Melanooma silmässä

lipsu

Onko kenelläkään tietoa kyseisestä taudista?! Pieninkin tieto helpottaisi jännitystäni ja pelkoa. Lääkärit epäilevät suurella todennäköisyydellä sitä ja nyt on tutkittu,odotan vain kärsimättömänä tuloksia kokeista. Saan ne parin päivän päästä.

19

19477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä lääkärit ehdottavat!

      Hoito voi olla järkyttävää, mutta suostu siihen, tulevaisuudessa olet tyytyväinen ratkaisuusi. Silmän poisto voi tulla kyseeseen. Myös säteilijä voidaan asentaa silmään, mutta varminta on poistaa koko silmä jotta tauti saadaan varmasti pois kokonaan. Yhdellä silmällä oppii vielä elämään täysin normaalia elämää.

      Pidetään nyt kuitenkin peukkuja ettei ole melanooma.

      • lipsu

        on menetetty koko silmä mutta harvoin enää nyky aikaan..!!!


    • sanottiin?

      Mitä tulokset kertoivat?

      Itselläni ensi kuussa melanooman vuositarkastus. Tsemppiä sulle.

      • lipsu

        Se on melanooma,mutta ei ole levinnyt minnekään. Nyt menen perjantaina Hyksiin lisätutkimuksiin ja siellä sitten jatkot mietitään. Haluaisin jutella kanssasi lisää,kuin onnistuisi?!


      • syöpäyhdistyksessä.
        lipsu kirjoitti:

        Se on melanooma,mutta ei ole levinnyt minnekään. Nyt menen perjantaina Hyksiin lisätutkimuksiin ja siellä sitten jatkot mietitään. Haluaisin jutella kanssasi lisää,kuin onnistuisi?!

        Itselläni on ihomelanooma leikattu, eikä se ehtinyt myöskään leviämään mihinkään. Se on eri tauti kuin silmämelanooma. Vertaistukea en varsinaisesti voi antaa.

        Vertaistukea saa kuitenkin paikallisista syöpäyhdistyksistä:

        http://www.cancer.fi/syopajarjestot/maakunnat/

        Tsemppiä sulle jatkoon. Toivon ja rukoilen että elämässäsi koittaa vielä onnellinen aika jolloin nykyhetki on vain paha muisto.


      • lipsu
        syöpäyhdistyksessä. kirjoitti:

        Itselläni on ihomelanooma leikattu, eikä se ehtinyt myöskään leviämään mihinkään. Se on eri tauti kuin silmämelanooma. Vertaistukea en varsinaisesti voi antaa.

        Vertaistukea saa kuitenkin paikallisista syöpäyhdistyksistä:

        http://www.cancer.fi/syopajarjestot/maakunnat/

        Tsemppiä sulle jatkoon. Toivon ja rukoilen että elämässäsi koittaa vielä onnellinen aika jolloin nykyhetki on vain paha muisto.

        Voimia itsellesi!! Olen vain kuullut ettei silmässä olis niin "paha" kuin iholla. Kiitti tuki vinkistä,olen jo löytänyt tukihlön joka sairastanut tän saman.


      • Edelliseen
        syöpäyhdistyksessä. kirjoitti:

        Itselläni on ihomelanooma leikattu, eikä se ehtinyt myöskään leviämään mihinkään. Se on eri tauti kuin silmämelanooma. Vertaistukea en varsinaisesti voi antaa.

        Vertaistukea saa kuitenkin paikallisista syöpäyhdistyksistä:

        http://www.cancer.fi/syopajarjestot/maakunnat/

        Tsemppiä sulle jatkoon. Toivon ja rukoilen että elämässäsi koittaa vielä onnellinen aika jolloin nykyhetki on vain paha muisto.

        Tässä tarkemmin:

        http://www.cancer.fi/potilaatjalaheiset/neuvontakuntoutus/tukihenkilot/

        Itse lääketieteen ammattilaisena en ole oikeastaan voinut hakea vertaistukea, enkä varmaankaan kelpaisi tukihenkilöksikään. Sitäpaitsi melanoomani ei ole levinnyt minnekään ja olen oireettomana saanut elellä joten en ole kokenut tukea tarvitsevanikaan.

        Tsemppiä ja kaikkea hyvää elämääsi tämän vaikean ajanjakson jälkeenkin.


      • on paha
        lipsu kirjoitti:

        Voimia itsellesi!! Olen vain kuullut ettei silmässä olis niin "paha" kuin iholla. Kiitti tuki vinkistä,olen jo löytänyt tukihlön joka sairastanut tän saman.

        Silmämelanooma on kyllä ihan riittävän paha. Puolet kuolee maksametastaaseihin. Ja riski kulkee käsi kädessä kasvaimen koon mukaan.(muitakin riskiä lisääviä tekijöitä on). Mitä pitempään melanooma silmässä kasvaa sitä enemmän aikaa on levitä.
        Usein syöpäsoluja on levinnyt jo elimistöön veriteitse ennenkuin silmän melanoomaa edes diagnosoitu. Puhutaan mikrometastaseista joita ei voida havaita millään kuvantamisella. Ajan kanssa kasvavat ja löytyvät. Silmästä lähtenyt melanooma on kuulemma vaikeimmin hoidoille reagoiva, eli maksametastaaseihin ei sen suhteen ole hyviä tehokkaita hoitoja. Vielä. Toivottavasti koko ajan kehittyy. Vielä on moni lääkäri kertonut ikävän lyhen elinennusteen maksametarien jälkeen ja nostanut tassunsa pystyyn. Itse pitää vaatia, on olemassa joitain maksaan suoraan kohdistuvia hoitoja, jotka ovat systeemistä kemoterapiaa tehokkaampia, mutta nekin lähinnä antavat hiukan aikalisää, eivät paranna pysyvästi.

        Muistelisin jopa, että ihomelanooman prosentualiset paranemisennusteet on jopa paremmat kuin silmämelanooman. Tilastoja varmasti löytyy netistä jos kiinnostaa.


    • jouyeah

      ei muuta ku silmä pois vaa!

    • ALLE 70

      MINULLA ON SAMA SAIRAUS 3VUOTTA SITTEN SE SÄDETETTIIN HYKSISSÄ JA ONNISTUI TÄSSÄ VAIHEESSA OLEN VAIN SEURANNASSA JA TOIVON SINULLE KÄYVÄN SAMOIN

    • pikkumimi

      minulla myös on sama sairaus 2 vuotta sitten sädetettin olen seurannasa ja toivn sinulla sama kaikki mene.

    • Pekka-2-

      Melanooma on yksi monista sairauksista, joka johtuu viljatuotteista kuten vaikkapa diabetes Diabetes lääkkeistä pääsee eroon lopettamalla viljatuotteet, mutta melanooma on ehkä eri asia. Mutta jos sairaus on tullut väärällä ruokavaliolla niin ei se pahene vaikka ,nämä yllä mainitut tuotteet jättäisi pois ruokavaliosta ja joillakin, mitä olen kuullut on auttanut.

    • ottakaa_vakavasti

      Melanooma on yksi tappavimmista syöpämuodoista. Melanooma lähettää etäispesäkkeitä hyvin herkästi.

      Tiedän tapauksen vuosien takaa, missä silmästä levinnyt melanooma vei hengen alle kolmessa kuukaudessa ensioireiden ilmenemisestä. Henkilö oli juuri saanut lapsen. Valitteli näköongelmia. Ongelmaan ei oikein kiinnitetty huomiota. Todettiin melanooma silmässä. Etäispesäkkeet maksassa. Henki pois alle kuukauden taudin toteamisesta. Jälkeen jäi alle puolivuotias lapsi.

    • Keissu

      Olen suonikalvo melanooma saanut henkilö minun tapauksessa ei tarvinnut poistaa silmää, leikkauksella laitettiin sädelevy silmän sisälle ja annettiin sädetystä noin neljä vuorokautta jonka jälkeen levy poistettiin minun mielestä ei mikään kivulias toimenpide.

      • Anonyymi

        Pitääkö levyn asettamisen jälkeen pitää sidettä silmässä,näkyykö se?


      • Anonyymi

        Onko sinulle jo tehty toimenpide oliko silmä kauan kipeä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulle jo tehty toimenpide oliko silmä kauan kipeä

        Minulta löytyi sädekehä melanooma viime syyskuussa. Koko 10 x 14 mm. Hussissa laitettiin sädelevy 3 päiväksi. Nyt seurannassa puoli vuotta. Kasvain pienentynyt 1/4 osaan. Toiveissa että kesään mennessä kokonaan pois. Näkö heikentynyt paljon. Osaksi sen takia että sisään kertyy vettä. Odottelen seuraavaa kontrollia innolla.
        Jos ei lähde kokonaan aion ehdottaa silmän poistoa.
        Nm; Skädä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta löytyi sädekehä melanooma viime syyskuussa. Koko 10 x 14 mm. Hussissa laitettiin sädelevy 3 päiväksi. Nyt seurannassa puoli vuotta. Kasvain pienentynyt 1/4 osaan. Toiveissa että kesään mennessä kokonaan pois. Näkö heikentynyt paljon. Osaksi sen takia että sisään kertyy vettä. Odottelen seuraavaa kontrollia innolla.
        Jos ei lähde kokonaan aion ehdottaa silmän poistoa.
        Nm; Skädä

        mulla sädetin 9 v sitten näkö on 95% pois . no oon tyytyväinen hoitoon .se johtuu säde levystä , heikentää silmän näkö. toivon että sinulle mene hyvin.


    • Anonyymi

      Minulta sädetettiin syyskuussa silmän.Ensin tehtiin levinneisyys tutkimus.Pitkin talvea outo olo päässä.Pahoin epäilen josko on levinnyt aivoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe