golf 3 epätasainen käynti

golffff

saako jarrun painelu vaikuttaa ollenkaan moottorin käyntiin? tehostimelle menevä latku tuntuisi olevan ihan kunnossa, mutta ilmeisesti se usein aiheuttaa käyntihäiriöitä? kierrokset seilaa - n. 100rpm koko ajan. Ihan kuin välillä jäisi muutama kipinä väliin. Hall ja lambda uusiksi?

11

4800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taito

      Mahtanee olla tyypillistä, kun painaa (pumppaa) jarrua, niin se vaikuttaa käyntiin. Itsellä alkaa "pröpöttämään", ottaahan se aika paljo alipainetta tuo pumppaaminen.

      • tehostajaan

        Mitä tarkoitat "alipaineen ottamisella"?

        Jos kovasti pumppailee, saa moottorin imupuoli ilmaa jarrutehostajan putken kautta. Sehän imee tehostajaan alipaineen. Vastaa samaa kuin jos imupuolella olis pieni ilmavuoto - menee seokset sekaisin.


    • golffff

      Siis kierrokset seilaa ilman jarrun painelua, mutta jarrua painelemalla enemmänkin ja nimenomaan "pörpöttää". Kai se alipaineletku vaihdettava ennenkuin alkaa sytytyksen puolelta vikaa etsimään

      • ainakin

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.


      • letku
        ainakin kirjoitti:

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.

        onko tämä letku mikä pitää ventoihi,golffeihin ja vissiin kaikiin volkkareihin vaihtaa se haaraletku vai suora letku jossa on joku "venttiiliki" välissä?

        ite vaihoin just tuon suoran letkun oli pitkältä matkalta halki ja röpötykset kyllä väheni melkeen kokonaan. nyt on vaan sellaista pientä pätkimistä minkä luulen tulevan sähköpuolen viasta.
        mutta onko jollai ollu myös tässä haaraletkussa josta toinen haara menee venttiilin koppaan ja toinen koneen alaosaan ollut myös viallinen.


      • ainakaan
        letku kirjoitti:

        onko tämä letku mikä pitää ventoihi,golffeihin ja vissiin kaikiin volkkareihin vaihtaa se haaraletku vai suora letku jossa on joku "venttiiliki" välissä?

        ite vaihoin just tuon suoran letkun oli pitkältä matkalta halki ja röpötykset kyllä väheni melkeen kokonaan. nyt on vaan sellaista pientä pätkimistä minkä luulen tulevan sähköpuolen viasta.
        mutta onko jollai ollu myös tässä haaraletkussa josta toinen haara menee venttiilin koppaan ja toinen koneen alaosaan ollut myös viallinen.

        haaraletku vielä näytä olevan. Siis tämä haaraletkuhan on se kampikammion, venttiilikopan ja ilmanputsarilta tulevan ison ilmaputken yhdistävä letkusydeemi (= kampikammion huohotus). Koska on "kaasuttimen" tuloilmapuolella ei käsittääkseni edes vaikuta seokseen = röpötykseen.

        Se yleisesti vaihdettu (minultakin) letku on se imusarjasta jarrutehostimelle menevä letku jossa on takaiskuventtiili välissä.

        Voi olla vuotoa eristelaipassa imusarjaan menevässä putkessa. Ainakin meinasivat vaihtaa sen, mutta sitten röpötys ei enää ilmennytkään, niin ei vaihdettu. Sytytysongelmakin voi sitten myös olla.

        Oma koneeni on -96 Golfissa oleva 215 000 ajettu ADZ moottori = 1,8 l 66 kW.


      • aas

        nämä sytytysosatkin (tulpat, -johdot, pyörijä, kansi) on ihan kulutustavaraa.


      • ovatkin
        aas kirjoitti:

        nämä sytytysosatkin (tulpat, -johdot, pyörijä, kansi) on ihan kulutustavaraa.

        Mun -96 ADZ-koneessa on sytytystulpat vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti 30 000 km huolloissa, toivottavasti!

        Mitään muita sytytysosia ei vielä ole vaihdettu ja kilometrejä on vasta 214 000


      • Anonyymi
        ainakin kirjoitti:

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.

        Samanlaista heijaamista tyhjäkäynnillä oli autossani. Vm. 1995. Härö lisääntyi ajanmyötä niin, että rupes sylettämään. Vaihdoin tiivisteitä ruiskutusyksikköön ja kaikki mahdolliset kumiletkut uusiksi. Tyhjäkäynti asettui paremmaksi, mutta ei entisenlainen. Kierrokset tyhjäkäynnillä oli tasainen ~ 900 kierrosta / minuutissa vielä 2-vuotta sitten. Seuraavaksi vaihdoin ruiskutusyksikön alla olevan laipan ja nyt on kierrokset kohdillaan. Moottori on 1.6 i / bensiini


      • Anonyymi
        ainakin kirjoitti:

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.

        Ilmavuodot monesti syynä kierrosten heivailuun. Opel Asconan moottori ei sietänyt pienintäkään ilmavuotoa ns. sivusta. Kaasuttimen alla oleva laippa monesti vuotojen kiusana. Moottorin kierrokset muuttuu, kun jarrupoljinta painaa. Tehostin toimii moottorin imuilman kanssa. Tehostin hörppää moottorille menevää ilmaa, kun poljinta painaa. Muutosta kierroksissa ei huomaa ajaessa. Kaikkien letkujen on oltava ehjät.


    • kiitoksia tästä

      Vastaanpa tähän satakunta vuotta vanhaan ketjuun. Itselläni on tuollainen 1,8 litrainen golf variant vuodelta -96. Kierrokset jäivät aina polkaisun jälkeen hetkeksi "roikkumaan" ennen paluuta tyhjäkäyntinopeuteen. Ja nyt pari kuukautta sitten tyhjäkäynti alkoi olla sellaista epätasaista pörinää. Se paheni ajan kanssa ja lopulta auto myös ravisti niin että meinasi hampaista paikat irrota. Harvoin kuitenkin käynti oli ihan kohtuullistakin. Tuli vaihdettua tulpat, eikä sillä ollut mitään vaikutusta.

      No, luin muutamat ketjut, muun muassa tämän. Konepellin altahan ne syylliset sitten löytyivätkin alta aikayksikön. Ruiskun jalka eli se kumilaippa oli täysin p*skana. Ruisku pysyi siis imusarjan päällä lähinnä painovoimaisesti. Ja vieressä möllötti kahdesta kohtaa isosti revennyt jarrutehostajan alipaineletku. Purin romut pois ja kaupan kautta löytyi uudet osat alta kolmen kympin. Askartelun jälkeen kuskin penkille ja kone käyntiin. Tuloksena tasainen käynti ja kone vastaa taas kaasupolkimeen välittömästi eikä roikuta kierroksia. *aah*
      Melkoinen moottori, kun toimii, vaikka ruisku oli käytännössä irti koneesta!
      Nyt ei muuta kuin katsastamaan.

      Isäukoltani itse asiassa myös löytyy oireileva variantti. Kurkkasin pellin alle ja löysin sieltä samat syypäät kuin omastanikin.

      Kiitokset ketjusta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      38
      4032
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      43
      3150
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3046
    4. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      478
      2739
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      190
      2000
    6. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1886
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      29
      1512
    8. Romillt veressä

      Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      38
      1405
    9. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1271
    10. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1212
    Aihe