Selän manipulaatiohoidot

Känkkänä

Kertokaapas ymmärtämättömälle, miten kiropraktikon, naprapaatin ja osteopaatin hoidot käytännössä eroavat toisistaan? Millaisia riskejä sisältyy näiden (toki koulutettujen) ammattilaisten hoitoihin?

Itse kuntoutan pitkäaikaista selkääni sairaalan jumppaohjelmalla, mutta paraneminen tuntuu kestävän pitkään ja olevan epävarmaa. Istuma-asento on minulle kivulias, seisoma-asento epätasapainoinen ja lantio hieman vinossa, joten olen alkanut epäillä, onko kropassa lukko tai nivelen virheasento, joka suuntaa liikkeet väärin. Tällaista teoriaa minulle tarjoili ainakin oululainen naprapaatti Juhani Karjalainen, joka sanoi poistaneensa selästäni fasettilukon. Seuraavassa treenissä muutaman päivän päästä oli selkäliikkeistä jotenkin veto pois, joten ounastelen että liike suuntautui uudella tavalla johon kroppa ei ollut tottunut.

Karjalaisen hoidon lopetin hänen ylimielisen ja todella töykeän käytöksensä vuoksi, mutta suunnitteilla olisi jatkaa hoitoa jonkun toisen henkilön kanssa. Si-nivelen loksautuksia uskallan kokeilla ehkä sitten, jos mikään muu ei auta.

Millaista apua olette manipulaatiohoidoista saaneet pitkäaikaisiin (yli 6 kk) selkävammoihin? Montako käyntiä kannattaa suurinpiirtein kokeilla?

46

15529

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

Napra ja osteopaatti on aika lähellä toisiaan. Toki riippuu myös ihan missä koulut on käyty. Jo kahdella eri napralla voi olla ihan eri otteet, kuten myös kahdella eri osteolla.

Kirot on ehkä yleensä vähä hellempiä ja käyttää monesti myös niitä tarkkuusinstrumentteja... Mutta vaihtelua on heidänkin hoidoissaan.

Fasettilukkoja on melkein kaikilla ja niitä on varsin helppo availla... Mutta harva osaa avata ne kaikki.

• Ei taas

Naprapaatti ja osteopaatti ovat hyvinkin kaukana toisistaan. Osteopaatti on se hellin noista. Etkö tätäkään tiedä?

• hoidettu
        Ei taas kirjoitti:

Naprapaatti ja osteopaatti ovat hyvinkin kaukana toisistaan. Osteopaatti on se hellin noista. Etkö tätäkään tiedä?

"Etkö tätäkään tiedä?"
        Tiedän hyvinkin. Puhun vain omasta kokemuksesta. En voi sille mitään, jos se tuntuu susta erilaiselta...

Kyllä mulla on hellin ollu jonkinlaisen AMK:n käynyt osteopaatti. Oli hellempi kuin kiro. Eikä hoidosta ollu mitään apua... ei osannu edes niitä fasettilukkoja kunnolla avata. Toinen osteopaatti oli sit jo ihan eri luokkaa...

Eli osteopaattejakin on kovin erilaisia...

• Juupajuu.
        hoidettu kirjoitti:

"Etkö tätäkään tiedä?"
        Tiedän hyvinkin. Puhun vain omasta kokemuksesta. En voi sille mitään, jos se tuntuu susta erilaiselta...

Kyllä mulla on hellin ollu jonkinlaisen AMK:n käynyt osteopaatti. Oli hellempi kuin kiro. Eikä hoidosta ollu mitään apua... ei osannu edes niitä fasettilukkoja kunnolla avata. Toinen osteopaatti oli sit jo ihan eri luokkaa...

Eli osteopaattejakin on kovin erilaisia...

Tutustu oikeasti siihen, mihin kyseiset koulukunnat keskittyvät - tai mihin heidän oppiensa mukaan pitäisi keskittyä. Tuntuu, että sinun pitää vastata joka aiheeseen, vaikket mitään tietäisikään.

• hoidettu
        Juupajuu. kirjoitti:

Tutustu oikeasti siihen, mihin kyseiset koulukunnat keskittyvät - tai mihin heidän oppiensa mukaan pitäisi keskittyä. Tuntuu, että sinun pitää vastata joka aiheeseen, vaikket mitään tietäisikään.

Kyllähän mä tiedän millaista hoitoa mun käyttämiltä kirolta, napralta ja osteoilta saa. Olen monet kerrat ollut heidän hoidettavana...

Ja tiedän senkin, että jo eri naprapaattikoulussa olleet saavat ihan eri koulutuksen. Eli eroja ei ole pelkästään koulukuntien välillä, vaan myös saman koulukunnan eri koulutuspaikkojen välillä...

• tension neck

Et ole ensimmäinen joka huomaa, että kiropraktikko tai naprapaatti on ylimielinen. Monille tämän ammatin harjoittajalle oma ammatti on uskonto ja kaikki vaivat voi tällä menetelmällä hoitaa.

Manipulaatiohoitoihin liittyy aina erilaisia riskejä, esim. nivelrikko. Kiropraktikko on opiskellut alaa ulkomailla useita vuosia, koska suomessa ei saa ko. koulutusta.

Itse sain niskaan ja yläselkään hieronta-osteopaattista hoitoa heinäkuussa.
      Lääkärin diagnoosi oli rintarangan lukkotila, jota usein minulla esiintyy.
      Yläselkä olikin melko jumissa. Fasettinivelet rintarangasta mobilisoitiin ja kaularankaa manipuloitiin niin, että pauke ja naksahtelu raikas.

Hoidolla oli ensiavullisesti hyötyä. Kipu ja voimattomuus kädessä jatkui. Fysiatri totesi kaularangassa välilevy prolapsin, paranemaan päin. (kts. otsikolla KAULARANGAN VÄLILEVYN PULLISTUMA)
      Eli, kaularangan manipulointia ei olisi saanut tehdä koska kyseessä oli pullistuma, vaarana kasvattaa pullistumaa-> osittainen halvaantuminen...

Eilen aloin saamaan venytyshoitoa kaularankaan fysioterapeutilta ja hoidot jatkuu.

Samaan aikaan saan Ft. hoitoa lannerangan alueelle. Hoito on tutkivaa fysioterapiaa. Lannerangan 3-4 välin laaja prolapsi 09/2001. Vaivan(iskiashermon ärsytys) aiheuttaja on kuivunut kasaan, mutta selkäkivut vaivaa ja säteily jalkaan jatkuu, kun selkää kuormittaa(punttisali, pyöräily, luistelu).
      Vieläkään ei olla puhuttu lannerangan manipuloinnista, riskit liiaan isot.

Monet lääkärit suosittelee osteopaattista hoitoa, itsekkin, koska siinä hoito on laaja-alaisempaa kuin kiropraktiassa. Asiantuntevaa urheiluhierontaa, niksautusta ja naksautusta kuten me potilaat sitä kutsumme.

Kannattaa miettiä vakavasti tuon Si-nivelen manipulaatiota. Näyttää jakautuvan 50-50 mielipiteet sen käsittelystä. Lääkärit eivät ota mitään vastuuta ko. hoidosta. Kertoi eräs ortopedi, "Kuuluu ns. kansanparantajien toimenpiteisiin."

Tulipas taas tekstiä, mutta kun on tätä aikaa kirjoitella. Töihin ehkä ensi kuussa.

• myös muistaa

... jos nivelet liikkuu yli (yleistä naisilla), niin jatkuva niksauttelu pahentaa tilannetta.

Mielestäni niksauttajilta voi saada hetkellisen ensiavun kiputilaan, mutta lopullinen apu tulee vahvoista lihaksista, jotka ylläpitävät nivelten oikeaa asentoa. Kannattaa siis jumpata, kuten alkuperäinen tekikin.

• Kamla kokemus
        myös muistaa kirjoitti:

... jos nivelet liikkuu yli (yleistä naisilla), niin jatkuva niksauttelu pahentaa tilannetta.

Mielestäni niksauttajilta voi saada hetkellisen ensiavun kiputilaan, mutta lopullinen apu tulee vahvoista lihaksista, jotka ylläpitävät nivelten oikeaa asentoa. Kannattaa siis jumpata, kuten alkuperäinen tekikin.

että osteopaatti voi olla todella kehono ja saada aikaan paljon pahaa.

• hoidettu
        myös muistaa kirjoitti:

Entä jos noita ongelmia on voimannostajalla tai kehonrakentajalla. Tai kilpaurheilijalla. Sanotko hänellekin, että kipujen syy on se kun ei ole jumpannut tarpeeksi?

No ei hätää. Niin sanoi yks fysiatrikin mulle: ala poika harrastamaan liikuntaa. Meni sit hiljaiseks, kun kerroin mitä ja miten paljon liikun. Sit se keksi, että mun pitää vähentää liikuntaa ja jättää uiminen pois. Eli täydellinen takinkääntö...?

• totesi...
        hoidettu kirjoitti:

Entä jos noita ongelmia on voimannostajalla tai kehonrakentajalla. Tai kilpaurheilijalla. Sanotko hänellekin, että kipujen syy on se kun ei ole jumpannut tarpeeksi?

No ei hätää. Niin sanoi yks fysiatrikin mulle: ala poika harrastamaan liikuntaa. Meni sit hiljaiseks, kun kerroin mitä ja miten paljon liikun. Sit se keksi, että mun pitää vähentää liikuntaa ja jättää uiminen pois. Eli täydellinen takinkääntö...?

...sun diagnoosiksi luulotaudin, enkä ihmettele.
        Olis ohjannut psykiatrille, ehkä sinunkin asiasi olisivat nyt hyvin, ainakin sinne päin..

• hoidettu
        totesi... kirjoitti:

Olis ohjannut psykiatrille, ehkä sinunkin asiasi olisivat nyt hyvin, ainakin sinne päin..

Yks fysiatri jo vihjailikin psykiatrista... Onneksi en totellu.

Nyt on 15 vuoden krooniset kivut olleet poissa jo yli vuoden. On se kiva kun vihdoinkin sai oikeata hoitoa, vaan kauan aikaa ja paljon rahaa sen löytämisessä kyllä menikin...

• Selkävammainen
        hoidettu kirjoitti:

Yks fysiatri jo vihjailikin psykiatrista... Onneksi en totellu.

Nyt on 15 vuoden krooniset kivut olleet poissa jo yli vuoden. On se kiva kun vihdoinkin sai oikeata hoitoa, vaan kauan aikaa ja paljon rahaa sen löytämisessä kyllä menikin...

"hoidettu" se täällä surppailee jokaisena päivänä "neuvoineen"!
        Eipä näistä neuvoistasi ole seurausta mitään käänteentekevää. Itsekin olen joskus ollut kivuttomana jopa pari vuotta ja tästä ovat ansiona olleet kuntoutukset ja koululääketieteen avut! Minulla on huonoja kokemuksia kaikesta muusta avusta, enkä suosittele niitä kenellekään! Totuus näissä selkävaivoissa on se, että niiden kanssa vaan joutuu elämään. Elämässä sattuu kaikenlaista, yksikin huono nosto tai hallitsematon liike saattaa tietää taas kuukausien toipumista. Urheilijoilla on kenties komeat ja vahvat ulkoiset lihakset, mutta takuulla ei monellakaan ole sisäiset pikkulihakset hallinnassa, uskallanpa väittää, sillä niiden treenaamiseen olla vasta nyt herätty!

• tension neck
        Kamla kokemus kirjoitti:

että osteopaatti voi olla todella kehono ja saada aikaan paljon pahaa.

KYLLÄ. Olet oikeassa, monet hierojat toteuttavat epämääräistä nikamien ja nivelten mobilisointia-manipulointia. Mutta tieto/taito ei ole heillä opiskeltua vaan kuultua tai nähtyä kokemusta.

Itse sain taidoksta käsittelyä. Huomasin otteista että tämä kaveri ei ole ensimmäistä kertaa ´pappia kyyditsemässä´. Pitäjässä jossa on pesäpallo- ja hiihtokulttuuri on askeleen edellä muuta maata, saa varmaan hoitaa paljonkin urheilijoita.

Fysiatrinikin sanoi ko. käsittelystä, että taidokas kaveri jos sai hyvää aikaan, eikä pahentanut vammaa.

• selätön
        Selkävammainen kirjoitti:

"hoidettu" se täällä surppailee jokaisena päivänä "neuvoineen"!
        Eipä näistä neuvoistasi ole seurausta mitään käänteentekevää. Itsekin olen joskus ollut kivuttomana jopa pari vuotta ja tästä ovat ansiona olleet kuntoutukset ja koululääketieteen avut! Minulla on huonoja kokemuksia kaikesta muusta avusta, enkä suosittele niitä kenellekään! Totuus näissä selkävaivoissa on se, että niiden kanssa vaan joutuu elämään. Elämässä sattuu kaikenlaista, yksikin huono nosto tai hallitsematon liike saattaa tietää taas kuukausien toipumista. Urheilijoilla on kenties komeat ja vahvat ulkoiset lihakset, mutta takuulla ei monellakaan ole sisäiset pikkulihakset hallinnassa, uskallanpa väittää, sillä niiden treenaamiseen olla vasta nyt herätty!

Mitä mahdat tarkoittaa että VASTA HERÄTTY näiden syvien lihasten harjoittamiseen?

No onhan se tietenkin vasta, kun minulle niistä toitotettin jo vuonna 2001...

• selkävammainen
        selätön kirjoitti:

Mitä mahdat tarkoittaa että VASTA HERÄTTY näiden syvien lihasten harjoittamiseen?

No onhan se tietenkin vasta, kun minulle niistä toitotettin jo vuonna 2001...

Niin katsos, kun vielä tälläkään hetkellä ei moni siitä tiedä yhtään mitään!
        Vuonna 2001 minäkin vasta alkasin niitä lihaksia treenata ja täytyy sanoa, että vastaan ollut liuta selkävammaisia, joilla ei ole siitä mitään tietoa, saatikka sitten muilla!
        Eikä myöskään moni urheilija tiedä

• urheilija,
        selkävammainen kirjoitti:

Vuonna 2001 minäkin vasta alkasin niitä lihaksia treenata ja täytyy sanoa, että vastaan ollut liuta selkävammaisia, joilla ei ole siitä mitään tietoa, saatikka sitten muilla!

Näiden pikkulihasten oikeasta treenaamisesta ei ehkä tiedetä tarpeeksi ja vielä harvempi (edes huippu-urheilija on niitä treenannut.

mutta normaali mattimeikäläinen ei treenaa edes isompia lihaksia, eikä venyttele koskaan!

• kuinka on

...> Asiantuntevaa urheiluhierontaa, niksautusta ja naksautusta kuten mepotilaat sitä kutsumme.

Tekeekö urheiluhieroja myös nämä niksautukset ja naksautukset?

Minkälainen koulutus ja valmiudet hänellä on niiden tekemiseen?

• kevään kärsinyt...

Minulla oli helvetillinen viime kevät. Alkoi hiihtämisestä ja kuntosalista selkäongelmat. Loppujen lopuksi kivut olivat järjettömät ja olin suurinpiirtein invalidi, enkä pystynyt istumaan, enkä kävelemään kuin vessaan.
        Pikkuhiljaa aloin köpöttelemään ensin sisällä ja sitten pieniä köpötyksiä ulkona ja lisäsin aina vaan pieniä kävelylenkkejä.
        Lääkärillä kävin, magneettikuvaan en päässyt ja osteopaatilla kävin muutaman kerran, mutta jännitin aina niin paljon käyntiä, että ei tullut mitään ja ehkä olisi pitänyt mennä aiemmin.

Jalkaan on jäänyt ilmeisesti neuropaattista kipua. Puuduttaa ja pistelee edelleen, tosin ei tarvitse enää rahaata jalkaa perässä, voima on palannut jalkaan. Olen ollut jo työelämässä 2-3 kuukautta.

Fysiatrin mielestä riittää, että kävelen koiran kanssa (?), mutta itse mielelläni vahvistaisin syviä vatsa- ja selkälihaksia. Onko sinulla tietoa miten sellainen jumppa tapahtuisi? Osteopaatti epäili, että minulla olisi prolapsi myös 3-4 nikamavälissä oireiden mukaan.

• hoidettu
        kuinka on kirjoitti:

...> Asiantuntevaa urheiluhierontaa, niksautusta ja naksautusta kuten mepotilaat sitä kutsumme.

Jos urheiluhieroja alkaa tekemään niksautushoitoja, niin verottaja hyökkää oitis kimppuun ja sysää takautuvan ALVimätkyn!

Ei kannata koskaan mainostaa tekevänsä manipulaatiohoitoja! Verottaja rankaisee muutoin....

Koulutus ja valmius vaihtelee koulutuksen ja valmiuden mukaan, eli joka hoitajalla täysin erilainen.

• Eve 38
        kevään kärsinyt... kirjoitti:

Minulla oli helvetillinen viime kevät. Alkoi hiihtämisestä ja kuntosalista selkäongelmat. Loppujen lopuksi kivut olivat järjettömät ja olin suurinpiirtein invalidi, enkä pystynyt istumaan, enkä kävelemään kuin vessaan.
        Pikkuhiljaa aloin köpöttelemään ensin sisällä ja sitten pieniä köpötyksiä ulkona ja lisäsin aina vaan pieniä kävelylenkkejä.
        Lääkärillä kävin, magneettikuvaan en päässyt ja osteopaatilla kävin muutaman kerran, mutta jännitin aina niin paljon käyntiä, että ei tullut mitään ja ehkä olisi pitänyt mennä aiemmin.

Jalkaan on jäänyt ilmeisesti neuropaattista kipua. Puuduttaa ja pistelee edelleen, tosin ei tarvitse enää rahaata jalkaa perässä, voima on palannut jalkaan. Olen ollut jo työelämässä 2-3 kuukautta.

Fysiatrin mielestä riittää, että kävelen koiran kanssa (?), mutta itse mielelläni vahvistaisin syviä vatsa- ja selkälihaksia. Onko sinulla tietoa miten sellainen jumppa tapahtuisi? Osteopaatti epäili, että minulla olisi prolapsi myös 3-4 nikamavälissä oireiden mukaan.

Täällä on ihan perusjumppaohjetta, joilla saa nuo syvätkin lihakset toimintaan. Itse treenaan syviä vatsalihaksia joka toinen päivä juuri selkäni takia ja kyllä on kannattanut.

http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/lihaskunto_selkalihakset.htm

• voisi
        totesi... kirjoitti:

olla sinullekin hyväksi, ja voisit jopa oppia erottamaan oleellisen epäoleellisesta!

• lässytä!
        voisi kirjoitti:

olla sinullekin hyväksi, ja voisit jopa oppia erottamaan oleellisen epäoleellisesta!

Hoidetun jutut on kuultu tuhat kertaa, huuhaa mikä huuhaa.
        Enkä vastaa seuraavaan nerokkaaseen viestiisi.
        Ei kato jaksa kiinnostaa :-D

• Onko
        kuinka on kirjoitti:

hierojan, urheiluhierojan oma-alotteisesti tekemät
        hierontatilanteessa rennon, jännittämättömän selän yllättävät "rytkäytykset", joitain manipulaatiohoitoja vai mitä?

Tukirankaanhan ne kuitenkin kohdistuvat paljonkin enemmän kuin hieronnan kohteina oleviin lihaksiin!

Voiko tällaisista yllättävistä rentoon selkään kohdistuvista "rytkäytyksistä" olla myös negatiivisiakin vaikutuksia potilaalle?
        Mitä?

• vaan
        lässytä! kirjoitti:

Hoidetun jutut on kuultu tuhat kertaa, huuhaa mikä huuhaa.
        Enkä vastaa seuraavaan nerokkaaseen viestiisi.
        Ei kato jaksa kiinnostaa :-D

on sillä lailla, että kaikki ei ole niitä kuullut tuhatta kertaa.

Minäkään tuskin sataa kertaa, ja naapurin Kusti kertoi, että ei ollut kuulluut koko juttua!

• tension neck

Hyvä vatsatreeni kannattaa aloittaa "NAPA RANKAAN PÄIN, KOKOAJAN!!" tekniikalla.
        Eli staattinen vatsalihasten jännittäminen, kokoajan. Siihen lisäät dynaamisen treenin. Ei mitään laajoja liikkeitä vaan pitkiä sarjoja lyhyellä liikkeellä.

Silloin kun pystyy hallitsemaan vatsalihakset, niin jokapäiväisessä toiminnoissa ei ole riskejä saada vammaa uudestaan.

Siitä tulee hyvätapa kun jännittää vatsaa hela dagen.

• rytkäytelty
        Onko kirjoitti:

hierojan, urheiluhierojan oma-alotteisesti tekemät
        hierontatilanteessa rennon, jännittämättömän selän yllättävät "rytkäytykset", joitain manipulaatiohoitoja vai mitä?

Tukirankaanhan ne kuitenkin kohdistuvat paljonkin enemmän kuin hieronnan kohteina oleviin lihaksiin!

Voiko tällaisista yllättävistä rentoon selkään kohdistuvista "rytkäytyksistä" olla myös negatiivisiakin vaikutuksia potilaalle?
        Mitä?

"Onko hierojan, urheiluhierojan oma-alotteisesti tekemät hierontatilanteessa rennon, jännittämättömän selän yllättävät "rytkäytykset", joitain manipulaatiohoitoja vai mitä? "

Tähän kysymykseen pitäisi hakea vastaus TEO:n terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontalautakunnalta.

Ainakaan koulutetun hierojan koulutuksen mukaista hoitoa nämä rytkäyttelyt eivät ole. (Näin ollen hierojan potilasvahinkovakuutus ei rytkäyttelyissä syntyviä vahinkoja kata, vaan korvauksia on haettava rikoslakiin vedoten, siis pahoinpitelysyytteen kautta.)

• selätön
        selkävammainen kirjoitti:

Se on kyllä todella harmi tai ehkä paremminkin suuri epäkohta ettei niistä tiedetä.

Ehkäpä sitten on onni, että on itse selkävikainen ja sattunut kohdalle asiantunteva fysioterapeutti ;) No joo, vitsi vitsi.. Kyllähän sitä tietenkin olisi mukavampaa jos olisi ns. "normaali" eli terveselkäinen.

• Romuluu

Noita keskikehon stabiloivia liikkeitä en suosittele aloittamaan omin päin, sillä jotta niistä olisi hyötyä, suoritustekniikan on oltava ehdottoman oikea (poikkeavat melkoisesti normaalitreenauksesta). Lisäksi osa liikkeistä voi ärsyttää vaivaasi riippuen siitä, missä kohti selkää pullistuma/muu vamma on.

Sinuna ottaisin laajan magneettikuvan vaikka omalla rahalla (jos vain suinkin raha riittää), sillä tärkeämpää käyttöä rahalle ei voi olla. Sitten varaisin lääkäriajan, ja jos leikattavaa ei löydy, pyrkisin hyvälle fysioterapeutille, joka tekisi tarkan lähtötilannekartoituksen.

• mieltä!
        Romuluu kirjoitti:

Noita keskikehon stabiloivia liikkeitä en suosittele aloittamaan omin päin, sillä jotta niistä olisi hyötyä, suoritustekniikan on oltava ehdottoman oikea (poikkeavat melkoisesti normaalitreenauksesta). Lisäksi osa liikkeistä voi ärsyttää vaivaasi riippuen siitä, missä kohti selkää pullistuma/muu vamma on.

Sinuna ottaisin laajan magneettikuvan vaikka omalla rahalla (jos vain suinkin raha riittää), sillä tärkeämpää käyttöä rahalle ei voi olla. Sitten varaisin lääkäriajan, ja jos leikattavaa ei löydy, pyrkisin hyvälle fysioterapeutille, joka tekisi tarkan lähtötilannekartoituksen.

Selkää kuntouttavat jumppaliikkeet eroavat tavallisista. Itse en pystynyt alussa tekemään liikkeitä, mitä joku oli tuohon yläpuolelle linkittänyt.

Sain fysioterapeutilta hyvät ohjeet, oikeanlaiset liikkeet ja ohjauksen. Teen niitä jumppapalloa apuna käyttäen. Tasapainolaudan hankin myös, pysyy motivaatio yllä paremmin.

• kevään kärsinyt...
        Romuluu kirjoitti:

Mielessä tuo on ollut, että jospa omasta pussista kustantaisi magneettikuvan. Sitten on se vaikeus vaan, että mistä löytää pätevän ihmisen auttamaan asiassa eteenpäin, sillä loppuelämän vaiva voi olla, jos en saa lihaksia harjoitettua kuntoon.

Kuulin, että Pilates olisi syville vatsa- ja selkälihaksille hyväksi. Onko kokemuksia?

• -yksi mielipide-

Mielessä tuo on ollut, että jospa omasta pussista kustantaisi magneettikuvan. Sitten on se vaikeus vaan, että mistä löytää pätevän ihmisen auttamaan asiassa eteenpäin, sillä loppuelämän vaiva voi olla, jos en saa lihaksia harjoitettua kuntoon.

Kuulin, että Pilates olisi syville vatsa- ja selkälihaksille hyväksi. Onko kokemuksia?

... mennä akuutissa vaiheessa suoraan Pilates-tunnille. Kotijumppa lienee alussa parasta ja ehdottomasti ammattilaisen ohjaamana. Liikkeet annetaan kipukohdat huomioonottaen. Kun lihaskunto on parempi ja kivut saatu hallintaan, niin sitten voi harkita muuta.

• kevään kärsinyt...
        -yksi mielipide- kirjoitti:

... mennä akuutissa vaiheessa suoraan Pilates-tunnille. Kotijumppa lienee alussa parasta ja ehdottomasti ammattilaisen ohjaamana. Liikkeet annetaan kipukohdat huomioonottaen. Kun lihaskunto on parempi ja kivut saatu hallintaan, niin sitten voi harkita muuta.

Akuutissa vaiheessa ei tullut mielenkään minkäänlainen jumppa, mutta nyt kun olen töissäkin jo ollut vähän aikaa, niin voisi alkaa jotain yrittelemään.

• kokeilla...

Akuutissa vaiheessa ei tullut mielenkään minkäänlainen jumppa, mutta nyt kun olen töissäkin jo ollut vähän aikaa, niin voisi alkaa jotain yrittelemään.

Mutta muista sanoa ohjaajalle vaivastasi.

• Helena2
        tension neck kirjoitti:

KYLLÄ. Olet oikeassa, monet hierojat toteuttavat epämääräistä nikamien ja nivelten mobilisointia-manipulointia. Mutta tieto/taito ei ole heillä opiskeltua vaan kuultua tai nähtyä kokemusta.

Itse sain taidoksta käsittelyä. Huomasin otteista että tämä kaveri ei ole ensimmäistä kertaa ´pappia kyyditsemässä´. Pitäjässä jossa on pesäpallo- ja hiihtokulttuuri on askeleen edellä muuta maata, saa varmaan hoitaa paljonkin urheilijoita.

Fysiatrinikin sanoi ko. käsittelystä, että taidokas kaveri jos sai hyvää aikaan, eikä pahentanut vammaa.

Sairaana ja kipujen keskellä objektiivinen näkökanta usein kapenee, näin minullakin.

Minulla on yliliikkuva alaselkä, jota väärät harrastukset kuormittivat (tanssi, taekwondo) nuorena. Istumatyö huonolla tuolilla ja heikko lihaskunto ylipaino yhdistettynä vanhemmilta perittyyn hermoston yliherkkyyteen toivat kunnat fysiatrilta fibromyalgia diagnoosin (ei siis kannata hoitaa). Kipuoireilu selän osalta on häntäluukipu, joka on siis kipuvuoto muualta rangasta. Pahimmillaan en pystynty istumaan. Yläselkä on tietysti aliliikkuva kuten kaikilla toimistorotilla.

Neurologin neuvosta (yksityislääkäri) aloitin amitrityliini-lääkityksen, jota on nyt ollut 4 vuotta. Ollut hyvä, ei haittavaikutuksia. Kun yritin hulluuttani vähentää lääkitystä, alkoivat heti ärsytysoireet (kantapääpiikki, ranteen ärsytys). Amitrityliini nostaa kipukynnystä, mutta ei poista läheskään kaikkea kipua. Kylmä/kuuma sattuu, samoin terävät kolhut paljon enemmän kuin terveillä.

Avun sain ensin jääkiekkojoukkueen ex-fysioterapeutilta, joka hieroi jännittyneet lihakset 10 x kuntoon. Hänen siirtyessä takaisin jääkiekon pariin, menin Hesassa isoon OMT-fysioterapeutteja kouluttavaan yritykseen asiakkaaksi. Sieltä tuli ensin väärä diagnoosi jalkojen eripituisuudesta, kunnes toinen OMT-ft käski "ilman muuta" kuvaukseen, josta totuus selviää. Aikaisemmin kerrottu 1,5 cm pituusero olikin 6 mm ja loput "pituuserosta" on lantiosta lähtöisin.

Lantiossa SI-nivel joskus lukkiutuu, samoin rangan nikamat. Ne aukaistaan, joko mobilisoimalla tai manipulaatiolla. Yllätyskipuihin syön Voltaren-kuurin ja taustalla amitrityliiniä koko ajan. Hierojalla käyn 2 krt/kk tunnin ajan. Näillä eväillä olen nyt työssä, jossa joudun nostamaan välillä 15 kg laatikoita, mutta tarkalla lihaskontrollilla onnistuu. Alaselkä on parempi silloin kuin vaikka nyt, kun olen päätteellä, vaikka tuoli on Kinnarpsin selkää hyvin tukeva 6000-sarjalainen. Ostin omalla rahalla töihin, kun en muuten saanut.

Kävin myös kiropraktikolla, kansanparantajalla (todella hullua touhua tällä "Suomen tunnetuimmalla"! varoitan) ja huonoilla fysioterapeuteilla. Syöty on relaksantteja, Panacodia ja monia kiputulehduslääkkeitä. Rahaa on mennyt kaikki mitä palkasta on jäänyt pakollisten menojen jälkeen eli ei asuta omistusasunnossa eikä ole autoa. Onneksi en ole koskaan halunnut lapsia, koska se yhtälö veisi helvettiin...

Pahimpina kipuaikoina kun esim. 5 niveltä särki häntäluun lisäksi halusin kuolla pois. Nyt kun tietää päivän sietämisen riittävän kun otan Voltarenia, elämä on aivan eri tavalla hallinnassa. Nyt on tarkoitus saada ahmiminen kuriin ja paino alas (nyt -10 kg), niin terveys senkun paranee. Vielä 10 kg normaalipainoon.

Käykää fysioterapeutilla, jolla on väh. 5-vuoden kouluttajatausta. Hänellä on laaja-alainen näkemys koko kehoon. Kuvantaminen on hyvä keino selvittää rakenteellisia vaurioita ja sulkea myös ne pois. Hierojan ei todellakaan kuulu hoitaa nikamia vaan lihaksia! Ikinä en ole ollut manipuloivalla hierojalla (8 eri hierojaa käyty).

Useimpien ihmisten vointi paranisi hyvillä lihaksilla, normaalipainolla ja mielekkäällä työpaikalla. Monella stressi tekee myös kipuilua ja kaiken maailman oireita.

Valitan tekstin poukkoilua, teen tässä työn ohessa.

• hoidettu
        Helena2 kirjoitti:

Sairaana ja kipujen keskellä objektiivinen näkökanta usein kapenee, näin minullakin.

Minulla on yliliikkuva alaselkä, jota väärät harrastukset kuormittivat (tanssi, taekwondo) nuorena. Istumatyö huonolla tuolilla ja heikko lihaskunto ylipaino yhdistettynä vanhemmilta perittyyn hermoston yliherkkyyteen toivat kunnat fysiatrilta fibromyalgia diagnoosin (ei siis kannata hoitaa). Kipuoireilu selän osalta on häntäluukipu, joka on siis kipuvuoto muualta rangasta. Pahimmillaan en pystynty istumaan. Yläselkä on tietysti aliliikkuva kuten kaikilla toimistorotilla.

Neurologin neuvosta (yksityislääkäri) aloitin amitrityliini-lääkityksen, jota on nyt ollut 4 vuotta. Ollut hyvä, ei haittavaikutuksia. Kun yritin hulluuttani vähentää lääkitystä, alkoivat heti ärsytysoireet (kantapääpiikki, ranteen ärsytys). Amitrityliini nostaa kipukynnystä, mutta ei poista läheskään kaikkea kipua. Kylmä/kuuma sattuu, samoin terävät kolhut paljon enemmän kuin terveillä.

Avun sain ensin jääkiekkojoukkueen ex-fysioterapeutilta, joka hieroi jännittyneet lihakset 10 x kuntoon. Hänen siirtyessä takaisin jääkiekon pariin, menin Hesassa isoon OMT-fysioterapeutteja kouluttavaan yritykseen asiakkaaksi. Sieltä tuli ensin väärä diagnoosi jalkojen eripituisuudesta, kunnes toinen OMT-ft käski "ilman muuta" kuvaukseen, josta totuus selviää. Aikaisemmin kerrottu 1,5 cm pituusero olikin 6 mm ja loput "pituuserosta" on lantiosta lähtöisin.

Lantiossa SI-nivel joskus lukkiutuu, samoin rangan nikamat. Ne aukaistaan, joko mobilisoimalla tai manipulaatiolla. Yllätyskipuihin syön Voltaren-kuurin ja taustalla amitrityliiniä koko ajan. Hierojalla käyn 2 krt/kk tunnin ajan. Näillä eväillä olen nyt työssä, jossa joudun nostamaan välillä 15 kg laatikoita, mutta tarkalla lihaskontrollilla onnistuu. Alaselkä on parempi silloin kuin vaikka nyt, kun olen päätteellä, vaikka tuoli on Kinnarpsin selkää hyvin tukeva 6000-sarjalainen. Ostin omalla rahalla töihin, kun en muuten saanut.

Kävin myös kiropraktikolla, kansanparantajalla (todella hullua touhua tällä "Suomen tunnetuimmalla"! varoitan) ja huonoilla fysioterapeuteilla. Syöty on relaksantteja, Panacodia ja monia kiputulehduslääkkeitä. Rahaa on mennyt kaikki mitä palkasta on jäänyt pakollisten menojen jälkeen eli ei asuta omistusasunnossa eikä ole autoa. Onneksi en ole koskaan halunnut lapsia, koska se yhtälö veisi helvettiin...

Pahimpina kipuaikoina kun esim. 5 niveltä särki häntäluun lisäksi halusin kuolla pois. Nyt kun tietää päivän sietämisen riittävän kun otan Voltarenia, elämä on aivan eri tavalla hallinnassa. Nyt on tarkoitus saada ahmiminen kuriin ja paino alas (nyt -10 kg), niin terveys senkun paranee. Vielä 10 kg normaalipainoon.

Käykää fysioterapeutilla, jolla on väh. 5-vuoden kouluttajatausta. Hänellä on laaja-alainen näkemys koko kehoon. Kuvantaminen on hyvä keino selvittää rakenteellisia vaurioita ja sulkea myös ne pois. Hierojan ei todellakaan kuulu hoitaa nikamia vaan lihaksia! Ikinä en ole ollut manipuloivalla hierojalla (8 eri hierojaa käyty).

Useimpien ihmisten vointi paranisi hyvillä lihaksilla, normaalipainolla ja mielekkäällä työpaikalla. Monella stressi tekee myös kipuilua ja kaiken maailman oireita.

Valitan tekstin poukkoilua, teen tässä työn ohessa.

"Sieltä tuli ensin väärä diagnoosi jalkojen eripituisuudesta, kunnes toinen OMT-ft käski "ilman muuta" kuvaukseen, josta totuus selviää. Aikaisemmin kerrottu 1,5 cm pituusero olikin 6 mm ja loput "pituuserosta" on lantiosta lähtöisin. "

Niinhän se menee. Mutta mikä saa sinut vaakuuttumaan, että tuo 6mm:n ero on se oikea vastaus sekään?

Ne kuvaamalla mitatutkin voi heittää muutaman millin, koska ne on kuvattu yleensä kai yhdellä kameralla yhdestä suunnasta? Toinen halka näyttää helposti lyhyemmältä, jos lantio on vinossa.

Tuosta kuvasta sen näkee. Luu B näyttää kuvassa lyhyemmältä vaikkei sitä oikeasti ole. Se on vain eri asennossa, mutta kamera ei sitä näe. Eikä lääkäri.
        http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Kuvat/kuvaus2.JPG

Tuossa eräs kuvausvirheestä kärsinyt urheilija:
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/OlliToivola.pdf

• Eve 38
        hoidettu kirjoitti:

"Sieltä tuli ensin väärä diagnoosi jalkojen eripituisuudesta, kunnes toinen OMT-ft käski "ilman muuta" kuvaukseen, josta totuus selviää. Aikaisemmin kerrottu 1,5 cm pituusero olikin 6 mm ja loput "pituuserosta" on lantiosta lähtöisin. "

Niinhän se menee. Mutta mikä saa sinut vaakuuttumaan, että tuo 6mm:n ero on se oikea vastaus sekään?

Ne kuvaamalla mitatutkin voi heittää muutaman millin, koska ne on kuvattu yleensä kai yhdellä kameralla yhdestä suunnasta? Toinen halka näyttää helposti lyhyemmältä, jos lantio on vinossa.

Tuosta kuvasta sen näkee. Luu B näyttää kuvassa lyhyemmältä vaikkei sitä oikeasti ole. Se on vain eri asennossa, mutta kamera ei sitä näe. Eikä lääkäri.
        http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Kuvat/kuvaus2.JPG

Tuossa eräs kuvausvirheestä kärsinyt urheilija:
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/OlliToivola.pdf

Mun jalkojeni eripituisuus kuvattiin seisten ja edestä.

Heikki Luoman mielestä se on väärin, koska siinä ei näy jalkojen virheasento lainkaan. Vaan pelkästään lantion vie´rheasento, joka korjataan korotuspohjallisella.

Kuvassani näytti olevan vasen jalka lyhyempi, mutta toiminnallisesti se oli oikea.

• hoidettu
        Eve 38 kirjoitti:

Mun jalkojeni eripituisuus kuvattiin seisten ja edestä.

Heikki Luoman mielestä se on väärin, koska siinä ei näy jalkojen virheasento lainkaan. Vaan pelkästään lantion vie´rheasento, joka korjataan korotuspohjallisella.

Kuvassani näytti olevan vasen jalka lyhyempi, mutta toiminnallisesti se oli oikea.

Luoma on oikeassa. Ja edestäpäin näkee vain sivusuunnan vinoumat. Ei eteen/taakse kiertymiä.
        Seistessä se lantio on juuri pahiten vinossa, kiertynyt ja vaikka mitä muuta.

Ja nyt on jalat yhtä pitkät? Kuinka kuva voi valehdella??? Koska ei kolmiulotteista mallia vai 2-ulotteiseksi muuttaa kovin helposti...

Kumman jalan alla sulle oli korotuspalaa tarjottu?

Olis kiva nähdä ne kuvat...

• Eve 38
        hoidettu kirjoitti:

Luoma on oikeassa. Ja edestäpäin näkee vain sivusuunnan vinoumat. Ei eteen/taakse kiertymiä.
        Seistessä se lantio on juuri pahiten vinossa, kiertynyt ja vaikka mitä muuta.

Ja nyt on jalat yhtä pitkät? Kuinka kuva voi valehdella??? Koska ei kolmiulotteista mallia vai 2-ulotteiseksi muuttaa kovin helposti...

Kumman jalan alla sulle oli korotuspalaa tarjottu?

Olis kiva nähdä ne kuvat...

Pidemmän jalan alla se korotuspala on viimoset 20 vuotta kuulemma ollut. Eli olen kahta enemmän vinossa kulkenut.

Myös ortoosit mulle teetettiin joskus kauan aikaa sitten selän takia, mutta mitään apua en niistä saanut.

• rouva62
        rytkäytelty kirjoitti:

"Onko hierojan, urheiluhierojan oma-alotteisesti tekemät hierontatilanteessa rennon, jännittämättömän selän yllättävät "rytkäytykset", joitain manipulaatiohoitoja vai mitä? "

Tähän kysymykseen pitäisi hakea vastaus TEO:n terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontalautakunnalta.

Ainakaan koulutetun hierojan koulutuksen mukaista hoitoa nämä rytkäyttelyt eivät ole. (Näin ollen hierojan potilasvahinkovakuutus ei rytkäyttelyissä syntyviä vahinkoja kata, vaan korvauksia on haettava rikoslakiin vedoten, siis pahoinpitelysyytteen kautta.)

Hei !

Raskaan työn takia minulla on ollut selkälukkoja ja alaselkäkipuja.En ole pystynyt ruohoamaan esim.kukkapenkkiä ,laittamaan kengännauhoja kiinni enkä istumaan autossa pitkään ilman tyynyä.Kävin koulutetutlla jäsenkorjaajalla ( ns.kaustislainen) ,joka käsitteli alaselän nikamat.Nimenomaan korostan ,että hoidossa ei käytetä voimaa eikä rusauttelua, jos näin tapahtuu keskeytä hoito.sain avun keväällä ja nyt em. mainitut asiat onnistuvat.Kävin Oulussa J. Sipilän vastaanotolla.

terv. Päivi

• Viimeinen kerta

Kävin kyseisellä herralla , joka kehui itseään liki sen 45 minuutin ajan minkä vastaanotto kesti, käsitteli lonkkiani joihin pyysin olemaan koskematta , koska edellisvuonna oli saanut pitkäaikaisen lonkan bursiitin yksityisellä ortopedilla kuriin ja lonkat olivat kivuttomat tuolla hetkellä , no nyt eivät enää ole joten yksi kortisonipiikki jo takana ja toinen pitää vielä ottaa. Tämä naprapaatti kertoi minulle kuinka tämä päivä jää mieleeni , kun tästä se paraneminen alkaa no jäi kyllä mieleen, mutta ei ehkä ihan positiivisessa mielessä. Asia jonka takia sinne menin oli nilkassa tuntuva kipu , jonka kanssa olin jo käynyt lääkärillä , eikä siinä ollut murtumaa eikä luksaatiota joten ajattelin ,että naprapaatti voisi vielä kokeilla saisiko nilkan kivuttomaksi , no ei sitten onnistunut kyllä sekään. En sitten varannut sitä kontrollikäyntiaikaa ( 75 e) oli aika paljon siitä ,että lonkat on taas kipeät.

• ewa

Kiropraktikolla olen kulkenut 4 vuoden ajan. Alussa selkävaivat pysyivät poissa puoli vuotta 3 käynnin jälkeen. Nykyään ei samat hoidot auta kuin muutaman viikon.

• Romuluu

herran käytös on todellakin hanurista, täydellinen messiaskompleksi ja narsistinen oireyhtymä.

• murjotuksi tulemisen

vailla hoidon auttamista Osteopaateilla. Kyseessä varmaan on kouluttamattomia osteopaatteja, titteliähän ei laissa tietääkseni ole suojattu.

Harva asiakas on apua saanut osteopatiasta ja saanut korkeintaan antipatian ko. hoitoon.

Eli varmaan tasossa on eroja, ja itse hoitoa en ole kokenut enkä tiedä kuinka tieteellisesti on tutkittu.

Auttaa ketä auttaa, ja joitakin varmaan ei.

• koulutettuja osteopaatteja

siinä varmaan on ero.

Niinkuin on KOULUTTAMATTOMIA kiropraktikoita/hierojia yms ammattia harjoittamassa.

Laidasta laitaan tittelin käyttäjiä

• vaivaselkä

olen samaa mieltä känkkänän kanssa että käytös Karjalaisella oli todella ylimielistä , töykeää ja alentavaa! toistamiseen sen takia hänen tykö menekkään. kukahan olisi oulun seudulla hyvä tässä kyseisessä ammatissa?

• Hölmöt

Onhan näitä, "pitkäkyntisiä"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe