Voisiko joku kertoa,miten mun tilanteessa pitää edetä,jos irtisanon itseni.Eli mulla on työsopimus eräässä kaupassa kesäkuun alusta elokuun loppuun.Olen kirjoittanut uuden sopimuksen,joka alkaisi syyskuun alussa (siis samassa kaupassa).Uusi sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.Jos nyt kuitenkin löytäisin toisen työpaikan ja haluaisin irtisanoa itseni ennen kuin uusi sopimus edes alkaa,olisiko minulla minkälainen irtisanomisaika?14 päivää vai?
Haluaisin selkeän vastauksen tähän kysymykseen,enkä mitään linkkejä johonkin toiselle sivulle :)
Kiitos paljon avusta!
Irtisanominen,kaupan ala
8
3391
Vastaukset
- juulia
Mikäli sopimuksessa joka on voimassa kesä-elokuun on maininta siitä että olet harjoittelu ajalla ei sinulla silloin ole irtisanomisaikaa. Eli voit lähteä koska haluat! Jos taas sopimuksessa ei tätä harjoitteluaikaa mainita on irtisanomisaikasi 14vuorokautta!!!!
Toivottavasti tästä oli apua!!- työsopimuksen
tulkintavirhe. Puhut harjoitteluajasta, mutta ilmeisesti tarkoitat koeaikaa.
"Koeaika
voidaan sopia työsopimuksella
enintään 4 kk
määräaikaisessa työsuhteessa enintään puolet työsuhteen pituudesta
työsuhde voidaan päättää koeaikana ilman irtisanomisaikaa"
- kysymykseen
Määräaikainen työsopimuksesi on voimassa 3kk.
"Koeaika
voidaan sopia työsopimuksella enintään 4 kk
määräaikaisessa työsuhteessa enintään puolet työsuhteen pituudesta
työsuhde voidaan päättää koeaikana ilman irtisanomisaikaa"
Sinun tapauksessasi koeaika ei ole enää voimassa. Se on päättynyt heinäkuun 15 pv. Nyt sinulla on 14 pv;n irtisanomisaika. Jos haluat ettei uusi sopimus tule voimaan, niin irtisano itsesi viimeistään 15.8.
Toivon, että sait tyhjentävän vastauksen kysymykseesi.- Tikru85
Kiitos todella paljon :)!
- minä vain...
Kuitenkin voisi olla hyvä aina muistaa, että määräaikaisen työsopimuksesta irtisanoutumisesta saattaa tulla sanktioita ;)
- arvon asiantuntija
minä vain... kirjoitti:
Kuitenkin voisi olla hyvä aina muistaa, että määräaikaisen työsopimuksesta irtisanoutumisesta saattaa tulla sanktioita ;)
tarkoittaa? Tässä tapauksessa määräaikainen työsuhde päättyy tasan silloin kun irtisanomisaikakin päättyy. Miten siitä voisi tulla mitään sanktioita. Tähän asiaan ei voi mitään uhkauksia sotkea. On tietysti eri asia, jos työntekijä jättää huomioimatta joitain asioita, kuten irtisanomisaika, tai koeaika. Tämä ko. tapaus on täysin riidaton kaikin puolin.
- minä vain...
arvon asiantuntija kirjoitti:
tarkoittaa? Tässä tapauksessa määräaikainen työsuhde päättyy tasan silloin kun irtisanomisaikakin päättyy. Miten siitä voisi tulla mitään sanktioita. Tähän asiaan ei voi mitään uhkauksia sotkea. On tietysti eri asia, jos työntekijä jättää huomioimatta joitain asioita, kuten irtisanomisaika, tai koeaika. Tämä ko. tapaus on täysin riidaton kaikin puolin.
Määräaikaisessa työsuhteessa kun ei välttämättä ole sitä koeaikaa. Eikä koeaikaa ole työsuhteessa muutenkaan, jos sitä ei ole erikseen sovittu.
Alla oleva on lainaus, joka selventääa sian ehkä myös ns. asiantuntijallekin....
"Mikä on irtisanomisaika määräaikaisessa työsuhteessa?
Määräaikaista työsopimusta ei pääsääntöisesti voi irtisanoa. Sekä työntekijä että työnantaja ovat sidottuja työsopimukseen määräajan päättymiseen asti, ellei määräaikaiseen työsopimukseen ole erikseen sovittu mahdollisuudesta päättää työsuhde myös irtisanomalla. Määräaikainen työsopimus voidaan yleensä purkaa vain toisen osapuolen vakavan rikkomuksen tai laiminlyönnin takia. Tällaisen perusteen syntyminen on kuitenkin aika harvinaista. "
Jos todella olet ns. asiantuntija, niin tiedät varmaan myös, että työsopimuksen purkaminen ja irtisanominen ovat aivan eriasioita.
En jaksa kirjuutella tähän, että mitkä ovat yleisimmät sanktiot määräaikaisen työsuhteen irtisanomisen ollessa kyseessä enkä miten ne lasketaan. Mutta jos olet aktiivinen ja netin käyttötaitoinen, niin löydät varmaan kyseiset tiedot itsekin joltain työlakia selventävältä sivustolla. Tai esim. työlaki kirjasta....
Halusein selventää asiaa vain, koska monella tuntuu olevan melko epäselvää juuri nämä minun mielestäni tärkeimmät erot määräaikaisen ja toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen eroista. - minä vain...
arvon asiantuntija kirjoitti:
Eli määräaikaisessa työsuhteessa ei ole irtisanomisaikaa, ELLEI SIITÄ OLE ERIKSEEN SOVITTU. Määräaikaisessa työsuhteessa kumpikin osapuoli sitoutuu tiettyyn, sovittuun ajanjaksoon.
Koeaikaa ei ole koskaan työsuhteessa, ELLEI SITÄ OLE ERIKSEEN SOVITTU. Koeaika ei ole lakisääteinen juttu, sitä ei ole pakko olla. Sen pituus ja muut siihen liittyvät seikat on kylläkin laissa tarkalleen määritelty, mutta KOEAIKAA EI OLE PAKKO OLLA TYÖSUHTEESSA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15811059
- 545278
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452493- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131741Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421604Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351216Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6976Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952