golf 3 epätasainen käynti

golffff

saako jarrun painelu vaikuttaa ollenkaan moottorin käyntiin? tehostimelle menevä latku tuntuisi olevan ihan kunnossa, mutta ilmeisesti se usein aiheuttaa käyntihäiriöitä? kierrokset seilaa - n. 100rpm koko ajan. Ihan kuin välillä jäisi muutama kipinä väliin. Hall ja lambda uusiksi?

11

4957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taito

      Mahtanee olla tyypillistä, kun painaa (pumppaa) jarrua, niin se vaikuttaa käyntiin. Itsellä alkaa "pröpöttämään", ottaahan se aika paljo alipainetta tuo pumppaaminen.

      • tehostajaan

        Mitä tarkoitat "alipaineen ottamisella"?

        Jos kovasti pumppailee, saa moottorin imupuoli ilmaa jarrutehostajan putken kautta. Sehän imee tehostajaan alipaineen. Vastaa samaa kuin jos imupuolella olis pieni ilmavuoto - menee seokset sekaisin.


    • golffff

      Siis kierrokset seilaa ilman jarrun painelua, mutta jarrua painelemalla enemmänkin ja nimenomaan "pörpöttää". Kai se alipaineletku vaihdettava ennenkuin alkaa sytytyksen puolelta vikaa etsimään

      • ainakin

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.


      • letku
        ainakin kirjoitti:

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.

        onko tämä letku mikä pitää ventoihi,golffeihin ja vissiin kaikiin volkkareihin vaihtaa se haaraletku vai suora letku jossa on joku "venttiiliki" välissä?

        ite vaihoin just tuon suoran letkun oli pitkältä matkalta halki ja röpötykset kyllä väheni melkeen kokonaan. nyt on vaan sellaista pientä pätkimistä minkä luulen tulevan sähköpuolen viasta.
        mutta onko jollai ollu myös tässä haaraletkussa josta toinen haara menee venttiilin koppaan ja toinen koneen alaosaan ollut myös viallinen.


      • ainakaan
        letku kirjoitti:

        onko tämä letku mikä pitää ventoihi,golffeihin ja vissiin kaikiin volkkareihin vaihtaa se haaraletku vai suora letku jossa on joku "venttiiliki" välissä?

        ite vaihoin just tuon suoran letkun oli pitkältä matkalta halki ja röpötykset kyllä väheni melkeen kokonaan. nyt on vaan sellaista pientä pätkimistä minkä luulen tulevan sähköpuolen viasta.
        mutta onko jollai ollu myös tässä haaraletkussa josta toinen haara menee venttiilin koppaan ja toinen koneen alaosaan ollut myös viallinen.

        haaraletku vielä näytä olevan. Siis tämä haaraletkuhan on se kampikammion, venttiilikopan ja ilmanputsarilta tulevan ison ilmaputken yhdistävä letkusydeemi (= kampikammion huohotus). Koska on "kaasuttimen" tuloilmapuolella ei käsittääkseni edes vaikuta seokseen = röpötykseen.

        Se yleisesti vaihdettu (minultakin) letku on se imusarjasta jarrutehostimelle menevä letku jossa on takaiskuventtiili välissä.

        Voi olla vuotoa eristelaipassa imusarjaan menevässä putkessa. Ainakin meinasivat vaihtaa sen, mutta sitten röpötys ei enää ilmennytkään, niin ei vaihdettu. Sytytysongelmakin voi sitten myös olla.

        Oma koneeni on -96 Golfissa oleva 215 000 ajettu ADZ moottori = 1,8 l 66 kW.


      • aas

        nämä sytytysosatkin (tulpat, -johdot, pyörijä, kansi) on ihan kulutustavaraa.


      • ovatkin
        aas kirjoitti:

        nämä sytytysosatkin (tulpat, -johdot, pyörijä, kansi) on ihan kulutustavaraa.

        Mun -96 ADZ-koneessa on sytytystulpat vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti 30 000 km huolloissa, toivottavasti!

        Mitään muita sytytysosia ei vielä ole vaihdettu ja kilometrejä on vasta 214 000


      • Anonyymi
        ainakin kirjoitti:

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.

        Samanlaista heijaamista tyhjäkäynnillä oli autossani. Vm. 1995. Härö lisääntyi ajanmyötä niin, että rupes sylettämään. Vaihdoin tiivisteitä ruiskutusyksikköön ja kaikki mahdolliset kumiletkut uusiksi. Tyhjäkäynti asettui paremmaksi, mutta ei entisenlainen. Kierrokset tyhjäkäynnillä oli tasainen ~ 900 kierrosta / minuutissa vielä 2-vuotta sitten. Seuraavaksi vaihdoin ruiskutusyksikön alla olevan laipan ja nyt on kierrokset kohdillaan. Moottori on 1.6 i / bensiini


      • Anonyymi
        ainakin kirjoitti:

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.

        Ilmavuodot monesti syynä kierrosten heivailuun. Opel Asconan moottori ei sietänyt pienintäkään ilmavuotoa ns. sivusta. Kaasuttimen alla oleva laippa monesti vuotojen kiusana. Moottorin kierrokset muuttuu, kun jarrupoljinta painaa. Tehostin toimii moottorin imuilman kanssa. Tehostin hörppää moottorille menevää ilmaa, kun poljinta painaa. Muutosta kierroksissa ei huomaa ajaessa. Kaikkien letkujen on oltava ehjät.


    • kiitoksia tästä

      Vastaanpa tähän satakunta vuotta vanhaan ketjuun. Itselläni on tuollainen 1,8 litrainen golf variant vuodelta -96. Kierrokset jäivät aina polkaisun jälkeen hetkeksi "roikkumaan" ennen paluuta tyhjäkäyntinopeuteen. Ja nyt pari kuukautta sitten tyhjäkäynti alkoi olla sellaista epätasaista pörinää. Se paheni ajan kanssa ja lopulta auto myös ravisti niin että meinasi hampaista paikat irrota. Harvoin kuitenkin käynti oli ihan kohtuullistakin. Tuli vaihdettua tulpat, eikä sillä ollut mitään vaikutusta.

      No, luin muutamat ketjut, muun muassa tämän. Konepellin altahan ne syylliset sitten löytyivätkin alta aikayksikön. Ruiskun jalka eli se kumilaippa oli täysin p*skana. Ruisku pysyi siis imusarjan päällä lähinnä painovoimaisesti. Ja vieressä möllötti kahdesta kohtaa isosti revennyt jarrutehostajan alipaineletku. Purin romut pois ja kaupan kautta löytyi uudet osat alta kolmen kympin. Askartelun jälkeen kuskin penkille ja kone käyntiin. Tuloksena tasainen käynti ja kone vastaa taas kaasupolkimeen välittömästi eikä roikuta kierroksia. *aah*
      Melkoinen moottori, kun toimii, vaikka ruisku oli käytännössä irti koneesta!
      Nyt ei muuta kuin katsastamaan.

      Isäukoltani itse asiassa myös löytyy oireileva variantti. Kurkkasin pellin alle ja löysin sieltä samat syypäät kuin omastanikin.

      Kiitokset ketjusta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      26
      5153
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3765
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3177
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      46
      2719
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1298
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      281
      1267
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      59
      1165
    8. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1129
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      394
      1106
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      208
      1029
    Aihe