Saisiko synonyymejä ?

Virdahebo

Joskus ehkä 1970-luvulla toimittaja Veikko Ennala peräänkuulutti (Hymy-lehdessä?) synonyymejä ainakin sanalle "humalassa". Saattoipa keräyksen kohteena olla myös sanat juoda, krapula ja juoppo. Innokkaasti me häntä avustimme kerroimme ja hirmuisesti erilaisia ilmauksia kertyikin. Mahtaako kenelläkään teistä olla kyseistä lehteä enää tallessa...

Oli siellä hupaisia sanoja. Ei kai meidän seriffi nyt huonoa tykkäisi, jos saisimme tänne kerätä näitä meille ennen (ja nykyisinkin monille) niin rakkaita ilmauksia siitä, kun olimme tuossa po. tilassa, siis alkoholin vaikutuksen alaisina. Ei kai tämmöinen pikku irrottelu ketään vahingoittasi ja ryyppäämään innostaisi. Ethän Sefu-kulta nyt tiukkapipoksi siellä rupea, antaisitko meidän kerätä näitä kansan keksimiä ilmaisuja "rakkaille" vihollisilleen
1. humalassa (maistissa, pätkässä, seilissä...)
2. juoppo (alkkis, doku, kännikala...)
3. juoda (dokata, ottaa kuppia, ryypätä...)
4. krapula (kankkunen, dagen efter...)

Oi kiitos jos sallit tämän sivun olla auki tälle porukalle, ovat kuule monet melkoisia verbaalivirtuooseja, muistanpa sen hyvinkin.

14

9468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielenkiinnolla odottelen noita synonyymejä, itseasiassa en tiedä mikä on synonyymi, sain nelosen äidinkielestä mutta kun luin tuota sun listaa niin sen verran tajusin että jokin samaa asiaa tarkoittava sana? Tais mennä pieleen? mää meen kohta nukkuun=paapaamaan=pötköttään=....

      • Anonyymi00017

        Omoa nokkaan! ;)


    • parit lisää

      1) Hönössä, pieruissa, jurvelossa, jurrissa

    • yksi lisää

      1.jurrissa
      2.hanu
      3.vetää perseet
      4.kanuuna

    • monta nimeä

      1. tuiterissa, liemissä, ottanut, laitamyötäsessä,
      tuiskeessa

      2. alkoholisti, holisti, juoppolalli, puistokemisti

      3. ottaa, kännätä, tissutella, tiputella, (örveltää)

      4. kohmelo, jälkimainingit

    • kaksi

      vatsatauti,migreeni.

      • pipi

        Just. Kun oli paha krapula, sen selitys tietenkin työnantajalle ym. velvoitteita kinuaville oli myös
        - selkäsärky

        - ym. ym. fyysiset vaivat ja usein myös: "Kun niin masentaa...on niin rankkaa töissäkin..."


      • Rapulapaska
        pipi kirjoitti:

        Just. Kun oli paha krapula, sen selitys tietenkin työnantajalle ym. velvoitteita kinuaville oli myös
        - selkäsärky

        - ym. ym. fyysiset vaivat ja usein myös: "Kun niin masentaa...on niin rankkaa töissäkin..."

        ripuli-rokuli-rapula, kaikki alkoi Ärrällä, ku otin ekat pilsnerit:)
        - Oonkoha alakon holisti, ku ei enää pysy ku kys.tuotteet sisällä?


    • aahoohoo

      kukaan mimmonen on torpeedo -känni?

      No, maataan mahallaan lattialla ja eteenpäin pääsee vaan otsanahkaa rypistelemällä.

    • ovat:

      1. Timeroissaan

      2. Timeramies

      3. Timeroida

      4. Loistava olotila


      Tuo viimeinen on ihan yleinen mutta noita kolmea ensimmäistä olen ikäni ihmetellyt. Tietäneekö joku asiasta enenpi kun muistelen että se oli jonkin seudun murretta jotka joku lukelias kaveri oli bongannut jostain kirjasta?

    • Katitzi

      1. pöpperössä, koomassa, tennarit vinossa..
      2. tenukeppi/nenä, puliveivari
      3. ottaa pari kaljaa...;)
      4. hajoamispaketi tarpeessa

      Lisäksi Irwin-leffasta tuttu käsite: susikrapula = herää niin karsean näköisen naisen/miehen vierestä, eikä pääse muuten livahtamaan karkuun, kuin puremalla oman kätensä poikki..:)

      • synonyymi

        1. räkäkännissä, etunojassa, nakit silmillä
        2. deeku
        3. kupittaa
        4. darra


    • Anonyymi

      Kännissä, juhnusa,humalassa, huppelissa,örveltämäsä,sikailemassa, tuutingissa,notkumasa , daihuilemasa, viihteellä ja parilla.

      • Anonyymi

        Tuiterissa, hönössä, paskoissa, tuopillisilla, tuupparissa, nakit ja muusi, notkumassa ja pelti kii.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe