Miten uskoontulo tapahtuu?

E.Kumpulainen

Onko uskoontulo, eli uudestisyntyminen sitä että vapaiden suuntien pitämissä tilaisuuksissa kutsutaan esille ja tehdään ns "ratkaisu".
Usein ainakin niin väitetään ja juuri massakokouksissa tällaista tapaa käytettäessä jos puhe on tunnelatauksella varustettu, ihmiset hyvin helposti tekevät ratkaisun.
Mutta tässä on nyt suuri ristiriita Raamatun opetuksen mukaan.

Ristiriitaiseksi tämän tavan tekee myös se tosiasia, että uskovia löytyy luterilaisen kirkon piirissä, jossa ei tällaista tapaa tietääkseni käytetä.
En ole myöskään koskaan kuullut että ortodoksikristittyjen Jumalanpalveluksissa olisi koskaan ollut tällainen käytäntö.

Olisiko mahdollista, että tällaiset esilletulot ja ratkaisut ovatkin vain hetkellisten tunteiden tuomia valintoja?

31

850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apostoli35

mutta hedelmistään puu tunnetaan. Moni mainitsemallasi tavalla uskoon tullut on ollut sitä jo vuosikymmeniä. Itse näkisin, ettei uskoontulolle ole yhtä oikeaa tapaa, sillä uskohan on Jumalan lahja. Se voi tapahtua kokouksessa, mutta yhtä hyvin hiljaisuudessa ja yksinäisyydessä.

"Mutta tässä on nyt suuri ristiriita Raamatun opetuksen mukaan."

Kerro tarkemmin?

"sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan" (Room. 10:10)

http://www.netmission.fi/index.php?id=297

"Olisiko mahdollista, että tällaiset esilletulot ja ratkaisut ovatkin vain hetkellisten tunteiden tuomia valintoja?"

Miten näet Pyhän Hengen osuuden asiaan? Voisiko sillä olla jotain tekemistä asian kanssa?

• frihet

Minä sain armon uudestisyntyä sairaalassa.

Seuraavana päivänä menin tosin teltta-kokoukseen ja pyysin yleisesti syntejäni anteeksi ja että niiden puolesta rukoiltais.

Eli tuo kohtaus "yläkertaan" tapahtu henkilökohtaisesti, niinku se aina tapahtuu, ei siinä auta jos isä ja äiti päättävät vauvansa puolesta, että sinä ja sinä päivänä vauvamme syntyy uudesti ylhäältä esim.(vauvakaste).

Uskokin saadaan lahjana joten armoa tarvitaan, jos huomataan, että olemme armosta osattomia, siis armo ilmestyi pelastukseksi ja jopa auttaa meitä hylkäämään syntimme (Tiit 2:10-)

• totuus

puhut vasten tietoa. miksi sitten monet toisenkasteen saaneet helluntailaiset harjoittaa tietoisestikin vakavia syntejä

• L.J.Salmela

Näiden "uskonratkaisujen" tai "elämän antamisen jeesukselle" seurauksena on ollut se, että nykykristillisyyden keskeltä saa hakemalla hakea niitä, jotka tietävät, mitä todellinen parannuksen teko, eli vanhurskauttaminen on.

Niinpä valheet, vääryydet, aviorikokset ja juoppous ovat elävää todellisuutta niin korkon piirissä kuin vapaissakin suunnissa - vieläpä hyväksyttyjä

• E.Kumpulainen

Nykykristillisyys todellakin on jotain muuta, kuin mitä Paavali julisti.
        Eli parannuksen tekoa ja Jeesuksen opetuksessa pysymistä.

• L.J.Salmela
        E.Kumpulainen kirjoitti:

Nykykristillisyys todellakin on jotain muuta, kuin mitä Paavali julisti.
        Eli parannuksen tekoa ja Jeesuksen opetuksessa pysymistä.

olin raamattukoulussa, jossa vanhurskauttamisoppi oli keskeisesti esillä. Se opetus oli täyttä asiaa, mutta valitettavasti helluntaiherätys on sittemmin hylännyt silloisen oppinsa eikä nykyään osata parannusta tehdä ei edes saarnaajat ja vanhemmisto.

• E.Kumpulainen
        L.J.Salmela kirjoitti:

olin raamattukoulussa, jossa vanhurskauttamisoppi oli keskeisesti esillä. Se opetus oli täyttä asiaa, mutta valitettavasti helluntaiherätys on sittemmin hylännyt silloisen oppinsa eikä nykyään osata parannusta tehdä ei edes saarnaajat ja vanhemmisto.

Ikävä todeta, mutta taidat olla oikeassa.

• L.J.Salmela
        E.Kumpulainen kirjoitti:

Ikävä todeta, mutta taidat olla oikeassa.

omasta aloitteestani Sodankylän helluntaiseurakunnasta elokuussa 1979 ja samalla koko helluntaiherätyksestä.

Enää ei kiinnosta tippaakaan mitä siellä tapahtuu ja mitä opetetaan. Ratkaisut yksilöiden ja koko kansakunnan ongelmiin on etsittävä muualta kuin nyyisistä uskonnoista.

• Katsos vaan2

oskoontuloni tapahtui yövuoteella. Siinä vain tein tietoisen ratkaisun ja päätin antaa elämäni Jeesukselle. Siitä hetkestä lähtien olen ollut uskossa!

• Mutta uskoontulo, ts. "ratkaisun" teko ei yksistään riitä, sehän on vain ensimmäinen askel,
        jonka jälkeen kyllä täytyy ihmisen uskon myös alkaa toimimaan,
        eli alkaa uskonelämä, -taivallus, -vaellus, tai miten sitä nimitetäänkin;
        kuitenkin niin että ihminen elää sellaista elämää,
        että sitä voi kutsua "uskovan elämäksi".

Eräs uskovalle kuuluva asia on kuuluminen paikallisseurakuntaan,
        joka on jo alkuseurakunnan ajoilta peräisin oleva uskovien yhteyttä
        ylläpitävä rakenne ja sen kautta kuuluminen maanpäälliseen Kristus-ruumiiseen,
        joka on seurakunta. Jos ei kuulu seurakuntaan, ts. on "lauman" ulkopuolella,
        altistaa itsensä vaarallisesti vihollisen moninaisille hyökkäyksille,
        toisin kuin ollessaan yhteydessä muihin lauman jäseniin,
        jossa toinen toistaan tukien kasvetaan yhteisessä uskossa.

• E.Kumpulainen

Voi käydä, jos Jumala antaa herätyksen, riippuu persoonasta, kuinka vahvasti kokee kutsun.
        Onhan niitä sellaisiakin henkilöitä kohdalleni osunut, että yöllä on saanut antaa synninpäästön.

• E.Kumpulainen
        wayofcross kirjoitti:

Mutta uskoontulo, ts. "ratkaisun" teko ei yksistään riitä, sehän on vain ensimmäinen askel,

Seurakuntayhteys ja toisten uskovien kanssa uskon jakaminen on tärkeää.Ihminen toistaan hioo ja siinä sitä saa kasvaa toisten vajavaisten kanssa.Välillä iloiten, välillä surren surevien kanssa! Ja yhdessä tutkien Jumalan sanaa ja pitäen esirukouksia!

• Katsos vaan2
        wayofcross kirjoitti:

Mutta uskoontulo, ts. "ratkaisun" teko ei yksistään riitä, sehän on vain ensimmäinen askel,

En todellakaan enää kaipaa sellaista kurimusta ja valheitten puhumista päälleni mitä hellariseurakunnassa ollessani minusta puhuttiin ja tehtiin vääryyttä sen minkä svain ehdittiin. Kun erosin hellareista, niin minun ei tarvitse enää olla "tilivelvollinen" kenellekään muulle taholle kuin Jumalalle. Ja Hänen kanssaan minä piden välini kunnossa! Minut olisi henkisezti ja hengellisesti tapettu, jopa uhattiin tappaa ruumiillisestikin, jos olisin vielä jatkanut hellareissa olemista! Sen ne "pyhät" sisaret ja veljet kyllä osaa. En silti ole katkera kenellekään, mutta en todellakaan etsi kuppikuntia enkä seurakuntia joutuakseni ahdistetuksi! Olin muuten aikanaan näkyvällä paikalla hellareissa. Pidän yhteyttä uskovaisiin ja olen monien kanssa yhteistyössä. mm. rukouksin!

Jumala ei katso aikaa, eikä paikkaa, missä voi ihminen tulla uskoon. Minulle se tapahtui yövuoteella, jollekin toiselle ehken kokouksessa tai jossain muualla. Pääasiahan on se, että on saanut ottaa Jeesuksen vastaan Pelastajanaan. Raamatun Sanan noudattaminen alkaa vasta uskoon tulemisen jälkeen. Ohjeet ovat selvät: Ensin usko, sitten kaste upottaen ja Pyhällä Hengellä täyttyminen sekä uskossa vaeltaminen Jumalan Sanan ohjeitten mukaan, ei siis jonkin seurakunnan säännösten!

• ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä. Joh.10:27-29

Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta. Joh.3:27

Massakokouksissa julistetaan evankeliumia, joka on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi. Room.1:16

Paavali kirjoitti korinttolaisille: Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna...ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan. 1 Kor.2:2-5

Itse kirjoitin päiväkirjaani kuusi vuotta sitten: vihdoinkin Jeesuksen oma! Ei ole mennyt ohi, vaan kotimatka jatkuu.

• E.Kumpulainen

Massakokouksissa julistetaan evankeliumia, joka on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi. Room.1:16

Riippuu siitä, mitä ja kenestä puhuja puhuu?
        Puhuuko evankeliumin sanomaa Jeesuksesta syntien anteeksiantajana ja puhuuko parannuksen tekoa.
        Vai puhuuko jotain muuta?

Paavali kirjoitti korinttolaisille: Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna...ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan. 1 Kor.2:2-5

Toit esiin hyvän Raamatunpaikan,sillä
        tässä juuri Paavali alleviivaa sitä mikä on se todellinen Jumalan voima, eli evankeliumin sanoma.

• E.Kumpulainen kirjoitti:

Puhuuko evankeliumin sanomaa Jeesuksesta syntien anteeksiantajana ja puhuuko parannuksen tekoa.

tässä juuri Paavali alleviivaa sitä mikä on se todellinen Jumalan voima, eli evankeliumin sanoma.

Alkuseurakunnassa niitä muutama oli aivan alussa, mutta sitten evankeliumia julistettiin ihmiseltä ihmiselle ja talosta taloon. Helluntaipäivänähän tuli uskoon noin 3000 ihmistä.

Usko on ihmeellinen asia "ja sen kautta, että Jumala herätti Poikansa kuolleista, Hän nyt tarjoaa kaikille lahjaksi uskon". Tämä voi syntyä massakokouksessa, mutta yleensä uskovainen rukoilee etsijän puolesta tai sitten etsijä itse aivan yksikseen. Myöhemmin hän sitten tunnustaa uskonsa julkisesti seurakunnassa.

Muistan tapauksen, jossa osuman saanut mies jatkosodassa jäi haavoitettuna kaivettuun monttuun. Kahden päivän perästä lääkintämiehet pääsivät hakeman hänet pois, mutta hän oli kuollut. Kynällä ennen kuolemaansa sotilas oli kirjoittanut Kent-pillitupakka-askinsa kanteen "Jeesus oli täällä".

Ainakin niissä kokouksissa, joihin Herra on minut johdattanut.

Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; Joh.6:44

Siunausta!

• E.Kumpulainen
        jukka.finland kirjoitti:

Alkuseurakunnassa niitä muutama oli aivan alussa, mutta sitten evankeliumia julistettiin ihmiseltä ihmiselle ja talosta taloon. Helluntaipäivänähän tuli uskoon noin 3000 ihmistä.

Usko on ihmeellinen asia "ja sen kautta, että Jumala herätti Poikansa kuolleista, Hän nyt tarjoaa kaikille lahjaksi uskon". Tämä voi syntyä massakokouksessa, mutta yleensä uskovainen rukoilee etsijän puolesta tai sitten etsijä itse aivan yksikseen. Myöhemmin hän sitten tunnustaa uskonsa julkisesti seurakunnassa.

Muistan tapauksen, jossa osuman saanut mies jatkosodassa jäi haavoitettuna kaivettuun monttuun. Kahden päivän perästä lääkintämiehet pääsivät hakeman hänet pois, mutta hän oli kuollut. Kynällä ennen kuolemaansa sotilas oli kirjoittanut Kent-pillitupakka-askinsa kanteen "Jeesus oli täällä".

Näin siellä Raamatussa kerrotaan.
        Kun Jeesus itse julisti itsestään, että Hän on Jumalan Poika, luvattu Messias, tuhannet ihmiset uskoivat Häneen.
        Kun taas apostolit saarnasivat ristiinnaulittua Kristusta, syntien anteeksiantajana tuli taas tuhansia kuuliaisiksi Jumalan Pojalle.Näin syntyi seurakunta.Jumala oli näin hyväksi nähnyt että evankeliumin sanoma saisi vapauttaa ihmiset synnin orjuudesta.

Joka puolella nämä uskoon tulleet julistivat henkilökohtaisesti evankeliumia, missä he vain kohtasivat ihmisiä.
        Tänäkin päivänä tulisi olla näin, että henkilökohtaisesti kohtaisimme lähimmäisiämme ja sopivan tilaisuuden tullen kertoisimme Vapahtajastamme.

Tänä päivänä ihmiset eivät ole kiinnostuneita mistään massakokouksista, vaan heidät tulisi tavoittaa juuri meidän "tavallisten" opetuslasten kautta, missä ikinä elämme ja vaikutamme yhteiskunnassa.

• E.Kumpulainen
        purje kirjoitti:

Ainakin niissä kokouksissa, joihin Herra on minut johdattanut.

Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; Joh.6:44

Siunausta!

Eivät mielestäni vastaa alkuseurakunnan kaltaista laisinkaan.Pelkäämpä pahoin, että puheet parannuksen teosta ja pyhistyselämästä ovat jääneet historiaan,sillä tilalle on tullut kaikenlaista fyysisen parantumisen julistusta.Myös musiikki on korvannut alkurukouksen osuuden mikä mielestäni on erittäin tärkeää, kun uskovina kokoonnutaan.

Eivät mielestäni vastaa alkuseurakunnan kaltaista laisinkaan.Pelkäämpä pahoin, että puheet parannuksen teosta ja pyhistyselämästä ovat jääneet historiaan,sillä tilalle on tullut kaikenlaista fyysisen parantumisen julistusta.Myös musiikki on korvannut alkurukouksen osuuden mikä mielestäni on erittäin tärkeää, kun uskovina kokoonnutaan.

sielun pelastus iankaikkiseen elämään. Se on Jumalan lahja, jonka vain otat armosta vastaan- uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Ef.2:8

Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä, että hylkäisimme jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja eläisimme siveästi, vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, kun odotamme autuaan toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä. Tit.2:11-13

• Uskoon tulemisesta -jolla tässä aloituksessa Sinä veljeni kuten minäkin, tarkoitamme ihmisen uudestisyntymistä- emme voi sanoa millä tavoin, miten ja milloin Jumalan työsä meissä aloitti. Monet muistavat kyllä päivän, jolloin Jumala kutsui ja kirkasti evankeliumin, mutta tuskin tiedämme milloin Jumala aloitti työnsä kohdallamme. Sen lopputuloksena uskoimme Herraan Jeesukseen ja saimme uuden elämän, ts. Hän itse tuli asumaan meihin Lunastuksensa perustuksella.

Jumalan "valmistelut pelastukseen" ovat moninaiset ja tutkimattomat, mutta pelastus tapahtuu samalla hetkellä, kun uskomme Herraan Jeesukseen Pelastajanamme. "Katsokaa Minuun ja olette pelastetut!". Ei ponnisteluja, ei yrittämistä, ei hyvää elämää eläen, ei ihmisen luontaisilla ponnisteluilla siveellisyyteen pyrkien. Kutsu tulee evankeliumin kuultuamme jokaiselle omalla tavallaan, mutta siinä on tämä leima: "Tule Minun tyköni (sellaisena kuin olet) ja katso Minuun ja olet pelastunut!"

Jeesus on verellään ostanut meidät ja kuka tahansa tulee tämän liiton veren kautta Jumalan yhteyteen tulee Jumalasta hänelle Taivaallinen Isä.

Mutta mistä kaikki alkoi, sitä en tiedä. Minulle tapahtui mutama vuosi sitten ihmeellinen asia, kun olin siskoni pojan kanssa kävelemässä tuossa maatilamme pihassa ja kerroin hänelle pihallamme olevien kivien tulleen siihen jääkauden seurauksena ehkä kymmeniä tuhansia vuosia sitten. Silloin kuulin sisimmässäni Herran puhuvan -näin uskon- ja Hän sanoi minulle: "Ennen kuin nämä kivet tulivat tähän niin tunsin Minä sinut!"

Hän kyllä tuntee meistä jokaisen ja Hänen suunnitelmansa ja tekonsa alkavat aikaisemmin kuin voimme ymmärtää (koska ennen maaillama perustamista Hän oli valinnut meidät olemaan yhteydessään tuon rakastetun Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta).

"Kaukaa ilmestyi minulle Herra; iankaikkisella rakkaudella Minä olen sinua rakastanut ja sen tähden Minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta".

Kysyt
      >>Olisiko mahdollista, että tällaiset esilletulot ja ratkaisut ovatkin vain hetkellisten tunteiden tuomia valintoja?

• frihet

Tuo ajatuksesi "miten ja milloin Jumala aloitti työnsä meissä".
        Emme varmaankaan kykene sanomaan miten hän sen aloitti, mutta se, että Hän on rakkauttaan ja uskollisuuttaan osoittanut jo ennen uskoon syntymistämme, voimme varmaankin tunnustaa jo, sillä että Hän ei meitä luovuttanut saatanalle, ilman armon tarjousta, eli varjeli elämäämme jo uskosta osattomana.

Eipä tässä syntymässä ole lisäämistä, kun se on täysin Hänen armonsa varassa, meidän ei tarvitse muuta kuin hyljätä synnit ja siihenkin Hän antaa voiman.

• Nasse.
        frihet kirjoitti:

Tuo ajatuksesi "miten ja milloin Jumala aloitti työnsä meissä".
        Emme varmaankaan kykene sanomaan miten hän sen aloitti, mutta se, että Hän on rakkauttaan ja uskollisuuttaan osoittanut jo ennen uskoon syntymistämme, voimme varmaankin tunnustaa jo, sillä että Hän ei meitä luovuttanut saatanalle, ilman armon tarjousta, eli varjeli elämäämme jo uskosta osattomana.

Eipä tässä syntymässä ole lisäämistä, kun se on täysin Hänen armonsa varassa, meidän ei tarvitse muuta kuin hyljätä synnit ja siihenkin Hän antaa voiman.

olisi tarvittu Jumalaa.

Harmi ettei sellaista löytynyt. Onneksi olet pois normaalien ihmisten joukosta ja edesautat heitä tuomalla esiin lahkolaisen todellisen moraalin, varoittavana esimerkkinä muille.

• HerätettyN25

Ihminen polvistuu PYHIEN Helluntalaispastorien edessä ja tunnustaa että he ovat aina ja kaikessa oikeassa!! ja tunnustaa myös että Helluntalaiset ovat AINA ja KAIKESSA OIKEASSA!! ja katuu syvästi että on elänyt muuta kuin Helluntalaisen PYHÄÄ elämää!! sen jälkeen ihminen pastorien määräyksiä noudattaen poistaa kodistaan kaiken Helluntalaisuuten sopimattoman kuten rocklevyt,television,stereot,siveettömät vaatteet,kaikki ei Helluntalaisuutta tukevat kirjat ja lehdet ja tästä eteenpäin sitoutuu lukemaan VAIN Helluntalaisten hyväksymiä kirjoja ja lehtiä!! lisäksi PYHÄT pastorit VALVOVAT pyhitystä!! on myös pidetävä ainakin viikon tarkkailu ettäö mahdollinen tupakointi ja alkoholiriippuvuus ja masturboiminen paljastuu!! Sillä Helluntalaisuudessa ei SYNTIÄ JA SAASTAA hyväksytä!!!!

• Sinä se vaan jaksat juttujasi kirjoitella...

• Katsos vaan2

vaan täysin sokea ja pimeydessä. Ei ole mitään pyhiä helluntaipastoreita. Jeesus on yksin Pyhä! Jumala on armon, rakkauden ja raittiuden Jumala, joka vihaa syntiä, mutta rakssataa syntistä ihmistä tahtoen pelastaa jokaisen!

• liittyy

uskonnollisen kulttuurin eroja.
      Katolisilla on rippikäytäntönsä, jossa uskoa "korjaillaan" tunnustamisella, ja saadaan taas synnit anteeksi.
      Meillä tuo uskonnollinen kokemus ; "ratkaisu", on opetettu kerran tapahtuvaksi, jonka jälkeen eletään jatkuvassa anteeksiannossa.
      Luterilaisella puolella usko ymmärretään sisäiseksi ihmisen ja Jumalan väliseksi suhteeksi, joka voi kasvaa hiljalleen tai syntyä hetkessäkin, mutta siinä ei tarvita rituaaleja.
      Tosin lutkujen sakramentit ovat rituaaleja, joissa virallisesti uudestisynnytään, mutta lutkujen uskovaiset ihmiset ymmärtävät asian vähän eri lailla.

Minusta olet oikeassa siinä, että kulttuurimme kaipaisi avartumista uskon asian suhteen.
      Korostus voisi olla julkisen ratkaisun sijaan sydämen uskossa.

• totuus

on helluntailaisia jotka aloittaa harjoittamaan syntia ja rikoksia toisen kasteen jälkeen , esim ujjavan helluntaiseurakuntalainen tekee näin jo kahdenkymmenen vuoden ajan, parannusta rikoksista ja synnista ei ole tehenyt, tosin hannu kottari antoi jo väliin synninpäästonki, mutta ei yhtään synti ja rikoksien harjoittaminen vähentynyt, vaan kahta enenpi kiroilee panettelee valehtelee, antaa v''riä todistuksia joita vannoo jumalan nimeen, katsoo nettipornoa, tosin laittaa aina sälekaihtimet ikkanuun koska luulee ei jumala nää sitten hänen katselevan pornoa

• jaikal.fi

Ihminen tulee uskoon oman sydämen päätöksellä lähteä seuraamaan Jeesusta Kristusta. Uskon ratkaisu tapahtuu siis ihmisen omassa sydämessä. Sitten missä ja miten ihminen jättäytyy Jeesukselle Kristukselle, se ei ratkaise asiaa. Asian ratkaisee se että ihminen tulee Jeesuksen luokse sydämensä tasolla. Jumala näkee ihmisen sydämeen. Tuhlaajapoika teki ratkaisun sydämessään. Sitten tämä sydämen päätös johti tuhlaajapojan käytännön tekoihin. Käytännön teot ilman sydämen ratkaisua eivät pelasta. Sydämen usko pelastaa. http://www.jaikal.fi/113188793

• etsikkoajalla

Erityinen aika, jolloin Jumala kutsuu ja Jumalan kutsu erityisen voimakas,
      etsikkoajan tunnistaminen on välillä vaikeaa: vrt. juutalaiset Jeesuksen aikana

• aglius

Onko siis mahdollista että vaikka tässä maassa on luterilainen vaikutus ollut jo ainakin viissataa vuotta, niin edelleenkään tämä kansa ei tiedä pelastuksen perusasiaa !?

miten tämä n mahdollista !

Uskoon tullaan samalla tavalla ja aina samoista syistä kuin oli ensimmäisen helluntain aikana Pietarin saarnatessa evankeliumia.

Eli ilman uudestisyntymistä ei kukaan voi nähdä Jumalan valtakuntaa, eli loppusijoituspaikka ei ole se Jumalan valtakunta vaan jokin muu joa ei ainakaan parempi paikka ole.

Eikä kukaan synny uudesti vahingossa yön aikana tai jollain rituaalilal toisen ihmisen toimesta, vaan ihminen syntyy kunhan esnisn tulaa taju, että hei, minullahan ei olekakan mitään Jumalasuhdetta, eikä synneilleni ole tehty mitään vaan ne ovat niskassani kuin reppu koululaisella.

Kirkon saarnoja kun kuuntelee, siellä on sama hyminä aina vuodesta toiseen, ja ihme on j asuuri jos joku niiden perusteella tekee mkuutakin kuin vaipuu syvempään huolettomaan horrokseen, kun kerta kaste on kuulemma autuuttanut kaiken ja tehnyt valmiksi, minä saan vaan olla ja elää istua ja maata mieleni mukaan ja taivas on taattu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3035
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1235
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1037
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      961
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      925
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      897
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      871
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      161
      841
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      784
    Aihe