Mielenkiitoinen artikkeli päivän lehdessä
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2006-08-12,104:4:397794,1:0:0:0:0:0:
Kotitietokone täyttää tänään 25 vuotta
13
529
Vastaukset
- niin vanha
Vastahan se PC markkinoille tuli :), mutta dementia taitaa vaivata, kun en täsmällistä aikaa muista.
Ettet vaan puhuisi tästä minun romustani, se ei vielä tuohon ikään ole ehtinyt, kun verottajakin kuitteja kyselee tästä vaihdokkaasta.
Mutta kehitys kulkee ja aivan hurjaa vauhtia. Haikeus mielessä ajattelen Commodore 64 aikaa. Huikea ihme silloin, nyt niillä tehoilla ei nämä vehkeet inahtaisikaan.- soilike
Nyt käsittääkseni , 256 gigaa on jotain 250 000 megaa,
Hei en oo varma soilike kirjoitti:
Nyt käsittääkseni , 256 gigaa on jotain 250 000 megaa,
Hei en oo varmaSe oli joskus 80-luvun puolivälissä. Myyjä kehui, ettei tarvitse uutta kiintolevyä vuosikymmeniin, kun siihen sopi 25 lerpullista tavaraa! (ennen ison windowsin esiinmarssia)
1 GB = 1000 MB- soilike
vaarivaari kirjoitti:
Se oli joskus 80-luvun puolivälissä. Myyjä kehui, ettei tarvitse uutta kiintolevyä vuosikymmeniin, kun siihen sopi 25 lerpullista tavaraa! (ennen ison windowsin esiinmarssia)
1 GB = 1000 MBKorpuakaan ei enää nykyinen kone lue.
Mulla olis niitä satoja
Romppukin on jo mennyttä aikaa
DVD on nyt
mitä sitten - lerputkin
soilike kirjoitti:
Korpuakaan ei enää nykyinen kone lue.
Mulla olis niitä satoja
DVD on nyt
mitä sittentunnetaan. Ihan uteliaisuudesta kaivelin komeroitani, mutta yhtään en enää löytänyt. Korppuja oli jäänyt avaamattoman paketin verran. Roskiksessa nyt nekin.
Mutta "kovilla koneilla" olette aloittaneet, aivan lapsiksi luulisi. Kun kokeilisitte hommia polkupyörän dynamoon verrattavilla prosessoreilla 60 kB keskusmuistilla ilman minkäänlaista kovista, tallennus magnetofoninauhalle, ratkeaisitte nauruun. Mutta hommia niilläkin tehtiin ja ylpeitä "tehokoneista" oltiin.
Joku lerppukin olisi mukava vielä löytää ja naulata vaikka seinään muistoksi. - PLm/Etu-Töölö
lerputkin kirjoitti:
tunnetaan. Ihan uteliaisuudesta kaivelin komeroitani, mutta yhtään en enää löytänyt. Korppuja oli jäänyt avaamattoman paketin verran. Roskiksessa nyt nekin.
Mutta "kovilla koneilla" olette aloittaneet, aivan lapsiksi luulisi. Kun kokeilisitte hommia polkupyörän dynamoon verrattavilla prosessoreilla 60 kB keskusmuistilla ilman minkäänlaista kovista, tallennus magnetofoninauhalle, ratkeaisitte nauruun. Mutta hommia niilläkin tehtiin ja ylpeitä "tehokoneista" oltiin.
Joku lerppukin olisi mukava vielä löytää ja naulata vaikka seinään muistoksi.Työelämässä kun olin minulla oli PC. Kotona kaksi ( 2 ) Mac´iä toinen pöytäkone toinen langaton kannettava. Olen innokas valokuuvaaja ja siksi olen valinnut Mac.
soilike kirjoitti:
Korpuakaan ei enää nykyinen kone lue.
Mulla olis niitä satoja
DVD on nyt
mitä sittenParhaillaan tutkitaan kuinka esim suolakiteeseen saisi optisesti tallennettua tietoa. Kuvittelehan oma vuorikristalliriiputtimesi saattaisi sisältää tallennettus dataa gigatolkulla ;-)
Rnsimmäinen lerppu, johon tutustuin oli muistaakseni n 30 cm halkaisijaltaan. Siihen sopi se 180 KB tietoa, joka myohemmin meni siihen viistuumaiseen ja sittemmin 8 kertaisena 3,5 tuuman korppuun. Eilen katselin yhden gigan kokoista korvakoru-USB-muistia ;-)
1983 tuli taloon ensimmäinen kone, ADB.
Sitten Commodore64, Amiga ja sen jälkeen näitä tämän päivän koneita.
Ensimmäisessä koneessa oli ohjelmat kasetilla.
Sitten tuli disketit (onko suomeksi "korppu") ja tänään CD-ROMlevyt.
Amiga oli kallein kone mitä koskaan tulen ostamaan, tämän päivän rahan arvossa mitattuna. Siihen minulla oli sellainen muuntaja, jonka avulla voin digitalisoida kuvat, analoogiset signaalit muuttuivat digitaalisiksi. Se oli ennen digikameroiden aikaa.
Siinä oli myös hieno kirjoitusohjelma ProWrite, oli myös kirjanpito-ohjelma, jonka ansiosta säästyin jättämästä kirjanpitoani tilitoimistolle ja maksamasta kalliita korvauksia heille.- Tunteja päivässä?
Kuinka monta tuntia päivittäin vietät Soilike koneen ääressä, onko muuta elämää ollenkaan?
- Upa
Kuinka monen kirjoittajan jäljillä itse olet kyttäämässä, kuka on usein koneensa ääressä, kuka ei?
- soilike
Kiikkustuolini on koneen edessä .
Parin metrin päässä on ihana, pehmeä "laiskalinna", jossa viihdyn eriomaisesti nauhoittamiani videoita purkaen.
Arkipäivisin joudun olemaan muutamia tunteja toimistossa 2 km päässä tai yrityksessäni 37 km päässä.
Ellen sitten puurra puutarhassani, jota on rivitalon päädyssa, kolmella puolella
Jollen sitten hummaile lähikaupungissa.
Ihanassa moottorisängyssani vietän laatuaikaa 8-10 tuntia vuorokaudessa.
Onko nämä tiedot riittäviä, jotta ehdit valvomaan muidenkin elämistä?
- Tankavaari
Nämä webbisivut, joilla voimme ajatuksiamme vaihtaa, ovat vähän toistakymmentävuotta vanhoja. Sitäkään ei hevin tule ajatelleeksi. Ei näillä vielä kauan ole herkuteltu.
Olikohan 1993 kun päästiin netille?
Tuntui ihmeelliseltä, että pystyi lähettämään sähköpostia tavallisen postin asemasta.
Poikani chattaili öisin amerikkalaisten nuorten kanssa ja hänellä oli valtavat puhelinlaskut, kun käytössä oli vaan tavallinen modeemiyhteys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3287121Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss714338- 2083165
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa242967- 741952
- 1491800
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2121746Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1661577Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201548- 891438