Mulla olis tontilla reilu 20 järeähköä mäntyä rakennuksen tiellä. Naapuri lupas iltaharrastuksena kaataa ja ottaa puut ja maksaa oikian hinnan niistä. Mikä olis kohtuullinen (ei huippuhinta) mitä vois olettaa saavansa?
Mäntytukkia tontilta
24
8396
Vastaukset
http://www.metsalehti.fi/fi-FI/puunhinnat/
Tuossa linkki, josta saat itsekkin osviittaa asialle.- e. itkonen
Ostaako noin pientä määrää kukaan? Ja saako siitä oikeesti tuon 46 euroa kuutio, pystyyn myytynä?
e. itkonen kirjoitti:
Ostaako noin pientä määrää kukaan? Ja saako siitä oikeesti tuon 46 euroa kuutio, pystyyn myytynä?
Pikkusahat, jos paikkakunnalla on sellainen.
Sinullahan oli jo ostaja, naapurihan lupasi ostaa. Kysy nyt mikä se hänen käypä hinta on.- itkonen
Vaari kirjoitti:
Pikkusahat, jos paikkakunnalla on sellainen.
Sinullahan oli jo ostaja, naapurihan lupasi ostaa. Kysy nyt mikä se hänen käypä hinta on.No oikeasti tuo tilanne on jo ohi ja olisin odottanut jotakin saavani. Kaveri laski, että 11 kuutiota tuli tukkia ja kun laskettiin kaadolle ja poiskuljetukselle hinta ni jäinkin miinuksen puolelle. Mutta oli niin höveli naapuri, ettei mun tarvi maksaa ;)
itkonen kirjoitti:
No oikeasti tuo tilanne on jo ohi ja olisin odottanut jotakin saavani. Kaveri laski, että 11 kuutiota tuli tukkia ja kun laskettiin kaadolle ja poiskuljetukselle hinta ni jäinkin miinuksen puolelle. Mutta oli niin höveli naapuri, ettei mun tarvi maksaa ;)
Ole vasta varovaisempi noin hövelien ihmisten kanssa.
Kyllähän siitä nyt sentään plussalle olisi pitänyt päästä, vaikka kauppaan olisi kuulunut risujenkin poisvienti. Olihan tuossa nyt jo hiukan pinotavarapuutakin.
Tuollaisessa tapauksessa olisi jo kannattanut hakata vaikka haloiksi. olisihan siinä ollut polttopuuta hetkeksi.- Itkonen
Vaari kirjoitti:
Ole vasta varovaisempi noin hövelien ihmisten kanssa.
Kyllähän siitä nyt sentään plussalle olisi pitänyt päästä, vaikka kauppaan olisi kuulunut risujenkin poisvienti. Olihan tuossa nyt jo hiukan pinotavarapuutakin.
Tuollaisessa tapauksessa olisi jo kannattanut hakata vaikka haloiksi. olisihan siinä ollut polttopuuta hetkeksi.No ennemmin haloiksi ku ilman jollekkin muulle. Aloin miettiä, että oonko minä ite nihilisti ku luulin rahaa saavani. No täytyypä varoa noita ylihöveleitä. Aiko kiskoa tukit takasin mun tontille :)
Kiitos vaari kommenteista. - uppo
Itkonen kirjoitti:
No ennemmin haloiksi ku ilman jollekkin muulle. Aloin miettiä, että oonko minä ite nihilisti ku luulin rahaa saavani. No täytyypä varoa noita ylihöveleitä. Aiko kiskoa tukit takasin mun tontille :)
Kiitos vaari kommenteista.Ilmeisesti kyseessä oli hyvälaatuinen mäntytukki. Alle 300e:n ei olisi kannattanut antaa vaikka kuinka maksoi kaato ja kuljetus. Pura vaan kauppa jos se vielä on mahdollista.
- taavi
Itkonen kirjoitti:
No ennemmin haloiksi ku ilman jollekkin muulle. Aloin miettiä, että oonko minä ite nihilisti ku luulin rahaa saavani. No täytyypä varoa noita ylihöveleitä. Aiko kiskoa tukit takasin mun tontille :)
Kiitos vaari kommenteista."Varastiko" naapuri puut riippuu miten helposti ne oli kaadettavissa.
Jos tontilla pysty liikkumaan kuin metsässä niin 20 männyn kaatamiseen menee aikaa sellaiset 3 tuntia. Jos vaikeissa paikoissa rakennusten ja sähköjohtojen välissä aikaa menee helposti lähes kymmenen tuntia. Työ maksaa alveineen sellaiset 30/tunti. ja puiden ajo yhteensä ehkä satasen verran. Tuollaiselle puumäärälle hinta olisi noin 40 kuutiolta.
Mutta jatkossa; ottakaa yhteyttä ensin johonkin metsäpalveluyrittäjään ja kysykää ennakkoon mitä maksaa. Naapurinmies kun ei välttämättä sittenkään ole halvin. Ja mitenkähän jos puu olisi kaatunut mökin päälle olisiko löytynyt vakuutusta? - huskulla
taavi kirjoitti:
"Varastiko" naapuri puut riippuu miten helposti ne oli kaadettavissa.
Jos tontilla pysty liikkumaan kuin metsässä niin 20 männyn kaatamiseen menee aikaa sellaiset 3 tuntia. Jos vaikeissa paikoissa rakennusten ja sähköjohtojen välissä aikaa menee helposti lähes kymmenen tuntia. Työ maksaa alveineen sellaiset 30/tunti. ja puiden ajo yhteensä ehkä satasen verran. Tuollaiselle puumäärälle hinta olisi noin 40 kuutiolta.
Mutta jatkossa; ottakaa yhteyttä ensin johonkin metsäpalveluyrittäjään ja kysykää ennakkoon mitä maksaa. Naapurinmies kun ei välttämättä sittenkään ole halvin. Ja mitenkähän jos puu olisi kaatunut mökin päälle olisiko löytynyt vakuutusta?Minulle monta kertaa tarjottu kaadettuja ja ajettuja puita palkaksi, ei riitä esim: kaadetaan kolme- neljä tukkipuuta, rakennusten ja kaapeleitten välistä, myös yleensä se naapurin tontti johon ei saa risuakaan mennä.
Siinä kun köyttelet taljat ja vaijerit, toinen vaihtoehto vedät traktorilla, tarvii mieluitten kaksi miestä, toinen sahaa ja toinen vetää, niin aikaa kyllä tuhraantuu.
Tuommoisen puun kaato vaikeudesta riippuen, mutta keskimäärin n.50€, johon olen kyllä karsinnut ja pätkinnyt myös ajannut asiakkaan haluamaan paikkaan!
Huom! tämä pihapuun kaato taksa, metsästä korjattuna MÄT: teko ajo yht. 5-8€ huskulla kirjoitti:
Minulle monta kertaa tarjottu kaadettuja ja ajettuja puita palkaksi, ei riitä esim: kaadetaan kolme- neljä tukkipuuta, rakennusten ja kaapeleitten välistä, myös yleensä se naapurin tontti johon ei saa risuakaan mennä.
Siinä kun köyttelet taljat ja vaijerit, toinen vaihtoehto vedät traktorilla, tarvii mieluitten kaksi miestä, toinen sahaa ja toinen vetää, niin aikaa kyllä tuhraantuu.
Tuommoisen puun kaato vaikeudesta riippuen, mutta keskimäärin n.50€, johon olen kyllä karsinnut ja pätkinnyt myös ajannut asiakkaan haluamaan paikkaan!
Huom! tämä pihapuun kaato taksa, metsästä korjattuna MÄT: teko ajo yht. 5-8€Jos noinkin paljon oli puita niin tuskin ne kaikki ihan lankojen välistäkään, tarkenna vielä olosuhteita.
Vaari myi (antoi) tienvarsikoivuja taannoin pottopuuksi. Oli linjoja varottavana ja muuta. Lisäksi sovittiin, että kaikki risut viedään pois (300m Vaarin maalle). Mutta vielähän niistäkin maksettiin rahaakin, edes nimellisesti. Mikä tärkeintä asioista sovittiin etukäteen.- Itkonen
Vaari kirjoitti:
Jos noinkin paljon oli puita niin tuskin ne kaikki ihan lankojen välistäkään, tarkenna vielä olosuhteita.
Vaari myi (antoi) tienvarsikoivuja taannoin pottopuuksi. Oli linjoja varottavana ja muuta. Lisäksi sovittiin, että kaikki risut viedään pois (300m Vaarin maalle). Mutta vielähän niistäkin maksettiin rahaakin, edes nimellisesti. Mikä tärkeintä asioista sovittiin etukäteen.Valmiiksi karsittu ja siivottu tontti, jossa vain männyt pystyssä, tie perille ja traktori urakin valmiina puiden välissä. Ei yhtään varottavaa lankaa tai rakennusta ja kuljetusmatkaa 500m
Itkonen kirjoitti:
Valmiiksi karsittu ja siivottu tontti, jossa vain männyt pystyssä, tie perille ja traktori urakin valmiina puiden välissä. Ei yhtään varottavaa lankaa tai rakennusta ja kuljetusmatkaa 500m
Ainoa olosuhde, johon voi vedota on pieni erä.
Törkeää toimintaa naapurilta.- huskulla
Vaari kirjoitti:
Törkeää toimintaa naapurilta.Jos 20 järeää mäntyä, keski tilavuus n.700l tulisi kiintoja pyöreästi n.15 a 45€= 675€.
teko ja ajo pyöreästi, kun matkaakin oli,n. 10€ =150€ alv 22%= 33€ yht. 183€.
Elikkä viivan alle olisi pitännyt jäädä pyöreästi,se "viis satanen" - vuoden
itkonen kirjoitti:
No oikeasti tuo tilanne on jo ohi ja olisin odottanut jotakin saavani. Kaveri laski, että 11 kuutiota tuli tukkia ja kun laskettiin kaadolle ja poiskuljetukselle hinta ni jäinkin miinuksen puolelle. Mutta oli niin höveli naapuri, ettei mun tarvi maksaa ;)
päästä voi tulla ikävä sitä 11.sta mottia puita. Niillä takka ja saunakin lämpiäis varsin mukavasti. KUn lähtee ostamaan halkoja niin huomaa sen arvon viimeistään.
PIhkapuu palaa ihan hyvin saunassa ja takassakin kun vähän vartioi/ kipinäsuoja.
Ihan milloin vaan kelpais mullekin itsekaadetut tukkipuut ja poisvienti ei ongelma, risut ja jälkien siivous tottakai tontin omistajalle. ,) - tölö
Itkonen kirjoitti:
Kiitos vaari kommenteista.kyllä mulkku naapuri!
- Risuukko
huskulla kirjoitti:
Jos 20 järeää mäntyä, keski tilavuus n.700l tulisi kiintoja pyöreästi n.15 a 45€= 675€.
teko ja ajo pyöreästi, kun matkaakin oli,n. 10€ =150€ alv 22%= 33€ yht. 183€.
Elikkä viivan alle olisi pitännyt jäädä pyöreästi,se "viis satanen"Jos antaa sen ostajan pelkästään laskea mitä sinne viivan alle pitää jäädä niin noinhan siinä tahtoo käydä. Näin se on monen metsänomistajankin kohdalla, lasketaan vasta sitten kun se on jo myöhäistä. Sitten lasketaankin sinne housuihin ... ja aletaan valittamaan kun ei tahdo kuivua.
- rwerrrrrrrrrrrrrrrrr
Vaari kirjoitti:
Törkeää toimintaa naapurilta.Vaari, mitkähän mahtaa olla työvaikeustekijät tontilla ja metsässä ?
Puut ne kaatu tuosta noin sinne tännepäin, niinkö ? Ja taydellä hinnalla tukkia. Kuka ne muuten ostaa ? Ei kelpaa muuten kuin pollttopuuksi.
- Kunttajussi
Noistahan olisi tullut hyvää värkkipuuta sun raksaan, eli runkotavaraksi vain. Ja olisi sieltä hiukan lautaakin lohjennut reunoista. No tietysti rahtisahuri ottaa omansa mutta ainakin olisit tiennyt mitä saat ja ainahan olisi voinut ottaa määrämittaista jolloin hukka-% olisi jäänyt minimiin.
- zxcvbnm
Taitaa puun hinta olla pikkuisen toinen kun menet parin vuoden päästä kyselemään naapurita polttopuurankaa...
Minä olen maksanut naapureilleni jopa harvennusmetsiköstä itse keräämistäni puista. Toki lähinnä nimellisen korvauksen.- kohtuullinen hinta naapuril...
tässä casessa
- zxcvbnm
kohtuullinen hinta naapuril... kirjoitti:
tässä casessa
Minähän olisin laittanut ne polttopuuksi, joten olisin voinut maksaa 150-200 euroa, jos sitä puuta tosiaan oli yli 10 kuutiota. Vaikka kuinka olisi tukkipuuta, niin en tietenkään maksaisi tukin hintaa polttopuusta.
Kaatamassa ja karsimassa olisin käynyt ilmaiseksi, jos naapuri olisi halunnut pitää puut. Meilläpäin autellaan naapureita, varsinkin vanhempia sellaisia.
- lienee
kuutiolta 35-40 euroa järeästä tukista
http://www.metsalehti.fi/fi-FI/puunhinnat/?forestryCenterId=4
Tarkistele tuolta. Katsoin Keski-Suomen taulusta. Tosin Hankintahinta alempi???
Ainoa hintaa alentava tekijä tässä tapauksessa on pieni erä.- vaatimukset
eipä tuota kovin järeäksi voi sanoa. 11 mottia 20 rungosta. Näin näkemättä en voi edes kuvitella että jostain oksattomista tyvitukeista olis kysymys.
Oli mitä hyvänsä, kyllähän niistä maksaa olis tarvinnut vaikka ihan haloiksi menisivätkin. tollasesta räkämännystä ehkä 10ecua/runko, kun tiekin oli perille ja vapaa tontti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1183693Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja801371GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys521313- 831222
Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351182Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn291110- 601087
- 55940
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39912- 67898