Kotitietokone täyttää tänään 25 vuotta

soilike

13

550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin vanha

      Vastahan se PC markkinoille tuli :), mutta dementia taitaa vaivata, kun en täsmällistä aikaa muista.

      Ettet vaan puhuisi tästä minun romustani, se ei vielä tuohon ikään ole ehtinyt, kun verottajakin kuitteja kyselee tästä vaihdokkaasta.

      Mutta kehitys kulkee ja aivan hurjaa vauhtia. Haikeus mielessä ajattelen Commodore 64 aikaa. Huikea ihme silloin, nyt niillä tehoilla ei nämä vehkeet inahtaisikaan.

      • soilike

        Nyt käsittääkseni , 256 gigaa on jotain 250 000 megaa,
        Hei en oo varma


      • soilike kirjoitti:

        Nyt käsittääkseni , 256 gigaa on jotain 250 000 megaa,
        Hei en oo varma

        Se oli joskus 80-luvun puolivälissä. Myyjä kehui, ettei tarvitse uutta kiintolevyä vuosikymmeniin, kun siihen sopi 25 lerpullista tavaraa! (ennen ison windowsin esiinmarssia)

        1 GB = 1000 MB


      • soilike
        vaarivaari kirjoitti:

        Se oli joskus 80-luvun puolivälissä. Myyjä kehui, ettei tarvitse uutta kiintolevyä vuosikymmeniin, kun siihen sopi 25 lerpullista tavaraa! (ennen ison windowsin esiinmarssia)

        1 GB = 1000 MB

        Korpuakaan ei enää nykyinen kone lue.
        Mulla olis niitä satoja
        Romppukin on jo mennyttä aikaa
        DVD on nyt
        mitä sitten


      • lerputkin
        soilike kirjoitti:

        Korpuakaan ei enää nykyinen kone lue.
        Mulla olis niitä satoja
        Romppukin on jo mennyttä aikaa
        DVD on nyt
        mitä sitten

        tunnetaan. Ihan uteliaisuudesta kaivelin komeroitani, mutta yhtään en enää löytänyt. Korppuja oli jäänyt avaamattoman paketin verran. Roskiksessa nyt nekin.

        Mutta "kovilla koneilla" olette aloittaneet, aivan lapsiksi luulisi. Kun kokeilisitte hommia polkupyörän dynamoon verrattavilla prosessoreilla 60 kB keskusmuistilla ilman minkäänlaista kovista, tallennus magnetofoninauhalle, ratkeaisitte nauruun. Mutta hommia niilläkin tehtiin ja ylpeitä "tehokoneista" oltiin.

        Joku lerppukin olisi mukava vielä löytää ja naulata vaikka seinään muistoksi.


      • PLm/Etu-Töölö
        lerputkin kirjoitti:

        tunnetaan. Ihan uteliaisuudesta kaivelin komeroitani, mutta yhtään en enää löytänyt. Korppuja oli jäänyt avaamattoman paketin verran. Roskiksessa nyt nekin.

        Mutta "kovilla koneilla" olette aloittaneet, aivan lapsiksi luulisi. Kun kokeilisitte hommia polkupyörän dynamoon verrattavilla prosessoreilla 60 kB keskusmuistilla ilman minkäänlaista kovista, tallennus magnetofoninauhalle, ratkeaisitte nauruun. Mutta hommia niilläkin tehtiin ja ylpeitä "tehokoneista" oltiin.

        Joku lerppukin olisi mukava vielä löytää ja naulata vaikka seinään muistoksi.

        Työelämässä kun olin minulla oli PC. Kotona kaksi ( 2 ) Mac´iä toinen pöytäkone toinen langaton kannettava. Olen innokas valokuuvaaja ja siksi olen valinnut Mac.


      • soilike kirjoitti:

        Korpuakaan ei enää nykyinen kone lue.
        Mulla olis niitä satoja
        Romppukin on jo mennyttä aikaa
        DVD on nyt
        mitä sitten

        Parhaillaan tutkitaan kuinka esim suolakiteeseen saisi optisesti tallennettua tietoa. Kuvittelehan oma vuorikristalliriiputtimesi saattaisi sisältää tallennettus dataa gigatolkulla ;-)

        Rnsimmäinen lerppu, johon tutustuin oli muistaakseni n 30 cm halkaisijaltaan. Siihen sopi se 180 KB tietoa, joka myohemmin meni siihen viistuumaiseen ja sittemmin 8 kertaisena 3,5 tuuman korppuun. Eilen katselin yhden gigan kokoista korvakoru-USB-muistia ;-)


    • 1983 tuli taloon ensimmäinen kone, ADB.
      Sitten Commodore64, Amiga ja sen jälkeen näitä tämän päivän koneita.
      Ensimmäisessä koneessa oli ohjelmat kasetilla.
      Sitten tuli disketit (onko suomeksi "korppu") ja tänään CD-ROMlevyt.
      Amiga oli kallein kone mitä koskaan tulen ostamaan, tämän päivän rahan arvossa mitattuna. Siihen minulla oli sellainen muuntaja, jonka avulla voin digitalisoida kuvat, analoogiset signaalit muuttuivat digitaalisiksi. Se oli ennen digikameroiden aikaa.
      Siinä oli myös hieno kirjoitusohjelma ProWrite, oli myös kirjanpito-ohjelma, jonka ansiosta säästyin jättämästä kirjanpitoani tilitoimistolle ja maksamasta kalliita korvauksia heille.

    • Tunteja päivässä?

      Kuinka monta tuntia päivittäin vietät Soilike koneen ääressä, onko muuta elämää ollenkaan?

      • Upa

        Kuinka monen kirjoittajan jäljillä itse olet kyttäämässä, kuka on usein koneensa ääressä, kuka ei?


      • soilike

        Kiikkustuolini on koneen edessä .
        Parin metrin päässä on ihana, pehmeä "laiskalinna", jossa viihdyn eriomaisesti nauhoittamiani videoita purkaen.
        Arkipäivisin joudun olemaan muutamia tunteja toimistossa 2 km päässä tai yrityksessäni 37 km päässä.
        Ellen sitten puurra puutarhassani, jota on rivitalon päädyssa, kolmella puolella
        Jollen sitten hummaile lähikaupungissa.

        Ihanassa moottorisängyssani vietän laatuaikaa 8-10 tuntia vuorokaudessa.

        Onko nämä tiedot riittäviä, jotta ehdit valvomaan muidenkin elämistä?


    • Tankavaari

      Nämä webbisivut, joilla voimme ajatuksiamme vaihtaa, ovat vähän toistakymmentävuotta vanhoja. Sitäkään ei hevin tule ajatelleeksi. Ei näillä vielä kauan ole herkuteltu.

      • Olikohan 1993 kun päästiin netille?
        Tuntui ihmeelliseltä, että pystyi lähettämään sähköpostia tavallisen postin asemasta.
        Poikani chattaili öisin amerikkalaisten nuorten kanssa ja hänellä oli valtavat puhelinlaskut, kun käytössä oli vaan tavallinen modeemiyhteys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe