Tässä yhden kerran pesin hiukseni Erittäin Hieno Suomalainen Shampoolla. Tuoksu oli aivan samanlainen kuin shampoossa, jolla pesin hiuksiani nuorena ja ehkä jo lapsenakin. Mutta ainakin 60-luvun alussa. Shampoo oli valkoisessa muovi(tai lasi)pullossa, jossa oli vaakasuorat "kierteet". Itse shampoo oli valkoista, sellaista helmiäistä. Näin muistelen. Yritin etsiä tietoa internetistä, mutta en löytänyt, kun en tiedä nimeä, enkä valmistajaa. Muistaako kukaan tällaista shampoota?
Nuoruuden
17
2482
Vastaukset
Se oli nimeltäänkin Helmiäisshampoo.
Se oli parasta shampoota mitä koskaan olen käyttänyt.
Paksua, kreemimäistä, sopi hyvin vahvoille hiuksilleni. Hiukset kiilsivät pesun jälkeen.
En pidä ollenkaan ohuista, juoksevista shampoolajeista. Nykyään ostan aina shampoon kampaajaltani, vaikka onkin kallista, mutta olkoon.- Anonyymi
Ennen oli ihanaa mansikka Omen shampoota ja hunaja sekä revlon flex keltaista hieno tuoksu ja kun huuhtelu veteen laittaa sitruunaa vaalentaa .
Nuoruudessa käytin Biozel shampoota ja hoitoainetta vahvoihin ruskeanpunasiin hiuksiini. Tulos oli taipuisat kiiltävät hiukset.
Muistan myös sen "Erittäin hieno suomalainen shampoo" - ja sen helmiäshampoo.
Ajat muuttuvat, tuotteet ajan mukana, aina kehitellään uusia mahdollisesti laadukkaampia shampoita joissa on sitä silikoonia vahvistamassa hiuksia.
Ostan kampaajalta hiustenhoito tarvikkeet jossa käyn 6 - 8 viikon välein. Hiukset kasvavat 1cm/kk, joten uusintäkäsittely on tarpeen.- Harvahapsi
Olen kuullut että silikooni olisi pahaksi shampoissa, tukkii päänahan ihohuokoset. Tietääkö joku enemmän tästä?
- ii-li
Harvahapsi kirjoitti:
Olen kuullut että silikooni olisi pahaksi shampoissa, tukkii päänahan ihohuokoset. Tietääkö joku enemmän tästä?
Hän neuvoi käyttämään Erittäin Hienoa Suomalaista shampoota, koska siinä ei ole silikonia. Sitä olen nyt sitten käyttänyt pari vuotta. (Minulle se sopii hyvin, koska tukkani on ohut. Jotkut paksutukkaiset naiset sanovat, että se on huonoa shampoota.) Päänahkani tuli kuntoon jo seuraavaan parturillakäyntiin mennessä. - Toinen, jossa ei ole silikonia on XZ-tervashampoo. XZ on näköjään lopettanut sen toisen shampoonsa, jossa ei ollut silikonia. - Lasten shampoista en tiedä.
Parturini sanoi, että Fructis on pahin. VO5:stä (vai olikohan Panthenesta) oli kerran Ruotsin TV:n kuluttajaohjelmassa pitkä juttu, jossa 4-5 naista kertoi, että heidän tukkansa oli pitänyt leikata kokonaan pois hiusten liimauduttua yhdeksi möykyksi.
Olen itsekin nähnyt parturilla samanlaisen tapauksen. Kaksi kampaajaa yritti partakoneen terällä irroittaa erään naisen hiuksia toisistaan. Parturi kuiskasi, että nainen oli ollut siellä silloin jo kolme tuntia, ja hän jäi sinne, kun minun tukkani ja partani oli leikattu.
Tuoteselosteissa ei koskaan mainita silikonia, vaan niissä on muita nimiä, ilmeisesti silikonin kauppanimiä. Löysin kerran internetistä niitä nimiä, mutta en enää muista, miltä sivulta. - Silikoni todellakin tarttuu myös päänahkaan ja tukkii huokoset. - vaarallista
ii-li kirjoitti:
Hän neuvoi käyttämään Erittäin Hienoa Suomalaista shampoota, koska siinä ei ole silikonia. Sitä olen nyt sitten käyttänyt pari vuotta. (Minulle se sopii hyvin, koska tukkani on ohut. Jotkut paksutukkaiset naiset sanovat, että se on huonoa shampoota.) Päänahkani tuli kuntoon jo seuraavaan parturillakäyntiin mennessä. - Toinen, jossa ei ole silikonia on XZ-tervashampoo. XZ on näköjään lopettanut sen toisen shampoonsa, jossa ei ollut silikonia. - Lasten shampoista en tiedä.
Parturini sanoi, että Fructis on pahin. VO5:stä (vai olikohan Panthenesta) oli kerran Ruotsin TV:n kuluttajaohjelmassa pitkä juttu, jossa 4-5 naista kertoi, että heidän tukkansa oli pitänyt leikata kokonaan pois hiusten liimauduttua yhdeksi möykyksi.
Olen itsekin nähnyt parturilla samanlaisen tapauksen. Kaksi kampaajaa yritti partakoneen terällä irroittaa erään naisen hiuksia toisistaan. Parturi kuiskasi, että nainen oli ollut siellä silloin jo kolme tuntia, ja hän jäi sinne, kun minun tukkani ja partani oli leikattu.
Tuoteselosteissa ei koskaan mainita silikonia, vaan niissä on muita nimiä, ilmeisesti silikonin kauppanimiä. Löysin kerran internetistä niitä nimiä, mutta en enää muista, miltä sivulta. - Silikoni todellakin tarttuu myös päänahkaan ja tukkii huokoset.Silikonia sisältävä shampoo ja hoitoaine on vaarallinen esim. kuumassa löylyssä, jos ei ole suojaa päässä, niin hiukset voi liimautua ja sulaa kiinni.
Nythän on tullut kauppoihin erilaisia löylyhattuja, jotka suojaavat hiuksia löylyn ajan.
Itse käytän sukkahousuista leikattua housuosaa, joka on hyvät pitkille ja lyhyville hiuksille. On muutenkin hyvä esim leipomisen ajaksi piilottaa hiukset sen alle. - Anonyymi
Helmiäis shampoosta on muistikuva. Myös ammeita kun oli niin tuoksuvat kylpyvaahdot mitä kaipaa kyllä ja pitkiä ammeita .
- Anonyymi
Harvahapsi kirjoitti:
Silikoni hilseilee hiuksista jää kiinni hiukseen .
- Anonyymi
ii-li kirjoitti:
Tuoteselosteissa ei koskaan mainita silikonia, vaan niissä on muita nimiä, ilmeisesti silikonin kauppanimiä. Löysin kerran internetistä niitä nimiä, mutta en enää muista, miltä sivulta. - Silikoni todellakin tarttuu myös päänahkaan ja tukkii huokoset.Jos oikein kutittaa päänahkaa niin apteekista täi shampoo sillä 2 kertaa .
- Anonyymi
vaarallista kirjoitti:
Silikonia sisältävä shampoo ja hoitoaine on vaarallinen esim. kuumassa löylyssä, jos ei ole suojaa päässä, niin hiukset voi liimautua ja sulaa kiinni.
Nythän on tullut kauppoihin erilaisia löylyhattuja, jotka suojaavat hiuksia löylyn ajan.
Itse käytän sukkahousuista leikattua housuosaa, joka on hyvät pitkille ja lyhyville hiuksille. On muutenkin hyvä esim leipomisen ajaksi piilottaa hiukset sen alle.Satiaiset päässä ja valkovuotoa . ..
- Vävy Jaakkoo
No mites tämä kotoonen mäntysuopa ja vesi? Näitä ku hierasoo pääkuorehen niin siinä ne on karkaasu veet ja hoitoainehet kaikki samas liemes. Ainu mikä täs on jotta vesi loppuu, ku ei oo satanu viikkoohin. Ottako kuullu ku täällä meillä päin oli sellaanen Tuppi-Antti ahkera ilimaan ennustaja? Kerrankin Antti ennusti määräpäiville erikoosen hyvää ja kaunista poutaa. Kyseesenä päivänä oli kovasti sateenen ja märkä ilima. Antille huomautettiin asiasta. Antti kuitenkin puolustautui sanomalla: - Ne oli vierahia piliviä.
- ii-li
Laimennettu mäntysuopa on ihan mahdollinen tukanpesuaine. Käytän sitä, jos shampoo on loppu. Tosin naiset sattavat olla asiasta eri mieltä. Voi olla, että se sopii paremmin miehille, jotka eivät yleensä käsittele hiuksiaan.
- Likka123
Minulle on jäänyt nuoruudesta mieleen shampoo nimeltä Hellä Mietonen.Se oli pullukassa naisenmuotoisessa pullossa. Sitä ennen äiti osti omaan pulloon kampaajalta paksua liuosta, jota laimennettiin. Kyllä mäntysuopaakin käytettiin. Jotkut pesivät hiuksensa kananmunalla tai oluella, kuivapesua tehtiin jauhoilla ja kaupastakin sai jauhetta.Olen jo pitkään ostanut kampaajaltani hiustenhoitotuotteet, luotan ammattilaisiin.
- Anonyymi
Tiedän shampoon, kun itsekkin etsin sen nimeä. Tuli mieleen joki Colostrel, mutta en vielä pitemmälle ole päässyt. Oli hyväntuoksuista... 😄
- Anonyymi
Muistan nuo molemmat lapsuuden shampoot. Pesen vihreällä Elvitalilla pääasiassa. Joskus mäntysuovalla ja joskus hikilenkin jälkeen pelkällä vedellä. Ja hoito.
Seison matalalla jakkaralla ja koukistun keittiön ison lavuaarin päälle. Kastelen hiukset. Hieron vähän shampoota ja yhden kahvinkeittoerran (5 kkp) böönät hiuksiin. Hieron pääanahkaa kohtalaisella voimalla ainakin pari minuttia, huuhtelen ja se on siinä. Sopii hiuksilleni erinomaisesti.- Anonyymi
Lapsuudesta muistan keltaisessa pullossa ollutta munashampoota.
Dovo?
Nyt sitä on vain kissoille??
Hmmm
Beng
- Anonyymi
Menneistä ajoista en muista, mutta erittäin hieno suomalainen samppoo on syväpuhdidtavaa laatua. Käytän sitä kuin myös hiusten pesuun tarkoitettua harjaa. Mulla on vahva päänahka ja hyvä hiuskasvu about vyötärölle asti. Hiton hyvä ja edullinen sanppoo, sopii ainakin mulle. Hoitoainekin on muuten hyvä, ei tuki viemäreitä, kuten suoerhyper tehokkaat silkonihoitoaineet.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663412Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1282887- 462589
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391331