Miten toimia fiksusti seuraavassa tilanteessa: Olet kylässä, jossa tarjotaan joko jotain sulle lähes kuvottavaa, esim mulle kaikki rahkapohjaiset piirakat. Tai pahempi: jos tarjoamiset ovat selkeästi todella vanhoja, sen näkee! Voiko näistä mitenkään kohteliaasti kieltäytyä.
Mulle on joku sanonu meillä ihan pokeri naamalla tarjotessani perus tuoreita hillo munkkeja, etten pidä munkeista! Ja ei ottanut yhtäkään ! Musta toi on vähän törkeää.
Pahat tarjoamiset
23
3600
Vastaukset
- vaikeaa on
Jos et pidä jostain tarjoamuksista niin sitten et vaan ota. Jos nolottaa sanoa että et tykkää jostakin niin sano vaikka että söit vasta - mutta miten kuvittelet emännän lukevan ajatuksesi ja tarjoavan seuraavalla kerralla jotain sellaistakin mistä pidät?
Ja mitä "törkeää" siinä on että sanotaan asia niinkuin se on, pitääkö ruveta valehtelemaan että "joo, kyllä ne näyttävät herkullisilta mutta en valitettavasti voi syödä koska X", vai ehkä ottaa ja syödä väkisin tai ottaa ja piilottaa kukkaruukun taakse... - piirakka
että olet allerginen jollekin ruoka-aineelle, mitä niissä leivoksissa on (esim. pähkinät, maito, suklaa...) tai että olet laihdutuskuurilla/hiilarittomalla dietillä.... kyllä sitä aina jonkun hätävaleen keksii jos tarjottava kertakaikkiaan näyttää syömäkelvottomalta :>
Mutta ihmettelen, että eikö sitä rahkapiirakkaa voi ihan ohutta siivua ottaa ja kohteliaisuudesta syödä, vaikka ei tykkäisikään? Itse syön kylässä kaiken mitä olen ottanut, vaikka olisi kuinka pahaa. Kyllä siitä kuitenkin hengissä selviää, kun ei ole allerginenkaan jne.- piirakka
"Sano, että olet allerginen jollekin ruoka-aineelle, mitä niissä leivoksissa on (esim. pähkinät, maito, suklaa...) tai että olet laihdutuskuurilla/hiilarittomalla dietillä.... kyllä sitä aina jonkun hätävaleen keksii jos tarjottava kertakaikkiaan näyttää syömäkelvottomalta :>
Mutta ihmettelen, että eikö sitä rahkapiirakkaa voi ihan ohutta siivua ottaa ja kohteliaisuudesta syödä, vaikka ei tykkäisikään?"
Tämä siis siinä tapauksessa, jos "väkisin" tyrkytetään. Muuten et tietenkään ota, jos et tykkää. Minun mielestä on tavattoman ärsyttävää, jos tyrkytetään "Ota nyt tuota kakkua, maista edes. Leivoin sen ihan sinua ajatellen!" Silloin on tosi noloa sanoa "Ei kiitos, en tykkää, koska siinä on ruoka-ainetta X". - vastaus....
Eihän mulle nyt yhtäkkiä voi tulla pähkinäallergia ellei sitä mulla ollut aiemminkaan, eikä ole jatkossakaan - ja muualla en kieltäydy pähkinäherkuista... :))))
Tietty jos voisi ottaa ohuen rahkapiirakkasiivun, ok... mutta jos on iso vaikka viineri niin en mä sellaista saa alas! - vastaukseen....
vastaus.... kirjoitti:
Eihän mulle nyt yhtäkkiä voi tulla pähkinäallergia ellei sitä mulla ollut aiemminkaan, eikä ole jatkossakaan - ja muualla en kieltäydy pähkinäherkuista... :))))
Tietty jos voisi ottaa ohuen rahkapiirakkasiivun, ok... mutta jos on iso vaikka viineri niin en mä sellaista saa alas!Niin, ja kohtelias ja fiksu vieras ILMOITTAA etukäteen ruoka-aineallergiansa! Vai miten kuvittelette esim. keliaakikon vierailevan kahvikutsuillanne jos hän ei ilmoita? :))))
- voi kokeilla
Minun mielestäni voit aina ihan kohteliaasti kieltäytyä. Omia allergioitaan tai sairauksiaan, joilla kieltäydytään jostakin syötävästä, ei myöskään tarvitse ryhtyä selittelemään. Ihmisten pitäisi jo olla niin tietoisia ruoka-aineista ja niiden monenlaisista vaikutuksista, että sitä rahkakakkua ei ryhdytä väkisin tunkemaan vieraan suuhun.
Lisäksi jos isäntäväkesi on tuttua (omaa perhettä tms.), niin voit sanoa "ettekö te pöljäkkeet jukolauta ikinä muista että minä en syö sitä ja sitä.."
Jos sinun pitää olla vieraskoreampi, niin kieltäydy siitä rahkapiirakasta, mutta sano jostakin muusta pöydässä tarjolla olevasta " mutta maistaisin mielelläni tuota kuivaa kakkua jne."
Tarjoaminen on kohteliasta, mutta tuputtaminen ei.
Jos sitten oikein koville menee, tulee tahtojen taistelu tuputtavan emännän kanssa etkä jaksa enää panna vastaan, niin ota se helkkarin pala lautasellesi ja jätä se siihen syömättä. - sanon
näin. En juo milloinkaan kahvia joten sanon asian nätisti. Yleensä kun kahvia ryhdytään keittämään.
"En ole kahvin ystävä." - Goya
Onhan tämä kiusallinen tilanne, jos ei halua loukata. Ykkösohje on valita ystävänsä paremmin... (vitsi).
Mutta ellei se ole mahdollista, niin kerro tarpeeksi yksityiskohtaisesti ja teeskennellen hämillistä miten inhottavasti jouduit juuri ennen kotoasi lähdettyäsi "ruikuttamaa" eli ripuloimaan pönttöön, ja et haluaisi mitenkään nyt vierastalon vessanpönttöä saastuttaa...
Eiköhän uppoa...- lissu
Ihan mikä tahansa muu keino on parempi, kuin se, että kylässä ollessa rupeaa kahvipöydässä puhumaan jostain ripulipaskoista ja ruikuista.
- Rumakin vielä
Et voi syödä rahkapiirakkaa ja se on mielestäsi normaalia.
Joku toinen ei voi syödä hillomunkkeja, ja se on mielestäsi törkeää.
Eikös tuossa ole melkoinen ristiriita?
Minä voin syödä mainiosti rahkapiirakkaa, vaikka en sen erityinen ystävä olekaan. Tuoreet kunnon perusmunkit putoavat myös ihan kevyesti. Mutta että jonkun pitää tunkea niihin jotain ällöttävää hilloa??? Hillomunkit jätän mieluimmin syömättä!
Makuja on moneksi eikä se sinun makusi ainoa oikea ole.- Ines
Yleensähän homma meneen niin, että et vain ota ko. tarjottavaa, josta et tykkää. Tarjotessa kieltäydyt kohteliaasti (Ei kiitos, olen aivan täynnä/juuri syönyt).
IHmettelen kovasti jos löytyy sellaisia emäntiä, jotka eivät tätä ymmärrä vaan väkisin tyrkyttävät tarjottavia suunnilleen vieraan suuhun.
Jos mikään ei auta niin sama neuvo,jonka joku jo antoi eli ota ihan pieni pala, jonka saat syötyä tai jos mene alas sitten millään niin jätät lautaselle.
Mitään ihmeellisiä allergia- tai vatsavaivatarinoita en lähtisi kertoilemaan etenkin jos ovat valheita... - hillomunkki
Siis minä en pidä rahkapiirakasta mutta olen kiltisti syönyt sitä aina kun on tarjottu. Vaikka meinaa laatta lentää....
Mutta tämä vieras törkimys ei syönyt munkkejani jotka olin varta vasten hänelle ostanut ja oli tuoreita! (toisin kuin tämä ekaksi mainittu rahkapaska...)
Nämä rahkapiirakat ja munkit oli esimerkkejä. Yhtä hyvin olisin voinut käyttää vadelmaviineriä ja mustikkamunkkeja esimerkkinä.
Mutta kysymys oli: olenko ylikiltti kun syön kaikkea paskaa, mut toiset vaan nirsoilee mun kahvi pöydässä?!??? - neiti ////
Ines kirjoitti:
Yleensähän homma meneen niin, että et vain ota ko. tarjottavaa, josta et tykkää. Tarjotessa kieltäydyt kohteliaasti (Ei kiitos, olen aivan täynnä/juuri syönyt).
IHmettelen kovasti jos löytyy sellaisia emäntiä, jotka eivät tätä ymmärrä vaan väkisin tyrkyttävät tarjottavia suunnilleen vieraan suuhun.
Jos mikään ei auta niin sama neuvo,jonka joku jo antoi eli ota ihan pieni pala, jonka saat syötyä tai jos mene alas sitten millään niin jätät lautaselle.
Mitään ihmeellisiä allergia- tai vatsavaivatarinoita en lähtisi kertoilemaan etenkin jos ovat valheita...No on tuo mielestäni myös törkeätä: Sä olet kutsunut kaverisi kylään kahville (ja tietty jotain on aina myös kahvin kanssa!). Ja jos vieras sanoo siihen: "Ei kiitos olen just syönyt"!
- niin on se hieman töykeää! Mikä pakko oli muka juuri kotona lähtiessä syödä 5 munkkia ennenkuin tulee kaverilleen kahville ja -esim. munkille?
Ehkä tuo on hyvä että jättää lautaselle vaivihkaa suunnilleen kaiken.... - ylikiltti
hillomunkki kirjoitti:
Siis minä en pidä rahkapiirakasta mutta olen kiltisti syönyt sitä aina kun on tarjottu. Vaikka meinaa laatta lentää....
Mutta tämä vieras törkimys ei syönyt munkkejani jotka olin varta vasten hänelle ostanut ja oli tuoreita! (toisin kuin tämä ekaksi mainittu rahkapaska...)
Nämä rahkapiirakat ja munkit oli esimerkkejä. Yhtä hyvin olisin voinut käyttää vadelmaviineriä ja mustikkamunkkeja esimerkkinä.
Mutta kysymys oli: olenko ylikiltti kun syön kaikkea paskaa, mut toiset vaan nirsoilee mun kahvi pöydässä?!???No ehkä ihmiset eivät tajua että et tykkää rahkapiirakasta jos "aina kiltisti syöt" sitä kun tarjotaan... taidat olla vähän tyhmä. Ei pitäisi olla niin vaikeaa sanoa ei kiitos.
- Lispetti
Yleensä siellä kahvipöydässä on niin paljon eri vaihtoehtoja, että etköhän saa jotakin niistä syötyä. On suolaista ja on makeaa. Ei kaikkien ole tarkoitus syödä kaikkea. Ota sitä mistä tykkäät.
- Paula P
Et tunne näitä nihilistejä joilla on vain se 1 vaihtoehto ja se on sitä viikon vanhaa rahkapiirakkaa :))))))))
- skäribo
En minäkään pidä munkeista, enkä ymmärrä kuinka kukaan voi olettaa, että syön niitä väkisin.
Kyllä vieraalla on ihan kaikki oikeus kieltäytyä tarjoomuksista, olkoon syy mikä tahansa. Tietenkään ei tarvitse olla törkeä, ja huutaa kovaan ääneen, että onpas pahat tarjoilut. Voi ihan hiljaa vain jättää ottamatta. - skäribo
jotka huutavat kovaan ääneen, jos ei mätä itseään sairaaksi asti, että AI SITÄ LAIHDUTETAAN VAI?
- 2000-luvulla
Luulin, että tämä on mummujen ongelma... Kuka alle 70-vuotias vielä tänä päivänä pitää epäkohteliaana, jos ei syö pullaa/piirakkaa tms.? Mielestäni tarjoaminen on kohteliasta, mutta ei pakolla syöttäminen. Jos vieras kieltäytyy ottamasta, niin mitä siitä?
- rahkapiirakka-munkki
Voi kun joku kutsuis kylään ja tarjoais munkkeja ja rahkapiirakkaa, lurps!
- marsista?
Olenko ihan epänormaali nuori aikuinen, kun en ole koskaan edes ajatellut kyläpaikan tajoomuksissa olevan mitään ongelman juurta? En inhoa mitään potentiaalista tarjottavaa niin paljoa etten saisi sitä hiukan alas. Kohteliaampaa on ottaa se pikku siivu kuin sanoa 'ei kiitti, oon just syöny.' Siis kahvipöydässä. täysi ateria ei ehkä mene jos on oikeasti just syönyt tai jos pöydässä on jotain mikä ei mene alas, kuten omalla kohdallani sisäelimistä tehdyt ruuat.
Tönkköraskas suklaakakku ei ole mikään herkku mielestäni, mutta jos pöydässä on vain sitä niin saan sitä hiukan alas.
Itse teen bravuurinani loistavaa rahka-marjapiirakkaa eikä ole suoraan sanoen tullut mieleen että joku saattaisi inhota sitä niin paljon ettei saa alas. Näin se menee, makuja on monia. - marsu
marsista? kirjoitti:
Olenko ihan epänormaali nuori aikuinen, kun en ole koskaan edes ajatellut kyläpaikan tajoomuksissa olevan mitään ongelman juurta? En inhoa mitään potentiaalista tarjottavaa niin paljoa etten saisi sitä hiukan alas. Kohteliaampaa on ottaa se pikku siivu kuin sanoa 'ei kiitti, oon just syöny.' Siis kahvipöydässä. täysi ateria ei ehkä mene jos on oikeasti just syönyt tai jos pöydässä on jotain mikä ei mene alas, kuten omalla kohdallani sisäelimistä tehdyt ruuat.
Tönkköraskas suklaakakku ei ole mikään herkku mielestäni, mutta jos pöydässä on vain sitä niin saan sitä hiukan alas.
Itse teen bravuurinani loistavaa rahka-marjapiirakkaa eikä ole suoraan sanoen tullut mieleen että joku saattaisi inhota sitä niin paljon ettei saa alas. Näin se menee, makuja on monia.Olen itsekin sitä mieltä, että mitään niin pahaa ei ole vastaan tullut, etteikö pientä palaa olisi pystynyt syömään. Joskus on tullut ongelma "ei-paloiteltavista" tuotteista eli kun kutakuinkin ainut leivonnainen, mistä en perusta on viineri ja siitä vielä sellainen 30 cm pitkä versio (lievästi liioiteltuna :))on tuupattu lautaselle, niin vaikea on ollut nieleskellä...toki voi kyllä niistäkin tarjoutua leikkaamaan puolet tms. ei siinä mitään.
- on epäkohteliaampaa
loukkaantua jonkun syömättömyydestä kuin olla se, joka ei syö. Jos ei halua syödä, ei ole pakko. Kylässä ollaan sosiaalisista syistä eikä pullaa puputtamassa...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa1162768SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän241761Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava621744Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2721638Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --151594Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue281291Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.281164Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?971098Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411082RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041032