Kuinka monella palstaa lukevalla on todettu lääkärissä vajaatoiminta ja syö lääkkeitä siihen? Onko sinulla ylipainoa tai onko ollut? Laihdutatko tai oletko laihduttaneet? Onko vajaatoiminnalla omasta mielestänne vaikutusta painoonne?
kilpirauhasen vajaatoiminta
8
1377
Vastaukset
- kasvain
Olen koko aikuisiän ollut hoikka, parin viime vuoden ajan lihava. Paino tuli nopeassa tahdissa. Sitä tuli, tuli ja tuli... Kilpirauhasessa todettiin kasvain joka esti sen toimintaa, nyt se on poistettu, on thyroxin-lääkitys ja paino on kääntynyt laskuun. Suurena osana painonnousua oli myös psyykkiset oireet vajaatoiminnasta, ts. flegmaattisuus ja velttous joka ei kuulu normaaliolotilaani. Töistä päästyä menin nukkumaan noin klo 19-20 ja kuudelta aamulla heräsin ja taas töihin. Mitä elämää!
Ja niille joiden mielestä vajaatoiminta on vain tekosyy, kokekaa itse ja sanokaa sen jälkeen.
Kukaan ei toki ruokaa kaada kurkusta alas väkisin, mutta kun on tooooodella väsynyt, tuntuu kuin ei edes jaksaisi hengittää ja flegmaattinen ja siihen vielä laittaa päälle koko ajan hidastuvan aineenvaihdunnan, on soppa valmis!
Oireiden vakavuudesta kertokoon se, että jouduin mm. katsomaan työhuoneen ikkunasta ulos aivan vain varmistaakseni mikä vuodenaika mahtaa olla menossa, ajatus EI kulkenut...- kasvain
Thyroxin todella toimii! Siis jos on vajaatoiminta ja on lääkityksen saanut niin sen jälkeen vaan dieetille. Ja vaikka thyroxin nopeuttaa aineenvaihduntaa niin ainakin itselle ratkaisevinta on oman persoonan palautuminen. Eli jaksan tehdä, liikkua, iloita, kiinnittää huomiota myös itseeni ja ruokavalioon. Kun on zombi niin kaikki energia menee eteenpäin raahustamiseen. Hypotyreoosin vakavin muoto on kooma joten mikään turha juttu ei ole kyseessä. Itse kuvailen entistä olotilaa tilanteeseen jossa on juuri herätetty oikein syvästä unesta, silloin on ihan pihalla, voimaton ja kömpelö... Mieti että niin olisi 24/7!
- on...
Jep. Ennen oli liikatoimintaa, mutta vajaatoiminta tuli leikkauksen jälkeen, jonka jälkeen painoa kertyi reilut 30 kiloa. Nyt niitä tässä vähitellen laihduttelen pois.
Kyllä vajaatoiminta vaikuttaa paljonkin painoon ja painonhallintaan. Kilot on sitkeässä eikä "tavallinen" keventäminen auta oikeastaan ollenkaan, minulla ainakaan. Turvotus on myös varsin kurjaa... Mutta kyllä tää tästä... :)- täälläkin
Sama täällä. Muuttui liikatoiminnasta vajaatoiminnaksi. Sellainen juttu vielä, että kilpirauhasen toimiessa vajaalla, ei tarvitse syödä liikaa. Vaikka söisi vähänkin, niin paino nousee, koska koko elimistö on säästöliekillä. Ruokamäärää pitäisi koko ajan vähentää ja lopulta olla syömättä, ettei paino nousisi. Mutta se ei ole tämän taudin hoito-ohje.
Ilman Thyroxin-lääkitystä tauti johtaisi lopulta kuolemaan. Jos joku ei usko, tietoa löytyy vaikka googlaamalla.
- Nimetön
Itselläni on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta useita vuosia sitten (olen 40v.). Aluksi painoni nousi, mutta kun lääkitys saatiin päälle ja annostus oikeaksi, painon kanssa ei ole ollut ongelmia. Kontrolliverikokeessa tosin täytyy käydä säännöllisin väliajoin. Esim. kerran vuodessa , jos kaikki muuten vaikuttaa kunnossa olevalta. Jos paino nousee, syy siihen on liikunnan ja ruokavalion väärä tasapaino!
Kun kilpirauhahasen vajaatoiminta saadaan kuntoon on huomattavasti virkeämpi ja jaksaa liikkua enemmän. Näin on! - kilppariini
Sama homma täälläkin. Paino nousi vuodessa 20 kg, ennenkuin löytyi vajaatoiminta. Nyt olen lääkityksellä ja lihominen on loppunut. Nyt pitäisi vielä jaksaa sitä laihdutusta...
- myös minulla
johon thyroks lääkitys. ylipainoa kertynyt 70 kg joista olen pudotellut reilun 30 kg. olen ihmetellyt kuinka sitkeessä noi läskit on, vaikka olen ruokavaliolla ja liikun runsaasti silti pudotus on hidasta mutta putoo kuitenkin. hyvä niin.
- kanssa..
Olen koko ikäni sairastanut kilpparin vajaatoimintaa, olen 15 vuotias tyttö.
Lääkitys 8 vuotiaasta asti.
On ylipainoa, laihdutan, laihtunut ainakin 20kg jo.
Muistan kun olin 4-6 luokilla ja lääkärit olivat selvästi säätäneet lääkityksen väärin, koska elin nuo vuodet jossain sumussa. Olin väsynyt, lihoin ainakin varmaan 30kg, vaikken paljoo syönytkään. Mitään ei jaksanut tehdä, koulusta kun tulin, tein läksyt, söin ja menin yleensä nukkumaan. (vaikka kävi monesti verikokeessa jtn kontrolli jutskaa varten että tarkistettiin arvot ja lääkitys)
Joten ajattelen että oli todellakin vaikutusta painooni. Mutta nyt lääkkeet hyvin, paino laskusuunnassa, ainakin yleensä ;b
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1011704
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151541- 1401454
- 981420
- 761336
- 1181195
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2731100- 691011
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18975- 38972