OKL opiskelu

opex

Millaista on luokanopettajaksi opiskelu? Helppoa vai vaikeaa? Vinkit opiskeluun liittyen myös olisi tervetulleita.Kunka pitkiä on opiskelupäivät? Miten poissaolot on korvattavissa? Onko joustavaa? Miten hyvin aiemmat opinnot luetaan hyväksi?(esim.perus ja aineopinnot.Onnistuuko sijaisuuksien teko opiskelun yhteydessä? Paljon on kysymyksiä. Kokemuksia olisi kiva lueskella.

19

4706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katkera valittaja

      Ota ilo irti opiskeluajasta. OKL-opiskelu ei ole rankkaa verrattuna mihin tahansa muuhun yliopisto-opiskeluun. Harjoittelut ovat aika rankkoja, mutta muuten se on sitä lojumista kahviloissa ja flirttailua niiden kolmen okl-pojan kanssa, jotka kurssillasi ovat.
      Poissaolot korvaat siten, että sovit ao. open kanssa jutuista. Tosiasia on se, että kaikki haluaa, että sä valmistut (yo saa valmistuneista rahaa). Kun vähän yrität välillä, niin hyvin menee. Aiemmat opinnot luetaan hyväksi, jos niiden suorittamisesta ei ole kulunu 10 vuotta. Sijaisuuksia kandee tehä paljon: saat rahaa elämiseen.
      Opiskeluaika oli tosi hauskaa. Mukavaa alkua sinulle!!!

      • kuitenkin...

        niin, että tuo kymmenen vuoden vanhentumisraja koskee irrallisia opintojaksoja. Kokonaisuutena suoriteut perus ja aineopinnot eivät tietääkseni vanhene.. Vai? "Aiemmat opinnot luetaan hyväksi, jos niiden suorittamisesta ei ole kulunu 10 vuotta."


      • se äskeinen tyyppi
        kuitenkin... kirjoitti:

        niin, että tuo kymmenen vuoden vanhentumisraja koskee irrallisia opintojaksoja. Kokonaisuutena suoriteut perus ja aineopinnot eivät tietääkseni vanhene.. Vai? "Aiemmat opinnot luetaan hyväksi, jos niiden suorittamisesta ei ole kulunu 10 vuotta."

        musiikkitieteen perusopinnot kuulemma vanhenevat ihan kohta, kun kymppi vuotta tulee täyteen.


      • OKL:stä...
        se äskeinen tyyppi kirjoitti:

        musiikkitieteen perusopinnot kuulemma vanhenevat ihan kohta, kun kymppi vuotta tulee täyteen.

        Oulussa ja Jyväskylässä ainakin on tiukkaa ja rankkaa, Kajaanissa ja Savonlinnassa kuulemma hyvinkin helppoa.

        Jos menet tiukimpiin paikkoihin, varaudu siihen että sijaisuuksia ei ehdi tehdä ja päivät kuluu yliopistolla opiskellen. Jos menet pikkuiseen OKL:ään, varaudu sluibailuun ja sormien pyörittelyyn, näissä on oikeasti isoja eroja!


      • lay
        OKL:stä... kirjoitti:

        Oulussa ja Jyväskylässä ainakin on tiukkaa ja rankkaa, Kajaanissa ja Savonlinnassa kuulemma hyvinkin helppoa.

        Jos menet tiukimpiin paikkoihin, varaudu siihen että sijaisuuksia ei ehdi tehdä ja päivät kuluu yliopistolla opiskellen. Jos menet pikkuiseen OKL:ään, varaudu sluibailuun ja sormien pyörittelyyn, näissä on oikeasti isoja eroja!

        Kyllä ainakin Lapin yliopiston luokanopeopiskelijoiden päivät ovat venyneet parhaimmillaan (pahimmillaan...) jopa 12 tuntisiksi, eikä siellä sormia paljon pyöritelty!


      • paljon töitä
        lay kirjoitti:

        Kyllä ainakin Lapin yliopiston luokanopeopiskelijoiden päivät ovat venyneet parhaimmillaan (pahimmillaan...) jopa 12 tuntisiksi, eikä siellä sormia paljon pyöritelty!

        Oulun okl on myös paikka, jossa opiskellaan ja tosissaan. Läsnä ollaan ja korvaavuuksia ei kandee ottaa, on niin työlästä muutenkin. Luultavasti ei kannata yliopistoon hakeakaan, jollei ole valmis jotakin tekemään opintojensa eteen.


      • kasv.tiet.maisteri
        paljon töitä kirjoitti:

        Oulun okl on myös paikka, jossa opiskellaan ja tosissaan. Läsnä ollaan ja korvaavuuksia ei kandee ottaa, on niin työlästä muutenkin. Luultavasti ei kannata yliopistoon hakeakaan, jollei ole valmis jotakin tekemään opintojensa eteen.

        Minä en ymmärrä, kuinka jonkun ihmisen mielestä okl-opiskelu voi olla rankkaa. Ainoa tiukahko juttu olivat ne jutut, joita tentittiin muihin tiedekuntiin. Itse kasvatustiede ja ne eri aineiden opinnot olivat pelkkää paskanjauhantaa.

        Jos yliopistossa luistellaan, neulotaan sukkia ja lauletaan, niin ei se kyllä rankkaa ole.

        Terveisin, opettaja


      • Savonlinnan
        kasv.tiet.maisteri kirjoitti:

        Minä en ymmärrä, kuinka jonkun ihmisen mielestä okl-opiskelu voi olla rankkaa. Ainoa tiukahko juttu olivat ne jutut, joita tentittiin muihin tiedekuntiin. Itse kasvatustiede ja ne eri aineiden opinnot olivat pelkkää paskanjauhantaa.

        Jos yliopistossa luistellaan, neulotaan sukkia ja lauletaan, niin ei se kyllä rankkaa ole.

        Terveisin, opettaja

        tyttöjä sitten.

        Tervetuloa tekemään opiskelu Jyväskylään tai Ouluun, opiskelu on vaativaa ja mielenkiintoista. Eri homma, jos menet esim. Savonlinnaan.

        Ja eihän noita "eri aineiden opintoja" tehdä kuin 35 ov, ja niissä on monessa aineessa 100% läsnäolopakko, opintotehtävät, tuntien pidot, päiväkirjat ja tentit osissa. Joissain yliopistoissa nuokin pääsee kuulemma 50% läsnäololla ja yhdellä esseellä läpi...

        Älä yleistä siis.


      • Miksi salailla?
        Savonlinnan kirjoitti:

        tyttöjä sitten.

        Tervetuloa tekemään opiskelu Jyväskylään tai Ouluun, opiskelu on vaativaa ja mielenkiintoista. Eri homma, jos menet esim. Savonlinnaan.

        Ja eihän noita "eri aineiden opintoja" tehdä kuin 35 ov, ja niissä on monessa aineessa 100% läsnäolopakko, opintotehtävät, tuntien pidot, päiväkirjat ja tentit osissa. Joissain yliopistoissa nuokin pääsee kuulemma 50% läsnäololla ja yhdellä esseellä läpi...

        Älä yleistä siis.

        Itse olen 35-vuotias kasv.maisteri ja luokanopettaja. Opiskelin aikoinani (1990-luvulla) Oulussa ja voin yhtyä Savonlinnan OKL:n käyneen mielipiteisiin. Totta on, että opiskelumme oli silkkaa leikkiä ja laulua. Surullista on, että me harvat pojat saimme parempia arvosanoja kuin tytöt, vaikka emmehän me todellakaan heitä parempia olleet. Kai me sitten olimme niin "mukavia veijareita". Näinhän ei saisi olla... Rehellisesti sanottuna OKL:n asiat olisi voinut käydä läpi ripeästi ja nopeammassa tahdissa. Luokanopettaja- ja muu opettajakoulutus pitäisi siirtää ammattikorkeakouluun. Toki tieteitä, matematiikka, historia jne. opiskeltaisiin yliopistossa. Mutta että kasvatustiedettä... Aidosti en tajua.

        Nimim. "Tässä sitä ollaan - huh, huh!"


      • opex
        Miksi salailla? kirjoitti:

        Itse olen 35-vuotias kasv.maisteri ja luokanopettaja. Opiskelin aikoinani (1990-luvulla) Oulussa ja voin yhtyä Savonlinnan OKL:n käyneen mielipiteisiin. Totta on, että opiskelumme oli silkkaa leikkiä ja laulua. Surullista on, että me harvat pojat saimme parempia arvosanoja kuin tytöt, vaikka emmehän me todellakaan heitä parempia olleet. Kai me sitten olimme niin "mukavia veijareita". Näinhän ei saisi olla... Rehellisesti sanottuna OKL:n asiat olisi voinut käydä läpi ripeästi ja nopeammassa tahdissa. Luokanopettaja- ja muu opettajakoulutus pitäisi siirtää ammattikorkeakouluun. Toki tieteitä, matematiikka, historia jne. opiskeltaisiin yliopistossa. Mutta että kasvatustiedettä... Aidosti en tajua.

        Nimim. "Tässä sitä ollaan - huh, huh!"

        Kiitos rehellisistä mielipiteistänne. "Urakka" tosiaan on opiskeluissa alkamassa. Vielä olisi kiva tietää kuinka pitkiä päivät koululla ovat yleensä? Pidempää koulumatkaa kun tulen kulkemaan.

        Onko paljon itsenäistä opiskelua?


      • provo!
        Miksi salailla? kirjoitti:

        Itse olen 35-vuotias kasv.maisteri ja luokanopettaja. Opiskelin aikoinani (1990-luvulla) Oulussa ja voin yhtyä Savonlinnan OKL:n käyneen mielipiteisiin. Totta on, että opiskelumme oli silkkaa leikkiä ja laulua. Surullista on, että me harvat pojat saimme parempia arvosanoja kuin tytöt, vaikka emmehän me todellakaan heitä parempia olleet. Kai me sitten olimme niin "mukavia veijareita". Näinhän ei saisi olla... Rehellisesti sanottuna OKL:n asiat olisi voinut käydä läpi ripeästi ja nopeammassa tahdissa. Luokanopettaja- ja muu opettajakoulutus pitäisi siirtää ammattikorkeakouluun. Toki tieteitä, matematiikka, historia jne. opiskeltaisiin yliopistossa. Mutta että kasvatustiedettä... Aidosti en tajua.

        Nimim. "Tässä sitä ollaan - huh, huh!"

        Hohohoo!

        Tein yliopistossa toisesta tieteenalasta kandin tutkinnon, jonka jälkeen hain OKL:ään. Opiskelu on erilaista koska olet jatkuvasti ryhmässä etkä yksinäisenä sutena, mutta yhtään sen helpompaa se ei ole. Ryhmässä voi piiloutua muiden selän taakse ja olla vähemmän sosiaalinen, yksin ollessa on taas vain ja ainoastaan vastuussa itsestään.

        Jokaisesta itsestä on kiinni, miten paljon saa irti, oli tieteenala mikä tahansa. Tuntuu, että OKL:n aloittavillakin on joku opittu kollektiivinen mollaus "leikkikoulusta" jne. Samat "leikkikouluun" tulijat sitten keväällä jonottavat YTHS:lle psykologin aikaa, kun ei meinaa kestää kiirettä ja stressiä.

        Itse kohta opintoni Jyväskylässä lopettelevana voin sanoa, että opiskelu on ollut erittäin antoisaa ja mielenkiintoista, epäkohtia löytyy esim. Norssin suhteen, mutta kasvatustiede on erittäin mielenkiintoista ja luokanopettajankoulutus monipuolinen ja mielekäs.


      • Joensuun tyttöi olen...
        provo! kirjoitti:

        Hohohoo!

        Tein yliopistossa toisesta tieteenalasta kandin tutkinnon, jonka jälkeen hain OKL:ään. Opiskelu on erilaista koska olet jatkuvasti ryhmässä etkä yksinäisenä sutena, mutta yhtään sen helpompaa se ei ole. Ryhmässä voi piiloutua muiden selän taakse ja olla vähemmän sosiaalinen, yksin ollessa on taas vain ja ainoastaan vastuussa itsestään.

        Jokaisesta itsestä on kiinni, miten paljon saa irti, oli tieteenala mikä tahansa. Tuntuu, että OKL:n aloittavillakin on joku opittu kollektiivinen mollaus "leikkikoulusta" jne. Samat "leikkikouluun" tulijat sitten keväällä jonottavat YTHS:lle psykologin aikaa, kun ei meinaa kestää kiirettä ja stressiä.

        Itse kohta opintoni Jyväskylässä lopettelevana voin sanoa, että opiskelu on ollut erittäin antoisaa ja mielenkiintoista, epäkohtia löytyy esim. Norssin suhteen, mutta kasvatustiede on erittäin mielenkiintoista ja luokanopettajankoulutus monipuolinen ja mielekäs.

        En voi ymmärtää kyllä noita valituksia ollenkaan. Ainakin silloin muinoin Joensuussa päivät kuluivat lähinnä siellä OKL:n kahvilassa. Joka maanantai podin niin hirveetä maailmantuskaa, ettei yliopistolle lähdöstä tullut mitään. Ja perjantaisin tietysti lähdin miehekkään 18-vuotiaan kihlattuni kanssa telmimään.

        Alussa yritin käydä kasvatustieteellisillä luennoilla. Ekalla luennolla hokasin, millaista ajanhaaskuuta se luennolla istuminen oli. Niinpä päätin sijoittaa tulevaisuuteeni. Kuulemma nimittäin ei ole ikinä turhaa se, että nuori ihminen nukkuu; viisaimmat sanovat, että se on kuin rahaa pankkiin panisi. Tuli muuten pantua. Tunnustettava kyllä on, että luentokopiot luin läpi tenttiä edeltävänä yönä. Meitä oli monta kaltaistani; yksin ei tarvinnut siellä kahviossa luumuilla eikä kopiokonetta huudattaa! Jotkut pirulaiset taisivat jopa luntatakin tenteissä. Minä sentään aina sen tenttiä edeltävän yön tosissani luin. Vieläkin muistan ne saatanalliset kofeiinihorkat.

        Jos jokin oli paha juttu, niin se oli se päättöharjoittelu. Piti mennä kahdeksaksi sinne pahuksen norssiin haukuttavaksi. Myöhästyä ei saanut. Vieläkin vituttaa.

        Nähdäkseni aika moni siitä "opiskelusta" selvisi näillä eväillä. Tietty pojat saivat vielä enemmän anteeksi, kun vähän flirttailivat. Mutta toisaalta se heille suotakoon, olihan heitä niin vähän. Eikä kai heillä niin hirveesti niitä paukkuja ollut. Jääkiekko ja flirttailu olivat ainakin siihen aikaan okl-pojujen intellektuelliharrasteet. C:n papereilla ne pojat sinne okl:een tulivat. Komeita ne olivat mutteivat järjenjättiläisiä. (Enpä sitä kyllä itsekään ole.)

        Kasvatustiede ja ne surkeet monialaiset (vai mitkä ne onkaan) opinnot suosiolla amk:uun, sanon minä. Sitä samaa paskaa se "tiede" on alusta loppuun. Jos minä noilla edellä kuvatuilla työskentelymenetelmillä sain kasvatustieteestä erinomaiset tiedot, niin eiköhän me nyt suosiolla siitä jonkinnäköisiä johtopäätöksiä tehdä?

        Terkuin, Nice opettaja

        P.s. No, annetaan ny sen verran periksi, että voihan ne okl-jutut muissa yliopistoissa ollakin todella tuskaisan vaikeita. Mutta kun itse katselen noita kasvatustieteellisiä julkaisuja sekä viimeaikaisia alan väitöskirjoja, niin öh...miten sanoisin tämän nätisti? Emme me kasvatustieteilijät missään päin Suomea muodosta kansakunnan intelligentsijaa. Korjatkaa, mikäli puhun paskaa.


      • helppoa on
        OKL:stä... kirjoitti:

        Oulussa ja Jyväskylässä ainakin on tiukkaa ja rankkaa, Kajaanissa ja Savonlinnassa kuulemma hyvinkin helppoa.

        Jos menet tiukimpiin paikkoihin, varaudu siihen että sijaisuuksia ei ehdi tehdä ja päivät kuluu yliopistolla opiskellen. Jos menet pikkuiseen OKL:ään, varaudu sluibailuun ja sormien pyörittelyyn, näissä on oikeasti isoja eroja!

        Taidan olla ainoa Helsingin soveltavan kasvatustieteen laitoksen opiskelija tässä ketjussa, joten kerrottakoon nyt sitten kokemus täältä etelästä. Minulla on toistaiseksi kokemusta ainoastaan aineenopettajan pedagogisista opinnoista ja yhdestä monialaiset opintojen kurssista, mutta täytyy kyllä sanoa, että eipä ole järin vaativia kursseja olleet. Kotitehtäväesseiden suoritusajoiksi oli merkitty useimmiten 10 tai 20 tuntia, mutta eipä niihin paljon yli tuntia tai paria saanut mitenkään kulumaan. Kirjatentit ja luennot tosi helppoja. Kirjojen taso kovin epätieteellistä, tosin muodollisesti toki tehty tieteen metodeja käyttäen. Vasemmalla kädellä meni koko pätevöitymisvuosi. Mielenkiintoisinta ja haastavinta ja vaativinta antia olivat harjoittelujaksot. Koko vuodesta jäi kyllä leppoinen kuva, töissäkin ehti käydä välillä.


      • Yhdyn tekstiisi!
        Joensuun tyttöi olen... kirjoitti:

        En voi ymmärtää kyllä noita valituksia ollenkaan. Ainakin silloin muinoin Joensuussa päivät kuluivat lähinnä siellä OKL:n kahvilassa. Joka maanantai podin niin hirveetä maailmantuskaa, ettei yliopistolle lähdöstä tullut mitään. Ja perjantaisin tietysti lähdin miehekkään 18-vuotiaan kihlattuni kanssa telmimään.

        Alussa yritin käydä kasvatustieteellisillä luennoilla. Ekalla luennolla hokasin, millaista ajanhaaskuuta se luennolla istuminen oli. Niinpä päätin sijoittaa tulevaisuuteeni. Kuulemma nimittäin ei ole ikinä turhaa se, että nuori ihminen nukkuu; viisaimmat sanovat, että se on kuin rahaa pankkiin panisi. Tuli muuten pantua. Tunnustettava kyllä on, että luentokopiot luin läpi tenttiä edeltävänä yönä. Meitä oli monta kaltaistani; yksin ei tarvinnut siellä kahviossa luumuilla eikä kopiokonetta huudattaa! Jotkut pirulaiset taisivat jopa luntatakin tenteissä. Minä sentään aina sen tenttiä edeltävän yön tosissani luin. Vieläkin muistan ne saatanalliset kofeiinihorkat.

        Jos jokin oli paha juttu, niin se oli se päättöharjoittelu. Piti mennä kahdeksaksi sinne pahuksen norssiin haukuttavaksi. Myöhästyä ei saanut. Vieläkin vituttaa.

        Nähdäkseni aika moni siitä "opiskelusta" selvisi näillä eväillä. Tietty pojat saivat vielä enemmän anteeksi, kun vähän flirttailivat. Mutta toisaalta se heille suotakoon, olihan heitä niin vähän. Eikä kai heillä niin hirveesti niitä paukkuja ollut. Jääkiekko ja flirttailu olivat ainakin siihen aikaan okl-pojujen intellektuelliharrasteet. C:n papereilla ne pojat sinne okl:een tulivat. Komeita ne olivat mutteivat järjenjättiläisiä. (Enpä sitä kyllä itsekään ole.)

        Kasvatustiede ja ne surkeet monialaiset (vai mitkä ne onkaan) opinnot suosiolla amk:uun, sanon minä. Sitä samaa paskaa se "tiede" on alusta loppuun. Jos minä noilla edellä kuvatuilla työskentelymenetelmillä sain kasvatustieteestä erinomaiset tiedot, niin eiköhän me nyt suosiolla siitä jonkinnäköisiä johtopäätöksiä tehdä?

        Terkuin, Nice opettaja

        P.s. No, annetaan ny sen verran periksi, että voihan ne okl-jutut muissa yliopistoissa ollakin todella tuskaisan vaikeita. Mutta kun itse katselen noita kasvatustieteellisiä julkaisuja sekä viimeaikaisia alan väitöskirjoja, niin öh...miten sanoisin tämän nätisti? Emme me kasvatustieteilijät missään päin Suomea muodosta kansakunnan intelligentsijaa. Korjatkaa, mikäli puhun paskaa.

        Itselläni on samat kokemukset Helsingistä!


      • koulutuskin
        provo! kirjoitti:

        Hohohoo!

        Tein yliopistossa toisesta tieteenalasta kandin tutkinnon, jonka jälkeen hain OKL:ään. Opiskelu on erilaista koska olet jatkuvasti ryhmässä etkä yksinäisenä sutena, mutta yhtään sen helpompaa se ei ole. Ryhmässä voi piiloutua muiden selän taakse ja olla vähemmän sosiaalinen, yksin ollessa on taas vain ja ainoastaan vastuussa itsestään.

        Jokaisesta itsestä on kiinni, miten paljon saa irti, oli tieteenala mikä tahansa. Tuntuu, että OKL:n aloittavillakin on joku opittu kollektiivinen mollaus "leikkikoulusta" jne. Samat "leikkikouluun" tulijat sitten keväällä jonottavat YTHS:lle psykologin aikaa, kun ei meinaa kestää kiirettä ja stressiä.

        Itse kohta opintoni Jyväskylässä lopettelevana voin sanoa, että opiskelu on ollut erittäin antoisaa ja mielenkiintoista, epäkohtia löytyy esim. Norssin suhteen, mutta kasvatustiede on erittäin mielenkiintoista ja luokanopettajankoulutus monipuolinen ja mielekäs.

        Kyllä siivousteknikon koulutuskin on kivaa ja haasteellista yms. Kaikkea kivaa siinä oppii! Vrt. OKL!


      • hahaha356346
        opex kirjoitti:

        Kiitos rehellisistä mielipiteistänne. "Urakka" tosiaan on opiskeluissa alkamassa. Vielä olisi kiva tietää kuinka pitkiä päivät koululla ovat yleensä? Pidempää koulumatkaa kun tulen kulkemaan.

        Onko paljon itsenäistä opiskelua?

        hah


    • Oklopiskelu

      Itse opiskellut pienellä okl:lla ja mielestäni opiskelu oli paljon rankempaa kuin muissa tiedekunnissa opiskelevilla kavereilla, joilla ei esim ollut läsnäolopakkoa ollenkaan ja luennoilla sai käydä kun huvitti. Itsellä suuri läsnäolopakko, sairastumiset korvattiin ja jos niitö liikaa kurssit oli uusittava, pitkiä päiviä ja paljon itsenäistä työskentelyä. Lisäksi harjoittelujaksot jotka saattoivat mennä päällekkäin muiden opintojen kanssa. Leikkimisen ja laulamisen lisäksi ihan tavallisia tylsiä luentoja ja paljon työtä omalla ajalla. Lukiosta valmistuin erinomaisin arvosanoin, olemattomalla työmäärälle okl verrattuna. Opiskelu kuitenkin myös välillä hauskaa ja antoisaa.

    • hohejkoi

      Jyväskylän OKL:ssä opiskelleena voin todeta, että "rankkaa" siitä opiskelusta voi tehdä määrällisesti suuri kontaktiopetus. Toisinaan tehtäviä ja raportteja teetetään paljon. Mutta itse opiskeltava materiaali on helppoa, jopa turhauttavan helppoa. Motivaationi oli koetuksella, kun aivoni eivät saaneet riittävästi älyllistä haastetta, ja uskomaton määrä energiaa haaskautuu tyhjänpäiväisiin reflektointeihin ym. Ryhmätyöskentelyä oppimismuotona painotettiin liikaa. Tieteellinen ote opinnoista oli usein hukassa. Koulutus ei myöskään vastaa riittävästi työelämän haasteisiin. Esim. vanhempien ja eritysilasten kohtaamiseen ei juuri saa eväitä.

      Tietenkin askartelu, käsityöt, kuvis ym. kuuluvat opeopintoihin, mutta em. aineiden opetuksen toteutuksen painopiste olisi saanut olla enemmän pedagogiikassa ja didaktiikassa, itse sukkaa tunnista toiseen nyhräämällä ei opi opettamaan sukan kutomista!!!

      Harjottelut olivat henkisesti raskaita. Norssilla useiden ohjaavien opettajien asenne opiskelijoita kohtaan on mätä. Itse koin suoranaista kiusaamista päättöharjoittelussa.

      En suoraan sanottuna arvosta koulutustani kovin korkealle. Vaatimukset ovat näennäisiä. Työtä on ehkä määrällisesti paljon, mutta sen laadulla ei juuri ole väliä. Variaatio kurssitöiden laadun suhteen on mielettömän suuri, kaikki pääsevät silti läpi. Tenttejä on harvakseltaan. Työhön siirtyminen onkin sitten kova koulu.

      Treenaan juuri erään toisen tieteenalan pääsykokeisiin, ja pelkästään pääsykoekirjat eroavat vaativuudeltaan kuin yö päivästä okl:n materiaalinen kanssa. Haastavalta tuntuu, mutta uusi ala tarjoaa aivan uusia oppimisen elämyksiä tyhjänaikaisen jankutuksen sijaan.

    • Opiskelluttaannoin

      OKL on aika koulumaista ja sen voi joku kokea rankkana, että on ehkä tavallista enemmän läsnäoloa vaativaa opetusta. Mutta itse opetuksen sisältö.. Apua, oikeasti lukiokin on vaativampi. Olen ennen OKL:ää opiskellut toisen tutkinnon ja ei voi puhua edes samana päivänä vaatimustasosta. OKL:n kaikki työtkin oli ihan diipadaapaa ja jotain hauskaa vaan porukalla äkkiä pökästiin. Luennot/harjoitukset oli tosi helppoja, ei mene normaalijärkiseltä sormi koskaan suuhun. Ne kuuluisat syventävien opintojen metodiikkakurssitkin oli pakollisine kirjatentteineen ihan helppoa kauraa, jos vertaa vaikka matemaattisiin aineisiin. Kaikki pääsee aina kaikesta läpi, arvosanat vähintään 3/5 ja kirjatentteihin riittää, että vähän edellisenä päivänä selailee, niin vähintään kolmonen napsuu. Sitten yliopistossa on aloja, joissa ankarankaan lukemisen jälkeen et välttämättä pääse tentistä ekalla kertaa läpi... OKL:ssä hylätty tentti on häiriö, ennenkuulumaton tapaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3056
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1451
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1189
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1157
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1147
    Aihe