Kardaani syö jalkatilat

ahdasta on

Kardaani syö autosta, moottoripyörästä ja skootterista jalkatilat tykkänään. Kokeilin moottoripyörällä kerran kardaanilla varustettua moottoripyörää ja moottoripyörän jalkatilat olivat hyvin niukat moottoripyörässä. En tiennyt missä pitäisin jalkojani ja ne olivat siitä syystä tarkkaan ottaen ties missä. Kardaanivetoisia autoja ei siksi enää melkein edes joku valmista. Yksi yritys ratkaista ongelma on viedä jalkatapit kauas eteen, mutta onhan se hassun näköistä. Tällaista hassutusta kumminkin näkee joka päivä. Toinen vakava kardaanin aiheuttama pulma on kova täristys. Se on kai ratkaistu kumipuslilla ja siksi ajaminen on venyvää ja kumilankamista. Kenellä muulla on samoja kokemuksia?

73

4123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edwartti

      Eikö kardaani vie tehoa todella paljon, jopa yli 38%? Se on aika suuri osa moottorin tuottamasta voimasta. Tosin kardaani myös kerran vauhtiin päästyään nostaa voimallaan pyörän isonkin ylämäen laelle.

      • Paavo Petteri

        Tämän palstan yksi ominaisuus on paskanpuhuminen yleisenä totuutena. Ja varsinkin siten, että joku ensin itse sen uskoo ja sen jälkeen kertoo yleisenä totuutena, faktana.
        Näin myös Sinun kohdallasi!


    • Diplooomi Insssinööri

      BMW:stä syö gardaani myös käsitilat. Kerran olin suorittamassa koesituajelemistusta BMW:llä enkä saanut käsistöäni mahtumaan kyytiin lainkaan. Gardaanin päässä heiluva vipstaaki tuhoaa kaiken tilan maailmasta, koska sitä pitää jatkuvasti väistellä.

      • Aika vakavaa

        Eikö se vipstaaki kumminkin ole hantaakilla varustettu niin että sen voi laittaa kiinni alamäessä kumminkin? Myös Saab 96:ssa ja Swartzburgissa oli sama ratkaisu


      • pyöriä

        lienet kokeillut? Minä olen reilun 40 vuoden motoristikokemuksella ajanut ja omistanut niin kardaani-, hihna- kuin ketjuvetoisia vehkeitä ja kaikissa on mahtunut kaikki raajat ja muut mukaan ilman mitään ongelmia.


      • jaloissa
        pyöriä kirjoitti:

        lienet kokeillut? Minä olen reilun 40 vuoden motoristikokemuksella ajanut ja omistanut niin kardaani-, hihna- kuin ketjuvetoisia vehkeitä ja kaikissa on mahtunut kaikki raajat ja muut mukaan ilman mitään ongelmia.

        Se valtava kardaanitanko pyörii jaloissa ja hätistelee kenkiä. Vipstaaki syö sukat ja onneksi myös jalkasilsan. Onneksi sen vääntövoima kuitenkin antaa hurjan sitkeyden. Kerran vauhtiin päästyään pyörä menee samoilla höyrypaineilla usein Kiljavalle asti. Valitettavasti vauhtia ei pysäytä mikään. Se on hirvittävää. Jos vaikka hirvi tulee vastaan taikka risteys. Läpi vaan ja lihoiksi. Ei hyvä.


      • ja mie (Jamie)
        pyöriä kirjoitti:

        lienet kokeillut? Minä olen reilun 40 vuoden motoristikokemuksella ajanut ja omistanut niin kardaani-, hihna- kuin ketjuvetoisia vehkeitä ja kaikissa on mahtunut kaikki raajat ja muut mukaan ilman mitään ongelmia.

        Niin miullai on mahtunnu raajat matkaan. Kerran oli viellä lisänä kaks issoo joulukinkkuva repusa, ja koira tarakala. Kyllä kartaani vinku!


      • mielenkiintoista
        jaloissa kirjoitti:

        Se valtava kardaanitanko pyörii jaloissa ja hätistelee kenkiä. Vipstaaki syö sukat ja onneksi myös jalkasilsan. Onneksi sen vääntövoima kuitenkin antaa hurjan sitkeyden. Kerran vauhtiin päästyään pyörä menee samoilla höyrypaineilla usein Kiljavalle asti. Valitettavasti vauhtia ei pysäytä mikään. Se on hirvittävää. Jos vaikka hirvi tulee vastaan taikka risteys. Läpi vaan ja lihoiksi. Ei hyvä.

        Jopasnyt


    • tittelit pois

      Kyllähän ihminen nyt yleensä tietää missä jalat ovat. En ainakaan ole itsessäni huomannut että koivet olisi koskaan olleet ties missä. Mukana ovat pysyneet oli pyörä sitten akseli - tai ketjuvetoinen. ;-)) Mutta saattaapi olla että tuollaistakin on. Onhan näillä palstoilla kaikenmaailman BMW,täkin.

      • Kunkku

        Minkälainen onkaan se Kardaanikunkku? (Paljon alamaisia?)


    • kartaani

      Vekkuli veikko olet. :)

      • pelottava

        Kyllä on vekkulius kaukana, kun joutuu ilkeän kardaanin jahtaamaksi. Siitä ei hyvää seuraa. Pikemminkin pahaa.


    • edes joku"

      Tanelle kävi vähän ohraisesti. Tuli aamulla autolleen ja huomasi että kartaani oli yön aikana syönyt kuskin puolelta jalkatilan kokonaan ja pelkääjän paikaltakin puolet.
      No, eipä siinä ollut paljon muuta tehtävissä kuin ottaa yhteys vakuutusyhtiöön. Asiaa vielä tutkitaan, saa nähdä miten käy, tuleeko hynää vai ei.

      • sitten asia

        ratkesi, ei tullut hynää, meni koko homma omaan piikkiin.


      • vaan
        sitten asia kirjoitti:

        ratkesi, ei tullut hynää, meni koko homma omaan piikkiin.

        paranee, Tanelta oli viime yönä viety koko kottero.


    • on hän

      Aivan! Esim kardaanivetoisessa vanhassa Datsun 1000:ssa oli tosi pienet takajalkatilat, eikä sitä enää melkein edes valmisteta. Puhumattakaan likimain kaikista Pick-Up -tyyppisistä autoista! Moottoripyöristä ainakin kardinaalivetoisessa MotoGuzzi LeMans´ssakin on liian pienet takajalkatilat, ainakin soolosatulalla varustetuissa malleissa. Ja onhan näitä esimerkkejä. Pitää vaan jättää takajalat pois.

      • hittoa

        tarkoittaa "enää melkein edes" ? Siis valmistetaanko niitä vielä vai ei, puhu suomea äläkä änkytä!


      • Pertti-Inkeri

        Minulla oli tapana pistää takajalat sivulaukkuun. Näin ne mahtuvat mukavasti mukaan, eikä gardaani niitä syö.
        Lähestulkoon monissa saattaa olla ehkä takajalat takalaukussa. Sinnekään ei gardaani yllä.

        Enää ei melkeinpä edes pienet jalkatilat haittaa, kun niitä ei lähes enää valmisteta.
        Siksi minäkin ostin Moto Guzziin lisävarusteena saatavat isommat jalkatilat. Ja nyt mahtuvat takajalatkin mukaan ilman takajalkalaukkuja.


      • Guzzi!
        Pertti-Inkeri kirjoitti:

        Minulla oli tapana pistää takajalat sivulaukkuun. Näin ne mahtuvat mukavasti mukaan, eikä gardaani niitä syö.
        Lähestulkoon monissa saattaa olla ehkä takajalat takalaukussa. Sinnekään ei gardaani yllä.

        Enää ei melkeinpä edes pienet jalkatilat haittaa, kun niitä ei lähes enää valmisteta.
        Siksi minäkin ostin Moto Guzziin lisävarusteena saatavat isommat jalkatilat. Ja nyt mahtuvat takajalatkin mukaan ilman takajalkalaukkuja.

        Ettei kerrassaan kokonaan kätevää kun takajalat tulevat mukana. Moneltakin lähes kerran jäivät ne Seinäjoelle. Se on Moto


    • vain teoriaa

      Kirjoitustyylisi paljastaa, että olet tyypillinen teoreettisesta fysiikasta tohtoriksi väitellyt mies, joka ei ole kardaania nähnyt kuin paperilla. Eihän mehiläinenkään teidän fyysikkojen mukaan ilmassa pysy. Kyllä kardaani toimii eikä jalkoja tarvitse laittaa takataskuihin.

      • Tentt.vaill.merk

        Ei se ole teoriaa! Jos edes kuitenkin Gardaani heiluessaan vie mukanaan. Käsi- tai jalkalahje kiinnittynyt vauhdissa Gardaaniin. Ja useinkin traktorissa mennyt koko mies. Vipstaakissa kiinni. Syönyt jalat ja kädet. Hui kamalaa! Tyypillinen fiasko!

        Vaarallinen tämä Gardaani!

        Terv: Tenttiä Vaille Merkantti


      • Joopajoo...
        Tentt.vaill.merk kirjoitti:

        Ei se ole teoriaa! Jos edes kuitenkin Gardaani heiluessaan vie mukanaan. Käsi- tai jalkalahje kiinnittynyt vauhdissa Gardaaniin. Ja useinkin traktorissa mennyt koko mies. Vipstaakissa kiinni. Syönyt jalat ja kädet. Hui kamalaa! Tyypillinen fiasko!

        Vaarallinen tämä Gardaani!

        Terv: Tenttiä Vaille Merkantti

        Citroen keksi autoon mullistavan ratkaisun. Etumoottori ja etuveto.

        Etuvetoiset moottoripyörät ja taivas vain rajana.


      • Pertti-Inkeri
        Joopajoo... kirjoitti:

        Citroen keksi autoon mullistavan ratkaisun. Etumoottori ja etuveto.

        Etuvetoiset moottoripyörät ja taivas vain rajana.

        Remonttia tehty jalkatiloihin. Germaanian kauppiaalta setä Louisilta tilasin enemmän jalkatilaa. Ne hitsattu kiinni takapäähän. Nyt ei Gradaani syö. Eikä heilu. Vipstaakit ja hantaakit nippusiteellä asennettu. Pysyvästi kiinni.
        Kevät koittaa näkee sitten pysyykö. Gradiaani.


      • tutukija
        Pertti-Inkeri kirjoitti:

        Remonttia tehty jalkatiloihin. Germaanian kauppiaalta setä Louisilta tilasin enemmän jalkatilaa. Ne hitsattu kiinni takapäähän. Nyt ei Gradaani syö. Eikä heilu. Vipstaakit ja hantaakit nippusiteellä asennettu. Pysyvästi kiinni.
        Kevät koittaa näkee sitten pysyykö. Gradiaani.

        Olen keksinyt sellaisen kääntyvän gardanin eli. Ajon jälkne se sauhuava gardani käännetään siitä hantaakista irtipois ja siitä tulee seisontatuki. Ja taas sästy paljonkin painoa! Vielä tarttis saada joku koe kaniini niksi, että vois näyttä et hyvin toimii!Ja taas kun lähdetän liikkeelle otetaan se gardani ja laitetan paikalle keveällä käden liikkeellä. Ja kas! Taas mennään.


      • tietääkö Timo?
        tutukija kirjoitti:

        Olen keksinyt sellaisen kääntyvän gardanin eli. Ajon jälkne se sauhuava gardani käännetään siitä hantaakista irtipois ja siitä tulee seisontatuki. Ja taas sästy paljonkin painoa! Vielä tarttis saada joku koe kaniini niksi, että vois näyttä et hyvin toimii!Ja taas kun lähdetän liikkeelle otetaan se gardani ja laitetan paikalle keveällä käden liikkeellä. Ja kas! Taas mennään.

        Mutta onko se gardani niin kauhea ja mikä on se lopullinen totuus? Osaako Eino kertoa? Tai joku? Sinä?


      • Omittimo
        tietääkö Timo? kirjoitti:

        Mutta onko se gardani niin kauhea ja mikä on se lopullinen totuus? Osaako Eino kertoa? Tai joku? Sinä?

        Gradani on kauhia, jos se sojottaa gradanikäyttäjän etupäästä. Siis otsasta.
        Lopullinen totuus on yksinkertainen: Gardani on todellinen tosi asia gardani käyttöisissä motorivehkeissä. Tai jopa propellikäyttöisissä venheissä. Vesijäähdytetyissä veneissä. Merellä ja järvillä.


      • totta mooses!
        Omittimo kirjoitti:

        Gradani on kauhia, jos se sojottaa gradanikäyttäjän etupäästä. Siis otsasta.
        Lopullinen totuus on yksinkertainen: Gardani on todellinen tosi asia gardani käyttöisissä motorivehkeissä. Tai jopa propellikäyttöisissä venheissä. Vesijäähdytetyissä veneissä. Merellä ja järvillä.

        Molybdeeniuutteella väkevöitetty kiiltävä teräskettinki on kyllä parempi. Sellaisella varustettu pyörä jää useinkin harvemmin nalkkiin tielle, kuin verrattuna usein joskus hyvinkin pahapäiseen gardaniin. Järvellä varsinkin.


      • Omittimo
        totta mooses! kirjoitti:

        Molybdeeniuutteella väkevöitetty kiiltävä teräskettinki on kyllä parempi. Sellaisella varustettu pyörä jää useinkin harvemmin nalkkiin tielle, kuin verrattuna usein joskus hyvinkin pahapäiseen gardaniin. Järvellä varsinkin.

        Vaihdapa pahapäiseen gradaaniin uudet hyvät päät. Propelliveneenkin aksila pyörii. Eikä pahat päät vaivaa. Nalkkiin ei jää eikä sula pysty.


      • meluisa gardani
        Omittimo kirjoitti:

        Vaihdapa pahapäiseen gradaaniin uudet hyvät päät. Propelliveneenkin aksila pyörii. Eikä pahat päät vaivaa. Nalkkiin ei jää eikä sula pysty.

        Useimmissa gardaneissa, muiden kovastikin ongelmien lisäksi, on sekin, että gardanista lähtevä meteli huimaa korvat. Eräänkin gardanin ääni on jumputi jumputi jumputi juu. Mahtaako sitä kukaankaan kestää. Jaloteräskettinki on hiljainen kuin kesääaamu järvenkin rannalla. Joskus kuuluu teerenpeliä rannalta ja muutama kirskahdus. Missä on järki?


      • Omittimo
        meluisa gardani kirjoitti:

        Useimmissa gardaneissa, muiden kovastikin ongelmien lisäksi, on sekin, että gardanista lähtevä meteli huimaa korvat. Eräänkin gardanin ääni on jumputi jumputi jumputi juu. Mahtaako sitä kukaankaan kestää. Jaloteräskettinki on hiljainen kuin kesääaamu järvenkin rannalla. Joskus kuuluu teerenpeliä rannalta ja muutama kirskahdus. Missä on järki?

        Asiahan on ihan selvitetty! Tapauksessahan on jopa kyse liian pitkästä gradaanista. Se ottaa kolinakontaktin takajalkatilan peräseinään. Korjaustoimennus on helppo kuin sian teurastus:
        Lyhennetään gradaanin joustosäätömekanismista - slangikielessä ristinivel - pala pois. Ei jumputa juu peräseinään. Liian pitkän lyhennys auttaa myös muilla gardaanitangoilla, jos kyytiä antaessa jumputtaa peräseinään.


      • Mikä lopputulos?
        Omittimo kirjoitti:

        Asiahan on ihan selvitetty! Tapauksessahan on jopa kyse liian pitkästä gradaanista. Se ottaa kolinakontaktin takajalkatilan peräseinään. Korjaustoimennus on helppo kuin sian teurastus:
        Lyhennetään gradaanin joustosäätömekanismista - slangikielessä ristinivel - pala pois. Ei jumputa juu peräseinään. Liian pitkän lyhennys auttaa myös muilla gardaanitangoilla, jos kyytiä antaessa jumputtaa peräseinään.

        Taistelu gardanin puolesta ja vastaan on uskomattoman kova. Tämä keskustelu on aiheesta kaikkien aikojen kovin, eikä ihme. Vahvoilla on näkemys kääntyvän gardanin puolesta, samoin jaloissa pyörivä valtava tanko. Heikoilla on citroenin ratkaisu ja mikä edes melkein. Tosi huonosti menee myös henkilöllä, jonka kaikki raajat ovat mahtuneet mukaan. Kansa epäilee, että tokkopa sentään gardanipelissä. Epäselväksi on jäänyt tietääkö Timo. Kuka tietää, jos ei Timo? Toisaalta, vääriä profeettoja pitää nostaa jalustalta. Onko Timo sellainen? Entäpä Tauno tai Veijo? Miten tässä lopulta käy?


      • omittimo
        Mikä lopputulos? kirjoitti:

        Taistelu gardanin puolesta ja vastaan on uskomattoman kova. Tämä keskustelu on aiheesta kaikkien aikojen kovin, eikä ihme. Vahvoilla on näkemys kääntyvän gardanin puolesta, samoin jaloissa pyörivä valtava tanko. Heikoilla on citroenin ratkaisu ja mikä edes melkein. Tosi huonosti menee myös henkilöllä, jonka kaikki raajat ovat mahtuneet mukaan. Kansa epäilee, että tokkopa sentään gardanipelissä. Epäselväksi on jäänyt tietääkö Timo. Kuka tietää, jos ei Timo? Toisaalta, vääriä profeettoja pitää nostaa jalustalta. Onko Timo sellainen? Entäpä Tauno tai Veijo? Miten tässä lopulta käy?

        Gardani taistelussa uskomattoman kova. Gradania päästä kiinni, kovana tönköttää. Keddinkiä päästä kiinni, löysänä lerpottaa.
        Gradanilla otsaan, otsa taipuu. Keddingillä otsaan, keddingi taipuu.

        Pelissä oleva gradani ei ole poissa pelistä.
        Ja hyvin mahtuu: Takajalat takajalkatilassa, sormikkaat etukäteen, välikädet jääneet kuormasta.
        Kansa ei epäile, kansa tietää - Kansa ajaa liian lujaa. Kansalta otettu gardaniajopelilupa pois.
        Mitä köhän oppii tästä?


    • lykätä niitä jalkoja

      suuhus ?

      • Timo pihalla?

        Kardani on monimutkainen vekotin ja kaikkine lisäliitteineen vie tavattomasti tilaa. Siksi takajalkojen mukaan mahtumisesta on käyty vuosikausien mittelöt. Tämäkin keskustelu on käynyt kiivaana jo vuodesta 2006. Kohta on viisivuotisjuhlat vailla vertaa! Jos kuitenkin moottoripyörävalmistaja eli fabrikaatti haluaa tehdä pyörän, jossa takajalat mahtuvat mukaan, pyörästä tulee tavattoman pitkä. Olen nähnyt useita yli 4 metrin mittaisia pyöriä. Ja voi tavaton miten hankalaaa sellaista on kaupungissa ohjata. Kerran kuski oli aivan hiestä märkä! Risteyksessä hän totesi, että voi hyvänen aika! Tämä dramaattinen kommentti sai silmäni aukeamaan tälle hankalalle epäkohdalle. Ehkä ketju on sittenkin parempi, koska pyörä voi parhaimmillan olla alle 1 metrin mittainen! Mikä huima ero! Onko kukaan tullut miettineeksi tätä näkökulmaa eli aspektia?


      • Omittimo
        Timo pihalla? kirjoitti:

        Kardani on monimutkainen vekotin ja kaikkine lisäliitteineen vie tavattomasti tilaa. Siksi takajalkojen mukaan mahtumisesta on käyty vuosikausien mittelöt. Tämäkin keskustelu on käynyt kiivaana jo vuodesta 2006. Kohta on viisivuotisjuhlat vailla vertaa! Jos kuitenkin moottoripyörävalmistaja eli fabrikaatti haluaa tehdä pyörän, jossa takajalat mahtuvat mukaan, pyörästä tulee tavattoman pitkä. Olen nähnyt useita yli 4 metrin mittaisia pyöriä. Ja voi tavaton miten hankalaaa sellaista on kaupungissa ohjata. Kerran kuski oli aivan hiestä märkä! Risteyksessä hän totesi, että voi hyvänen aika! Tämä dramaattinen kommentti sai silmäni aukeamaan tälle hankalalle epäkohdalle. Ehkä ketju on sittenkin parempi, koska pyörä voi parhaimmillan olla alle 1 metrin mittainen! Mikä huima ero! Onko kukaan tullut miettineeksi tätä näkökulmaa eli aspektia?

        Gradaani on monimutkaton. Tarkistin asian pihalla ollessa. Ei mutkan mutkaa. Naapurin pojan kolmipyörässä kettingi ja hyvin useampi mutka. Mutkien määrä suuren suuri eli tavaton. Lähes melkeimpä paljon.
        Ei sellaista gradaanissa. Ei mutkaa ei saumaa. Ei ole voiteluöljyn tai vannerasvan tarvista. Huomattavan suurempi määrä parempaa teknologiaa.


      • Mieletöntä
        Omittimo kirjoitti:

        Gradaani on monimutkaton. Tarkistin asian pihalla ollessa. Ei mutkan mutkaa. Naapurin pojan kolmipyörässä kettingi ja hyvin useampi mutka. Mutkien määrä suuren suuri eli tavaton. Lähes melkeimpä paljon.
        Ei sellaista gradaanissa. Ei mutkaa ei saumaa. Ei ole voiteluöljyn tai vannerasvan tarvista. Huomattavan suurempi määrä parempaa teknologiaa.

        En voi uskoa silmiäni. Miten 4-5 metriä pitkä, valtavalla kardanilla varsutettu pyörä olla huoleton??? Koko pyörän teho menee lähes melkein sen metriheikin pyörittämiseen.Ja joka metri on huolta täynnä! Eihän tuollaista saa edes melkein mihinkään pysäköityä, lähes. Sen sijaan kätevällä kettingillä varustettu alle metrin mittainen moottoripyörä onkin hyvinkin käteväkin. Ja tästä asiasta en puhu enempää.


      • Omittimo
        Mieletöntä kirjoitti:

        En voi uskoa silmiäni. Miten 4-5 metriä pitkä, valtavalla kardanilla varsutettu pyörä olla huoleton??? Koko pyörän teho menee lähes melkein sen metriheikin pyörittämiseen.Ja joka metri on huolta täynnä! Eihän tuollaista saa edes melkein mihinkään pysäköityä, lähes. Sen sijaan kätevällä kettingillä varustettu alle metrin mittainen moottoripyörä onkin hyvinkin käteväkin. Ja tästä asiasta en puhu enempää.

        Ahaa....Sekoitat varsutetun pyörän gradaanivarustettuun pyörään. Eipäs lähes olekaan sama asia.
        Jos varsutettu gradiaani on huolta täynnä, ei sitäkään ole lyhyemmällä oikealla gadraanilla varustettu pyörään. Kettingillä varustettu ei olisikaan hyvinkään kätevä. Siinä se rasva tahrii sekä pyörän ja pyöräilijän.
        Oikeassa pyörässähän on gardaani! Tämän totesi jo Alessandro Gamannossi 1947 Dublinin maailmannäyttelyssä. Tutkiessaan lähes intensiivisesti jopa erilaisia gardaani- ja geddinkipyöriä!

        Eikä tästä tarvi puhua enempää - eikä vähempää. Voi teitä - Smör vägar!


      • renkipojat
        Omittimo kirjoitti:

        Ahaa....Sekoitat varsutetun pyörän gradaanivarustettuun pyörään. Eipäs lähes olekaan sama asia.
        Jos varsutettu gradiaani on huolta täynnä, ei sitäkään ole lyhyemmällä oikealla gadraanilla varustettu pyörään. Kettingillä varustettu ei olisikaan hyvinkään kätevä. Siinä se rasva tahrii sekä pyörän ja pyöräilijän.
        Oikeassa pyörässähän on gardaani! Tämän totesi jo Alessandro Gamannossi 1947 Dublinin maailmannäyttelyssä. Tutkiessaan lähes intensiivisesti jopa erilaisia gardaani- ja geddinkipyöriä!

        Eikä tästä tarvi puhua enempää - eikä vähempää. Voi teitä - Smör vägar!

        Lista gardanon haitoista on tämän artikkeliketjun mukaan pitkä: Gardano on äärimmäisen pitkä, painava, vie tehot, uhkailee, pitää pahaa meteliä, hätistelee jalkoja, on ruma, heiluu, pyörii villisti, kaataa pyörän jne. Onko tekniikan historiassa mitään yhtä epäonnistunutta tekelettä? Kuuraketti linja-autona Kontulan ja Malmin välillä olisi.


      • Omittimo
        renkipojat kirjoitti:

        Lista gardanon haitoista on tämän artikkeliketjun mukaan pitkä: Gardano on äärimmäisen pitkä, painava, vie tehot, uhkailee, pitää pahaa meteliä, hätistelee jalkoja, on ruma, heiluu, pyörii villisti, kaataa pyörän jne. Onko tekniikan historiassa mitään yhtä epäonnistunutta tekelettä? Kuuraketti linja-autona Kontulan ja Malmin välillä olisi.

        Gradano ei ole äärimmäisen pitkä. Olet jota kuinkin sekottanut junakiskotankoon. Gradano yletyy vain sen toiseen päähän ja jos sinnekään.
        Gradano ei vie tehoja - vie pyörää.

        Tekniikan historiassa epäonnistunein tekele on "aito venäläinen perseenpäristin".
        Tai nelivetoperäkärrynaisa välille Mutala - Kalkku.


      • humpsista vaan
        Omittimo kirjoitti:

        Gradano ei ole äärimmäisen pitkä. Olet jota kuinkin sekottanut junakiskotankoon. Gradano yletyy vain sen toiseen päähän ja jos sinnekään.
        Gradano ei vie tehoja - vie pyörää.

        Tekniikan historiassa epäonnistunein tekele on "aito venäläinen perseenpäristin".
        Tai nelivetoperäkärrynaisa välille Mutala - Kalkku.

        Tuttavani huotomies oli kuullut eräältä työkaveriltaan, mitä gardani voi hurjimmillaan saada aikaan. Erään eteläeurooppalaisen moottoripyörän painava gardani oli yön aikana hivuttautunut irti takahantaakistaan, ilmeisesti ilkeyttään. Luultavasti gardani ei pitänyt pyörän uudesta omistajasta. Kun viaton omistaja käynnisti pyörän, gardani pyöri villisti ja hajoitti tahallaan pyörän vähäiset jalkatilat. Siinä iso piimäpartainen omistaja itki katkerasti, kun jalkatilat meni särki. Ja gardanin kiinnityshantaakikin vääntysi ja piti tilata uusi aina eteläeuroopasta saakka. Kauan kesti tämän hantaakin saaminen. Huhu kertoo, että pienessä vuoritokylässä oleva moottoripyörätehdas lähettää varaosat aasin vetämillä kärryillä isoon kaupunkiin, mistä sitten muilla keinoin eteenpäin. Monta kertaa pysähtyy aasi matkalla syömään heinää pellolle eikä ikinä ole kiiru!
        Sittemmin tämä piimäpartainen mies on nähty ajamassa kiiltäväkettinkisellä japanin pyörällä eikä hymy hyydy! Oppi mies kerrasta.


      • epppäillisin
        humpsista vaan kirjoitti:

        Tuttavani huotomies oli kuullut eräältä työkaveriltaan, mitä gardani voi hurjimmillaan saada aikaan. Erään eteläeurooppalaisen moottoripyörän painava gardani oli yön aikana hivuttautunut irti takahantaakistaan, ilmeisesti ilkeyttään. Luultavasti gardani ei pitänyt pyörän uudesta omistajasta. Kun viaton omistaja käynnisti pyörän, gardani pyöri villisti ja hajoitti tahallaan pyörän vähäiset jalkatilat. Siinä iso piimäpartainen omistaja itki katkerasti, kun jalkatilat meni särki. Ja gardanin kiinnityshantaakikin vääntysi ja piti tilata uusi aina eteläeuroopasta saakka. Kauan kesti tämän hantaakin saaminen. Huhu kertoo, että pienessä vuoritokylässä oleva moottoripyörätehdas lähettää varaosat aasin vetämillä kärryillä isoon kaupunkiin, mistä sitten muilla keinoin eteenpäin. Monta kertaa pysähtyy aasi matkalla syömään heinää pellolle eikä ikinä ole kiiru!
        Sittemmin tämä piimäpartainen mies on nähty ajamassa kiiltäväkettinkisellä japanin pyörällä eikä hymy hyydy! Oppi mies kerrasta.

        Perussuomalaisia tai Ruotsidemokraatteja, tai pakolaisia syyksi noihin jalkatila onkelmiin, kun olen joskus nähny HD-mootttoripyöriä joissa on jalkatilat edesssä vaikka melkeinpä ei cartaania olekaan, vaan on henskeliremmi
        JK vaikia oli tuo laskutehtävä


      • Omittimo
        humpsista vaan kirjoitti:

        Tuttavani huotomies oli kuullut eräältä työkaveriltaan, mitä gardani voi hurjimmillaan saada aikaan. Erään eteläeurooppalaisen moottoripyörän painava gardani oli yön aikana hivuttautunut irti takahantaakistaan, ilmeisesti ilkeyttään. Luultavasti gardani ei pitänyt pyörän uudesta omistajasta. Kun viaton omistaja käynnisti pyörän, gardani pyöri villisti ja hajoitti tahallaan pyörän vähäiset jalkatilat. Siinä iso piimäpartainen omistaja itki katkerasti, kun jalkatilat meni särki. Ja gardanin kiinnityshantaakikin vääntysi ja piti tilata uusi aina eteläeuroopasta saakka. Kauan kesti tämän hantaakin saaminen. Huhu kertoo, että pienessä vuoritokylässä oleva moottoripyörätehdas lähettää varaosat aasin vetämillä kärryillä isoon kaupunkiin, mistä sitten muilla keinoin eteenpäin. Monta kertaa pysähtyy aasi matkalla syömään heinää pellolle eikä ikinä ole kiiru!
        Sittemmin tämä piimäpartainen mies on nähty ajamassa kiiltäväkettinkisellä japanin pyörällä eikä hymy hyydy! Oppi mies kerrasta.

        Voi surkeutta! Eipä osannut partamies käyttää Gardajär..Gardaania. Gardani ei löysty, veny eikä tarvitse takagardaanin kiristystä. Huoleton on. Ei siihen terästankoon rasvaakaan ruutatakaan. Rasva sisällä gardanin ulkopuolikotelossa, ei tahri jalkaa, jalkatilaa.
        Takapään ajokumikaan ei rasvaannu rasvasivukummiksi.

        Ketingipyörässä kuttaperkkasuojat pakolla oltava, että rasva ei tuhri kuljetusmiestä eikä takatilanaista.


      • eppäillisin
        Omittimo kirjoitti:

        Voi surkeutta! Eipä osannut partamies käyttää Gardajär..Gardaania. Gardani ei löysty, veny eikä tarvitse takagardaanin kiristystä. Huoleton on. Ei siihen terästankoon rasvaakaan ruutatakaan. Rasva sisällä gardanin ulkopuolikotelossa, ei tahri jalkaa, jalkatilaa.
        Takapään ajokumikaan ei rasvaannu rasvasivukummiksi.

        Ketingipyörässä kuttaperkkasuojat pakolla oltava, että rasva ei tuhri kuljetusmiestä eikä takatilanaista.

        Entivanhaan, antiikissa melkeinpä, oli niittukoneesa puinen työntötanko rampa, joka kalakatti, ja muutti pyörivän liikkeen edestakaseksi, ja kun moottorissa on edestakasta liikennettä niin jos tämän rampan kääntäisi, toinen pää tulee ensimmäiseksi ja silloin säästyisi tuo niukka jalatila, kun niisä niittukonneissa oli aika paljon jalkatilaa ja oikia istuin
        niin ja vipuja mitä vedellä, niin eiköstä tämmönen olisi noopelinpalkinnon arvoinen huomiointi, vyssiikan alalta.
        Ne motoritehtaat mitkä vielä cartaania käyttää voisi melkein siirtyä puiseen rampaan, tai voishan sen tehdä vaikka hiilikuidusta jos on urheilumallinen mopo speed tai sport
        Kaukomatkailusa vois käyttää puista rampaa, niin varaosat voisi tehdä ite jos ei ole peukalo ihan väärässä paikassa.
        JK melkein oli vaikia tuo laskutus


      • kovaa menoa!
        eppäillisin kirjoitti:

        Entivanhaan, antiikissa melkeinpä, oli niittukoneesa puinen työntötanko rampa, joka kalakatti, ja muutti pyörivän liikkeen edestakaseksi, ja kun moottorissa on edestakasta liikennettä niin jos tämän rampan kääntäisi, toinen pää tulee ensimmäiseksi ja silloin säästyisi tuo niukka jalatila, kun niisä niittukonneissa oli aika paljon jalkatilaa ja oikia istuin
        niin ja vipuja mitä vedellä, niin eiköstä tämmönen olisi noopelinpalkinnon arvoinen huomiointi, vyssiikan alalta.
        Ne motoritehtaat mitkä vielä cartaania käyttää voisi melkein siirtyä puiseen rampaan, tai voishan sen tehdä vaikka hiilikuidusta jos on urheilumallinen mopo speed tai sport
        Kaukomatkailusa vois käyttää puista rampaa, niin varaosat voisi tehdä ite jos ei ole peukalo ihan väärässä paikassa.
        JK melkein oli vaikia tuo laskutus

        Italiassa päätettiin -70 luvulla aloittaa jokavuotinen Gardani-järven ympäriajokilpailu moottoripyörillä. Sääntöihin kuului se, että ajo suoritetaan vain ja ainoastaan italialaisilla vehkeillä. Pari ensimmäistä kertaa kisaa jouduttiin keskeyttämään kesken kilpailun, koska kaikki kilpailussa olleet moottoripyörän hajosivat jo ennen puolta väliä. Katkenneita gardaneja oli tien vieruksilla valtavia röykkiöitä. Niitä piti varoa, koska kuuma gardani saattaa tunnetusti käydä päälle, jos siihen kosketaan. Tapahtuma oli kuitenkin suosittu ja niinpä sääntöjä muutettiin niin, että pyörän rikkoutumisen jälkeen kuski voi myös juosta maaliin. Nykyään tapahtuma on maailmankuulu ja erittäin suosittu ja huippumaratoonarit voittavat vuosi toisensa jälkeen kisan. Koskaan ei vielä ole kumminkaan moottoripyörällä päästy maaliin, mutta nykyään yhä useampi pyörä saavuttaa puolivälin etapin. Kisan pituus on 90 kilometriä. Huhutaan, että ensi vuonna ensimmäinen pyörä voisi päästä maaliin asti. Siinä on kuulemma huippusalainen, molybdeeniuutteella vahvistettu gardani, jonka lujuus on jopa 23% vahvempi kuin aikaisempien.


      • Ii hahaa
        humpsista vaan kirjoitti:

        Tuttavani huotomies oli kuullut eräältä työkaveriltaan, mitä gardani voi hurjimmillaan saada aikaan. Erään eteläeurooppalaisen moottoripyörän painava gardani oli yön aikana hivuttautunut irti takahantaakistaan, ilmeisesti ilkeyttään. Luultavasti gardani ei pitänyt pyörän uudesta omistajasta. Kun viaton omistaja käynnisti pyörän, gardani pyöri villisti ja hajoitti tahallaan pyörän vähäiset jalkatilat. Siinä iso piimäpartainen omistaja itki katkerasti, kun jalkatilat meni särki. Ja gardanin kiinnityshantaakikin vääntysi ja piti tilata uusi aina eteläeuroopasta saakka. Kauan kesti tämän hantaakin saaminen. Huhu kertoo, että pienessä vuoritokylässä oleva moottoripyörätehdas lähettää varaosat aasin vetämillä kärryillä isoon kaupunkiin, mistä sitten muilla keinoin eteenpäin. Monta kertaa pysähtyy aasi matkalla syömään heinää pellolle eikä ikinä ole kiiru!
        Sittemmin tämä piimäpartainen mies on nähty ajamassa kiiltäväkettinkisellä japanin pyörällä eikä hymy hyydy! Oppi mies kerrasta.

        Tuo edellä kuvattu on hieman vanhaa tietoa. Viime vuonna puolet aaseista vaihdettiin hevoisiin, jotka ovat keskimäärin 41% aaseja nopeampia. Eikä siinä vietä kaikki! Hevoiset tarvitsevat matkalla 32% vähemmän laiduntamista. Hevoinen on siis nopeuttanut kuljetuksia merkittävästi! Viimeinen tieto on, että hevoisilla kokeillaan molydeeniuutteella vahvistettuja hevoisenkenkiä, jotka vähentävät hevoisen huoltoväliä 19%. Nykyään vain vaihtogardanit kuljetetaan aaseilla. Niitä kulkee maantietä pitkin aamusta iltaa pitkiä letkoja. Kun tehtaan johtajalta kysyttiin, miksi aasit vielä jatkavat gardanien rahtaamista, johtaja vain tokaisi, että ihan sama, ne menevät kuiteski aina särki. Karu vastaus karulta mieheltä!


      • mikä kiilto
        Ii hahaa kirjoitti:

        Tuo edellä kuvattu on hieman vanhaa tietoa. Viime vuonna puolet aaseista vaihdettiin hevoisiin, jotka ovat keskimäärin 41% aaseja nopeampia. Eikä siinä vietä kaikki! Hevoiset tarvitsevat matkalla 32% vähemmän laiduntamista. Hevoinen on siis nopeuttanut kuljetuksia merkittävästi! Viimeinen tieto on, että hevoisilla kokeillaan molydeeniuutteella vahvistettuja hevoisenkenkiä, jotka vähentävät hevoisen huoltoväliä 19%. Nykyään vain vaihtogardanit kuljetetaan aaseilla. Niitä kulkee maantietä pitkin aamusta iltaa pitkiä letkoja. Kun tehtaan johtajalta kysyttiin, miksi aasit vielä jatkavat gardanien rahtaamista, johtaja vain tokaisi, että ihan sama, ne menevät kuiteski aina särki. Karu vastaus karulta mieheltä!

        Tuossahan näyttää olevan oikein mielenkiintoinen viesti kardaanin rasvauksesta viereisessä jutussa. Täytyypä lukaista, jos vaikka saisi ohjeita.


      • kaikki nämä jutut?
        mikä kiilto kirjoitti:

        Tuossahan näyttää olevan oikein mielenkiintoinen viesti kardaanin rasvauksesta viereisessä jutussa. Täytyypä lukaista, jos vaikka saisi ohjeita.

        Mitä ihmettä. Ovatko kaikki nämä jutut kardaaneista totta, mitä tässä pitkässä ja asiallsessa ketjussa on kirjoitettu? Miksi meille ei ole kerrottu aikaisemmin?


      • Omittimo
        kaikki nämä jutut? kirjoitti:

        Mitä ihmettä. Ovatko kaikki nämä jutut kardaaneista totta, mitä tässä pitkässä ja asiallsessa ketjussa on kirjoitettu? Miksi meille ei ole kerrottu aikaisemmin?

        On totta, että kaikki tänne gardaniasta kirjoitetut jutut on tänne kirjoitettu. Sekin on totta, että yhtään kirjoittamatonta ei täällä ole julkaistu.
        Sekin on totta, että kaikki gardanipyörät on varustettu gardaanilla. Yhtään ketingipyörää ei ole kardanisoitu. Sääli!


    • Omittimo

      Kävin eilen katsomassa Gardaanipyörää talvitallissa. Takajalkatilat olivat ihan koskemattomat. Kuin uudet suoraan germaanian setä louisilta hankittuna. Eipäs Gardaani niitä ole syönyt. Vaikka täällä uhattiin sen ryökäleen niin tekevän...
      Samalla katselin takapään ainoaa vannetta ja gummia. Eipä ole Gradaani rasvaa pruutannut tai tipoittain tiputellut päälle. Eikä alle.
      Tarkistin Gardaanin rasvauksen. Olipas sitä siinä vielä edellisestä rasvauksesta. Se toimitus saatu aikaan kaksi ajokesää takaperin. Rasvaus tehty etuperin.

      Siispä voi todeta totuudeksi eli faktaksi sen, että Gardaani ei roiski rasvaa gummirenkaallekaan eikä tarvitse uutta juuri lähes ollenkaan. Erinomainen ja hieno tämä teräsgardaani. Hyvin sovelias moottoripyörään edistämään eteenpäin liikkumista. Suvella. Parempi kettingiä. Runsaasti.

      • voi hyvänen aika

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että jaloteräskettinki on huolettomampi, ei tarvitse vähän väliä käydä autotallissa katsomassa ovatko takajalkatilat yhä koskemattomat. Ei uhkaile kettinki niin kuin gardaani. Eikä tarvitse koko ajan aamusta ltaan tuijotella vanteita ja gummeja, kettinki jättää nekin rauhaan. Kettinki on asiallinen, gardaani taas on riivattu. Riivattua gardaania pitää manata manaajapapin avulla takaperin ja edistää etuperin. Hirveä on tämä eksorsistipapin huuto pimeässä yössä. Kettinki ei tällaisia toimituksia vaadi. On hiljaista ja rauhallista ja vain niin hyvä olla, niin hyvä olla.


      • Omittimo
        voi hyvänen aika kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että jaloteräskettinki on huolettomampi, ei tarvitse vähän väliä käydä autotallissa katsomassa ovatko takajalkatilat yhä koskemattomat. Ei uhkaile kettinki niin kuin gardaani. Eikä tarvitse koko ajan aamusta ltaan tuijotella vanteita ja gummeja, kettinki jättää nekin rauhaan. Kettinki on asiallinen, gardaani taas on riivattu. Riivattua gardaania pitää manata manaajapapin avulla takaperin ja edistää etuperin. Hirveä on tämä eksorsistipapin huuto pimeässä yössä. Kettinki ei tällaisia toimituksia vaadi. On hiljaista ja rauhallista ja vain niin hyvä olla, niin hyvä olla.

        Olen kanssasi eri mieltä siitä, että olisin kanssasi samaa mieltä. Toisaalta Sinähän voit olla vaikka eri keeperiä, mutta aina on muitissa pidettävä vanha italialainen viisaus "Kettingit kuluvat, tulevat ja menevät, Gardaani on ja kestää!" Tämänhän lausui jo italialainen Alessandro Gamannossi Sydneyn Maailmannäyttelyssä vuonna 1921 vastaanottaessaan Moottoripyörätekniikan Nobel-palkinnon. Tämän palkinto oli ensimmäinen Mussolinin ollessa Pyreneiden maaherrana.

        Ja - kuten laulu korttipakasta - tämä tarina on tosi!


      • muisti pettää
        Omittimo kirjoitti:

        Olen kanssasi eri mieltä siitä, että olisin kanssasi samaa mieltä. Toisaalta Sinähän voit olla vaikka eri keeperiä, mutta aina on muitissa pidettävä vanha italialainen viisaus "Kettingit kuluvat, tulevat ja menevät, Gardaani on ja kestää!" Tämänhän lausui jo italialainen Alessandro Gamannossi Sydneyn Maailmannäyttelyssä vuonna 1921 vastaanottaessaan Moottoripyörätekniikan Nobel-palkinnon. Tämän palkinto oli ensimmäinen Mussolinin ollessa Pyreneiden maaherrana.

        Ja - kuten laulu korttipakasta - tämä tarina on tosi!

        Muistat kerrassaan väärin. Itse asiassa ainoa todistettavasti muistiin merkitty lause, jonka Alessandro Gamanussi lausui Sydneyssa 1921 oli huh hah hei ja hilipatijutaa samalla kun hän pisti polkaksi suomalaisen seuralaisensa Viivi Ala-Turson kanssa. Se tiedetään, että Viivi A-T huusi gardaania apuun, kun Alessandron voimat uupuivat Viivin hilipatijumpassa. Mitä lie Viivi tarkoittanut? Muutoin siis Alessandro oli totista poikaa eikä juuri gardaaneista lausunut sitä eikä tätä, taisi olla kettinkimiehiä vallan.


      • jaloterästä
        muisti pettää kirjoitti:

        Muistat kerrassaan väärin. Itse asiassa ainoa todistettavasti muistiin merkitty lause, jonka Alessandro Gamanussi lausui Sydneyssa 1921 oli huh hah hei ja hilipatijutaa samalla kun hän pisti polkaksi suomalaisen seuralaisensa Viivi Ala-Turson kanssa. Se tiedetään, että Viivi A-T huusi gardaania apuun, kun Alessandron voimat uupuivat Viivin hilipatijumpassa. Mitä lie Viivi tarkoittanut? Muutoin siis Alessandro oli totista poikaa eikä juuri gardaaneista lausunut sitä eikä tätä, taisi olla kettinkimiehiä vallan.

        Mitä? Vieläkö tätä keskustelua käydään? Eikö ole jo tullut selväksi, että molybdeenillä uutettu jaloteräskettinki on ainoa järkevä vetoväline.


    • Omittimo

      Eipäs tätä keskustelua vielä käydä. Vaan yhä!
      Vetovälineenähän se kettingi onkin hyvä, parempi kuin naru. Jospa vaikka vetää uppotukkeja rantaan...

      Vaan eipäs sillä pitäisi olla mitään tekemistä liikennöintivälineen kuljettamisen kanssa. Huonopa kettingi on käytössä metsätraktorissa, kuormankuljetusperävaunuvetoautossa, henkilöautossa tai oikeassa moottoripyörässä.

      Kävin talvitallilla katsomassa kardaanipyörää. Eipä ole vaseliinirasvaa vetovärkki tiputellut. Ei renkaalle, ei vanteelle eikä edes laattialle. Kardaanikapine umpisuojan sisällä. Ei sieltä vaseliinia saavu pois.
      Ei tarvinnut tarkistaa rasvatilannetta. Ei lisäystoimennusta suoritettavana.

      Etevä peli tämä kardaani!

    • Gardaneista miekkoja

      Kuinka kauan tätä keskustelua käydään? Eikö tämä koskaan lopu? Eikö olisi jo aika tehdä ekoteko ja takoa gardaneista miekkoja? Osa jäljelle jäävästä metallista voitaisiin käyttää jaloteräksen seokseksi. Siitä voitaisiin tehdä jaloteräskettinkiä vetovälineeksi mootoripyöriin. Nimittäin pyörivä miekka sopii huonosti voimansiirtoon. Tämä on totuus!

      • Omittimo

        Tätä keskustelua on syytä käydä ihan niin kauan, kun viimenenkin mp-valmistaja ymmärtää lopettaa kettingivetoisten pyörien valmistamisen.
        Autopuolella kardaanin ylivertaisuus on huomattu jo 1920-luvulla ja siirrytty yksinomaan terästankovetoon.
        Eikös olisi jo aika siirtyä nykyaikaiseen tekniikkaan ja lopettaa sellaisen tekniikan käyttö liikennevälineissä, joka vaatii rasvausta kahdesti päivässä ja joka sen lisäksi roiskii rasvaa ylt´ympäriinsä?

        Nimittäin roiskuva rasva on jopa ympäristölle vaarallinen saati, että sen peseminen ajopuvusta ja pyörästä kuormittaa kohtuuttomasti luontoa ja aiheuttaa hiilijalanjälkeä. Kardaani ei aiheuta edes teräsjalanjälkeä.

        Säädin italialaiskaunottaren takajalkatilat sopiviksi, joten niitä ei kardaani syö. Ja kardaanivetoisen pyörän jalkatilat pysyvät ihan puhtaina, koska voiteluvaseliini on kardaanitilan sisäpuolella.


    • voi ei!

      Kauheaa! Kun gardaneista taotaan miekkoja tulee hirmuista jälkeä, kun miekat ovat voimansiirtovälineinä. Onko pakko alistua tällaiseen? Kunnon kiiltävä jaloteräskettinki pakolliseksi heti! Tästä asiasta ei enää jaksaisi puhua. Sitä paitsi kiiltävä kettinki on kaunis. I love the smell of hot kettinki in the morning.

    • Omittimo

      Onhan kiiltävä kettingi kaunis. Mutta yhdessäkään pyörässä en semmosia ole nähnyt. Yleensä ne kettingit ovat rasvan peitossa ja lisäksi niihin on takerrtunut pölyä, koivunlehtiä ja hiekkaa.
      Kovasti on pesutoimentamista, jotta ne kiiltäväksi saisi. Ja eritoten lahkeiden pesuakin...Ei voi pesun jälkeen ajosuoritusta tehdä, muuten kettingi taas kamalassa kunnossa.

      Kyllä upea terästanko aina rapaisen kettin gin voittaa, sekä ulkonäössä, että kestävyydessä.

    • Asiaa riittää

      Tämä keskustelu näyttää olevan yksi palstan korkeatasoisimmista. Syynä on hyvin perusteltu tekninen näyttö ja vankka asialinja puoleen ja vastaan Siksi minussa herää halu elävöittää tätä tematiikkaa vielä yhdellä kysymyksellä, joka heräsi, kun tutkin kardaanin kiertymäongelmaa momenttiteorian valossa. Siitä näkökulmasta vaikuttaisi siltä, että kardaanin hankala kiertymäongelma saataisiin ratkaistua parhaiten sillä, että sylintereitä olisi vain yksi. Tämän sylinterin olisi oltava hyvin pitkäiskuinen ja männän muodon näinollen pitkä ja kapea. Se mahdollistaisi vahvan momentin ylöspäin, mikä vähentäisi hankalaa sivulle kiertoa. Mitä sanovat muut asiantuntijat tästä?

    • Omittimo

      Korkea keskustelun taso johtuu pelkästään siitä, että keskustelun aiheena on kardaani.
      Jos keskustelun aiheena olisi vetokettinki, niin sekä tekniikan, että keskustelun taso olisi hyvin matala - lähes onnettoman olematon.

      Näinkin on todistettu terästankokardaanin ylivertaisuus rasvaisiin ja kuluviin kettinkeihin. Niihin, joita pitää kiillotella, pesä, puhdistella, huoltaa, rasvata, uusia jne. Ei voi käsittää mokomaa onnetonta ja kelvotonta tekniikkaa.

      Kardaani - maailman voittokulku!

      On upeaa omistaa kardaanivetoinen kulkuneuvo!

      Hanki Sinäkin sellainen - ja huomaat, miten onnellinen motoristi voi olla!

    • Outoa innostusta

      Mikä siinä kardaanissa nyt niin hienoa on? Luin eräältä palstalta, että kardaani vie mootttoripyörästä jalkatilat tykkänään ja vie tehosta suurinpiirtein, noin 38 %. Sen lisäksi kardaanilla varustetut pyörät ovat keskimäärin 4 metriä pitkiä. Onko hienoa, onko?

    • Omittiomo

      Joo...ja mää kuulin eilen Rajamäellä eräältä hevosmieheltä, että hän on jo toista viikkoa vienyt kärryillä kettinkejä, takapyöriä ja ajopukuja pestäväksi kemialliseen pesuun, jotta saadaan rasvat pois.

      Ja paluukuormassa on uusia rattaita kuluneiden tilalle. Neljä asentajaa kolmessa vuorossa vaihtaa ja kettinkivetojen osia, jotta asiakkaat pääsevät vapuksi ajelemaan. Samalla asentavat telineitä rasvakannujen kuljetusta varten, jos joku nyt niin paljon päivässä - n. 200 km - kettinkipyörillä ajaa, että pitää joka päivä voidella.

      Onko upeeta - onko?

    • Omittimo

      Tänään tulin kotiin. Kaukana olin. Sieltä kotiin oli paljon, lähes tulkoon melkein yli 950km. Jalkatilat ihan ehjinä. Takapäässä ja takasivussa. Ei ollut kardaani syönyt.
      Hianoo!

    • Omittimo

      Kesä kului loppuun, mutta takajaloille varatuissa jalkatiloissa vielä kulutusvaraa. Jalkatiloissa kovakromauspinnoite, eipäs pysty gardaanin hampaat siihen. Ei syö tiloja - ei!
      Nyt jalkatilat talvisäilytyksessä. Liiteri ylähyllyllä. Gardaanin ulottumattomissa. Säilyy hyvin kevääseen. Öljyttynä.

      Onkos muiden takajalkatilat yhtä hyvin hoidettu?

    • varovasti

      Venäläiset kartaanipyörät vasta vaarallisia on, ISÄNI ol syvärillä moottoripyörälähettinä semmosella, sinnejäi toinen jalka sekä käsi. Varokaa niitä

    • kummallista menoa

      Ostin italialaisen Kunta Kinte (oikea nimi salattu suojaussyistå) nimisen moottoripyörän. Siinä on vetotapana reisiluu (oikea nimi salattu suojausyystä).Uskaltaako Kunta Kintellä ajaa? Kestääkö reisiluu? Onko kyseessä oikea moottoripyörä vai onko tämä vain joku muu juttu? Tulin eilen epäluuloiseksi ostokseni suhteen katsottuani Frank Capran filmin Imitation of Life. Onko tämäkin moottoripyörä vain imitation of motorcycle? Saanko kunnon sykkeet ajosta vai haukottelenko suunpieleni sijoiltaan? Tietääkö Timo vai täytyykö kysyä oikealta insinööriltä?

      • K.ARDAANITON

        Kyllä kannattaa kysyä,sillä asentaja taitaa,teknikko tietää,mutta insinööri taitaa tietää.


      • Omittimo

        Toinenkin motoristi kirjoitti ostaneensä Kunta Kinten. Siinä mallissa moottorikone poikittain. Eipäs se hyvä olekaan. OIKEASSA moottoripyörässä on V-kone pitkittäin ja terästangosta tehtaassa tehty kardaani. Upea se kardaani. Ei rasvata, ei keitetä lampaantalissa, ei vaihdeta rattaita. Ei pruiskuta rasvavaseliinia housuun tai gummille.
        Huimapyöräkardaani antaa todellisen voiman tunnun kuljettajalle saakka, joka sen tuntee hienoisena värinänä pohkeissaan. Muuten pohkeet ihan puhtaana kun ei kardanaattori syökse vaseliinia jaloille.

        Eimericcalaiset elävätkuvat aina kummallisia kapineita näyttävät; ne paukahtaa räjähtäen aina palasiksi. Paitsi Jaska Pontissa tai Sylvesteri Tallosen kuvissa.


    • Omittimo
    • gardanin häätäminen
      • Omittimo

        Nyt on tilamittauksen tarkistus tehty. Talven loppuessa useamman metrin mittanauhavekottimella mittaisin takajalkatilat.
        Nyt ennen talven alkua mittasin uudelleen. Ihan ovat samankokoiset. Ei ole edes kylmä kesäsadevesi ryppyyntyyttänyt kutistuksen muotoon.

        Eipä ole kardiaani syönyt jalkatiloja. - ei!

        Joten siitä kun sähköjohtimeen tekee oikean johtopäätöksen huomaa, että panettelevat luulopuheet ketinkikuljettajien taholtabeivät olekaan oikeita. Ovat pila- eli leikkipuheita.

        Van vaikeahkoakos se laardivaseliinin puhdistustoimi on jos vahingossa on omistuksessa ketingipyörä. joka vaseliinia ruiskutteleepi ihan joka suuntaan?


    • Koville otti

      Nyt kyllä täytyy munkin kertoa muutaman vuoden takainen episodi, joka painaa vieläkin mieltä. Olin juuri hakenut pyöräni(Royal Enfield) kardaanihuollosta ja peli tuntui toimivan oikein hyvin, piti vain hieman repivää ääntä. Tulkitsin metelin vain moottorin ärjynnäksi. Kotiin tullessa en saanut konetta sammumaan, joten ajoin sen saunan taakse toimenpiteitä odottelemaan. Auringon noustessa lähestyin, nyt jo hiljennyttä pyörääni, varmuuden vuoksi melunvaimennustyökaluilla varustautuneena. Ja jumankekka, koko peräpää muusina, kardaanista ei jäljellä nivelrustoakaan, jalkatapit hävinneet kuin tuhka tuuleen ja moottori jyrsitty kampikammioon asti. Olivat, pahus soikoon, huollossa asentaneet sen kardaanin rinnalla olevan varmistusketjun tilalle moottorisahan ketjun.

    • Omittimo

      Ajorupeama rupeaa olemaan ruvella. Talvi ja pakkasert jäykistävät kuljetushenkilön.
      Vaan mitenkäs on ketingien kanssa ollut? Katkesivatko ketjut monestiko? Pitikös niitä rattaanpyöriä ja ketingejä uusia useastikin? Joko takalahje on rasvaroiskeista saatu liotettua puhtahiksi? Ja takagummi - joko sekin on rasvaton?

      Herraspyörien kardaanillahan ei semmottia ongelmakohtia olekaan. Vaseliinirasva on putken siällä eikä kuljetushenkilön tai takapenkkihenkilön lahkeissa.
      On se etevä peli tuo kardaani. Ja kestävä - umpiterästankoa kun on. Vuodesta toiseen rallattaa iloisesti vieden hymysuulla kaunistettua takapenkin ihanuutta kuljetusmiehen mukana upeisiin metkaretkiin. Vailla rasvahuolia.
      Ja ison rekka-auton - sekin kardaanilla vetävä - ohitsekin menee ihan kohahtamalla. Tarvitsematta sitten pysähtyä vaselinoimaan paikkoja.

      On se etevä tuo kardaani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe