Scenicin ruostumisesta

tila-autoilija

Tässä uutta autoa harkitessa...Mitenkäs tuo Scenicin lisäruosteensuojauksen tarve? Onko mitään mieltä alkaa alustaa massaamaan vai onko siellä jo massaa. Onko odotettavissa ruosteen kanssa taistelua? Joissain arvioissa olen törmännyt Rellun hyväksi mainittuun ruosteen vastustamiseen, mutta toisaalta kaikkialla hymistään "rapeista ranskalaisista". Mitkä ovat omat kokemuksenne?

9

2165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vsku

      Kenikki ei ole ainankaan pahimmasta päästä ruostumaan.

      Mutta jos pidät autoa useita vuosia eipä lisäsuojaus ikinä haitaksi ole, jos se oikein tehdään.

      Nykyään tekniikka etenee huimasti ja sitä hyödynnetään mitä iheellisemmin. Joten tässä yksi esimerkki "vempaimesta" joka on perinteistä suojausta huokeampi. Toimivampi ???

      http://www.jjmachinery.fi/lastut/?k=fi&s=nayta_tuote&id=3

    • Laguna -04

      Herkästi ruostuvia ranskalaisia ei tänä päivänä olekaan. Ihmiset jotka tätä tänä päivänä jauhavat, potevat jonkinlaista asennevammaa ranskalaisia autoja kohtaan. Nämä ns. "automiehet" eivät tiedä asioista mitään, koska eivät päivitä tietojaan. Ranskalaiset ovat menneet korroosionkestävyydessä muista merkeistä kirkkaasti ohi.

      • tila-autoilija

        Saisiko jostain tähän kirjoitettua/julkaistua infoa? Aikaisemmin olen autojani lisäsuojannut, mutta usein haitat ovat hyötyjä suuremmat: enemmän tai vähemmän sotkuista hommaa, paha haju, mielestäni melko kallis operaatio, auto 2 päivää pajalla jne jne. Vaihtohetkellä ei ko suojausta ole noteerattu mitenkään. Autoa vaihdan noin 4-5 vuoden välein...


      • Laguna -04
        tila-autoilija kirjoitti:

        Saisiko jostain tähän kirjoitettua/julkaistua infoa? Aikaisemmin olen autojani lisäsuojannut, mutta usein haitat ovat hyötyjä suuremmat: enemmän tai vähemmän sotkuista hommaa, paha haju, mielestäni melko kallis operaatio, auto 2 päivää pajalla jne jne. Vaihtohetkellä ei ko suojausta ole noteerattu mitenkään. Autoa vaihdan noin 4-5 vuoden välein...

        Teet näin:
        - menet Googleen
        - kirjoitat siihen: rostregistret
        - saat ensimmäisenä tarjolle sivun:
        Vi Bilägare - Sveriges Största biltidning
        - klikkaat sivun auki ja rullaat sivun alas asti
        - kohdassa jossa lukee "sök i rostregistret", voit valita automerkin- ja mallin
        - itse kävin juuri katsomassa ja totesin että Scenic ja esim. Laguna ovat tällä saralla parasta A-ryhmää, elikkä eivät ruostu kovin helposi ja saivat siksi parhaan arvosanan

        Teksti on tosin ruotsiksi, mutta varmaan saat pääpiirteittäin selvää asiasta.


      • ruotsin korroosio-instituutti
        tila-autoilija kirjoitti:

        Saisiko jostain tähän kirjoitettua/julkaistua infoa? Aikaisemmin olen autojani lisäsuojannut, mutta usein haitat ovat hyötyjä suuremmat: enemmän tai vähemmän sotkuista hommaa, paha haju, mielestäni melko kallis operaatio, auto 2 päivää pajalla jne jne. Vaihtohetkellä ei ko suojausta ole noteerattu mitenkään. Autoa vaihdan noin 4-5 vuoden välein...

        ruotsin korroosio-instituutti on ainoa laitos joka tekee todellista Suomenkin oloja kuvaavaa tutkimusta.

        Ottavat suuren joukon tietyn ikäisiä ruotsissa liikenteessä olleita kolariautoja joista leikataan näytepalat määrätyistä kohdista (tai tutkitaan muuten) ja näistä saadaan selvä kuva auton ruostumisesta.

        Tuoreimmassa tutkimuksessa kärkeen nousi jopa Audin ohi kaksi autoa joissa ei ollut ruostetta lainkaan. Nämä olivat Laguna II ja C5 mikä lienee vastaus kysymykseesi ranskalaisten maineesta herkästi ruostuvina autoina.

        Esson paarin nurkkapöydässä eletään vielä iloista 1960-lukua jolloin ranskalaiset autot todella ruostuivat koska valtavan valtiollisen terästeollisuuden ala-arvoisia tuotteita oli pakko käyttää kotimaisessa tuotannossa ja teräs oli sellaista että se oli ruosteessa jo ennenkuin auto oli rullannut edes ulos linjalta.

        Volvon maine ruostumattomana autona puolestaan on peräisin samalta ajalta ja täsmälleen samasta syystä: Volvoissa käytettiin huippuluokkaista kiirunan terästä joka kesti korroosiota erinomaisesti vaikkei autossa sen kummempaa suojausta tehtaan jäljiltä ollut kuin muissakaan.


      • Laguna -04
        ruotsin korroosio-instituutti kirjoitti:

        ruotsin korroosio-instituutti on ainoa laitos joka tekee todellista Suomenkin oloja kuvaavaa tutkimusta.

        Ottavat suuren joukon tietyn ikäisiä ruotsissa liikenteessä olleita kolariautoja joista leikataan näytepalat määrätyistä kohdista (tai tutkitaan muuten) ja näistä saadaan selvä kuva auton ruostumisesta.

        Tuoreimmassa tutkimuksessa kärkeen nousi jopa Audin ohi kaksi autoa joissa ei ollut ruostetta lainkaan. Nämä olivat Laguna II ja C5 mikä lienee vastaus kysymykseesi ranskalaisten maineesta herkästi ruostuvina autoina.

        Esson paarin nurkkapöydässä eletään vielä iloista 1960-lukua jolloin ranskalaiset autot todella ruostuivat koska valtavan valtiollisen terästeollisuuden ala-arvoisia tuotteita oli pakko käyttää kotimaisessa tuotannossa ja teräs oli sellaista että se oli ruosteessa jo ennenkuin auto oli rullannut edes ulos linjalta.

        Volvon maine ruostumattomana autona puolestaan on peräisin samalta ajalta ja täsmälleen samasta syystä: Volvoissa käytettiin huippuluokkaista kiirunan terästä joka kesti korroosiota erinomaisesti vaikkei autossa sen kummempaa suojausta tehtaan jäljiltä ollut kuin muissakaan.

        Tämä nyt ei ehkä liity Renaultiin mitenkään, mutta pakko kertoa että tiedän kaksi kaveria jotka ovat ostaneet Amazonin aikoinaan uutena; toinen on neliovinen -65:n ja toinen on kaksiovinen -69. Molemmat palvelee omistajiaan edelleen ihan arkikäytössä. Tällaisia autoja kun saisi vielä uutena ostaa niin ostaisin heti. Olen omistanut sellaisen vm.-67:n(malli 123 GT) aikoinaan kolme vuotta ja on talvella lämpimämpi kuin moni nykyautokin jopa.


    • BValtteri

      Katsastusmiesten mukaan "ei nää ruostu", kaksi eri heppua peräkkäisinä vuosina. Eli Meganet ja Scenicit ovat ymmärtääkseni kohtalaisen turvallisia tässä ruostemielessä.. Oma 11/99 Rellu on pohjasta ihan puhdas, ei pulmia helmoissakaan. Yksi kohta kannattaa katsoa, oikeastaan joka autossa: kurakaaret. Kivisuihkuista voi syntyä reikiä maaliin ja lopputulos on pistemäinen ruostuminen - koettu on, kitattu ja siistitty on, odotellaan miten kauan kestää. Muutoin auto on siis todella hyvässä kunnossa, siksi kurakaari kauneusvirhe.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      58
      3991
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      93
      2358
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      2022
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      22
      1783
    5. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      26
      1561
    6. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1526
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      15
      1182
    8. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1128
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      109
      1084
    10. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      79
      1052
    Aihe