Miten pystyy puhdistamaan sädesienen lievästi saastuttamia tavaroita? Klooria ei voi käyttää, koska sitähän sädesieni käyttää ravintonaan. Tiedän, tiedän, että varminta on kärrätä tavarat kaatopaikalle, mutta haluaisin yrittää pelastaa ne. Josko edes osan puhdistus onnistuisi... "Kovat" tavarat tuskin tuottavat suurempia ongelmia, langat ja kirjat heitän suoraan roskiin, mutta mites tekstiilit? Onko kukaan käyttänyt desinfiointiin menestyksekkäästi kloorin sijasta tolua tai Domestosta? Tai esim. vahvaa viinaa?
Sädesienen saastuttamien tavaroiden puhdistus?
11
5989
Vastaukset
- Mammi
Liotin joitain homeisissa tiloissa olleita vaatteitani(haisivatkin homeelle) merisuolaliuoksessa n. 2-3 tuntia. Homeen haju hävisi ja olen voinut käyttää noita vaatteita. En tiedä, toimiiko oikeasti vai kuvittelinko vain niiden olevan nyt puhtaita, kun homeen haju hävisi. Aion seuraavaksi kokeilla vahvemmin "tuoksuvilla". Mitään tieteellistä perustetta minulla ei ole, vain mutu-tuntuma; käytetäänhän merisuolaa säilönnässäkin estämään homehtumista.
- vastauksestasi
Täytyy kokeilla tuota. Kuinka vahvaa liuosta käytit?
Jos tiloissa ei ollut sädesientä, niin silloin kloori toimii hyvin, tosin osa vaatteista menee siinä käsittelyssä aina pilalle. - Mammi
vastauksestasi kirjoitti:
Täytyy kokeilla tuota. Kuinka vahvaa liuosta käytit?
Jos tiloissa ei ollut sädesientä, niin silloin kloori toimii hyvin, tosin osa vaatteista menee siinä käsittelyssä aina pilalle.Käytin vahvuutena n. 2dl. suolaa ja n. 4-5 l. vettä. En tiedä, mikä se pitäisi olla, mutta tällä ainakin haju häipyi.
Merisuolaa voi ostaa esim. rautakaupoista muistaakseni 20kg:n säkissä. Meillä suola oli ostettu jo aikaisemmin ihan muuhun tarkoitukseen; en muista, mita maksoi.
Toivottavasti auttaa teilläkin, eihän siitä ainakaan kovin suurta rahallista tappiota tule, vaikka ei toimisikaan.
Yritä jaksaa ja käytä hengityssuojaimia vaatteita käsitellessäsi.
- Onnistuuko?
Onko vielä muita neuvoja? Erityisesti Liisan kommenttia kaipaisin, hän kun tietää niin paljon homeista. Jos Liisa luet tätä, niin onko kloori täysin poissuljettu aine tekstiilien pesussa ja kovien huonekalujen pintojen puhdistuksessa?
- Liisa/
Kun ollaan muutettu pois sieltä hometalosta eikä uudessa paikassa ole mikrobeille edellytyksiä lisääntyä, niin en näe estettä kloorin käytölle. Onko siitä sitten hyötyä on toinen asia. Joissain tilanteissa voi olla. Mitään yleispäteviä ohjeita ei ole. Jos suola auttaa, niin se on epäilemättä turvallinen vaihtoehto.
Kovin paljon riippuu siitäkin, mitä haisevia yhdisteitä niissä sattuu olemaan. Valinomysiinin (eräs sädesienien erittämä myrkky) saattaa lähteä vaatteista ja muista tekstiileistä kuivapesussa, koska se on rasvaliukoinen.
Kun muuttaa puhtaaseen kotiin hometalosta, niin kannattaa haistella myös pesukonetta sisältä. Jos se haisee pahalle, vaikka roskasihdit ym. on puhdistettu, niin sekin saattaa olla "homeessa". - onnistuuko?
Liisa/ kirjoitti:
Kun ollaan muutettu pois sieltä hometalosta eikä uudessa paikassa ole mikrobeille edellytyksiä lisääntyä, niin en näe estettä kloorin käytölle. Onko siitä sitten hyötyä on toinen asia. Joissain tilanteissa voi olla. Mitään yleispäteviä ohjeita ei ole. Jos suola auttaa, niin se on epäilemättä turvallinen vaihtoehto.
Kovin paljon riippuu siitäkin, mitä haisevia yhdisteitä niissä sattuu olemaan. Valinomysiinin (eräs sädesienien erittämä myrkky) saattaa lähteä vaatteista ja muista tekstiileistä kuivapesussa, koska se on rasvaliukoinen.
Kun muuttaa puhtaaseen kotiin hometalosta, niin kannattaa haistella myös pesukonetta sisältä. Jos se haisee pahalle, vaikka roskasihdit ym. on puhdistettu, niin sekin saattaa olla "homeessa".Kiitos Liisa, kun neuvot meitä homeen kanssa taistelevia!
Nyt on sellainen tilanne, että sädesientä on osassa taloa, mutta vain hiukan. Tulemme siis asumaan siinä jatkossakin korjausten jälkeen. Onko tässä tilanteessa haittaa kloorin käytöstä puhdistukseen? Rakenteet ovat jo kuivia, kosteutta ei enää ole, ainoastaan jonkun verran sädesieniä.
Voiko pesukoneeseen tulla ongelmia, vaikka tilassa, jossa se on, ei homeongelmaa olekaan? Pääseehän sinne sädesienen itiöitä vaatteiden mukana... Onko mitään konstia edes yrittää pesukoneen pelastusta, jos epäilee sen saastuneen? Meidän (tämänkertainen :-( )homeongelma on onneksi melko pientä verrattuna koko talon kattaviin katastrofeihin. Jos konstia pesukoneen putsaukseen ei ole, niin miten sen saastumisen voi todeta? Meillä kun on laaja kotivakuutus, niin voisi kuulua sen piiriin. - Onnistuuko?
Liisa/ kirjoitti:
Kun muuttaa puhtaaseen kotiin hometalosta, niin kannattaa haistella myös pesukonetta sisältä. Jos se haisee pahalle, vaikka roskasihdit ym. on puhdistettu, niin sekin saattaa olla "homeessa".Millä aineella talon korjatun osan tilat voi puhdistaa sisäpuolelta sitten, kun korjaukset on tehty? Pelkkä huolellinen imuroiminen ja miedolla pesuaineella peseminen eivät riitä meidän tapauksessa, oireita tällaisten toimien jälkeen tulee... Olen kuullut, että jotkut pesevät maalipintaiset seinänsä klooriliuoksella ja huuhtelevat pyyhkimällä pelkkään veteen kastetulla rätillä. Onko tästä haittaa nyt, kun ollaan sädesienen kanssa tekemisissä, jos tämä tehdään vasta remontin jälkeen?
- Liisa/
onnistuuko? kirjoitti:
Kiitos Liisa, kun neuvot meitä homeen kanssa taistelevia!
Nyt on sellainen tilanne, että sädesientä on osassa taloa, mutta vain hiukan. Tulemme siis asumaan siinä jatkossakin korjausten jälkeen. Onko tässä tilanteessa haittaa kloorin käytöstä puhdistukseen? Rakenteet ovat jo kuivia, kosteutta ei enää ole, ainoastaan jonkun verran sädesieniä.
Voiko pesukoneeseen tulla ongelmia, vaikka tilassa, jossa se on, ei homeongelmaa olekaan? Pääseehän sinne sädesienen itiöitä vaatteiden mukana... Onko mitään konstia edes yrittää pesukoneen pelastusta, jos epäilee sen saastuneen? Meidän (tämänkertainen :-( )homeongelma on onneksi melko pientä verrattuna koko talon kattaviin katastrofeihin. Jos konstia pesukoneen putsaukseen ei ole, niin miten sen saastumisen voi todeta? Meillä kun on laaja kotivakuutus, niin voisi kuulua sen piiriin.Sinuna en varmuuden vuoksi käyttäisi klooria (enkä toluakaan), jos asutte siellä vielä. Sädesienijäämiä löytyy luultavasti kuitenkin sen verran, ettei kannata ottaa riskiä ja piristää niitä kasvuun. Lähinnä ongelma koskee mykobakteereita, mutta yleensähän ei ole tarkkaa tietoa, mitä kaikkia sädesienilajeja asunnosta löytyy.
Pesukoneen hajusta voi tehdä havaintoja panemalla pään sen sisään ja haistelemalla. Usein myös tiivisteet yms. ovat mustuneet, jos koneessa on homeongelma. Näytteitä ei kannata lähteä ottamaan. Pesukoneen luukku on hyvää pitää aina auki, jotta kaikki kosteus haihtuisi sieltä mahdollisimman nopeasti. Luultavasti teillä ei ongelmia tässä suhteessa, jos vaurionne olleet lieviä. - Liisa/
Onnistuuko? kirjoitti:
Millä aineella talon korjatun osan tilat voi puhdistaa sisäpuolelta sitten, kun korjaukset on tehty? Pelkkä huolellinen imuroiminen ja miedolla pesuaineella peseminen eivät riitä meidän tapauksessa, oireita tällaisten toimien jälkeen tulee... Olen kuullut, että jotkut pesevät maalipintaiset seinänsä klooriliuoksella ja huuhtelevat pyyhkimällä pelkkään veteen kastetulla rätillä. Onko tästä haittaa nyt, kun ollaan sädesienen kanssa tekemisissä, jos tämä tehdään vasta remontin jälkeen?
Hankaaminen, nihkeä pyyhintä, imurointi hepa-suodattimella ja tuulettaminen ovat niitä pääkeinoja loppusiivouksessa. Itse en käyttäisi mitään pesuaineita ja vettäkin vain niukasti. Jos korjaus on oikein ja riittävän laajasti tehty, muuta ei pitäisi tarvita. Kaikki saastunut materiaalihan tulisi poistaa remontin yhteydessä.
En oikein ymmärrä, mitä hyötyä esim. kloorilla olisi tällaisessa tilanteessa ? Hometalojen sädesienistä yleisimmät eli streptomykeetit kasvavat puu- yms. materiaalin sisään eikä niitä voi pestä pois. - Metsäläinen2
Liisa/ kirjoitti:
Hankaaminen, nihkeä pyyhintä, imurointi hepa-suodattimella ja tuulettaminen ovat niitä pääkeinoja loppusiivouksessa. Itse en käyttäisi mitään pesuaineita ja vettäkin vain niukasti. Jos korjaus on oikein ja riittävän laajasti tehty, muuta ei pitäisi tarvita. Kaikki saastunut materiaalihan tulisi poistaa remontin yhteydessä.
En oikein ymmärrä, mitä hyötyä esim. kloorilla olisi tällaisessa tilanteessa ? Hometalojen sädesienistä yleisimmät eli streptomykeetit kasvavat puu- yms. materiaalin sisään eikä niitä voi pestä pois.huoneeseen, minkä lattiamattokin piti poistaa, mutta ei puurakenteita (hyllyjä), joiden tukipuut olivat myös kastuneet. Yritin kyllä "jankuttaa", että kaikki pilaantunut materiaali on poistettava, mutta ei puheillani mitään merkitystä ollut. Ja sitten sen betoniseinän (läpimärkä) pesu kloori-vesiseoksella.. huh, huh.
Sillä se varmaan terveystarkastaja hoki useaan otteeseen, että ota yhteyttä Asumisterveysliittoon joku remonttia vähän valvomaan. Tuolloin en edes tiennyt, mikä ko. liitto on ja olin niin väsynyt, niin väsynyt kaikesta, että en jaksanut kuin päivästä toiseen selvitä vauvan kanssa ja hoitaa muut lapset ja huushollin sekä nukkua itse aina kun vain oli mahdollista.
- Puhdas
Mikrobien itiöt roihahtavat kasvuun, jos ne saavat kosteutta. Eikö niitä vastaan ole mitään ihmiselle turvallista, kloori ei ole ja se liuotetaan veteen. Höyrypesussakin käytetään vettä. Otetaan selvää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569