Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

golf 3 epätasainen käynti

golffff

saako jarrun painelu vaikuttaa ollenkaan moottorin käyntiin? tehostimelle menevä latku tuntuisi olevan ihan kunnossa, mutta ilmeisesti se usein aiheuttaa käyntihäiriöitä? kierrokset seilaa - n. 100rpm koko ajan. Ihan kuin välillä jäisi muutama kipinä väliin. Hall ja lambda uusiksi?

11

4411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taito

      Mahtanee olla tyypillistä, kun painaa (pumppaa) jarrua, niin se vaikuttaa käyntiin. Itsellä alkaa "pröpöttämään", ottaahan se aika paljo alipainetta tuo pumppaaminen.

      • tehostajaan

        Mitä tarkoitat "alipaineen ottamisella"?

        Jos kovasti pumppailee, saa moottorin imupuoli ilmaa jarrutehostajan putken kautta. Sehän imee tehostajaan alipaineen. Vastaa samaa kuin jos imupuolella olis pieni ilmavuoto - menee seokset sekaisin.


    • golffff

      Siis kierrokset seilaa ilman jarrun painelua, mutta jarrua painelemalla enemmänkin ja nimenomaan "pörpöttää". Kai se alipaineletku vaihdettava ennenkuin alkaa sytytyksen puolelta vikaa etsimään

      • ainakin

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.


      • letku
        ainakin kirjoitti:

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.

        onko tämä letku mikä pitää ventoihi,golffeihin ja vissiin kaikiin volkkareihin vaihtaa se haaraletku vai suora letku jossa on joku "venttiiliki" välissä?

        ite vaihoin just tuon suoran letkun oli pitkältä matkalta halki ja röpötykset kyllä väheni melkeen kokonaan. nyt on vaan sellaista pientä pätkimistä minkä luulen tulevan sähköpuolen viasta.
        mutta onko jollai ollu myös tässä haaraletkussa josta toinen haara menee venttiilin koppaan ja toinen koneen alaosaan ollut myös viallinen.


      • ainakaan
        letku kirjoitti:

        onko tämä letku mikä pitää ventoihi,golffeihin ja vissiin kaikiin volkkareihin vaihtaa se haaraletku vai suora letku jossa on joku "venttiiliki" välissä?

        ite vaihoin just tuon suoran letkun oli pitkältä matkalta halki ja röpötykset kyllä väheni melkeen kokonaan. nyt on vaan sellaista pientä pätkimistä minkä luulen tulevan sähköpuolen viasta.
        mutta onko jollai ollu myös tässä haaraletkussa josta toinen haara menee venttiilin koppaan ja toinen koneen alaosaan ollut myös viallinen.

        haaraletku vielä näytä olevan. Siis tämä haaraletkuhan on se kampikammion, venttiilikopan ja ilmanputsarilta tulevan ison ilmaputken yhdistävä letkusydeemi (= kampikammion huohotus). Koska on "kaasuttimen" tuloilmapuolella ei käsittääkseni edes vaikuta seokseen = röpötykseen.

        Se yleisesti vaihdettu (minultakin) letku on se imusarjasta jarrutehostimelle menevä letku jossa on takaiskuventtiili välissä.

        Voi olla vuotoa eristelaipassa imusarjaan menevässä putkessa. Ainakin meinasivat vaihtaa sen, mutta sitten röpötys ei enää ilmennytkään, niin ei vaihdettu. Sytytysongelmakin voi sitten myös olla.

        Oma koneeni on -96 Golfissa oleva 215 000 ajettu ADZ moottori = 1,8 l 66 kW.


      • aas

        nämä sytytysosatkin (tulpat, -johdot, pyörijä, kansi) on ihan kulutustavaraa.


      • ovatkin
        aas kirjoitti:

        nämä sytytysosatkin (tulpat, -johdot, pyörijä, kansi) on ihan kulutustavaraa.

        Mun -96 ADZ-koneessa on sytytystulpat vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti 30 000 km huolloissa, toivottavasti!

        Mitään muita sytytysosia ei vielä ole vaihdettu ja kilometrejä on vasta 214 000


      • Anonyymi
        ainakin kirjoitti:

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.

        Samanlaista heijaamista tyhjäkäynnillä oli autossani. Vm. 1995. Härö lisääntyi ajanmyötä niin, että rupes sylettämään. Vaihdoin tiivisteitä ruiskutusyksikköön ja kaikki mahdolliset kumiletkut uusiksi. Tyhjäkäynti asettui paremmaksi, mutta ei entisenlainen. Kierrokset tyhjäkäynnillä oli tasainen ~ 900 kierrosta / minuutissa vielä 2-vuotta sitten. Seuraavaksi vaihdoin ruiskutusyksikön alla olevan laipan ja nyt on kierrokset kohdillaan. Moottori on 1.6 i / bensiini


      • Anonyymi
        ainakin kirjoitti:

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.

        Ilmavuodot monesti syynä kierrosten heivailuun. Opel Asconan moottori ei sietänyt pienintäkään ilmavuotoa ns. sivusta. Kaasuttimen alla oleva laippa monesti vuotojen kiusana. Moottorin kierrokset muuttuu, kun jarrupoljinta painaa. Tehostin toimii moottorin imuilman kanssa. Tehostin hörppää moottorille menevää ilmaa, kun poljinta painaa. Muutosta kierroksissa ei huomaa ajaessa. Kaikkien letkujen on oltava ehjät.


    • kiitoksia tästä

      Vastaanpa tähän satakunta vuotta vanhaan ketjuun. Itselläni on tuollainen 1,8 litrainen golf variant vuodelta -96. Kierrokset jäivät aina polkaisun jälkeen hetkeksi "roikkumaan" ennen paluuta tyhjäkäyntinopeuteen. Ja nyt pari kuukautta sitten tyhjäkäynti alkoi olla sellaista epätasaista pörinää. Se paheni ajan kanssa ja lopulta auto myös ravisti niin että meinasi hampaista paikat irrota. Harvoin kuitenkin käynti oli ihan kohtuullistakin. Tuli vaihdettua tulpat, eikä sillä ollut mitään vaikutusta.

      No, luin muutamat ketjut, muun muassa tämän. Konepellin altahan ne syylliset sitten löytyivätkin alta aikayksikön. Ruiskun jalka eli se kumilaippa oli täysin p*skana. Ruisku pysyi siis imusarjan päällä lähinnä painovoimaisesti. Ja vieressä möllötti kahdesta kohtaa isosti revennyt jarrutehostajan alipaineletku. Purin romut pois ja kaupan kautta löytyi uudet osat alta kolmen kympin. Askartelun jälkeen kuskin penkille ja kone käyntiin. Tuloksena tasainen käynti ja kone vastaa taas kaasupolkimeen välittömästi eikä roikuta kierroksia. *aah*
      Melkoinen moottori, kun toimii, vaikka ruisku oli käytännössä irti koneesta!
      Nyt ei muuta kuin katsastamaan.

      Isäukoltani itse asiassa myös löytyy oireileva variantti. Kurkkasin pellin alle ja löysin sieltä samat syypäät kuin omastanikin.

      Kiitokset ketjusta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe