soluasunnossa

outoako...

Muutin viime viikolla kolmen hengen soluun ja viikonloppuna sinne muutti toinenkin asukas, kolmatta ei ole vielä näkynyt. Asunto oli remontoitu tätä ennen, joten siellä ei ollut kenenkään tavaroita.

Tuon toisen jo muutettua paikalle vein ostamani vessapaperipakkauksen vessaan. Hetken päästä viereen oli ilmestynyt toinen pakkaus ja tuo poika oli ottanut uuden rullan (vanhan juuri loputtua) omasta pakkauksestaan!

Toinen outo juttu oli, että hän toi myös oman tiskiaineensa ja tiskiharjansa keittiöön ja selvästi käyttää niitä, eikä niitä, jotka minä ostin jo aikaisemmin...

Mitenköhän tätä pitäisi tulkita???

Ei kai ole paljon muita vaihtoehtoja kuin yrittää keskustella asiasta...

46

24547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osta omat

      käyttötavaransa, vaikka soluasunnoissa asuvatkin? Saattaahan olla että toinen käyttelee toisen mielestä enemmän niitä sen tavaroita kuin toinen, jotta parempikin että jokainen hankkii omat, niin ei tule sanomista. Ei ne ruoatkaan yhteisiä ole niin miksi muut tavarat olisivat?

      • outoako...

        Joo, voin vielä ymmärtää, että haluaa oman tiskiharjan, mutta eikös sentään voitaisi käyttää yhteistä vessapaperia?? Olen kyllä ihan käyttänyt siitä "hänen" rullastaan...


      • sellanen
        outoako... kirjoitti:

        Joo, voin vielä ymmärtää, että haluaa oman tiskiharjan, mutta eikös sentään voitaisi käyttää yhteistä vessapaperia?? Olen kyllä ihan käyttänyt siitä "hänen" rullastaan...

        sosiaalinen luonne. Mutta otathan huomioon myöskin sen että kaikilla ei ole ja kaikki eivät tykkää jos käytetään heidän tavaroitaan, esimerkiksi vaikkapa vessapaperia. Kotona (siis lapsuuden kodissaan) kaikki käyttävät niitä samoja, mutta soluasunnossa ei asuta enää kotona ja tavarat ovat vierailla ihmisillä kaikilla omat. En minä ainakaan tykkäisi että joku käyttäisi minun ostamiani tavaroita kun takeita ei siitä ole että saan käyttää yhtä paljon sitten niiden muiden tavaroita. Ja raha ei puussa kasva minullakaan.


      • ????????????
        outoako... kirjoitti:

        Joo, voin vielä ymmärtää, että haluaa oman tiskiharjan, mutta eikös sentään voitaisi käyttää yhteistä vessapaperia?? Olen kyllä ihan käyttänyt siitä "hänen" rullastaan...

        miten muualla tehdään, mutta minä en käytä toisen kanssa yhteistä vessapaperia. otan kyllä aina rullasta uuden palasen...


      • örghgr
        outoako... kirjoitti:

        Joo, voin vielä ymmärtää, että haluaa oman tiskiharjan, mutta eikös sentään voitaisi käyttää yhteistä vessapaperia?? Olen kyllä ihan käyttänyt siitä "hänen" rullastaan...

        Vie omat vessapaperisi piiloon huoneeseesi ja käytä kämppiksen paperia. Sitten kun kämppiksen paperi on lopussa, ainakin sulla on paperia, kunnes kämppis ostaa lisää. Säästyneillä rahoilla voit ostaa itsellesi kaljaa.


      • det
        örghgr kirjoitti:

        Vie omat vessapaperisi piiloon huoneeseesi ja käytä kämppiksen paperia. Sitten kun kämppiksen paperi on lopussa, ainakin sulla on paperia, kunnes kämppis ostaa lisää. Säästyneillä rahoilla voit ostaa itsellesi kaljaa.

        toi oli loistava...heh heh...


      • from hell
        örghgr kirjoitti:

        Vie omat vessapaperisi piiloon huoneeseesi ja käytä kämppiksen paperia. Sitten kun kämppiksen paperi on lopussa, ainakin sulla on paperia, kunnes kämppis ostaa lisää. Säästyneillä rahoilla voit ostaa itsellesi kaljaa.

        Olen tehnyt niin jo vuosia noudattaen periaatetta "kaikki mikä on sun on myös mun mutta kaikki mikä on
        mun ei ole sun". Olen säästänyt suuria summia käyttämällä kämppisten vessapaperia, shampoota, sokeria, kahvia, kaljaa, partahöylää perskarvojen ajeluun ja yleisesti kaikkea mitä taloudessa on. Tuon joskus Lidlin paskakahvia ja yksinkertaisesti kaadan kämppiksen kultakatriinat omaan boksiin ja halpiskahvit kämppiksen boksiin. Yleensä kämppikset
        kestää 3-6 kk loisimista ja ei muuta kuin ilmoitus lehteen ja mahdollisimman nössö ja rahakas kämppis tilalle. Ei kannata imeä heti kuivaksi että iloa riittää pidempään. ARTISTI:)


    • 6v kokemusta solusta

      Todenäköisesti ovat vasta kotoa muuttaneet ja tilanne uusi eivätkä vielä jutelleet muiden kämpiksien kanssa "talon tavasta". Ensimmäisenä kun saa uusi kämppis, niin hyviin tapoihin kuuluu esitellä itseään ja jossain vaiheessa sopia säännöistä. Useimmiten tiskiaineet, saippuat, ikkunanpesuaineet, yleispesuaineet, tiskiharjat ja vessapaperit ovat "yhteisiä" ja vuorotellen ostetaan kun loppuvat tai joku ostaa tiskirätit ja toinen tiskiharjat. Jos tarvitaan esim. suihkuverho, voidaan etukäteen sopia kuka ostaa ja jakaa kulut tasan. Meillä mikro oli mun ikioma, mutta muut saivat käyttää, imuri oli jonkun toisen ja vastaavasti kaikki saivat käyttää jne. Ei se soluasuminen vaikea ole, pitää vain sopia asioista. Ainoat ongelmat liittyivät siivousvuoroihin, mutta sekin parani melko hyvin kun otettiin käyttöön vuorolistat, joista oma nimi pyyhittiin yli kun oli siivonnut :)

    • solussa 4 v lusinut

      Ei kaikki halua jakaa kulutustavaraa kommunistisessa hengessä. Minä olen aina ostanut oman vessapaperin, tiskiharjan, pesuaineet ym. Tein periaatepäätöksen heti muuttaessani ja hyvä niin. Eipä ole kiva itse ostaa jotain keskilaatuista paskapaperia, jos toiset ostavat jotain euroshopperin hiekkapaperia. Toisekseen eräs kämppis käytti wc-paperia nenäliinana. Roskis oli aina viikossa täynnä rytisteltyjä pallukoita. Ei kiinnostaisi kustantaa toisen jatkuvaa rääneritysongelmaa. No käytännössä toinen kämppis kustansi, koska he jakoivat tavarat.
      Siinä oikeasti alkaa jossain vaiheessa pinna katkeilla kun toinen valuttaa tiiviste-Fairya puoli desia altaaseen per tiskauskerta. Mutta jos se ei ole sinun niin antaa lorottaa.
      Eikä omien tavaroiden ostaminen tarkoita, että kämppiksesi olisi todella epäsosiaalinen. Minäkin tällaisena "outona kämppiksenä" olen ystävystynyt joidenkin jo nyt ex-kämppisten kanssa. Eipähän aiheuta arkiset asiat hampaiden kiristelyä ja voi keskittyä hauskanpitoon.

      • Grogi

        *REPS*


      • voi huh

        huh


    • kätevää jos

      jokainen ostaa vessapaperia saman määrän, saippuaa saman määrän, siivoustarvikkeita saman määrän jne. jne. ja käytätte sitten yhdessä niitä, kunnes kaikki on loppu. Sitten vaan jokainen kauppaan ja .....

      Helppoa ku yliopisto-opiskelu!

      • kuitenkin

        tuhlaa kaikkea mielettömän paljon enemmän kuin ensimmäinen ja se kolmas käyttää niiin vähän kun vaan mahdollista, ettei vaan lopu kesken. Onks reilu meininki, häh?
        Kaikkein parasta kun jokainen ostaa ihan ikiomat niin ei tule sitten kyttäilyä ja sanomisia mistään tuollaisesta ainakaan.


      • Entinen solukko
        kuitenkin kirjoitti:

        tuhlaa kaikkea mielettömän paljon enemmän kuin ensimmäinen ja se kolmas käyttää niiin vähän kun vaan mahdollista, ettei vaan lopu kesken. Onks reilu meininki, häh?
        Kaikkein parasta kun jokainen ostaa ihan ikiomat niin ei tule sitten kyttäilyä ja sanomisia mistään tuollaisesta ainakaan.

        munkin mielestä on paras ostaa jokaisen omat. Näin säästyy moni turha supatus jatkossa.
        Noi tietty on sopimuskysymyksiä, mutta jos joku haluaa omat jutut ostaa, ei siitä pidä herneitä ottaa nenäänsä. Jokaiselle suotakoon omat tavat, jotka ei pitäisi häiritä toisia. Vai häiritseekö aloittajaa pahastikkin, jos jollain on omat tavarat ja ei halua niitä jakaa?
        Ite asuin 3 hengen solussa, he jakoivat kaiken ja mulla oli omat. Oli oma itsesulattava jääkaappikin omas huoneessa, ihan sen vuoksi, että ei ruokia syöty kaapista (ketsuppi vakiona loppuu ja maitopurkki tyhjä) ja ei tarvinu niistä sulatusvuoroista sitten tapella. Samoin tiski ym. aineet veskipaperi, ihan kaikki pidin omat.
        Systeemi toimi hyvin, siihen asti, ennenkuin ne rupes viel pokkana vaatii mun ostamaan veski ym. tavaroita mitä en käyttänyt! Ja olis pitäny biel jääkaappikin sulattaa mitä en käyttänyt!
        Piti sitten ihan näyttää, että näin tämä toimii mulla ja veskipaprurullan vien mennentullen veskiin ja takas, että siitäkään ei tarvinu ruikuttaa sen enempään että tuhlaisin jonkun juttui.
        Soluasumisessa jaetaan yhteisiä tiloja, ei tavaroita, ellei niin itse halua tehdä.


    • omat rahat, yhteinen kämppä

      Soluasuminen vaatii joustoa kaikilta asukkailta. He eivät ole sukulaisiasi ja kaikista ei todellakaan tule bestiskavereitasi, joidenkin kanssa tulet hyvin juttuun, toisia yrität vain sietää.
      Itse opiskeluaikoina asuin 3 eri solukokoonpanossa, ennen kun muutin omaan asuntooni, eli kokemusta on.
      Tärkeintä on sopia säännöt, eli pitäkää palaveri kun kaikki on koolla.
      Joskus voi käydä myös niin, että joku syö aina ruokasi, kun menet suihkuun, ostamasi shampoo on aina loppu eikä kukaan osta tilalle mitään. Yksi maksaa sanomalehden ja 2 muuta lukee sen mutta ei maksa siitä mitään, sekään ei ole reilua.
      Eli solusta on muovattava kaikille sopiva koti ja sääntöjä on myös noudatettava. Hankalasta kämppiksestä kannattaa myös päästä eroon/muuttaa muualle. Näin esim jos itse luet tenttiin ja kaverit bilettävät ja ryypäävät viikkotolkulla, tosi kivaa vai mitä?
      Eli voit saada soluusi myös ihmisiä, joiden kanssa menee sukset heti ristiin eikä sopua saada aikaan. Silloin on parasta muuttaa omaan kämpään ja elää omien sääntöjen mukaan.

    • Asuin opiskelun alkuaikoinan ensin neljän hengen solussa ja sitten kaksiossa kämppiksen kanssa. Meillä ostettiin vuorotellen vessapaperit, fairyt, pyykinpesuaineet... Eiköhän se neuvottelemalla selviä. Jos yksi kämppis haluaa käyttää omia tavaroitaan, niin mikäs siinä. Toinen voi haluta ostaa vuorotellen.

      Ruuat oli jokaisella omat, niille annettiin jokaiselle oma hylly jääkaapista, eikä toisten hyllyyn saanut kajota ilman lupaa. Sikäli ikävä tapa, että minun hyllyni oli alimmaisena, ja sinne valui kaikkea sotkua toisten hyllyltä... Eivätkä tietenkään siivonneet niitä, kun se oli minun koskematon hyllyni. :D

      Nämä on sellaisia juttuja, joissa jokaisella on omat tapansa. Puhukaa - sillä siitä selvitään.

    • melody_

      Asuin 3 vuotta 3-hengen solussa. Sinä aikana kämppiksiä oli 8 henkilöä. Yhteenvetona tästä voin sanoa, että ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät halua jakaa kaikkea. Meillä vessapaperi ostettiin yhteiseen käyttöön. Tiskiaineet ja harjat olivat jokaisella omat. Minulla oli oma vedenkeitin ja leivänpaahdin, joita sai lainata..Loppu aikoina minulla oli myös oma pieni pakastin keittiössä, jota annoin "vähän" lainata. Lisäksi minulla oli imuri (talossa myös oma imuri) ja moppi, jota sai lainata, koska niillä myös siivotiin yhteiset tilat. Yhden kerran kyllä pänni, kun etsin moppia ja kämppis oli unohtanut sen huoneeseensa..

      Kodinkoneet ovat sellaisia, mitä kantsii lainata toisille, koska yleensä solu-asuntojen keittiöt ovat niin pieniä, että ei sinne mahdu 3 kpl kahvinkeittimiä, mikroja, leivänpaahtimia yms. Ruoat ja shampoot yms on minun mielestäni parempi pitää omina. Eri asia on, jos kokataan yhdessä, niin silloin myös ruokatarvikkeet ostetaan yhdessä.

      Kannattaa sopia säännöistä yhdessä, ettei tule epäselvyyksiä..

    • ihmetteliä

      asuin puolivuotta viime syksynä soluasunnossa ,olipa se kokemus jota en toivo kenellekkään.

    • 7 vuotta

      kommuunissa ja se vaatii todella selkeät säännöt ja ehdottomasti pidettävä omat tavarat minulla ei ole mahdollisuutta elättää toisia joten joka penni on laskettava on ruokaan 20 senttiä per päivä ja silloin käytävä kaikki mahdolliset ilmaiset ruokailut ja kirkon ruokavaroja haettava, joten ei jää edes rahaa ostaa vessa paperia mutta joka päöivä otan sen verran yleisistä vessoista että selviän päivän tai pari sillä paperilla...ja silloin se tuntuu jos joku vie yhtään mitään tai ettei osta omia aineitaan...joskus joutuu sellaiseen tilanteeseen ja on oltava sopeutuvainen kun kommuunissa asuu muitakin...oikeastaan se on erittäin helppoa kun ei itse tee siitä vaikeaa...kaunista syksyä soluunne...

    • ...

      ite olen 2hengen solussa asunut vuoden. ensimmäisen kämppiksen kanssa perus tavarat oli yhteisiä, ei ollu maailman loppu jos lainasi esim. maitoa jos oli itse unohtanut ostaa. ja se oli ihanaa kun oli "rento" kämppis, ja itse kohteli kämppistään samalla tavalla.
      sitten minulla vaihtui kämppis ja tilalle tuli joku ihan täysi kaheli. niuhottaa pienestäkin asiasta ja mun mielestä se on jotenki huumori näky että vessassa on kaks wc-paperi rulla vierekkäin. mutta mikäs siinä, kukin tavallaan..ei ole outoa että ostetaan omat tavarat..nuo asiat riippuu niin kämppiksestä. mutta miettiä sopii miksi haen yksiötä.

    • Solussa asunut

      Olen itse asunut kolmen hengen solussa.
      Ostimme aina kimpassa esim. wc-paperit, roskapussit ym.
      Käytimme myöskin tyhjistä pulloista saadut rahat ns. yhteisinä rahoina ja ostimme niillä esim. siivousvälineitä
      Joten sopikaas poikien kanssa jokin tällainen juttu, niin menee se lukuvuosi kämpässä paljon mukavammin!

    • miss_banana

      Omasta mielestäni olisi aika hupaisaa, jos jokaisella on oma wc-paperirulla vessassa. Mutta jos joku sitä vaatisi, niin eiköhän se onnistuisi. Solussa kuitenkin pitää sietää monenlaisia ihmisiä ja sopeutua erilaisten ihmisten tapoihin.

      Mielestäni solussa viihtyy silloin parhaiten, kun tutustuu kämppiksiinsä kunnolla. Tällöin se, kuka ostaa wc-paperia ei ehkä ole niin oleellista. Ystävällisyydellä pärjää pitkälle ja toisen pikkuomituisuudet eivät ehkä ärsytä tällöin niin paljon. Itse esimerkiksi tutustuin ruokiani varastelevaan kämppikseen ja kun puhuin hänen kanssaan asiasta, varastelu loppui. =)

    • ina

      teidän kannattais sopia keskenänne asioista. mulla oli "soluvuonna" tosi mukavat kämppikset, (3hlö:n solu) ja me sovittiin miten asiat hoidetaan, mitkä on yhteisiä ja silleen. ostettiin vessapaperit, tiskiainet ja sellaiset vuorotellen ja ne oli yhteisiä, kun ei viitsitty montaa hommata tilaa viemään. meillä ei niuhotusta ollut vaikkemme toisiamme ennalta tunteneetkaan, tiskitkin hoidimmme esim. silleen että siivouspäivänä jaoimme hommat että kuka tekee mitäkin ja tiskaus oli yksi niistä. tiskasimme kyllä useamminkin kuin kerran viikossa, vuorotellen tai sitten tiskasi se jolla oli inspiraatio. astioista osa oli yhteisiä, esim. kattilat, kun ei kaikkien vaikuttanut hommata montaa eri kokoista kattilaa kun kaappitilaakin oli rajallisesti. tietenkin jos toisen tavaroita lainasi niin ne piti heti tiskata. myös voipakka (siis leivänpäällismargariini) oli yhteinen, kun ei sitäkään niin paljoa kulunut, 400g:n pakkaus on halvempi kuin 250g:n, ja isompi pakka saattoi mennä pilalle jos se kauan kaapissa notkui. usein teimme myös ruokaa yhdessä. meillä yhteiselo sujui loistavasti, mutta tiedän ettei soluasuminen onnistuisi jos en tulisi kämppikseni kanssa toimeen tai säännöistä olisi ristiriitaa. me saimme kuitenkin sovittua säännöt hyvin eikä tarvinnut niuhottaa. kavereillani oli ja on kuitenkin sellaisiakin kämppiksiä jotka eivät mitään tavaroitaan säilytä yhteisissä tiloissa tai jaa tavaroitaan yhtään ja yhteiset tilat pitää imuroida päivittäin ja blaa blaa. sanon vain että huonostipa imuroidaan jos se pitää joka päivä tehdä. tuskin kolmekaan ihmistä niin kauheasti onnistuvat sotkemaan edes keittiössä, ainakin me osasimme olla suht siivosti.

      • Ziiria

        Minä tässä mietin ,että jos te perustaisitte kuukausi rahaston jonne pistäisitte esim. wc paperiin , astianpesu aineeseen tai johonkin mikä nyt mieleen tulee kuuluvat rahat ja joku kävisi aina ostamassa ,kun on loppu.. Keskustelu ja palaverit kerran kuussa voisivat olla paikallaan. Kunhan selvitätte asiat..


    • ei varmaan toimi

      Soluasunto on ok, jos kaikki ymmärtää vähän joustaa. Ei sitä voi muuttaa tuntemattomien kans samaan kämppään ja ajatella vaan omaa napaansa.

      Mä asuin kolme vuotta kolmenhengen solussa ja aina jaettiin kaikki yhteistilojen menot ja tilattiin hesari kolmeen pekkaan. Ruuat ja juomat oli omat. Myös siivousvuorot on hyvä olla siinä missä shoppaus vuoroki.

      Soluilo loppuki just siihen, kun kämpän yhteen huoneeseen muutti tyyppi joka narisi kaikesta ja levitteli egoaan joka paikkaan mm. wc:hen pisti vaaleanpunaisen ruusu maton ja pitsiverhot. Yök

      • yhä käytössä

        Soluasumisen meininki on niin mukavaa, että me päätettiin (avo)vaimon kanssa jakaa sitä yhteisessä kämpässä.

        Meillä on vieläki eri vessapaperit ja hammastahnat ja kahvit ja sen sellaiset. Kumpiki tiskaa omat tiskit omalla pesuaineella ja pesee vaatteensa omalla pesuaineella.

        Sit meillä on eri stereot, joihin molemmat ostaa omat soittonsa, pari dvd:tä ja televisiota ja vhs-nauhuria. Mikrojaki on kaksi ja kaksi kahvinkeitintä.

        Jääkaappeja on harmillisesti yksi, koska kummankin erilaiset ruuat menee vähän sekasi. Toista ei kyllä mahtuskaan, vaikka me on sitä harkittu, mutta kun joka kerta on tullu riita kummalle se kaappi hankitaan.

        Pesukoneestaki joka kerta helvetillinen sota, ku se on avokin, ja sen mielestä minun pitäisi ostaa oma.

        Tietokoneita oli onneksi kaksi heti yhteen muutettaessa, mutta kun ei saa kahta eri laajakaistaa ulos talosta, joten nyt taistellaan siitä kumpi maksaa kaistasta vuokraa. Välillä olen minä sanonut sopimuksen irti ja välillä avokki. Nyt on yritetty sovitella, että jos toinen ottaa linjan nimiinsä niin maksellaan vuorokuukausin.

        Pahin sota tuli melkein matoista, kun ensin mietittiin, että molemmat hankkii kämppään omat matot, koska ei sitä viitsi toisen matoilla kävellä, mutta eiväthän ne sopineet millään kaksioon. Ja sitten piti muka kävellä vain huoneen omaa laitaa siihen nojatuoliin (omaan) kun ei voi toisen mattoa käyttää. Vähän tyhmää, mutta tällaista tämä avoelämän arki on. Varokaa vaan omalla kohdalla.


      • avovaimo v-84
        yhä käytössä kirjoitti:

        Soluasumisen meininki on niin mukavaa, että me päätettiin (avo)vaimon kanssa jakaa sitä yhteisessä kämpässä.

        Meillä on vieläki eri vessapaperit ja hammastahnat ja kahvit ja sen sellaiset. Kumpiki tiskaa omat tiskit omalla pesuaineella ja pesee vaatteensa omalla pesuaineella.

        Sit meillä on eri stereot, joihin molemmat ostaa omat soittonsa, pari dvd:tä ja televisiota ja vhs-nauhuria. Mikrojaki on kaksi ja kaksi kahvinkeitintä.

        Jääkaappeja on harmillisesti yksi, koska kummankin erilaiset ruuat menee vähän sekasi. Toista ei kyllä mahtuskaan, vaikka me on sitä harkittu, mutta kun joka kerta on tullu riita kummalle se kaappi hankitaan.

        Pesukoneestaki joka kerta helvetillinen sota, ku se on avokin, ja sen mielestä minun pitäisi ostaa oma.

        Tietokoneita oli onneksi kaksi heti yhteen muutettaessa, mutta kun ei saa kahta eri laajakaistaa ulos talosta, joten nyt taistellaan siitä kumpi maksaa kaistasta vuokraa. Välillä olen minä sanonut sopimuksen irti ja välillä avokki. Nyt on yritetty sovitella, että jos toinen ottaa linjan nimiinsä niin maksellaan vuorokuukausin.

        Pahin sota tuli melkein matoista, kun ensin mietittiin, että molemmat hankkii kämppään omat matot, koska ei sitä viitsi toisen matoilla kävellä, mutta eiväthän ne sopineet millään kaksioon. Ja sitten piti muka kävellä vain huoneen omaa laitaa siihen nojatuoliin (omaan) kun ei voi toisen mattoa käyttää. Vähän tyhmää, mutta tällaista tämä avoelämän arki on. Varokaa vaan omalla kohdalla.

        Hmm... Kuulostaa siltä että ette ole vielä valmiita asumaan yhdessä jos kumpikaan ei voi käyttää toisen tavaroita. Tietysti kun asuu avoliitossa niin toinen voi pitää erillaisesta ruuasta tai vaikka kahvista niin sitten on kahdenlaista kahvia mutta aivan naurettavaahan se on jos kumpikin juo samaa kahvia eikä pysty jakamaan kahvipakettia.

        Itse kun muutin nykyisen avomieheni kanssa yhteen niin sovittiin että kummankin omasta asunnostaan tuomat tavarat ovat omat (esimerkiksi isoäitini antiikkivaatekaappi on minun), mutta jos tulisi ero niin yhteiseen kotiin ostetut tavara olisit puoliksi kummankin. Aika yksinkertaista ja reilua.

        Kodissa ei voi asua niin että kahdella ihmisellä on aivan samanlaiset tavarat ja vain omiaan saa käyttää. Kuulostaa aivan naurettavalta ja epäkäytännölliseltä. Miksi kodissa pitäisikään olla kaksi pesukonetta tai jääkaappia? Miksi kotiin ei voisi hankkia yhteisiä mattoja joiden päällä kumpikin voi kävellä tai yhteistä laajakaistaa jonka kulu maksetaan puoliksi. Eikö teitä yhtään häiritse tai tunnu kalliilta maksaa kahta laajista kun siitä ei ole mitään hyöytyä onko niitä yksi vai kaksi.

        Onko tuo tupla tavaroiden käyttö sitä varten että kun tulee ero niin kummallakin pitää olla kaikki omat tavarat? Olisiko fiksua sitten edes viedä osa tavaroista talteen kellarikomeroon. Esimerkiksi niin että käytetään vaikka avovaimosi videoita ja sinun dvd-soitinta ja taas sinun videosi ja vaimosi dvd-soitin säilytykseen komeroon. Näin kummallakin on samat tavarat jos tulee ero.
        Me kyllä myytiin jotkut tavarat vuoden yhteiselon jälkeen. En viitsisi pitää kaksiossamme turhaa roinaa mitä on kahdet kappaleet, kun tilaa on rajallinen määrä. Tietysti jos on todella epävarma suhteestaan ja pelkää eroa niin kannattaa mieluummin asua erillää omien tavaroidensa kanssa omassa yksiössään. Tuolla meiningillä se ero tulee kuitenkin vastaan.


      • maketusnus
        avovaimo v-84 kirjoitti:

        Hmm... Kuulostaa siltä että ette ole vielä valmiita asumaan yhdessä jos kumpikaan ei voi käyttää toisen tavaroita. Tietysti kun asuu avoliitossa niin toinen voi pitää erillaisesta ruuasta tai vaikka kahvista niin sitten on kahdenlaista kahvia mutta aivan naurettavaahan se on jos kumpikin juo samaa kahvia eikä pysty jakamaan kahvipakettia.

        Itse kun muutin nykyisen avomieheni kanssa yhteen niin sovittiin että kummankin omasta asunnostaan tuomat tavarat ovat omat (esimerkiksi isoäitini antiikkivaatekaappi on minun), mutta jos tulisi ero niin yhteiseen kotiin ostetut tavara olisit puoliksi kummankin. Aika yksinkertaista ja reilua.

        Kodissa ei voi asua niin että kahdella ihmisellä on aivan samanlaiset tavarat ja vain omiaan saa käyttää. Kuulostaa aivan naurettavalta ja epäkäytännölliseltä. Miksi kodissa pitäisikään olla kaksi pesukonetta tai jääkaappia? Miksi kotiin ei voisi hankkia yhteisiä mattoja joiden päällä kumpikin voi kävellä tai yhteistä laajakaistaa jonka kulu maksetaan puoliksi. Eikö teitä yhtään häiritse tai tunnu kalliilta maksaa kahta laajista kun siitä ei ole mitään hyöytyä onko niitä yksi vai kaksi.

        Onko tuo tupla tavaroiden käyttö sitä varten että kun tulee ero niin kummallakin pitää olla kaikki omat tavarat? Olisiko fiksua sitten edes viedä osa tavaroista talteen kellarikomeroon. Esimerkiksi niin että käytetään vaikka avovaimosi videoita ja sinun dvd-soitinta ja taas sinun videosi ja vaimosi dvd-soitin säilytykseen komeroon. Näin kummallakin on samat tavarat jos tulee ero.
        Me kyllä myytiin jotkut tavarat vuoden yhteiselon jälkeen. En viitsisi pitää kaksiossamme turhaa roinaa mitä on kahdet kappaleet, kun tilaa on rajallinen määrä. Tietysti jos on todella epävarma suhteestaan ja pelkää eroa niin kannattaa mieluummin asua erillää omien tavaroidensa kanssa omassa yksiössään. Tuolla meiningillä se ero tulee kuitenkin vastaan.

        soluasumisesta. et tunnu tietävän eroa siinä ja pariskunnan asumisessa.


      • avovaimo v-84
        maketusnus kirjoitti:

        soluasumisesta. et tunnu tietävän eroa siinä ja pariskunnan asumisessa.

        No niin kannattaisi opetella lukemaan. Kirjoitin vastaukseni avoliitossa asuvalle henkilölle jonka asuminen avoliitossa muistuttaa soluasumista. Lues vähän tarkemmin toope!


      • Pinja.
        yhä käytössä kirjoitti:

        Soluasumisen meininki on niin mukavaa, että me päätettiin (avo)vaimon kanssa jakaa sitä yhteisessä kämpässä.

        Meillä on vieläki eri vessapaperit ja hammastahnat ja kahvit ja sen sellaiset. Kumpiki tiskaa omat tiskit omalla pesuaineella ja pesee vaatteensa omalla pesuaineella.

        Sit meillä on eri stereot, joihin molemmat ostaa omat soittonsa, pari dvd:tä ja televisiota ja vhs-nauhuria. Mikrojaki on kaksi ja kaksi kahvinkeitintä.

        Jääkaappeja on harmillisesti yksi, koska kummankin erilaiset ruuat menee vähän sekasi. Toista ei kyllä mahtuskaan, vaikka me on sitä harkittu, mutta kun joka kerta on tullu riita kummalle se kaappi hankitaan.

        Pesukoneestaki joka kerta helvetillinen sota, ku se on avokin, ja sen mielestä minun pitäisi ostaa oma.

        Tietokoneita oli onneksi kaksi heti yhteen muutettaessa, mutta kun ei saa kahta eri laajakaistaa ulos talosta, joten nyt taistellaan siitä kumpi maksaa kaistasta vuokraa. Välillä olen minä sanonut sopimuksen irti ja välillä avokki. Nyt on yritetty sovitella, että jos toinen ottaa linjan nimiinsä niin maksellaan vuorokuukausin.

        Pahin sota tuli melkein matoista, kun ensin mietittiin, että molemmat hankkii kämppään omat matot, koska ei sitä viitsi toisen matoilla kävellä, mutta eiväthän ne sopineet millään kaksioon. Ja sitten piti muka kävellä vain huoneen omaa laitaa siihen nojatuoliin (omaan) kun ei voi toisen mattoa käyttää. Vähän tyhmää, mutta tällaista tämä avoelämän arki on. Varokaa vaan omalla kohdalla.

        Kuulostaa aika lapselliselta/epäkypsältä, jos asutte parina ja ette voi käyttää samoja kodinkoneita yms yms...


      • casm
        avovaimo v-84 kirjoitti:

        No niin kannattaisi opetella lukemaan. Kirjoitin vastaukseni avoliitossa asuvalle henkilölle jonka asuminen avoliitossa muistuttaa soluasumista. Lues vähän tarkemmin toope!

        Sarkasmi on näemmä taitolaji, ja sen ymmärtäminen vaatii vielä enemmän ;>


      • .. .
        yhä käytössä kirjoitti:

        Soluasumisen meininki on niin mukavaa, että me päätettiin (avo)vaimon kanssa jakaa sitä yhteisessä kämpässä.

        Meillä on vieläki eri vessapaperit ja hammastahnat ja kahvit ja sen sellaiset. Kumpiki tiskaa omat tiskit omalla pesuaineella ja pesee vaatteensa omalla pesuaineella.

        Sit meillä on eri stereot, joihin molemmat ostaa omat soittonsa, pari dvd:tä ja televisiota ja vhs-nauhuria. Mikrojaki on kaksi ja kaksi kahvinkeitintä.

        Jääkaappeja on harmillisesti yksi, koska kummankin erilaiset ruuat menee vähän sekasi. Toista ei kyllä mahtuskaan, vaikka me on sitä harkittu, mutta kun joka kerta on tullu riita kummalle se kaappi hankitaan.

        Pesukoneestaki joka kerta helvetillinen sota, ku se on avokin, ja sen mielestä minun pitäisi ostaa oma.

        Tietokoneita oli onneksi kaksi heti yhteen muutettaessa, mutta kun ei saa kahta eri laajakaistaa ulos talosta, joten nyt taistellaan siitä kumpi maksaa kaistasta vuokraa. Välillä olen minä sanonut sopimuksen irti ja välillä avokki. Nyt on yritetty sovitella, että jos toinen ottaa linjan nimiinsä niin maksellaan vuorokuukausin.

        Pahin sota tuli melkein matoista, kun ensin mietittiin, että molemmat hankkii kämppään omat matot, koska ei sitä viitsi toisen matoilla kävellä, mutta eiväthän ne sopineet millään kaksioon. Ja sitten piti muka kävellä vain huoneen omaa laitaa siihen nojatuoliin (omaan) kun ei voi toisen mattoa käyttää. Vähän tyhmää, mutta tällaista tämä avoelämän arki on. Varokaa vaan omalla kohdalla.

        Älykästä toimintaa!!


    • Kaikki yhteiseloon sopimatt...

      Tuota minäkin mietin kun muutin ensimmäisen kerran soluasuntoon. Se oli 3hengen solu ja siellä asui valmiiksi yksi ruotsinkielinen tyttö. Yritin ensimmäisen asuinviikon jälkeen kysellä miten käytetään yhteisiä tavaroita kuten vessapaperi, tiskiaine, imuri jne jne.

      Itse pidin sitä itsestäänselvyytenä että tuollaisia tavaroita voidaan käyttää yhteisesti ja maksaa vuorotellen. Eikä kotiin hankittaisi esim. kolmea imuria. No kämppikseni ei ollutkaan samaa mieltä vaan halusi elää aivan itsekseen omien tavaroidensa kanssa yhteisessä solussa. Tuo on minusta aika erikoista ja joustamatonta. Miksi muuttaa soluun jos haluaa asua kuin omassa yksiössään.

      No asiat tehtiin niin kuin hän halusi. Meitä oli kolme ja kaikilla oli omat vessapaperit, tiskiharjat, tiskiaineet, siivousvälineet, roskapussit, tiskirätit. Mielestäni aivan naurettavaa.

      Olihan se epäkäytännöllistä kun on vain yksi vessapaperiteline ja kolme rullaa. Kuka saa ripustaa tiskirättinsä keittiönhanan päälle kuivumaan? Meillä vei kaiken tilan työtasoita kolme vedenkeitintä ja leivänpaahdinta! Leipomaan kun ryhtyi piti ensin raivata kaikki tavarat tasoilta. Naureskelinkin kun ostin kodin ensimmäisen mikron ja mietin että tuleekohan meillä nyt sitten kolme mikroa päällekkäin sivutyötasolle. Itseäni ei siis häirinnyt ajatus että joku käyttäisi mikroani, onneksi ymmärsivät tässä asiassa tehdä poikkeuksen ja käyttää sitä yhteisesti.

      Jossain asioissa kuten pesukoneen käytössä ei tullut rutinoita kun kylppäriin onneksi mahtui vain yksi kone joten se oli automaattisesti yhteinen mutta kaikilla oli kuitenkin oma kuivatusteline, kätevää.

      Kämpässä oli vain yksi korkea siivouskaappi johon mahtui vain rajallinen määrä tavaraa kuten 1 imuri, 1 kuivatusteline ja yhden ihmisen pesuaineet, rätit, ämpäri, pyykinpesuaineet joten me kaksi jotka olimme viimeiseksi muuttaneet säilytimme näitä tavaroita pienessä 8m2 huoneessamme. Kaappitilaa oli niin vähän ettei sinne enää mahtunut imurit ja ämpärit ym siivoustavarat niin ne koristivat huonetta yhdessä nurkassa.

      Keittiö kaapit ja jääkaapin hyllyt on tietysti helppo ja järkevää jakaa asujien kesken niin ei mene ruuat ja tavarat sekaisin. Tietysti oman huoneen tavarat ja kaikki henk.kohtaiset kylppäri tavarat omia mutta kaikki muut tavarat olisi fiksua käyttää yhteisesti.

      Mielestäni kannattaa heti alussa sopia asiosta niin että elämästä ei tulisi noin hankalaa. Kannattaa käyttää parikin tuntia suunnitteluun - miten olisi parasta jakaa joitakin yhteisiä tavaroita solussa sehän on kuitenkin yhteisasumista. Fiksuinta olisi sopia minkälaatuisia/merkkisiä tavaroita käytetään sitten kaikki ostvat niitä samoja vuorollaan. Itse olisin mieluusti raahannut kotiin kaikki yhteiset siivousvälineet ja vessapaperit, muut olisivat maksaneet osuutensa kuitin mukaan, jos sillä tavoin olisin välttänyt kolmentavaranhelvetin.

      • vieraaas

        Itsekkin vuoden asunut solussa ja en kyllä uudestaan muuttaisi jos en ennestään ihmisiä tuntisi oli se aika hirvee kokemus.
        Meilläkin oli melkein kaikki paikat täynnä tavaroita koska jokaisen oli ostettava omat jopa tiskiräteistä lähtien joka on mielestäni naurettavaa kun samaa keittiöö sillä pyyhitään ja jokainen olisi vuorollaan ostanu niin ei se rahaakaan veisi sen enempää, päinvastoin. Suosittelen jo heti alkuun puhumaan asiat selväksi niin yhteiselo sujuu varmasti paremmin!


    • sentään

      Kaverit kiistelee siitä pitäisikö käyttää omaa vessapaperia?!? Sehän nyt on ihan se ja sama vaikka pyyhkisit käteesi!

      • nii tai näin

        Ei taida olla kyllä aivan sama opiskelialle. Rahaa ei ole ollenkaan liikaa joten pitää yrittää säästää joka ikisessä asiassa.
        Et taida itse olla opiskelia, kun et tiedä säästämisestä? Vai oletko juuri sellainen opiskelia, joka ei osaa käyttää rahaa nimeksikkään ja tuhlaa tai säästää aivan väärissä paikoissa? huoh


      • opiskeliJa. . . . . .
        nii tai näin kirjoitti:

        Ei taida olla kyllä aivan sama opiskelialle. Rahaa ei ole ollenkaan liikaa joten pitää yrittää säästää joka ikisessä asiassa.
        Et taida itse olla opiskelia, kun et tiedä säästämisestä? Vai oletko juuri sellainen opiskelia, joka ei osaa käyttää rahaa nimeksikkään ja tuhlaa tai säästää aivan väärissä paikoissa? huoh

        opiskeliJa


    • entinen nuori soluasuja

      Se on samat ongelmat näköjään nykyajan nuorilla kuin minulla itselläni muinoin. Kokemuksesta voin sanoa, että soluasuntokäytäntö sopii lähinnä vain niille, jotka osaavat joustaa, puhua asioista keskenään ja kunnioittavat toistensa yksityisyyttä ja omaisuutta.
      Kun saatte nämä kaikki ominaisuudet sovitettua samaan pakettiin, niin kyllä se siitä.Tietty, aina ei ole valinnanvaraa näissä asumisjärjestelyissä.

      Itse asiassa jokainen voi jo vanhempiensa kodissa totutella näihin asioihin, niin sitten on helpompaa kun lähtee asumaan ikäistensä pariin.

      Yleensä se on kuitenkin aikamoinen kultturishokki nuorille muuttaa pois kotoa, kun vanhempien luona usein on kaikki palvelut pelanneet täysillä ja jokaisessa kodissa on hyvin vaihtelevat käytännöt niin siivoamisen kuin omaisuudenkin suhteen. Lisäksi niukka rahatilanne kärjistää asioita soluasunnoissa yleensä entisestään.

    • Hygo

      Toiset haluaa käyttää pempeämpää tai toisen merkistä vessapaperia...

      Toiset tykkää vaihtopää harjoista ja toiset värillisistä harjoista... jne...

      Toiset ovat niin hygienisiä ettei voi käyttää toisen tavaroita....

    • ON...........

      KYLLÄ MULLA ON OLLUT HELPPOA SOLUASUNNOSSA,KAIKEN KAIKKIAAN TULI SOLUSSA ASUTTUA 4,5 VUOTTA.TOKI ASIA VAATII JOUSTAMISTA KAIKIN PUOLIN,MM.TISKIVUOROT JA SIIVOAMISET.MEILLÄ OLI YHTEISET PAPERIT JA PESUAINEET.KUKAAN EI KOSKAAN VALITTANUT LIIASTA PAPERIN TAI TISKIAINEEN KÄYTÖSTÄ.MONENLAISTA MAHTUU MAAILMAAN NÄKÖJÄÄN.NELJÄSTÄ KÄMPPIKSESTÄNI OLEMME KAHDEN KANSSA TODELLA HYVISSÄ VÄLEISSÄ VAIKKA ASUMMEKIN ERI KAUPUNGEISSA.
      ONNEA VAAN SOLUASUNTOON!!!!!!

    • EksynytMyrskytuulenLapsi

      on niin monta eri käsitystä.

      Jos haluat jakaa kaiken ostamasi, havaitset pian olevan se yksi ja ainut, joka kaiken uuden sinne kustantaa. Ihmiset nyt vaan ovat sellaisia, että nopeasti oppivat hyödyntämään hyväuskoisempaa.

      Olet vielä nuori, etkä sitä tiedä, joten ole vain tyytyväinen, että jokainen tuo omansa, sen tiskiharjankin. Se on sitä toisen huomioonottamista ja toivon että niin on jatkossakin.

      Tulet ikävä kyllä huomaamaan, että ihmiset oppivat tosi nopeasti käyttämään toisiaan hyväksi, jos annat heille tilaisuuden.

      Ihanaa ja antoisaa lukuvuotta!

    • Hihhuli

      Uskovaisten tavarat ole kaikki yhteisiä.

    • XUB

      Asuin aikanaan yhteensä 5 vuotta solussa (2-9 hlöä) sekä Suomessa että muilla mailla 18 kämppiksen kanssa joihin mahtui molempia sukupuolia ja 7 eri kansallisuuden edustajia. KOSKAAN ei tarvinnut erillisiä vessapapereita tai tiskiharjoja hankkia. Ruoka, shampoot ja suihkusaippua ovat olleet jokaisella erikseen muttei kahvimaidon lainaamisesta ole meteliä noussut. Olen varmasti onnekas, koska ei ole muutenkaan tarvinnut kämppisten kanssa taistella. (Ex-)avopuolison kanssa olikin sitten toinen juttu :) Nyt melkein kolmekymppisenä palaan opintielle enkä voisi kuvitellakaan asuvani enää solussa. Eikä mua sitäpaitsi kukaan kämppiksenä kestäisikään...

    • mijami

      Sopikaa säännöt, niin sitten kaikki asiat sujuvat paremmin. Oon kokenut 4 eri solua ja nykyinen on paras. Asuin lukiokaverini kanssa yhden kesän Skotlantilaisessa solussa ja se oli hauskaa aikaa. Meillä ei ollu mitään ylöskirjattuja sääntöjä, mut kyl se asuminen sujui ihan kivasti. Suomessa muutin tuon kesän jälkeen soluun ja silloin huomasin, et yhteiset säännöt kannattaa sopia. Meillä oli 6 hengen tyttösolu ilman sääntöjä. Luulin sen toimivan, mutta sitten se käytännössä todellakin tarkoitti, että joku ei koskaan siivoa keittiötä ja lopulta se oli liasta homeessa. Nyt asun solussa, jossa mun lisäksi asuu toinen opiskelija ja meillä on yhteinen keittiö, kylppäri, olkkari ja parveke ja tää on ehdotomasti elänäni paras kämppä. Yhteiset säännöt toimivat ilman, että kummankaan meistä tarvitsee tehdä asiasta mitään suurempaa selvitystä.

    • 78979

      Itsekin asun neljän hengen solussa ja jokaisella meillä on omat tiskiharjat, tiskiaineet, vessapaperimme, siivoustarvikkeet ym. Emme käytä toisten tavaroita ja ostamme kaiken itse. Näin on kätevämpää!

    • Anonyymi

      Soluasuminen on paskimmasta päästä, verenpaineen nostattaja ja öitä ei saa nukuttua en suosittele kenellekään heikkohermoiselle jolla on verenpaineongelmia ja jotka haluavat nukkua hiljaisuudessa tai muuten vaan olla hiljaisuudessa. SOLUSSA TÄYTTÄ PASKAA

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe