Tästä on varmaan tehty muitakin avauksia, mutta teen nyt omani.
Haluan kuulla muiden lihavien mielipiteitä nykyajan tiukasta ja pintaa nuolevasta muodista. Olen nähnyt joillakin lihavammilla ihmisillä niitä tiukkoja makkarankuori-vaatteita, ja voin sanoa, ettei hyvältä näytä. Miksi nykyään on niin vaikeaa saada isompia vaatteita? Yritetäänkö meidät lihavat todella pukeutumaan säkkiin?
Vihaan vaatekaupoissa käyntiä. Otan vaikka 10 puseroa kokoa xl tai xxl ja mitkään eivät sovi.
Makkarankuorivaatteisiin en pukeudu. Minua on pilkattu läskieni takia teini-iästä asti, enkä halua enää pukeutumisellani provosoida kana-aivoisia pilkkaajia aikuisiälläni. Mutta kai tässä kohta pitää todella ommella säkki itselleen.
Vaatekaupassa
19
5144
Vastaukset
- samma här
Jos haluan itselleni jotain todella sopivaa ja kaunista vaatetta, täytyy mennä erikoisliikkeeseen jonka hinnat hipovat pilviä. Kateeksi käy, kun jotkut löytävät vaatekertansa puolta nopeammin/helpommalla/halvemmalla.
Tosin minä olen itselleni luvannut parantaa elämäntapani.- MisssXxl
Heissan!
Itse olen 170/115, olen ns. tasaisesti lihava (ei isoa mahaa jne). Löydän vaatteita aika helposti. Pidän ihoa myötäilevistä vaatteista, mutta en tiukoista. Niillä on eroa. Totta on että joskus kaupungilla kulkiessa näkee aika tyrmistyttäviä näkyjä; iso nainen pukenut päälleen lantiofarkut, joiden vyötärönauha on niin kireä että valahtanut vatsan alapuolelle ja vatsa tursuaa suurena (ei näyttäisi tältä jos housut olisivat oikean kokoiset..) ja sitten siihen tiukka napapaita. Makkara vain vilisee välistä. Noh, minun puolestani kukin saa pukeutua niin kuin haluaa, mutta eikä tuo ole jo hieman yliammuttua, ns. oman lihavuutensa kieltämistä?
Ihan uteliaisuudestani kysyn onko teidän housujen vyötärönne vatsan päällä vaiko alla? Moni isompikoinen ystäväni pitää vatsan alla, ja olen monasti miettinyt eikö se ole kauhean epämukavaa? Ja lisäksi mielestäni housut sitovat vatsaa mukavasti. Mielipiteitä? :) - samoissa mitoissa
MisssXxl kirjoitti:
Heissan!
Itse olen 170/115, olen ns. tasaisesti lihava (ei isoa mahaa jne). Löydän vaatteita aika helposti. Pidän ihoa myötäilevistä vaatteista, mutta en tiukoista. Niillä on eroa. Totta on että joskus kaupungilla kulkiessa näkee aika tyrmistyttäviä näkyjä; iso nainen pukenut päälleen lantiofarkut, joiden vyötärönauha on niin kireä että valahtanut vatsan alapuolelle ja vatsa tursuaa suurena (ei näyttäisi tältä jos housut olisivat oikean kokoiset..) ja sitten siihen tiukka napapaita. Makkara vain vilisee välistä. Noh, minun puolestani kukin saa pukeutua niin kuin haluaa, mutta eikä tuo ole jo hieman yliammuttua, ns. oman lihavuutensa kieltämistä?
Ihan uteliaisuudestani kysyn onko teidän housujen vyötärönne vatsan päällä vaiko alla? Moni isompikoinen ystäväni pitää vatsan alla, ja olen monasti miettinyt eikö se ole kauhean epämukavaa? Ja lisäksi mielestäni housut sitovat vatsaa mukavasti. Mielipiteitä? :)Olen itse melkein samoissa mitoissa, tosin muutaman sentin pidempi. Mä en voisi kanssa koskaan kuvitella pitäväni housujen vyötärönauhaa vatsan "alla". Löydän kuteita kanssa aika helpolla (tosin isojen tyttöjen osatoilta). Paidat kyllä löytyvät muuten ihan normivalikoimista, kun en satu olemaan yläkropastani kovin leveä.
- pullukka
samoissa mitoissa kirjoitti:
Olen itse melkein samoissa mitoissa, tosin muutaman sentin pidempi. Mä en voisi kanssa koskaan kuvitella pitäväni housujen vyötärönauhaa vatsan "alla". Löydän kuteita kanssa aika helpolla (tosin isojen tyttöjen osatoilta). Paidat kyllä löytyvät muuten ihan normivalikoimista, kun en satu olemaan yläkropastani kovin leveä.
vaikeeta on kun on pituutta vain 160 painoa 85 ja iso takamus, iso pömppämaha sekä isot rinnat EE95, joten vaatteita en saa mistään.Kuljen samoissa kuteissa kuin 90-luvun alussa (silloin tuntu muoti olevan vähemmän niuikkaa...nolottaa...
JOo,laihis ois paras juttu =)
Ps, haavena joskus laittaa paita housuihin... - TuutJai
MisssXxl kirjoitti:
Heissan!
Ihan uteliaisuudestani kysyn onko teidän housujen vyötärönne vatsan päällä vaiko alla? Moni isompikoinen ystäväni pitää vatsan alla, ja olen monasti miettinyt eikö se ole kauhean epämukavaa? Ja lisäksi mielestäni housut sitovat vatsaa mukavasti. Mielipiteitä? :)"Totta on että joskus kaupungilla kulkiessa näkee aika tyrmistyttäviä näkyjä; iso nainen pukenut päälleen lantiofarkut, joiden vyötärönauha on niin kireä että valahtanut vatsan alapuolelle ja vatsa tursuaa suurena (ei näyttäisi tältä jos housut olisivat oikean kokoiset..) ja sitten siihen tiukka napapaita. Makkara vain vilisee välistä."
Minä tykkään katsella tuota näkyä :-) Hyvä jos lihavatkin naiset pukeutuvat tiukkoihin vaatteisiin. He eivät ole alistuneet pukeutumaan säkkiin ylipainostaan huolimatta ja se on hieno asia. Toivottavasti yhä useampi uskaltaa pukeutua noin.
Säkkiin "löysiin vaatteisiin" pukeutuminen on pahinta mitä lihava nainen voi tehdä. Tosin jos ei halua näyttää hyvältä ja haluaa ettei kukaan sinua huomaa niin sitten vaan säkki päälle.
Mies 188/109
- päin tuulta
Olen nuorena ja hoikkanakin käyttänyt housukokoa 44, koska olen tosi leveälanteinen ja pulleapyllyinen. Olin kuitenkin ihan normaalipainoinen. Ja silloin oli muodissa lantiolta löysät housut! Nyt, 10 kg lihavampana ja tiukkojen housujen aikakaudella ei koko 46 enää riitä, vaikken edelleenkään ole lihava, "ainoastaan" ylipainoinen. On se niin väärin.
Elinikäinen haaveeni on mennä OMPELIJALLE ja teettää mitoilla niin hyvät vaatteet että ne ovat hintansa arvoiset: istuvat ja kestävät. Kuulemma hintakin on ihan kilpailukykyinen kalliimpien kaupanvaatteiden kanssa. Siksi en ole vieläkään haavetta toteuttanut, kun en ole ihan tyytyväinen painooni.
Mutta siis heitän tässä idean: etkö haluaisi kannattaa suomalaista käsityötä ja teettää itsellesi sopivan, täydellisen vaatteen? Eikö joku käsityötaitoinen haluaisi liikeideaksi vaatettaa mitoilla nimenomaan isoja ihmisiä, oikeiden mallien ja materiaalien valinta nimittäin vaatii varmaan erityistä näkemystä lihavan asiakkaan kohdalla.
Makkarankuori-ilmiötä voi selittää oman kehonkuvan virhe. Ehkä ihminen ei ole huomannut, miten lihava hän oikeasti on? Kokemusta on, vielä tästäkin 10 kiloa painavampana hämmästyin joskus omia kuviani. Toisaalta minusta on myös siistiä, jos jollakin on pokkaa pukeutua niinkuin haluaa välittämättä siitä mitä muut ajattelevat. Kun sitä ulkonäköpainetta muuten riittää tässä yhteiskunnassa. - hoikka...
Annan nyt oman kommenttini vaikka olenkin hoikka, tai sanotaan että en ole ylipainoinen, en kuitenkaan mikään kukkakeppi. Olen huomannut tuolla vaatekaupoiss itsekin kiertäessäni, että etenkin puseroissa on koot "pienentyneet". Jos otetaan esimerkiksi joku tavallinen halpahallin t-paita. Ennen on mennyt 38 ihan hyvin tai M, joistain malleista jopa S. Nykyisin ei pysty yhtään sovittamatta ostamaan, koska monet M koon puserot soi päällä! On niin tiukka että melkein saumat repeilee. Ei sitten ihme jos ei vähän kookkaammat löydä vaatteita kun ei niitä tahdo löytää enää pienemmätkään ihmiset. Ja kerrottakoon vielä, että itse olen pienirintainen a-kupin juuri ja juuri täyttävä mutta rinnanympärys on kuitenkin reilu, eli olen selkäpuolelta aika tasapaksu eikä mikään ampiaisvartalo, tämä vartalotyyppi ei ainakaan löydä helpolla muutenkaan istuvaa puseroa koska jos ei pusero soi päällä, niin sitten seuraava koko näyttää hartioilta roikkuvalta.
- Jani_76
Vaikka olenkin mies(toivoakseni =), niin minunkin on vaatekaupassa aina melko vaikea löytää sopivia vaatteita. Housut on pakko teettää, kun yhdessäkään valmiissa mallissa ei ole tarpeeksi tilaa reidelle. Toisaalta minusta xxl ei nykyään ole enää "iso koko" ja monissa esim. markettien taulukoissa xxl=56. Minusta isompien kokojen pitäisi mennä yli 60. Minulle sopisi vallan mainiosti ostaa vaikka 10xl:n kokoa, mutta xxl:ää suurempia kokoja ei juuri missään myynnissä näy! Toisaalta voisi kuvitella, että vaateteollisuus tekee myös varsin isoja kokoja, eli onko vika sisäänostajissa tai toimintatavassa. Ei kannata ostaa varastoon rahaa kiinni, kun niin pieni osa asiakkaista ko. kokoja tarvitsee??
Minusta lihavan ei pidä joutua pukeutumaan säkkiin, vaan täytyy olla tarjolla trendikkäitä/klassisia/seksikkäitä jne. vaatteita isompina kokoina. Vielä kun löytyisi se paikka, jossa niitä on tarjolla. Myös lihava saa pukeutua näyttävästi, ainakin minun silmää se miellyttää! ;-) Toki silti suosittelen jo oman mukavuuden vuoksi käyttämään itsensä kokoisia vaatteita. Kurjaa että olet joutunut pilkatuksi, mutta kyllä se aurinkokin aikanaan paistaa.- +++++
Reidet? Eikös se ole miehillä maha joka ei mahdu housuihin tai yleensä vaatteisiin?
- Jani_76
+++++ kirjoitti:
Reidet? Eikös se ole miehillä maha joka ei mahdu housuihin tai yleensä vaatteisiin?
Näin se kai yleensä menee, mutta ei "sääntöä" ilman poikkeusta. Minun ei kannata edes sovittaa housuja, ellei lahkeen ympärysmitta reiden kohdalla ole vähintään 90 cm, tällöin jää vielä riittävä välys lahkeeseen.
*välähdys*
Jos jotkut naiset löytävät miesten osastolta sopivampia vaatteita, niin pitäisiköhän minun sitten mennä vastavuoroisesti naisten osastolle... Eipä ole ennen tullut mieleen... hmm - allis
Jani_76 kirjoitti:
Näin se kai yleensä menee, mutta ei "sääntöä" ilman poikkeusta. Minun ei kannata edes sovittaa housuja, ellei lahkeen ympärysmitta reiden kohdalla ole vähintään 90 cm, tällöin jää vielä riittävä välys lahkeeseen.
*välähdys*
Jos jotkut naiset löytävät miesten osastolta sopivampia vaatteita, niin pitäisiköhän minun sitten mennä vastavuoroisesti naisten osastolle... Eipä ole ennen tullut mieleen... hmmOotkos joku hormoni-bodari vai minkä kokoinen olet muuten? Kaksimetrinen?
- Jani_76
allis kirjoitti:
Ootkos joku hormoni-bodari vai minkä kokoinen olet muuten? Kaksimetrinen?
Heh, en minä ihan bodarista mene, mutta reiden ympärysmitta on n 78 cm.
Pituutta on 177 cm ja painoa en tiedä tarkkaan n. 135-140 kg.
- emäfemakko
Juu, olen huomannut (näin isorintasiena ja pömppövatsaisena) että puserot ie vaan yksinkertaisesti siovi päälle. Moni xxxl-koon puserokin on kuitenkin "isompi" vaan leveys-suunnassa mutta ei pituudeltaan. Eli päälläni lopputulos on teltta joka on niin lyhyt että napa ja pömppö roikkuu alata. Hirveetä!!! Ja lantiohousut noutänkjou. Olen huomannut että miesten osastolta löytyy vielä minulle sopivia housuja. Niissä on pienempi peppu ja korkeampi vyötärö ( olen siis pitkäjalkainen, lihava vain vatsan kohdalta kun taas peppuni on "normaali"). Naisten puolella isot housukoot on taas sellaisia joissa on lyhyet lahkeet, matala vyötärö ja ISO peppu joten ne on päälläni aika karmeita. Vaateiden osto on ain ayhtä helvettiä ja minull aonkin tapana ostaa useampi kappale jos löydän jotain joka päälle sopii.
- lollo
Itse olen vain lievästi ylipainoinen nainen mutta pituutta vain 161 cm. Mulla vaan kaikki on kerääntynyt lantioon joten käyttämäni housun koot ovat 40, joskus 42. Eli aina joutu lyhentämään. Ja nuo lantiomalliset ei todellakaan käy! Sitten rintojakin on sen verran että t-paidoissa pitää olla L. Paitikset on ongelmallisin, rinnan kohdalta pitää olla 42 mutta sitten hartiat menee olkapään yli käsivarsille. Siis miksei tehdä paitiksia joissa olisi reilut kaarrokset rintojen kohdalla ja silti napit menisi kunnolla kiinni?
- iso Iita
Saattaisi olla kultakaivos jollekulle ompelijalle joka suunittelisi ja tekisi trendikkäitä asukokonaisuuksia isoille ihmisille. Olen aina silloin tällöin nähnyt isojen ihmisten päällä tosi kauniita ja tyylikkäitä vaatteita, olisi tehnyt mieli mennä kysymään mistä hän on ne ostanut. En kannata makkarankuorimaista pukeutumista, mutta en myöskään sellaista säkkityyliäkään, jossa joku kaamea kaapu peittää kokonaan ihmisen muodot. Minusta lihavakin ihminen voisi hyvin pukeutua trendikkäästi, jos vain vaatekokoja osattaisiin tehdä oikean muotoisiksi.
- isopitkä
enää meikäläiselle vaatteita, eipä tartte aikaa kuluttaa kaupoissa kiertelyyn.
Istuu kotona ja etsii netistä.
Ellos Plus, Catalog, Cellbes, Klingel parhaimmat.
Postiostamiseen tulee melkein himo. - resnev
Minun kohtaloni oli se että lihoin koosta 36 kokoon 40seisemässä vuodessa. Nyt tänäpäivänä minulle mahtuu housut kokoa 40vaikka olen lyhyt 156 pitkä. En meinaa löytää kaupasta vaatteita itselleni se kyllä harmittaa todella. Housut ovat aivan liian tiukkoja ja liian pitkä punttisia. Minulla on päärynä lihavuus.Minulla on iso leveä takapuoli,paksut reidet.Uusimman uimapuvukunikin koko on L.Vaatteita on vaikea löytää. Puseroita kyllä löydän kun minulla on pienet rinnat.Minulle housut on aivan liian tiukkoja vyötäröstä. Kirraa vyötäröstä ja takapuolesta.Myyjät sanoo kaupassa minulle että ei ole isompia housuja.
- katjusla
saa isokokosille naisille hyvännäköisiä vaatteita,koosta 50 melkein kokoon 60,riippuu firmasta,esim anttilasta itse tilailen,hobby hallissa joitakin isojen naisten vaatteita,net anttilassa
- 173/92 vyötärö katos
Vaikka onkin vanha keskustelu, on silti aina ajankohtainen. Nyt syksyllä 2011 tilanne on edelleen se, että vaatesuunnittelijat käyttävät noin 1950 tehtyjä kokotaulukoita, vaikka uudemmatkin on olemassa. Ompelijat ovatkin sitten kaukoidässä, ja laittavat rääsyihin liian pienet kokonumerot, että asiakas menisi lankaan. Teettäkääpä itsellenne jakku Thaimaassa, niin siinä roikkuu hihat maahan saakka...
Menkää kaikki kansalais- ja työväenopiston vaateompelukurssille. Siellä opetetaan muokkaamaan valmiista kaavoista itselle sopivat. Sitten alekankaita Eurokankaasta ja häikäisette kaikki! Ostakaa sovitusnukke ja iso peili. Ompeleminen on hauskaa ja vaatteet upeita, kun ne istuvat oikein. Makkarat miellyttävät makkaranystävää, mutta me kaikki emme ole makkaran kanssa väleissä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006484
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283260Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761774- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471023Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879