10 000 km raja lähestyy. Auto on toiminut täysin
moitteettomasti. Olen ajanut maantiellä, metsäteillä ja taajamissa, kyydissä vaimo ja
kaksi lasta. Tämän hetkinen ajotietokoneen
osoittama kumulatiivinen kulutus on 4,2. Se on
jotakuinkin linjassaan myös ostetun polttoaine
määrän kanssa. Näin halvalla en ole ennen ajanut.
Luonto säästyy, samoin säästyneille euroille
minulla on järkevämpääkin käyttöä. Tunneautoilusta
järkiautoiluun.
Skoda Fabia 1,4 TDI on eco auto
22
5038
Vastaukset
- €€€
Onko autosi HB vai Combi?
Paljon on koneessa kierroksia kun ajat mittarinopeutta 110 km/h?
Sanoit ajaneesi metsätiellä. Eikö ole tullut maavaran kanssa ongelmia? Se on nimittäin vain 12 cm - vai otitko korotetulla maavaralla?
Mitenkäs tuolla pääsee ohi esim. rekoista kun mainitsemasi porukka on kyydissä?
Joka tapauksessa kiinnostava peli. Tiedä vaikka tulisi itsekin hankittua jossain vaiheessa.- äkjäjäääjjjäjäjäj
En nyt omista ite ko. autoa mutta sellaisella aika paljon ajaneena voin kertoa että kyllä sillä 1.4TDI koneisella Fabialla pääsee ihan helposti ohi rekoista yms. vaikka olisi täysi kuorma autossa. Kone on vm.2007 autoissa 59kw eli 80hv ja max vääntö 195Nm/2200 kierr./min.
- jusa47
Auto on combi, korotetulla maavaralla. 110 km/h
antaa kierrosluvun 2500 - 2600. - sippali
jusa47 kirjoitti:
Auto on combi, korotetulla maavaralla. 110 km/h
antaa kierrosluvun 2500 - 2600.hankintahinta verrattuna 1.4 bensamalliin ja paljonko vero?
- sippali
sippali kirjoitti:
hankintahinta verrattuna 1.4 bensamalliin ja paljonko vero?
olevan perusmallissa 3000 e hintaero,ja siihen sitten 400 e polttoaineveroa ja hieman kalliimmat huollot.Lopputulos on että joutuu ajamaan kymmeniä tuhansia ennen kuin todellista säästöä alkaa tulla.
- sippali
sippali kirjoitti:
olevan perusmallissa 3000 e hintaero,ja siihen sitten 400 e polttoaineveroa ja hieman kalliimmat huollot.Lopputulos on että joutuu ajamaan kymmeniä tuhansia ennen kuin todellista säästöä alkaa tulla.
80 000 pitäis ajella että hankintahinta olisi kuoletettu ja sitten vasta alkaisi kuolettua dieselvero.20 000 km vuosiajolla.
- jusa47
sippali kirjoitti:
80 000 pitäis ajella että hankintahinta olisi kuoletettu ja sitten vasta alkaisi kuolettua dieselvero.20 000 km vuosiajolla.
Itse ajan n 40 000km/v, joten kuoleutumisaika on
nopeampi. Muuten olen vahvasti eräiden päättäjien
kanssa samaa mieltä siitä, että autoja pitäisi
verottaa päästöjen mukaan, ei sen mukaan mikä
on voimanlähteenä. Edellämainitulla toimenpiteellä
vähennettäisiin tuntuvasti liikenten ympäristölle
tuottamia päästöjä. Mitä pienikulutteisempi auto,
sen pienempi vero. - riisseli
sippali kirjoitti:
80 000 pitäis ajella että hankintahinta olisi kuoletettu ja sitten vasta alkaisi kuolettua dieselvero.20 000 km vuosiajolla.
Aina lasketaan vaan dieselveron rasitetta mutta ei oteta huomioon ajon vaivattomuutta ja esim. päästöseikkoja.
- sippali
riisseli kirjoitti:
Aina lasketaan vaan dieselveron rasitetta mutta ei oteta huomioon ajon vaivattomuutta ja esim. päästöseikkoja.
on autoilijan kukkarossa.Tietty itse kukin suosisi vähäpäästöisiä autoja,mutta valtio ei siihen ole reagoinut eikä taida vähään aikaan tulla reagoimaan millään tavalla.Korkeintaan keksitään lisämaksu esim.bensa autoille tai sitä rataa.
- diisil engine
jusa47 kirjoitti:
Itse ajan n 40 000km/v, joten kuoleutumisaika on
nopeampi. Muuten olen vahvasti eräiden päättäjien
kanssa samaa mieltä siitä, että autoja pitäisi
verottaa päästöjen mukaan, ei sen mukaan mikä
on voimanlähteenä. Edellämainitulla toimenpiteellä
vähennettäisiin tuntuvasti liikenten ympäristölle
tuottamia päästöjä. Mitä pienikulutteisempi auto,
sen pienempi vero.Hiukkaspäästöille raippavero, esim. 1l kulutettua dieseliä 10€ veroa!
- jusa47
diisil engine kirjoitti:
Hiukkaspäästöille raippavero, esim. 1l kulutettua dieseliä 10€ veroa!
AKE:n tietopalveluiden sivuilta on luettavissa
uusien autojen päästö ja kulutustiedot. Skoda
Fabia Combi 1,4 TDI:n CO2 päästöarvo on 122 ja
ka yhdistetty kulutus on 4,5.
Vastaavan kokoisen bensiini auton CO2 päästöarvot
ovat tasoa 150 ja yhdistetty kulutus 6,4.
Eli jos autoilija joutuisi maksamaan päästöjen
mukaista veroa, suosisi verotus enemmän pieni-
kulutteisia diesel autoja. - mietipä uudelleen
jusa47 kirjoitti:
AKE:n tietopalveluiden sivuilta on luettavissa
uusien autojen päästö ja kulutustiedot. Skoda
Fabia Combi 1,4 TDI:n CO2 päästöarvo on 122 ja
ka yhdistetty kulutus on 4,5.
Vastaavan kokoisen bensiini auton CO2 päästöarvot
ovat tasoa 150 ja yhdistetty kulutus 6,4.
Eli jos autoilija joutuisi maksamaan päästöjen
mukaista veroa, suosisi verotus enemmän pieni-
kulutteisia diesel autoja.Ymmärrätkö laisinkaan että dieselissä on suuret hiukkaspäästöt. Bensakoneessa on vastaavat nolla. Siis syöpää aiheuttavia päästöjä ei huomioitaisi lainkaan sinun skenariossa?
- hantta
riisseli kirjoitti:
Aina lasketaan vaan dieselveron rasitetta mutta ei oteta huomioon ajon vaivattomuutta ja esim. päästöseikkoja.
Millä perustelet että fabia 1,4 tdi olisi vaivattomampi ajaa kun 1,4 bens.??? Tuskin olet kummallakaan ajanut. Itse testasin molemmat perusteellisesti ennen kaupantekoa, ja valinta oli ehdottomasti 1,4 bens. Moottorin käyttöalue on paljon laajempi kun tdi:ssä, eikä kone ala heti tärisemään kun kierrokset putoaa alle 2t. Bens. fabian välityksetkin sopivat paljon paremmin suomen nopeusrajoituksille. On siis paljon vaivattomampi ajettava. Myönnän että tdi: tulee edullisemmaksi kun ajaa paljon, yli 25 tkm/v.
- sippali
hantta kirjoitti:
Millä perustelet että fabia 1,4 tdi olisi vaivattomampi ajaa kun 1,4 bens.??? Tuskin olet kummallakaan ajanut. Itse testasin molemmat perusteellisesti ennen kaupantekoa, ja valinta oli ehdottomasti 1,4 bens. Moottorin käyttöalue on paljon laajempi kun tdi:ssä, eikä kone ala heti tärisemään kun kierrokset putoaa alle 2t. Bens. fabian välityksetkin sopivat paljon paremmin suomen nopeusrajoituksille. On siis paljon vaivattomampi ajettava. Myönnän että tdi: tulee edullisemmaksi kun ajaa paljon, yli 25 tkm/v.
pitää ajaa vuosia, jos aikoo 3 tonnia kalliimman hankinta hinnan kuolettaa myös.
- hantta
sippali kirjoitti:
pitää ajaa vuosia, jos aikoo 3 tonnia kalliimman hankinta hinnan kuolettaa myös.
Omien laskelmieni mukaan noin 10 vuotta.
- sinulla on?
hantta kirjoitti:
Omien laskelmieni mukaan noin 10 vuotta.
Jos ajaa vaikka 25tkm/vuosi, niin polttoainekulut per vuosi:
bensa: 6,5 ltr/100km * 1,40 eur/ltr * 250 = 2275 eur
diesel: 4,5ltr/100km * 1,05 eur/ltr * 250 = 1180
Laskelmassa oletetaan että diesel keskikulutus 4,5 ja bensan 6.5 , mikä lienee aika kohdallaan.
Suora polttoainesäästö 1100 eur/vuosi miinus dieselvero 400 = 700 eur/vuosi.
Joten 3000 euron hankintahinnan erolla ja 25000 km vuosiajolla noin 4 vuoden kuoletusaika. - sippali
sinulla on? kirjoitti:
Jos ajaa vaikka 25tkm/vuosi, niin polttoainekulut per vuosi:
bensa: 6,5 ltr/100km * 1,40 eur/ltr * 250 = 2275 eur
diesel: 4,5ltr/100km * 1,05 eur/ltr * 250 = 1180
Laskelmassa oletetaan että diesel keskikulutus 4,5 ja bensan 6.5 , mikä lienee aika kohdallaan.
Suora polttoainesäästö 1100 eur/vuosi miinus dieselvero 400 = 700 eur/vuosi.
Joten 3000 euron hankintahinnan erolla ja 25000 km vuosiajolla noin 4 vuoden kuoletusaika.lienee myös skodalla kalliimmat dieselissä.4.5 litraan ei skodallakaan taida päästä, uskottavampi ois 5 jos talvella nastoilla vähänkään kaupungissa ajelee.3000 hankintahinta kalliimpi 4 kertaa 400 e veroa=4600 neljässä vuodessa.Tulisi siinä ajamista pikkuautolle.
- Rahikaisellakin
sippali kirjoitti:
lienee myös skodalla kalliimmat dieselissä.4.5 litraan ei skodallakaan taida päästä, uskottavampi ois 5 jos talvella nastoilla vähänkään kaupungissa ajelee.3000 hankintahinta kalliimpi 4 kertaa 400 e veroa=4600 neljässä vuodessa.Tulisi siinä ajamista pikkuautolle.
Eli ei mene bensakone 6.5 litralla käytännössä. Ei Fabia eikä muukaan oli millä bensakoneella tahansa. Täytyy olla varsin poikkeuksellinen autoilija, jos siinä onnistuu. Tarkoitan tällä esim. vuoden keskikulutusta. Ne Lapinmatkakulutukset ovat sitten asia sinänsä!
- Skodillakkiko?
sippali kirjoitti:
lienee myös skodalla kalliimmat dieselissä.4.5 litraan ei skodallakaan taida päästä, uskottavampi ois 5 jos talvella nastoilla vähänkään kaupungissa ajelee.3000 hankintahinta kalliimpi 4 kertaa 400 e veroa=4600 neljässä vuodessa.Tulisi siinä ajamista pikkuautolle.
Minkäs hintaiset on Skodan huollot? Toteutuuko 30 000 huoltoväli? Esitteessä sanottiin, että jopa 30 000 huoltoväli. Mitäs jos ajotietokone pyytäkin huoltoa 10 000 jälkeen.
- ökypeli
Mulla taas -04 Fabia RS josta kutitettu Doc Powerin virisoftalla lisää tehoa ja vääntöä. Peliä vois sitten kutsua pikkudieselien ökypeliksi, eikös? Takana 53 tkm ja vaivattomia kilsoja, keskikulutus 5,5 litraa.
- ajotietokone
Lukema on vain optimistinen arvio.... Laitapa tankkaukset ylös: tankkaus.com . Vastaavia lukemia ei siellä ole Fabialla...
- FabiaCombi
ja hankintahinta HUOMATTAVASTI edullisempi, vuotuinen keskikulutus kuitenkin alle 6 l/100km
http://www.nettiauto.com/875506
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693