiuksista, vaan siihen tarvitaan labratestejä, ja mä kun lopetin maidonkin.Lisäksi minulle olisi kuulemma riittänyt kalliiden vitamiinien sijasta tavallinen multitabs.Hän määräsi minulle siis lopulta rautatablettikuurin, jo aloittamieni vitamiinien ja ruokavalion jatkamisen samaan malliin sekä jonkin päänahan desinfioivan aineen, joka palauttaa siihen oikeanlaisen ph-arvon. Joten jokainen voi miettiä, että haluaako mennä niihin hoitoihin, jotka maksavat paljon (olin siltikin valmis maksamaan), hoidot ovat aiheuttaneet joillakin vielä runsaampaa hiustenlähtöä ja lisäksi voi miettiä tarvitseeko niitä, jos päänahka vaikuttaa normaalilta.Olen saanut kuitenkin Hiusakatemiasta jotakin hyvääkin: terveellisemmän ruokavalion, josta aion pitää kiinni!

    • Talipunkit pois??

      Hiessan!

      Minun mielestä se Nix.voide on tarkoitettu SYYHYpunkille! Ainakin niin lukee ohjeessa. En tiedä auttaako se TALIpunkkiin??

    • Talipunkkien TAPPAJA

      Heips!
      Minulta on myös lähtenyt hiuksia tasaiseen tahtiin ja hiukset on ohentuneet (siis itse hius) ja vähentyneet. Katsoin vuoden vanhaa valokuvaani ja hämmästyin kuinka paljon enemmän minulla on siinä kuvassa hiuksia!

      Päätin aloittaa oman kokeilun. Luin ensin kaikki mahdolliset vinkit joita tänne ja muualle on kirjoitettu.

      Tänään sitten aloitin: otin ruokalusikallisen kylmäpuristettua rypsi-neitsytöljyä, puoli teelusikallista Cayennepippuria ja pari-kolme ruokalusikallista Rajamäen omenaviinietikkaa. Sekoittelin niitä kipossa vähän aikaa. Ei voi tehdä kovin isoa satsia, kun se litku ei mahdu muuten päähän.

      Sitten menin pesemään hiukseni hyvin. Kuivasin ne ihan pyyhekuiviksi. Otin sellaisen silmätippapullon ja leikkasin sen aukkoa hiukkasen isommaksi. Sillä sitten imaisin sitä sekoitustani pulloon ja laitoin päänahkaani, hieroen sitä (ettei valuisi heti). HUOM!! Kannatta varoa ettei sitä valu silmiin!! Kirvelee kovasti.

      Ai niin....minulla on pitkät hiukset, joten laitoin ne kiinni päälaelle, jotta sain laitettua sen aineen PÄÄNAHKAAN.

      Sitten laitoin muovisen suihkumyssyn päähäni ja kiedoin ison pyyhkeen sen päälle, ettei vain valu silmiin aineet.

      Nämä kaikki yhdessä olivat päässäni 45 minuuttia. Minua EI kirvellyt yhtään päänahkaani. En ole raapinut sitä rikki. Voi olla että olisi kirvellyt jos päänahkani olisi ollut pahasti rikki.

      Tämän jälkeen pesin hiukseni shampoolla. Ihan tavallisella vaan.

      Täytyy sanoa ettei tullut tästä kaikesta mitään pahaa! Hiukset tuntuvat ihan kivoilta.

      Tätä täytyy kait jatkaa useampana päivänä....ainakin minä aion toistaa tämän kaiken päivittäin, viikon ajan...... ainakin.

      Mielenkiinnolla odotan tuloksia. Toivottavasti saan TAPETTUA joka ainoan talipunkin päästäni, että hiukseni pääsevät kasvamaan taas normaalisti.

      Näin ainakin säästän isot rahat, verrattuna siihen jos olisi mennyt sinne HIUSAKATEMIAAN.... tai mikä se nyt sitten onkaan jossa yritetään poistaa niitä talipunkkeja isoilla rahoilla.

      • Talipunkin RUUSUFINN

        ARJA TUUSVUORI



        Päänahassa kutisee



        Kuuluisampiin sukulaisiinsa verrattuna TALIPUNKIT elävät kantajansa kanssa sovussa. Vaikka jopa puolet suomalaisista kuljettaa hiuspohjassaan pikkuisia kahdeksanraajaisia hämähäkkejä, aihetta hysteriaan ei ole.



        Talipunkki on useimmiten harmiton otus, tavallaan söpökin, kun siihen tottuu, naurahtaa tutkija Taru Meri yliopiston Haartman-instituutista.



        Talipunkkeja on löydetty yhteensä 65 lajia eri eläimiltä, kuten koirilta, vuohilta ja lehmiltä. Haartman-instituutin bakteriologian ja immunologian osastolla on perehdytty ihmisillä esiintyvien talipunkkien syvimpään olemukseen. Puolimillimetriseksi venyvä Demodex folliculorum ja sitä pienempi Demodex brevis ovat läpikuultavia niveljalkaisia, jotka eroavat vaikkapa sukulaisistaan pöly- ja syyhypunkista matomaisella muodollaan; yleensähän punkit ovat melko kompakteja palleroita.



        – Tutkimuksemme käsitteli talipunkkien yleisyyttä sekä niiden yhteyttä ruusufinnitapauksiin. Ruusufinni on pahimmillaan hankala vaiva, joka usein alkaa vanhemmalla iällä punoittavina laikkuina kasvoissa. Äärimuodossaan ruusufinni muuttaa nenän muodottomaksi muhkuraksi, punaiseksi Pekka Tiilikainen -nenäksi, luonnehtii parasiittilaboratoriossa työskentelevä Meri.



        YÖLLISTÄ LIUKASTELUA



        Talipunkin kussakin raajassa on hakanen, jolla se tarraa kiinni talin liukastamalla alustallaan. Raajat liikkuvat epätahdissa ja punkin kulku on melko hidasta, noin kahdeksasta kuuteentoista senttiin tunnissa. Ravinnokseen pikkuinen hämähäkkieläin käyttää talirauhasen erittämää talia ja epiteelikudosta. Valopakoisena otuksena talipunkki aktivoituu öisin.



        Punkit siirtyvät isännältä toiselle ihokontaktissa. Parasiitit saattavat elää myös vuodevaatteissa tai hiusharjoissa parin vuorokauden ajan, mikäli ravintoa on riittävästi. Talipunkki asettuu elämään turvalliseen linnakkeeseen: hiuspohjan karvatuppiin tai ihon talirauhasiin.



        – Tyttöpunkki odottelee partneria karvatupen aukon lähettyvillä ja asettuu sitten turvapaikkaansa munimaan. Punkin keskimääräinen elinkaari on viisitoista päivää, kertoo tutkija.



        Muna kuoriutuu noin kolmen vuorokauden kuluttua, nymfivaihetta kestää kuusi ja lyhkäistä aikuisuutta viidestä kuuteen vuorokautta. Talipunkin kuoltua sen omat entsyymit alkavat hajottaa sitä välittömästi, joskin punkin kitiinipinta on hitaasti häviävää. Päänahassa voi olla runsaastikin jäänteitä talipunkin eri kehitysvaiheista. Yhden hiusjuuren mukana on saatu esiin jopa kuusi elävää talipunkkia kerralla. Punkkipaljouden tukkimat rauhastiehyet saattavat herkistyä tulehduksille, joskin lisää näyttöä asiasta tarvittaisiin.



        Punkkien ja hiusten elintilakamppailusta voi seurata jonkin verran karvanlähtöä. Lukuisat elävät talipunkit saattavat vaikuttaa hiusten määrään vähentävästi tai hiuslaatua ohentavasti. Meri pitää vaikutusta kuitenkin verraten vähäisenä.



        – Koska kyseessä on lähinnä kosmeettinen haitta, emme ole sitä tutkimuksessamme painottaneet. Tein kylläkin yhteistyössä erään kampaamoliikkeen kanssa pienen tutkimuksen talipunkin ja hiustenlähdön suhteesta, mutta otoksen pienuuden vuoksi tulokset olivat vain viitteellisiä.



        Tutkija tosin myöntää, että ajatus talipunkin kukistamisesta voisi ilahduttaa lukuisia kaljuuntumisesta kärsiviä. Monimutkaisuudessaan kaljuuntumisongelmaa ei voida punkkien syyksi sysätä. Talipunkkitutkimuksen voisi kuitenkin yhtenä tekijänä kuvitella kiinnostavan myös kaupallisia tahoja.



        TÖPPÖJALKAISTEN TULEHDUSRISKI



        Talipunkkien esiintymistä ruusufinnitapauksissa on tutkittu teippikokeella. Muhkeasta ruusufinnin aiheuttamasta rinofyymanenästä voi irrota parin sentin teippipalan mukana jopa kymmeniä talipunkkeja. Ötökät kuljettavat mukanaan bakteereja, joilla voi olla yhteyttä tulehdusreaktion syntyyn tai voimistumiseen. Tutkimusaineistoa aiheesta pitäisi kuitenkin saada lisää, sillä Taru Meren mukaan monet tutkijat ja lääkärit ovat eripuraisia talipunkkien aiheuttamista lieveilmiöistä.( Niinpä tietysti!) **


      • TALIPUNKKIEN TAPPAJA

        Täällä Talipunkkien tappaja!!! Moi!

        Olen lisännyt siihen seokseeni kananmunan keltuaisen ja apteekista ostettua lääkerikkiä.

        Minun hiukset on tulleet IHANAN KIILTÄVIKSI, mutta ei vielä voi sanoa mitään niistä uusien hiusten kasvusta, koska on kulunut niin lyhyt aika "mössön" päähän laiton aloittamisesta.

        MUTTA...kyllä oli tosi hankalaa saada sitä LÄÄKERIKKIÄ apteekista! Istuin odottamassa siellä apteekissa 45 minuuttia, ennenkuin sain sellaiset 50 grammaa RIKKIÄ mukaani.

        Jouduin täyttämään ja allekirjoittamaan paperin, jossa myönnän ostaneeni RIKKIÄ. Sai monisivuisen selostuksen siitä RIKISTÄ mukaani.

        Kun ihmettelin moista hommaa, niin sanoivat sen johtuvan siitä kun rikistä voi tehtä pommeja ?! ;)) Olen ostanut aiemminkin sitä LÄÄKERIKKIÄ apteekista, eikä silloin 20 vuotta sitten tarvinnut kuin sanoa että ottaisin 100 grammaa lääkerikkiä. Sen sai heti, ilman mitään mutkia. Silloin otin sitä sisäisesti hiustenkasvuun.

        Nyt sitä ei saanut enempää kuin sen 50 grammaa!


    • HIUSTEN LÄHTÖÖN:

      Hei!

      Katsokaa nimella Proville, täältä netistä. Sillä tulee monta sivua siitä pilleristä, jolla pitäisi hiukset kasvaa takaisin, menetettyjen tilalle. EI kokonaan kaljuun sentään.

      En tiedä saako tätä Provillea Suomesta? Sivut ovat ainakin englanninkielisiä. Tässä pillerissä on yksi aine jota eräs lääkäri täällä netissä tiedoitti auttavan hiustenlähtöön.

      Ostaisin jos saisin jostain.

    • mies-34v

      Hiusakatemian harrastamasta asiakkaiden sumuttamisesta on tällä palstalla monta ketjua. Talipunkilla ei ole mitään tekemistä kaljuuntumisen kanssa.

      • Talipunkki-kalju

        KYLLÄPÄS VAAN ON, mies-34v !!!!!!!!!!!!


    • punkkirokkia

      Hiusakatemiassa talipunkki löytyy muka jokaisen päästä joka sinne menee. Kalliit hoidot siihen päälle.

      Katso tosiaan toisaalta mitä tästä lafkasta kerrotaan.

    • Anonyymi

      Molkosan maitohappokäynyt heratiiviste. Sillä hiukset märäksi ,suihkumyssy päähän ja kuumaan löylyyn monta kertaa. Tuhoaa talipunkit.

      • Anonyymi

        Hiusakatemia käyttää maitohappokäynyttä heratiivistettä kyllä.


    • Anonyymi

      Onko kukaan kokeillut mäntysuopaa talipunkkeihin.Mäntysuopa tuhoaa kirvat kukista ehkä tappaisi myös talipunkit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe