Millä saa poistettua kalkin kaakeleiden reunoista ja saumoista. Kävin rautakaupassa kysymässä puhdistusainetta mutta sellaista ei ole. Haluaisin tietää kuinka karhealla harjalla uskallan harjata kaakeleita että pinttynyt kalkki/lika lähtee enkä kuitenkaan vioittaisi itse kaakelia. Uskaltaako käyttää patapataa?
kaakelisaumojen puhdistus
6
2354
Vastaukset
- Vanhempi suunnittelija
Kokeile pesukintaalla. Semmoisella froteisella kankaisella. Siinä minun salainen ase myös hanojen puhdistamiseen naarmuttamatta pinttyneestä pesuaineesta ja mitä noihin sitten kertyykään. Sienet eivät toimi eivätkä mitkään kynsiharjat. Vain tuollainen froteinen tai mitä lienee onkaan. Pesuaineeksi käy ainakin hanavehkeille nestesaippua ja shampoo. Mitään hankaussieniä ja jauheita ja nesteitä ei kromatuille pinnoille.
Toimii varmasti laatoituksellekin. Saumaan imeytynyt tavara vaatii teräsvillaa vähintään.- KOILLUT
OSTA SUPER PUHDAS SAUNA JA KESKIKARKEA JUURIHARJA LAIMENNA HIEMAN VEDELLÄ JA HANKAA, ÄLÄ KUITENKAAN PAINA KOHTUUTTOMASTI.ITSE OLEN PUHDISTANUT KAIKKIEN HUONEIDEN MISSÄ ON LAATTAA KYLPPÄRIN TÄLLÄ MENETELMÄLLÄ JA PUHDASTA TULEE JOPA LAATAT SAAVAT UUDEN VÄRIN NIIN SANOTUN ALKUPERÄISEN PUHTAAN.
- Lola
Minulle opetettiin siivousalan koulussa, että kalkin saa pois kyseisiltä pinnoilta niitä vahingoittamatta happamella pesuaineella. Voisit siis kokeilla ostaa kaupasta jotain pesuainetta, jonka pH on välillä 3-6. Jos pH on alle 3, se alkaa olla sellaista myrkkyä, etten ihan heti kokeilisi sitä. Mutta jos lievempi tavara siis ei auta, niin silloin täytyy käyttää kovempia aineita. Mutta ehdottomasti täytyy muistaa sitten neutraloida pinnat esim. heikosti emäksisellä puhdistusaineella, pH 8-10. Työvälineenä käyttäsin ihan tavallista pesuharjaa tai valkoista hankauslevyä (tummempi saattaa vahingoittaa pintoja).
- toiveikas
Jostain, ehkä niksipirkasta, on jäänyt mieleeni etikan käyttö tähän tarkoitukseen. Etikkahan on hapanta ainetta ja sopii muuhunkin puhdistukseen. Elintarvikeliikkeestä saatavaa tavaraa kannattaa laimentaa niin, että yksi osa on etikkaa ja kaksi osaa vettä.
Paras hankausväline on vanha hammasharja, tätä karkeampia työkaluja en saumaan käyttäisi. - aapo
vaikka kahvinkeittimen kalkinpoistoaineella, onkohan se kloriitin tapaista ainetta.
- Rene
Minä vedin vimiä saumaan ja hiutin ne kynsiharjalla, se on sopivan kokoinen ja sitä saa hyvän otteen. Puhdasta tuoli ja saumat kiillottuivat hieman sileemmiksi, joten seuraava puhdistus on varmaan vielä helpompi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840