Moi,
Ollaan puolison kanssa mietitty kovasti parkettivalintaa tulevaan taloomme.
Nuo kovuusluokat hieman hämmentävät. Kuinka tärkeä kovuusarvo on mielestänne parketin valinnassa? Esimerkiksi Karelian Saarniparketin Brinell-kovuus on 3,3 - 4,1 ja sen sanotaan olevan keskinkertaisen korkea. Esimerkiksi joku jarrah on puolestaan kovuusarvolla yli 5.
Millä perusteella itse valitsisit parketin? Millainen merkitys kovuudella on sinulle?
Ykkösvaihtoehtona tällä hetkellä on lämpökäsitelty saarni.
Parkettien kovuudet?
9
11147
Vastaukset
- Iinesankka
Yksi asia, mikä kannattaa ottaa huomioon parketin kovuuden suhteen on se, että nämä kovimmat parkettilaadut eivät sovi yhteen lattialämmityksen kanssa. Kovuusluokalta korkein puulaatu on niin kuivaa, että se halkeilee lattialämmityksen päällä.
- asentamo
Taas täällä tulee täyttä tuubaa. Miksi edes kirjoitat kun et tiedä asiasta mitään.
Kyllä ne kaikki puulajit (kovat&pehmeät) on kuivattu samaan kosteuteen. Sen sijaan se miten puu elää hydroskooppisuuden takia on erilaista eri puulajeilla.
Kovia puita voi laittaa lattialämmityksen kanssa. Pyökki on huonoin vaihtoehto lattialammityksen kanssa.
Alkuperäiselle kysyjälle. Lämpökäsitelty saarni on pikkuisen kovempaa kuin tavallinen saarni. Sekään ei oel niin kovaa kuin esim jarrah, mutta normaali asumisessa ihan ok. Hyvä valinta! - -T-
asentamo kirjoitti:
Taas täällä tulee täyttä tuubaa. Miksi edes kirjoitat kun et tiedä asiasta mitään.
Kyllä ne kaikki puulajit (kovat&pehmeät) on kuivattu samaan kosteuteen. Sen sijaan se miten puu elää hydroskooppisuuden takia on erilaista eri puulajeilla.
Kovia puita voi laittaa lattialämmityksen kanssa. Pyökki on huonoin vaihtoehto lattialammityksen kanssa.
Alkuperäiselle kysyjälle. Lämpökäsitelty saarni on pikkuisen kovempaa kuin tavallinen saarni. Sekään ei oel niin kovaa kuin esim jarrah, mutta normaali asumisessa ihan ok. Hyvä valinta!Jep, tuon tuuban itsekin osasin erottaa. Jonkin suomalaisen parkettifirman sivuilla juurikin kerrottiin, että muut paitsi pyökki ovat sopivia lattialämmityksen kanssa. Max. lämpötila oli 27 astetta ja äkillisille lämpötilavaihteluille oli myös rajansa.
Kiitos asiallisesta ja informatiivisestä vastauksestasi. - käsittelijä
asentamo kirjoitti:
Taas täällä tulee täyttä tuubaa. Miksi edes kirjoitat kun et tiedä asiasta mitään.
Kyllä ne kaikki puulajit (kovat&pehmeät) on kuivattu samaan kosteuteen. Sen sijaan se miten puu elää hydroskooppisuuden takia on erilaista eri puulajeilla.
Kovia puita voi laittaa lattialämmityksen kanssa. Pyökki on huonoin vaihtoehto lattialammityksen kanssa.
Alkuperäiselle kysyjälle. Lämpökäsitelty saarni on pikkuisen kovempaa kuin tavallinen saarni. Sekään ei oel niin kovaa kuin esim jarrah, mutta normaali asumisessa ihan ok. Hyvä valinta!Lämpökäsittely ei tee puusta kovempaa vaan päinvastoin puu on käsittelyn jälkeen huomattavasti pehmeämpää kuin ennen sitä.
- Iinesankka
asentamo kirjoitti:
Taas täällä tulee täyttä tuubaa. Miksi edes kirjoitat kun et tiedä asiasta mitään.
Kyllä ne kaikki puulajit (kovat&pehmeät) on kuivattu samaan kosteuteen. Sen sijaan se miten puu elää hydroskooppisuuden takia on erilaista eri puulajeilla.
Kovia puita voi laittaa lattialämmityksen kanssa. Pyökki on huonoin vaihtoehto lattialammityksen kanssa.
Alkuperäiselle kysyjälle. Lämpökäsitelty saarni on pikkuisen kovempaa kuin tavallinen saarni. Sekään ei oel niin kovaa kuin esim jarrah, mutta normaali asumisessa ihan ok. Hyvä valinta!Kysyimme paikallisesta parkettiliikkeestä mahdollisuutta saada Jatoba-parkettia ja vastaus oli, että kyseinen puulaji on niin kovaa, ettei sovi yhteen lattialämmityksen kanssa eikä tämän vuoksi ole saatavilla pohjoismaissa. Voit tarkastaa asian Karelia-parkettien kotisivulta kohdasta puulajit!
- Hanhihannu
Iinesankka kirjoitti:
Kysyimme paikallisesta parkettiliikkeestä mahdollisuutta saada Jatoba-parkettia ja vastaus oli, että kyseinen puulaji on niin kovaa, ettei sovi yhteen lattialämmityksen kanssa eikä tämän vuoksi ole saatavilla pohjoismaissa. Voit tarkastaa asian Karelia-parkettien kotisivulta kohdasta puulajit!
Meillä on ollut jatoba lattiassa jo neljä vuotta eikä mitään ongelmia ole ilmennyt lattialämmityksen kanssa...Priimakunnossa parketti vaikka kulutuskin on kova (kaksi isoa koiraa ja kaksi lasta). Yläkerran kirsikkaparketissa näkyy sen sijaan lasten leikkien jäljet.
- karelia-parketti
Hanhihannu kirjoitti:
Meillä on ollut jatoba lattiassa jo neljä vuotta eikä mitään ongelmia ole ilmennyt lattialämmityksen kanssa...Priimakunnossa parketti vaikka kulutuskin on kova (kaksi isoa koiraa ja kaksi lasta). Yläkerran kirsikkaparketissa näkyy sen sijaan lasten leikkien jäljet.
Karelia-parketti ei myönnä (!!) 10v takuuta Jatoballe!
Mistä tämä kertoo, muille puulaaduille nimittäin myöntää tuon takuun.
Soitin itse Karelian asiakaspalveluun, sekä kysyin asiaa Starkista. Olisimme muuten voineet harkita Jatobaa.
Syynä on kuulemma se, että suomen ja pohjoismaiden ilmasto on niin kuiva että tulee ongelmia Jatoban kanssa. Sama "rajoitus" koskee siis tietojeni mukaan myös Ruotsia Karelia-parketin osalta.
- muuta parketteihin
liittyvää tietoa saat mm. seuraavalta sivulta:
www.countyfloors.com/about_janka.html
siellä kuvattu kovuusluokat eritavalla mutta saat erittäin hyvää tietoa puulajeista ja niiden käyttäytymisestä ,sivut englannin kielisiä tosin
muuta eivät alttiita näille ei sovi kommenteille joista jo edellinen sinua varoitti...... - karelia-parketti
Me ostimme 81 neliön asuntoomme muualle Karelian 3-sauva Merbaun paitsi keittiöön ja käytävään laattaa.
Pidimme lakatun Merbaun väristä ja tiirattiin kovuuksia kanssa, tosiasia kuitenkin on että suurin osa naarmuista mitä lattiaan tulee jäävät lakkapintaan. Näin ollen puunkovuudella ei ole "mitään" merkitystä. Ehkäpä jos lattialle tipahtaa joku veitsi terä alaspäin se saattaa purra puuhun asti ja sillä brinell-kovuudella voi jotain väliä ollakin?
Huom. myös että Karelialla saat itse valita monen puulajin kohdalla haluatko sen lakattuna vai öljyttynä, en muista näiden tuotteistetuksien nimiä. Lakkapinta antaa hyvin syvän kiillon puulle ja kiiltelee todella upeasti valoa vasten. Öljyttynä taas puusta tulee mattapintaisempi - toisaalta myös öljyttyä pintaa voit sen (puun itsensä) naarmuuntuessa hoitaa ainakin Osmo-colorin systeemeillä.
Lakatulle parketille naarmuhoidoksi voi Upofloorilta ainakin ostaa parkettilakkaa spray-pullossa, sen toimivuudesta pintanaarmuihin ei ole kokemusta. Lisäksi tietysti lakatun parketin voi hiouttaa ja lakkauttaa uudelleen jos oikein isosta asiasta on kyse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692010- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321363- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664