Itselläni on iriitti uusinut säännöllisesti useita kertoja vuodessa, eikä se tunnu koskaan lähtevän kuukauden hoitojaksolla, pahimmillaan se kestää kolmekin kuukautta!
Yliopistolliseen sairaalan polille, eivät mielellään ota, joten joudun joka kerta käymään yksityisellä lääkäriasemalla.
Olen jäämässä opintotukien varaan ja minua pelottaa, miten saan hoitoni maksettua. Hoitoon, kun kuuluu lopputarkastuskin ja lääkkeet.
Miten olette selvinneet? Entä onko kukaan keksinyt syytä, mikä sen aina aktivoi? Itse olen epäillyt stressiä.Minulla on veressäni reumatekijä.
Terveisiä kaikille kohtalotovereille!
Iriittin hoito kallista
10
1889
Vastaukset
- ...
Mikä on iriitti? kun ei nettikään kerro...
- Tuleva opiskelija
silmän värikalvon tulehdus. Jos jollain on reuma tai vaikka reumatekijä (minulla) veressä, saattaa saada iriitin joko toiseen tai molempiin silmiinsä. Se ei siis ole tarttuvaa, eikä siihen ole löydetty syytä, mikä sen laukaisee.
Iriitti on harmillinen vaiva! Minulla se alkaa yleensä silmän valoherkkyytenä ja on vaikea zoomata silmällä kivuttomasti. Siihen liittyy myös voimakas päänsärky (ensimmäisellä kerralla, kun en tiennyt mikä oli kyseessä pääsi tämä vaiva pitkittymään ja silloin päänsärky oli sitä luokkaa, että tuntui, että pää kohta räjähtää halki!)
Silmää pystyy tutkimaan vain silmälääkäri, sillä se vaatii tietyt laitteet, että vika löytyy. Solumuutoksia, mitkä tähän oleellisesti liittyvät, ei ole minultakaan aina selkeästi löytynyt, mutta jo oireiden perusteella lääkäri aloittaa lääkityksen. Oireiden alkaessa pyrin heti varaamaan itselleni lääkäriaikaa, sillä kuten sanoin särky saattaa tulla melkoiseksi vaivan pitkittyessä.
Lääkitys on minulla ollut monilla kerroilla tippa tunnissa ja yöksi voide. Lääke on kortisonia ja vähitellen sitä määrää vähennetään, niin että kuitenkin lääkitysjakso on minulla yleensä kestänyt reippaasti yli kuukauden. Joskus vaiva uusii juuri, kun on lääkitys kokonaan loppumassa. - kipuilija..
Tuleva opiskelija kirjoitti:
silmän värikalvon tulehdus. Jos jollain on reuma tai vaikka reumatekijä (minulla) veressä, saattaa saada iriitin joko toiseen tai molempiin silmiinsä. Se ei siis ole tarttuvaa, eikä siihen ole löydetty syytä, mikä sen laukaisee.
Iriitti on harmillinen vaiva! Minulla se alkaa yleensä silmän valoherkkyytenä ja on vaikea zoomata silmällä kivuttomasti. Siihen liittyy myös voimakas päänsärky (ensimmäisellä kerralla, kun en tiennyt mikä oli kyseessä pääsi tämä vaiva pitkittymään ja silloin päänsärky oli sitä luokkaa, että tuntui, että pää kohta räjähtää halki!)
Silmää pystyy tutkimaan vain silmälääkäri, sillä se vaatii tietyt laitteet, että vika löytyy. Solumuutoksia, mitkä tähän oleellisesti liittyvät, ei ole minultakaan aina selkeästi löytynyt, mutta jo oireiden perusteella lääkäri aloittaa lääkityksen. Oireiden alkaessa pyrin heti varaamaan itselleni lääkäriaikaa, sillä kuten sanoin särky saattaa tulla melkoiseksi vaivan pitkittyessä.
Lääkitys on minulla ollut monilla kerroilla tippa tunnissa ja yöksi voide. Lääke on kortisonia ja vähitellen sitä määrää vähennetään, niin että kuitenkin lääkitysjakso on minulla yleensä kestänyt reippaasti yli kuukauden. Joskus vaiva uusii juuri, kun on lääkitys kokonaan loppumassa.Suomessa hoitoa pitää itse vaatia. Eli sinuna menisin jonnekin ensiapuun ja vaatisin saada lääkkeet pelkkien oireiden perusteella. Olen monta kertaa joutunut marssimaan näin lääkäriin. Kerran mulla oli mukana ruiske joka piti laitattaa muhun mutta sanottiin että ei nyt ehdi. Otin ruiskun ja yritin sitä itse pistää ja kyselin samalla ohjeita että miten tää nyt laitetaan niin johan tuli vipinää kinttuihin. Ja kerran kun oli virtsatulehdus, itkin ja huusin naama punaisena niin johan sai reseptin ilman odotuksia ja kipulääkettä ruiskeena...
- Työmiessss
kipuilija.. kirjoitti:
Suomessa hoitoa pitää itse vaatia. Eli sinuna menisin jonnekin ensiapuun ja vaatisin saada lääkkeet pelkkien oireiden perusteella. Olen monta kertaa joutunut marssimaan näin lääkäriin. Kerran mulla oli mukana ruiske joka piti laitattaa muhun mutta sanottiin että ei nyt ehdi. Otin ruiskun ja yritin sitä itse pistää ja kyselin samalla ohjeita että miten tää nyt laitetaan niin johan tuli vipinää kinttuihin. Ja kerran kun oli virtsatulehdus, itkin ja huusin naama punaisena niin johan sai reseptin ilman odotuksia ja kipulääkettä ruiskeena...
Olen samaa mieltä siitä, että Suomessa joutuu hoitoa vaatimaan. Mäkin oon kärsinyt aikoinaan usein iriiteistä ja vaikka olinkin töissä, niin jatkuva yksityisillä silmälääkäreillä ramppaaminen oli viedä pienipalkkaisen perikatoon.
Keksin siihen sellaisen ratkaisun, että menin aina hakemaan saikkua, kun epäilin, että mulla oli iriitti ja sanoin, etten pysty tekemään töitä, kun silmä on niin kipeä. (Vaikka minulla oikeasti olikin yleensä, ns. lievä iriitti, että kipu ei olisi työtäni paljon haitannut.)
No siitä seurasi se, että työpaikan lääkäriasema joutui antamaan minulle aina maksusitoumuksen yksityiselle, koska iriittiähän ei pysty toteamaan tai hoitamaan, kuin silmälääkäri.
On se kumma, että vaikkapa ihottumaa suostutaan hoitamaan yhteiskunnan tukemana, mutta näköä uhkaavat sairaudet on hoidettava omasta pussista. Samoin, kuin oli ennenvanhaan hammaslääketieteen puolella.
Onneksi minulla ei ole iriittejä tietääkseni ollut pariin vuoteen, mutta hoitamattoman iriitin seurauksena on lasiaiseni aikoinaan tulehtunut ja aiheuttanut lasiaisnesteen tummumisen, jolloin näkökenttääni jäi erittäin pahat samentumamuodostelmat.
Noitakaan ei olisi tullut, jos olisin aina päässyt hoitoon heti.
- iris iriitti
Minä olen ainakin vahvasti sitä mieltä, että iriitin ja stressin välillä on yhteys. Minulla oli hyvin stressaava ja aikasidonnainen työ, joka vaati paljon sekä autolla ajoa että päätteen ääressä istumista. Alkuun harvakseltaan uusineet iriitit muuttuivat kroonisiksi ja predfortea piti tiputella koko ajan ikäänkuin estolääkityksenä.
Huomasin, että vaiva uusi aina kun oli erityisen kiire tai kun ajoin pitkiä matkoja. Lääkärit tosin eivät stressiä syyksi kelpuuttaneet. Minut tutkittiin läpikotaisin - ei löytynyt reumaa eikä muitakaan selittäviä syitä.
Sitten jäin eläkkeelle kolme vuotta sitten. Siihen loppui stressi. Siihen loppuivat myös iriitit.
Huomasin kyllä myös, että oli harvinaisen kallis sairaus. Menin muutaman kerran ensi alkuun HYKSin silmäklinikalle, mutta sieltä sai vain reseptit, jatkotutkimukseen käskettiin yksityiselle. Yksi vaihtoehto on mennä terveyskeskuksen kautta - ne antavat lähetteen silmäklinikalle, koska eivät silmäsairauksista ymmärrä yhtään mitään.
Minun kokemukseni oli, että lääkitystä ei todella kannata lopettaa liian aikaisin, vaan jatkaa mieluummin vähän ylikin sen mitä lääkäri määrää. Tosin jatkuva kortisonin käyttö aiheuttaa harmaakaihia - mutta niin tekee iriittikin, että molempi pahempi. Minä olen nyt jonottamassa kaihileikkaukseen.- Yksilmäinen
Olen kanssasi samaa mieltä stressin vaikutuksesta. Lähemmin en voi kertoa, mutta näin minäkin ajattelen. Minulla on ollut värikalvon tulehdus joka vuosi keskitalvella joitakin vuosia sitten. Nyt muutaman vuoden olen saanut olla terveenä. Ensi talvea odotellaan taas. Onneksi ei ole tarvinnut mennä yksityiselle, vaan soitan vain poliklinikalle ja pääsen parin päivän sisällä tarkastukseen. Kerran vitkastelin hoitoon hakeutumisessa liikaa ja siitä aiheutui se, että toinen mustuainen ei ole enää aivan pyöreä. Jotakin kiinnikkeitä ? ehti kasvaa ennenkuin laajennetiin.
Olen todella kanssasi samaa mieltä "stressistä", mutta siitä keskustelu on vähän vaikeata, enkä usko kaikien silmälääkärien siihen kykenevän niin että siitä tulisi tutkimustuloksia. Tietysti nämä jutut ovat vaikeasti mitattavia ja määriteltävissä.
Minusta tämä ei ole kallis sairaus jos ei laske menetettyjä työpäiviä tai sairauspäiviä. Tärkeintä on nopea pääsy tutkimukseen, joka nyt ei kauaa kestä. Optikkokin näkee mikroskoopilla mikä tilanne on.
En usko, että värikalvon tulehdukseni enää uusiutuu, mutta kuka tietää. Joulu-helmikuussa se tulee jos tulee.
- hanne
Hei kohtalon toveri.
Minulla puhkesi ensimmäinen iriitti salmonellan sairastettuani v.00. Sen jälkeen oli muutama vuosi "iriititöntä" aikaa. Nykyään saan iriitin aina, kun sairastun. Oli kyseessä flunssa tai vatsatauti. Viime keväänä olin stressaantunut ja sain iriitin kahdesti rankan fyysisen rasituksen jälkeen (spininnig, maastihiihtoretki). Nyt olen yrittänyt urheilla maltillisesti, jospa syksyn tullen uskaltaudun jumppasaleille.
Outoa, että yliopiston sairaalan silmätautienpolille ei oteta!! Tulee ottaa. Iriitti kuuluu erikoissairaanhoidossa hoidettavaksi ja kansanterveyslaissa on määritelty, että hoito on järjestettävä, kun hoidon tarve on todettu. Pidä puolta oikeuksistasi =)yksityisellä ei tarvitse iriittiä hoitaa, ellei sitten itse halua. Voit kysyä terveydenhuollon palveluja myös omasta opiskelijaterveydenhuollostasi. Kysele rohkeasti iriitistä silmälääkäreiltä. Itse olen saanut vaivaani hyvää hoitoa ja ymmärrystä.
Toivotaan meille molemmille "tipatonta" syksyä. - il dottore
Sairaalan pitää katsoa , eivät voi käännyttää yksityiselle. Eli vaadi vaan pääsyä silmäpolille. Vaikka terveyskeskuslääkärin lähetteellä.
TOisaalta maksaa se silmäpolikäyntikin... - Kanssa sisko..
Minulla ensimmäinen iriitti todettiin 98. Sen jälkeen muutama vuosi ilman. Nyt viimeinen ollut jollakin tasolla päällä yli 2 vuotta.. Välillä pärjään ylläpito lääkityksellä (1 tippa päivässä). Jos sitten saankin parannettua toisen ja oltua muutama viikko ilman tippoja oireet ilmaantuvat toiseen silmään. Välillä menee tulehdus niin pahaksi että joudun käyttämään voidetta ja mustuaista laajentavaa, ja silloin jään myös sairaslomalle, koska näkökyky heikkenee..
Alkoholin käyttö, rankka liikunta, kova saunominen, flunssa pahentavat tulehdusta.
Olen käynyt muutaman kuukauden välein yksityisellä lääkärillä silmänpaineita mittauttamassa (minulla kortisoni nostaa silmänpainetta) ja reseptejä uusimassa.. Yritän pärjätä omatoimisesti mahdollisimman pitkään, mutta nuo tarkastuskäynnit suoritan..
Minulla on onni matkassa sikäli että aikanaan aktiivi urheillessani minulle otettiin vapaa ajan tapaturma-/ja sairaus vakuutus jossa ei ole minkäänlaista omavastuuta (näitä vakuutuksia ei tehdä enää tuollaisena vaan jonkin asteen omavastuu on nykyisissä). Eli saan kaikki lääkäri- ja lääkekulut vakuutusyhtiöstä takaisin..
Tosi kalliiksi tulisi muuten..
Tsemppiä sinulle! Kyllä meitä kanssa sairastajia löytyy.. - silmäpuoli
Iriitti todettiin krooniseksi pari vuotta sitten. Ensimmäinen oli paha ja kivulias, koska hakeuduin hoitoon myöhäisemmässä vaiheessa tietämättömyyttäni. Nyt käytössä estolääkitys (tipat) ja koska uusiva ja krooninen niin olen kirjoituttanut reseptit vuodeksi kerrallaan. En käy joka iriitissa kontrolleissa vaan laitan oireiden mukaan tippoja useammin tai harvemmin ja hoidan itse (tullut jo niin tutuksi tämä tauti). Jos oireet pitkittyy sitten otan yhteyttä lääkäriin. Olen päässyt silmäpolin asiakkaaksi ja soittamalla saan ajan samalle tai seuraavalle päivälle vaikka olisi siellä kiirettäkin. Poli maksu menee mutta edullisempi kuin yksityinen. Stressi ja jännittäminen ovat pahimpia oireiden laukaisijoita ainakin minulla. Millonkahan tähänkin tautiin keksitään lääke jolla saataisiin pidettyä tämäkin tauti kurissa? Toivottavasti pian kun lääketiedekin menee näin hurjaa vauhtia eteenpäin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1566022
- 755349
- 994355
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753740Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603398- 443000
- 152347
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️582099- 462015
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381773