Mistä löytyisi ohjeet perävetolaitteen irroittamiseen ja syyshuoltoon
bayliner/omc perävetolaite huolto
8
5410
Vastaukset
- Myös OMC:n omistaja
Tällaisia manuaaleja löytyy myös suomesta esim. Us-Partsista muistaakseni hintaan 39 €.
http://www.shipstore.com/SS/HTML/SEC/SEC3404.html
Four Winnsin vanhan manuaalin (34,6 Mb) voi yrittää imuroida osoitteesta: http://www.fourwinns.net/ownman/87-94/090-0025.pdf. Älä avaa, vaan käytä Tallenna nimellä -ominaisuutta.
Osoitteesta http://www.fourwinns.com/index.cfm valitset Customer Service ja Owner´s Manuals, jos linkki ei aukea (olen itse saanut paremmin auki ykisittäiset sivut kuin koko manuaalin). Jaksoista valitse General Maintenance. Siellä on osio Winterising.- Myös OMC:n omistaja
Nappasin linkin riviä liian ylhältä. 87-92 Cruiser antaa ehkä hiukan parempaa tietoa. Kuvia ei kuitenkaan vanhan tekstin skannatussa tiedostossa ole, joten esim. veneeni mukana tullutta OMC Cobra Stern Drives Owners/Operatosrs manuaalia ne eivat korvaa.
Beikun omilta sivuilta ei tunnu löytyvän kuin 1998 ja uudempien manuaalit (http://www.baylinerparts.com/, esim. http://www.baylinerparts.com/Manuals/1706166.pdf) - yhä epätietoinen
Myös OMC:n omistaja kirjoitti:
Nappasin linkin riviä liian ylhältä. 87-92 Cruiser antaa ehkä hiukan parempaa tietoa. Kuvia ei kuitenkaan vanhan tekstin skannatussa tiedostossa ole, joten esim. veneeni mukana tullutta OMC Cobra Stern Drives Owners/Operatosrs manuaalia ne eivat korvaa.
Beikun omilta sivuilta ei tunnu löytyvän kuin 1998 ja uudempien manuaalit (http://www.baylinerparts.com/, esim. http://www.baylinerparts.com/Manuals/1706166.pdf)Kaikkea muuta krääsä löytyy, mutta ei mitään kuvia miten perävetolaite irroitetaan. Taytyisi saada ristikkonivel voideltua ja tarkistettua välykset.
- bayliineridude
yhä epätietoinen kirjoitti:
Kaikkea muuta krääsä löytyy, mutta ei mitään kuvia miten perävetolaite irroitetaan. Taytyisi saada ristikkonivel voideltua ja tarkistettua välykset.
mitään manuaalia...
hommahan menee pääsääntöisesti seuraavasti:
-hommaa sopiva lenkkiavain, jolla saat 6 pulttia auki, jolla vetolaite kippausosassa kiinni.
-osta tiivistesarja, jossa vetarin ja kilven välinen tiiviste vesipumpun tiiviste pari muuta tiivistettä ( valmis paketti )
-kannattaa harkita myös kardaanin kumisen suojamuhvin klemmarien hankintaa.
-pari sopivaa lankunpätkää jonka varaan voit laskea vetolaitteen, ettei tar. kannatella kokoaikaa, irroittamisen ja takaisinlaiton aikana.
-tiivisteliimaksi shellakkaa ( ainakin itse olen käyttänyt sitä tiivisteen paikoillaan pysymisen varmistamiseksi, vetolaitteen takaisinasennuksen aikana. Voi olla aika työläs, jos kone & vetari ei ihan linjassa keskenään.
-yritä saada varalle lainaksi jostain ( venehuoltoliikkeestä ) vetolaitteen kohdistusakseli (= vanhasta OMC vetarista tehty, tai tehdastekoinen )
-ylipuhu joku roteva tuttava apumieheksi, jelppaamaan vetarin irrotuksessa/kiinnityksessä.
-varmista, että vaihde on vapaalla
-löystytä ko. 6 mutteria viimeisille kierteilleen ja ala varovasti nytkyttämään vetaria irti. Älä käytä mitään kampeamistyökalua, jolla helposti saat tuhottua tiivistepinnat ( vetari alumiinivalua )
-vetari pitäisi lähetä irti, yksinkertaisesti, akselin suuntaisesti ulosvetämällä.
-kun olet saanut vetolaitteen irti. Tarkista tiivistepinnat kippausosasta ja vetolaitteesta ja puhdista ne valmiiksi. Jollain muovisella tms. lastalla bensalla, jolla saat mahd. tiivistejämät liotettua pois.
-nyt pääset tarkistamaan kardaanin ristinivelet akselin
-jos havaitset ruostetta, niin se voi olla merkki siitä, että kardaanin kuminen suojamuhvi vanhuuttaan rikkoutunut.
-myös kilvessä oleva tukilaakeri kannattaisi vaihtaa, jos ei tietoa, onko sitä koskaan vaihdettu.
-tarkista/vaihda/voitele/vaihdata tarvittaessa ristinivelet. Voitele koko nivelakseli kevyesti vaseliinilla (tarkoitukseen sopivaa laatua, ei mitään autokäyttöön tarkoitettua laatua). Ota vanhat vaseliinit kardaanin kumimuhvista pois ( tarkistus ettei vuotojälkiä, tarvittaessa muhvin vaihto )
-voitele vaihteensiirtohaarukka tarkoitusta varten olevalla vaseliinilla
nyt tarvitaan kaverin apua.
-laita vetolaitteen ja kippausosan väliset tiivisteet paikoilleen Paperitiiviste pakoilleen pienellä määrällä shellakkaa
-ala sovittamaan vetaria takaisin paikoilleen ( = samanlainen operaatio pahimmoillaan, kuin käärmettä putkeen survottaessa :-D )
Vetarin kardaaniakseli muljuaa puolelle ja toiselle. Ohjaa varovasti isolla ruuvarilla ristikosta tukien ja akselia pyörittäen, jotta akselin päässä olevat boorit kohdistuvat koneen vastaavaan osaan ja akseli liukuu paikoilleen. Varo tiivisteitä & tiivistepintoja.
-Jos vetarin ja koneen linjaus ok, niin vetari pitäisi muljahtaa paikoilleen aikas kivuttomasti. Jos näin ei ole, niin varaudu useamman kymmenen minuutin punnertamiseen ( hätistä lapset/nuoret pois kuulemasta kiroiluanne )
-tarkista , että vaihdehaarukka osuu kohdalleen ( vaihde vapaalla. Tarkista potkurista pyörittämällä )
kiristä 6 pulttia tasaisesti "ristiin kiristäen"
tässä irrotus/kiinnitysoperaatio pääpiirteisesti kuvattuna.
Vetarin takaisinlaiton kunniaksi parit kylmät oluset... - Kannattaa irrottaa
bayliineridude kirjoitti:
mitään manuaalia...
hommahan menee pääsääntöisesti seuraavasti:
-hommaa sopiva lenkkiavain, jolla saat 6 pulttia auki, jolla vetolaite kippausosassa kiinni.
-osta tiivistesarja, jossa vetarin ja kilven välinen tiiviste vesipumpun tiiviste pari muuta tiivistettä ( valmis paketti )
-kannattaa harkita myös kardaanin kumisen suojamuhvin klemmarien hankintaa.
-pari sopivaa lankunpätkää jonka varaan voit laskea vetolaitteen, ettei tar. kannatella kokoaikaa, irroittamisen ja takaisinlaiton aikana.
-tiivisteliimaksi shellakkaa ( ainakin itse olen käyttänyt sitä tiivisteen paikoillaan pysymisen varmistamiseksi, vetolaitteen takaisinasennuksen aikana. Voi olla aika työläs, jos kone & vetari ei ihan linjassa keskenään.
-yritä saada varalle lainaksi jostain ( venehuoltoliikkeestä ) vetolaitteen kohdistusakseli (= vanhasta OMC vetarista tehty, tai tehdastekoinen )
-ylipuhu joku roteva tuttava apumieheksi, jelppaamaan vetarin irrotuksessa/kiinnityksessä.
-varmista, että vaihde on vapaalla
-löystytä ko. 6 mutteria viimeisille kierteilleen ja ala varovasti nytkyttämään vetaria irti. Älä käytä mitään kampeamistyökalua, jolla helposti saat tuhottua tiivistepinnat ( vetari alumiinivalua )
-vetari pitäisi lähetä irti, yksinkertaisesti, akselin suuntaisesti ulosvetämällä.
-kun olet saanut vetolaitteen irti. Tarkista tiivistepinnat kippausosasta ja vetolaitteesta ja puhdista ne valmiiksi. Jollain muovisella tms. lastalla bensalla, jolla saat mahd. tiivistejämät liotettua pois.
-nyt pääset tarkistamaan kardaanin ristinivelet akselin
-jos havaitset ruostetta, niin se voi olla merkki siitä, että kardaanin kuminen suojamuhvi vanhuuttaan rikkoutunut.
-myös kilvessä oleva tukilaakeri kannattaisi vaihtaa, jos ei tietoa, onko sitä koskaan vaihdettu.
-tarkista/vaihda/voitele/vaihdata tarvittaessa ristinivelet. Voitele koko nivelakseli kevyesti vaseliinilla (tarkoitukseen sopivaa laatua, ei mitään autokäyttöön tarkoitettua laatua). Ota vanhat vaseliinit kardaanin kumimuhvista pois ( tarkistus ettei vuotojälkiä, tarvittaessa muhvin vaihto )
-voitele vaihteensiirtohaarukka tarkoitusta varten olevalla vaseliinilla
nyt tarvitaan kaverin apua.
-laita vetolaitteen ja kippausosan väliset tiivisteet paikoilleen Paperitiiviste pakoilleen pienellä määrällä shellakkaa
-ala sovittamaan vetaria takaisin paikoilleen ( = samanlainen operaatio pahimmoillaan, kuin käärmettä putkeen survottaessa :-D )
Vetarin kardaaniakseli muljuaa puolelle ja toiselle. Ohjaa varovasti isolla ruuvarilla ristikosta tukien ja akselia pyörittäen, jotta akselin päässä olevat boorit kohdistuvat koneen vastaavaan osaan ja akseli liukuu paikoilleen. Varo tiivisteitä & tiivistepintoja.
-Jos vetarin ja koneen linjaus ok, niin vetari pitäisi muljahtaa paikoilleen aikas kivuttomasti. Jos näin ei ole, niin varaudu useamman kymmenen minuutin punnertamiseen ( hätistä lapset/nuoret pois kuulemasta kiroiluanne )
-tarkista , että vaihdehaarukka osuu kohdalleen ( vaihde vapaalla. Tarkista potkurista pyörittämällä )
kiristä 6 pulttia tasaisesti "ristiin kiristäen"
tässä irrotus/kiinnitysoperaatio pääpiirteisesti kuvattuna.
Vetarin takaisinlaiton kunniaksi parit kylmät oluset...Trimmisylinterit vetolaitteesta.
- bayliineridude
bayliineridude kirjoitti:
mitään manuaalia...
hommahan menee pääsääntöisesti seuraavasti:
-hommaa sopiva lenkkiavain, jolla saat 6 pulttia auki, jolla vetolaite kippausosassa kiinni.
-osta tiivistesarja, jossa vetarin ja kilven välinen tiiviste vesipumpun tiiviste pari muuta tiivistettä ( valmis paketti )
-kannattaa harkita myös kardaanin kumisen suojamuhvin klemmarien hankintaa.
-pari sopivaa lankunpätkää jonka varaan voit laskea vetolaitteen, ettei tar. kannatella kokoaikaa, irroittamisen ja takaisinlaiton aikana.
-tiivisteliimaksi shellakkaa ( ainakin itse olen käyttänyt sitä tiivisteen paikoillaan pysymisen varmistamiseksi, vetolaitteen takaisinasennuksen aikana. Voi olla aika työläs, jos kone & vetari ei ihan linjassa keskenään.
-yritä saada varalle lainaksi jostain ( venehuoltoliikkeestä ) vetolaitteen kohdistusakseli (= vanhasta OMC vetarista tehty, tai tehdastekoinen )
-ylipuhu joku roteva tuttava apumieheksi, jelppaamaan vetarin irrotuksessa/kiinnityksessä.
-varmista, että vaihde on vapaalla
-löystytä ko. 6 mutteria viimeisille kierteilleen ja ala varovasti nytkyttämään vetaria irti. Älä käytä mitään kampeamistyökalua, jolla helposti saat tuhottua tiivistepinnat ( vetari alumiinivalua )
-vetari pitäisi lähetä irti, yksinkertaisesti, akselin suuntaisesti ulosvetämällä.
-kun olet saanut vetolaitteen irti. Tarkista tiivistepinnat kippausosasta ja vetolaitteesta ja puhdista ne valmiiksi. Jollain muovisella tms. lastalla bensalla, jolla saat mahd. tiivistejämät liotettua pois.
-nyt pääset tarkistamaan kardaanin ristinivelet akselin
-jos havaitset ruostetta, niin se voi olla merkki siitä, että kardaanin kuminen suojamuhvi vanhuuttaan rikkoutunut.
-myös kilvessä oleva tukilaakeri kannattaisi vaihtaa, jos ei tietoa, onko sitä koskaan vaihdettu.
-tarkista/vaihda/voitele/vaihdata tarvittaessa ristinivelet. Voitele koko nivelakseli kevyesti vaseliinilla (tarkoitukseen sopivaa laatua, ei mitään autokäyttöön tarkoitettua laatua). Ota vanhat vaseliinit kardaanin kumimuhvista pois ( tarkistus ettei vuotojälkiä, tarvittaessa muhvin vaihto )
-voitele vaihteensiirtohaarukka tarkoitusta varten olevalla vaseliinilla
nyt tarvitaan kaverin apua.
-laita vetolaitteen ja kippausosan väliset tiivisteet paikoilleen Paperitiiviste pakoilleen pienellä määrällä shellakkaa
-ala sovittamaan vetaria takaisin paikoilleen ( = samanlainen operaatio pahimmoillaan, kuin käärmettä putkeen survottaessa :-D )
Vetarin kardaaniakseli muljuaa puolelle ja toiselle. Ohjaa varovasti isolla ruuvarilla ristikosta tukien ja akselia pyörittäen, jotta akselin päässä olevat boorit kohdistuvat koneen vastaavaan osaan ja akseli liukuu paikoilleen. Varo tiivisteitä & tiivistepintoja.
-Jos vetarin ja koneen linjaus ok, niin vetari pitäisi muljahtaa paikoilleen aikas kivuttomasti. Jos näin ei ole, niin varaudu useamman kymmenen minuutin punnertamiseen ( hätistä lapset/nuoret pois kuulemasta kiroiluanne )
-tarkista , että vaihdehaarukka osuu kohdalleen ( vaihde vapaalla. Tarkista potkurista pyörittämällä )
kiristä 6 pulttia tasaisesti "ristiin kiristäen"
tässä irrotus/kiinnitysoperaatio pääpiirteisesti kuvattuna.
Vetarin takaisinlaiton kunniaksi parit kylmät oluset...Perkules, että sitä on meikäläinekin jaksanut takavuosina tänne palstalle kirjoitella pitkät kertomukset !. :-D
Bayliineri vieläkin veneenä. Yksi ja sama veneyksilö. Mitäs sitä hyvää vaihtamaan !
Tuo, että kippisylinterit pitää muistaa irroittaa ensin, jäi ohjeestani pois. Hyvä huomio seuraavaksi kommentoineelta ! Nimimerkiltä"Kannattaa irrottaa"
:-D
- näin
moro.
olisi seuraava ongelma. kone ylikuumeni, kun vetolaitteen "huuhtelu" tulppa irtosi. kone tuntuisi olevan kunnossa. nyt tuntuisi et vetolaite olisi saanut sit siipeensä? konehuoneessa oleva muhviin on ainakin ilmestynyt reikä (roiski vettä) mutta sitten se itse ongelma. koneesta on tosiaan katottu paineet, öljyt ym ym ym kaikki ok toimii kun enkeli. nostat veneen plaaniin niin alkaa hyytyy eli ihan kun joku panisi vastaan, niin ja pakkin kun laittaa päälle niin kone tukehtuu. kuinkahan mittavasta rempasta olisi kyse? mikähän sielä on rikki laakeri? kertokaa ihmeessä jos tulee muuta mieleen kun vetolaite, tää on vaan mun omaa pähkäilyy. sitten jos jollain on hyviä varaosapaikkoja tiedossa niin olisin kiitollinen siitäkin tiedosta. - näin
sen verran edelliseen vielä, että kysessä on omc vetolaite.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.182592Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162091931Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu591649Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021531Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno491456Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2021313- 961226
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.1521127Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks171025Rääkyvä nainen
Varokaa perintö metsiään varjelevaa puolialastonta Etelän naista,häätää huutaen autoilijoita ja marjastajia pois yleisil13907