Sulfa allergia

homekorva

Sain siis korvatulehdukseen nyt lomallani sulfaa.. siitä karmea allerginen reaktio..

ja lääkäri ihmetteli.. tätä lääkettä on siedetty hyvin..mut en tajuu ittekkään enää.. mikä lääke sit oikein kävisi??

Osaisko joku neuvoo??

23

15161

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Homeherkkä

Kerroit saaneesi korvatulehdukseen sulfakuurin, joka aiheutti sinulle karmean allergisen reaktion.
      Minkätyyppisen reaktion, mikä lääkkeen nimi, mikä oli päiväannos ja kuinka monen päivän käytön jälkeen?

Itselleni sulfa aiheutti aikoinaan muutaman päivän käytön jälkeen voimakkaan nokkosrokkoreaktion.

Korvatulehduksen hoitoon on olemassa kirjo antibioottejakin, niin että ei syytä huoleen.
      Tosin itse saan niistäkin nokkosrokkoreaktion ja penisilliinistä kuumereaktion. Korvatulehduksia minulla ei ole koskaan vielä ollut.

Tuossa äskettäin YLE Teemassa KTL:n proffa Pentti Huovinen kertoili, että korvatulehdus menee yleensä ohi ilman antibioottejakin.

• homekorva

Henkitorvi turposi lähes umpeen. Yökin, tärisin ja suoli tyhjeni.

2 tippaa tiputettuna korvaan, reaktio alkoi noin ½-1 minuutissa.

Luin netistä että vastaavia reaktioita on kirjattu ylös muutamia. Lähinnä hengitysteiden turpoaminen.

Mulla on myös V-Pen mega allergia,(siinä tulee lisäksi myös kuumepiikki) Dalacin antibiootti allergia, tekevät saman reaktion. Amoxillista tulen pilkulliseksi.

Ja ambulanssikyyti on varma?
        Lääkärit ihmettelee, kuten mäkin.

Homealtistus oli monta vuotta. mm. penicillium siellä kaiken joukossa, voisiko olla sen aiheuttama.. Kukaan ei oikeen kommentoi asiaa.. Menee hymistelyksi aina.

Mun korvaan tulee ihmeellisiä patteja jotka tulehtuu, korvakäytävään siis, ne näkyy (lekurin katsoessa laitteella) ovat kipeitä. Korvat kutisee hirveästi ja vaikkuaa. Siellä on myös jotain helminauhamaista kasvustoa? lukee korvalääkärin lausunnossa.

Otiborin auttaa aika hyvin kutinaan.

Ei siis perinteisiä "korvatulehduksia"

Kipu, särky ja tulehdus alkaa aina, kun saan hometta "henkästyä".

Mulla menee kohta "heerrmmoot" kun ei löydy hoitoa.. Voisko olla hiton Aspergilluskasvu, en enää muuta keksi syyksi? Koska alkoholi (Otiborin) auttaa. Tätä myös työpaikallani. (Aspergillus lajeja)

help--

• homekuntoutuja
        homekorva kirjoitti:

Luin netistä että vastaavia reaktioita on kirjattu ylös muutamia. Lähinnä hengitysteiden turpoaminen.

Mulla on myös V-Pen mega allergia,(siinä tulee lisäksi myös kuumepiikki) Dalacin antibiootti allergia, tekevät saman reaktion. Amoxillista tulen pilkulliseksi.

Homealtistus oli monta vuotta. mm. penicillium siellä kaiken joukossa, voisiko olla sen aiheuttama.. Kukaan ei oikeen kommentoi asiaa.. Menee hymistelyksi aina.

Mun korvaan tulee ihmeellisiä patteja jotka tulehtuu, korvakäytävään siis, ne näkyy (lekurin katsoessa laitteella) ovat kipeitä. Korvat kutisee hirveästi ja vaikkuaa. Siellä on myös jotain helminauhamaista kasvustoa? lukee korvalääkärin lausunnossa.

Mulla menee kohta "heerrmmoot" kun ei löydy hoitoa.. Voisko olla hiton Aspergilluskasvu, en enää muuta keksi syyksi? Koska alkoholi (Otiborin) auttaa. Tätä myös työpaikallani. (Aspergillus lajeja)

help--

ilmeisesti voimakas herkistäjä, pieni määrä sitä jossakin voiteessa niin tuttuni sai ilmaisen MichaelJackson-tyyppisen kasvojen kuorinnan, oli karmea kutina viikkoja, mutta sen jälkeen iho olikin kaunis ja nuorekas. Homealtistus lapsuudesta alkaen, 70-luvulla pirtit pestiin runsaalla vedellä ym. ym.
        Tällä palstalla neuvottu maitohappobakteerihoitoa, auttaisikohan ulkokorvaongelmiin sellainen, ajattelin omaan korvakutinaani kokeilla. Oletko guuglettanut netin kuvapankista aspergilloosin nenänpielestä?

• hilkkaliisa
        homekorva kirjoitti:

help--

Minullakin on Penisilliini allergia ja Penicillium hometaloissa en voi olla yhtään. Turha siinä on lääkäreiden hymistellä sinulle, kun epäilet moista yhteyttä. Samoja johdannaisia ne kaikki Penicillium lajikkeet ovat. Penicillium lajikkeita on löydetty jo yli 200 eri"merkkistä". Kas kun tyhmä lääkäri määräsi sinulle Amoxilliinia. Siinähän on Penisilliiniä ja sitä EI SAA määrätä penisilliiniallergisille. Jotkut penisilliiniallergikot kyllä kestävät sitä. Huomasiko tuo lääkäri edes kysyä oletko allerginen Penisilliinille?

Toivottavasti löydät sopivan antibiootin. Sinun varmaan kannattaisi mennä sairaalaan (jos siellä ei ole hometta) pariksi päiväksi kun / jos aloitetaan uusi antibioottikuuri. Sait anafylaktisen shokin jo yhdestä antibiootista ja toisillekin olet allerginen (Sulfa, Dalacin ja Penisilliini).

Oletko kokeillut Locacorten fioform (en tiedä kirjoitinko oikein - niin se lausutaan) tippoja kutiseviin ja kipeisiin korvakäytäsiisi?? Sitä korvalääkärit yleenä määräävät (olen yhdeltä ammatiltani kuulontutkijakin).

Ihme kyllä olen tähän asti kestänyt kaikkia muita antibiootteja, paitsi Penisilliiniä. Nyt pari viikkoa sitten minulla oli kaksi antibioottikuuria päällekkäin ja oli koko kuurin ajan oksettava olo ja mahassa mäyri pari viikkoa vielä antibioottkikuurin jälkeenkin. Söin Pan Acido kapseleita sekä(ja syön koko ajan) Activia jugurttia ja Actimell jugurttijuomaa. Suuhun tuli hiivaa ja eilen aloitin Fluconazol Sandoz hiivalääkkeet (niitä hiivalääkkeitäkin on monia eri merkkisiä).

Korvien kutina on yksi allergian oire. Mikähän sinulla on vielä joka ärsyttää? Ulkohomeet? Hometalon tavaroita? Työpaikka?

Voimia sinulle!

• sairastellut
        homekorva kirjoitti:

help--

Minä olen aina ollut allerginen sekä sulfalle että penisilliinille: kurkku turpoaa ja ihottumaa. Mutta aina on löytynyt sopiva antibiootti.

• Metsäläinen2

sain korvalääkäriltä muunlaisten tippojen tehdessä vaikkua korvaan; tulehtunut välikorva ja korvakäytävä meni entisestään umpeen. Lääkäri kertoili, ettei enää juuri kenellekään kirjoita "vanhanaikaisia" tippoja, vaan näitä, joissa on kortisonia ja mitkä ovat osoittautuneet tehokkaiksi. Sulfaa en minäkään siedä. Korvaproblematiikka vaati minulta kolme (vaiko 2, en enää muista) antibioottikuuria ja korvatippojen vaihdon. Riesa alkoi minullakin (niin kuin pienimmällä) kevään siitepölykauden paikkeilla (räkäisyys, astmaoireet melkoisia). Sitkeä ja KIVULIAS oli; piti syödä vahvoja särkylääkkeitä ja silti kipu tuikki läpi. Niitäkin piti vaihdella, kun vatsa alkoi reagoida (verenvuoto).

• homekorva
        hilkkaliisa kirjoitti:

Minullakin on Penisilliini allergia ja Penicillium hometaloissa en voi olla yhtään. Turha siinä on lääkäreiden hymistellä sinulle, kun epäilet moista yhteyttä. Samoja johdannaisia ne kaikki Penicillium lajikkeet ovat. Penicillium lajikkeita on löydetty jo yli 200 eri"merkkistä". Kas kun tyhmä lääkäri määräsi sinulle Amoxilliinia. Siinähän on Penisilliiniä ja sitä EI SAA määrätä penisilliiniallergisille. Jotkut penisilliiniallergikot kyllä kestävät sitä. Huomasiko tuo lääkäri edes kysyä oletko allerginen Penisilliinille?

Toivottavasti löydät sopivan antibiootin. Sinun varmaan kannattaisi mennä sairaalaan (jos siellä ei ole hometta) pariksi päiväksi kun / jos aloitetaan uusi antibioottikuuri. Sait anafylaktisen shokin jo yhdestä antibiootista ja toisillekin olet allerginen (Sulfa, Dalacin ja Penisilliini).

Oletko kokeillut Locacorten fioform (en tiedä kirjoitinko oikein - niin se lausutaan) tippoja kutiseviin ja kipeisiin korvakäytäsiisi?? Sitä korvalääkärit yleenä määräävät (olen yhdeltä ammatiltani kuulontutkijakin).

Ihme kyllä olen tähän asti kestänyt kaikkia muita antibiootteja, paitsi Penisilliiniä. Nyt pari viikkoa sitten minulla oli kaksi antibioottikuuria päällekkäin ja oli koko kuurin ajan oksettava olo ja mahassa mäyri pari viikkoa vielä antibioottkikuurin jälkeenkin. Söin Pan Acido kapseleita sekä(ja syön koko ajan) Activia jugurttia ja Actimell jugurttijuomaa. Suuhun tuli hiivaa ja eilen aloitin Fluconazol Sandoz hiivalääkkeet (niitä hiivalääkkeitäkin on monia eri merkkisiä).

Korvien kutina on yksi allergian oire. Mikähän sinulla on vielä joka ärsyttää? Ulkohomeet? Hometalon tavaroita? Työpaikka?

Voimia sinulle!

""Korvien kutina on yksi allergian oire. Mikähän sinulla on vielä joka ärsyttää? Ulkohomeet? Hometalon tavaroita? Työpaikka?""

Mulla meni se kutina välillä pois.. Mut oon huomannu, että se alkaa aina ulkona. Jotkut kasvikset tekee myös..

laitan sulle sähköpostia, kun osaat neuvoa,, mulla on leikkaus edessä..

• homekorva
        sairastellut kirjoitti:

Minä olen aina ollut allerginen sekä sulfalle että penisilliinille: kurkku turpoaa ja ihottumaa. Mutta aina on löytynyt sopiva antibiootti.

onko sinulla ilmennyt allergiaa myös puudutteisiin..

mä oon joutunu olemaan hammaspaikkauksen ilman, kun ei uskallettu antaa enää mitään. Mut onneks se ei kestäny kauaa..

nyt muuta operaatioo,,, iik...

• homekorva
        Metsäläinen2 kirjoitti:

sain korvalääkäriltä muunlaisten tippojen tehdessä vaikkua korvaan; tulehtunut välikorva ja korvakäytävä meni entisestään umpeen. Lääkäri kertoili, ettei enää juuri kenellekään kirjoita "vanhanaikaisia" tippoja, vaan näitä, joissa on kortisonia ja mitkä ovat osoittautuneet tehokkaiksi. Sulfaa en minäkään siedä. Korvaproblematiikka vaati minulta kolme (vaiko 2, en enää muista) antibioottikuuria ja korvatippojen vaihdon. Riesa alkoi minullakin (niin kuin pienimmällä) kevään siitepölykauden paikkeilla (räkäisyys, astmaoireet melkoisia). Sitkeä ja KIVULIAS oli; piti syödä vahvoja särkylääkkeitä ja silti kipu tuikki läpi. Niitäkin piti vaihdella, kun vatsa alkoi reagoida (verenvuoto).

lisänä siis.. on ehkä siitä, että ne käytävät turpoaa??

onko teillä sama?

• homekorva
        sairastellut kirjoitti:

Aspergillus fumigatus-home voi alkaa kasvaa
        hengitysteissä keuhkoputkissa, poskionteloissa
        tai korvakäytävässä. Sädesienet
        eli aktinobakteerit voivat lisääntyä poskionteloissa,
        likaisissa haavoissa tai kudoksissa,
        joissa on jokin vierasesine, esim. nivelproteesi
        tai ehkäisykierukka. Myös muut homeet
        voivat kasvaa elimistössä, esim. Mucor,
        Fusarium tai Aureobasidium. Tällaiset
        tapaukset ovat onneksi harvinaisia. Vakavien
        sieni-infektioiden hoito on hyvin vaikeaa
        ja kallista. Elinsiirto- tai leukemiapotilaalle
        sieni-infektio on usein hengenvaarallinen,
        koska heidän solupuolustuksensa on perussairauden
        vuoksi pahoin häiriytynyt.

löysin vihjeenne perusteella...

koko tiedosto

SISÄILMA JA TERVEYS – TIETOA RAKENTAJILLE

Tuula Husman1, Pekka Roto2, Markku Seuri3

1 Kansanterveyslaitos, Ympäristöepidemiologian yksikkö

2 Suomen Terveystalo Oy

3 Kuopion aluetyöterveyslaitos, Työlääketiede

• homekorva
        homekorva kirjoitti:

Aspergillus fumigatus-home voi alkaa kasvaa
        hengitysteissä keuhkoputkissa, poskionteloissa
        tai korvakäytävässä. Sädesienet
        tai ehkäisykierukka. Myös muut homeet
        voivat kasvaa elimistössä, esim. Mucor,
        Fusarium tai Aureobasidium. Tällaiset
        tapaukset ovat onneksi harvinaisia. Vakavien
        sieni-infektioiden hoito on hyvin vaikeaa
        ja kallista. Elinsiirto- tai leukemiapotilaalle
        sieni-infektio on usein hengenvaarallinen,
        koska heidän solupuolustuksensa on perussairauden
        vuoksi pahoin häiriytynyt.

löysin vihjeenne perusteella...

koko tiedosto

SISÄILMA JA TERVEYS – TIETOA RAKENTAJILLE

Tuula Husman1, Pekka Roto2, Markku Seuri3

1 Kansanterveyslaitos, Ympäristöepidemiologian yksikkö

2 Suomen Terveystalo Oy

3 Kuopion aluetyöterveyslaitos, Työlääketiede

mulla oli koko ajan tulehdus päällä kun tää "laite" oli,,. piti ottaa pois..
        ??
        """"
        Sädesienet
        tai ehkäisykierukka.
        """"

selkis syykin...

• sairastellut
        homekorva kirjoitti:

onko sinulla ilmennyt allergiaa myös puudutteisiin..

mä oon joutunu olemaan hammaspaikkauksen ilman, kun ei uskallettu antaa enää mitään. Mut onneks se ei kestäny kauaa..

nyt muuta operaatioo,,, iik...

Hammasta paikattaessa en uskalla ottaa puudutuspiikkiä. Mutta kerran kun otettiin hammaskiveä, laitettiin suuhun mansikanmakuista puudutusainetta, ei kylläkään piikillä. Tulipas loppupäiväksi kauhea olo! Ihan kuin olisin ollut krapulassa.

Ei sillä - vaikka minulle ei tehtäisi hammaslääkärissä muuta kuin tarkastus ja fluoraus, olen loppupäivän huonovointinen. Lienee se fluori.

• sairastellut
        homekorva kirjoitti:

onko teillä sama?

Toinen korvani särki vuosikausia, ja aina sanottiin, että se on ihan hyvä, ei siellä mitään näy. Kerran sitten lääkäri huomasi, että korvakäytävässäni oli alipainetta, ja siitähän se särky oli johtunut. Hän epäili sen johtuvan turpoamisesta. Sain ohjeeksi tehdä päivittäin siten, että pidin nenästäni kiinni, ja sitten nielaisin viidesti. Särky alkoi hellittää uskomattoman nopeasti, siis muutamassa päivässä.

Muistan, kun kerran valitin särystä lääkärille, eikä hän nähnyt korvassa mitään. Kysyin, että miksi se sitten särkee, ja on niin arka, ettei voi painaa päätä tyynyyn sille puolen. Hän vastasi kelmisti hymyillen, että se on psykosomaattista.

• Metsäläinen2
        homekorva kirjoitti:

onko teillä sama?

Hilkkahan se osaa sanoa, että kun se tuba aberta turpoaa ja ilmastointi korvassa heikkenee, tulee viiltävä, pistävä, tuikkiva kipu. Minulla esim. "löi" hermokivun tapaisesti pään vasemmalle puolelle, päätänsä sai pidellä kivusta kaksin käsin. Korvan systeemit yrittävät pitää tarpeellista ilmastointia yllä (tasata painetta) ja siitä ymmärtääkseni tuo järjen vievä kipu tuli. Kova korvakipu ei ole herkkua, on mielestäni melkein samantasoista kuin jatkuva hermokipu esim. selässä. Korvakipu onneksi välillä hellittää, mutta tuikkauttaa kipupiikin yht´äkkiä niin että älli on vähäksi aikaa pois. Ei katteeksi käy sinua!

• Liisa/
        homekorva kirjoitti:

help--

Vaikea sanoa näin, mutta kysymyksessä voisi olla otomykoosi. Hometalosienistä sen voi aiheuttaa Aspergillus-suvun lajit fumigatus ja niger.

Tämän linkin sivulta 25 löytyy kuvia siitä:
        http://www.utmb.edu/otoref/Grnds/Ear-Ext-Infect-2001-0321/Ear-Ext-Infect-2001-0321-slides.pdf

Tältä sivulta löytyy hoito-ohjeita:
        http://www.doctorfungus.org/mycoses/human/other/otomycosis.htm

• homekorva
        Metsäläinen2 kirjoitti:

Hilkkahan se osaa sanoa, että kun se tuba aberta turpoaa ja ilmastointi korvassa heikkenee, tulee viiltävä, pistävä, tuikkiva kipu. Minulla esim. "löi" hermokivun tapaisesti pään vasemmalle puolelle, päätänsä sai pidellä kivusta kaksin käsin. Korvan systeemit yrittävät pitää tarpeellista ilmastointia yllä (tasata painetta) ja siitä ymmärtääkseni tuo järjen vievä kipu tuli. Kova korvakipu ei ole herkkua, on mielestäni melkein samantasoista kuin jatkuva hermokipu esim. selässä. Korvakipu onneksi välillä hellittää, mutta tuikkauttaa kipupiikin yht´äkkiä niin että älli on vähäksi aikaa pois. Ei katteeksi käy sinua!

Lääkärini kanssa Otomykoosin (ja otan linkit muistilapulle). Kysyn lisäksi näistä Teidän vinkeistänne, korvatipoista ym.

Uusi omalääkärini on erikoistunut korva, nenä ja kurkkutauteihin. Ei home-sairauksiin, mutta on ainakin kuunnellut ja suhtautunut asiallisesti mun huoliin. On myös katsonut nettilinkit minun ollessa vastaanotolla.

Ehkä hän on harvinaisuus, mutta olen iloinen, että löysin viimein lääkärin, joka ei potkaise mua pellolle.

Ehkä syynä on myös jo todetut home-(astma?) allergiat ym. Ja homeiden Virallinen OLEMASSAOLO sisäilmatutkimusraportissa.

Jännittää jo etukäteen.

Paineentasaus näyttää auttavan pistävään kipuun. Eli se pikku putki tukossa myös? Jep.

Siihen kipuun olen syönyt monta "turhaa" lääkekuuria, kun päivystyksissä on aina eri lääkäri, ja helpoimmin pääsee musta eroon, kun tuikkaa lääkekuurin korvatulehdukseen.

Korvanlehti turpoaa välillä myös ja on niin kipeä, etten voi laittaa päätä tyynylle.

Eli olen MONIkorvaONGELMAINEN.. (KARMEA sana..)

• Metsäläinen2
        homekorva kirjoitti:

Lääkärini kanssa Otomykoosin (ja otan linkit muistilapulle). Kysyn lisäksi näistä Teidän vinkeistänne, korvatipoista ym.

Uusi omalääkärini on erikoistunut korva, nenä ja kurkkutauteihin. Ei home-sairauksiin, mutta on ainakin kuunnellut ja suhtautunut asiallisesti mun huoliin. On myös katsonut nettilinkit minun ollessa vastaanotolla.

Ehkä hän on harvinaisuus, mutta olen iloinen, että löysin viimein lääkärin, joka ei potkaise mua pellolle.

Ehkä syynä on myös jo todetut home-(astma?) allergiat ym. Ja homeiden Virallinen OLEMASSAOLO sisäilmatutkimusraportissa.

Jännittää jo etukäteen.

Paineentasaus näyttää auttavan pistävään kipuun. Eli se pikku putki tukossa myös? Jep.

Siihen kipuun olen syönyt monta "turhaa" lääkekuuria, kun päivystyksissä on aina eri lääkäri, ja helpoimmin pääsee musta eroon, kun tuikkaa lääkekuurin korvatulehdukseen.

Korvanlehti turpoaa välillä myös ja on niin kipeä, etten voi laittaa päätä tyynylle.

Eli olen MONIkorvaONGELMAINEN.. (KARMEA sana..)

olemaan lukematta liikaa homesairaudet -palstaa, kun sanoin, että voisiko se sitkeä korva- ja korvakäytävätulehdus johtua jostain "homelajista korvassa". "Näitähän tulee ja menee, bakteerihan sen synnyttää." Hän on ylilääkäri tällä alalla ja sanoi, että heidänkin sairaalassa hänen työpisteessään vedet valuvat keväisin aina seiniä pitkin (tasakatto, vanha). Ja uuttakin kun rakennetaan, tehdään siitäkin tasakatto - sitä hän jaksoi siunailla ja on aihettakin.

Minulla nuo korvaropleemat kesti monta viikkoa, muistaakseni koko kesäkuun. Välillä korvaa imettiin puhtaaksi ja kuivaksi arvauskeskuksessa, välillä kävin kalliisti yksityisellä. Korvakipu oli niin kovaa, että vaikka söin 600 mg Buranaa (mitä vatsani ei kestänyt, vaihdettiin sitten Panacodiin, ja sitä vatsa sieti) ja morfiinijohdannaista (Tramal), kipu ei antanut nukkua kuin pätkissä. Kivusta "putosi" kivun ikiomaan helvettiin, muu maailma hämärtyi kipukohtauksen ajaksi. Kipu tuikki päälaelle saakka ja luulin jo, että kai ne hermot on nupissa tulehtuneet, mutta kyllä se toisen korva-ylilääkärin mukaan oli vain tuota, että korva yritti ilmastoida (tasata painetta) itseään.

Isäni asui pienenä monissa erittäin huonokuntoisissa vuokra-asunnoissa (oman isän kuoltua perhe joutui "huutolaiseksi", käytännössä) ja hänellä oli koko loppuelämän paljon korvaongelmia ja kuulonheikkenemistä niin kuin koko yli 10 lapsisella katraalla (puolella heistä nyt vanhana kuulolaite). Myös nivelreumaa saatiin p-asunnoista palkaksi. Korvat kannattaa, mielestäni, hoidattaa ammattilaisella, eikä arvauskeskuksessa. Huomasin noilla tipoillakin olevan eroja, kun vihdoinkin hyvät tipat sain. Nuori ja kokematon voi määrätä tippoja, joilla on saatu hyviä hoitovasteita, mutta alan ihminen puolestaan seuraa omaa alaansa ja voi jopa tietääkin jotain. Silti tuo ekakorvalääkäri ei neuvonut minulle tuota ilmaa sisään, nokasta kiinni, puhalla sisään (vai miten se meni) -systeemiä. Kehotti vaan tulemaan uudestaan korvien puhdistukseen, minkä kyllä osasi tehdä nuori arvauskeskuslääkärikin.

• Homeherkkä
        homekorva kirjoitti:

help--

Kerroit, että sulla on luotetava korvalääkäri.
        Pyytäisitkö häneltä lab.lähetteen sieniviljelyn ottamista varten, joka näyte tulisi lähettää Turkuun Sieni-Pulssiin.
        Mikäli home aiheuttaa korvissasi tulehdusta, niin kyllä se tuossa labrassa selville saadaan.

Kun sulle parista sulfatipasta korvaan tiputettuna tuli anafylaktinen reaktio, niin pyydäppä lääkäriltäsi tuolle korvatipassa olevalle sulfalle lab. lähete IgE-vasta-ainetutkimukseen kuin myös prick testiin.

• hilkkaliisa
        Metsäläinen2 kirjoitti:

olemaan lukematta liikaa homesairaudet -palstaa, kun sanoin, että voisiko se sitkeä korva- ja korvakäytävätulehdus johtua jostain "homelajista korvassa". "Näitähän tulee ja menee, bakteerihan sen synnyttää." Hän on ylilääkäri tällä alalla ja sanoi, että heidänkin sairaalassa hänen työpisteessään vedet valuvat keväisin aina seiniä pitkin (tasakatto, vanha). Ja uuttakin kun rakennetaan, tehdään siitäkin tasakatto - sitä hän jaksoi siunailla ja on aihettakin.

Minulla nuo korvaropleemat kesti monta viikkoa, muistaakseni koko kesäkuun. Välillä korvaa imettiin puhtaaksi ja kuivaksi arvauskeskuksessa, välillä kävin kalliisti yksityisellä. Korvakipu oli niin kovaa, että vaikka söin 600 mg Buranaa (mitä vatsani ei kestänyt, vaihdettiin sitten Panacodiin, ja sitä vatsa sieti) ja morfiinijohdannaista (Tramal), kipu ei antanut nukkua kuin pätkissä. Kivusta "putosi" kivun ikiomaan helvettiin, muu maailma hämärtyi kipukohtauksen ajaksi. Kipu tuikki päälaelle saakka ja luulin jo, että kai ne hermot on nupissa tulehtuneet, mutta kyllä se toisen korva-ylilääkärin mukaan oli vain tuota, että korva yritti ilmastoida (tasata painetta) itseään.

Isäni asui pienenä monissa erittäin huonokuntoisissa vuokra-asunnoissa (oman isän kuoltua perhe joutui "huutolaiseksi", käytännössä) ja hänellä oli koko loppuelämän paljon korvaongelmia ja kuulonheikkenemistä niin kuin koko yli 10 lapsisella katraalla (puolella heistä nyt vanhana kuulolaite). Myös nivelreumaa saatiin p-asunnoista palkaksi. Korvat kannattaa, mielestäni, hoidattaa ammattilaisella, eikä arvauskeskuksessa. Huomasin noilla tipoillakin olevan eroja, kun vihdoinkin hyvät tipat sain. Nuori ja kokematon voi määrätä tippoja, joilla on saatu hyviä hoitovasteita, mutta alan ihminen puolestaan seuraa omaa alaansa ja voi jopa tietääkin jotain. Silti tuo ekakorvalääkäri ei neuvonut minulle tuota ilmaa sisään, nokasta kiinni, puhalla sisään (vai miten se meni) -systeemiä. Kehotti vaan tulemaan uudestaan korvien puhdistukseen, minkä kyllä osasi tehdä nuori arvauskeskuslääkärikin.

Huvitti tuo: "Korvalääkäri kehotti olemaan lukematta liikaa homesairaudet -palstaa, kun sanoin, että voisiko se sitkeä korva- ja korvakäytävätulehdus johtua jostain "homelajista korvassa". "Näitähän tulee ja menee, bakteerihan sen synnyttää." Hän on ylilääkäri tällä alalla ja sanoi, että heidänkin sairaalassa hänen työpisteessään vedet valuvat keväisin aina seiniä pitkin (tasakatto, vanha). Ja uuttakin kun rakennetaan, tehdään siitäkin tasakatto - sitä hän jaksoi siunailla ja on aihettakin."

Lukeeko korvalääkäri itsekin tätä palstaa ?

Allergia voi todellakin turvottaa kurkusta korvaan menevän pienen putken (Tuba aberta)ja VÄLIKORVAAN (siis ei "korvakäytävään") syntyy painetta ja versinkin pikkulapsilla bakteerit alkavat kasvamaan alipaineisessa korvassa. Tärykalvo vetäytyy sisään alipaineessa ja tuottaa pistävää, kovaa kipua. Kokeile ottaa nenästä kiinni ja puhaltaa. Aukeaako korvat ja loppuuko kipu? Tätä testiä ei saa tehdä flunssan aikana, koska "pöpöt" voivat puhaltaessa mennä välikorvaan ja tehdä tulehduksen, jolloin tärykalvo taas pullistuu ulospäin ja tuottaa erittäin kovaa kipua. Tulehduksessa tärykalvo voi joskus itsestään puhjeta ja korvasta vuotaa märkää (erittäin pahanhajuista ja bakteeripitoista). Korvatulehduksen jälkeen PITÄÄ AINA käydä korvalääkärissä (tai asiaan hyvin perehtyneellä TK-lääkärillä). Lääkäri katsoo liikkuuko tärykalvo ja onko se sisäänvetäytynyt. Hän puhaltaa laitteellaan ilmaa korvaan ja samalla katsoo liikkuuko tärykalvo.

Joskus välikorvan ilmastointihäiriöissä laitetaan tärykalvolle pienet putket. Putkien aikana (ja puhkaisun jälkeen)korvakäytävään ei saa laittaa vettä.

Mitenhän tuo ylilääkäri itse kestää työpaikkansa vedenvalumisen ja mahdolliset homevauriot? Pitääköhän hänen itsensäkin sairastua TURHAAN !?! ... ennenkuin hänen työpaikkansa korjataan? Väheksyikö hän homeongelmia vai myönsikö kosteusvaurio/homerakennusten vaarat terveydelle?

(kopio kirjoituksestasi:"Hän on ylilääkäri tällä alalla ja sanoi, että heidänkin sairaalassa hänen työpisteessään vedet valuvat keväisin aina seiniä pitkin") Tiedän muutamia lääkäreitä, jotka ovat sairastuneet hometyöpaikallaan ja homekodissaan. Eivät lääkärit ole turvassa sen paremmin kuin hoitajat ym. työntekijät.

• homekorva
        Homeherkkä kirjoitti:

Pyytäisitkö häneltä lab.lähetteen sieniviljelyn ottamista varten, joka näyte tulisi lähettää Turkuun Sieni-Pulssiin.
        Mikäli home aiheuttaa korvissasi tulehdusta, niin kyllä se tuossa labrassa selville saadaan.

Kun sulle parista sulfatipasta korvaan tiputettuna tuli anafylaktinen reaktio, niin pyydäppä lääkäriltäsi tuolle korvatipassa olevalle sulfalle lab. lähete IgE-vasta-ainetutkimukseen kuin myös prick testiin.

Kun on ollut puhetta allergisista kohtauksista,. Niin hän aiemmin on todennut, että turha?? niitä tutkia- laitetaan potilastietoihin vaan, ettei niitä enää määrätä. (hän laittoi aikanaan lähetteen IgE tutkimuksiin, prick ja myös laajoihin verikokeisiin, MITÄÄN ei löytynyt.)

VOIKO?? vaatia vasta-aine testit lääkkeille?
        KOSKA mulla on leikkauksia nyt edessä.

Kuka ne ottaisi (yksityislääkäri)? tms..? Sairaalassa on aina kauhea jono. (jos ottavat sittenkään)

TTL:n ja XX Yliop. sairaalatutkimuksissa minulta ei löytynyt IgE vasta-aineita, eikä reagointia prickis siitepölyille, muutamalle ruoka-aineelle, eläimille, homeryhmille..

Niin ajattelin, josko niitä ei sit löytyis näille lääkkeillekkään.

Jos se on joku muu mekanismi? HOME on kuitenkin jutun alku.

Olis kurja maksaa turhaan..??

Vai ottaisko IgG tutkimukset? Kun TTL ei suostunut siihen.. syytä en tiedä.. sanoivat, ettei hyödytä?? Silti ammattitautiepäily. Vähän on ristiriitaista touhua?!.. :(

Voiko joku kertoa, missä näitä tutkimuksia tehdään. Maksan kyllä ne, koska muuten kukaan ei suostu ottamaan testejä.. Mikä olis uudenmaan tai hämeen-läänin allergialääkäri??

vastauksen voi heittää vaikka nimettömänä

[email protected]

OLEN kohta EPÄtoivoinen.

• homekorva
        Homeherkkä kirjoitti:

Aikaisemmin ei otettu sieniviljelystä nenästä, otettiin toi röntgen ja tehtiin tähystys sellaisella kameralla, (sieraimesta sisään)

Nenä on vaan turvonnut, ei näkyny kasvustoa, polyyppejä yms..

Verenvuodon ja turvotuksen syytä ei silloin saatu selville.

½ vuotta sen jälkeen tuli sit tää homealtistus tietoon..

PALSTALLA sain neuvoja. Sen mukaan menin ERI lääkäreihin niin kauan kunnes mua uskottiin, ja sit uskottiin kun sain sisäilmatutkimustulokset.

Sitä ennen kyräiltiin.

Tätä palstaa EI saa sulkea, eikä vähätellä, olisin itse varmaan jo lähes hengiltä jos en ois saanu tietoa ja paennut hometiloista!! Myös hoito-ohjeet on ollut hyviä!

En tiedä ottaisko nyt viljelyä, pitää kysyy, tai ettiä joku labra??

• Metsäläinen2
        hilkkaliisa kirjoitti:

Huvitti tuo: "Korvalääkäri kehotti olemaan lukematta liikaa homesairaudet -palstaa, kun sanoin, että voisiko se sitkeä korva- ja korvakäytävätulehdus johtua jostain "homelajista korvassa". "Näitähän tulee ja menee, bakteerihan sen synnyttää." Hän on ylilääkäri tällä alalla ja sanoi, että heidänkin sairaalassa hänen työpisteessään vedet valuvat keväisin aina seiniä pitkin (tasakatto, vanha). Ja uuttakin kun rakennetaan, tehdään siitäkin tasakatto - sitä hän jaksoi siunailla ja on aihettakin."

Lukeeko korvalääkäri itsekin tätä palstaa ?

Allergia voi todellakin turvottaa kurkusta korvaan menevän pienen putken (Tuba aberta)ja VÄLIKORVAAN (siis ei "korvakäytävään") syntyy painetta ja versinkin pikkulapsilla bakteerit alkavat kasvamaan alipaineisessa korvassa. Tärykalvo vetäytyy sisään alipaineessa ja tuottaa pistävää, kovaa kipua. Kokeile ottaa nenästä kiinni ja puhaltaa. Aukeaako korvat ja loppuuko kipu? Tätä testiä ei saa tehdä flunssan aikana, koska "pöpöt" voivat puhaltaessa mennä välikorvaan ja tehdä tulehduksen, jolloin tärykalvo taas pullistuu ulospäin ja tuottaa erittäin kovaa kipua. Tulehduksessa tärykalvo voi joskus itsestään puhjeta ja korvasta vuotaa märkää (erittäin pahanhajuista ja bakteeripitoista). Korvatulehduksen jälkeen PITÄÄ AINA käydä korvalääkärissä (tai asiaan hyvin perehtyneellä TK-lääkärillä). Lääkäri katsoo liikkuuko tärykalvo ja onko se sisäänvetäytynyt. Hän puhaltaa laitteellaan ilmaa korvaan ja samalla katsoo liikkuuko tärykalvo.

Joskus välikorvan ilmastointihäiriöissä laitetaan tärykalvolle pienet putket. Putkien aikana (ja puhkaisun jälkeen)korvakäytävään ei saa laittaa vettä.

Mitenhän tuo ylilääkäri itse kestää työpaikkansa vedenvalumisen ja mahdolliset homevauriot? Pitääköhän hänen itsensäkin sairastua TURHAAN !?! ... ennenkuin hänen työpaikkansa korjataan? Väheksyikö hän homeongelmia vai myönsikö kosteusvaurio/homerakennusten vaarat terveydelle?

(kopio kirjoituksestasi:"Hän on ylilääkäri tällä alalla ja sanoi, että heidänkin sairaalassa hänen työpisteessään vedet valuvat keväisin aina seiniä pitkin") Tiedän muutamia lääkäreitä, jotka ovat sairastuneet hometyöpaikallaan ja homekodissaan. Eivät lääkärit ole turvassa sen paremmin kuin hoitajat ym. työntekijät.

käynnin jälkeen minulle tuli tunne, että "jaaha, juu eipäs sitten puhuta enää homeista ja muista hippiäisistä" ja samalla päätin, että onhan noita muitakin korvalääkäreitä, joita mm. prick-testien tekijä suositteli. Seuraavan kerran kävin samojen korvaongelmien vuoksi pohjoisessapäin lekurissa yksityisellä ja tuo yksityinen (myös ylilääkäri)totesi, että edellisellä käynnillä yksityisellä korvalääkärillä minulta olisi pitänyt testata se ja se, että onpa kumma, kun sitäkään ei selvitetty. Korvan magneettikuvausta ehdotti tuo toinen yksityinen, jos kipu ja tulehdukset eivät alkaisi lakata tietyssä ajassa eli oli kaikin puolin hyvin perusteellinen ja hänelle saattoi mainita kosteusvaurioista ym. ilman että hän alkoi "ojentamaan" mitenkään. Eroja kuin missä vaan.

• Metsäläinen2

kuulemattomuuttasi, jos sen saat (minulla lähes kuukauden). Senkin aikana oppii paljon, esim. kuinka paljon pitääkään turhaa melua sietää ja vaikkapa kakaroiden nahistelua eli kuulemattomuus voi tuoda myös "lomaa". Hieman pelottavampaa on, kun korva alkaa soida kymmeniä minuutteja. Siinäkin saa esimakua tinnituksesta. Korvaropleemoilla on siis hyvätkin puolensa - osaa taas arvostaa kuuloa, kun sitä tuppaa pitämään itsestään selvyytenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3095
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1255
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1097
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      971
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      68
      937
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      907
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      881
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      163
      858
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      844
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      794
    Aihe