Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon vaunuja valitessa? Olen ajatellut ostaa yhdistelmät, mutta kaikki muu onkin täysin epäselvää! olen käynyt liikkeissä kyselemässä, mutta siellä ollaan niin puolueellisia etten ota selvää mikä olisi paras. Lapsi syntyy talvella, joten kovaa koppaa ovat suositelleet. Kertokaa te jotka tiedätte jo kokemuksesta mikä paras merkki ja malli. Hinta ei määrää, turvallisuus ja käyttömukavuus ovat tärkeitä! Kiitos!
Vaunut!
15
2078
Vastaukset
- pari vinkkiä
Aloita täydellisten vaunujen etsiminen kartoittamalla tarpeesi. :)
Liikutko paljon julkisilla vai käytätkö autoa, kuinka paljon vaunuja siis käytetään? Jos käytät paljon julkisia tahdot varmasti mahdollisimman kevyet ja pienikokoiset vaunut.
Käytkö vauvat kanssa ostoksilla? Miten suuren tavarakorin tarvitset?
Onko sinulla ja miehelläsi suuri pituusero? Tarvitseeko työntöaisan olla säädettävä? Säädettävä työntöaisa on siitäkin kätevä että sen ansiosta vaunut mahtuvat pienempään tilaan myös esim. hississä tai bussissa.
Missä vaunuja säilytetään? Jos kannat vauvan kopassa kotiin ja vaunut jää varastoon niin suosittelen pehmeää kantokoppaa, se on kevyempi kantaa. Kevyestä kopasta saa myös lämpöpussin vauvalle sitten kun osaa jo istua eli se on pitkäikäisempi. Jos vaunujen pitää mahtua hissiin, se kannattaa ottaa huomioon valinnassa myös.
Millaiset renkaat? Ilmakumi tai ilmakennorenkaat on ehdottomasti kätevimmät.
Kääntyvät etupyörät helpottavat navigointia ahtaissa tiloissa.
Heittoaisa voi olla tarpeellinen mutta myös esim. käännettävällä istuinsuunnalla pärjää.
Onko vaunuja tarkoitus käyttää rattaina myöhemmin? Onhan jalkatuki tarpeeksi pitkä?
Nukutetaanko vauvaa vaunuissa? Suojaako kuomu miten?
Tässä jotain vinkkejä vaunujen valintaan :)
Yleisesti voisin sanoa että hyviä merkkejä on mm. Gesslein, Teutonia ja Emmaljunga- meppe
miehen siskolla on taas teutoniat eikä se tykkää niistä yhtään mutt akun maksoivat niin paljon niin ei viittiny ostaa toiselle tulokkaalle uusiakaan.
Renkaat on oltava hyvät kun kerta talvella syntyy juuri sellaset ilma jutut että pääsee hangessa edes johonkin. Se että ne on kanssa kevyet auttaa tähän. Kokeile ihan nostaa niitä vaunuja sielä kaupassa vähän ja kokeile eri merkkejä.
KOva koppa on myös käytännöllinen siinä että jso pieni on nukahtanut rattaisiin sen saa hyvin vietyä sisälle niin ettei kopan reunat lössähdä ilman vaunujen tukea. Niin kuin juuri tässä kalliissa teutoniassa aian kävi jossa oli pehmeä koppa.
Mutt aihan näin varoituksena kannattaa olla kyllä hintatietoinen. Vaunuista otetaan aika paljon tyhjää rahaa. samoilla vaunuilla voi olla monta eri hintaa eri kaupoissa. Kannattaa käydä kanssa netissä tsekkailemassa. - sisaruksia haaveissa?
Nimittäin jos suunnittelet nopeasti toista lasta, voivat yhdistelmät olla hankala ratkaisu. Jos toinen tarvitsee koppaa, ja toinen amaan aikaan vielä rattaita, voi olla edessä joka tapauksessa myöskin rattaiden osto. Itse jos olisin tämän tajunnut, niin olisin päätynyt pelkkiin perusvaunuihin.
- tiitu-iitu
meppe kirjoitti:
miehen siskolla on taas teutoniat eikä se tykkää niistä yhtään mutt akun maksoivat niin paljon niin ei viittiny ostaa toiselle tulokkaalle uusiakaan.
Renkaat on oltava hyvät kun kerta talvella syntyy juuri sellaset ilma jutut että pääsee hangessa edes johonkin. Se että ne on kanssa kevyet auttaa tähän. Kokeile ihan nostaa niitä vaunuja sielä kaupassa vähän ja kokeile eri merkkejä.
KOva koppa on myös käytännöllinen siinä että jso pieni on nukahtanut rattaisiin sen saa hyvin vietyä sisälle niin ettei kopan reunat lössähdä ilman vaunujen tukea. Niin kuin juuri tässä kalliissa teutoniassa aian kävi jossa oli pehmeä koppa.
Mutt aihan näin varoituksena kannattaa olla kyllä hintatietoinen. Vaunuista otetaan aika paljon tyhjää rahaa. samoilla vaunuilla voi olla monta eri hintaa eri kaupoissa. Kannattaa käydä kanssa netissä tsekkailemassa.Minä taas olen todella tyytyväinen teutonioihin. En voi ymmärtää, miten niiden pehmeää koppaa voi haukkua lössähtäväksi. Ehkä se on joku 10v vanha malli,tai ehkä he ovat unohtaneet ottaa ne kovikkeet ja tuet käyttöön (silloinhan se on makuupussi)? Tosiaan se niiden pehmeä koppa tuntuu ja näyttää kovalta kopalta. Erona se, että siitä saa sen makuupussin vielä seuraavia talvia varten, kun lapsi ei enää koppaan mahdu.
No asiaan, meillä on ollu kohta 2v käytössä teutonian mistralit ja en voi muuta kuin suositella. Jos siis tarkoituksena on hankkia mahdollisimman pitkäikäiset kärryt. Ne on vauvalle hyvät vaununa (hyvä tilava kantokassi ja iso makuutila) ja kyllä meidän pehmeää koppaa pystyy nostelemaan vauvan nukkuessa ilman että lössähtelee mitenkään.
Ne on tarpeeksi kevyet ja ketterät, että niissä viitsii työnnellä vielä 2-3 vuotiastakin järkälettä (silloin nämä paino ja ketteryysasiat on tärkeitä).
Ainut mitä kaipaan tämän "ison vauvani" kanssa on kääntyvät etupyörät. Ne olis kaupassa poiketessa kätevät niin ei tarttis aina sitä aisaa painaa ja kääntää koko voimilla... Mutta näillä me mennään joka päivä 2km päässä olevaan leikkipuistoon kesät ja talvet ja ovat kyllä älyttömän toimivat kärryt.
Niissä uusissa s-mallissa kääntyvät pyörät on, mutta en ole nähnyt niitä livenä ja vähän mietityttää miten pienemmät etupyörät toimivat talvella. jos asuisin kaupungissa, en näkisi ongelmaa...
Mun mielestä parhaita merkkejä on ollut teutonia, gesslein, hartan. Brion ja Emmaljungan mallit on yleensä turhan massiivisia ja kömpelöitä (varsinkin yhdistelmät, jotka tosiaan painavat sen 15kg taaperon kanssa yhteensä yli 35kg).
Mutta tosiaan jokainenhan tarvitsee sellaiset vaunut, jotka vastaa heidän tarpeisiinsa. Kannattaa siltikin katsella joitain muitakin merkkejä kuin niitä, jotka mainostavat vauvalehdissä isoimmalla rahalla (luultavasti saat enemmän vastinetta rahoillesi). - mami(ko)
tiitu-iitu kirjoitti:
Minä taas olen todella tyytyväinen teutonioihin. En voi ymmärtää, miten niiden pehmeää koppaa voi haukkua lössähtäväksi. Ehkä se on joku 10v vanha malli,tai ehkä he ovat unohtaneet ottaa ne kovikkeet ja tuet käyttöön (silloinhan se on makuupussi)? Tosiaan se niiden pehmeä koppa tuntuu ja näyttää kovalta kopalta. Erona se, että siitä saa sen makuupussin vielä seuraavia talvia varten, kun lapsi ei enää koppaan mahdu.
No asiaan, meillä on ollu kohta 2v käytössä teutonian mistralit ja en voi muuta kuin suositella. Jos siis tarkoituksena on hankkia mahdollisimman pitkäikäiset kärryt. Ne on vauvalle hyvät vaununa (hyvä tilava kantokassi ja iso makuutila) ja kyllä meidän pehmeää koppaa pystyy nostelemaan vauvan nukkuessa ilman että lössähtelee mitenkään.
Ne on tarpeeksi kevyet ja ketterät, että niissä viitsii työnnellä vielä 2-3 vuotiastakin järkälettä (silloin nämä paino ja ketteryysasiat on tärkeitä).
Ainut mitä kaipaan tämän "ison vauvani" kanssa on kääntyvät etupyörät. Ne olis kaupassa poiketessa kätevät niin ei tarttis aina sitä aisaa painaa ja kääntää koko voimilla... Mutta näillä me mennään joka päivä 2km päässä olevaan leikkipuistoon kesät ja talvet ja ovat kyllä älyttömän toimivat kärryt.
Niissä uusissa s-mallissa kääntyvät pyörät on, mutta en ole nähnyt niitä livenä ja vähän mietityttää miten pienemmät etupyörät toimivat talvella. jos asuisin kaupungissa, en näkisi ongelmaa...
Mun mielestä parhaita merkkejä on ollut teutonia, gesslein, hartan. Brion ja Emmaljungan mallit on yleensä turhan massiivisia ja kömpelöitä (varsinkin yhdistelmät, jotka tosiaan painavat sen 15kg taaperon kanssa yhteensä yli 35kg).
Mutta tosiaan jokainenhan tarvitsee sellaiset vaunut, jotka vastaa heidän tarpeisiinsa. Kannattaa siltikin katsella joitain muitakin merkkejä kuin niitä, jotka mainostavat vauvalehdissä isoimmalla rahalla (luultavasti saat enemmän vastinetta rahoillesi).mistä ostit kysiset vaunut? myydäänkö muualla kuin netissä? ja sitten vielä että paljonko kustansivat?
olen itse jyväskylän liepeiltä, myydäänkö niitä jossain kaupassa täälä päin? - tiitu-iitu
mami(ko) kirjoitti:
mistä ostit kysiset vaunut? myydäänkö muualla kuin netissä? ja sitten vielä että paljonko kustansivat?
olen itse jyväskylän liepeiltä, myydäänkö niitä jossain kaupassa täälä päin?Lastenturvasta vantaalta. Mahtava kauppa ja osaava myyjä. Jos on asioita tännepäin, niin suosittelen yhdistämään hankintareissun sinne. Olisko teilläpäin vauvatalo Johannaa (niissäkin myydään) tai Stockmannia?
Jos et löydä muuten, niin käypäs vauva-lehden keskustelupalstalla vaatteet ja tarvikkeet puolella kysymässä. Siellä varmasti tietävät! - Suomesta.
tiitu-iitu kirjoitti:
Lastenturvasta vantaalta. Mahtava kauppa ja osaava myyjä. Jos on asioita tännepäin, niin suosittelen yhdistämään hankintareissun sinne. Olisko teilläpäin vauvatalo Johannaa (niissäkin myydään) tai Stockmannia?
Jos et löydä muuten, niin käypäs vauva-lehden keskustelupalstalla vaatteet ja tarvikkeet puolella kysymässä. Siellä varmasti tietävät!Kävin liikkeessä testaamassa ja tilasin Saksasta.
Säästin 300 euroa :-) Vaunut tulivat rahtivapaasti,
2 viikossa ja varustettuna 2 vuoden takuulla.
- mami(ko)
olen tässä miettinyt aivan samoja asioita. noita vaunuja kun on miljoonat erilaiset! :)
itsellä hintakin vähän määräilee sitä että minkälaisia vaunuja edes katselee, ei ole käyttää 700 e pelkkiin vaunuihin..
ensin katselin ABC yhdistelmiä (pramy luxe-mallia)ja ne ovatkin yksi vaihtoehto. ovat myös suht edulliset, reilut 300e! mietin vain näiden vaunujen kohdalla sitä että ne ovat aika lyhyet pituus suunnassa verrattuna muihin, että kasvaako lapsi niistä ulos ennen 3 ikävuotta...JOS JOLLAIN ON KOKEMUKSIA NIIN KUULISIN MIELELLÄÄN :)
nyt surffailtuani netissä olen katsellut emmaljungan eri ratasmalleja, että ostaisi niihin kovankantokassin kaveriksi..mielessä ollut Crossway, City Cross tai Cerox rattaat!KOKEMUKSIA NÄISTÄKIN KAIPAILISIN!
Emmaljungalla on myös yhdet suht edulliset yhdistelmät, Smart Duo oli se malli. niiden kohdalla mietin että onko se käytännöllistä että on erikseen vaunukoppa ja sitten vaihdettava ratasosa??
on totta että kaupoissa myyjät vain kehuvat kaikkia malleja ja eivät oikein niitä huonoja puolia suostu kertomaan! joten te äidit joillain on jo käytännön kokemusta, olkaa kilttejä ja valaiskaa meitä muitakin :) myöskin hintatiedot kiinnostaisi, paljonko käyttämänne vaunut on maksanut!
kiitos jo etukäteen jos joku ihana ihminen haluaisi auttaa :)- titu-iitu
jos haluaa vastinetta rahoilleen ja pitkäikäisen kärryn.
Toinen hyvä vaihtoehto on hankkia halvat (käytetyt) makuuvaunut aluksi ja sitten kun ratasvaihe tulee ajankohtaiseksi ja tiedät oikeasti, millaisen kärryn tarvitset, niin ostaa sitten sellaiset rattaat.
Henk.koht mielipide niistä ABC yhdistelmistä on se, etten laittaisi 300 niihin. Samalla rahalla saa jo laadukkaat rattaat. Lisäksi tosin saa laittaa vähän ylimääräistä sitten kantokoppaan. Mutta se on kyllä sen arvoista! - ....
Noissa ABC:n vaunuissa on todellakin lyhyt se istuin osa. Eli vajaa 3vuotias lapsi ei niissä kyllä mahdu enää suorana makuulla olemaan. Kaverimme poika on nyt 1,8v ja ei mahdu enää pitkälleen suoraksi. Joten sen takia en ainakaan itse ko. vaunuja ostaisi.
Itse tykkään Emmaljungan malleista, joissa on koppa ja ratasosa erikseen. Näissä malleissa on koppa tarpeeksi korkealla, ei rasita selkää lasta sieltä nostellessa tai kun hoitaa lasta. Ja paremmin saa katsekontaktinkin lapseen, kuin niissä yhdistelmissä, joissa lapsi saattaa joissakin olla kopasssa reiden korkeudella. Ja noissa vaunun kopissahan on pohja sellainen, että sen saa istuvaan asentoon tuettua. Eli lapsen ei koko ajan tarvitse välttämättä maata kopassa, vaan voi alkaa siinä jo harjoittelemaan istumista, ja tarpeen tulleen mahtuu hyvin esim. kaupunki reissulla koppaan nukkumaankin.
Ja heittoaisa on kätevä sitten ratas vaiheessa, joskin aika näppärä systeemi on nykyään noissa istuimen käännöissäkin, ainakin emmaljungalla.
Säädettävä aisa on ehdoton, jos on pituuseroa isällä ja äidillä! ja teleskooppi noista säädettävistä ehdottomasti, koska siinä tulee sitä enemmän jalkatilaa työntäjälle mitä ylemmäs aisan nostaa. Toisin kuin tuolla toisella aisalla, jossa aisa kääntyy ylös tai alas, jalkatila työntäjällä lyhenee sitä mukaa mitä ylemmäkis aisan nostaa. Ja yleensähän pidemmällä työntäjällä on myös pidemmät jalat ja näin ollen pidempi askelluskin, joten siski teleskooppi aisa! Kaupassa tämän huomaat, jos ei tästä saanut selvää... =)
Ja ilmakumi/kenno pyörät tietty on hyvät, talvella kulkevat lumessa todella kevyesti.
Ja mitä noihin painoihin tulee, niin esim. Briolla ja Emmaljungalla ei ole juurikaan paino eroa, muista en tiedä. Mutta ainakin meillä täällä kulkee matalalattia busseja joihin ei vaunuja tarvitse yhtään nostella, joten myös nuo "painavemmat" vaunut saa niihin kätevästi ilman hikeä!
Mutta siinä nyt jotain, ei ole kovinkaan monesta vaunu merkistä kokemusta, mutta kavereilta kyllä olen kuullut ja on toistemme vaunuja vertailtu...
- .....
Oma vauvani syntyi helmikuussa. Meillä on ABC:n "yhdistelmät" eli kuomurattaat pehmeällä kantokopalla. Asumme kerrostalossa, kolmannessa kerroksessa. Kauppareissulla nukahtanut vauva on helppo kopassaan kantaa parvekkeelle toisiin vaunuihin jatkamaan unia. Kesän ja lämpimien ilmojen koittaessa kävi kuitenkin niin että tuo pehmeä koppa oli liian kuuma! Kannatan ehdottomasti kovaa kantokoppaa jos vauva on "vaunuikäinen" kesä aikana.
- tiitu-iitu
Kannatta ostaa sen merkkinen ratas ja kantokassi, jotka on hyvät. Nämä kassit poikkeaa toisistaan merkkikohtaisesti.
Edellä hehkuttamani teutonia on taas hyvä riippumatta vuodenajasta. Sisuskangas on hengittävää (kesällä vilpoisaa) puuvillaa, kannen saa kokonaan pois... Se on siis käytännössä samanlainen kuin kova koppa. Meidän vauva nukkui päikkärit kesähelteillä kantokassissa vielä 8kk ikäisenä. Eli ei hiosta ja tilaa on isommallekin vauvalle.
Huomasin, että brion pehmeät kopat on tänä vuonna fleeseä sisältä. Niitä ei varmastikaan pysty käyttämään kesällä. Mutta siis merkkikohtaisia nämä jutut.
Itse suosittelen pehmeätä koppaa sekä kesä-, että talvivauvoille. Tietysti edellyttäen, että koppa on hyvä. Pehmeä koppa kasvaa vauvan tahdissa (kovikkeet poistaen) makuupussiksi ja on tarpeellinen seuraavana syksynä ja talvena. Talvivauvallehan se on aika itsestäänselvyys, että on hyvä...
- Maruska***
Olen ollut erittäin tyytyväinen I´coon Rock Star Baby (Sama kuin Platon 4 eri kuosilla ja pienillä hienosäädöillä).
Kääntyvät etupyörät, näppärästi säädeltävä työntöaisa, kestävät miellyttävät ja laadukkaat materiaalit, kova kantokoppa, mahdollisuus saada samaan runkoon tuplarattaat yms, herkut ovat kyllä palvelleet käyttäjäänsä! - äippä
Meillä on emmaljungan crossway rattaat kovalla kantokopalla. Olen ollut todella tyytyväinen, hyvät työntää (meillä mäkinen maasto ja tiet on asvalttia sekä hiekkateitä), kulkee todella kevyesti kelillä kun kelillä. Kova koppa oli ehdoton, on jämäkkä ja siinä on niin helppo nostaa varjoon nukkumaan kun laittaa vaan hyttysverkon siihen päälle niin ei aina tarvi rattaita siirtää auringon, tuulen ym. mukaan. (Tämän testasimme kesällä veljen vauvalle ja hyvin toimi, meidän poika kun nukkui rattaissa...) Meidän poika on nyt 10kk. ja 75cm. ja 10kg. niin rattaat on tilavat nukkua. Se kannattaa ottaa huomioon rattaita ostaessa että onko tilavat, kuomu suojaava, hyvät työntää, onko istuinosa tarpeeksi syvä eli kun lapsi isompi ja istuu niin onko reunaa tarpeeksi, meillä nämä kriteerit on kyllä täyttyneet todella hyvin! Niin ja kova kantokoppa on siinämielessäkin hyvä että se menee "retkisänkynä" reissussa, pehmeässä kopassa eivät suosittele nukkumaan öitä.
Toivottavasti löydät mieleiset vaunut teidän pienokaiselle! - tulee
hauck ohio5 vaunut pehmeällä kopalla. LA on 23.11.06. Disney kuvio ihastutti minut niissä. Saa sitten nähdä miten käytännössä toimivat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083286Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872