Toivoa saada joskus koira?

...........

Olen miettinyt että olisko minulla toivoa saada joskus koira...
Allergia testien mukaan olin koirille allerginen arvon 5.
Mietin että mitenköhän helposti tuosta arvosta saisi oireita?
Tai voisiko joku "vähemmän allergisoiva" rotu sopia minulle?
Onko toivoa?

20

1911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole.

      Ei ole mitään vähemmän allergisoivaa rotua. Koirien hilse aiheuttaa allergiaa. Tottakai voisi ajatella, että lyhyempi karvaisella on vähemmän hilsettä.
      Muista se hilse ei se karva.

      • sanoa mutta

        Itsellä koira-allergia oli muistaakseni 4 eikä koirasta tule oireita. Itselläni on koira!
        Prick-testiin ei välttämättä ole luottamista!


      • minullakin on koira..
        sanoa mutta kirjoitti:

        Itsellä koira-allergia oli muistaakseni 4 eikä koirasta tule oireita. Itselläni on koira!
        Prick-testiin ei välttämättä ole luottamista!

        Minullakin on koira, joka ei aiheuta minulle allergisia oireita. Minulla on astma. Koira on ollut meillä ihan pennusta saakka ja asunut sisällä. Muut koirat aiheuttavat minulle allergisia reaktioita.
        Koiran hankkiminen allergiselle ihmiselle on sellaista arpapeliä koiran elmällä. Jos allergia ei kestäkkään laitetaan koira pois, joskus koirat joutuvat kiertoon, eivätkä saada aikoihin pysyvää kotia.
        Meidän perheessä on aina ollut ulkokoira, jota olen kestänyt ulkona mutten sisällä. Tietysti koira tuotiin sisään jos ulkona liian kova pakkaskeli, mutta koiraa pidettiin yhdessä huoneessa, eikä se oikeen tykännyt olla sisällä.
        Aikuisena hankin itselleni oman koiran, joka on näitä ulkonakin pidettäviä rotuja porokoira.
        Koira viihtyy paremmin ulkona, mutta suurimman osan pentuiästään asui sisällä. Omasta koirastani minulle ei tule reaktioita, varmaan olen saanut siihen jonkinlaista kotisiedätyshoitoa.
        Ennen kuin hankin koiran tiesin siis, että ulkona olevan koiran allergiani kestää.
        Kannattaa siis kokeilla ensin vaikka menemällä kaverin luo, jolla on koira, yökylään useamman kerran ja pyytää koira omistajansa kanssa teille yökylään.
        Kannattaa myös varmaan hankkia tällainen ulkona viihtyvä rotu ja varmistathan, että sinulla on tarpeeksi aikaa ja jaksamista koirasi hoitoon!


      • ............
        sanoa mutta kirjoitti:

        Itsellä koira-allergia oli muistaakseni 4 eikä koirasta tule oireita. Itselläni on koira!
        Prick-testiin ei välttämättä ole luottamista!

        Sinulla jolla oli allergitesteissä arvo 4 minkä rotuinen koira sinulla on?
        Onko joitain rotuja joista olet saanut oireita?
        En kyllä mielelläni ulkokoiraa ottaisi jos joskun tulevaisuudessa koiran hankkisin...Tai pystyisin hankkia.Tietysti pitäisi sitten vierailla useamman kerran esim kasvattajalla tai kodissa jossa olisi kyseinen rotu minkä tahtoisin.
        Unelmana olisi joku pieni seurakoira.
        Ei koiran hankkiminen vielä lähivuosina ole edes ajankohtaista mutta ihan vain tulevaisuutta ajatellen jo kyselen.


      • ...........
        ............ kirjoitti:

        Sinulla jolla oli allergitesteissä arvo 4 minkä rotuinen koira sinulla on?
        Onko joitain rotuja joista olet saanut oireita?
        En kyllä mielelläni ulkokoiraa ottaisi jos joskun tulevaisuudessa koiran hankkisin...Tai pystyisin hankkia.Tietysti pitäisi sitten vierailla useamman kerran esim kasvattajalla tai kodissa jossa olisi kyseinen rotu minkä tahtoisin.
        Unelmana olisi joku pieni seurakoira.
        Ei koiran hankkiminen vielä lähivuosina ole edes ajankohtaista mutta ihan vain tulevaisuutta ajatellen jo kyselen.

        Ja tosiaan oma allergiani testattiin verikokeissa.Niiden mukaan olin koiralla siis allerginen 5 ja esim kissalle 20.
        Erikoista sinäänsä että esim sukulaisten saksanpaimenkoirasta nenä vuosi mutta kaverini kissasta en saanut minkäänlaisia oireita vaikka olen ollut monesti yötäkin.Ja testien mukaan minun pitäisi olla kissalle paljon allergisempi...Että en sitten tiedä miten paikkaansa pitäviä nuo testit ovat.


      • astmaatikko
        ........... kirjoitti:

        Ja tosiaan oma allergiani testattiin verikokeissa.Niiden mukaan olin koiralla siis allerginen 5 ja esim kissalle 20.
        Erikoista sinäänsä että esim sukulaisten saksanpaimenkoirasta nenä vuosi mutta kaverini kissasta en saanut minkäänlaisia oireita vaikka olen ollut monesti yötäkin.Ja testien mukaan minun pitäisi olla kissalle paljon allergisempi...Että en sitten tiedä miten paikkaansa pitäviä nuo testit ovat.

        Et reagoi siihen kissaan juuri sen takia että olet ollut siellä monesti yötä. Prick on veriarvo. Siis se puhdas vasta-aineen arvo. Allergia = veriarvo - siedätysarvo.

        Jos hankit koiran, on mahdollista että siedätyt sille kokonaan - et saa oireita niin kauan kun sinulla on koira (siedätysvaikutus loppuu ajan kuluessa jos allergeenille ei enää altistu). MUTTA on myös mahdollista että allergiasi pahenee ja saatat saada myös astman.

        En oikein voi neuvoa tässä suuntaan enkä toiseen. Kehitystä on lähes mahdotonta ennustaa. Tosin jos lähisukulaisissasi on astmaatikkoja (erityisesti sisaruksissasi), pelkään pahoin, että pahempi vaihtoehto tapahtuu. Tarkkoja tilastoja en tiedä, mutta minun kohdallani astmaan erikoistunut keuhkolääkäri piti astmaattista kaksoissisarta lähes takeena siitä että minulla on astma, vaikka testit eivät sitä pystyneetkään todistamaan ennen kuin se pari vuotta myöhemmin paheni jälleen (oireita oli ollut jo monta vuotta, muttei riittävästi että omat vanhemmatkaan olisivat uskoneet).


      • ...
        ............ kirjoitti:

        Sinulla jolla oli allergitesteissä arvo 4 minkä rotuinen koira sinulla on?
        Onko joitain rotuja joista olet saanut oireita?
        En kyllä mielelläni ulkokoiraa ottaisi jos joskun tulevaisuudessa koiran hankkisin...Tai pystyisin hankkia.Tietysti pitäisi sitten vierailla useamman kerran esim kasvattajalla tai kodissa jossa olisi kyseinen rotu minkä tahtoisin.
        Unelmana olisi joku pieni seurakoira.
        Ei koiran hankkiminen vielä lähivuosina ole edes ajankohtaista mutta ihan vain tulevaisuutta ajatellen jo kyselen.

        Elikkä saksanpaimenkoira eikä oireita ole tullut muistakaan koirista.
        Jos sinulle tulee oireita jostain koirasta niin en suosittele ottamaan.
        Itse uskalsin ottaa, koska oireita ei ole koskaan tullut. Tänä kesänä hirveä heinä- ja koivuallergia, mutta koirasta ei mitään!


    • pen

      Bichon frice? Se on seurakoira,pieni, valkoinen.Olen kuullut että monet allergiset pystyvät pitämään tätä rotua.katso netistä http://gamma.nic.fi/~bichon/

      • ................

        Olen itsekin miettinyt tuota rotua mutten ulkonäöllisesti niin kamalasti pidä...
        Luin jostain netistä että yourkshiren terrieri olisi vähemmän allergisoivien listalla.
        Pitääkäköhän tämä paikkansa?


      • pen
        ................ kirjoitti:

        Olen itsekin miettinyt tuota rotua mutten ulkonäöllisesti niin kamalasti pidä...
        Luin jostain netistä että yourkshiren terrieri olisi vähemmän allergisoivien listalla.
        Pitääkäköhän tämä paikkansa?

        mulla ei kyllä ole tietoa.Ehkä netistä löytyy.


      • koirat on tavaroita
        ................ kirjoitti:

        Olen itsekin miettinyt tuota rotua mutten ulkonäöllisesti niin kamalasti pidä...
        Luin jostain netistä että yourkshiren terrieri olisi vähemmän allergisoivien listalla.
        Pitääkäköhän tämä paikkansa?

        väliäkö sillä näöllä jos oikeasti seuralaisen tahdot?? luonteeseen kiintyy hyvin nopeasti. koirien valinta ym.kuin suoraan jostain mallimarkkinoilta!! itse lueskelin rotujen luonteista että sopiiko rivariin ja tarviiko paljon liikuntaa ym ym...


    • maiu

      Olen lukenut, että perunkarvatonkoira ja amerikankarvatonterrieri sopii allergiselle ja astmaatikolle.

      • ............

        Kiitoksia paljon sinulle maiu!
        Kävin tutustumaan kyseisiin rotuihin ja ihastuin tuollaiseen amerikankarvattomaanterrieriin.Että karvatonkin voi olla noin ihana.


    • ogga

      no mulla on koira ja olen allerginen jotta 6. ja pölyä löytyy ja allergiaakin 11. poikaystävällä 2 kissaa ja allergiaa sitten sen mukaan 30. elämä elettävä täysiä. antihistamiinia ja kissojen kanssa piippua joskus.

    • ovat vähemmän allergisoivia

      Minulla on ollut villakoiria, vaikka olen allerginen koirille, erityisesti kissoille, hevosille yms.
      17-vuotias koiramme nukutettiin tänä kesänä ja vielä on 10-vuotias villaneiti kotona. Olen föönannut ja trimmannut ne vuosia itse. Siinä luulisi sen allergiaa aiheuttavan hilseen vähintään pöllyävän kunnolla. Koskaan en ole saanut oireita. Koira nukkuu sängyssämme.

      Pidän villakoiriani lyhyessä karvassa enkä sellaisena typerenä pimpulapampulana. Turkki pitää leikata noin 3-4 kertaa vuosi sillä karva kasvaa koko ajan. Villakoirista ei irtoa karvaa lainkaan siis muuten kuin leikkamalla. ;)

      Monet koira-allergiset ystävämme ovat pystyneet rapsuttelemaan koiriamme ilman oireita. Itse oireilen sellaisista "tikkukarvaisista" roduista kuten pinseri, dobermanni, ajokoirat jne. Eli sellaisista koirista, joiden karva on lyhyen piikkimäistä.

    • voisi toimia

      Olen itsekin allerginen ja olen kuullut teorian, jonka mukaan "öljyturkkiset" koirat allergisoivat enemmän kuin ne, joiden karva on karheaa. Omalla kohdallani tämä pitää ainakin jossain määrin paikkansa, en saa esim. colliesta läheskään samanlaisia oireita kuin vaikkapa setteristä. Ns. öljyturkkisia ovat esim. noutajat ja juuri setterit, sen tuntee kun kokeilee turkkia.

      • kysyn

        eli esim englanninspringerspanielit öljyturkkisia?


      • hs21
        kysyn kirjoitti:

        eli esim englanninspringerspanielit öljyturkkisia?

        Itelläni on kaks enkkusprinkkua, ja käsitykseni mukaan ne ovat todellakin näitä öljyturkkisia. Tuntee ihan silittämällä... Karvaa näistä ihanuuksista irtoaa ihan tosi kovasti. Poikaystävälläni on astma ja allergia, ja meidän hauveleista oireita kyllä tulee. Karkeakarvaisista ei puolestaan oireita ilmene. Ollaan harkittu espanjanvesikoiran ottamista, koska se on kuulemma hyvin siedetty (tiedän, takuita ei koskaan ole!!). Allergiasaneeraus kannattaa toki tehdä aina, jos oireita tulee tai jo ennakkoonkin. Se auttaa jo aika paljon.


      • varmaankin
        hs21 kirjoitti:

        Itelläni on kaks enkkusprinkkua, ja käsitykseni mukaan ne ovat todellakin näitä öljyturkkisia. Tuntee ihan silittämällä... Karvaa näistä ihanuuksista irtoaa ihan tosi kovasti. Poikaystävälläni on astma ja allergia, ja meidän hauveleista oireita kyllä tulee. Karkeakarvaisista ei puolestaan oireita ilmene. Ollaan harkittu espanjanvesikoiran ottamista, koska se on kuulemma hyvin siedetty (tiedän, takuita ei koskaan ole!!). Allergiasaneeraus kannattaa toki tehdä aina, jos oireita tulee tai jo ennakkoonkin. Se auttaa jo aika paljon.

        allergiasaneeraa sen poikaystävänsä .
        Mikä olisikin todennäköisesti sen pojan hengenpelastus.

        On ihan käsittämätöntä näiden ihmisten tyhmyys.Astmat ja allergiat eivät parane ainakaan näillä eläinkokeilla.

        Ettekö te ihan oikeasti tajua että leikitte omalla ja toisten hengellä.

        Toivottavasti ette koskaan saa lapsia sinne kenneliinne.


    • sopii

      kuulemma allergisillekin. sitäpaitsi siitä ei lähde karvaa, mikä on ihan kiva lisäetu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe