Thyroxin

ja painonlasku

Aloitin äskettäin thyroxinin, kertokaa muut kokemuksianne kuinka nopeati alkaa vaikuttaa oireisiin. Ja auttaako laskemaan painoa? Mulle on kertynyt vuodessa lähemmäs 20kg (varmaan vajaatoiminnasta johtuen, koska syön ihan normaalisti niin kuin ennenkin) ja oireet on muutenkin aika vaikeat. Olisi kiva saada vähän helpotusta ja saada taas farkut mahtumaan jalkaan.. :(

86

64257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Hyvin harvoin tyroksiiniannos on jo alkuun se mikä se lopulta on eli aikaa menee kun verikokeita voidaan ottaa vasta 6-8 viikon päästä ja sitten sen perusteella taas nostetaan annosta. Riippuu annoksesta, arvoista, elämäntavoistasi, liikunnasta, ravinnosta jne. eli tuskin kukaan tietää.

      • ....

        Siis toi juttu vaan painosta, mutta muidenkin oireiden häviäminen riippuu niin annoksesta ja arvoista. Mikä annos? Mitkä alkuarvot? Mitkä oireet? Itsellä hävisi ensin palelu mutta väsymys vasta useiden kuukausien päästä kun annosta nostettiin. Kaikkia tyypillisimpiä oireita mulla ei edes ollut.


      • Anonyymi

        +1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp
        sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.


    • Lotta4

      Voi olla, että vaikuttaa nopeastikin, mutta tämä tosiaan riippuu paljon tilanteesta. Itsestäni tuntui, että alkoi vaikuttaa melkein saman tien, kun olin pilleripurkin avannut. Tämä johtui siitä, että henkisesti tuntui helpottavalta tietää, että kilppariarvot alkavat kohta olla ainakin lähempänä oikeaa.

      • lakkasin

        Puoli vuotta tyroksiinin aloittamisen jälkeen lakkasin lihomasta, mutta koko ajan saa miettiä mitä syö ettei kiloja rupea taas kertymään. Laihtumisesta ei ole tietoakaan.


    • Tsiisi

      Alkaa vaikuttaa hitaasti. n. 2-3 viikossa pitäis tuntua jotain muutosta. Lisäksi annosta saatetaan joutua muuttamaan useitakin kertoja, ennen kuin sopivan suuri annos löytyy. Usein hoito aloitetaan suhteellisen pienellä annostuksella, jottei tule sivuvaikutuksia. Aluksi et siis välttämättä voi odottaa kovin mullistavaa parantumista tapahtuvan.

      Kärsivällisyyttä! Vaikka oikean annoksen löytäminen saattaa kestää kuukausia, helpotus on kuitenkin edessä jossain vaiheessa. Sitten se painokin alkaa laskea ja voimat palautua vähitellen. Jos oireesi ovat vaikeita, keskustele lääkärin kanssa siitä, miten niitä voisi mahdollisesti helpottaa Thyroxinin vaikutuksen alkamista odotellessa. Älä kuitenkaan säädä lääkeannosta omin päin, se saattaa vain pahentaa oloasi ja sekoittaa elimistösi. Tsemppiä!

      • vajis

        Nämä vastaukset olivat sopivia myös minulle. Painoni nousi puolessa vuodessa noin 10 kg tai enemmän ja sitten todettiin lievä alkava vajaatoiminta sivulöydöksenä. Olin juuri minäkin aikeissa kysyä tuota asiaa että millä ihmeellä saa painon laskemaan, koska tämä valtava painonnousu rasittaa niveliä ja lihaksia etenkin jaloissa. Olen aina ollut hoikka ja nyt läskinä olo on todella hankalaa kun on ennen ollut urheilullinen ja ketterä keijukainen, tai ei nyt aina niin urheilullinen, mutta hoikka joka tapauksessa. Tällä hetkellä tunnen itseni lähinnä kömpelöksi norsuksi. Kuitenkin ruokahalu on ollut poissa ja makeisetkin olen jättänyt lähes kokonaan. Sittenkään paino ei laske. Masentaa katsoa peiliin kun ei liikuntakaan enää kipujen vuoksi onnistu että sen kautta saisi painoa alas ja linjoja tutumman näköisiksi. Vaatteet on kaikki jääneet pieniksi, mutta en anna periksi että ostaisin isompia kokoja. Sitä kyllä sitten näyttää aika naurettavalta kun tunkee päälleen pieneksi jääneet vaatteet. Vatsa pursuaa liian kireiden housujen yli ja puserotkin on tiukkoja. Saako ylipäätään aloittaa laihista, jos on tällainen sairaus ja lääkitys, etenkin kun se on näin alussa?


      • mää-ä
        vajis kirjoitti:

        Nämä vastaukset olivat sopivia myös minulle. Painoni nousi puolessa vuodessa noin 10 kg tai enemmän ja sitten todettiin lievä alkava vajaatoiminta sivulöydöksenä. Olin juuri minäkin aikeissa kysyä tuota asiaa että millä ihmeellä saa painon laskemaan, koska tämä valtava painonnousu rasittaa niveliä ja lihaksia etenkin jaloissa. Olen aina ollut hoikka ja nyt läskinä olo on todella hankalaa kun on ennen ollut urheilullinen ja ketterä keijukainen, tai ei nyt aina niin urheilullinen, mutta hoikka joka tapauksessa. Tällä hetkellä tunnen itseni lähinnä kömpelöksi norsuksi. Kuitenkin ruokahalu on ollut poissa ja makeisetkin olen jättänyt lähes kokonaan. Sittenkään paino ei laske. Masentaa katsoa peiliin kun ei liikuntakaan enää kipujen vuoksi onnistu että sen kautta saisi painoa alas ja linjoja tutumman näköisiksi. Vaatteet on kaikki jääneet pieniksi, mutta en anna periksi että ostaisin isompia kokoja. Sitä kyllä sitten näyttää aika naurettavalta kun tunkee päälleen pieneksi jääneet vaatteet. Vatsa pursuaa liian kireiden housujen yli ja puserotkin on tiukkoja. Saako ylipäätään aloittaa laihista, jos on tällainen sairaus ja lääkitys, etenkin kun se on näin alussa?

        mutta ota vitamiinipillereitä. ja itse syön lisäksi kalaöljykapseleita ja ubikinonia. En tiedä onko niistä hirveesti hyötyä, mutta kun vajaatoimintaisella kaikki toimii niin hidastetusti ja saa syödäkin kuin hiiri, niin luulisin. Ja onhan ne kelle tahansa terveellisiä-


      • vajaatehonen
        mää-ä kirjoitti:

        mutta ota vitamiinipillereitä. ja itse syön lisäksi kalaöljykapseleita ja ubikinonia. En tiedä onko niistä hirveesti hyötyä, mutta kun vajaatoimintaisella kaikki toimii niin hidastetusti ja saa syödäkin kuin hiiri, niin luulisin. Ja onhan ne kelle tahansa terveellisiä-

        Ajattelin Herbalifea, jolla olen joskus saanut 10 kg alas. Tiedän että se on näitä ns. humpuukikonsteja, mut mikään muu dieetti ei onnistu, lihon vaikken syö paljon mitään.


      • tuula.
        vajaatehonen kirjoitti:

        Ajattelin Herbalifea, jolla olen joskus saanut 10 kg alas. Tiedän että se on näitä ns. humpuukikonsteja, mut mikään muu dieetti ei onnistu, lihon vaikken syö paljon mitään.

        Onkohan sulla lääkitys kohdallaan? Mulla ei tarvitse olla kovinkaan paljon TSH koholla, kun kiloja rupeaa kertymään.


    • -teini-

      olen vasta 15-vuotias.käytän thyroxinia,en tiedä oikein.oireita ei ole enää niin paljon.mutta itse lihoin 25KG lyhyessä ajassa kortisonin ja muiden lääkkeiden takia:(onnea sulle..kärsin myös vajaa toiminnasta.

      • thyroxin ei ole

        mikään laihdutuslääke vaan kun lääkitys on kohdallaan niin jaksaa paremmin harrastaa liikuntaa, eikä kuvittele olevansa jotenkin erityisen pysyvästi estynyt harrastamaan liikuntaa, kuten itse ajattelin,omasta asenteesta on myös paljon kiinni kuinka aktiivisesti ryhtyy kuntoilemaan ja muutenkin harastamaan aktiivista elämäntapaa sohvaperunanolon sijasta.Ihan mahtava huomata että jaksaa paremmin, sitä kautta löytyy lisämotivaatiota myös tarkkailla ruokavaliotaan.


      • jklfas
        thyroxin ei ole kirjoitti:

        mikään laihdutuslääke vaan kun lääkitys on kohdallaan niin jaksaa paremmin harrastaa liikuntaa, eikä kuvittele olevansa jotenkin erityisen pysyvästi estynyt harrastamaan liikuntaa, kuten itse ajattelin,omasta asenteesta on myös paljon kiinni kuinka aktiivisesti ryhtyy kuntoilemaan ja muutenkin harastamaan aktiivista elämäntapaa sohvaperunanolon sijasta.Ihan mahtava huomata että jaksaa paremmin, sitä kautta löytyy lisämotivaatiota myös tarkkailla ruokavaliotaan.

        kun vajaatoiminnassa elintoiminnot hidastuvat, paino nousee. Kyse ei ole pelkästään liikkumattomuudesta. Moni on tälläkin palstalla kertonut liikkuvansa ahkerasti, mutta paino vain nousee.
        Mulla itselläni alkoi yhtäkkiä paino hiipiä ylöspäin. Sitten koetulokset sanoi että TSH oli noussut. Lääkitystä lisättiin ja painonnousu lakkasi .


      • se tuli varkain
        thyroxin ei ole kirjoitti:

        mikään laihdutuslääke vaan kun lääkitys on kohdallaan niin jaksaa paremmin harrastaa liikuntaa, eikä kuvittele olevansa jotenkin erityisen pysyvästi estynyt harrastamaan liikuntaa, kuten itse ajattelin,omasta asenteesta on myös paljon kiinni kuinka aktiivisesti ryhtyy kuntoilemaan ja muutenkin harastamaan aktiivista elämäntapaa sohvaperunanolon sijasta.Ihan mahtava huomata että jaksaa paremmin, sitä kautta löytyy lisämotivaatiota myös tarkkailla ruokavaliotaan.

        itse aloitin thyroxin 0,1mg noin kuukausi ,sitten arvot olivat korkeat mutta en ole lihonut ollenkaan väsymystä on ollut ja särkyjä mutta voi johtua siitä että olen lihaavuuteen taipupainen tarkkailen jatkuvasti painoa olen hoikka pituuteeni nähden


      • Anonyymi
        jklfas kirjoitti:

        kun vajaatoiminnassa elintoiminnot hidastuvat, paino nousee. Kyse ei ole pelkästään liikkumattomuudesta. Moni on tälläkin palstalla kertonut liikkuvansa ahkerasti, mutta paino vain nousee.
        Mulla itselläni alkoi yhtäkkiä paino hiipiä ylöspäin. Sitten koetulokset sanoi että TSH oli noussut. Lääkitystä lisättiin ja painonnousu lakkasi .

        Jos TSH nousee yli viitearvon lääkettä vähennetään eikä lisätä.


    • Eliisa83

      Oon sairastanut jo 12 vuotta vajaa toimintaa. Sen olen huomannut että oireitten lievenemiseen menee jopa vuosia, mulla ainakin. Sitten voi elää aika normaalisti. Kerran kun sairastuin angiinaan, enkä syönyt mitään juurikaan, lääkkeet imeytyivät nopeammin ja siksi laihduin 30 kg 2,5 kk. Hienoltahan se tuntui mutta säikäytti lääkärit ja myöhemmin itseni kun ajattelin mitä vaikeuksia saattaisi tulla tästä. Nytpä siis laihdutan terveellisesti ihan painovartijoissa ja se on
      minulle auttanut.
      Vajaatoiminta on oikukas ja vaatii kärsivällisyyttä, mutta hyvin sen kanssa oppii elämään.

    • anlaku

      moron,

      Olen syönyt thyroxinia yli kymmenen vuotta. Paino nousee koko ajan. Ei siis auta ainakaan minua pudottamaan painoa.
      Tsemppiä sinulle.

    • urheilijatyttönen..

      Minä huomasin (tai ainakin luulin huomanneeni)joitakin vaikutuksia jo n. viikon kuluttua lääkkeen aloittamisesta ja erityisesti sen että kulutus lisääntyi (siis ei mitenkään kovin paljoa mutta vähän). Muita vaikutuksia tuli siinä 1-3viikon jälkeen, pikkuhiljaa.. väsymys alkoi helpottaa, sain nukuttua yöllä paremmin, en palellut enää, sain hikoiltua urheillessa..

      Vielä kaikki oireet eivät ole poissa ja annostusta nostetaan pikkuhiljaa. Univaikeuksia, väsymystä, kulutuksen vähyyttä ja kuukautisongelmia on edelleen, mutta ei niin häiritsevästi kuin ennen.

      Mulla vajaatoiminta-oireita oli ollut parisen vuotta ja paheni koko ajan..
      Miten lääke on sulla vaikuttanut, kun olet nyt jo ehtinyt sitä syödä?

      • mies 30+

        Näissä aiemmissa viesteissä on keskitytty pääasiassa kilpirauhasen vajaatoiminna vaikutukseen painoon. Minulla ei paino ole paljon noussut, mutta jotain aloin epäillä olevan vinossa, kun pikkuhiljaa aloin säännönmukaisesti unohdella tavaroitani tai törmätä päivittäin uusiin vanhoihin tuttuihin... työpuhelimeni on täynnä tuntemattomia yhteyshenkilöitä ja tehtävälistassa aloitettuja, mutta tekemättömiä projekteja. Aluksi luulin asioiden johtuvan jostain muista jutuista (stressi, kiire, tms), mutta viimein ei asialle enää löytyvän normaalia selitystä.

        Eikä kyse ole pelkästään muistamisesta, sitä voi koko päivän vaeltaa sumussa tarttumatta mihinkään tai käytännössä olla tekemättä yhtään mitään.
        Ajatuksen hitaus ilmenee monella lailla, mutta ei ainakaan tehokkuutena millään saralla. Aloitekyvyttömyys on myös yksi oireista, jonka itsestäni tunnistan. Yleensäkin päättelykyky kärsii muistinpuutteesta ja hitaasta työskentelystä. Oma työni on pääsääntöisesti erilaisten projektien läpiviemistä ja voin kertoa, että on ollut vaikeahko pitää aikatauluja kasassa... tai joskus edes aloittaa projekteja.
        Kotonakaan en ole kerännyt pelkkiä kunniamainintoja huonomuistisuuteni tai osallistumattomuuteni takia.
        Minulle ainakin oli helpotus löytää diagnoosi ja lääkitys hypoteroosiin, eikä ympäristökään varmaankaan asiasta ole pahoillaan. Diagnoosi oli loppujen lopuksi melko helppo tehdä ja lääkärille esittää, koska oireet olivat melko klassiset ja äidillä äidin siskoilla ko. sairaus on (vahva perinnöllisyystaipumus tällä sairaudella ilmeisesti). Labratulokset olivat lopulta selvät.

        Vähän kirkkaampaa ja parempimuistista huomista odotellaan.


      • Yksi klubilainen lisää
        mies 30+ kirjoitti:

        Näissä aiemmissa viesteissä on keskitytty pääasiassa kilpirauhasen vajaatoiminna vaikutukseen painoon. Minulla ei paino ole paljon noussut, mutta jotain aloin epäillä olevan vinossa, kun pikkuhiljaa aloin säännönmukaisesti unohdella tavaroitani tai törmätä päivittäin uusiin vanhoihin tuttuihin... työpuhelimeni on täynnä tuntemattomia yhteyshenkilöitä ja tehtävälistassa aloitettuja, mutta tekemättömiä projekteja. Aluksi luulin asioiden johtuvan jostain muista jutuista (stressi, kiire, tms), mutta viimein ei asialle enää löytyvän normaalia selitystä.

        Eikä kyse ole pelkästään muistamisesta, sitä voi koko päivän vaeltaa sumussa tarttumatta mihinkään tai käytännössä olla tekemättä yhtään mitään.
        Ajatuksen hitaus ilmenee monella lailla, mutta ei ainakaan tehokkuutena millään saralla. Aloitekyvyttömyys on myös yksi oireista, jonka itsestäni tunnistan. Yleensäkin päättelykyky kärsii muistinpuutteesta ja hitaasta työskentelystä. Oma työni on pääsääntöisesti erilaisten projektien läpiviemistä ja voin kertoa, että on ollut vaikeahko pitää aikatauluja kasassa... tai joskus edes aloittaa projekteja.
        Kotonakaan en ole kerännyt pelkkiä kunniamainintoja huonomuistisuuteni tai osallistumattomuuteni takia.
        Minulle ainakin oli helpotus löytää diagnoosi ja lääkitys hypoteroosiin, eikä ympäristökään varmaankaan asiasta ole pahoillaan. Diagnoosi oli loppujen lopuksi melko helppo tehdä ja lääkärille esittää, koska oireet olivat melko klassiset ja äidillä äidin siskoilla ko. sairaus on (vahva perinnöllisyystaipumus tällä sairaudella ilmeisesti). Labratulokset olivat lopulta selvät.

        Vähän kirkkaampaa ja parempimuistista huomista odotellaan.

        Ihanaa löytää samoja oireita kokeneita ihmisiä! Minä olen aivan uusi tämän sairauden kanssa ja (olikossenyt THS) oli vain hieman kohollaan, silti oireet olivat sietämättömät. Pystyn hyvin samaistumaan teihin. Valtava väsymys oli itse syy, miksi hakeuduin lääkäriin ja olin aivan ällistynyt kun loggauduin ensimmäistä kertaa tutkimaan, mitä kaikkea tämä kilpirauhasen vajaatoiminta pitääkään sisällään. Pystyin tuosta noin vain yhdistämään 90% oireista itseeni. Kahden vuoden sisällä kuukautiseni muuttuivat radikaalisti niin runsaiksi, että olin kuin hana kerran kuukaudessa - aivan järkyttävää. Painon nousu, mutta sen olen saanut pidettyä suht hyvin kurissa, enemmän minua on haitannut ummetus. Muistin heikkeneminen ja erityisesti ajatuksen hitaus. Joku mainitsi täällä unihäiriöt, niitä minulla on ollut paljon! Hillitön palelu, olen ollut jopa töissä vilttien alla, sillä palelen kuin idiootti. Ja kuiva iho on vaivannut vaikka kuinka rasvaisi. Itse huomasin myös ääneni madaltuneen parin vuoden sisällä, mutta ajattelin, että se vain kuuluu vanhenemiseen ja toisaalta minusta se oli hauskaakin, sillä minulla on aina ollut hyvin korkea ja heleä ääni. Minusta oli hauskaa saada vähän uskottavuutta ääneeni. Toivottavasti tämä Thyroxin lääkitys alkaisi vaikuttamaan minulla pian. Eniten häiritsee tämä jatkuva väsymys- tämä on vain sietämätöntä. Ei pysty keskittymään mihinkään..

        Tsemppiä kanssasisaruksille!


      • tottako?
        mies 30+ kirjoitti:

        Näissä aiemmissa viesteissä on keskitytty pääasiassa kilpirauhasen vajaatoiminna vaikutukseen painoon. Minulla ei paino ole paljon noussut, mutta jotain aloin epäillä olevan vinossa, kun pikkuhiljaa aloin säännönmukaisesti unohdella tavaroitani tai törmätä päivittäin uusiin vanhoihin tuttuihin... työpuhelimeni on täynnä tuntemattomia yhteyshenkilöitä ja tehtävälistassa aloitettuja, mutta tekemättömiä projekteja. Aluksi luulin asioiden johtuvan jostain muista jutuista (stressi, kiire, tms), mutta viimein ei asialle enää löytyvän normaalia selitystä.

        Eikä kyse ole pelkästään muistamisesta, sitä voi koko päivän vaeltaa sumussa tarttumatta mihinkään tai käytännössä olla tekemättä yhtään mitään.
        Ajatuksen hitaus ilmenee monella lailla, mutta ei ainakaan tehokkuutena millään saralla. Aloitekyvyttömyys on myös yksi oireista, jonka itsestäni tunnistan. Yleensäkin päättelykyky kärsii muistinpuutteesta ja hitaasta työskentelystä. Oma työni on pääsääntöisesti erilaisten projektien läpiviemistä ja voin kertoa, että on ollut vaikeahko pitää aikatauluja kasassa... tai joskus edes aloittaa projekteja.
        Kotonakaan en ole kerännyt pelkkiä kunniamainintoja huonomuistisuuteni tai osallistumattomuuteni takia.
        Minulle ainakin oli helpotus löytää diagnoosi ja lääkitys hypoteroosiin, eikä ympäristökään varmaankaan asiasta ole pahoillaan. Diagnoosi oli loppujen lopuksi melko helppo tehdä ja lääkärille esittää, koska oireet olivat melko klassiset ja äidillä äidin siskoilla ko. sairaus on (vahva perinnöllisyystaipumus tällä sairaudella ilmeisesti). Labratulokset olivat lopulta selvät.

        Vähän kirkkaampaa ja parempimuistista huomista odotellaan.

        Olen kuullut, että joskus kun Thyroxin on jätetty pois, "potilaalle" on tullut kamalia kipuja. Onko tietoa? Jos kipuja on tullut, niin minkälaisia? Miksi?


      • Myös 30+ mies
        mies 30+ kirjoitti:

        Näissä aiemmissa viesteissä on keskitytty pääasiassa kilpirauhasen vajaatoiminna vaikutukseen painoon. Minulla ei paino ole paljon noussut, mutta jotain aloin epäillä olevan vinossa, kun pikkuhiljaa aloin säännönmukaisesti unohdella tavaroitani tai törmätä päivittäin uusiin vanhoihin tuttuihin... työpuhelimeni on täynnä tuntemattomia yhteyshenkilöitä ja tehtävälistassa aloitettuja, mutta tekemättömiä projekteja. Aluksi luulin asioiden johtuvan jostain muista jutuista (stressi, kiire, tms), mutta viimein ei asialle enää löytyvän normaalia selitystä.

        Eikä kyse ole pelkästään muistamisesta, sitä voi koko päivän vaeltaa sumussa tarttumatta mihinkään tai käytännössä olla tekemättä yhtään mitään.
        Ajatuksen hitaus ilmenee monella lailla, mutta ei ainakaan tehokkuutena millään saralla. Aloitekyvyttömyys on myös yksi oireista, jonka itsestäni tunnistan. Yleensäkin päättelykyky kärsii muistinpuutteesta ja hitaasta työskentelystä. Oma työni on pääsääntöisesti erilaisten projektien läpiviemistä ja voin kertoa, että on ollut vaikeahko pitää aikatauluja kasassa... tai joskus edes aloittaa projekteja.
        Kotonakaan en ole kerännyt pelkkiä kunniamainintoja huonomuistisuuteni tai osallistumattomuuteni takia.
        Minulle ainakin oli helpotus löytää diagnoosi ja lääkitys hypoteroosiin, eikä ympäristökään varmaankaan asiasta ole pahoillaan. Diagnoosi oli loppujen lopuksi melko helppo tehdä ja lääkärille esittää, koska oireet olivat melko klassiset ja äidillä äidin siskoilla ko. sairaus on (vahva perinnöllisyystaipumus tällä sairaudella ilmeisesti). Labratulokset olivat lopulta selvät.

        Vähän kirkkaampaa ja parempimuistista huomista odotellaan.

        Itselläni myös hankalimmat oireet ovat henkisiä: ärtyneisyyttä, muistivaikeuksia (pahimmillaan en muistanut mikä vuosi oli menossa), väsymystä, aloitekyvyttömyyttä, masennusta. Työnteosta ei tullut oikein mitään.
        Toki vatsakin turposi, painoa tuli puolessa vuodessa vajaat 10 kiloa lisää, vaikka urheilen säännöllisesti ja olen tarkka syömisistäni.

        Onneksi uusi lääkäri tajusi vihdoin tarkistaa kilpirauhasarvot. Nyt on aloitettu lääkitys ja odotan jännityksellä, että saisinko elämäni vihdoinkin takaisin.


      • 52v
        Myös 30+ mies kirjoitti:

        Itselläni myös hankalimmat oireet ovat henkisiä: ärtyneisyyttä, muistivaikeuksia (pahimmillaan en muistanut mikä vuosi oli menossa), väsymystä, aloitekyvyttömyyttä, masennusta. Työnteosta ei tullut oikein mitään.
        Toki vatsakin turposi, painoa tuli puolessa vuodessa vajaat 10 kiloa lisää, vaikka urheilen säännöllisesti ja olen tarkka syömisistäni.

        Onneksi uusi lääkäri tajusi vihdoin tarkistaa kilpirauhasarvot. Nyt on aloitettu lääkitys ja odotan jännityksellä, että saisinko elämäni vihdoinkin takaisin.

        Hyvä keskustelu! ja itsekin olen saanut apua
        em vaivoihini ja tällä hetkellä syön Thyroxin
        0,1 mg per vrk


      • tyroksitötterö
        mies 30+ kirjoitti:

        Näissä aiemmissa viesteissä on keskitytty pääasiassa kilpirauhasen vajaatoiminna vaikutukseen painoon. Minulla ei paino ole paljon noussut, mutta jotain aloin epäillä olevan vinossa, kun pikkuhiljaa aloin säännönmukaisesti unohdella tavaroitani tai törmätä päivittäin uusiin vanhoihin tuttuihin... työpuhelimeni on täynnä tuntemattomia yhteyshenkilöitä ja tehtävälistassa aloitettuja, mutta tekemättömiä projekteja. Aluksi luulin asioiden johtuvan jostain muista jutuista (stressi, kiire, tms), mutta viimein ei asialle enää löytyvän normaalia selitystä.

        Eikä kyse ole pelkästään muistamisesta, sitä voi koko päivän vaeltaa sumussa tarttumatta mihinkään tai käytännössä olla tekemättä yhtään mitään.
        Ajatuksen hitaus ilmenee monella lailla, mutta ei ainakaan tehokkuutena millään saralla. Aloitekyvyttömyys on myös yksi oireista, jonka itsestäni tunnistan. Yleensäkin päättelykyky kärsii muistinpuutteesta ja hitaasta työskentelystä. Oma työni on pääsääntöisesti erilaisten projektien läpiviemistä ja voin kertoa, että on ollut vaikeahko pitää aikatauluja kasassa... tai joskus edes aloittaa projekteja.
        Kotonakaan en ole kerännyt pelkkiä kunniamainintoja huonomuistisuuteni tai osallistumattomuuteni takia.
        Minulle ainakin oli helpotus löytää diagnoosi ja lääkitys hypoteroosiin, eikä ympäristökään varmaankaan asiasta ole pahoillaan. Diagnoosi oli loppujen lopuksi melko helppo tehdä ja lääkärille esittää, koska oireet olivat melko klassiset ja äidillä äidin siskoilla ko. sairaus on (vahva perinnöllisyystaipumus tällä sairaudella ilmeisesti). Labratulokset olivat lopulta selvät.

        Vähän kirkkaampaa ja parempimuistista huomista odotellaan.

        Itsekin ihmettelin vuosia, että mistä johtuu jatkuva väsymys, muistin heikkeneminen ym oireet. Kylmät varpaat laitoin vilukissan tiliin. Ym. monia muita oireita. Kuitenkin, jos on oikein pahat oireet, niin kannattaa vaihtaa lääkitystä eli Armour Thyroid nimiseen lääkkeeseen. Se ei ole synteettinen, kalliimpi kuitenkin.


      • ansu1
        tyroksitötterö kirjoitti:

        Itsekin ihmettelin vuosia, että mistä johtuu jatkuva väsymys, muistin heikkeneminen ym oireet. Kylmät varpaat laitoin vilukissan tiliin. Ym. monia muita oireita. Kuitenkin, jos on oikein pahat oireet, niin kannattaa vaihtaa lääkitystä eli Armour Thyroid nimiseen lääkkeeseen. Se ei ole synteettinen, kalliimpi kuitenkin.

        Olen jostain lukenut, että tuota Armour Thyroidia ei olisi enää saatavilla? Onko kenelläkään siitä tietoa ja kokemusta sen käytöstä? Itse olen syönyt Thyroxiniä jo monta vuotta.


      • Anonyymi
        tottako? kirjoitti:

        Olen kuullut, että joskus kun Thyroxin on jätetty pois, "potilaalle" on tullut kamalia kipuja. Onko tietoa? Jos kipuja on tullut, niin minkälaisia? Miksi?

        Lihaskipuja ja niska hartiajumeja.


    • Katja

      Hei

      Itse olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa jo kohta 15 vuotta. Mulla ei ollut alkuvaiheessa ihan hirveän pahoja oireita, liekö sen takia, että sain melko nopeasti lääkityksenkin kohdilleen. Nyt on sitten Thyroxinia popsittu kohta 15 vuotta.
      Mua vaivaa sama kuin muitakin, eli että painoa tulee todella helposti lisää ja sitä on lähes mahdoton saada pois. Jostain kuulin, että vajaatoiminnasta kärsiville sopisi parhaiten vähähiilihydraattinen ruokavalio. Ei siis mitään Atkinsiä kuitenkaa, mutta että vähän vähentäisi perunan, riisin ja pastan syöntiä. Sen tilalle paljon kasviksia ja tietysti proteiinia. Etenkin naisilla tuntuu olevan joku kammo proteiinin suhteen, en ymmärrä... se on kuitenkin elimistön (hiusten, ihon, lihasten, kaiken) rakennusaine. Ei voi hiukset ja iho olla kunnossa ilman protskua.

      Itse olen hitaasti, mutta varmasti onnistunut vähän keventämään oloani juuri näin. TArpeeksi proteiinia (joka myös pitää nälän paljon paremmin poissa kuin hiilarit) ja paljon kasviksia. Syön kyllä esim ruisleipää ja all bran muroja, mutta muuten en syö perunaa, riisiä tai pastaa juuri ollenkaan. Pitää vaan jaksaa olla kärsivällinen ja unohtaa kaikki 4kg/4 viikossa kuurit. Vajatoiminnasta kärsivälle laihtuminen on tylsä ja hidas prosessi...

      • JulihQ`

        Onkohan teillä näin, että olit aika painava ennen lääkityksen aloittamista ja sitten kun olit popsinut lääkkeitä ainakin vuoden ja laihduit kammottavasti? Minulla on näin. Painoin ennen lääkityksen alkua 9-vuotiaana n. 29 kg ja olin 127 cm pitkä. Nyt olen 10-vuotias ja painan 28 kg ja olen 132 senttiä pitkä.. Ruokahalunikin on kadonnut joskus jopa viikoksi : ( Pelkään kammottavasti, että minulla on joku syömishäiriö tai joku muu sairaus.En kuitenkaan ylensyö ja okseta itseäni, että oksentaisin! O1en sairastanut ja popsinut Thyroxinia 1 vuoden ja 4 kuukautta. Jos teillä on sama juttu, vastaisitteko tähän viestiin?


      • Kierrekorkkiruuvi
        JulihQ` kirjoitti:

        Onkohan teillä näin, että olit aika painava ennen lääkityksen aloittamista ja sitten kun olit popsinut lääkkeitä ainakin vuoden ja laihduit kammottavasti? Minulla on näin. Painoin ennen lääkityksen alkua 9-vuotiaana n. 29 kg ja olin 127 cm pitkä. Nyt olen 10-vuotias ja painan 28 kg ja olen 132 senttiä pitkä.. Ruokahalunikin on kadonnut joskus jopa viikoksi : ( Pelkään kammottavasti, että minulla on joku syömishäiriö tai joku muu sairaus.En kuitenkaan ylensyö ja okseta itseäni, että oksentaisin! O1en sairastanut ja popsinut Thyroxinia 1 vuoden ja 4 kuukautta. Jos teillä on sama juttu, vastaisitteko tähän viestiin?

        Syömishäiriö, johon liitttyy painonlasku, lienee pääasiassa sellainen, että näännyttää itseään nälkään tahallisesti pelätessään lihomista tai pyrkiessään jatkuvasti pudottamaan painoaan / oksentaa ahmimansa ruoan pois (anorexia/bulimia). Mikäli sinulla ei tällaisia "sairaalloisia" ajatuksia ole, niin varsinaista syömishäiriötä sinulla ei ole. Olet kuitenkin kasvavassa iässä ja tarpeellinen ravinnon määrä laatu on tuolloin erityisen tärkeää, joten huolehdi, että syöt riittävästi, vaikka nälkä olisikin poissa.

        Itse olen syönyt Thyroxinia nyt vuoden verran ja oma ruokahaluni on välillä tallessa ja välillä useita päiviä kadoksissa. Vähällä ravinnolla kulkeminen alkaa vaikuttamaan yleiseen oloon, muistamiseen ym, joten olen pyrkinyt syömään tietyn määrän ruokaa tiettynä kellonaikana, jotta elimistö voisi hyvin ja aineenvaihdunta pysyisi käynnissä.

        Tsemppiä paljon vajaatoiminnan kanssa elämiseen JulihQ :)


      • Pitkään sairastanut
        Kierrekorkkiruuvi kirjoitti:

        Syömishäiriö, johon liitttyy painonlasku, lienee pääasiassa sellainen, että näännyttää itseään nälkään tahallisesti pelätessään lihomista tai pyrkiessään jatkuvasti pudottamaan painoaan / oksentaa ahmimansa ruoan pois (anorexia/bulimia). Mikäli sinulla ei tällaisia "sairaalloisia" ajatuksia ole, niin varsinaista syömishäiriötä sinulla ei ole. Olet kuitenkin kasvavassa iässä ja tarpeellinen ravinnon määrä laatu on tuolloin erityisen tärkeää, joten huolehdi, että syöt riittävästi, vaikka nälkä olisikin poissa.

        Itse olen syönyt Thyroxinia nyt vuoden verran ja oma ruokahaluni on välillä tallessa ja välillä useita päiviä kadoksissa. Vähällä ravinnolla kulkeminen alkaa vaikuttamaan yleiseen oloon, muistamiseen ym, joten olen pyrkinyt syömään tietyn määrän ruokaa tiettynä kellonaikana, jotta elimistö voisi hyvin ja aineenvaihdunta pysyisi käynnissä.

        Tsemppiä paljon vajaatoiminnan kanssa elämiseen JulihQ :)

        Sain lääkityksen 2008 marraskuussa, jota nostettiin 2 kpl/pvä parin kuukauden päästä. ei paljon vaikutusta, mutta vesihieronta ja uinti auttaa; 2 kg lähti/kk. Aineenvaihdunta aina ollut ongelma, mutta kun jätin alkon (kuiva valkkari) pariksi kuukaudeksi, paino putosi itsekseen 6 kg. Eli jos rupean täysraittiiksi, niin paino putoaa nopeasti. Ja meikäläisen ainut pahe on kuiva valkkari, joka sekin lihottaa... Mitähän tässäkin tekisi... syön suht terveellisesti, liikun, pyöräilen, en polta, mutta kiitos kilpirauhasen vajaatoiminnan ansiosta on monenlaista vaivaa...


    • Eräitä periaatteita

      Eräitä periaatteita

      T4 hormoni:

      Raskaanaolevien tulee usein nostaa Thyroxin( ruots. Levaxin) annos 0,05 mg/ vuorokausi.
      Imetyksen aikana ja sen jälkeen
      pidetään kilpirauhashormonien substituutioannos ennallaan.
      Vanhuksilla ja sydäninsufficienssipotilailla pyritään alisubstituutioannoksiin.

      Lasten hypotyreoosissa käytetään Thyroxin( Ruotsissa Levaxin) hoitoa siis T4- valmistetta ja S-TSH pidetään normaalina.

      T3 muodostuu kehossa osin kilpirauhasessa ja osin maksassa.
      Maksan osuutena näyttää olevan T4:n hyödyntäminen siten, että kehossa pääsee tuottumaan tarvittavat määrät silmänräpäyksessä vaikuttavaa T3- muotoa.

      Pitkäaikaisterapiassa on suositeltavaa antaa T4-muotoa (levothyroxiininatriumia), koska tämän valmisteen pitkäaikaisvaikutuksesta seuraa vakaampi aineenvaihdunnallinen tila ja samalla maksan toimitetaan T4-substraattia, josta se valmistaa T3-muotoa.

      Eräät harvat potilaat tarvitsevat myös T3 muotoa jonkin verran. Asia on erikoislääkärin säätämä.

      T3 muoto Liothyroniini kulkee veressä ainoastaan sitoutuneena TBPA:han ja albumiiniin. Vain 0,5% esiintyy vapaassa muodossa seerumissa sitoutumatta proteiiniin. Tästä johtuen on T3-hormonilla suurempi jakaantumistilavuus kuin T4-hormonilla. T3 muuttuu maksassa vähitellen inaktiiveiksi aineenvaihduntatuotteiksi, metaboliiteiksi, jotka erittyvät pois kehosta munuaisten ja suolen kautta.

      Mikä on indikaatio tämän kilpirauhashormonin pikamuodon (T3) käyttöön ?
      Liothyroniinia käytetään, kun toivotaan kilpirauhashormonilta nopeaa vaikutusta ja aineenvaihtoa.
      Esim. ennen kartoitustutkimusta kilpirauhassyövän leikkauksen jälkeen
      Kartoituksessa, scintigrafiassa, selvitettäessä autonomista kilpirauhashormonitoimintaa.
      Ns estokokeessa,
      Selvitettäessä onko thyreoidehormoniresistenssistä kysymys.

      VAIN Erityistapauksissa voidaan Liothyroniinia (T3) antaa lisänä tyroksiinihoitoon (T4) .

      Kontraindikaatio Liothyroniinille (T3) on
      Hoitamaton lisämunuaisinsufficienssi ja hypofyysin etulohkon insufficienssi.

      Yliannostusoireisto on seuraava
      Palpitaatio, takykardia, sydämen rytmihäiriöt, laihtuminen, angiina pectoris, vapina, päänsärky, ripuli, hermostuneisuus, unettomuus, hikoilu, vähentynyt lämmönsietokyky.

      Mitä tehdä, jos näitä oireita ilmenee?
      Valmiste jätetään useaksi päiväksi pois ja sitten asetetaan pienemmällä annoksella jatkossa takaisin, mikäli se on välttämätöntä. Annoksen pienennyksen määrää lääkäri otettuaan paastoverikoearvon TSH ja T4.

      • Armour

        Hei! Löytyisikö tietoa voiko erityisluvallisia kilpirauhaslääkkeitä tilata ulkomailta tai tuoda ulkomailta?


      • on_vaikeutettu

        Tulli vaatii reseptin.
        Poikkeuksena "loppui kesken matkan" -tilanne jolloin 3 kuukauden tarpeen tuomiseen riittää lääkärin allekirjottama annosteluohje (todistamaan että on omaan käyttöön)

        Mukanaan reseptillä voi tuoda vuoden tarpeen, postitse 3 kk:n tarpeen.

        Suosittua on hankkia EU-resepti ilkomailla.


      • muina_miehinä

        Paljonkohan ainakin tyroksiinia tuodaan "muina miehinä" Espanjasta, Venäjältä ja Turkista, joissa ovat reseptivapaita.


    • tyyne tyhmyri

      Vaikka olen jo pitkään käyttänyt thyroksiinia, aika vasta sain tietää, että lääke pitää ottaa tyhjään mahaan pelkän veden kera ja vasta n. 15 min. kuluttua voi syödä aamupalan ja rauta, kalsium sun muut lisät haittaavat lääkkeen imeytymistä. Nyt kun korjasin lääkkeenottotapani, vaikutus on aivan toisenlainen.

      • kapseli x

        Kiitos sinulle! on se vaan **** että noita ohjeitakaan ei kukaan voi kunnolla kertoa!
        saa sitä ootella vaikutuksiaan ;( hemmetti että taas ottaa pattiin! Itselläni on ollut omituisia oireita kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi vuoden verran ennenkuin alettiin tutkimaan. On nivelkipuja turvotusta, naamakin muuttunut ihan roikkuvaksi! päässä soi ja humisee,levoton yöuni ymym.Nyt sitä lääkitystä seurataan, arvot lähteneet tasaantumaan.Mutta ei vielä hyvä! koko ajan paleltaa ja väsyttää ei kehtaa mitään tehä.Raivostuttavaa ettei noita lääkitysohjeita voida suoraan kertoa!!


      • takertuja_tyroksiini

        Tyroksiini innolla tarttuu kaikkiin molekyylehin.
        Usein suositellaan siksi tunnin odottelua ennen syömistä

        (Veressäkin vain jokin tuhannesosa on vapaana. T4v:n loppukirjain tarkottaa tätä)


    • pimpam

      lihosin noin 10 kg kesän aikana vaikka liikuin todella paljon ja söin terveellisesti. sain thyroxinin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.

    • Leoona

      Jos paino ei laske vähitellen normaaliksi, niin syynä voi olla tyroksiiniannoksen riittämättömyys. Toisilla taas liotyroiinin T3 lisä vasta vie loput oireet, kuten liikakilot.

      • T3_on_tärkeä

        Terveen kilpirauhasen erityksestä viidesosa (n. 25µg/vrk) on T3-hormonia.
        Vähintään riskaabelia kuvitella että pelkkä tyroksiini (T4) aina toimii.


    • P-pohjanmaa65

      Moikka, kaikille! Minulle on kilpirauhasen vajaatoiminta. Mutta syötyä thyroxinia, mulle alkoi koko vartalon kutina. Ja lääkäri poisti sen kokonaan. Nyt paino on noussut kovasti, en tiedä mitä tehdä. Lääkärit ei voi antaa muuta lääkitystä. Oisko kenelle neuvoja.

      • Dr Kilpi-Rauhanen

        Enpä usko että kutina on vaarallista. Siihen voisi kokeilla antihistamiinia esim. Tietysti sinun kilpirauhasesta pitää saada tasapainoon. Voit saada luvan käyttää toisenlaista kilpirauhashormonivalmistetta, jota ei Suomessa ole myytävänä. Kirjoitit ongelmastasi kauan sitten, toivon että asia on jo ratkennut. Paino on vain yksi asia johon kilpirauhashormonit vaikuttavat. Niitä tarvitaan kaikissa soluissa.


      • Thiilia

        P-Pohjanmaa65:
        Onko maksa-arvosi tutkittu?
        Minulle tuli raskausaikoina kova kutina, joka oli ikään kuin ihon alla, eikä lähtenyt raapimalla.
        Laboratoriotutkimuksissa todettiin maksa-arvojen olevan pilvissä. Arvot palautuivat normaaleiksi vauvan synnyttyä; vaiva palasi kummankin raskauden aikana ja vauvat syntyivät keltaisina.
        Myöhemmin maksa-arvot ovat nousseet mm. Herbalifeä nautittuani ja olin 2 päivää sairaalatutkimuksissa.
        Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin nelisen vuotta sitten, mutta vaivoja oli ollut vuosia ja nyt tunnistan ne samoiksi, joita äidilläni ja siskollani oli.
        Syön Thyroxin 0,1 1tbl/vrk ja olen niin väsynyt, etten jaksa kuin 3-4 tuntia aamupäivisin touhuta, sitten olen poikki. Maksa-arvoja seurataan koko ajan.


    • pkarjalassa

      miten pitkään kerkisit syyvä sitä ennen kuin ottivat pois? ja auttaako oikee iho öljy esim manteliöljy? se voi olla että iho rupee paranemaan ja verenkierto paranee. ja on muuten olemassa semmoinen kuin armour thyroid.. käy oikeella lääkärillä pyydä niiltä lähetettä sisätautilääkärille ne varmasti tietää mitä tehä.. ei ne voi antaa sinun hitaasti kuolla. sydänkohtausriski kasvaa koko ajan

    • ninnuliinni

      onko reseptivapaa lääke?

      • ......

        Ai Armour? Ei ole ja vaatii myös erityisluvan.


    • ninnuliinni

      eikun thyroxin

      • .....

        Ei ole sekään.


      • reseptivapaus

        Reseptivapaa Venäjällä, Espanjassa ja Turkissa. Kreikassa vaihtelevasti.
        Suomeen tuotaessa olisi oltava resepti


    • Pimu1967

      Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta jo 4 vuotta sitten, kun painoni alkoi nousta, mutta lääkitys aloitettiin vasta n kuukausi sitten, kun arvot tuplaantuivat edellisestä mittauksesta. Lääkityksen aloittamisen jälkeen olen huomannut, että hikoilen aivan valtavasti: herään aamulla paita märkänä ja päivälläkin olo on todella hikinen. Myös ihon kutinaa on ollut, mutta ei mitenkään sietämättömänä. Hiusten lähtö on vähentynyt ja kynnet ovat vahvistuneet. Väsymystä on edelleenkin, mutta teidän rohkaisevien kertomusten myötä, luotan, että väsymys laimenee ja paino laskee normaaliksi. Ihmettelen kuitenkin, miksi lääkäri ei aikoinaan aloittanut lääkekuuria heti, vaan antoi minun kärsiä näistä ikävistä oireista näinkin pitkään... No uusi lääkäri tajusi aloittaa lääkityksen... Jes!!!

      • styroksi

        Hikoilu on liikatoiminnan oire. Onko Tyroksiinin annoskokosi liian iso?


      • Onneton naisihminen

        Onko kenelläkään vajaatoiminnan yhteydessä ollut ajoittain kovaa RIPULIA ? Tämä tilanne on ajoittain ihan järkyttävä. Kauppamatkakin on suunniteltava siten että veskejä on lähellä. Kävin toissapäivänä lääkärissä ja hän sanoi, että ripuli on tyypillinen kilpirauhasen vajaatoiminnan sivuoire, jos hoito ei ole tasapainossa. En osannut sanoa muuta kuin että olen jo pitkään syönyt 0,1 mg / pv ja arvot ovat olleet jo pitkään "viitearvojen" rajoilla eli kaiken pitäisi olla kunnossa. Vastatkaa jos tiedätte asiasta jotain. Thyroxinin haittavaikutuksena mainitaan kyllä ripuli. Paksusuoli on tähystetty ja sieltä ei löytynyt mitään.
        Paino ei ole laskenut, vaikka ripulia on välillä viikonkin ajan.


      • mie vaan
        Onneton naisihminen kirjoitti:

        Onko kenelläkään vajaatoiminnan yhteydessä ollut ajoittain kovaa RIPULIA ? Tämä tilanne on ajoittain ihan järkyttävä. Kauppamatkakin on suunniteltava siten että veskejä on lähellä. Kävin toissapäivänä lääkärissä ja hän sanoi, että ripuli on tyypillinen kilpirauhasen vajaatoiminnan sivuoire, jos hoito ei ole tasapainossa. En osannut sanoa muuta kuin että olen jo pitkään syönyt 0,1 mg / pv ja arvot ovat olleet jo pitkään "viitearvojen" rajoilla eli kaiken pitäisi olla kunnossa. Vastatkaa jos tiedätte asiasta jotain. Thyroxinin haittavaikutuksena mainitaan kyllä ripuli. Paksusuoli on tähystetty ja sieltä ei löytynyt mitään.
        Paino ei ole laskenut, vaikka ripulia on välillä viikonkin ajan.

        Mulla on ollut thyroxini lääkitys neljä vuotta ja annokset on 3 päivää 2 taplettia 4 päivää 1,5 taplettia.Olen huomannut että kahden tapletin päivinä vatsa on herkästi löysällä.Ei sillain kuitenkaaan että häiritsis elämää,mut kuitenki.Jotain tuossa lääkkeen määrässä siis on vaikutusta.
        Toinen oire mistä olen kärsinyt on lihas kivut.Jos seisaltaan teen vaikka parituntia töitä on reidet ja pohkeet tosi kipeet,istumaan pitää välillä päästä.


      • Todella korkea TSH
        Onneton naisihminen kirjoitti:

        Onko kenelläkään vajaatoiminnan yhteydessä ollut ajoittain kovaa RIPULIA ? Tämä tilanne on ajoittain ihan järkyttävä. Kauppamatkakin on suunniteltava siten että veskejä on lähellä. Kävin toissapäivänä lääkärissä ja hän sanoi, että ripuli on tyypillinen kilpirauhasen vajaatoiminnan sivuoire, jos hoito ei ole tasapainossa. En osannut sanoa muuta kuin että olen jo pitkään syönyt 0,1 mg / pv ja arvot ovat olleet jo pitkään "viitearvojen" rajoilla eli kaiken pitäisi olla kunnossa. Vastatkaa jos tiedätte asiasta jotain. Thyroxinin haittavaikutuksena mainitaan kyllä ripuli. Paksusuoli on tähystetty ja sieltä ei löytynyt mitään.
        Paino ei ole laskenut, vaikka ripulia on välillä viikonkin ajan.

        Kyllä on samat oireet ollut vuosia!..ajattelin että ripuli onkin liikatoiminnan oire sitten..lisäksi unettomuus, muistamattomuus ja jatkuva hikoilu. Sitten päätin lopettaa koko lääkkeen kuin seinään, kun tuntui että käyn ylikierroksilla. Minulla oli tuo sama vahvuus 0,1mg tms. ja arvo viitearvossa tsh 2,2. Ensin oli kuin kaula halkeaisi...annoin asian olla ja odottelin paranemista, ilamn lääkitystä. Sitten unohdin koko jutun ja jatkoin elämää..3 viikon päästä, alkoi pistelemään käsiä ja jalkoja, kummia aaltoja, ja kylmänhikeä kaiken aikaa, 10 x pahempaa kuin alussa, näkö sumentuu oudolla tavalla, totaali väsymys, hegästyttää, unettomuus hiukset karheentui jne..ihan kamalaa siis!! Menin uudelleen lääkäriin, otettin kaikki labrat,TSH arvo oli nyt yli 30 ja t4v 11. On tämä sitten ihan kamalaa..aloitan aamulla uudelleen lasten annoksella , 025.., ensin 3 vkoa , sitten kontrolli..ja sitten nostetaan. Lopputulema lääkärin arvion mukaan oli, että ripuli ja muut oireet olivat alunperin jostain muusta. Niimpä huomenna otetaan b12 vitamiini kokeet, katsotaan onko keliakia,, aliravitsemus tai jokin puutostila, josta oireet. Jatkuva nälkä on, en liho, vaan kaikki tulee pikemminkin nopeasti läpi. Yksi asia mikä voi olla syynä, on ankarat laihdutuskuurit vuosien aikana. Erityisesti nutrauspussikeitot..olen kuullut että niihin on jopa menehtynyt ihmisä, ja ne sotkevat koko järjestelmän. Itse en ainakaan enää ikinä laihduta, ja jos saan jonain pvnä balanssiin kropan, niin kiitollinen olen ylläkerran suuntaan, paljon on kärsimystä tässä


      • herkkäihoinen

        Lääkkeiden aiheuttamaan ihon kutinaan auttaa rikkijauhe. Liotetaan veteen 1 tl / 1/2 juomalasi vettä. Iho pyyhitään kasvopuhdistus lapulla joka on kostutettu rikkinesteeseen, sen jälkeen ihon perus rasvaus.


      • Dr Kilpi-Rauhanen

        Lääkäri teki hoitovirheen. Ei ole mitään syytä vuosikausia odotella ja katsella miten tilanne huononee. Joskus kilpirauhasen vajaatoiminta/ylitoiminta voi olla tilapäistä, kuten esim De Quervainin kilpirauhastulehduksen jälkeen. Jos sinulla olisi ollut sellainen tulehdus, lääkäri olisi tietysti maininnut siitä ja olisit itsekin huomannut oireet.


      • Dr Kilpi-Rauhanen
        mie vaan kirjoitti:

        Mulla on ollut thyroxini lääkitys neljä vuotta ja annokset on 3 päivää 2 taplettia 4 päivää 1,5 taplettia.Olen huomannut että kahden tapletin päivinä vatsa on herkästi löysällä.Ei sillain kuitenkaaan että häiritsis elämää,mut kuitenki.Jotain tuossa lääkkeen määrässä siis on vaikutusta.
        Toinen oire mistä olen kärsinyt on lihas kivut.Jos seisaltaan teen vaikka parituntia töitä on reidet ja pohkeet tosi kipeet,istumaan pitää välillä päästä.

        Nämä tabletit sisältävät laktoosia. Pystytkö käyttämään maitotuotteita? Jotkut ovat niin herkkiä laktoosille, että oireita kuten ripulia ja turvotusta ja myös vatsakipuja voi tulla laktoosia sisältävästä lääkkeestä.


      • Dr Kilpi-Rauhanen
        Todella korkea TSH kirjoitti:

        Kyllä on samat oireet ollut vuosia!..ajattelin että ripuli onkin liikatoiminnan oire sitten..lisäksi unettomuus, muistamattomuus ja jatkuva hikoilu. Sitten päätin lopettaa koko lääkkeen kuin seinään, kun tuntui että käyn ylikierroksilla. Minulla oli tuo sama vahvuus 0,1mg tms. ja arvo viitearvossa tsh 2,2. Ensin oli kuin kaula halkeaisi...annoin asian olla ja odottelin paranemista, ilamn lääkitystä. Sitten unohdin koko jutun ja jatkoin elämää..3 viikon päästä, alkoi pistelemään käsiä ja jalkoja, kummia aaltoja, ja kylmänhikeä kaiken aikaa, 10 x pahempaa kuin alussa, näkö sumentuu oudolla tavalla, totaali väsymys, hegästyttää, unettomuus hiukset karheentui jne..ihan kamalaa siis!! Menin uudelleen lääkäriin, otettin kaikki labrat,TSH arvo oli nyt yli 30 ja t4v 11. On tämä sitten ihan kamalaa..aloitan aamulla uudelleen lasten annoksella , 025.., ensin 3 vkoa , sitten kontrolli..ja sitten nostetaan. Lopputulema lääkärin arvion mukaan oli, että ripuli ja muut oireet olivat alunperin jostain muusta. Niimpä huomenna otetaan b12 vitamiini kokeet, katsotaan onko keliakia,, aliravitsemus tai jokin puutostila, josta oireet. Jatkuva nälkä on, en liho, vaan kaikki tulee pikemminkin nopeasti läpi. Yksi asia mikä voi olla syynä, on ankarat laihdutuskuurit vuosien aikana. Erityisesti nutrauspussikeitot..olen kuullut että niihin on jopa menehtynyt ihmisä, ja ne sotkevat koko järjestelmän. Itse en ainakaan enää ikinä laihduta, ja jos saan jonain pvnä balanssiin kropan, niin kiitollinen olen ylläkerran suuntaan, paljon on kärsimystä tässä

        Nämä tabletit sisältävät laktoosia. Pystytkö käyttämään maitotuotteita? Vatsaoireesi sopivat laktoosiintoleranssiin. Varmasti olet jo saanut selville, mistä oireesi johtuvat ja toivon mukaan voit hyvin.


      • Rikkiraapinut
        herkkäihoinen kirjoitti:

        Lääkkeiden aiheuttamaan ihon kutinaan auttaa rikkijauhe. Liotetaan veteen 1 tl / 1/2 juomalasi vettä. Iho pyyhitään kasvopuhdistus lapulla joka on kostutettu rikkinesteeseen, sen jälkeen ihon perus rasvaus.

        Mistä rikkipulveria voi ostaa?


    • levothyroxine

      miulla alkoi kanssa hikoilu vähän aikaa lääkityksen aloitettua. joillakin se on vajaatoiminnan oire. jos ei oo muita oireita niin se voi olla liikatoimintaa vaan elimistö yrittää tottua uuteen annokseen. miulla oli paras olo just tuossa 4 viikon kohalla mutta huononi joka viikko ennen uutta nostoa.

    • Rinai

      Hei
      Olen nyt lukenut läpi teidän kaikkien kertomukset. Kiitos niistä. Minulla on kohta 15 vuotias tyttö joka on aloittanut Thyrox lääkityksen 2 viikkoa sitten 25 migrok .Tyttö on aina ollut urheilullinen, hoikka jne..paitsi kesän jälkeen tilanne muuttui ihan kaoottiseksi. Veto oli täysin poissa, paleli ja tilanne oli tosi vaikea :( Kävimme lääkärissä 5.9.2011 ja lääkitystä ei siis vielä silloin aloitettu. Painoa oli 55,8 nyt tänään 24.10.2011 paino 64 kg!! eihän toi voi olla tottakaan! Eikä ole harrastanut syömistä! Nyt sitten hiki valuu koko ajan. Turvonnut olo. Kasvot turvonneet...syönyt siis lääkettä 2 viikkoa!

    • Armourin_käyttäjä

      Hei Rinai, millä labratuloksilla tyttäresi aloitti lääkityksen? Otettiinko myös T3V TSH:n ja T4V:N lisäksi? Oliko arvot ns. pahasti pielessä?
      Olen itse parikymppinen nuori nainen ja kärsin juuri samanlaisista oireista kun sun tytär. Thyroxinilla turposin myös ja muutuin jotenkin apaattiseksi. Lopulta vaihdoin armour thyroidiin.

    • Vä Synyt

      Mulla on ollut vajaatoiminta jo ainakin 8 vuotta, oireet vuosi vuodelta vain pahentuneet. Lääkityksen (thyroxin) sain vasta helmikuussa. Tasaisesti annostusta nostellaan,mutta vielä ei ole olo juurikaan parantununut. On yksilöllistä miten pian lääkitys tehoaa ja sekin vaikuttaa kuinka kauan on ollut vajaalla hoitamatta. Olen ihan loppu ja odotan vain valoa tunnelin päässä tai lääkityksen vaihtoa eläinperäisiin. Mietin myös kannattaisiko MDD:n kautta otattaa kilpirauhaspaneeli ja tutkia mahdollinen rt3 onglema.

    • Sashu^

      Mulla lääkäri teki ilmeisesti hoitovirheen... Diagnosoi virheellisesti vajaatoimintaiseks, vaikka mulla ei koko tautia edes ollut. Lähtöarvot oli TSH 4,53 ja T4v 17, jotka aivan normaalit arvot!!! Sitten sain kuitenkin lääkityksen käyttöön ja siitä asti onkin huono olo ollut joka päivä! Viimesimmät labrat nyt on ollut TSH 1,5 ja t4v 16 ja käyn aivan liikatoimintaisena! Lääkitystä liikatoimintaan ei anneta, kun arvot on viiterajojen sisäpuolella... Laihdun, hikoilen, unettomuus, muistamattomuus ja keskittymiskyvyn puute, ilmeettömät ja valkoiset kasvot. Voikohan thyroxiniin kuolla, jos sitä annetaan terveelle ihmiselle? Oon lopettanu lääkkeen jo heinäkuussa ja edelleen vaan on liikatoiminnan oireet. Myös silmät ovat muuttuneet tyroksiinin takia ja silmäoireet alkoi lääkityksen aikana. Ne on suurentuneet tasaisesti ja toista silmää välillä särkee ja ne tuijottaa vaan yhteen kohtaan eikä liiku kuten terveellä ihmisellä.

      • Dr Kilpi-Rauhanen

        Jos et ole käynyt erikoislääkärin tutkimuksissa, men ihmeessä heti vaikka se olisi vaikea järjestää tai kallistakin. Silmäoireet kilpirauhasongelmien yhteydessä täytyy tutkituttaa heti. Samoin pitää myös tutkia, mistä liikatoimintaoireet johtuvat. Lääkitystä ei käytetä mikäli liikatoiminta johtuu vajaatoiminnan lääkityksestä. On myös tärkeä sulkea pois muiden sairauksien mahdollisuus, on monia sairauksia, jotka aiheuttavat samoja oireita. On epätodennäköistä, että oireesi johtuvat tyroksiinista. Niillä ei ole mitään pitkäaikaisvaikutuksia. Mikä oli terveydentilasi silloin kun lääkäri teki vajaatoimintadiagnoosin? Oliko vajaatoimintaoireita? Otettinko muita kilpirauhasen toiminnasta kertovia näytteitä? Nykyään lääkäripiireissä puhutaan paljon vajaatoiminnasta, joka ei näy kokeissa. Minkä ikäinen olet? Muut oireet paitsi laihtuminen sopivat vaihdevuosiin. Tutkita itsesi perusteellisesti, mikäli oireet vieläkin jatkuvat.


      • Thiilia

        Voi että, enpä olisi uskonut! Kerrot toisen silmän särystä, ihan sama juttu minulla! Kävin silmälääkärillä ja kerroin siitä särystä ja salamoinnista samassa silmässä, mutta ei löytänyt vikaa. Kilpis siis syynä - tähänkin.
        Olen muuten koittanut olla viikon verran ilman Thyroxinia ja olo on paljon parempi, jaksan enemmän, nukun paremmin ja hikoilen vähemmän. Ensi viikolla on lääkäri, niin saa nähdä, mitä hän on mieltä.


      • Hippuliini

        Menkää hyvät ihmiset uniapneatutkimuksiin!!! TSH hoitotasolla.....T4 ok.Lihavuus, nukkuminen...pulemenia. Oireet 30v. Ongelmana Thyroxinin myötä kunnon lasku...kävely <,ilmeettömät kasvot,iloinen ihminen yliaktiivinen..muisti pätkii...ei dementiaa! VASTUUTA NYT TÄHÄN KILPPARITOUHUUN...IHMISET JUOKSEE HAKEMAAN APUA KAUAKSIKIN. LAMA TUOTTAA SUURTA BISNESTÄ. OIREET SOPIVAT USEAAN VAKAVAANKIN TAUTIIN. ÄLKÄÄ OLKO SOKEITA!


    • syystuuli

      onkohan sulla autoimmuunikoe otettu? silmäoireiden kanssa kannattas mennä äkkiä lääkäriin-voi olla silmäoireinen kilpirauhassairaus?Itselläni autoimmuunityreodiitti ja vajaatoimintaan lääkitys, mutta oireina aina vaan kurkun kuristus ja poskipäiden särky, voimattomuus, sormenpäiden pistely, huulien pistely jne. Minulla myös lisämunuaisenkuoriosien lama johon hydrokortison korvaushoito.. mutta kun olo on aivan kamala-löytyiskö täältä ketään samassa jamssa olevaa??

    • Sashu^

      Ei ole otettu autoimmuunikoetta. On katsottu vaan TSH ja T4V. Missä muuten sellaisen kokeen voi saada??? Itsekin epäilen silmäoireista kilpirauhassairautta. Pelkään sitä basedowin tautia. Mullakin on ollut tota poskipäiden särkyä ja sormenpäiden pistelyä ja voimattomuutta. Sit en yksinkertaisesti pysty hymyilemään, vaan aina sama ilme. Jos yritänkään hymyillä leveesti, alkaa posket kramppaamaan.

    • vajaa.

      Hei,

      Minulla on autoimmuunityreoidiitti ja siitä vajaatoiminta. Olen lukenut, että jos on tuo autoimmuunimuoto niin välillä voi olla sellaisia oireita jotka muistuttaa liikatoimintaa vaikkei sitä olekaan. Minulla on myös selittämätöntä poskipäiden särkyä, on jopa otettu röntgenkuvat mutta mitään ei löydy. Lisäksi kasvot muutenkin tuntuvat jähmeiltä, kylmiltä ja ilmeettomiltä. Ja vielä lisäksi silmäkivut.

    • syystuuli

      laboratoriokoe vasta-aineista-pyydä lähete lääkäriltäsi. Minulla on myös ajoittain ilmeettömät kasvot-aivan kuin halvaantuneet.Poskipäidensärky ja sormien pistely todella inhottavaa-välillä iho menee kananlihalle ja palelee aivan mielettömästi-älä lopeta itse lääkitystäsi vaan mene lääkäriin ja kerro oireet.tsh-arvo 1.5 on hyvä eli aikaisempi tsh oli vajaatoimintaan. ehkä kannattaisi pyytää myös s-kortisoli koe jotta selviäisi onko lisämunuaisenkuoriosissa vikaa niinkuin minulla-saattaa liittyä toisiinsa-tämä siis vastauksena sashulle. Mutta kyllä kaikenkaikkiaan on pirullinen tauti. Minulla menee vielä sokeritkin alas kun on nää hypot. Yritetään sinnitellä!!

    • Sashu^

      Minulla viimeisimmät labrat oli Tsh 1,86 ja t4v pyöristettynä 11, onko vajaatoimintaa??

    • Tässä kokemukseni thyroxiinista:

      EI VAIKUTA. Arvot nousee kyllä, mutta oireet jatkuu ja jatkuu vuodesta toiseen.Todella pöyristyttävää että tätä rt3 ongelmaa ei tunneta yleissä terveydenhuollossa, siis NOLOA! Jotkus saavat avun thyroxiinista, toivottavasti sinäkin jos olet onnekas. Vaikutuksia ei välttämättä ihan parissa viikossa. Ennemmin kuukaudessa parissa. Voimia.

    • Sashu^

      En syö siis tyroksiinia lainkaan... mietin vaan, että onko nuo normaalit arvot, kun kävin kokeissa.

    • rytty

      hei kaikki kilpparit,tosi lohdullista lukea kuitenki näitä ihmisten stooreja erilaisten vaivojen osalta,kun on itse tsempannu 25v. ja arvot aina mukamas ok, kunnes viime vuoden 1913 alusta ilmeisesti tuhat ja sataa meininki vaihtu totaaliseen tsompitilaan. No nyt en ollu kiltti, vaan vaadin ultrat ja sitä myöden otettiin neulanäytteet ja epäselvyyksien vuoksi leikattiin kilpparit pois.
      Aikuisten oikeest luulin , et haallelujaa nyt alko uus elo, mut pakko ottaa maltit, kun lääkitys haussa ja toista kuukautta menty melkoisilla oloilla.
      Onneks oon eläkkeel,jos olisin työelämäs niin satasel sairaslomal sen voin sanoa.
      Nyt tabuja lisätty ja tuntuu et helppaa oloa,et hakemista on tasapaino.
      Malttia näköjään tarvitaan, eikä vähempi siihen et muut ihmiset myös ymmärtäis tän taudin oikut.!!!!!
      Voimia kaikil kamppailun tuoksinas,emme me tätä vaivaa teeskentele.....

      • rytty

        siis 2013, tää aivosumu ja silleen


    • Kukkamekko

      Minulla todettiin vuoden 2013 lopussa kilpirauhasen vajaatoiminta. Tai itseasiassa kilpirauhanen ei toiminut lainkaan. Arvot olivat silloin, Tsh- 159 ja t4v alle yksi. Repikää siitä, kuka pistää paremmaksi :)
      Toimimattomuus johtui autoimmuuni sairaudesta. Olen joskus sairastanut kilpirauhastulehduksen tietämättäni.
      Väsymystä minulla oli ollut pidempään (en osaa sanoa edes milloin se on alkanut), jatkuvaa palelemista, ihon kuivumista, hiusten lähtöä ym ym, kaikki mahdolliset vajaatoiminnan oireet löytyi.
      Lääkitys aloitettiin puolikkaalla 0.1 mg tyroksiinilla. Kaksi viikkoa näin ja sitten nostettiin yhteen tabuun päivässä.
      Nyt paleleminen on loppunut, iho on ihan normaali ja olen laihtunut useita kiloja, vaikka syön todella paljon. Öisin on välillä tuskallisia hikoilukohtauksia, mutta ei enää niin usein kuin alussa. Väsymyskohtauksia on edelleen, mutta väliin mahtuu pirteitäkin päiviä.
      Viimeisemmissä verikokeissa kilppariarvot olivat ihan normaalit. tsh 0,89 ja t4v 21.
      Niin että näillä mennään :) Edelleen täällä odottelen sitä pirteää kokopäiväistä entistä itseäni... Toivottavasti se päivä joskus vielä koittaa :D
      Tsemppiä kaikille kilpparipotilaille

    • mutsi

      Toivottavasti laihdun kun syön metrofmin ja thyroxin lääkettä,ylipainoa,verenpainetta,hui kauhia.

    • hellu4

      Minulla aloitettiin Thyroxin lääkitys joulukuussa 2013. Arvot olivat lähes normaalit, mutta lääkäri sanoi, että kokeillaan puoli vuotta auttaako Thyroxin. Palelu loppui melkein heti, Yöunet paranivat, hiustenlähtö väheni yms. Ihmeellinen jälkivaiva minulle jäi. Jos liikun enemmän seuraavana päivänä en tahdo pystyä kävelemään normaalisti ollenkaan. Kävely on köpöttelyä kuin vanhalla mummolla.
      Onko kenelläkään teistä ollut sellaisia ongelmia vai onko tämä jokin ihan uusi tauti, joka kolkuttelee. Pelkään Parkinsonin tautia.

      • liisa03

        Olen sairastanut kilppareita varmaan jo parikymmentä vuotta. Oireet kuitenkin sen verran lieviä, että niiden kanssa pärjäsi. Vuosi sitten kunto romahti täydellisesti. Lopultakin löytyi lääkäri joka otatti kilpirauhaskokeet.
        Minä olen syönyt Thyroxinia huhtikuusta lähtien. Nyt annos on 0,1 mg päivässä. Kilppariarvot ovat kyllä parantuneet mutta oireet eivät ole helpottaneet. Nyt funkkarilääkäri määräräsi Liothyroniinin. Epäili rt3 ongelmaa. Saan lääkkeen huommenna eli perjantaina voin aloittaa.


    • Anonyymi

      Thyroxin ei aina auta. Minulta huomattiin vajaatoiminta terveystarkastuksen yhteydessä. Olin tuolloin hoikka (175 cm, 68-72 kg) hiukset ehkä hiukan ohentuneet, vilutti. Jaksoin hyvin käydä töissä, työ oli fyysisesti raskasta. Aloitettiin Thyroxin. Sitä on tullut syötyä pitkälti toistakymmentä vuotta. Tulos: Nyk. paino huitelee 100 kg:n korvilla. Nivelkipuja, viluttaa, ummettaa, ajatus kyllä kulkee mutta sanat hukassa, hiukset ohentuneet, iho ohut ja kuiva. Olen niin väsynyt, että pelkkä kaupassa käyminen vie kaikki voimat. Menee monta päivää palautumiseen. Mikään määrä unta ei riitä. Voin nukkua 12 tuntia ja herään täysin tokkurassa. Vessakäynnin jälkeen voisin mennä heti takaisin nukkumaan. Makuulla paleltaa. Jalat ja kädet on jääkylmät saunassakin.

      Onko Suomessa lääkäriä, joka tietää, miten vajaatoimintaa sairastavia hoidetaan silloin, kun Thyroxin ei poista vajaatoiminnan oireita?

      • Anonyymi

        Arvelen joutuvani pyörätuoliin seur. viiden vuoden sisällä, jos lihominen ei pysähdy. Joku kirjoitti tuolla edellä, että hänellä on vaikeuksia kävellä. Sama täällä. Jalat ovat herätessä kuin puupökkelöt ja tavattoman kipeät. Töissä en ole käynyt pitkiin aikoihin. Kukaan ei palkkaa ihmistä, joka on olemukseltaan kuin haamu. Tässä sitä odotetaan kuolemaa. Kiva, kun elämä menee ohi, hukkaan. 👍😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvelen joutuvani pyörätuoliin seur. viiden vuoden sisällä, jos lihominen ei pysähdy. Joku kirjoitti tuolla edellä, että hänellä on vaikeuksia kävellä. Sama täällä. Jalat ovat herätessä kuin puupökkelöt ja tavattoman kipeät. Töissä en ole käynyt pitkiin aikoihin. Kukaan ei palkkaa ihmistä, joka on olemukseltaan kuin haamu. Tässä sitä odotetaan kuolemaa. Kiva, kun elämä menee ohi, hukkaan. 👍😁

        Kyllä tuossa on muutakin hormooni ongelmaa, kuin pelkkä Tyroksiini.


      • Anonyymi

        Vaikea sanoa mitään, kun et ole laittanut lääkeannosta eikä laboratorio arvoja: TSH ja T4V. Ilmeisesti olet vajaatoiminnalla ja pitäisi nostaa lääkeannosta.

        Pitää muistaa, että TSH:n ja T4V:n tavoitetasot muuttuvat lääkityksen aloittamisen myötä eli viitearvoja ei voi käyttää lääkityksen säätämiseen. Matala TSH ei tarkoita liikatoimintaa, jos T4V ja T3V pysyvät viitteissä. Yleensä potilaat ilmoittavat voivansa hyvin T4V:n ollessa viitearvojen yläpuolella ja TSH 0-1.


      • Anonyymi

        Hyvät kilpirauhaspotilaat! Nimimerkillä kokemusta on kirjoitan omasta kokemuksestani jo toistakymmentä vuotta jatkuneesta taistelusta päästä kuntoon ’hoidosta huolimatta’. Olen syönyt tyroksiinia vuosikaudet, mutta koskaan labra-arvot, lääkeannos tai olo eivät ole tasapainossa. Näin ollen viimeinen ja nyt päällä oleva kokeilu on muuttaa ruokavalio terveellisempään suuntaan. Minullakin oli kaikki maksa-arvot koholla, mutta niihin ei tietenkään terveydenhoidossa mitenkään puututtu, puhumattakaan että olisi tiedetty mitä tehdä. No tässä vaiheessa tiedän jo itsekin: puutteellisesti toimiva ja huonosti hoidettu lääkitys aiheuttaa maksa-arvojen kohoamista, ja ruokavaliolla voi saada ne laskemaan, jolloin lääkityskin alkaa toimimaan paremmin. Tätä ei tietenkään terveydenhuollossa suositella, koska potilaat paranisivat!
        Ruokavalioon kuuluu runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä, ja kuumentamatonta oliiviöljyä terveellisenä rasvana. Aterialla voi perunan, pastan tai riisin korvata kasviksilla ja syödä lisänä salaattia oliiviöljyllä. Viher/marjasmoothie sopii kiireisen terveysteoksi. Lupaan, että olo paranee. Itsellä laski kolesteroli, crp yms. ja tietysti maksa-arvot, ja vaikutus näkyi jo puolessa vuodessa!
        Tätä en tietenkään itse ole operoinut, vaan apuna on flt-ravinto-ohjaaja. He osaavat suunnitella autoimmuunipotilaalle sopivan ruokavalion, ja tarvittavat vitamiinit.
        Jonkun mielestä tämä on tietysti huijausta ja turhaa, mutta eipä se ole pakollistakaan. Terveydenhuollosta ette apua saa, jos pelkkä tyroksiini ei kohdallanne toimi, tai on muita terveysongelmia. Reseptejä vaan kirjoitellaan, ja potilaan kunto ei siitään parane.
        Itse en halunnut joutua liian aikaisin muiden armoille, koska huono hoito on laskenut toimintakykyäni niin paljon, että oikein sylettää!


    • Anonyymi

      Medullaarinen kilpirauhaskarsinooma syöpä 50vuotta olen syöny Thyroxin 100 mikrog 82vuotias

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe