Kuukautiseni ovat jonkin verran epäsäännölliset - ne voivat alkaa pari päivää myöhässä tai etuajassa, mutta myöhästyvät muutaman kuukauden välein hieman ememmänkin. Esimerkiksi viime helmikuussa ne alkoivat 24. päivänä ja seuraavan kerran vasta 5.4. Nyt minulla on kuitenkin ollut huolestuttavan pitkä väli: viimeksi pulmikset alkoivat 4.6., eikä sen jälkeen ole ollut merkkiäkään vuodosta! Joskus on tuntunut pientä nipistelyä ja valkovuotoa on tullut, mutta ei vieläkään verta! "Ongelma" on siinä, etten ole ollut miehen kanssa sitten helmikuun alun, ja sen jälkeen minulla on ollut neljät kuukautiset. Tietääkseni on siis täysi mahdottomuus, että olisin raskaana. Mikä muu kuitenkaan voi aiheuttaa näin pitkän välin? Voisiko minulla olla jokin tauti? Sivumennen sanoen kuukautiseni ilmaantuivat jo 15 vuotta sitten.
Mitä ihmettä?
2
424
Vastaukset
- mami
Jos noin pitkät välit kuukatisissa niin kannattaa mennä lääkäriin.Oletko kentis alipainoinen?Urheiletko paljon? Ongelmana se jos kuukautiset jäävät väliin tulematta niin kohdun limakalvo pääsee paksuuntumaaan ja saattaa pitkän ajan kuluessa vaarantaa kohtusyövälle.Joskus myös kilpirauhasen viallinen toiminta aiheuttaa kuukautisten oireilua suuntaan ja toiseen.Terveyskeskuslääkäri osaa arvioida hoidon ja tutkimukset ja tarvittaessa laittaa gynekologille eteenpäin.
- ei kun oikeesti
Kuukautisten poisjäämiselle tai kierron heittelyille on oikeasti mitä moninaisimpia syitä. Kilpirauhasarvot kannattaa tosiaan tarkastuttaa, pienikin vajaa- tai ylitoiminta voi vaikuttaa kuukautiskiertoon. Samoin hetkellinen stressi tai elämäntilanteen muutos voi aiheuttaa muutoksia myös menkkoihin. Mene rohkeasti gynelle, vaadi tutkimuksia, todennäköisesti saat hetkeksi keltarauhashormonikuurin tasaamaan kiertoa. Ei paha juttu ollenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 898206
- 906302
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586213Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344791- 443274
- 503255
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo572812- 442809
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per482760- 492740