koululaisen kuljetus puheterapeutille?

lalla

Hei!
Miten teillä on järjestetty koululaisen kuljetukset puheterapeutille? Meidän puheterapeutti kertoi, että tarkoitus on liittää puheterapia osaksi koulupäivää, mutta vanhemmat joutuvat itse järjestämään kuljetuksen (n 10km). Töistä ei voi joka viikko olla pois, joten miten te muut olette kuljetuksen järjestäneet? Jos evy-päätöksessä on suositus koulukuljetuksesta, voiko tätä hyödyntää näihin reissuihin???

7

908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen terapeutin

      liikkua yksinään kuin kuskata edes takaisin muutamaa lasta yksi kerrallaan?

      • miten järjestetty

        Se liikkuuko terapeutti vai lapset riippuu monesta tekijästä.

        1) Jos kyseessä on kunnan palkkalistoilla oleva terveyskeskuspuheterapeutti, tekee hän pääsääntöisesti töitä toimipisteessään ja voi jonkin verran liikkua esim. päiväkodeissa.

        2) Jos kyseessä on kunta, jolla ei ole terveyskeskuspuheterapeuttia, voi kunta ostaa palvelut yksityiseltä puheterapeutilta. Tällöin voi olla niin, että kunta ei halua maksaa terapeutille kotikäyntilisiä vaan tarjoaa terapeutille käyttöön tilan, jossa tämä ottaa vastaa asiakkaita. Eli terapeutti ei tällöin voi itse vaikuttaa siihen, että tekeekö käyntejä muualle.

        3) Terveyskeskus (eli kunta) voi ostaa palveluja yksityiseltä terapeutiltakin vaikka kunnassa olisikin oma terveyskeskuspuheterapeutti. Voi olla, että tk-puheterapeutti ei ehdi hoitaa kaikkia asiakkaita tai kaikki vanhemmat eivät voi kuljettaa lasta terveyskeskukseen kunnan kaukaisimmilta kolkilta. Tällöin yksityinen puheterapeutti käy ehkä kotona tai koulussa. Riippuu hyvin paljon siitä kuinka monta asiakasta terapeutin on ehdittävä päivän mittaan hoitaa, että ehtiikö hän matkata paikasta toiseen vai täytyykö vanhempien kuljettaa lapsi terapiaan. Jos matkat ovat pitkiä, ei terapeutti taloudellisista syistä johtuen yksinkertaisesti voi matkustaa. Hänelle maksettu kotikäyntilisä ei kenties kata hukkaan kuluvasta ajasta ja ajomatkoista (polttoainekulut) koituvia kuluja. Kun hän itse pysyttelee paikoillaan, hän ehtii ottaa useamman asiakkaan päivän mittaan ja tienata siten elantonsa (mikä tietenkin kaikille on sallittava). Yksityinen terapeutti joutuu maksamaan autonsa, polttoainekulunsa, yrittäjäeläkkeensä, koulutuksensa, välineensä yms. omasta pussistaan eikä hän loma-aikoina saa tuloa mistään kuten palkkatyössä olevat. Usein hän joutuu iltaisin valmistelemaan seuraavan päivän terapioita ja valmistamaan lapsen kuvamateriaaleja tms. "omalla ajallaan" ilman palkkaa. Hänen on yksinkertaisesti pystyttävä ottamaan päivän mittaan tietty määrä asiakkaita, jotta hän tulisi toimeen.

        4) Mikäli kyseessä on Kelan maksusitoumuksen saanut lapsi ja häntä hoitava yksityisterapeutti, pätee edellinen kohta. Eli aina terapeutti ei yksinkertaisesti ehdi itse liikkua.


      • lisäys
        miten järjestetty kirjoitti:

        Se liikkuuko terapeutti vai lapset riippuu monesta tekijästä.

        1) Jos kyseessä on kunnan palkkalistoilla oleva terveyskeskuspuheterapeutti, tekee hän pääsääntöisesti töitä toimipisteessään ja voi jonkin verran liikkua esim. päiväkodeissa.

        2) Jos kyseessä on kunta, jolla ei ole terveyskeskuspuheterapeuttia, voi kunta ostaa palvelut yksityiseltä puheterapeutilta. Tällöin voi olla niin, että kunta ei halua maksaa terapeutille kotikäyntilisiä vaan tarjoaa terapeutille käyttöön tilan, jossa tämä ottaa vastaa asiakkaita. Eli terapeutti ei tällöin voi itse vaikuttaa siihen, että tekeekö käyntejä muualle.

        3) Terveyskeskus (eli kunta) voi ostaa palveluja yksityiseltä terapeutiltakin vaikka kunnassa olisikin oma terveyskeskuspuheterapeutti. Voi olla, että tk-puheterapeutti ei ehdi hoitaa kaikkia asiakkaita tai kaikki vanhemmat eivät voi kuljettaa lasta terveyskeskukseen kunnan kaukaisimmilta kolkilta. Tällöin yksityinen puheterapeutti käy ehkä kotona tai koulussa. Riippuu hyvin paljon siitä kuinka monta asiakasta terapeutin on ehdittävä päivän mittaan hoitaa, että ehtiikö hän matkata paikasta toiseen vai täytyykö vanhempien kuljettaa lapsi terapiaan. Jos matkat ovat pitkiä, ei terapeutti taloudellisista syistä johtuen yksinkertaisesti voi matkustaa. Hänelle maksettu kotikäyntilisä ei kenties kata hukkaan kuluvasta ajasta ja ajomatkoista (polttoainekulut) koituvia kuluja. Kun hän itse pysyttelee paikoillaan, hän ehtii ottaa useamman asiakkaan päivän mittaan ja tienata siten elantonsa (mikä tietenkin kaikille on sallittava). Yksityinen terapeutti joutuu maksamaan autonsa, polttoainekulunsa, yrittäjäeläkkeensä, koulutuksensa, välineensä yms. omasta pussistaan eikä hän loma-aikoina saa tuloa mistään kuten palkkatyössä olevat. Usein hän joutuu iltaisin valmistelemaan seuraavan päivän terapioita ja valmistamaan lapsen kuvamateriaaleja tms. "omalla ajallaan" ilman palkkaa. Hänen on yksinkertaisesti pystyttävä ottamaan päivän mittaan tietty määrä asiakkaita, jotta hän tulisi toimeen.

        4) Mikäli kyseessä on Kelan maksusitoumuksen saanut lapsi ja häntä hoitava yksityisterapeutti, pätee edellinen kohta. Eli aina terapeutti ei yksinkertaisesti ehdi itse liikkua.

        Kohtaan 3) vielä sellainen lisäys, että jotkut kunnat ovat tehneet sen päätöksen, etteivät maksa kotikäyntilisiä yksityiselle puheterapeutille. Tällöin kunta edellyttää, että yksyisellä terapeutilla on oma toimipiste, johon vanhempien tulee lapsi kuljettaa. Joten voi olla ehkä niinkin, että kunta on toivonut, että terapeutti ottaa vastaan asiakkaat koululla eikä terapeutti itse voi asiaan vaikuttaa.


    • asiaa..

      Kuntasi kouluvirastosta. Jos lapsesi evy-luokalla, miksi ei puheterapeutti käy koulussa?
      Kouluvirastosta osaavat kertoa kyydityksistä jne. koulupäivän aikana..
      Entä jos terapia koulupäivän lopussa? Lapsesi lähtisi hieman aiemmin pois koulusta, onnistuisiko kyyditys koulutaksilla sitten?

      • maksusitoumus tehty

        Siihen muotoon, että koti-, ja päiväkotikäynnitkin olivat mahdollisia, ja ymmärsin, että se on ihan käytäntö. Sanoin, että kuljetan itse, mutta siltikin se kotikäyntien mahdollisuus jäi. Ystäväni lapsi on autisti, ja hän kyllä saa kuljetuksen, eli koulusta laittavat taksiin, ja taksi vie terapian jälkeen taas takaisin. Äiti hakee normaalisti iltapäiväkerhosta.

        Luulisi, että puheterapeuttikin pystyisi kulkemaan kouluun, ei kai hänellä ihan mahdottomia välineitäkään ole kuskattavana mukanaan. Ja varmaan sopiva tilakin löytyisi.


      • lapset liikkuu
        maksusitoumus tehty kirjoitti:

        Siihen muotoon, että koti-, ja päiväkotikäynnitkin olivat mahdollisia, ja ymmärsin, että se on ihan käytäntö. Sanoin, että kuljetan itse, mutta siltikin se kotikäyntien mahdollisuus jäi. Ystäväni lapsi on autisti, ja hän kyllä saa kuljetuksen, eli koulusta laittavat taksiin, ja taksi vie terapian jälkeen taas takaisin. Äiti hakee normaalisti iltapäiväkerhosta.

        Luulisi, että puheterapeuttikin pystyisi kulkemaan kouluun, ei kai hänellä ihan mahdottomia välineitäkään ole kuskattavana mukanaan. Ja varmaan sopiva tilakin löytyisi.

        kesken päivää yksinään munnekkään. Tuo turvattomuutta. Aikuinen ihminen osaa liikkua,lapsi jäisi omaan,tuttuun ympäristöön,omaan kouluun. Sekin tukee oppimista. Ei tarvi ensin pällistellä vierasta paikkaa.
        Helpompaa olis kun aikuinen liikkuisi, eikä ne pienet.
        Prustelkaa oppimisasioilla reksille,kun teette ehdotuksen.
        Se ennättäis ottaa sieltä useammankin oppilaan samana päivänä, eikä tartteis kuskata kenekään ketään mihinkään. Sehän on jo kansantaloydellisen tappion kasvattamista,kun 3 isää/äitiä on 4pvä per kk poissa töistä,eikä ne ole palakattomia vapaapäiviä.
        (tuleehan ajomatkoistakin poissaoloa)


      • ainakin puheterapeutin kohd...
        lapset liikkuu kirjoitti:

        kesken päivää yksinään munnekkään. Tuo turvattomuutta. Aikuinen ihminen osaa liikkua,lapsi jäisi omaan,tuttuun ympäristöön,omaan kouluun. Sekin tukee oppimista. Ei tarvi ensin pällistellä vierasta paikkaa.
        Helpompaa olis kun aikuinen liikkuisi, eikä ne pienet.
        Prustelkaa oppimisasioilla reksille,kun teette ehdotuksen.
        Se ennättäis ottaa sieltä useammankin oppilaan samana päivänä, eikä tartteis kuskata kenekään ketään mihinkään. Sehän on jo kansantaloydellisen tappion kasvattamista,kun 3 isää/äitiä on 4pvä per kk poissa töistä,eikä ne ole palakattomia vapaapäiviä.
        (tuleehan ajomatkoistakin poissaoloa)

        On kuitenkin silloin eri asia, jos kyseessä on vaikkapa toimintaterapeutti, jolla on asianmukaiset tilat omalla toimipaikallaan, ja niitä ei voi järjestää koululle. Salkku on helpompi kuljettaa mukana kuin jumppasali kaikkine välineineen.

        Nämä terapiakuljetukset työllistävät monia vanhempia todella paljon, koska on niitäkin lapsia, joilla on kaksi tai useampiakin terapioita. Niitähän ei voi putkeen järjestää, joten ei riitä edes yksi rikkinäinen päivä viikossa lapsen kuljettamisiin.

        Meidän kunnassamme kyllä on nämä asiat järjestetty hyvin, palvelut ovat käyttäjälle ilmaisia perusterveydenhuollon palveluita, ja kuljetuksetkin tosiaan järjestetään. Kuntarajan toisella puolella taas ei ole asioita järjestetty, siellä liian monet lapset jäävät jopa ilman tarvitsemiaan terapioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe